Vammaispalvelukuljetus.

MaalaisWossikka

Syyskuun alusta tulee laki jossa kunnan tai kaupungin on järjestettävä liikuntaesteiselle/vammaiselle,ym. verrattavalle henkilölle, avustajaa tarvitsevalle on uuden lain myötä sellainen palkattava jos ko. henkilö ei voi selviytyä jokapäiväisistä asioistaan ilman avustajaa.
Taksien osalta ko. kuljettettavien osalta työn kuva selkeytyy tai ainakin helpottuu, nythän on taksinkuljettajat tehneet em.avustajan työn ns. kaupanpäällisiksi, avustaneet esim. kaupassa käynnin ym. asioinnin yhteydessä ja kuljetuksen päätteeksi()saattamaan vielä asiakkaan "kasseineen" sinne kerrostalon ylimpään kerrokseen "ilmaiseksi".
Kyseinen avustaja tulee ilmeisesti mukaan myös kelan maksamiin lääkäri/hoito/tutkimusmatkolle, jolloin helpottuu(jää pois) myös näissä kuljetuksissa tapahtuva taksinkuljettajan tähän asti tekemä "ilmainen" avustaminen.
Vai olenko ymmärtänyt asian oikein, jos niin ko. kuljetuksissa jää takseillle uuden lain myötä enemmän aikaa keskittyä olennaiseen, eli asikkaiden kuljettamiseen, avustuslisän toki ko. kuljetuksissa saa edelleen periä jos kuljetettava tarvitsee siihen oikeuttavaa erikoiskalustoa, kuten esim. inva/tai paaritaksia.
Em. suositus avustajasta on toki ollut jo ennenkin, mutta nyt tulee lakisääteiseksi.
linkki...http://www.avustaja.fi/ha_jarjestelma.html

26

3991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MaalaisWossikka

      Toimiva linkki edelliseen.
      http://www.avustaja.fi/ha_jarjestelma.html
      Tuleekin mieleen että, alkaako avustajat sitten kuljettamaan ko. kuljetuksia jos kysessä on esim. kuljetettava joka ei välttämättä tarvitse erikoisajoneuvoa, esim. sokea voi matkustaa tavallisessa autossa?,,,
      Henkilölikkennelaki sanoo että, jos harjoitetaan henkilökujetusta maksua vastaan , tarvitsee olla henkilöliikennelupa.
      Kuten myös kelan kuljetuksissa/säännöissä on että, matkakorvaus maksetaan potilaalle yksityisautolla suoritetussa kuljetuksessa VAIN JOS AUTO ON SAMASSA taloudessa olevalla autolla tehdystä kuljetuksesta, tätäkään pykälää kela ei tällä hetkelläkään valvo mitenkään, tiedän tapauksia joissa matka on tehty esim. naapurin autolla ja kela maksaa matkakorvauksen mukisematta tai sitä mitenkään tarkistamatta,tiedän tapauksia jossa samalla yksityisautolla on ajettu useita eri potilaita ja ko. kuljetuksista on haettu ja saatu kelalta matkakorvaukset jotka eivat ole taatusti olleet auton omistajan kanssa samasta taloudesta, eli on tietoisesti harjoitettu laitonta liikennöintiä, oliskin helppo kelan vaatia matkakorvauslaskutukseen yksityisautolla tehdyssä matkakorvauslaskutuksessa että, vaadittaisiin merkittaväksi auton rekisterinumero niinkuin taksienkin pitää merkitä, jos auto ei ole potilaan samassa taloudessa käytössä olevalla autolla tehty matka, korvausta ei makseta ja lisäksi kyseessä on laiton henkilöliikennöinti sekä petoksen yritys.

      • MaalaisWossikalle

        HA-järjestelmässä avustettavan ja avustajan välillä on työsuhde. Työnantaja voi maksaa työntekijälle kilometrikorvauksen oman auton käytöstä. Auton ei siis tarvitse olla SAMASSA taloudessa. Henkilöliikennelaki ei liity tähän HA-järjestelmään millään tavalla.


    • touhua jossain määrin

      En ole siis taksikuski mutta varmaan tulee eteen niitä keikkoja missä kappas pyörätuolilla liikkuva asiakas pitäisikin saada ylempiin kerroksiin portaita pitkin.

      Miten te toimitte silloin?

      • MaalaisWossikka

        Silloin tällöin näitäkin eteen tulee, olen usein vienyt yksin em. asiakkaan pyörätuolissa kolmanteen kerrokseen, onnistuu jos pyörätuolista purkaa ns. takatopparit(estävät pyörätuolia kippaamasta selälleen)pois ja pyörätuolia kallistetaan taaksepäin "tasapainoon ja mennään porras kerrallaan takaperin ylös, samalla tavalla tullaan myös alas,toki asiakkaan paino ratkaisee ko. homman onnistumisen ja olisi kuitenkin parempi ettei tätä tehtäisi yksin, joskus olen ottanut sivullisia avuksi kantoavuksi em. tapauksissa, jolloin kannetaan "talkoilla" rappusia ylös.


      • yksikin
        MaalaisWossikka kirjoitti:

        Silloin tällöin näitäkin eteen tulee, olen usein vienyt yksin em. asiakkaan pyörätuolissa kolmanteen kerrokseen, onnistuu jos pyörätuolista purkaa ns. takatopparit(estävät pyörätuolia kippaamasta selälleen)pois ja pyörätuolia kallistetaan taaksepäin "tasapainoon ja mennään porras kerrallaan takaperin ylös, samalla tavalla tullaan myös alas,toki asiakkaan paino ratkaisee ko. homman onnistumisen ja olisi kuitenkin parempi ettei tätä tehtäisi yksin, joskus olen ottanut sivullisia avuksi kantoavuksi em. tapauksissa, jolloin kannetaan "talkoilla" rappusia ylös.

        kuolonuhri tällä saralla ole liikaa? Toki sen pystyy yksin vetään ylös, mutta jos kesken rappusten tapahtuukin jotain, sit on ehkä yx kuollut ja yx pyörätuoliasiakas lisää. Ja kenties olet sitä seuraava kuollut rappuvedossa..


    • sotkee hieman asioita

      En tiedä johtuuko maalaisuudestasi ... anteeksi ... mutta sotket hieman asioita keskenään. HA-järjestelmässä on kyse työsuhteesta. Avustajan ja avustettavan välillä on työsuhde, avustettavan ja kunnan (tai kaupungin) välillä korvaussuhde. Avustajalla ja korvauksen maksajalla ei ole virallista suhdetta keskenään. HA-järjestelmä ei tule millään tavoin muuttamaan taksinkuljettajan asemaa nykyisestä. Taksinkuljettaja tarjoaa edelleenkin vain kuljetuspalvelua. Taksinkuljettaja ei voi olla työsuhteessa kuljetettavaan. Mitään suosituksia avustajasta ei ole ollut aiemmin. Lakisääteisyys on ollut voimassa jo vuodesta 1988.

      • MaalaisWossikka

        Tottakai taksinkuljettajan toimenkuva on ollut tähänkin asti pääasiassa kuljetustehtävän suorittaminen, käytännössä vaan on taksinkuljettajat olleet ko. kuljetuksissa myös avustajina,esim. kaupassa,pankissa,apteekissa,sairaaloissa ym. paikoissa asioitaessa,näissä sos/ja kelan kuljetuksissa kuljettajat ovat toimineet ilman korvausta. Tottakai tulee muuttamaan taksinkuljettajan toimenkuvaa em.tapauksissa jos asiakkaalla on henkilökohtainen avustaja. Eriasia jos on ollut lakisääteinen jo ennenkin, nyt vaan tulee kunnille/kaupungeille pakolliseksi myös käytännössä toteuttaa ko. avustajien palkkaaminen sellaista tarvitseville.


