Opiskelun ja työn yhdistäminen

uupunuttyttönen

Heippa!

Olen 20-vuotias lähihoitaja ja vakituisessa työpaikassa. Aloitin tässä syksyllä akuiskoulutuksen ja vaihdan alaani kosmetologiksi. Koulua on arki-iltaisin klo: 16.00-20.30 saakka paitsi perjantaisin vapaata. Teen ohessa täysipäiväisesti töitä 38,5 viikkotuntia. Eli vapaa-aikaa ei ole juuri ollenkaan. Nytkin minulla on takana 16 päivän putki ennen kuin osui vapaapvä kohdalle...Kouluni, työpaikkani ja kotini sijaitsevat kaikki eri paikkakunnilla, joten 40 minuuttiset junamatkat jo uuvuttavat. Lisäksi joudun vaihtamaan aina junaakin, ja asemilta vielä kävelymatkat. :( Työni on fyysisesti ja henkisesti vaativaa vanhustenhoitoa.

Lisäksi on liuta aikuisasteen tehtäviä rustailtavana. Alan olla aika loppu tässä tilanteessa, itkettää ja läheisiä ikävä. Millä ihmeellä te muut pärjäätte, jos ette käy töissä? Opintotuki asumislisä ovat suurudeltaan vain 400e/kk, eihän sillä pärjää?

Mieheni on myös persaikisessä työssä, joten se apu ei tässä nyt auta.

Eli mitenkäs olette yhdistäneet työn ja koulun?

6

326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nennukka72

      käyn pelkästään koulussa. kiitettävää on että jaksat! voimia!

    • jennitar33

      hullu touhua

    • asdfbadfbad

      Etkö voisi nostaa opintotukea ja tehdä osa-aikatöitä? Jos nostat opintotukea 9 kuukautta vuodesta, voit silti tienata vuoden aikana yhteensä 11850 euroa ylittämättä tulorajaa. Tuolla pitäisi jo tulla varsin hyvin toimeen ja opiskelullekin jäisi paljon enemmän aikaa.

    • 12+3

      Kun hankit/saat lapsia, teet töitä 24/7.
      Sitten nykyinen aika tuntuu ihan lomalta.
      Ja tosi moni elää opintotuella vuosikaudet, etköhän sinäkin.

    • minneliini

      Täysi opintotuki lisineen on noin 470€ ja lisäksi saan töistä n. 800€(nettona) kuukaudessa. Tällä summalla pärjään loistavasti kuukaudesta toiseen.

      Välillä tuntuu raskaalta, mutta sinuna tekisin max kolme työpäivää koulun ohella ja jättäisin vakiduunin. Olen nuori nainen myös ja kävin pari vuotta sitten burn outin läpi. Tein vakiduunin lisäksi osa-aikaisesti muuta duunia, ja kerran viikossa istuin koulun penkillä. Eräänä päivänä romahdin lattialle kesken töiden ja siitä alkoi parantuminen.

      Jätin koulun sekä rakkaan osa-aikatyöni, jotta selviäisin. Näin jälkikäteen olen oppinut arvostamaan itseäni ja opin sanomaan ei monille asioille. Raha ei enää ole kaikki kaikessa, mutta silti 1270€ puhtaana käteen on opiskelijalle erittäin hyvä summa rahaa. Tsemppiä sinulle =)

    • valinnut oikein

      Mittarissa on jo 40 taivalta. Pari lasta ja vaimo joiden kanssa olemme yhtä. Tuo ei kuulosta yhtään rankalta hommalta. Tein amk-tutkinnon päivätyöni ohessa iltakoulutuksena ja nopeasti. Vapaata ei ollut edes kesällä sillä käytin kaikki aikani mitä työltä ja perheeltäni sain opiskeluuni.

      Sinulla on vapaata koulusta perjantaisin ja ilmeisesti myös viikonloppuisin. Mikä on ongelmana?

      Kaverit joko odottavat valmistumistasi tai jokin muu vähemmän tärkeä asia voi odottaa valmistumistasi.

      Mikäli perheesi tukee sinua niin kyllä se ukkosi pitäisi pitää perhettänne pystyssä hoitaen arkiaskareita ja antaisi sinun opiskella työn lisäksi.

      Tässä on kyse valinnoista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      664
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe