Onko työehtosopimusta?

renginvaimo

Auttakaa Mieheni on nyt puoli vuotta ajanut taksirenkinä, vapaapäiviä on 2 kokonaista kuukaudessa, varallaoloa eli päivystystä tosi paljon, kyytiä ei välttämättä tule ollenkaan, mutta minnekään ei voida perheen kanssa lähteä koska mies päivystää kotona JOS tulee kyytiä. Luonnollisesti tästä päivystyksestä ei mitään makseta. löysin AKT:n sivuilta Taksiliikenteen työehtosopimuksen, onko se aina pätevä, vaikka isäntä ei kuuluisi Taksiliikenteen työnantajat ry:een? Onko jossain määrätty kuinka paljon päivystystä saa olla ja pitääkö siitä maksaa. Mieheni on siis provikkapalkalla, eli ajettujen matkojen mukaan palkka tulee. Entä onko jotkut lepoajat, kun ajoa voi olla yö aamu kuuteen ja sitten klo 10 pitää taas lähteä ajamaan, tulla sieltä klo 16 ja seuraavana yönä lähteä taas klo 24? Alkaa mennä hermot....

23

3036

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rupusakkia

      Taksialalla on työehtosopimus, mutta se ei ole yleissitova ja sopimusta noudattavia isäntiä ei juuri taida olla. Taksikuskit onkin melkoisia häviäjiä mitä edunvalvontaan tulee. Niistä kukaan taida olla edes liiton jäsen. Jos edes puolet olis, niin tes olis yleissitova. Varmasti mikään muu ammattikunta ei ole yhtä takapajuinen.

      • kakkoseen

        ota trukkikuski mieheksesi. työni 7-16.


    • olisko työtön parempi???

      ...nyt olis kiva jos suomalainen nainen tulis järkiinsä.... ei se teidän yhteinen elämä lopu siihen jos miehes joutuu nyt pahan ajan yli tehdä orjatyötä.. vai loppuuko??? t:renki, enkä vaimoa ota...

      • renginvaimo

        Ei ole tarkoitus ruikuttaa, eikä miestä vaihtaa. olen vain pilkunviilaaja ja haluaisin että sääntöjä noudatetaan jos niitä on. eli edelleen onko se AKT:n TES SELLAINEN JOTA PITÄÄ NOUDATTAA VAI EI, KUN MEILLÄ PITÄÄ MAKSAA LAPSENVAHDEILLEKIN PÄIVYSTYKSESTÄ JA YÖ MUUT SU LISÄT KAIKKI JOS MEIKÄLÄINEN ON TÖISSÄ SAMAAN AIKAAN KUN UKKO PÄIVYSTÄÄ. JA KUN TÄÄLLÄ PÄIN EI JUURI KYYTIÄ ole..


      • nro2.
        renginvaimo kirjoitti:

        Ei ole tarkoitus ruikuttaa, eikä miestä vaihtaa. olen vain pilkunviilaaja ja haluaisin että sääntöjä noudatetaan jos niitä on. eli edelleen onko se AKT:n TES SELLAINEN JOTA PITÄÄ NOUDATTAA VAI EI, KUN MEILLÄ PITÄÄ MAKSAA LAPSENVAHDEILLEKIN PÄIVYSTYKSESTÄ JA YÖ MUUT SU LISÄT KAIKKI JOS MEIKÄLÄINEN ON TÖISSÄ SAMAAN AIKAAN KUN UKKO PÄIVYSTÄÄ. JA KUN TÄÄLLÄ PÄIN EI JUURI KYYTIÄ ole..

        kuten sanottu, taksialan tes ei ole yleissitova. Sitä ei siis tarvi noudattaa, jos isäntä ei kuulu alan työnantajaliittoon. Ja aika harva taitaa kuulua. Ja kun kuskeistakin yli puolet on villiä rupusakkia niin tessistä ei voi yleissitovaa tulla.