      • vielä tarkennusta
        MaalaisWossikka kirjoitti:

        Tottakai taksinkuljettajan toimenkuva on ollut tähänkin asti pääasiassa kuljetustehtävän suorittaminen, käytännössä vaan on taksinkuljettajat olleet ko. kuljetuksissa myös avustajina,esim. kaupassa,pankissa,apteekissa,sairaaloissa ym. paikoissa asioitaessa,näissä sos/ja kelan kuljetuksissa kuljettajat ovat toimineet ilman korvausta. Tottakai tulee muuttamaan taksinkuljettajan toimenkuvaa em.tapauksissa jos asiakkaalla on henkilökohtainen avustaja. Eriasia jos on ollut lakisääteinen jo ennenkin, nyt vaan tulee kunnille/kaupungeille pakolliseksi myös käytännössä toteuttaa ko. avustajien palkkaaminen sellaista tarvitseville.

        Se mitä muuta taksinkuljettaja tekee kuljetuksen lisäksi on aivan hänen ja asiakkaan välinen asia. Jotkut taksinkuljettajan haluavat toimia esimerkiksi vanhuksen avustajana terveyskeskuksen vastaanottokäynnin aikana. Tähän ei kuitenkaan mikään laki tai määräys taksinkuljettajaa velvoita. Taksinkuljettajalle ei ole avustamisesta maksettu korvausta eikä myöskään HA-järjestelmä sitä miksikään muuta. Avustajien palkkaaminen ei myöskään tule millään tavalla muuttumaan. HA-järjestelmä on ollut lakiin kirjattu jo vuodesta 1988 alkaen. En ymmärrä mistä MaalaiWossikka on saanut päähänsä sen, että tähän järjestelmään olisi nyt tulossa muutos. Jos näin kuitenkin on, voisitko hieman valaista millainen muutos ja mistä olet tällaisen tiedon saanut.


      • sosiaalivirasto erikseen
        vielä tarkennusta kirjoitti:

        Se mitä muuta taksinkuljettaja tekee kuljetuksen lisäksi on aivan hänen ja asiakkaan välinen asia. Jotkut taksinkuljettajan haluavat toimia esimerkiksi vanhuksen avustajana terveyskeskuksen vastaanottokäynnin aikana. Tähän ei kuitenkaan mikään laki tai määräys taksinkuljettajaa velvoita. Taksinkuljettajalle ei ole avustamisesta maksettu korvausta eikä myöskään HA-järjestelmä sitä miksikään muuta. Avustajien palkkaaminen ei myöskään tule millään tavalla muuttumaan. HA-järjestelmä on ollut lakiin kirjattu jo vuodesta 1988 alkaen. En ymmärrä mistä MaalaiWossikka on saanut päähänsä sen, että tähän järjestelmään olisi nyt tulossa muutos. Jos näin kuitenkin on, voisitko hieman valaista millainen muutos ja mistä olet tällaisen tiedon saanut.

        Meillä täällä vantaalla mummot ja pyörätuoliasiakkaat jätetään pihalle kun on rahat saatu.Hoitakoot itse asiansa siitä eteenpäin.V..u.


      • hyvinkin olla
        sosiaalivirasto erikseen kirjoitti:

        Meillä täällä vantaalla mummot ja pyörätuoliasiakkaat jätetään pihalle kun on rahat saatu.Hoitakoot itse asiansa siitä eteenpäin.V..u.

        Montako promillea kuskilla ... s****nan vanukki. Onko niin kiire Hesa-Vantaan keräilyalueelle vai?


      • MaalaisWossikka
        vielä tarkennusta kirjoitti:

        Se mitä muuta taksinkuljettaja tekee kuljetuksen lisäksi on aivan hänen ja asiakkaan välinen asia. Jotkut taksinkuljettajan haluavat toimia esimerkiksi vanhuksen avustajana terveyskeskuksen vastaanottokäynnin aikana. Tähän ei kuitenkaan mikään laki tai määräys taksinkuljettajaa velvoita. Taksinkuljettajalle ei ole avustamisesta maksettu korvausta eikä myöskään HA-järjestelmä sitä miksikään muuta. Avustajien palkkaaminen ei myöskään tule millään tavalla muuttumaan. HA-järjestelmä on ollut lakiin kirjattu jo vuodesta 1988 alkaen. En ymmärrä mistä MaalaiWossikka on saanut päähänsä sen, että tähän järjestelmään olisi nyt tulossa muutos. Jos näin kuitenkin on, voisitko hieman valaista millainen muutos ja mistä olet tällaisen tiedon saanut.

        http://www.saunalahti.fi/ekt/EKTn_TIEDOTE_3_2008.pdf Kopioitua Tekstiä>>HENKILÖKOHTAINEN APU SUBJEKTIIVISEKSI OIKEUDEKSI Eduskunnalle ollaan lokakuun alussa antamassa hyväksyttäväksi vammaislainsäädännön uudistus, joka tuo vammaisille subjektiivisen oikeuden henkilökohtaiseen apuun. Henkilökohtainen apu voidaan järjestää monella tavalla. Se voidaan järjestää niin kuin nykyisessä henkilökohtainen avustaja -järjestelmässä siten, että vammainen ihminen toimii itse avustajan työnantajana. Apu voidaan järjestää myös siten, että kunta antaa vammaiselle ihmiselle palveluseteleitä, joiden avulla hän ostaa tarvitsemansa palvelut yksityiseltä palveluntarjoajalta. Tällöin vammaisen ihmisen ei tarvitse kantaa työnantajan vastuuta. Kolmas tapa olisi, että kunta järjestää palvelun ostopalveluna, oman palvelunsa turvin tai sopimusperusteisessa yhteistyössä yhden tai useamman kunnan kanssa. Apu voidaan järjestää myös yhdistelemällä näitä kolmea. Uudessa laissa vaikeavammaisia ovat ne, jotka tarvitsevat pitkäaikaisen tai etenevän vamman tai sairauden vuoksi välttämättä ja toistuvasti toisen henkilön apua selviytyäkseen jokapäiväisistä toiminnoista. Uusi oikeus henkilökohtaiseen apuun astuu uuden lain mukaan voimaan 1.9.2009. Uuden lain mukaan henkilökohtaisen avun saamisen edellytyksenä on palvelusuunnitelma. Palvelusuunnitelman tekeminen on kunnan velvollisuus. Nykyistä selkeämmin uusi laki sanoo, että välttämätön apu on saatava oman kodin lisäksi muuallakin, esim. työpaikalla tai koulussa. Välttämättömän avun lisäksi kunnan tulee antaa vähintään 10 h/kk harrastamiseen, asioiden hoitamiseen ja muuhun toimintaan kodin ulkopuolella. Vuonna 2011 tämä määrä nousee 30 tuntiin kuukaudessa. Vammaispalvelulaki on tarkoitus säätää ensisijaiseksi suhteessa kehitysvammaisten erityishuollosta annettuun lakiin. Tällä selkeytetään kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain ja vammaispalvelulain tulevaa yhteensovitusta. Kehitysvammaiselle henkilölle voitaisiin edelleen järjestää palveluita kehitysvammalain nojalla, jos vammaispalvelulain nojalla järjestettävät palvelut eivät olisi asiakkaan kannalta riittäviä tai sopivia. Kuntaliitto esittää, että vammaispalvelulain uudistusta jatketaan niin, että laki tulisi voimaan vasta vuoden 2010 alusta. Valtion ensi vuoden budjettikäsittelyyn kustannuksia ei ole Kuntaliiton mukaan ehditty arvioida realistisesti. Myös tarvittavien avustajien riittävyydestä olisi varmistuttava, jotta vammaisille ei anneta lupauksia, joita ei käytännössä voida toteuttaa. Vammaisfoorumi pitää Kuntaliiton laskelmia harhaanjohtavina ja asenteellisina. Subjektiivinen oikeus henkilökohtaiseen apuun maksaisi 200 – 300 miljoonaa euroa Kuntaliiton mukaan. Vammaisfoorumi ihmettelee romuttaako avustajaa tarvitseva selvästi alle prosentin suuruinen kansalaisryhmä kuntien talouden. Lähteet: STT sekä Espoon vammaisneuvoston jäsen Taija Heinonen. ESPOON


      • jo olemassaolevaa
        MaalaisWossikka kirjoitti:

        http://www.saunalahti.fi/ekt/EKTn_TIEDOTE_3_2008.pdf Kopioitua Tekstiä>>HENKILÖKOHTAINEN APU SUBJEKTIIVISEKSI OIKEUDEKSI Eduskunnalle ollaan lokakuun alussa antamassa hyväksyttäväksi vammaislainsäädännön uudistus, joka tuo vammaisille subjektiivisen oikeuden henkilökohtaiseen apuun. Henkilökohtainen apu voidaan järjestää monella tavalla. Se voidaan järjestää niin kuin nykyisessä henkilökohtainen avustaja -järjestelmässä siten, että vammainen ihminen toimii itse avustajan työnantajana. Apu voidaan järjestää myös siten, että kunta antaa vammaiselle ihmiselle palveluseteleitä, joiden avulla hän ostaa tarvitsemansa palvelut yksityiseltä palveluntarjoajalta. Tällöin vammaisen ihmisen ei tarvitse kantaa työnantajan vastuuta. Kolmas tapa olisi, että kunta järjestää palvelun ostopalveluna, oman palvelunsa turvin tai sopimusperusteisessa yhteistyössä yhden tai useamman kunnan kanssa. Apu voidaan järjestää myös yhdistelemällä näitä kolmea. Uudessa laissa vaikeavammaisia ovat ne, jotka tarvitsevat pitkäaikaisen tai etenevän vamman tai sairauden vuoksi välttämättä ja toistuvasti toisen henkilön apua selviytyäkseen jokapäiväisistä toiminnoista. Uusi oikeus henkilökohtaiseen apuun astuu uuden lain mukaan voimaan 1.9.2009. Uuden lain mukaan henkilökohtaisen avun saamisen edellytyksenä on palvelusuunnitelma. Palvelusuunnitelman tekeminen on kunnan velvollisuus. Nykyistä selkeämmin uusi laki sanoo, että välttämätön apu on saatava oman kodin lisäksi muuallakin, esim. työpaikalla tai koulussa. Välttämättömän avun lisäksi kunnan tulee antaa vähintään 10 h/kk harrastamiseen, asioiden hoitamiseen ja muuhun toimintaan kodin ulkopuolella. Vuonna 2011 tämä määrä nousee 30 tuntiin kuukaudessa. Vammaispalvelulaki on tarkoitus säätää ensisijaiseksi suhteessa kehitysvammaisten erityishuollosta annettuun lakiin. Tällä selkeytetään kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain ja vammaispalvelulain tulevaa yhteensovitusta. Kehitysvammaiselle henkilölle voitaisiin edelleen järjestää palveluita kehitysvammalain nojalla, jos vammaispalvelulain nojalla järjestettävät palvelut eivät olisi asiakkaan kannalta riittäviä tai sopivia. Kuntaliitto esittää, että vammaispalvelulain uudistusta jatketaan niin, että laki tulisi voimaan vasta vuoden 2010 alusta. Valtion ensi vuoden budjettikäsittelyyn kustannuksia ei ole Kuntaliiton mukaan ehditty arvioida realistisesti. Myös tarvittavien avustajien riittävyydestä olisi varmistuttava, jotta vammaisille ei anneta lupauksia, joita ei käytännössä voida toteuttaa. Vammaisfoorumi pitää Kuntaliiton laskelmia harhaanjohtavina ja asenteellisina. Subjektiivinen oikeus henkilökohtaiseen apuun maksaisi 200 – 300 miljoonaa euroa Kuntaliiton mukaan. Vammaisfoorumi ihmettelee romuttaako avustajaa tarvitseva selvästi alle prosentin suuruinen kansalaisryhmä kuntien talouden. Lähteet: STT sekä Espoon vammaisneuvoston jäsen Taija Heinonen. ESPOON

        ... lakia ollaan uudistamassa. Ei uutta lakia tekemässä niin kuin MaalaisWossikka tuolla aloituksessa antaa ymmärtää. Mitään muutosta tuo lainuudistus ei kuitenkaan tuo taksinkuljettajan ja vammaisen kuljetettavan välille.


      • MaalaisWossikka
        jo olemassaolevaa kirjoitti:

        ... lakia ollaan uudistamassa. Ei uutta lakia tekemässä niin kuin MaalaisWossikka tuolla aloituksessa antaa ymmärtää. Mitään muutosta tuo lainuudistus ei kuitenkaan tuo taksinkuljettajan ja vammaisen kuljetettavan välille.

        Jos ennen ei ole ollut kuljetettavalla avustajaa mukana, kuljettaja on sellaisena toiminut, uuden lain mukaan ko. kuljetettaville on kuntien/kaupunkien tehtävä "avustajasuunnitelma"ja sellainen myös vammaiselle järjestettävä. Lain vaikutus vammaisen kuljetettavan ja taksinkuljettajan työhön ei toki määrää mitään uutta velvollisuutta tai muuta entistä mitenkään, käytännössä joka tapauksessa vammaisen avustaja tekee sen työn minkä taksinkuljettaja on tehnyt ennen, edellyttäen tietysti että ko. avustajia sitten hommataan uuden lakiuudistuksen vaatimalla tavalla. Itse olen ollut vammaisella avustajana jopa uimahallissa pelkällä odotustaksalla, muissa jokapäiväisissä asioissa olen toiminut ko. vammaisilla avustajana pankissa,kaupassa, kyläreissuilla,sairaala käynneillä ym. Toki olen tuon "avustustyön" tehnyt odotustaksalla, siksi epäilenkin että tuleeko näistä avustajista myös vammaisen "taksinkuljettajia" omalla autollaan,ainakin tapauksissa joissa ei tarvita ns. erikoisvarusteista autoa kuten invataksia.


      • taksinkuljettaja
        MaalaisWossikka kirjoitti:

        Jos ennen ei ole ollut kuljetettavalla avustajaa mukana, kuljettaja on sellaisena toiminut, uuden lain mukaan ko. kuljetettaville on kuntien/kaupunkien tehtävä "avustajasuunnitelma"ja sellainen myös vammaiselle järjestettävä. Lain vaikutus vammaisen kuljetettavan ja taksinkuljettajan työhön ei toki määrää mitään uutta velvollisuutta tai muuta entistä mitenkään, käytännössä joka tapauksessa vammaisen avustaja tekee sen työn minkä taksinkuljettaja on tehnyt ennen, edellyttäen tietysti että ko. avustajia sitten hommataan uuden lakiuudistuksen vaatimalla tavalla. Itse olen ollut vammaisella avustajana jopa uimahallissa pelkällä odotustaksalla, muissa jokapäiväisissä asioissa olen toiminut ko. vammaisilla avustajana pankissa,kaupassa, kyläreissuilla,sairaala käynneillä ym. Toki olen tuon "avustustyön" tehnyt odotustaksalla, siksi epäilenkin että tuleeko näistä avustajista myös vammaisen "taksinkuljettajia" omalla autollaan,ainakin tapauksissa joissa ei tarvita ns. erikoisvarusteista autoa kuten invataksia.

