Jämsän opisto

Ex uskovainen

Moi. Mikä tarkitus on lestadiolaisilla opistoilla? Aikaisemmin ajattelin että he ovat omassa uskossaan sitä, jota he ajattelevat, mutta onko näin? Olen nyt toistuvasti kysynyt kyseisen opiston rehtorilta heidän uskonnollisia näkemyksiä mm. itsemurha yrityksiin, "vääränlaiseen" musiikkiin, seurakuntalaisen seksuaaliseen suuntautumiseen ja ehkäisyyn, saamatta koskaan suoraa vastausta yhteenkään kysymykseen. Kyseinen rehtori on kerran vaivautunut vastaamaan sähköpostiin,muta silloinkaan hän ei vastannut siihen mitä kysyin. Miksi? Tulkitsen tämän joko välinptämättömyydeks tai sitten kyseisellä seurakunnalla ei ole mielipidettä em. asioihin. Soitan kohta kyseiselle henkilölle,koska eräs lehti on kiinnostunut haastattelemaan minua. Olen myös lähettänyt lestadiolaisen seurakunnan "pääkallopaikalle" s. postia. Em opisto kiinnostaa koska olin aikoinaan siellä opiskelijana. Mielestäni en tee väärin jos siteraan suoraan kyseisessä haastattelussa sitä, mitä kyseinen rehtori vastasi esittämiini kysymyksiin, ja kerron ettei minulle kukaan ole yrityksistäni huolimatta vastannut?

38

12161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • halua vastata sinulle

sähköpostitse, koska siitä jää konkreettinen todiste mustaa valkoisella. Jos kaikki olisi OK, siitä ei olisi mitään haittaa. Mutta koska siellä on tapahtunut ikäviä ja vakaviakin asioita, niitä ei voi selittää tyhjentävästi puhtaan valkoisiksi. Silloin on parasta olla hiljaa. Silloin otetaan myös käyttöön kikkakolmonen: Oikeastaan en enempää nyt tähän sano. Minun tietoon ei ole tullut. Minun tiedossa ei ole. En tiedä mistä tulee sana. tms. vastaavaa

• Opiskellut jämsässä v.78

Mitä synkkää siellä on tapahtunut?

• mitään synkkää
        Opiskellut jämsässä v.78 kirjoitti:

tapahtunut halutaan vaan vääristellä asiota kun ihmisten asenne on synkkä opistoa kohtaan ja ennakko luul kova

• Verovaroin ylläpidetty

On TODELLA erikoista jos rehtori todellakin kieltäytyy antamasta tietoja opiston toiminnasta ja periaatteista. Jämsän opisto saa suurimman osan budjetistaan veromaksajilta eli valtion varoista: opetusministeriöstä. Sitä rahoittavat siis kaikki suomalaiset. Kaikki julkisin varoin rahoitettu koulutus on Suomessa avointa ja julkista. Opisot ja rehtori siitä vastuullisena on vlevollinen vastaamaan opistoa koskeviin kysymyksiin. Jos hän kieltäytyy vastaamastsa, tämä kieltäytyminen kannattaa julkistaa jossain mediassa. Jos rehtori kieltäytyy, hän rikkoo lakia tässä asiassa.

• p ä i v ä p e r h o n e n
        Verovaroin ylläpidetty kirjoitti:

On TODELLA erikoista jos rehtori todellakin kieltäytyy antamasta tietoja opiston toiminnasta ja periaatteista. Jämsän opisto saa suurimman osan budjetistaan veromaksajilta eli valtion varoista: opetusministeriöstä. Sitä rahoittavat siis kaikki suomalaiset. Kaikki julkisin varoin rahoitettu koulutus on Suomessa avointa ja julkista. Opisot ja rehtori siitä vastuullisena on vlevollinen vastaamaan opistoa koskeviin kysymyksiin. Jos hän kieltäytyy vastaamastsa, tämä kieltäytyminen kannattaa julkistaa jossain mediassa. Jos rehtori kieltäytyy, hän rikkoo lakia tässä asiassa.

