Pössyttely pienentää aivoja

Mikke 

Pössyttely pienentää aivoja http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2008/06/654260 Pitkäaikainen kannabiksen polttelu saattaa pienentää aivoja, ja varsinkin niitä aivojen osia, jotka säätelevät muistia, tunteita ja aggressiivisuutta. Australialaisten tiedemiesten tekemässä tutkimuksessa todettiin, että säännöllisesti kannabista polttavilla aivojen hippokampus eli aivoturso oli 12 prosenttia pienempi kuin normaalisti. Hippokampuksen arvellaan osallistuvan tunteiden ja muistin säätelyyn. Myös amygdala eli mantelitumake oli kannabista säännöllisesti käyttävillä 7 prosenttia normaalia pienempi. Mantelitumake puolestaan säätelee pelkoa ja aggressiivisuutta. Tutkimukseen osallistuneet 15 kannabiksen käyttäjää myönsi polttaneensa yli viisi sätkää päivässä vähintään kymmenen vuoden ajan. Heidän aivojaan verrattiin 16 ihmisen aivoihin, jotka eivät olleet käyttäneet huumeita. Erot ilmenivät tutkittavien aivojen magneettikuvista. Pössyttelijät pärjäsivät huonommin myös kuullun muistamisessa, ja heillä todettiin olevan suurempi riski kärsiä lievempiasteisista psykoottisista oireista, jotka ovat yhteydessä skitsofreniaan ja maanisuuteen. Hiljattain Yhdysvalloissa tehdyssä tutkimuksessa kannabiksen polttajien aivoissa ei todettu eroja verrattuna niiden aivoihin, jotka eivät olleet sitä koskaan käyttäneet. Tutkimus kuitenkin tarkasteli kannabiksen käyttöä lyhyemmällä aikavälillä. Siinä tutkittiin 17-30 vuotiaiden ihmisten aivoja, jotka olivat polttaneet kannabista kahdesta kolmeen kertaan viikossa vähintään vuoden ajan. Aiemmissa tutkimuksissa kannabiksen vaikuttavan aineen, THC:n eli tetrahydrokannabinolin on todettu aiheuttavan ohimeneviä skitsofreniaan viittaavia oireita, jotka vaihtelivat epäluuloisuudesta ja harhoista huonomuistisuuteen ja keskittymisvaikeuksiin

8

670

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rev.McMoon

tuollaisia näennäistieteellisiä tutkimuksia julkaistaan tämän tästä propagandamielessä, tieteellistä merkitystä niillä ei ole, koska niissä on sivuutettu tieteellinen metodi toivotun lopputuleman saamiseksi. Lääketiede ei ole kyennyt löytämään kannabiksesta ainoatakaan todistettavaa haittavaikutusta lievää päihtymystä lukuunottamatta, ja eläinkoikeissa on todistettu kannabiksen edistävän aivosolujen uusiutumista. Eli tiede on tuon asian suhteen täysin eri mieltä.

• Mikke

Oletko kärsinyt kahvipsykooseista? En halua rehennellä, mutta minulla on ollut reilut kuusi kannabispsykoosia ja olen ollut kaksi kertaa mielisairaalassakin. Kahvia olen juonut aamuisin. Onko minulla ollutkin kahvipsykoosi eikä kannabispsykoosi? Olenko saanut skitsofreenikon paperit kahvin vuoksi? Miksi kahvipaketin kylkeen ei laiteta varoitusta, että ei suositella kannabiksenkäyttäjille? Miksi samaa varoitusta ei paineta colajuomapullojen ja -tölkkien kylkeen?

• ei ole keksitty ilmiö
        Mikke kirjoitti:

Oletko kärsinyt kahvipsykooseista? En halua rehennellä, mutta minulla on ollut reilut kuusi kannabispsykoosia ja olen ollut kaksi kertaa mielisairaalassakin. Kahvia olen juonut aamuisin. Onko minulla ollutkin kahvipsykoosi eikä kannabispsykoosi? Olenko saanut skitsofreenikon paperit kahvin vuoksi? Miksi kahvipaketin kylkeen ei laiteta varoitusta, että ei suositella kannabiksenkäyttäjille? Miksi samaa varoitusta ei paineta colajuomapullojen ja -tölkkien kylkeen?

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2009/01/kova_kahvittelu_voi_johtaa_aistiharhoihin_478870.html http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2009/01/14/la-juo-taman-enempaa-kahvia-paivassa/20091014/12?offset=30

• et ole
        Mikke kirjoitti:

Miksi leikit häntä, joka et ole? ... ...

• antimies
        Mikke kirjoitti:

kofeiini on eräs merkittävin mielenterveysongelmia aiheuttava aine maassamme.

• Rev.McMoon
        Mikke kirjoitti:

psykoosia kofeiinivieroituksen aikana, ja kun kofeiini alkoi aiheuttaa minulle oireita, ne diagnosoitiin piileväksi skitsofreniaksi kun lääkäri ei tiennyt mistä ne aiheutuivat. Jouduin eläkkeelle teen juonnin takia. Kofeiinin aiheuttamat oireet diagnososidaan väärin noin sadassa prosentissa tapauksista. Kofeiini on lääketeollisuudelle todellinen kultakaivos, koska se aiheuttaa useita kroonisia sairauksia sekä psyykelle, että keholle. Varoitus vähentäisi myyntiä ... it's bisnes.

• et ole

Miksi leikit häntä, joka et koskaan voi olla? Oletko henkisesti vajaa?

• nollatutkimus

Skitsofrenian voi laukausta niin tee, kahvi, tupakka kuin alkoholikin. Se on perinnöllistä. Alkoholin aiheuttamat haitat ovat kannabista paljon suuremmat: 3500 suomalaista kuolee vuosittain alkoholiin. Kuinka moni lapsi kärsii alkoholin haitoista kun vanhemmat ovat kännissä. Puhumattakaan rattijuopoista ja rikoksista jotka tehdään alkoholin vaikutuksen alaisena jne. En kannata minkään aineen laillistamista sinänsä, mutta tilastot on kaikkien käytettävissä ja jokainen lukutaitoinen pystyy niitä lukemaan, näin ollen pitäisi aina pyrkiä totuuteen. Jos kannabis laillistettaisiin valtio saisi siitä verotuloja ja nämä rahat olisivat pois mm. järj. rikollisuudelta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysynkin sinulta nyt...

Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä
      Ikävä
      59
      6289
    2. Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa

että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet
      Naisen logiikka
      130
      4452
    3. Nainen, vaikka kaikki on

ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.
      Tunteet
      18
      2856
    4. HH En uskalla enää ottaa sinuun yhteyttä

Enkä tiedä miltä sinusta tuntuu nyt. Itsellä tosi tyhjä olo, harmittaa kun kaikki levällään. Toivottavasti sulla kaikki
      Ikävä
      9
      2211
    5. Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?

Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin
      Maailman menoa
      152
      1994
    6. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      39
      1965
    7. Missä paikassa ja minkälaisessa tilanteessa

Olit silloin kun tajusit ihastuneesi häneen?
      Ikävä
      106
      1913
    8. Mihin kiinnitit ensimmäisenä huomiota

kun eka kerran näit kaivattusi?
      Ikävä
      92
      1591
    9. Voi luoja miten haluaisin

jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai
      Ikävä
      29
      1458
    10. Ihan pelästyin kun sut

näin. Huh huh kun olit vanhentunut.
      Ikävä
      117
      1447
    Aihe