        Kuten jo tuolla aiemmin todettiin, niin lain velvoite on ollut jo vuodesta 1988. Eli vammaisen on ollut mahdollista palkata itselleen työsuhteinen avustaja. Nyt tuleva uusi lakiuudistus tuo lähinnä tarkennuksia kuntien ja kaupunkien korvauskäytäntöön. Eli se siitä. Jos avustaja toimii vammaisen "taksinkuljettajana" nyt tai lainuudistuksen jälkeen ja saa siitä korvauksen ei taksikuskeilla ole asiaan nokan koputtamista. Kuljetusten korvaus ei kuulu henkilökuljetuslain piiriin vaan työsopimuslain. Mielestäni olisikin jopa suotavaa, että vammaisella olisi myös kuljetuksissa oma avustaja. Toimi kuljettajana sitten taksinkuljettaja tai joku muu. Tämä vain siitä syystä että kaikista taksinkuljettajista ei ole avustajaksi, ei ole halua eikä ammattitaitoa. Taksinkuljettaja on se joka tarjoaa kuljetuspalveluita eukä mitään muuta. Tämä tulisi myös lailla säätää että se tulisi selväksi näille MaalaisWossikan tapaisille "säveltäjille". Silloin olisi myös selvää se mistä maksetaan ja tämä ainainen narina ja spekulointi millä taksalla työtä tehdään jäisi pois. Se onko siinä taksissa vaikka heittoistuin ei mikään laki velvoita taksikuskia toimimaan avustajana ja saamaan siitä erillistä korvausta. Jotkut taksikuskit tekee sitä pelkästä auttamisen halusta ja hyvä niin. Kaikesta ei välttämättä tarvitse saada korvausta juuri sillä hetkellä. Hyvä asiakaspalvelu tuo aina tulevaisuudessa lisäarvoa ja valitettavasti sitä ei kovinkaan moni taksikuski valitettavasti tajua.


      • MaalaisWossikka
        taksinkuljettaja kirjoitti:

        Kuten jo tuolla aiemmin todettiin, niin lain velvoite on ollut jo vuodesta 1988. Eli vammaisen on ollut mahdollista palkata itselleen työsuhteinen avustaja. Nyt tuleva uusi lakiuudistus tuo lähinnä tarkennuksia kuntien ja kaupunkien korvauskäytäntöön. Eli se siitä. Jos avustaja toimii vammaisen "taksinkuljettajana" nyt tai lainuudistuksen jälkeen ja saa siitä korvauksen ei taksikuskeilla ole asiaan nokan koputtamista. Kuljetusten korvaus ei kuulu henkilökuljetuslain piiriin vaan työsopimuslain. Mielestäni olisikin jopa suotavaa, että vammaisella olisi myös kuljetuksissa oma avustaja. Toimi kuljettajana sitten taksinkuljettaja tai joku muu. Tämä vain siitä syystä että kaikista taksinkuljettajista ei ole avustajaksi, ei ole halua eikä ammattitaitoa. Taksinkuljettaja on se joka tarjoaa kuljetuspalveluita eukä mitään muuta. Tämä tulisi myös lailla säätää että se tulisi selväksi näille MaalaisWossikan tapaisille "säveltäjille". Silloin olisi myös selvää se mistä maksetaan ja tämä ainainen narina ja spekulointi millä taksalla työtä tehdään jäisi pois. Se onko siinä taksissa vaikka heittoistuin ei mikään laki velvoita taksikuskia toimimaan avustajana ja saamaan siitä erillistä korvausta. Jotkut taksikuskit tekee sitä pelkästä auttamisen halusta ja hyvä niin. Kaikesta ei välttämättä tarvitse saada korvausta juuri sillä hetkellä. Hyvä asiakaspalvelu tuo aina tulevaisuudessa lisäarvoa ja valitettavasti sitä ei kovinkaan moni taksikuski valitettavasti tajua.

        En ole missään sanonut ettenkö tekisi ko. avustamista mielelläni, teen sen mielelläni koska se on meille pikkupaikkakuntien takseille elinehtokin,kuljetettava palvellaan täällä niin hyvin kuin sen vain osaa,vaikuttaa toki kyytien määrään suoraan kun täällä asiakas saa tilata sen taksin ja kuljettajan jonka haluaa, kun jokainen taksi päivystää omasta numerostaan! Enkä ole ollut missään nimessä ko. avustajien lisäämistä vastaan sitä tarvitseville, päinvastoin asia on tosi hieno. Kuljetuksissa olevasta avustajasta tässä on ollutkin koko ajan kyse, tiedän että tälläkin hetkellä osa asiakkaistani(liikuntaesteisistä)kulkee joitain matkoja avustajansa kyydillä, eikä siinäkään ole mitään pahaa ,asia on ok. Säveltämisestä sen verran että, nyt on jo selvät säännöt em. vammaiskuljetuksissa milloin mitäkin maksetaan ko. kuljetuksesta, esim. kelan ajossa maksetaan vain 15 minuuttia odotusta(avustamista) nouto osoitteessa sekä km-hinta, perillä ei kela maksa enään yhtään odotusta, silloi taksinkuljettajat(joilla on sydän vielä tallella)avustavat kuljetettavan perille omalla ajallaan ja ilman korvausta, niin teen minäkin,usein siinä sattamisessa voi mennä 20min-tuntiinkin kun vielä usein pitää esim. kelan kuljetuksissa hakea samalla (sairaaloissa,hoitolaitoksissa,yms)ns.taksilappu kuljetettavan puolesta kelalle liitettäväksi taksilaskutukseen. Samoin on ns. sos/kuljetuksissa, on määrätty että yhden suuntaisessa ajossa maksetaan vain 20 minuuttia odotusta, toki paikkakuntakohtaisia eroja on näissäkin sos/kuljetuksissa ja niiden maksukriteereissä,kelan ajoissa on samat säännöt koko suomessa. Täällä tuo hyvä asiakaspalvelu on myös meille takseille elinehto, etenkin kun ko. kuljetukset ovat toimeentulosta n. 90%. Toivotaan että uusi lainuudistus tuo kaikille laadukkaampaa ja ihmisarvoista elämää, ennenkaikkea tasavertaisempaa palvelua kaikille sitä tarvitseville!


      • täysin oikeassa
        MaalaisWossikka kirjoitti:

        En ole missään sanonut ettenkö tekisi ko. avustamista mielelläni, teen sen mielelläni koska se on meille pikkupaikkakuntien takseille elinehtokin,kuljetettava palvellaan täällä niin hyvin kuin sen vain osaa,vaikuttaa toki kyytien määrään suoraan kun täällä asiakas saa tilata sen taksin ja kuljettajan jonka haluaa, kun jokainen taksi päivystää omasta numerostaan! Enkä ole ollut missään nimessä ko. avustajien lisäämistä vastaan sitä tarvitseville, päinvastoin asia on tosi hieno. Kuljetuksissa olevasta avustajasta tässä on ollutkin koko ajan kyse, tiedän että tälläkin hetkellä osa asiakkaistani(liikuntaesteisistä)kulkee joitain matkoja avustajansa kyydillä, eikä siinäkään ole mitään pahaa ,asia on ok. Säveltämisestä sen verran että, nyt on jo selvät säännöt em. vammaiskuljetuksissa milloin mitäkin maksetaan ko. kuljetuksesta, esim. kelan ajossa maksetaan vain 15 minuuttia odotusta(avustamista) nouto osoitteessa sekä km-hinta, perillä ei kela maksa enään yhtään odotusta, silloi taksinkuljettajat(joilla on sydän vielä tallella)avustavat kuljetettavan perille omalla ajallaan ja ilman korvausta, niin teen minäkin,usein siinä sattamisessa voi mennä 20min-tuntiinkin kun vielä usein pitää esim. kelan kuljetuksissa hakea samalla (sairaaloissa,hoitolaitoksissa,yms)ns.taksilappu kuljetettavan puolesta kelalle liitettäväksi taksilaskutukseen. Samoin on ns. sos/kuljetuksissa, on määrätty että yhden suuntaisessa ajossa maksetaan vain 20 minuuttia odotusta, toki paikkakuntakohtaisia eroja on näissäkin sos/kuljetuksissa ja niiden maksukriteereissä,kelan ajoissa on samat säännöt koko suomessa. Täällä tuo hyvä asiakaspalvelu on myös meille takseille elinehto, etenkin kun ko. kuljetukset ovat toimeentulosta n. 90%. Toivotaan että uusi lainuudistus tuo kaikille laadukkaampaa ja ihmisarvoista elämää, ennenkaikkea tasavertaisempaa palvelua kaikille sitä tarvitseville!

        Kaikkea ei kannata mitata rahassa. Suomessa on jo ihan tarpeeksi näitä Jari Sarasvoita ja Björn Wahlrooseja ...


