Onko kohtalotovereita? Eli joudun suoranaiseen paniikkiin jos joudun yllättäen juomaan muualla kuin turvallisessa ympäristössä (koti). Syöminen ei tuota niinkään ongelmaa mutta juomisesta ei tule mitään. En kärsi kahvikuppineuroosista eli käteni eivät tärise mutta neste vain pyörii suussani ja joudun oikein keskittymään nielaisuun. Usein se sitten meneekin väärään kurkkuun tai minulla menee puoli tuntia että saan lasin tyhjennettyä. Nieluni vain on niin jännittynyt ettei se suostu nielaisemaan automaattisesti. Onneksi pystyn välttelemään juomisen melko hyvin. Töissä pyörittelen samaa teetä kupissa kahvitunnin ajan ja heitän lopun pois. Raflassa otan aina veden niin siitä voi ottaa pati kulausta ja jättää lopun juomatta. Kylässä voi kahvin hukuttaa pullaan ym mutusteltaviin ja kieltäytyä lisäkupeista. Pahinta onkin sitten illanistujaiset. En voi lähteä selvinpäin ottamaan yhdet, koska oluttuoppi tuntuu kädessä kilon painoiselta ja sen juomisesta ei tule kerrassaan mitään. Tuntuu, että kaikki muut tuojottavat minua, mikä friikki. Ennen pippaloita minun on aloiteltava kotona, jotta olen sitten sopivan humalassa pippaloissa ja juominen onnistuu melkein normaalisti. Tämä "pikkuinen" vaiva häiritsee elämääni todella paljon. Kävin juttelemasta siitä terapuetille mutta hän vain vähätteli asiaa ja käski vain rentoutua. Millä ihmeellä?? Olen miettinyt miksi juominen ja syöminen on niin hankalaa ja epämiellyttävää. Ehkäpä siksi, että perheeni ei koskaan nuoruudessani syönyt ulkoa? Jos ylätysvieraita tuli kesken päiväkahvien, äiti yritti jotenkin häpeillen piilottaa kaikki syötävät ja muut pois ihmisten silmistä. Outoa vai normaalia? Siksikö syöminen ja juominen aiheuttaa minussa joitain häpeämisen tunteita, kotona neljän seinän sisällä saa nauttia kylmästä oluesta, mutta ei herranen aika muiden ihmisten nähden ulkomaailmassa??
Erittäin paha nielemisvaikeus
13
1654
Vastaukset
- Rev.McMoon
psykologisia syitä, mutta kokeilepa jättää kokonaan pois kofeiini kaikissa muodoissaan, siis myös tee pois. Tämä alentaa stressihormonitasoasi, jolloin jännittäminen vähenee. Jos lopetat täysin, pitäisi oireiden poistua muutamassa kuukaudessa.
- olla totta
sulla on jokaseen ongelmaan sama ratkasu, ei tollane ny mistää teestä johdu!
- Rev.McMoon
olla totta kirjoitti:
sulla on jokaseen ongelmaan sama ratkasu, ei tollane ny mistää teestä johdu!
vaan teen sisältämästä kofeiinista.
- kaikista sairauksistasi.
Rev.McMoon kirjoitti:
vaan teen sisältämästä kofeiinista.
Katoiskohan munki eristäytyvä persoonallisuus häiriö jos lopettaisin kahvin juonnin?
- Ex cup shaker
Mitä jos treenaisit vaikka juomalla sellaisia oikein pieniä suullisia, niin että suu vaan pikkuisen kostuu. Sehän näyttääkin oikein hienostuneelta, ja varmasti pitäisi mennä alas:)
- minullakin
Tekstisi olisi voinut olla mun kirjoittama. Kun ei pysty nieleen, ni ei pysty. Hurjan kiusallista itselle. Kieltäydyn kaikista "ulos syömään -kutsuista". Se olis pahin painajainen!
- hyviäkin puolia
Joillakin taas on ongelma juomisen kanssa ettei osaa lopettaa ryypäämistä ja toiseksi tulee halvaksi baarissa jos ei siellä juo. Mutta kuitenkin, kovin ikävältä kuullostaa... :S Pärjäile!
- Turu-Jussi
Sulla saattaa olla tuo nielu/ruokatorvi ahtaunut. Toisilla ihmisillä on ruokatorvi jo syntyjään aika ahdas ja silloin pienetkin muutokset voivat vaikuttaa. Saattaa olla esim. ryhdistä tai jostakin treenamisesta johtuvaa. Kannattaa mennä lääkäriin jos tosissaan häiritsee. Ongelmana voi kyllä olla sellaisen lääkärin löytäminen, että tajuaa tuon. Kannattanee ehkä harkita yksityistä terveyskeskuksen sijaan. Tuota ruokatorvea pystytään tarvittaessa suurentamaan. Pienehkö operaatio-tosin vaatii ilmeisesti nukutuksen...
- on ollut
aivan samanlainen juttu teini-iässä. Ja koin sen myös suurena ongelmana, en käynyt tästä syystä koulun ruokalassa syömässä ja ravintolassa oli sama juttu. Jotenkin se on tässä muutaman vuoden kuluessa "unohtunut", ei enää ajattele asiaa ja jossain vaiheessa huomasin että ongelma oli aika lailla hävinnyt..
- zz..
Kun syö kuivaa leipää, sen voi kostuttaa syljellä. Sillä lailla oppii tekemään sylkeä milloin haluaa. Se on helppo niellä. Juodessakin voi tehdä ensin sylkeä ja sitten juoda.
- yuhuu
Pojalla oli joku vuosi sitten sama ongelma. Tiedettiin, että nielu- ja kitarisat olivat todella suuret. Ne operoitiin pois, kun nielu oli jatkuvasti tulehtunut. Nielemisongelma katosi siinä samalla. Käy lääkärissä juttelemassa, koska jos vika on rakenteellinen, niin äkkiäkös se psyykkiseksikin käy.
- Mutta..
minulla ei ole noista vaivaa. Nielimisvaikeus on psyykkinen. Silloin kun se on. Ei todellakaan ole aina.
- hakusanana
Mutta.. kirjoitti:
minulla ei ole noista vaivaa. Nielimisvaikeus on psyykkinen. Silloin kun se on. Ei todellakaan ole aina.
Dysfagia on latinaksi dysphagia. Kaikkein yksinkertaisin dysfagian syy on psyykkinen, joten ole tyytyväinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006484
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303873törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283260Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3761774- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471023Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11910- 42879