Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Lipuntarkastaja estää matkustajan ulospääsyn

nipat

Onko matkalippujen tarkastajilla oikeus evätä matkustajalta ulospääsy kulkuvälineestä? Tänään raitiovaunussa eräs matkustaja oli jäämässä pysäkillä, kun tarkastajat paukkasivat sisään. Matkustajaa ei päästetty ulos sillä pysäkillä, eikä kolmella seuraavallakaan, koska tarkastaja jäi vielä tarkistamaan henkilötietojen oikeutta puhelimitse. Jostakin muistan kuulleeni, ettei tarkastajilla olisi oikeutta estää kulkuvälineeseen tai sieltä pois siirtymistä, mutta mistään laista en löydä vahvistusta kuulemalleni. Mahtaako tästä olla minkäännäköistä ennakkotapausta, tai tietääkö kukaan onko tämä luvallista?

38

8484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vpk

      On.

      • Mulkku-Antero

        Enpä tiedä onko oikeutta estää ulospääsy mutta epäilen ettei kykyjä siihen ole.

        Jos joku tuollainen tulee joskus eteeni yrittäen hidastaa ulospääsyäni niin voi tulla koettamaan.
        Ei varmasti montaa sekuntia ole edessäni pystyssä.


    • opiskelija...

      Itse myöhästyin ylioppilaskirjoituksista, kun tarkastaja ei päästänyt ulos. Lippu tietenkin oli, mutta ei suostunut menemän ulos kansani vaan veti minut hupusta takaisin vaunuun, niin että kaaduin portaissa. Eikä edes pyytänyt anteeksi.

      • lyönyt. LUJAA!


    • Bussikuski10

      Matkalippu pitää olla heti esittää jos tarkastaja sitä pyytää,tai kuljettaja...eikä "15 päivä"..näin se on!Eli,älä pidä sitä lippua jossain laukun pohjalla.

      • tarkastaja

        Matkustajan pitää maksaa matkansa ja jos lipputarkastaja tuleee ja yrität karkuun tarvittaessa voidaan liputon matkustaja kaasuttaa tainnoksiin ja köyttää kiinni vaikka lyhtytolppaan. Näin se on !! Miksi käyttää julkisia liikennevälineitä ellei ole rahaa maksaa matkaansa ???? PUMMIT KÄVELKÄÄ !!!!


      • istukaa ihmeessä

        lippu valmiina kädessä, koska tarkastajat ovat siirtyneet enemässä määrin siiviiliasuihin. Toisaalta heidän tulonsa on helppo ennakoida, koska silloin on virkapukuisia vartijoita pysäkin täydeltä joka ovella siviilipukuisten tarkastajien tukena...


      • meininkiä
        istukaa ihmeessä kirjoitti:

        lippu valmiina kädessä, koska tarkastajat ovat siirtyneet enemässä määrin siiviiliasuihin. Toisaalta heidän tulonsa on helppo ennakoida, koska silloin on virkapukuisia vartijoita pysäkin täydeltä joka ovella siviilipukuisten tarkastajien tukena...

        Johan on mennyt Gestapo meiningiksi. Paras kun ajelen vain omalla autolla ihan rauhassa. Huh huh.


      • Gauheen gauheeta
        meininkiä kirjoitti:

        Johan on mennyt Gestapo meiningiksi. Paras kun ajelen vain omalla autolla ihan rauhassa. Huh huh.

        Kyllä tarkastajien ja vartijoiden kanssa on nii-iin kusessa. Kun on maksettu lippu taskussa. Sitäkö meinaat?


      • vai kuinka...

      • kertominen

      • satuja?
        kertominen kirjoitti:

        Keksikää edes uskottavampia juttuja.

        Minulla on oma auto, millä suoritan matkani yleensä. En asu YTV alueella, joten oman auton käyttö on jopa suhteellisen edullista verrattuna julkisiin. Nopeudesta puhumattakaan.


      • diiba daaba
        satuja? kirjoitti:

        Minulla on oma auto, millä suoritan matkani yleensä. En asu YTV alueella, joten oman auton käyttö on jopa suhteellisen edullista verrattuna julkisiin. Nopeudesta puhumattakaan.

