Tuotantotalouden ja tietojohtamisen erot

dippadaa

Olen tutustunut kumpaankin koulutusohjelmaan melko paljon, mutten vieläkään ole oikein tajunnut, mitä eroja tutalla ja tijolla siis oikeastaan on? (TTY kyseessä) Kummassakin sekä tekniikkaa että taloutta, mutta mitkä ovat keskeisimmät erot?

5

3961

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

Tijon vastaavuus TKK:lla on informaatioverkostot. Ainakin tkk:lla tuo on aikalailla "humanistisempi" aine kuin tuta. Kannattaa tsekata molempien opinto-oppaat niin näkee erot selkeimmin.

• infophuksi

TKK:n informaatioverkostot ja TTY:n tijo eivät käsittääkseni ole niinkään toisiaan vastaavia. Infolla on heitetty fysiikan pois ja otettu tilalle niitä "humaanimpia" aineita, filosofiaa, sosiologia... Tietojohtajat lukevat taas ihan normaalisti fyssansa, eivätkä lyhyellä opinto-ohjelman vilkuilulla ainakaan pakollisena juuri näitä pehmeänpiä. Tutasta tijo kai lähinnä eroaa sillä, että tietotekniikkaa on (enemmän). Ohjemointia, ohjelmistotuotannon perusteet ainakin, sitten jotain tietoliikennetekniikkaan päinkin menevää. Jo mainittu opinto-opas tosiaan neuvoo näissä enemmän: http://www.tut.fi/public/oppaat /opas2008-2009/opas1/a/index.html Sivuaine näyttäisi myös tijolla olevan vähän rajatumpi (sikäli, mistä sen voi tehdä) kuin tutalla.

• .............

Tuotantotaloudessa teknisen sivuaineen tai pääaineen voi ottaa miltä tekniikana alalta tahansa, vaikka kemiasta. Tietojohtamisessa tekninen sivuaine on tietotekniikkaa.

• Moi.

Olen itse tietojohtamisen opiskelija, joten lyhyesti keskeiset erot:

- TuTalaiset -> enemmänkin sisäistä ja ulkoista laskentatoimea, markkinointia, tuotantoprosesseja, strategiaa.

- TiJolaiset -> enemmänkin sähköistä liiketoimintaa, liiketoiminnan johtamista, tietojärjestelmiä (ERP / CRM / SCM), ja vähän tietotekniikkaakin.

Jos voisit joskus kuvitella työskenteleväsi tietokoneenkin kanssa, mene tijolle. Jos taas haluat tehdä laskelmia päivät pitkät, mene tutalle. Jos et tiedä mitä haluat, mene tijolle koska siellä opit sekä tietotekniikkaa että tuotantotalouden asioita.

Aina voi vaihtaa koulutusohjelmaa. Pääasia on että opiskelet sitä mistä itse pidät, työllisyysaste on molemmissa koulutusohjelmissa korkea.

• DI
        Moi. kirjoitti:

Olen itse tietojohtamisen opiskelija, joten lyhyesti keskeiset erot:

- TuTalaiset -> enemmänkin sisäistä ja ulkoista laskentatoimea, markkinointia, tuotantoprosesseja, strategiaa.

- TiJolaiset -> enemmänkin sähköistä liiketoimintaa, liiketoiminnan johtamista, tietojärjestelmiä (ERP / CRM / SCM), ja vähän tietotekniikkaakin.

Jos voisit joskus kuvitella työskenteleväsi tietokoneenkin kanssa, mene tijolle. Jos taas haluat tehdä laskelmia päivät pitkät, mene tutalle. Jos et tiedä mitä haluat, mene tijolle koska siellä opit sekä tietotekniikkaa että tuotantotalouden asioita.

Aina voi vaihtaa koulutusohjelmaa. Pääasia on että opiskelet sitä mistä itse pidät, työllisyysaste on molemmissa koulutusohjelmissa korkea.

Omasta mielestäni tutan kurssit on jääneet pahasti ajastaan jälkeen, jonnekin 90-luvulle. Titan kurssit on tällä vuosituhannella, esimerkiksi strategioiden suhteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6374
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3813
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3190
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1726
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      969
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      956
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      869
    Aihe