kiinteistösijoittaminen suomessa?

...

mistä saisi lisätietoa kiinteistösijoittamisesta suomessa? onko olemassa koulua tai kirjallisuutta, jossa vähän neuvottaisiin?

9

2985

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taitioa

      Paras paikka on TKK:n maanmittausosaston kiinteistötalouden opinnot.

    • jkgfdesesewaewae

      Heips! Minakin olen aloittelija ja etsin ihan tuota samaa tietoa itsesi kanssa.Sallinette etta tungen itseni tanne valiin seuraamaan hyvaa keskusteluanne. Antaisn neuvoksi,etta liityt veronmaksajien keskusliittoon,josta ilmaiset lakipalvelut ja paljon kiinteistoalaan liittyvaa materiaalia. Rakennustieto.fi sivuilla erikoiskirjallisuutta asiasta.Erittain hyva mene sinne! Verotus on kaikista kinkkisin asia,kylla se asuntojen hoito onnistuu ensimmaisen vuoden jalkeen vaikka silmat ummessa. Minulla vaan on sellainen pikkuongelma,etta olen luopunut suomen kansalaisuudestani ja asun nyt vakituisesti Euroopassa. Itse en esim lentolippujen vahentamisesta ole saanut tyhjentavaa tietoa mistaan.Edes verotoimistoni ei ymmarra kaytannosta mitaan. Eihan kukaan tietaisi naista ulkomaalaisen matkakuluista kiinteistoihin? Saax niista alennusta verotuksessa,vai mennaanko taas tappiolla tamakin vuosi.Minulla on remontit paalla,jota pitaa kayda valvomassa.

    • linkki asiaan....
    • menilq,

      koska tuotto on hyvin heikkoa ja riski suuri, unohda koko juttu. vain elämänkokemuksen kautta alalle oikeasti oppii, pelkkä sijoitustieto ei riitä, pitää tuntea myös rakennusalaa ja parempi jos osaa itse rempata. ja yksityisenkin pitää perustaa yhtiö, ei se muuten kannata. tietysti kirjallisuutta on, mutta se elämänkokemus ja työt alalla, kiinteistövälittäjänä, isännöitsijänä yms.

      • ...

        Tuotto on hyvä, ja riskiä on kaikessa sijoitustoiminnassa. Sekä asunto-osake-, että osakesijoittajana ehdottomasti kallistun asunto-osakeiden puoleen. Kokemusta löytyy 12 vuoden ajalta ja asuntoja tällä hetkellä vuokralla 18. Annan mielelläni neuvoja "keltanokille", mutta yhteystietojani en "julkiseen" levitykseen halua. Jos haluat ottaa yhteyttä, pistä yhteystietosi, tai esitä kysymyksiä suoraan tässä linkissä. Ykkösneuvona on sijainti, sijainti ja sijainti, mikä ei tarkoita Helsinkiä. Kasvukeskukset, Turku, Tampere ja vakiintuneet "suurkaupungit" Suomessa, ja asunto lähellä keskustaa. Ihmiset joutuvat aina jossain asumaan, tulotaso on aika sama ympäri Suomen ja kaikki eivät omassa halua asua = hyvä tuotto. Kyttäämään joutuu kohteita päivittäin, mutta yhtään asuntoa en ole alle 8 % tuoton ostanut, ja se on heikoin. Mielestäni kannattaa, mutta tosiaan näin itsellä, jokainen järjestää raha-asiansa miten haluaa =)


      • ...

        Miten niin pitää perustaa yhtiö ? Vuokratulot ovat pääomatuloa, josta maksat pääomaveron mukaista veroa 28 %, osakeyhtiön vero 26 %, mutta Oy:n perustamiskustannusten ja "byrokratian" kannalta kannattaa miettiä onko järkeä perustaa firmaa ? Vuokrafirma myös voidaan ohittaa verottajan toimesta, mikäli katsotaan, että se on firman pääasiallinen toiminta (puhun nyt muutamasta asunnosta), firmaa ei siis todellakaan tarvitse !!! perustaa. Lisäksi saat aivan samat vähennykset tuloista, kuin saisit, että toimisit firman nimissä.


      • menilq,
        ... kirjoitti:

        Tuotto on hyvä, ja riskiä on kaikessa sijoitustoiminnassa. Sekä asunto-osake-, että osakesijoittajana ehdottomasti kallistun asunto-osakeiden puoleen. Kokemusta löytyy 12 vuoden ajalta ja asuntoja tällä hetkellä vuokralla 18. Annan mielelläni neuvoja "keltanokille", mutta yhteystietojani en "julkiseen" levitykseen halua. Jos haluat ottaa yhteyttä, pistä yhteystietosi, tai esitä kysymyksiä suoraan tässä linkissä. Ykkösneuvona on sijainti, sijainti ja sijainti, mikä ei tarkoita Helsinkiä. Kasvukeskukset, Turku, Tampere ja vakiintuneet "suurkaupungit" Suomessa, ja asunto lähellä keskustaa. Ihmiset joutuvat aina jossain asumaan, tulotaso on aika sama ympäri Suomen ja kaikki eivät omassa halua asua = hyvä tuotto. Kyttäämään joutuu kohteita päivittäin, mutta yhtään asuntoa en ole alle 8 % tuoton ostanut, ja se on heikoin. Mielestäni kannattaa, mutta tosiaan näin itsellä, jokainen järjestää raha-asiansa miten haluaa =)