        Siis myöhästymisen aiheutti lipuntarkastaja joka ei suostunut tulemaan kanssani ulos vaan veti minut hupusta takaisin. Siis mitä v**** Itse olisin näyttänyt lippuni ennen kuin poistuin. Ei siinä olisi montaa sekuntia palanut. Eikä pidä jättää viime sekuntiin. Jos tiedän, että olen jäämässä pois seuraavalla, niin näytän lippua hyvissä ajoin ja kysyn, mun pitää jäädä seuraavalla pois, vonko mennä. On päivän selvää, että esimerkissä kaveri oli joko pummi tai hidasälyinen.


      • Lipun maksanut
        diiba daaba kirjoitti:

        Siis myöhästymisen aiheutti lipuntarkastaja joka ei suostunut tulemaan kanssani ulos vaan veti minut hupusta takaisin. Siis mitä v**** Itse olisin näyttänyt lippuni ennen kuin poistuin. Ei siinä olisi montaa sekuntia palanut. Eikä pidä jättää viime sekuntiin. Jos tiedän, että olen jäämässä pois seuraavalla, niin näytän lippua hyvissä ajoin ja kysyn, mun pitää jäädä seuraavalla pois, vonko mennä. On päivän selvää, että esimerkissä kaveri oli joko pummi tai hidasälyinen.

        Tarkastajat on kyllä ihan vitun pellejä, yks päivä tossa tarkastajat tuli junaan ja sit ne seisoo siellä ryhmänä joku 3 pysäkkiä välikössä ja sitten just kun tullaan asemalla niin sieltä juoksee kaks tarkastajaa ja rupee tivaa lippua. Lippu oli repun taskussa ja olin toisessa välikössä odottamassa ulos pääsyä. Kaikki tavarat piti alkaa purkaa (kauppa kassi, reppu kameran jalustat jne.) mitkä olin saanut laitettua päälle kun piti jäädä pois. Minkä vitun takia pitää tulla tarkastaa liput kun ollaan jo pysäkillä ja ovet on aukeemassa ja oikeesti juuri sillä hetkellä?? Eka seistään tekemättä mitään ja sitten sillä hetkellä kun ollaan ahtaassa välikössä pitää alkaa ettiä sitä lippua ja purkaa kamat. Uloshan ei saanut mennä ja juna seisoo ihan turhaan. Samassa välikössä oli vanhempi nainen joka jäi samalla asemalla pois ja jäi myös ihmettelemään tarkastajien typerää toimintaa. Joku taas voi olla idioottti ja väittää että lippu pitää olla esillä mutta kun lippu on olemassa ja se on maksettu niin tarviiko sitä olla niin saatanan äpärä ja hoitaa duunia noin paskalla otteella ?

        Ennen sentään osasin antaa jotain arvoa tarkastajille mutta se on ohi nyt!


      • sillä tarkastajilla
        istukaa ihmeessä kirjoitti:

        lippu valmiina kädessä, koska tarkastajat ovat siirtyneet enemässä määrin siiviiliasuihin. Toisaalta heidän tulonsa on helppo ennakoida, koska silloin on virkapukuisia vartijoita pysäkin täydeltä joka ovella siviilipukuisten tarkastajien tukena...

        on aina virka-asu yllään. Tuollaiset diipadaapajutut voit jättää sunne lastentarhan kekkereihin, sillä totuutta niissä ei ole .


      • loiset vituttaa
        Lipun maksanut kirjoitti:

        Tarkastajat on kyllä ihan vitun pellejä, yks päivä tossa tarkastajat tuli junaan ja sit ne seisoo siellä ryhmänä joku 3 pysäkkiä välikössä ja sitten just kun tullaan asemalla niin sieltä juoksee kaks tarkastajaa ja rupee tivaa lippua. Lippu oli repun taskussa ja olin toisessa välikössä odottamassa ulos pääsyä. Kaikki tavarat piti alkaa purkaa (kauppa kassi, reppu kameran jalustat jne.) mitkä olin saanut laitettua päälle kun piti jäädä pois. Minkä vitun takia pitää tulla tarkastaa liput kun ollaan jo pysäkillä ja ovet on aukeemassa ja oikeesti juuri sillä hetkellä?? Eka seistään tekemättä mitään ja sitten sillä hetkellä kun ollaan ahtaassa välikössä pitää alkaa ettiä sitä lippua ja purkaa kamat. Uloshan ei saanut mennä ja juna seisoo ihan turhaan. Samassa välikössä oli vanhempi nainen joka jäi samalla asemalla pois ja jäi myös ihmettelemään tarkastajien typerää toimintaa. Joku taas voi olla idioottti ja väittää että lippu pitää olla esillä mutta kun lippu on olemassa ja se on maksettu niin tarviiko sitä olla niin saatanan äpärä ja hoitaa duunia noin paskalla otteella ?