Miksi poistit vastineeni panettelukirjoituksiin aloittajan aiheesta? Kerro vastaus - kiitos! Rehtori ei ole rikkonut mitään lakia - tietäkää se nyt hyvät lukijat. Opistojemme toimintaa EI OLE yksin ylläpidetty verovaroin. Jos näin olisi, olisi ne jo ajat sitten menneet konkurssiin. Jämsän opisto saa muiden opistojen tavoin hyvin pienen osan menoistaan valtion varoista. Suurin osa varoista kertyy muista taustan lähteistä. Katsokaa vaikka opetusministeriön ao. menoluokasta, siellä se näkyy euron tarkkuudella vuosittain. Opistolla eikä rehtorilla ole mitään velvotteita vastata täällä oleviin hulluhin panettelukirjoituksiin, eikä siten riko mitään voimassa olevaa maamme lakia. http://www.youtube.com/watch?v=X6_4-c7JrKM

• Sibelius II
        p ä i v ä p e r h o n e n kirjoitti:

Miksi poistit vastineeni panettelukirjoituksiin aloittajan aiheesta? Kerro vastaus - kiitos! Rehtori ei ole rikkonut mitään lakia - tietäkää se nyt hyvät lukijat. Opistojemme toimintaa EI OLE yksin ylläpidetty verovaroin. Jos näin olisi, olisi ne jo ajat sitten menneet konkurssiin. Jämsän opisto saa muiden opistojen tavoin hyvin pienen osan menoistaan valtion varoista. Suurin osa varoista kertyy muista taustan lähteistä. Katsokaa vaikka opetusministeriön ao. menoluokasta, siellä se näkyy euron tarkkuudella vuosittain. Opistolla eikä rehtorilla ole mitään velvotteita vastata täällä oleviin hulluhin panettelukirjoituksiin, eikä siten riko mitään voimassa olevaa maamme lakia. http://www.youtube.com/watch?v=X6_4-c7JrKM

Olen täysin samaa mieltä kuin päiväperhonen.

• ex musiikinope vuodelta -69

• ex musiikinope vuodelta -69

• p ä i v ä p e r h o n e n

Ilmeisesti poistaessasi rehtorin vakavan panettelukirjoituksen poistui samalla minun vastine sen alaindeksistä. Arvelen näin. Olenko oikeassa?

• Ilman muuta

Ilmeisesti poistaessasi rehtorin vakavan panettelukirjoituksen poistui samalla minun vastine sen alaindeksistä. Arvelen näin. Olenko oikeassa?

on saatanan renki.

• opistossa opiskellut
        Opiskellut jämsässä v.78 kirjoitti:

Jämdän opistossa on huone, joka on muurattu kiinni. Ennen huoneen muuraamista jotkin opistolaiset olivat pelanneet siellä spiritismiä. Poika oli kysynyt koska kuolee. Hänelle oli vastattu nyt. Hän oli lähtenyt juoksemaan pois huoneesta kompastunut kynnykseen lyönyt päänsä ja kuollut saman tien. Huone on siis mujrattu siksi, että opistolaiset eivät menisi tyhjään huoneistoon tekemään typeryyksiä. Tämän kertoi meille opiston rehtori. Opiston käytävällä yöllä poikien jutellessa oli heidän eteensä ilmestynyt musta enkelin hahmo. Seuraavana päivänä toinen pojista ajoi autolla kolarin ja kuoli. Tämän kertoi myös opiston rehtori. Pelottava oli mennä yöllä vessaan tuon tarinan jälkeen.