      • invakuski
        MaalaisWossikka kirjoitti:

        Jos ennen ei ole ollut kuljetettavalla avustajaa mukana, kuljettaja on sellaisena toiminut, uuden lain mukaan ko. kuljetettaville on kuntien/kaupunkien tehtävä "avustajasuunnitelma"ja sellainen myös vammaiselle järjestettävä. Lain vaikutus vammaisen kuljetettavan ja taksinkuljettajan työhön ei toki määrää mitään uutta velvollisuutta tai muuta entistä mitenkään, käytännössä joka tapauksessa vammaisen avustaja tekee sen työn minkä taksinkuljettaja on tehnyt ennen, edellyttäen tietysti että ko. avustajia sitten hommataan uuden lakiuudistuksen vaatimalla tavalla. Itse olen ollut vammaisella avustajana jopa uimahallissa pelkällä odotustaksalla, muissa jokapäiväisissä asioissa olen toiminut ko. vammaisilla avustajana pankissa,kaupassa, kyläreissuilla,sairaala käynneillä ym. Toki olen tuon "avustustyön" tehnyt odotustaksalla, siksi epäilenkin että tuleeko näistä avustajista myös vammaisen "taksinkuljettajia" omalla autollaan,ainakin tapauksissa joissa ei tarvita ns. erikoisvarusteista autoa kuten invataksia.

        moi.jos olet taksi kuski niin varmaan tiedät ettei sinun tarvitse toimia avustaja vammaiselle missään, ei edes uima hallissa odotus taksalla.jos asiakas on niin pahasti vammainen että tarvitsee avustajan niin silloin hän tarvitsee myös invataksin palvelun joka voi veloittaa avustus lisän 13.50euroa tänä päivänä mitä sinä et voi tavan taksilla veloittaa vaikka joutuisit sullomaan pyörätuolin farmarisi takakonttiin ja auttamaan asiakkaan istuimelle omin käsin.sen veloittavat vain invataksit.on tietysti sellaisia reissuja missä ei avustajaa ole mukana mutta en usko että ne ovat pitkä' kestoisia uimahalli keikkoja koska onhan sinullakin aika taulu päivisin kyydeillä että tuskin on aikaa jäädä pulikoimaan.eikä taksin kuljettaja ole tehnyt avustajan tehtäviä ennenkään.voisi olla että jäisi muut asiakkaat ajamatta.kyllä vammaisella on oikeus saada ja hänen kuuluu hommata avustaja jos aikoo kiikkua yleisiillä kulkuneuvoilla.(esim.invataksilla/taksilla/linjaautolla/junalla).että sellaista tällä kertaa.


      • MaalaisWossikka
        invakuski kirjoitti:

        moi.jos olet taksi kuski niin varmaan tiedät ettei sinun tarvitse toimia avustaja vammaiselle missään, ei edes uima hallissa odotus taksalla.jos asiakas on niin pahasti vammainen että tarvitsee avustajan niin silloin hän tarvitsee myös invataksin palvelun joka voi veloittaa avustus lisän 13.50euroa tänä päivänä mitä sinä et voi tavan taksilla veloittaa vaikka joutuisit sullomaan pyörätuolin farmarisi takakonttiin ja auttamaan asiakkaan istuimelle omin käsin.sen veloittavat vain invataksit.on tietysti sellaisia reissuja missä ei avustajaa ole mukana mutta en usko että ne ovat pitkä' kestoisia uimahalli keikkoja koska onhan sinullakin aika taulu päivisin kyydeillä että tuskin on aikaa jäädä pulikoimaan.eikä taksin kuljettaja ole tehnyt avustajan tehtäviä ennenkään.voisi olla että jäisi muut asiakkaat ajamatta.kyllä vammaisella on oikeus saada ja hänen kuuluu hommata avustaja jos aikoo kiikkua yleisiillä kulkuneuvoilla.(esim.invataksilla/taksilla/linjaautolla/junalla).että sellaista tällä kertaa.

        Satuinpa pitkästä aikaa tänne 24 suoleen,ja heti oli "vanha"aloittamani threadi ensimmäisenä listalla, no se on sivuseikka.
        Tänään viimeksi hain kehitysvammaisen ammattikoulussa opiskelevan(koululaisen) koulustaan, hänellä oli järjestetty/sovittu kuntoutus/jumppa kotimatkan varrella olevaan kuntoutuspaikkaan, matkaa koulusta kotiin n. 80km.
        Jumppari oli hiukan myöhässä n. 30min, odotin tottakai asikkaani kanssa kuntoutuksen tiloissa jumpparin saapumista(häntä ei saa/voi jättää ilman valvontaa monien sairauksien vuoksi,mm. epilepsia sekä jo kehitysvamma edellyttää jatkuvaa valvontaa, yksin ei voi häntä jättää, eikä kuntoutuspaikassa ollut ketään muutakaan valvojaa.
        Jumpparin tultua paikalle , toki sain lähteä hoidon ajaksi ulos odottelemaan n. 45 min. ottaakseni hänet jälleen kuljetettavaksi kotiin, matkalla käytiin kaupassa, jossa tietenkin olin hänellä avustamassa ja kantamassa kasseja autoon.

        Tämä on maaseudulla aivan normaali käytäntö invataksiautoilijalta, kaupungin sykkeessä asia ei taitaisi onnistua.

        Muutama muu inva asiakkaani pyytää silloin tällöin kuljetusta erämaajärvelle jossa on tehty pyörätuolipitkospuita rantaan jossa on tulipaikka, olen heidän kanssaan sillä kalassa ja nuotiolla paistelemme kalat tai makkarat, kyseiset kuljetukset ajetaan ns. asioimistaksilapuilla ja niissähän on tuo 15-20 minuutin per/sivu odotus sääntö, joten menomatka laskutetaan erikseen ja paluumatka erikseen, odotus ollaan omalla ajalla, huomioitava myös matkojen pituudet esim. tuonne erämaapaikkaan on matkaa n. 40km sivu, joten jos ajaisin eestakaisin menisi siinäkin aikaa n.2tuntia jo pelkiin ajoaikoihin ja eiköhän ne vammaispalvelulain mukaiset "asioimistaksilaput/kuljetukset ole juurikin myönnetty siksi että. hekin olisivat samalla viivalla terveiden kanssa tai ainakin helpottaisi heidän liikkumistaan kuten terveet ja olisi mahdollisuus virkistäviin ja vaihteleviin elämänkokemuksiin.
        Toki valtio voisi tämän uuden "saattajalainuudistuksen" mukaan palkata/ määrätä heille näille reissuille henkilökohtaisen avustajan, jota tällä threadin aloittamisella olen tuonutkin esille.
        Asia erikseen mikä sitten on käytännön kannalta sujuvin tai halvin ratkaisu em. vammaisen avustajaksi.
        Kodinhoitajien työhönhän ei enään kuulu esim. tämän kaltaiset työt.

        En väitä että, em. kaltainen avustaminen kuuluu myöskään taksinkuljettajalle, mutta jos joku viitsii em. kaltaista "talkootyötä" tehdä, ei kai sitä kannata lain voimalla keneltäkään myöskään kieltää.

        Kuten edellä olen sanonut , em. kuljetukset ovat täällä meille maaseututakseille elinehto, muita asiakkaita/kyytejä ei välttämättä päivässä ole.

        Tätä on varmaan kaupungin sykkeessä ajavan taksinkuljettajan vaikea ymmärtää, mutta näin vaan täällä maalla mennään.

        TAKSI TURVALLINEN AMMATTILAINEN

        Iloista ja palvelualtista mieltä kaikille suomen takseille !