      • kuuluminen liittoon
        nro2. kirjoitti:

        kuten sanottu, taksialan tes ei ole yleissitova. Sitä ei siis tarvi noudattaa, jos isäntä ei kuulu alan työnantajaliittoon. Ja aika harva taitaa kuulua. Ja kun kuskeistakin yli puolet on villiä rupusakkia niin tessistä ei voi yleissitovaa tulla.

        ei vaikuta siihen onko tes yleissitova vai ei. yli puolet työnatajista pitää kuulua liittoon jotta sopimus oli kaikkia sitova.


      • Kumnaageli
        renginvaimo kirjoitti:

        Ei ole tarkoitus ruikuttaa, eikä miestä vaihtaa. olen vain pilkunviilaaja ja haluaisin että sääntöjä noudatetaan jos niitä on. eli edelleen onko se AKT:n TES SELLAINEN JOTA PITÄÄ NOUDATTAA VAI EI, KUN MEILLÄ PITÄÄ MAKSAA LAPSENVAHDEILLEKIN PÄIVYSTYKSESTÄ JA YÖ MUUT SU LISÄT KAIKKI JOS MEIKÄLÄINEN ON TÖISSÄ SAMAAN AIKAAN KUN UKKO PÄIVYSTÄÄ. JA KUN TÄÄLLÄ PÄIN EI JUURI KYYTIÄ ole..

        AKT on kovasti nähnyt vaivaa, että on olemassa työehtosopimukset myös taksirengeille. Kohdallani on työsopimuksessa, että ko sopimusta noudatetaan ja homma toimii. Onhan niitä taksi-isäntiä pilvin pimein, jotka ei piittaa edes työsopimuslaista tuon taivaallista puhumattakaan työsuojelu- vuosiloma- työterveyshuoltolaeista. Jos näistä ei huolehti, niin heikoilla rengit on.


      • safwrefwrer
        kuuluminen liittoon kirjoitti:

        ei vaikuta siihen onko tes yleissitova vai ei. yli puolet työnatajista pitää kuulua liittoon jotta sopimus oli kaikkia sitova.

        Liittoon kuuluminen nimittäin. Työehtosopimuslain mukaan tessiä voidaan pitää edustavana ja siten yleissitovana, jos vähintään 50% työtekijöistä on järjestäytynyt sopmuksen solmineeseen ammattiliittoon. Saatana, on tuo taksifirman pyöritys tehty helpoksi. Taksiliitto pitää yllä kardellimeininkiä ja kuskin reppanoilla ei ole mikäänlaista takuupalkkaa säällisistä työehdoista puhumattakaan. Yrittäjyyteen kuuluu normaalisti yrittäjäriski, sitä ei taksihommissa ole.


      • ja isäntä...
        Kumnaageli kirjoitti:

        AKT on kovasti nähnyt vaivaa, että on olemassa työehtosopimukset myös taksirengeille. Kohdallani on työsopimuksessa, että ko sopimusta noudatetaan ja homma toimii. Onhan niitä taksi-isäntiä pilvin pimein, jotka ei piittaa edes työsopimuslaista tuon taivaallista puhumattakaan työsuojelu- vuosiloma- työterveyshuoltolaeista. Jos näistä ei huolehti, niin heikoilla rengit on.

        Stadissakin käytetään maalaista sanontaa "renki". Stadissa "renki" tienaa keskimäärin tehtyihin työtunteihin nähden (ajaa yö- ja päivävuoroja) enemmän kuin TES määrää. "Isäntä" kun olen, tiedän mitä kuskini tienaa. Palkka on kahden puolen 3000€/kk. Maaseudulla tilanne on huono. "renki" ei palkoille pääse, koska "isäntä" ei voi maksaa enemmän kuin auto tuottaa. Mitä luulette, auto tuottaa kenties satasen vuorokaudessa, "rengille" pitäisi maksaa palkkaa tuolta ajalta 250€. Miten siinä käy?


      • henkilö sanoo...
        safwrefwrer kirjoitti:

        Liittoon kuuluminen nimittäin. Työehtosopimuslain mukaan tessiä voidaan pitää edustavana ja siten yleissitovana, jos vähintään 50% työtekijöistä on järjestäytynyt sopmuksen solmineeseen ammattiliittoon. Saatana, on tuo taksifirman pyöritys tehty helpoksi. Taksiliitto pitää yllä kardellimeininkiä ja kuskin reppanoilla ei ole mikäänlaista takuupalkkaa säällisistä työehdoista puhumattakaan. Yrittäjyyteen kuuluu normaalisti yrittäjäriski, sitä ei taksihommissa ole.