        Ennen sentään osasin antaa jotain arvoa tarkastajille mutta se on ohi nyt!

        Ratikoissakin ihmisiä seisoo ovilla jotta pääsee nätisti ulos kun vaunu tulee pysäkille jossa on tarkastajia. Otan aina kun mahdollista tarkastajat etuovesta. En myöskään avaa kaikkia ovia jos asiakas ei ole ei ole ennen pysäkkiä painanut pysähtyy nappia. Kyllä tarkastajalla on oikeus estää asiakkaan ulospääsyn jos ei ole esittänyt lippua.. Itse en arvosta liputtomia pummimatkustajia enkä niitä jotka haukkuu työssä olevia ihmisiä kun itse laittaa lipun sellaiseen paikkaan, josta sitä ei löydy.. Sosiaalitapaukset ovat oikeasti ongelma joukkoliikenteessä, sen vuoksi myös lippujen hinnat nousee, tämän takia pitäisikin tarkastajien määärää lisätä kovasti..


      • Naiskuljettaja*
        sillä tarkastajilla kirjoitti:

        on aina virka-asu yllään. Tuollaiset diipadaapajutut voit jättää sunne lastentarhan kekkereihin, sillä totuutta niissä ei ole .

        >>>on aina virka-asu yllään. Tuollaiset diipadaapajutut voit jättää sunne lastentarhan kekkereihin, sillä totuutta niissä ei ole .>>>

        Tämä ei pidä paikkaansa. Tarkastajat liikkuvat myös siviiliasuisina. Usein heillä on mukanaan myös vartijat tai siviilipukuiset poliisit. Siviiliasuiset tarkastajat näyttävät aina korttinsa, kun tarkastavat lippuja. Kuljettajallakin on OIKEUS tarkastaa matkalippuja, ja hänen pyynnöstään lippu on myös näytettävä tai joutuu ulos.


      • -----
        Gauheen gauheeta kirjoitti:

        Kyllä tarkastajien ja vartijoiden kanssa on nii-iin kusessa. Kun on maksettu lippu taskussa. Sitäkö meinaat?

        makaa kuin petaa . Ei ongelmia jos asiat on kunnossa ja venkulota pitääkin ojentaa... ...mielummin lekalla.


      • ..
        Lipun maksanut kirjoitti:

        Tarkastajat on kyllä ihan vitun pellejä, yks päivä tossa tarkastajat tuli junaan ja sit ne seisoo siellä ryhmänä joku 3 pysäkkiä välikössä ja sitten just kun tullaan asemalla niin sieltä juoksee kaks tarkastajaa ja rupee tivaa lippua. Lippu oli repun taskussa ja olin toisessa välikössä odottamassa ulos pääsyä. Kaikki tavarat piti alkaa purkaa (kauppa kassi, reppu kameran jalustat jne.) mitkä olin saanut laitettua päälle kun piti jäädä pois. Minkä vitun takia pitää tulla tarkastaa liput kun ollaan jo pysäkillä ja ovet on aukeemassa ja oikeesti juuri sillä hetkellä?? Eka seistään tekemättä mitään ja sitten sillä hetkellä kun ollaan ahtaassa välikössä pitää alkaa ettiä sitä lippua ja purkaa kamat. Uloshan ei saanut mennä ja juna seisoo ihan turhaan. Samassa välikössä oli vanhempi nainen joka jäi samalla asemalla pois ja jäi myös ihmettelemään tarkastajien typerää toimintaa. Joku taas voi olla idioottti ja väittää että lippu pitää olla esillä mutta kun lippu on olemassa ja se on maksettu niin tarviiko sitä olla niin saatanan äpärä ja hoitaa duunia noin paskalla otteella ?

