Kumi-kanootti

Kari Parkkila

Olemme harkinneet kumi-kanootin hankkimista. Tarkoitus olisi päästä nauttimaan Suomen kesästä ja vesistöistä päiväseltään näin aluksi.

Oisko jollakin kokemusta kumikanooteista ? Mihin asioihin erityisesti kannattaisi kiinnittää huomiota ?

10

4389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uyuyuuuy

      Olen sitä mieltä, että ei sovi laiskalle ihmiselle. Nopeasti kyllästyy työlääseen roudaa, levitä, täytä, tyhjennä, kuivata, pakkaa -manöövereihin. Itselläni oli Advanced elements kajakki. Turvallinen ja hyväkulkuinen se oli. Joskus kampesi vähän sivuun, jos täyttö ja kasaaminen oli huolimattomasti tehty. Päällä etupuolella oleva vetoketju päästi vettä läpi, mutta sen eliminoimiseksi löytyi kyllä kikkoja. Mielestäni se on parhaimillaan automatkailua harrastavalle.

    • käyttö ratkaisee!

      Mulla on Dakota kumikanotti se on suuntavakaa verrattuna halpoihin rantajolliin joista ei eviä löydy.Mielestäni jos aiot enemmän käyttää myöhemmin kanottia sinun kannattaa satsata siihen tuo 600-700e mutta mikäli käyttö on vähistä onhan summa tosi iso.Yksin liikkuessa Dakota vaatii taakse painoa mielummin 20 kg tai yli jotta kulkuominaisuudet säilyy ja jos siis käytät kanottia ainoastaan yksin riittää sinulle tietenkin yksipaikkainen.Melko verraton kuljeteltava tämä on menee kaikki kamat pieneen kassiin ja minulla on lisäksi 3 osaan menevät melat joten nekin kulkee helposti mukana minne vain.Käyttötarkoituksestasi tietenkin kaikki riippuu,omien kokemusten puolesta olen Dakotaan ollut tyytyväinen ja nyt minulla alkaa sen kanssa viides kesä ongelmitta.

    • on nähnyt kaikki

      kumiset kanootit on kaikki rantaleluja. Istut keskelle, ja päädyt nousee ilmaan. keskeltä valuu vesi sisän ja pilaa päivän. samalla rahalla saa oikean veneen, miksi kiusata itseään törsäämällä rahat ensin leluun.

      • kelvollisiakin on

        No johan on puppua tuo kaikki. Rantalelut erikseen. Mutta on myös varsin kelvollisia eräretkeilyyn sopivia malleja. Yhden tuollaisen kahden istuttavan kyydissä olen ollut useita kertoja. Siis kaksi riskiä äijää ja kalastusvehkeet. Kantavuutta olisi vieläkin riittänyt, eikä olo tuntunut mitenkään turvattomalta. Kyseisellä kumikanootilla oli tehty useita koskireissuja lapissa, viikon parin retkitavarat mukana. Valitetavasti merkkiä en muista, -saattoi olla Espanjalainen valmistaja.


      • herra kosken kivi
        kelvollisiakin on kirjoitti:

        No johan on puppua tuo kaikki. Rantalelut erikseen. Mutta on myös varsin kelvollisia eräretkeilyyn sopivia malleja. Yhden tuollaisen kahden istuttavan kyydissä olen ollut useita kertoja. Siis kaksi riskiä äijää ja kalastusvehkeet. Kantavuutta olisi vieläkin riittänyt, eikä olo tuntunut mitenkään turvattomalta. Kyseisellä kumikanootilla oli tehty useita koskireissuja lapissa, viikon parin retkitavarat mukana. Valitetavasti merkkiä en muista, -saattoi olla Espanjalainen valmistaja.

        puhallettu kumikanootti ja kosken kivet, huono yhdistelmä, huono yhdistelmä. virvelin uistinkoukku ilmasäiliön kyljessä on kans aika mainio tapa päästä uimasilleen, jos ei ole vesi jo keskitaipeesta tarpeeksi tulvinut.