• ahkea
        opistossa opiskellut kirjoitti:

Jämdän opistossa on huone, joka on muurattu kiinni. Ennen huoneen muuraamista jotkin opistolaiset olivat pelanneet siellä spiritismiä. Poika oli kysynyt koska kuolee. Hänelle oli vastattu nyt. Hän oli lähtenyt juoksemaan pois huoneesta kompastunut kynnykseen lyönyt päänsä ja kuollut saman tien. Huone on siis mujrattu siksi, että opistolaiset eivät menisi tyhjään huoneistoon tekemään typeryyksiä. Tämän kertoi meille opiston rehtori. Opiston käytävällä yöllä poikien jutellessa oli heidän eteensä ilmestynyt musta enkelin hahmo. Seuraavana päivänä toinen pojista ajoi autolla kolarin ja kuoli. Tämän kertoi myös opiston rehtori. Pelottava oli mennä yöllä vessaan tuon tarinan jälkeen.

Olen kuullut muuratusta huoneesta ja siellä harjoitetusta spiritismistä siskoltani, joka opiskeli kyseisessä opistossa mutten tiennyt sen tarkemmin. Vai että tällaista on tapahtunut!

Mitä tästä pitäisi oppia? Että antaa näkymättömän olla omissa oloissaan?

• Anonyymi
        Verovaroin ylläpidetty kirjoitti:

Opisto on yksityinen koulu, kaikki oppilaat joutuvat maksamaan tuhansia euroja vuodessa. Valtion tukia se saa hyvin vähän, jos ollenkaan

• Anonyymi
        ahkea kirjoitti:

Olen kuullut muuratusta huoneesta ja siellä harjoitetusta spiritismistä siskoltani, joka opiskeli kyseisessä opistossa mutten tiennyt sen tarkemmin. Vai että tällaista on tapahtunut!

Mitä tästä pitäisi oppia? Että antaa näkymättömän olla omissa oloissaan?

Minä olen ollut Reisjärven opistossa n. 45 vuotta sitten.
        Olen tehnyt siellä ollessani päiväkirjamerkintöjä joka ikinen päivä.
        Nyt olen löytänyt nuo päiväkirjat. Mielenkiintoista. Oikein mukavaa, mutta myös hyvin ahdistavaa ja raskasta on ollut se opiskelu siellä sisäoppilaitoksessa. Itkettää välillä kun luen kirjoittamaani.
        Olen asunut eri asuntoloissa, myös Tipulassa missä sanottiin liikkuvan Raunin haamu. Ikinä minulle ei oikein selvinnyt se Raunin tarina siellä. Nuoret tytöt eivät uskaltaneet mennä yöllä omiin huoneisiinsa kun olivat kokoontuneet jonkun oppilaan huoneeseen laulamaan, juttelemaan ja tirskumaan puolille öin. Pelkäsivät Rauni-kummitusta!
        Yhden viikonlopun vietin siellä Tipulassa niin, ettei siellä muita opiskelijoita ollut. Raunin henkeä en kuullut enkä nähnyt edes kellarissa.

• täysin selvä

Tasavallassa on kaksi muutakin kansanopistoa, johon vanhemmat lähettävät herranlahjansa, jotka eivät tahdo pysyä vl-ruodussa. Vuoden aivopesu tekee vahvaluonteisellekin nuorelle 'ihmeitä'. Monet 'ihmeen' kokeneet kertovat opistoajan pilanneen heidän nuoruutensa ja jättäneen sieluun pysyvät arjet. Rehtorit kyllä valottavat asian käytännössä, eivät sähköposteihin vastaillen.

• viikkoa

sitä SRK:n propagandaa. Lähdin pois, vaikka minua helvetilläkin uhattiin kun en koko vuodeksi jäänyt.

• kuk2kanen

Viha ja Katkeruus paistaa viesteistä... Itsekin opiskellut opistossa ja se oli unohtumaton rikas vuosi.
        Kaikkihan koemme asiat eritavoin mutta en ymmärrä näitä jotka purkavat oman huonon olonsa lestadiolaisiin, kaikkien ei tarvitse asioita samalla tavoin ajatella eikä ketään aivopestä, uskominen on aina omakohtainen asia. Useimmiten kehotetaan varmasti vain hyvää tarkoittaen parannukseen, ehkä vastaanottajan sydämen maaperä ei aina ymmärrä tätä ja tulkitsee asiat toisin. jos ja kun pidätte sisällänne vihaa ja katkeruutta miettikää mihin se todellisuudessa kuuluu,ennen kun syyttelette ketään... elämä on ihaanaa ja mukavaa kun voi päästää vihan ja katkeruuden pois,olla sinut asioiden kanssa oli uskovainen tai ei. Ja on aivan ihanaa omistaa puhdas omatunto ja kuulua joukkoon jossa saa kokea Jumalan rakkauden suuruudessaan.

• J+R+R
        kuk2kanen kirjoitti:

Viha ja Katkeruus paistaa viesteistä... Itsekin opiskellut opistossa ja se oli unohtumaton rikas vuosi.
        Kaikkihan koemme asiat eritavoin mutta en ymmärrä näitä jotka purkavat oman huonon olonsa lestadiolaisiin, kaikkien ei tarvitse asioita samalla tavoin ajatella eikä ketään aivopestä, uskominen on aina omakohtainen asia. Useimmiten kehotetaan varmasti vain hyvää tarkoittaen parannukseen, ehkä vastaanottajan sydämen maaperä ei aina ymmärrä tätä ja tulkitsee asiat toisin. jos ja kun pidätte sisällänne vihaa ja katkeruutta miettikää mihin se todellisuudessa kuuluu,ennen kun syyttelette ketään... elämä on ihaanaa ja mukavaa kun voi päästää vihan ja katkeruuden pois,olla sinut asioiden kanssa oli uskovainen tai ei. Ja on aivan ihanaa omistaa puhdas omatunto ja kuulua joukkoon jossa saa kokea Jumalan rakkauden suuruudessaan.

Ranuan ja Reisjärven opistoissa opetetaan pelkkää hengellistä paskaa sekä kasvatetaan vl-nuoria omavanhurskaiksi valehtelijoiksi ja Raamatun vääristelijöiksi.

• Jumala rankaisee
        J+R+R kirjoitti:

Ranuan ja Reisjärven opistoissa opetetaan pelkkää hengellistä paskaa sekä kasvatetaan vl-nuoria omavanhurskaiksi valehtelijoiksi ja Raamatun vääristelijöiksi.

toimintaa kun se soopa vielä rahoitetaan veronmaksajilla!

• Tietoa kaipaava
        J+R+R kirjoitti:

"Jämsän, Ranuan ja Reisjärven opistoissa ... kasvatetaan vl-nuoria omavanhurskaiksi valehtelijoiksi..." Mielenkiintoista! En ole itse käynyt opistoa, joten kerrohan miten se tarkkaan ottaen tapahtuu.

• kidutetaan

rippikoululaisia!

Yöllisiä itkettämistilaisuuksia (hoitokokouksia) ja muuta henkistä sekä hengellistä väkivaltaa.

Omalla riparillani oli "isonaveljenä" juuri armeijasta päässyt sotahullu sadisti reservin vänrikki S....o, jonka mielivallan kohteeksi jouduimme. Leiri-isääntääkin niin nauratti eteisen ikkunaoven takana kun sotahullu S..l.o seisotti poikia alushoususillaan asennossa lipputangon vieressä keskellä yötä!

Ja huusi kuin hullu herättäen nukkuvatkin. Koko leiri oli ikkunoissa katsomassa kun kolmea (minä mukana) poikaa nöyryytettiin muka rangaistuksenna jostain pikkujutusta.

• puhujasukua?

Eikös näitä S.u..o.ta ole enemmänkin SRK:n johto- ja hoitomiestehtävissä?

• summa summarum

sun pittää just näin tehä, sit sulle tullee hyvä mieli.Ja tänne kannattaa aina kirjoittaa , mitä aikoo tehä.

• iliman.

Aivopesu paikkoja, verrannollinen poliittisten opistojen kanssa. Rahoitettu mm. testamenteilla aika paljon.