        Ennen sentään osasin antaa jotain arvoa tarkastajille mutta se on ohi nyt!

        ne VENKULAT on apinoita !!!! Ilman venkuloita ei edes tarvita tarkastajia ja nykyiset tarkastajat voisivat toimia asiakas palvelu tehtävissä auttamassa liikunta rajoitteisia sisälle ja ulos.
        Tarkastus toimi pitäisi tehdä poliisi toimeksi ja liputtomia kohdeltava varkaana niin kuin kaupassa myymälä varasta koska se kyyti on myytävä tuote.


      • paskat mitään
        istukaa ihmeessä kirjoitti:

        lippu valmiina kädessä, koska tarkastajat ovat siirtyneet enemässä määrin siiviiliasuihin. Toisaalta heidän tulonsa on helppo ennakoida, koska silloin on virkapukuisia vartijoita pysäkin täydeltä joka ovella siviilipukuisten tarkastajien tukena...

        vartijoita ole pysäkin täydeltä! Viimeeksi oli tasan kaksi siviilasuista naistarkastajaa jotka tulivat kyytiin ja muutaman pysäkin jälkeen jäivät pois.


      • jokomi

        you are just another nazi like most of the finns. :)


      • Anonyymi
        tarkastaja kirjoitti:

        Matkustajan pitää maksaa matkansa ja jos lipputarkastaja tuleee ja yrität karkuun tarvittaessa voidaan liputon matkustaja kaasuttaa tainnoksiin ja köyttää kiinni vaikka lyhtytolppaan. Näin se on !! Miksi käyttää julkisia liikennevälineitä ellei ole rahaa maksaa matkaansa ???? PUMMIT KÄVELKÄÄ !!!!

        Vaikea kävellä kun on jalkavammainen. Ja vaikea maksaa, kun ei ole rahaa.

        t. Pummi tahtomattaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikea kävellä kun on jalkavammainen. Ja vaikea maksaa, kun ei ole rahaa.

        t. Pummi tahtomattaan

        Sitten on pysyttävä kotona.


    • lapin-poekha

      joo eka kertaa kun matkustin hesingin ratikalla tänä kesänä niin joutuin tarkastajan kynsiin.. onneks oli lippu valmiina ettei tullut häslinkiä!

      Ja kyllä heti näin että se oli jokin tarkastaja kun oli virkapuku ja koppalakki päässä...
      kyllä kai ne kaikki tarkastajat pittää uniformua

    • -------

      pummilla matkustavalle tulee kiire kun tarkastaja tulee kyytiin !!!!!

    • H.

      Kahvipöytäkeskustelussa tuli esille, että jokaisen pöydässäolijan (5 henkilöä) ulospääsy raitiovaunusta tai paikallisjunasta oli estetty ainakin kerran heidän haluamallaan pysäkillä tai asemalla lipuntarkastajien toimesta. Itselleni on käynyt näin kaksi kertaa. Ja jokaisessa tapauksessa tarkastettavalla oli voimassaoleva lippu mukana!

      Käytäntö näyttää olevan, että tarkastus tehdään ainakin raitiovaunuissa ja paikallisjunissa vain vaunujen sisällä ja jos tarkastettavalla ei ole matkalippua tai korttia esillä jo ovelle tultaessa, niin häntä estetään menemästä ulos, ovet laitetaan kiinni ja vaunu lähtee liikkeelle. Onhan se ymmärrettävää, että aikataulussa on pysytävä ja pysäkiltä tai asemalta on lähdettävä viivyttelemättä tarkastuksesta huolimatta, mutta matkustajillakin on toki omat aikataulunsa. Jo 15 - 20 min. viivästys voi olla joskus hyvinkin kiusallinen, tai jopa oikeasti haitallinen ja paikallisjunia käytettäessä koukkaus yhden ylimääräisen aseman kautta kestää jo enemmänkin. Eikö ole mitenkään mahdollista, että osa tarkastajista tarkastaa liput sillä pysäkillä tai asemalla, josta tarkastajat nousevat vaunuun? Luulisi, että lippunsa maksaneella on oikeus jäädä sillä pysäkillä tai asemalla pois millä hän haluaa?