        "Kokemusta löytyy 12 vuoden ajalta ja asuntoja tällä hetkellä vuokralla 18." Meillä, minulla kokemusta löytyy -60 luvulta saakka kun iskäni kuoli, "sain" 35 asuntoa 15-vuotiaana, äiti ei ollut "rahasta kiinnostunut" kun oli niin hyvä toimeentulo. Nyt on vain enää pari, en raaski myydä heidän asuntoaan jotka ovat olleet "meillä" eri-kokoisissa asunnoissa ensin vanhemmat nyt lapset jo 48 vuotta. -74 ostettiin heille 4-5 h k asunnotkin uudesta talosta, 2005 myytiin, tänäkeväänä aloitettiin ko. talossa putkiremppa, 2011 julkisivurempat. Nyt em. asuvat 36 ja 58 m², johon mekin voimme joskus mutaa jos kerrostalon menemme aivan viimeisinä aikoina. Varma tuotto loppui minusta -80 lukuun, koska korjauksia on alettu tekemään innokkaasti ja 2000 alkaen asuntojen arvot ovat nousset vain alle puolet pörssin arvosta. Lisäksi pörssiosake/rahastot ovat paljon helpompi myydä kuin asunto. Varsinkin tänä aikana, jolloin on asuntojen arvolasku (puhtaana rahana) varmaa 5-15 % vuosi, ei ole mitenkään tuottavaa ostaa sijoitusasuntoa, jossa puhdas tuotto jää 5 %. Toiseksi suuret rempat ovat 2000 luvulla moninkertaistunet verrattuna 1900 lukua, silloin vain rakennettiin uutta ja lisääntyvät edelleen. ---------------- Sijainti on tärkeää, mutta eniten vain myynnissä, hyvän sijainnin asunnon saa myytyä helpommin. Pikkukaupungissa saa syrjästä alle puoleen hintaan ja vuokra on 10 % pienempi ja remonteja tehdään paljon vähemmän, vain aivan pakolliset. NYT kyllä kun hinnat laskevat, ei ole järkevää ostaa asuntoa, toiseksi, tuottoa "pitää odottaa" useita vuosia ja useilla hämärtyy muiden sijoituskohteiden ja rahan arvon muutokset ja oman uuden säästöjen määrät, eli todellinen tuotto hämärtyy, vaikka euromäärät lisääntyy, ei se aina ole tuottoa. Olen pitänyt jo 15 v tarkkaa kirjanpitoa ja joka vuosi tuotto laskee, minun puhdas tuottu oli viimevuonna 3,2 % ja oletettava asunnon arvonlasku oli 5 %, eli miinukselle meni. Mutta ko. asunnot ovat vanhuudenasuntoja, molemmissa 2-3 autotallia, toisessa lämminkin jossa vuokra sidottu asuinneliön vuokraan, olen 1/10 asuinneliön vuokrasta. Aikoinaan -74 3200 mk maksavista maksettaisiin yli 80 000 €, eli enennän kuin 60 meliön asunnoista, kun niitä on vain 140 asunnon yhtiössä 12 kpl.


      • Tulevaisuus,
        ... kirjoitti:

        Tuotto on hyvä, ja riskiä on kaikessa sijoitustoiminnassa. Sekä asunto-osake-, että osakesijoittajana ehdottomasti kallistun asunto-osakeiden puoleen. Kokemusta löytyy 12 vuoden ajalta ja asuntoja tällä hetkellä vuokralla 18. Annan mielelläni neuvoja "keltanokille", mutta yhteystietojani en "julkiseen" levitykseen halua. Jos haluat ottaa yhteyttä, pistä yhteystietosi, tai esitä kysymyksiä suoraan tässä linkissä. Ykkösneuvona on sijainti, sijainti ja sijainti, mikä ei tarkoita Helsinkiä. Kasvukeskukset, Turku, Tampere ja vakiintuneet "suurkaupungit" Suomessa, ja asunto lähellä keskustaa. Ihmiset joutuvat aina jossain asumaan, tulotaso on aika sama ympäri Suomen ja kaikki eivät omassa halua asua = hyvä tuotto. Kyttäämään joutuu kohteita päivittäin, mutta yhtään asuntoa en ole alle 8 % tuoton ostanut, ja se on heikoin. Mielestäni kannattaa, mutta tosiaan näin itsellä, jokainen järjestää raha-asiansa miten haluaa =)

        http://www.taloussanomat.fi/omatalous/2009/05/12/asuntojen-hinnat-laskevat-viela-vahan/200911966/139 vielä tänä vuonna -5-15 % hinnanlaskua, eikä kukaan tiedä kuinka ensivuonna, talous ainakin laskee ensivuonnakin, eikä nouse nopeasti enää koskaan. ensivuodesta tulee kuntoarviot, jos 5- vuodenkin kuluessa on putkiremppa tai julkisivuremppa, voin vakuutta että ei hinta ole nousussa, vuosiin. Voin vakuuttaa, asunnon osto sijoitusmielessä ei ole kannattavaa, sillä 20 % vuokrankorotus on SATASISTA ja -20 hinnanalennus on SADASTA tuhannesta eurosta, on hieman eri summista kyse.


    • Rabbe77_

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9194
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2698
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      150
      2484
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1458
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1320
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    Aihe