        "kardellimeininkiä". Tervetuloa "hanna".


      • siinä sitten
        safwrefwrer kirjoitti:

        Liittoon kuuluminen nimittäin. Työehtosopimuslain mukaan tessiä voidaan pitää edustavana ja siten yleissitovana, jos vähintään 50% työtekijöistä on järjestäytynyt sopmuksen solmineeseen ammattiliittoon. Saatana, on tuo taksifirman pyöritys tehty helpoksi. Taksiliitto pitää yllä kardellimeininkiä ja kuskin reppanoilla ei ole mikäänlaista takuupalkkaa säällisistä työehdoista puhumattakaan. Yrittäjyyteen kuuluu normaalisti yrittäjäriski, sitä ei taksihommissa ole.

        aletaan maksaan sitä taksin tessiä. En vaan tiedä ainuttakaan kuljettajaa, joka olisi halukas sen määrittämillä liksoilla ajamaan metriäkään. % liksa hakkaa aina kyseisen tessin mennen tullen. Mulle kyllä palkanmaksajana moinen sopii oikein mainiosti mutta saattaa pari kuljettajaa olla erimieltä asiasta. Mites mä niille asian esitän, että nyt tulee snadi likasan alennus ja aletaan noudattaan alan tessiä?


    • harkinnassaan

      ja kyselyissään että ajoa on myöntäessään taksiluvan. Ellei ole, niin vastuun pitäisi olla lääninhallituksella. Toisaalta en ole koskaan kuullut lääninhallituksen tekevän virheitä. Kannatta valittaa, niin myönnetään enemmän lupia ja päivystysajat voi lyhentää. Ellei ole ajoja, se ei toistaiseksi taksiluvan muötäjälle kuulu. Kannattamattomat päivystykset kuuluisi LH maksaa, jos päivystyksiä vaaditaan.

    • kks

      Taksialalla 27v olleena tiedän, että kaikkea mahtuu meidänkin alalle. Neuvoksi: Kaikki työajat ja vapaat/palkat selkeästi talteen paperille. Kannattaa liittyä liittoon itse esim. Loimaa voi olla ok. Sen jälkeen kun lopettaa työt tällä alalla - liiton kautta saa apua hakea kaikki saamattomat korvaukset ja mahdolliset sanktiot isännälle - tässä on se hyvä pointti että työntekijä voittaa aina. Samalla hoituu eläke ym. asiat. Eli olette jo voiton puolella, ei kannata hermoilla tämän asian kanssa. Haluan että alaltamme saadaan pois tällaiset itsekeskeiset oman edun tavoittelijat. Ja näin se hoituu. Taksiautoilija kks

      • "liitosta"

        juriidista apua?


      • kks
        "liitosta" kirjoitti:

        juriidista apua?

        saa, tai neuvovat mistä apuja. Kulut maksaa loppukädessä työnantaja, jos mokannut. Tiedossani olevat erimielisyydet on aina voittanut työntekijä, eli oikeassa oleva voittaa kuten kuuluukin. Liittoon on aina hyvä kuulua. Sen voi tehdä itse, ja taitaapi olla vielä sellaisia juntteja työnantajia, jotka ei siitä tykkää, eli sitä suuremmalla syyllä. Liittymisestä ei tarvitse kertoa kenellekkään, maksat itse pienet jäsenmaksut- verotuksessa menee vähennyksiin.