      • MaalaisWossikka
        MaalaisWossikka kirjoitti:

        Satuinpa pitkästä aikaa tänne 24 suoleen,ja heti oli "vanha"aloittamani threadi ensimmäisenä listalla, no se on sivuseikka.
        Tänään viimeksi hain kehitysvammaisen ammattikoulussa opiskelevan(koululaisen) koulustaan, hänellä oli järjestetty/sovittu kuntoutus/jumppa kotimatkan varrella olevaan kuntoutuspaikkaan, matkaa koulusta kotiin n. 80km.
        Jumppari oli hiukan myöhässä n. 30min, odotin tottakai asikkaani kanssa kuntoutuksen tiloissa jumpparin saapumista(häntä ei saa/voi jättää ilman valvontaa monien sairauksien vuoksi,mm. epilepsia sekä jo kehitysvamma edellyttää jatkuvaa valvontaa, yksin ei voi häntä jättää, eikä kuntoutuspaikassa ollut ketään muutakaan valvojaa.
        Jumpparin tultua paikalle , toki sain lähteä hoidon ajaksi ulos odottelemaan n. 45 min. ottaakseni hänet jälleen kuljetettavaksi kotiin, matkalla käytiin kaupassa, jossa tietenkin olin hänellä avustamassa ja kantamassa kasseja autoon.

        Tämä on maaseudulla aivan normaali käytäntö invataksiautoilijalta, kaupungin sykkeessä asia ei taitaisi onnistua.

        Muutama muu inva asiakkaani pyytää silloin tällöin kuljetusta erämaajärvelle jossa on tehty pyörätuolipitkospuita rantaan jossa on tulipaikka, olen heidän kanssaan sillä kalassa ja nuotiolla paistelemme kalat tai makkarat, kyseiset kuljetukset ajetaan ns. asioimistaksilapuilla ja niissähän on tuo 15-20 minuutin per/sivu odotus sääntö, joten menomatka laskutetaan erikseen ja paluumatka erikseen, odotus ollaan omalla ajalla, huomioitava myös matkojen pituudet esim. tuonne erämaapaikkaan on matkaa n. 40km sivu, joten jos ajaisin eestakaisin menisi siinäkin aikaa n.2tuntia jo pelkiin ajoaikoihin ja eiköhän ne vammaispalvelulain mukaiset "asioimistaksilaput/kuljetukset ole juurikin myönnetty siksi että. hekin olisivat samalla viivalla terveiden kanssa tai ainakin helpottaisi heidän liikkumistaan kuten terveet ja olisi mahdollisuus virkistäviin ja vaihteleviin elämänkokemuksiin.
        Toki valtio voisi tämän uuden "saattajalainuudistuksen" mukaan palkata/ määrätä heille näille reissuille henkilökohtaisen avustajan, jota tällä threadin aloittamisella olen tuonutkin esille.
        Asia erikseen mikä sitten on käytännön kannalta sujuvin tai halvin ratkaisu em. vammaisen avustajaksi.
        Kodinhoitajien työhönhän ei enään kuulu esim. tämän kaltaiset työt.

        En väitä että, em. kaltainen avustaminen kuuluu myöskään taksinkuljettajalle, mutta jos joku viitsii em. kaltaista "talkootyötä" tehdä, ei kai sitä kannata lain voimalla keneltäkään myöskään kieltää.

        Kuten edellä olen sanonut , em. kuljetukset ovat täällä meille maaseututakseille elinehto, muita asiakkaita/kyytejä ei välttämättä päivässä ole.

        Tätä on varmaan kaupungin sykkeessä ajavan taksinkuljettajan vaikea ymmärtää, mutta näin vaan täällä maalla mennään.

        TAKSI TURVALLINEN AMMATTILAINEN

        Iloista ja palvelualtista mieltä kaikille suomen takseille !

        Tärkeä seikka jäi huomioimatta.
        Olen seurannut monen liikuntaesteisen/vammaisen elämää taksiautoilijana, monet heistä/asiakkaistani ovat jopa viikkoja neljän seinän sisällä sananmukaisesti, kun heitä ei ole kukaan ulkoiluttamassa, yksin ei pääse edes pihalle,ei käy ketään muita kuin kodinhoitaja jonka työtehtävät ovat entisajoista muuttuneet/muutettu, heidän työhönsä ei enään kuulu juurikaan muu kuin lääkkeiden anto, pukemisessa/ pesussa auttaminen,ei kuulu enään vanhusten/vammaisen/liikuntaesteisen ulkoiluttaminen, tuntuu kyllä että vammaisten/vanhusten/liikuntaesteisten elämään pitäisi ilman muuta kuulua sosiaalista kanssakäymistä muun "maailman" kanssa mm. ulkouilua joka päivä ym. virkistys sekä jo mielenterveyden kannalta ihmisen tarvitsemia kontakteja ympäröivään maailmaan.

        Valtio, Kunnat ja kaupungit (jopa omaiset)ovat mielestäni unohtaneet/laiminlyöneet ko. ihmisryhmän, annetaan.../vaaditaan myös heille ihmisarvoinen elämä.


      • MaalaisWossikka
        MaalaisWossikka kirjoitti:

        Tärkeä seikka jäi huomioimatta.
        Olen seurannut monen liikuntaesteisen/vammaisen elämää taksiautoilijana, monet heistä/asiakkaistani ovat jopa viikkoja neljän seinän sisällä sananmukaisesti, kun heitä ei ole kukaan ulkoiluttamassa, yksin ei pääse edes pihalle,ei käy ketään muita kuin kodinhoitaja jonka työtehtävät ovat entisajoista muuttuneet/muutettu, heidän työhönsä ei enään kuulu juurikaan muu kuin lääkkeiden anto, pukemisessa/ pesussa auttaminen,ei kuulu enään vanhusten/vammaisen/liikuntaesteisen ulkoiluttaminen, tuntuu kyllä että vammaisten/vanhusten/liikuntaesteisten elämään pitäisi ilman muuta kuulua sosiaalista kanssakäymistä muun "maailman" kanssa mm. ulkouilua joka päivä ym. virkistys sekä jo mielenterveyden kannalta ihmisen tarvitsemia kontakteja ympäröivään maailmaan.

        Valtio, Kunnat ja kaupungit (jopa omaiset)ovat mielestäni unohtaneet/laiminlyöneet ko. ihmisryhmän, annetaan.../vaaditaan myös heille ihmisarvoinen elämä.

        Tämä avustajalakiuudistus astuu siis voimaan ensikuun alusta 1.9.2009.
        On siis ajankohtainen, nähtäväksi jää vaikuttaako käytännössä?
        Tässä vielä asia "ASIAKKAILLE" tiedoksi mitkä ovat heidän oikeutensa henkilokohtaisen avustajan saamiseksi , ja valtion ja kuntien velvoitteet.

