Onko todistettu tieteellisesti, että liiallinen ja kokoaikainen hiilihydraattien (sokeri, vilja, peruna) tankkaaminen aiheuttaa elimistössä (aivoissa) oikeasti jonkin reaktion joka ruokkii / ylläpitää halua kokoajan syömisestä ja ruoan ajattelemisesta. Olen kuullut joitain väitteitä tästä liittyen hiilareiden kyvystä nostaa nopeasti veren sokeria (mikä tiedetäänkin jo) ja sitä tietä jotenkin nivoutuen insuliinin kehitykseen ja haiman toimintaan jne... En ole mikään ravintotieteilijä, enkä ehkä osaa käyttää oikeita termejä, mutta oliko niin, että haima kehittää liikaa insuliinia joka sitten ruokkii tätä "lisäravinnon himoa" aivoissa ??? Olen nimittäin itse kokeillut noin kuukauden atkinsin diettä jossa hiilihydraatit joko poistetaan kokonaan ruokavaliosta tai ainakin vedetään minimiin (minulla tuo jälkimmäinen ja joskus vielä sortuen johonkin pieneen makeaan). Ensimmäisen viikon jälkeen huomasin selvästi, että "mielihaluni jatkuaan syömiseen ja ajoittaiseen ahmimiseen" hävisivät. En toki ole mikään atkinsin puolestapuhuja, se ei taida olla meille pohjoismaalaisille helposti kolesteroliarvot kattoon saaville ihmisille kovin terveellistä. Ehkä joku kultainen keskitie on aina paras. Mutta haluaisimpa kuulla ihan oikeasti jonkun vaikka asiaan vihkiytyneen lääkärin lausunnon liiallisen hiilihydraattien saannin vaikutksesta ko asiaan. Ei kai kenellekään enää ole epäselvää, että viimeiseen 30 vuoteen länsimaisten ihmisten hiilihydraattien saanti on kasvanut räjähdysmäisesti. Niin myös lihavuus ja syömishäiriöt. Asiantuntevaa vastausta odotellen :-)
Vastaukset 1
- nälän oissa hyvin.
Parhaiten toimii öljyset perunatuotteet Esim.pienillä ranskiksilla voi ihan hyvin seuraavaan ruokaan asti,mut jos syön jotain vähärasvasta,kevyttä rukaa saman kalorimäärän,mula vaan jatkuu se nälkä. Kyse taitaa olla enemmänkin siitä rasvasta ainakin mulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset ymmärtävät ettei talous lähde nousuun
Miten paljon järjellisempi olento nainen onkaan kuin tilastollisestikin paremmin tienaava mies. Kun kaikkialla puskuroid111737En jaksa
Enää pelleillä ja paljastan J naisen nimen. Se on Jonna ja hän ei koskaan, edes luultavasti ollut täällä. Silti piene42529Jos meillä olisi yhteinen koti
Niin haittaisiko sinua pitää se vähä tavaraisena? Ajattelin tänään että jos joskus asuttaisiin yhdessä ja haluaisit pal50485- 36482
Minkälainen nainen
Minkälainen kaipaamasi nainen on luonteeltaan? Kaikki hassun hauskat antava ja helppo on sallittuja, jos poikien on kovi18445Kissa eli kivuissa useita viikkoja
Ei vienyt lääkäriin vaikka kissa parka maukui ja moni seuraajakin (minäkin) näin että kissa on sairas.98413Tuntuu pahalta meidän molempien puolesta
Anteeksi, että olen tällainen pelkuri. En vaan usko rakkauteen enää miehen ja naisen välillä omalla kohdalla. Tiedän, et33411- 46363
Martina ja Muhis vaan ystäviä
Selityksiä tältä tyrkyltä löytyy, eikö kehtaa puuma sanoa, että seurustelemme. " Tää nyt on tämmönen alku vielä". Eiköhä130362- 43355