• morottaja,,,

jonkin verran olen rekrytoinut henkilöitä työpaikalleni.

Heti kun hakupapereissa on Ranuan tai Jämsän kristillisen opiston paperit, menevät ne suoraan mappiin Ö

Iliman aikusia kouluja, valmistuu vain aivopestyjä ja pelokkaita.

• Ihminen <3

Miksette mene opiskelemaan jämsään? jos noin paljo kiinnostaa :D senku vaa meette tutkimaa mitä siellä tapahtuu:P kyl sinne otetaan aikuis opiskelijoitaki, vaikka enimmäkseen siellä on nuoria . Mutta mielestäni tämmönen keskustelu on erittäin turhaa jos teillä ei ole mitään näyttöä siitä mitä kirjottelette ? kyllähän suomi on vapaa maa ja mielipiteensä voi sanoa mutta hei herätys oikeesti ! itse olen käynyt opiston ja nautin vuodesta kovasti ja rehtorista voin sanoa sen verran että ihan tavallinen suomalainen opettaja se vaan on ja oppilaittensa mielestä yhtä rasittava kuin kaikkien muidenkin koulujen rehtorit :)

• Veronmaksajilta

Nyt juuri on hakuaika. opistoissa ei kylläkään ole ollut pulaa hakijoista. Ja suuret hakijamäärät turvaavat SRK:n opistoille myös valtion avustukset, kaikkiaan yli 3 miljoonaa vuosittain.

• kaikki eivät pääse
        Veronmaksajilta kirjoitti:

Nyt juuri on hakuaika. opistoissa ei kylläkään ole ollut pulaa hakijoista. Ja suuret hakijamäärät turvaavat SRK:n opistoille myös valtion avustukset, kaikkiaan yli 3 miljoonaa vuosittain.

Joku Melperi nostellee vanhoja panettelupostauksia. Tänä vuonna oli n. 500 hakijaa opistoihin. Kaikki eivät pääse opiskelemaan ja se on heille suuri pettymys.

• takimmaisentuntoinen

Mene käymään siellä vaikkapa kurssilla. Pääset oikeaan käsitykseen. Ei ole näillä opistoilla mitään salattavaa. Jos haluat jutella, niin ei muuta kun asiallisesti kahden kesken.

Nykyään on vaikea tietää kyselijöiden tarkoitusperiä. Ei ole ihan joka asiaan niin yksiselitteisiä vastauksia. On se opistojen rehtoreiden työ tarpeeksi paineenalaista nykyisin. Ei kannata lastia lisätä ainakaan kiusaamismielessä.

Yritä nähdä se, mitä hyvää työtä tekevät nuorten hyväksi!

• etsivä-xx

Vanhojen viestin kaivelussa on se älytön puoli että asiatkaan eivät ole niin kuin kenties on ollut avaajan mielessä silloin vuonna yksi ja kaksi.

2009 Jämsän rehtori on ollut ihan eri henkilö kuin nykyinen rehtori.
      Turhaa laittaa nykyisen rehtorin niskaan likasankoa jonka sisältö on koottu yli 5 vuotta vanhasta avauksesta.

• Anonyymi

Lukuvuosimaksu 3600 € !?

siis ihan järjetöntä tuollaisen systeemin ylläpito ja kuka ja miksi sinne menee j amitä opiskelemaan, tuleeko sieltä jotain ammattilaisia vaiko aivopestyjä en tajua ollenkaan, eiköhöän se ole aika mennyt ohi ja ikiajat sitten moisist alaitoksista.

vielä kysyn mitä s eon kristillisyys joka siinä etuliitteessä seisoo...opiskellaanko siellä Raamattua vai mitä?

• Anonyymi

Tuolla summalla maksetaan asuminen, ruoka ja koulutus koko vuodelle. Opistossa opiskellaan muutamia lukion kursseja joita ei tarvitse enää käydä uudelleen jos menee lukioon.