      PS
      Käytän paljon raitiovaunua, ja mielestäni tarkastajien toiminta on yleensä sujuvaa ja asiallista - kerran jopa kiitettävää. Liian usein yksittäisten tarkastajien toiminta muistuttaa kuitenkin harkittua kiusantekoa. Esimerkiksi, jos tarkastettavalla on selvästi kiire laiturille saapuvaan metroon, niin tarkastus saattaa sujua aivan merkillisen verkkaisesti - kerran tarkastaja jopa sanoi: "Minulla ei ole mikään kiire" - selvä painotus sanassa "Minulla". Tai kun raitiovaunussa tarkastaja yritti estää minua jäämästä pysäkille, vaikka minulla oli jo matkalippu esillä!

    • ninja83

      Tarkastajalla on oikeus ottaa kiinni ilman asianmukaista matkalippua oleva matkustaja, JOKA EI LUOTETTAVASTI SELVITÄ HENKILÖLLISYYTTÄÄN. ELI LIPUNTARKASTAJA SYYLLISTYY VAPAUDEN RIISTOON, JOS ESTÄÄ POISTUMASTA LIIKENNEVÄLINEESTÄ, KUN MATKUSTAJA ON JO POISTUMASSA KULKUNEUVOSTA

      Tarkastaja voi myös poistaa tällaisen matkustajan kulkuneuvosta tai 1 §:n 2 momentissa tarkoitetulta laiturialueelta, jollei se matkustajan ikä ja muut seikat huomioon ottaen ole kohtuutonta tai aiheuta vaaraa matkustajan terveydelle. Jollei kiinniotettua poisteta kulkuneuvosta tai edellä tarkoitetulta laiturialueelta, tarkastajan on viivyttelemättä luovutettava hänet poliisin haltuun. Tarkastuksessa apuna olevalla järjestyksenvalvojalla on oikeus tarkastajan pyynnöstä antaa matkustajan kiinniottamiseksi, poistamiseksi tai poliisin haltuun luovuttamiseksi tarvittavaa apua. Samoin edellytyksin kuin tarkastaja voi myös tarkastuksessa avustava järjestyksenvalvoja ilman tarkastajan pyyntöäkin poistaa matkaliputtoman matkustajan kulkuneuvosta tai edellä tarkoitetulta laiturialueelta.

      Jos matkustaja koettaa vastarintaa tekemällä välttää kiinni ottamisen, poliisin luo toimittamisen taikka kulkuneuvosta tai 1 §:n 2 momentissa tarkoitetulta laiturialueelta poistamisen, tarkastajalla on oikeus käyttää sellaisia toimenpiteen suorittamiseksi tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina, kun otetaan huomioon tehtävän tärkeys ja kiireellisyys, vastarinnan vaarallisuus, käytettävissä olevat voimavarat sekä muut tilanteen kokonaisarvosteluun liittyvät seikat. Sama oikeus on tarkastajan apuna olevalla järjestyksenvalvojalla.

      Ai, että mä pistän nyt noi lipuntarkastajat ede vastuuseen mun myöhästymisistä :D

      • Ime paskaa

        Tarkastajalla on myös oikeus tarkastaa se lippu. Joten niin kauan kun kaivat sitä sieltä kassistasi, joudut odottamaan siinä kulkuneuvossa. Koska niin kauan, kun et voi todistaa että sinulla on voimassa oleva matkalippu, olet liputon matkustaja.


      • 0998+9
        Ime paskaa kirjoitti:

        Tarkastajalla on myös oikeus tarkastaa se lippu. Joten niin kauan kun kaivat sitä sieltä kassistasi, joudut odottamaan siinä kulkuneuvossa. Koska niin kauan, kun et voi todistaa että sinulla on voimassa oleva matkalippu, olet liputon matkustaja.