      • ei ole liitto
        kks kirjoitti:

        saa, tai neuvovat mistä apuja. Kulut maksaa loppukädessä työnantaja, jos mokannut. Tiedossani olevat erimielisyydet on aina voittanut työntekijä, eli oikeassa oleva voittaa kuten kuuluukin. Liittoon on aina hyvä kuulua. Sen voi tehdä itse, ja taitaapi olla vielä sellaisia juntteja työnantajia, jotka ei siitä tykkää, eli sitä suuremmalla syyllä. Liittymisestä ei tarvitse kertoa kenellekkään, maksat itse pienet jäsenmaksut- verotuksessa menee vähennyksiin.

        ja se veroista vähentäminen on toinen juttu, ei se niin mene.... Jotain liiton maksuja vähennetään BRUTTOTULOISTA se ei ole paljon palautuksissa.


    • kks

      "Työnantajan on tallennettava työsuhteessa olevan kuljettajan todelliset työtunnit, ja säilytettävä ne työaikalain mukaan 3 vuotta. Muut lait edellyttävät pitempiä säilytysaikoja. Työaikakirjanpitoa on pidettävä niin, että siitä on selvitettävissä päivittäiset ja/tai 2-viikko jaksolliset säännölliset työtunnit, ylityötunnit ja sunnuntaina tehdyt työtunnit." Palkkakirjanpitoon kuuluvat seuraavat asiakirjat: - Työvuoroluettelo (työtuntijärjestelmä) - Työajan tasoittumisjärjestelmä (noudatettaessa keskimääräistä työaikaa) - Perustosite (ajopäiväkirja, ajopiirturitiedot)-vuororaportti(kopio itselle!?) - Työaikayhdistelmä - Palkkakortti - eli ei ehkä niinkään villi ala kuin luullaan, ylläoleva on lakien ja asetusten määräämiä. Poikkeavuuksia ei juurikaan voi olla - tai no voi ja voi, mutta esim. ajopäiväkirjan puuttuminen autosta on kait n. 250e sakko. Laitan tähän loppuun (ihan itselleni) "Luulin tietäväni, mutta en tiennyt luulevani"

      • vieras

        Ylityöt ja sunnuntaityöt ovat lakimääräisiä ja ne täytyy työnantajan maksaa riippumatta kuuluuko liittoon tai ei! Minä lähetän juuri nyt laskun vittumaiselle isännälle. Ylitöitä noin 1500 sunnuntai tunteja 300! Laske itse mitä se tekee! Isäntä varmaan tukehtuu nauruunsa!


      • KameliKameli
        vieras kirjoitti:

        Ylityöt ja sunnuntaityöt ovat lakimääräisiä ja ne täytyy työnantajan maksaa riippumatta kuuluuko liittoon tai ei! Minä lähetän juuri nyt laskun vittumaiselle isännälle. Ylitöitä noin 1500 sunnuntai tunteja 300! Laske itse mitä se tekee! Isäntä varmaan tukehtuu nauruunsa!

        Lähettele mitä vaan, mutta tänne kannattanee tulla huutelemaan vasta kun asia on saatu päätökseen. Suattaapi olla silleen että saat NeNiLleSi!


      • vieras
        KameliKameli kirjoitti:

        Lähettele mitä vaan, mutta tänne kannattanee tulla huutelemaan vasta kun asia on saatu päätökseen. Suattaapi olla silleen että saat NeNiLleSi!

        Suattaapi olla että otit ite! Vai mittee tarkotat?


    • ajantasa
    • Tietoa innokkaille

      Yksikään renki Helsingin taksissa ei tienaa kolmosella alkavaa lukemaa kuukaudessa. Jos liksa on apout 37% alvi 0% kassasta ja kuukauden keskikassa pyörii siinä kolmensadan euron kieppeillä, niin se olisi 28 vuoroa kuukaudessa, et silleen. Lisäksi kun huomioidaan, että päivävuoroissa voi kolmetsadat pää-osin tyystin unohtaa.

      • Myös pieni präntti

        Sain mm. finlexistä sen käsityksen, että taksialan TES ei ole yleissitova, joten työsopimus kannattaa lukea suurennuslasin kanssa. Alan TESsiin kun ei voi vedota.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      57
      4614
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      155
      4224
    3. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      67
      3862
    4. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      125
      3820
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      47
      3648
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      79
      3478
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      98
      3031
    8. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2885
    9. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2706
    10. Korjaamo suositus

      Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      15
      2420
    Aihe