Siellä kasvetaan ihmisenä, ei vain uskonnollisissa merkeissä, vaan saadaan valmiutta myös peruskoulun jälkeiseen elämään. Siellä opitaan itsenäistymistä. Monille opistovuosi on todella tärkeä, sillä siellä voi olla rauhassa ja turvallisesti juuri sellainen kuin on, eikä kukaan tule haukkumaan lestaksi ja laukomaan jotain päätöntä juttua kun eivät itse tiedä asiasta mitään. Siellä ei aivopestä ketään. He uskovat vain hieman erillä tavalla kuin suurinosa muistakin Suomalaisista. He vain omasta tahdostaan rajoittavat elämäänsä.

Siellä ei opeteta raamattua muualla kuin uskonnon tunneilla, vaan opetetaan ymmärtämään miksi uskovaiset elävät rajoitetusti. Rajoitukset eivät ole pakollisia, vaan kaikki saavat päättää omakohtaisesti mitä he tuntevat olevan "syntiä". Se saattaa näyttää typerältä ja aivopesulta ulospäin, mutta se tuo heille onnea ja turvaa. Se on heidän oma päätös.

• Anonyymi

No halpaa on.
      Tuolla rahalla saa kuitenski taivaspaikan.
      Rahukit kilahtaa SRK:n typötyhjään kassaan.

• Anonyymi

Eikös ne nuoret ole opiskelemassa johonkin ammattiin taikka sitten menossa ylempiin asteisiin, miten kukaan kerkiää johonkin lestaopistoon ja miksi en tajua !

onko tällainen niille jotka ei viitsi ei halua tai ei pääs emihinkään todelliseen koulutukseen niin sitten mennään näihin hakemaan sitä kaveria vai mitä lienee.

• Anonyymi

Ja vanhaan tuttuun tyyliinsä veeällät ei kommentoi mitään mihinkään.

he ovat ikäänkuin kaiken yläpuolella eikä heidän tarvitse välittää mitään muista kuin omista mielipiteistään, sellaista sanotaan ylpeydeksi muistelisin.

• Anonyymi

Netistä löytyy tietoa, Jämsän opisto. Ranuan opisto, Reisjärven opisto. Ovat kaikki Suomen rauhanyhdistyksen omistuksessa ( hallinnassa ) olevia koulutuspaikkoja, sinne voi hakea kuka vain, yleensä on aika paljon hakijoita, kaikki halukkaat eivät sinne pääse. Eri perustein ( prosentein ) valitaan, papereiden perusteella, sosiaalisin jne on valinta perusteet !
      Nyt ovat myös niissä opistoissa / koulupaikoissa, että ovat hyväksyttyjä, jotka käyvät siihen oppivelvollisuus 18 v. :tta asti "ohjelmaan". ( monimutkaisesti ilmaistu ? )
      Katsokaa itse mitä opistojen esitteissä lukee !! Eri kursseja voi suorittaa, jotka sitten "hyväksi luetaan" seuraavassa opinahjossa !
      Hyviä opinahjoja, jos on vielä epäselvää mitä haluaisi "isona" tehdä. Ei tieten ehkä käy kaikille, siellä "omat" säännöt, esim. ei kannata mennä jos on kova "pilettämään" , kun on ns. uskonnollinen taustayhteisö mukana. Hyvä "kasvunpaikka" kumminkin 1

• Anonyymi
      UUSI

Voiko ja kannattaako ihan tavallisen nuoren, joka ei nyt valmis lukioon mennä Jämsän tai JKL Kristilliseen opistoon. Onko aivopesua?? Moniko menee lukioon?

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      68
      14025
    2. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      11
      5783
    3. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      154
      5511
    4. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      200
      5099
    5. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      115
      4366
    6. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      87
      3581
    7. Vanhat miehet eivät muista

Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan
      Maailman menoa
      12
      3421
    8. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      109
      3078
    9. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      15
      3005
    10. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      55
      2577
    Aihe