      • turvallisempi
        herra kosken kivi kirjoitti:

        puhallettu kumikanootti ja kosken kivet, huono yhdistelmä, huono yhdistelmä. virvelin uistinkoukku ilmasäiliön kyljessä on kans aika mainio tapa päästä uimasilleen, jos ei ole vesi jo keskitaipeesta tarpeeksi tulvinut.

        Tutustuppa vähän ensin käytännössä näihin ennen kuin kirjoittelet mitä sattuu.Kalliimmat kumikanootit on 5-7 eri säiliöstä kertyviä kokonaisuuksia.Eli jos ilmat jostainsyystä tulisi pihalle 1-2 säiliöstä ei mitään hätää. Laskeppa sensijaan esim kivistä väylää koskessa perinteisellä olen varma että tehtävästä kumikanotilla selviät turvallisemmin ja kanootistasi on enemmän jäljellä .


      • herra koskenkivi
        turvallisempi kirjoitti:

        Tutustuppa vähän ensin käytännössä näihin ennen kuin kirjoittelet mitä sattuu.Kalliimmat kumikanootit on 5-7 eri säiliöstä kertyviä kokonaisuuksia.Eli jos ilmat jostainsyystä tulisi pihalle 1-2 säiliöstä ei mitään hätää. Laskeppa sensijaan esim kivistä väylää koskessa perinteisellä olen varma että tehtävästä kumikanotilla selviät turvallisemmin ja kanootistasi on enemmän jäljellä .

        itselläni on ollut tällainen "huippulaadukas" kumikanootti, joten tiedän hävettävän hyvin mistä puhun. koskessa tai ei,lasikuitu-ja alumiinikanooteissa puhutaan ylensä naarmuista ja kolhuista, kun kumiveneessä puhutaan puhkeamisesta ja veden varaan joutumisesta.


      • mukaan!
        herra koskenkivi kirjoitti:

        itselläni on ollut tällainen "huippulaadukas" kumikanootti, joten tiedän hävettävän hyvin mistä puhun. koskessa tai ei,lasikuitu-ja alumiinikanooteissa puhutaan ylensä naarmuista ja kolhuista, kun kumiveneessä puhutaan puhkeamisesta ja veden varaan joutumisesta.

        Koskea laskiessa ilmatäytteisellä laadukkaalla kumikanotilla(Dakota)ei tule naarmuja,sensijaan tiedän että lasikuitu ja alumiinikanootit ovat "hengenvaarallisia"juuri näissä tilanteissa.Oleellisin "pointti" kuitenkin lienee mahdolliselle KUMIKANOOTIN ostajalle se että kuljetukseen tarvitaan ainoastaan henkilöauton takapoksi tai takapenkki.(kätevässä kantokassissa kulkee kaikki mukana.)Kumikanotti ei toki nopeudessa pärjää perinteiselle toisaalta säilytystilojen puuttuuessa sekä kotona että myös kuljetuksessa se on täysin ylivoimainen ratkaisu. Se kulkee sinulla mukana jopa lentomatkoilla. Hyvin vikkelään kulkevat myös nämä kalliimmat kumikanootit,toisaalta jos kuljetus ongelmia ei ole kannattaa ehdottomasti kartoittaa millaisen kovan kanootin saat 600-800e pintaan.Koskea kannattaa laskea vain "ilmatäytteisillä" paras on iso kumivene mutta eipä Dakotallakaan ole ongelmia koskaan ollut,pienissä koskissa.Välttele koskissa ihan oman terveytesi takia ainakin petinteistä kovaa kanoottia.


    • Käy koemelomassa Advanced Elements-kanootteja, URL http://www.advancedelements.fi/ .

      Tukevia, kestäviä, toimivia, joskin hintaa on enemmän kuin ns. "rantaleluilla".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2954
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1596
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe