Aloinpa oikeen miettimään tätä asiaa kun tuo e.k.v laittoi asiasta pari aloitusta.
Toisessa niistä pappi väitti, että tämä ei ole Suomessa mahdollista. Tarkoittaen siis maallisesti ilmeisesti sitä, että vaikka eroaisi kirkosta, niin kirkonkirjoissa säilyy silti eronneenkin tiedot?
Miten näin voi olla? Eikö vapaan tahdon omaava ihminen saa päättää mikä kultti hänen tietojaan säilyttää? Jos ei, niin miksi?
Kasteen peruminen/mitätöinti Suomessa.
10
487
Vastaukset
- Kössönöm
Onko se kuin rikosrekisteri, josta ei pääse eroon, vaikka on rikoksensa sovittanut?
Miksi muuten pitää seurakunnista hakea vainajien syntymätodistuksia, vaikka nämä ovat kuollessaan olleet kirkkoon kuulumattomia? Tämä tässä muutama vuosi sitten ihmetytti.Mahdotonta kun kirkosta on kyse.
Mulle tulee postilootaan kyrkpressen niminen läpyskä joka viikko.
En kyllä sitä ikinä ole selannut mutta näyttäis olevan joku kirkon jätepaperi jakelu.- Kössönöm
zippo100 kirjoitti:
Mahdotonta kun kirkosta on kyse.
Mulle tulee postilootaan kyrkpressen niminen läpyskä joka viikko.
En kyllä sitä ikinä ole selannut mutta näyttäis olevan joku kirkon jätepaperi jakelu.mutta kummastuttaa, että kun valtion väestötietojärjestelmässä ovat kaikki Suomen kansalaiset, niin miksi perukirjoituksia varten pitää haalia ympäri maata niitä syntymä- ja muuttotodistuksia joiltain seurakunnilta?
Jotain mätää suomenmaassa. Ei ainoastaan kyrkpressen. Meille tungetaan myös jotain kirkon läpyskää.
- voi aikoja voi tapoja
mutta Jeesus sanoo, joka uskoo ja kastetaan se pelastuu, mutta joka ei USKO se tuomitaan kadotukseen!
Mitä sinä onneton luulet sen vedenpirskottelun pääsi päälle vauvana sinulle antavan?
Jos olisit vauvana kuollut olisit jo Herran luona VARMASTI vaikkei olisi kastettu!
Mutta nyt sinä elät, sitä varten, että tekisit ne teot, jotka on sinulle annettu tehtäväksi jo ennen ikuisia aikoja!
Silloin VARMASTI tulisit sanomaan MINUN ONNENI ON OLLA JUMALAA LÄHELLÄ!
Nut kun et usko vikiset joutavia lapsikasteen mitätöimisestä, miten sitä mitätöi sitä, missä ei ole mitään mitätöitävää!?
Kaste kuuluu ihmiselle, joka otta Jeesuksen omaksi Herraksen ja Vapahtajakseen!
Anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi, sanoo sana, nämä asiat kuuluvat tapahtua kun tulee uskoon!
Ef.2:1-3
Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte KUOLLEET rikoksiinne ja synteihinne, joissa te ENNEN VAELSITTE tämän maailman menon mukaan, ilmavallanhallitsijan, sen hengen mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
joiden joukossa mekin KAIKKI ENNEN vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia, niinkuin muutkin
Tämän jälkeen tulee menä kasteelle ja viellä UPOSTUSKASTEELLE, alkuperäinen sana kasteesta tarkoittaa juuri upottaa veteen niin että ihminen kokonaan peittyy veteen!- ürpå
Mitä sä hihhuli lässytät?
Ei tässä asiassa ole kyse mistään mielikuvitusystäväharhoista vaikka sinä (ja moni muukin vammaisuskis) kai niin luuletkin.
- _T
Osallistuin äskettäin kastetilaisuuteen - toimien kummina - mikä oli henkilökohtaisesti jokseenkin ristiriitainen kokemus.
Olen kastettu, rippikoululun käynyt ja aikusena lopulta kirkosta eronnut sekulaarinen humanisti / ateisti. Kummina toimiminen ei omasta mielestäni ole sakraali, mikä edellyttää kristillistä vakausta, mutta jokseenkin kristin- ja muiden pääuskontojen ymmärtämistä ja luonnollisesti halua osallistua kastetun lapsen elämään.
Maailmankatsomukseni ja moraalini pohjautuu suomalaisen kulttuuriperimän lisäksi moneen muuhun lähteeseen ja ajatusmaailmaan kuin mihin raamattumme dogmit perustuvat / rajatuvat.
Kastetilaisuudessa rupesin miettimään: voiko oman kasteensa mitätöidä?
Siis mikäli en itse aikoinaan voinut päättää tulenko alle vuodenikäisenä kastetuksi, onko teologisesti mahdollista irroittautua / puhdistautua kasteesta?- en alkaisi
Ei kirkosta eronnut ja uskonnoton varsinkaan voi toimia kummina.
Itse kieltäytyisin, onneksi ei ole kukaan pyytänytkään.
- Semis
Eikös tuon kasteen peruminen ole yhtä maagista ajattelua, kuin kasteen ottaminenkin. Eihän sillä ole mitään merkitystä, jos jokin kirkon edustaja on vauvan päätä vedellä huljutellut.
Teininä eräs romaninainen heitti päälleni hiekkaa ja sanoi, että olet kirottu. Entä sitten? Täysin merkityksetöntä.- zen _
http://www.bookcrossing.com/journal/5587220/
Tarvitsetko apua tuon kirouksen perumisessa? *hymy*
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku665535Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti912862- 2742581
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362429Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä212110Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2611714Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai571303Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v131183- 881145
- 901136