        HENKILÖKOHTAINEN APU SUBJEKTIIVISEKSI OIKEUDEKSI
        Eduskunnalle ollaan lokakuun alussa antamassa hyväksyttäväksi vammaislainsäädännön uudistus, joka tuo vammaisille subjektiivisen oikeuden henkilökohtaiseen apuun.
        Henkilökohtainen apu voidaan järjestää monella tavalla. Se voidaan järjestää niin kuin nykyisessä henkilökohtainen avustaja -järjestelmässä siten, että vammainen ihminen toimii itse avustajan työnantajana. Apu voidaan järjestää myös siten, että kunta antaa vammaiselle ihmiselle palveluseteleitä, joiden avulla hän ostaa tarvitsemansa palvelut yksityiseltä palveluntarjoajalta. Tällöin vammaisen ihmisen ei tarvitse kantaa työnantajan vastuuta. Kolmas tapa olisi, että kunta järjestää palvelun ostopalveluna, oman palvelunsa turvin tai sopimusperusteisessa yhteistyössä yhden tai useamman kunnan kanssa. Apu voidaan järjestää myös yhdistelemällä näitä kolmea.
        Uudessa laissa vaikeavammaisia ovat ne, jotka tarvitsevat pitkäaikaisen tai etenevän vamman tai sairauden vuoksi välttämättä ja toistuvasti toisen henkilön apua selviytyäkseen jokapäiväisistä toiminnoista. Uusi oikeus henkilökohtaiseen apuun astuu uuden lain mukaan voimaan 1.9.2009. Uuden lain mukaan henkilökohtaisen avun saamisen edellytyksenä on palvelusuunnitelma. Palvelusuunnitelman tekeminen on kunnan velvollisuus.
        Nykyistä selkeämmin uusi laki sanoo, että välttämätön apu on saatava oman kodin lisäksi muuallakin, esim. työpaikalla tai koulussa. Välttämättömän avun lisäksi kunnan tulee antaa vähintään 10 h/kk harrastamiseen, asioiden hoitamiseen ja muuhun toimintaan kodin ulkopuolella. Vuonna 2011 tämä määrä nousee 30 tuntiin kuukaudessa.
        Vammaispalvelulaki on tarkoitus säätää ensisijaiseksi suhteessa kehitysvammaisten erityishuollosta annettuun lakiin. Tällä selkeytetään kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain ja vammaispalvelulain tulevaa yhteensovitusta. Kehitysvammaiselle henkilölle voitaisiin edelleen järjestää palveluita kehitysvammalain nojalla, jos vammaispalvelulain nojalla järjestettävät palvelut eivät olisi asiakkaan kannalta riittäviä tai sopivia.
        Kuntaliitto esittää, että vammaispalvelulain uudistusta jatketaan niin, että laki tulisi voimaan vasta vuoden 2010 alusta. Valtion ensi vuoden budjettikäsittelyyn kustannuksia ei ole Kuntaliiton mukaan ehditty arvioida realistisesti. Myös tarvittavien avustajien riittävyydestä olisi varmistuttava, jotta vammaisille ei anneta lupauksia, joita ei käytännössä voida toteuttaa.
        Vammaisfoorumi pitää Kuntaliiton laskelmia harhaanjohtavina ja asenteellisina. Subjektiivinen oikeus henkilökohtaiseen apuun maksaisi 200 – 300 miljoonaa euroa Kuntaliiton mukaan. Vammaisfoorumi ihmettelee romuttaako avustajaa tarvitseva selvästi alle prosentin suuruinen kansalaisryhmä kuntien talouden.
        Lähteet: STT sekä Espoon vammaisneuvoston jäsen Taija Heinonen.


      • MaalaisWossikka
        MaalaisWossikka kirjoitti:

        Tämä avustajalakiuudistus astuu siis voimaan ensikuun alusta 1.9.2009.
        On siis ajankohtainen, nähtäväksi jää vaikuttaako käytännössä?
        Tässä vielä asia "ASIAKKAILLE" tiedoksi mitkä ovat heidän oikeutensa henkilokohtaisen avustajan saamiseksi , ja valtion ja kuntien velvoitteet.

        HENKILÖKOHTAINEN APU SUBJEKTIIVISEKSI OIKEUDEKSI
        Eduskunnalle ollaan lokakuun alussa antamassa hyväksyttäväksi vammaislainsäädännön uudistus, joka tuo vammaisille subjektiivisen oikeuden henkilökohtaiseen apuun.
        Henkilökohtainen apu voidaan järjestää monella tavalla. Se voidaan järjestää niin kuin nykyisessä henkilökohtainen avustaja -järjestelmässä siten, että vammainen ihminen toimii itse avustajan työnantajana. Apu voidaan järjestää myös siten, että kunta antaa vammaiselle ihmiselle palveluseteleitä, joiden avulla hän ostaa tarvitsemansa palvelut yksityiseltä palveluntarjoajalta. Tällöin vammaisen ihmisen ei tarvitse kantaa työnantajan vastuuta. Kolmas tapa olisi, että kunta järjestää palvelun ostopalveluna, oman palvelunsa turvin tai sopimusperusteisessa yhteistyössä yhden tai useamman kunnan kanssa. Apu voidaan järjestää myös yhdistelemällä näitä kolmea.
        Uudessa laissa vaikeavammaisia ovat ne, jotka tarvitsevat pitkäaikaisen tai etenevän vamman tai sairauden vuoksi välttämättä ja toistuvasti toisen henkilön apua selviytyäkseen jokapäiväisistä toiminnoista. Uusi oikeus henkilökohtaiseen apuun astuu uuden lain mukaan voimaan 1.9.2009. Uuden lain mukaan henkilökohtaisen avun saamisen edellytyksenä on palvelusuunnitelma. Palvelusuunnitelman tekeminen on kunnan velvollisuus.
        Nykyistä selkeämmin uusi laki sanoo, että välttämätön apu on saatava oman kodin lisäksi muuallakin, esim. työpaikalla tai koulussa. Välttämättömän avun lisäksi kunnan tulee antaa vähintään 10 h/kk harrastamiseen, asioiden hoitamiseen ja muuhun toimintaan kodin ulkopuolella. Vuonna 2011 tämä määrä nousee 30 tuntiin kuukaudessa.
        Vammaispalvelulaki on tarkoitus säätää ensisijaiseksi suhteessa kehitysvammaisten erityishuollosta annettuun lakiin. Tällä selkeytetään kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain ja vammaispalvelulain tulevaa yhteensovitusta. Kehitysvammaiselle henkilölle voitaisiin edelleen järjestää palveluita kehitysvammalain nojalla, jos vammaispalvelulain nojalla järjestettävät palvelut eivät olisi asiakkaan kannalta riittäviä tai sopivia.
        Kuntaliitto esittää, että vammaispalvelulain uudistusta jatketaan niin, että laki tulisi voimaan vasta vuoden 2010 alusta. Valtion ensi vuoden budjettikäsittelyyn kustannuksia ei ole Kuntaliiton mukaan ehditty arvioida realistisesti. Myös tarvittavien avustajien riittävyydestä olisi varmistuttava, jotta vammaisille ei anneta lupauksia, joita ei käytännössä voida toteuttaa.
        Vammaisfoorumi pitää Kuntaliiton laskelmia harhaanjohtavina ja asenteellisina. Subjektiivinen oikeus henkilökohtaiseen apuun maksaisi 200 – 300 miljoonaa euroa Kuntaliiton mukaan. Vammaisfoorumi ihmettelee romuttaako avustajaa tarvitseva selvästi alle prosentin suuruinen kansalaisryhmä kuntien talouden.
        Lähteet: STT sekä Espoon vammaisneuvoston jäsen Taija Heinonen.

        http://www.invalidiliitto.fi/portal/fi/invalidiliitto/tiedotteet/?id=622


      • MaalaisWossikka
        MaalaisWossikka kirjoitti:

        http://www.invalidiliitto.fi/portal/fi/invalidiliitto/tiedotteet/?id=622

        Invalidiliitto ja muut vammaisjärjestöt ovat myös huomanneet kuinka tärkeää on turvata taksi/invataksi/esteettömien taksikuljetuspalveluiden saatavuus ja myös kuljetuskaluston sekä kuljetusten turvallisuuden takaaminen ko. vammaiskuljetuksissa myös tulevaisuudessa.
        Em. vammaiskuljetukset ovatkin meille kaikille takseille suuri työllistäjä myös tulevaisuudessa.
        http://www.invalidiliitto.fi/portal/fi/invalidiliitto/lausunnot_ja_kannanotot/

        Tyytyväinen ASIAKAS on paras asiakas,,,
        TAKSI TURVALLINEN AMMATTILAINEN.


      • se oikeasti on
        MaalaisWossikka kirjoitti:

        Invalidiliitto ja muut vammaisjärjestöt ovat myös huomanneet kuinka tärkeää on turvata taksi/invataksi/esteettömien taksikuljetuspalveluiden saatavuus ja myös kuljetuskaluston sekä kuljetusten turvallisuuden takaaminen ko. vammaiskuljetuksissa myös tulevaisuudessa.
        Em. vammaiskuljetukset ovatkin meille kaikille takseille suuri työllistäjä myös tulevaisuudessa.
        http://www.invalidiliitto.fi/portal/fi/invalidiliitto/lausunnot_ja_kannanotot/

        Tyytyväinen ASIAKAS on paras asiakas,,,
        TAKSI TURVALLINEN AMMATTILAINEN.

        Täällä vaan ei tajuta sitä, että oli lama tai ei, niin nämä kuljetukset on varmaa tuloa takselle. Onko se sitä tulevaisuudessa, riippuu meistä itsestä. Tilanne on nyt hyvä mm. kaupunkien korteilla maksavat asiakkaat käyttävät takseja, koska heidän kortti ei joukkarissa ja "oravalla" toimi. Mitäs sitten, jos alkasikin toimia? Kyllä tulis monelle jantnerille tätä vakaata ja varmaa "mummo" perustuloa ikävä.


      • MaalaisWosu
        se oikeasti on kirjoitti:

        Täällä vaan ei tajuta sitä, että oli lama tai ei, niin nämä kuljetukset on varmaa tuloa takselle. Onko se sitä tulevaisuudessa, riippuu meistä itsestä. Tilanne on nyt hyvä mm. kaupunkien korteilla maksavat asiakkaat käyttävät takseja, koska heidän kortti ei joukkarissa ja "oravalla" toimi. Mitäs sitten, jos alkasikin toimia? Kyllä tulis monelle jantnerille tätä vakaata ja varmaa "mummo" perustuloa ikävä.

        Vammaispalvelukuljetuksia on nyt kilpailutettu, ainoana kilpailuperusteena on ollut halvin hinta.
        Tästä on ollut seurauksena että, esim. halvimman tarjouksen tehneellä taksilla tai joukkoliikenneluvallisella autoilijalla ei ole ollut asianmukaisia vammaiskuljetukseen tarkoitettuja varusteita autoissaan, jolloin ko. tarjouskilpailutuksen voittaneen liikennöitsijän autoja / palveluita on vammaisten / liikuntaesteisten ollut mahdoton käytännössä käyttää, kun yksinkertaisesti eivät ole päässeet autoon.
        Esim. täällä keski-pohjanmaalla toimii peruspalveluiden liikelaitos JYTA (jokivarsikuntien yhteistoiminta-alue), jonka tehtävänä on nimenomaan järjestää em. palvelut niihin oikeutetuille liikuntaesteisille sekä vammaisille.
        Jyta on kysynyt em. kuljetuksiin tarjouksia, ainoana kriteerinä halvin hinta.
        Tarjouskilpailun voittanut liikennöitsijä voitti tarjouskilpailun taksamittaritaksa -(miinus) 2% alennus, muut alueen liikennöitsijät eivät tehneet ollenkaan tarjousta juurikin siksi koska tarjouspyynnössä ei ollut muulla merkitystä kuin halvimmalla hinnalla.
        Vammaisilla ja liikuntaesteisillä on kuljetuskaluston suhteen erilaisia tarpeita, jotkut pääsevät helpoiten ns. normaaliin pikku-autotaksiin, jos kulkee esim. rollaattorilla tai kyynärsauvoilla.
        Invatakseissa ja esteettömissä autoissa vaaditaan nykyään hissiä tai autossa kiinni olevaa tarpeeksi loivassa kumassa olevaa yhtenäistä ramppia, jolloin autoon meno on turvallista sekä helppoa.
        Nyt ko. voittaneella liikennöitsijällä on ns. vanhan säännön mukainen esteetön varustus ainoastaan piikubussityyppisessä kalustossaan ( kaksi kapeaa irrallista n. 1.20m pituista pyörätuoliluiskaa matala transporter.
        Rullaattoreilla ja kyynärsauvoilla kulkevat asiakkaat eivät pääse ko auton virityksen kyytiin, myös pyörätuoli asiakkaat pitävät ko. auton varustusta puutteellisena ja vaarallisena, eivätkä he myöskään suostu matkustamaan pää katossa !
        Asiakkaat ovatkin nyt kieltäytyneet käyttämästä voittaneen liikennöitsijän palveluita sekä puutteellista kalustoa.
        Mainittakoon että asiakkaat ovat esittäneet kielteisen mielipiteensä kuljetusjärjestelystä tarjouksen tehneelle JYTALLE.
        Em. tarjouspyyntö osoittaa että sen on laatinut ko. asiakasryhmän tarpeisiin tietämätön ja ammattitaidoton taho / henkilö;t ?
        Olisiko aika kysyä onko muullakin kuin hinnalla väliä!


      • MaalaisWosu
        MaalaisWosu kirjoitti:

        Vammaispalvelukuljetuksia on nyt kilpailutettu, ainoana kilpailuperusteena on ollut halvin hinta.
        Tästä on ollut seurauksena että, esim. halvimman tarjouksen tehneellä taksilla tai joukkoliikenneluvallisella autoilijalla ei ole ollut asianmukaisia vammaiskuljetukseen tarkoitettuja varusteita autoissaan, jolloin ko. tarjouskilpailutuksen voittaneen liikennöitsijän autoja / palveluita on vammaisten / liikuntaesteisten ollut mahdoton käytännössä käyttää, kun yksinkertaisesti eivät ole päässeet autoon.
        Esim. täällä keski-pohjanmaalla toimii peruspalveluiden liikelaitos JYTA (jokivarsikuntien yhteistoiminta-alue), jonka tehtävänä on nimenomaan järjestää em. palvelut niihin oikeutetuille liikuntaesteisille sekä vammaisille.
        Jyta on kysynyt em. kuljetuksiin tarjouksia, ainoana kriteerinä halvin hinta.
        Tarjouskilpailun voittanut liikennöitsijä voitti tarjouskilpailun taksamittaritaksa -(miinus) 2% alennus, muut alueen liikennöitsijät eivät tehneet ollenkaan tarjousta juurikin siksi koska tarjouspyynnössä ei ollut muulla merkitystä kuin halvimmalla hinnalla.
        Vammaisilla ja liikuntaesteisillä on kuljetuskaluston suhteen erilaisia tarpeita, jotkut pääsevät helpoiten ns. normaaliin pikku-autotaksiin, jos kulkee esim. rollaattorilla tai kyynärsauvoilla.
        Invatakseissa ja esteettömissä autoissa vaaditaan nykyään hissiä tai autossa kiinni olevaa tarpeeksi loivassa kumassa olevaa yhtenäistä ramppia, jolloin autoon meno on turvallista sekä helppoa.
        Nyt ko. voittaneella liikennöitsijällä on ns. vanhan säännön mukainen esteetön varustus ainoastaan piikubussityyppisessä kalustossaan ( kaksi kapeaa irrallista n. 1.20m pituista pyörätuoliluiskaa matala transporter.
        Rullaattoreilla ja kyynärsauvoilla kulkevat asiakkaat eivät pääse ko auton virityksen kyytiin, myös pyörätuoli asiakkaat pitävät ko. auton varustusta puutteellisena ja vaarallisena, eivätkä he myöskään suostu matkustamaan pää katossa !
        Asiakkaat ovatkin nyt kieltäytyneet käyttämästä voittaneen liikennöitsijän palveluita sekä puutteellista kalustoa.
        Mainittakoon että asiakkaat ovat esittäneet kielteisen mielipiteensä kuljetusjärjestelystä tarjouksen tehneelle JYTALLE.
        Em. tarjouspyyntö osoittaa että sen on laatinut ko. asiakasryhmän tarpeisiin tietämätön ja ammattitaidoton taho / henkilö;t ?
        Olisiko aika kysyä onko muullakin kuin hinnalla väliä!

        http://www.stm.fi/tiedotteet/kuntainfot/kuntainfo/view/1418362


    • porsaan paisti

      Mitä jos kunta ei suostu käsittelemään hakemusta, jos ihmisellä on kävelyteline ja hän ei pysty käyttämään enää SOTE-taxia omatoimisesti, vaan tarvitsisi esimerkiksi jonkinlaisen systeemin kulkea vaikkapa portaita eli pyörätuolissa? ja avustajan?

      Näin menettelee Tampere. Ei vaan käsittele toistuvia pyyntöjä, vaan jättää ne noin vain käsittelemättä. Se on tietysti rikollista toimintaa. Haudata hakemukset noin vain jonnekin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3111
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3067
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2417
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      2037
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1759
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      83
      1370
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1280
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79
      1110
    Aihe