        Kyllä sen lipun tarkastaa saa. Maksavaa asiakasta ei kuitenkaan muiluteta ympäri kaupunkia. Koska kulkuväline jatkaa matkaansa siirrymme siis tarkastamaan lipun poistumispysäkilleni. Kolme tarkastajaa siirtyi kanssani pois bussista


    • Summa summarum

      Eli kun pitää lipun valmiina ja esittää sen kyytiin tullessaan,ja pitää lipun valmiina ja esittää sen tarvittaessa kyydistä poistuessaan,niin mitään ongelmaahan ei ole???

    • sade

      Sattuipa ratikkamatkallani kaamea tapaaminen tarkastajien kanssa. Jäin pysäkillä pois ja pysäkiltä oli tulossa joka ovista tarkastajat. Yksi tuli vastaani kun olin jo ulkona ja kysyi matkalippua, sanoin etten tarvitse matkalippua enää kun jäin uloskin. Tarkastaja suuttui ja rupesi työntämään minua ratikkaan kolleegat tulivat apuun vetäen kädestä ja hihasta ja pyysivät kuskia odottamaan että minut saadaan kyytiin. He onnistuivat saamaan minut kyytiin ja matkaa jatkettiin kunnes tuli poliisit paikalle. Sain poliisilta sakon virkavallan vastustamisesta ja pystyn valittamaan sakosta ja toivon että koko asia käsitellään oikeudessa. Untuva takkini hajosi repimisestä, olkalumpio irtosi paikoiltaan sekä kipustimulaattorin pihat irtosivat repimiseen.
      Mielestäni tarkistajilla ei ole oikeutta kysellä lippuja matkustajilta jotka ovat jo ulkona kuluneuvosta. Itse oli heittänyt ryppyisen lipun jo roskiin.

      • ziisu

        Lippu on säilytettävä koko matkan ajan. Eli vasta ulkona saa sen heittää pois. Ja jos ryppyinen lippu oli heitetty roskikseen sen varmaan vielä löusi sieltä.


      • hugeli2

        Ja sadelle vielä, jos tarkastajilla ei olis oikeutta tarkastaa lippua kun olet jo ulkona niin eiks se oo sama ku jos varastat alepasta kaljaa mut ei sua voi ottaa kiinni ku oot jo ulkona, jeesus sentään. Eiks olis kannattanu alottaa keskustelua tarkastajan kanssa mieluummin vaikka sillä että "se lippu on tuolla sisällä roskiksessa, kaiva ite" , sen sijaan et lauot jotain tollasia nerokkuuksia.


    • kaltoinkohdeltu

      Tarkastajat ovat heittäytyneet viime aikoina yhä häikäilemättömimmiksi. Viime viikolla hyökkäsivät kimppuuni ratikassa, kun olin nukkumassa. En heti löytänyt lippuani ja tarkastajat alkoivat repiä käsistäni lompakkoani henkilöpapereiden katsomista varten. Sain kuitenkin tartuttua tarkastajan käteen ja väännettyä lompakon itselleni. Sitten löysin lippuni, mutta tarkastajat soittivat poliisit ja syyttivät minua virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta. Sitten minut vietiinkin jo poliisilaitokselle. Poliisit päästivät minut kuitenkin menemään ja sanoivat minun olleen onnekas, kun tarkastajat eivät vaatineet rangaistusmenettelyä. Eihän siinä mennyt kuin muutama tunti ja pari sovittua tapaamista sivu suun. Yritin tehdä HKL:lle valituksen, mutta sanoivat vain, että turha valittaa ja että tarkastaja on ollut oikeassa. Että tämmöistä.

      • yuuy

        ihan oikein..pidä lippus sillä lailla että löydät sen heti eikä 15 päivä..mitä siitä tulis jos kaikkien lipun esittämistä pitäs odotella..osaat ainakin ens kerralla pistää lipun sillai että löydät sen heti etkä kiukuttele kun pikkunen kakara


      • hugeli2

        Vedätsä aina unta palloon ratikassa ennen sovittuja tapaamisia?


    • Anonyymi

      Kyllä näitä pummeja saa pitää bussissa kun eivät maksa matkoja.

      • Anonyymi

        Itse asiassa niitä tulee saada leipoa lättyyn


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2005
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1420
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1327
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      13
      1285
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe