Ajovalojen korkeudensäätö

taitaa tulla kalliiksi

Elikkä tämmönen ongelma: Minulla vuosimallia 2000 oleva Yhdysvalloista Suomeen tuotu auto. Edellisessä katsastuksessa katsastaja käski laittamaan ajovalojen korkeudensäädön kuntoon, ei ole ikinä autossa toiminut ja sellaisena läpäissyt katsastukset aina aiemmin. Miten on, täytyykö ne korjauttaa, kun on jo aiemmin hyväksytty?

20

13593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chrysleristi

      -joku stnan virkaintoinen jolppi sai tuollaista päähänsä... Muistan vain, kun joku tuttu törmäsi samaan vaatimukseen japsinsa kanssa; olisi pitänyt se koko kallis mötikkä ostaa uusi,servo jumitti - ja silti valot sai kyllä mekaanisesti säätöön ! Toisella asemalla ei ongelmia! : turhamaisuutta ! Yritä ainakin jotain ,ettet ryhdy pompotettavaksi - Good luck!

    • Just joo

      Jos ajoneuvoa ei ole tuotu muuttotavarana, niin silloin ajovalojen korkeussäätö on pakollinen ja se pitää toimia. Jos edellisessä katsastuksessa korkeussäätöä tai sen olemassaoloa ei ole huomattu kokeilla/tarkistaa, ei se tarkoita sitä, etteikö korkeussäätöä tarvitsisi olla lainkaan. Kork.säätö pakollinen v.-95 lähtien. Jos sinulta on palanut autostasi jarruvalo, ja katsastaja ei muista huomauttaa/kirjata sitä vikaa ylös, niin tarkoittaako se sitä, että jarruvalon ei tarvitse enää sen jälkeen toimiakaan???

      • taaskerran

        ..piti tällainen virallisen lapsellinen kommentti nassuttaa. Se jarruvalovertaus oli ihan peestä ,kun nyt on kysymys siitä, että valot ylipäätään ovat oikealla korkeudella ,ja se saadaan mekaanisesti aikaan - ihme juttu ,eikö????? ???????. Käytännön järki pitää olla etusijalla ,eikä mikään pykäläviisaus !


      • vastaan tappelua
        taaskerran kirjoitti:

        ..piti tällainen virallisen lapsellinen kommentti nassuttaa. Se jarruvalovertaus oli ihan peestä ,kun nyt on kysymys siitä, että valot ylipäätään ovat oikealla korkeudella ,ja se saadaan mekaanisesti aikaan - ihme juttu ,eikö????? ???????. Käytännön järki pitää olla etusijalla ,eikä mikään pykäläviisaus !

        tämä on ollut viimeiset 10 vuotta. Totta on, että muuttoautona et moisia säätöjä tarvitse. Mutta jos on tuotu muuten, niin säätö pitäisi olla, dot-valot kelpaa 97 vuoden loppuun asti, sitten vaikeutuu.. Ongelmana on et nykyisin nuo vikahuomautukset tulostuu siihen paperiin, aivan sama mihin viet seuraavan kerran.. onko siitä merkintä? Jos ei, niin aloita katsastus jollakin toisella asemalla..


      • Tojoon...
        vastaan tappelua kirjoitti:

        tämä on ollut viimeiset 10 vuotta. Totta on, että muuttoautona et moisia säätöjä tarvitse. Mutta jos on tuotu muuten, niin säätö pitäisi olla, dot-valot kelpaa 97 vuoden loppuun asti, sitten vaikeutuu.. Ongelmana on et nykyisin nuo vikahuomautukset tulostuu siihen paperiin, aivan sama mihin viet seuraavan kerran.. onko siitä merkintä? Jos ei, niin aloita katsastus jollakin toisella asemalla..

        tuli rekisteriotteeseen merkintä korkeussäädön toimimattomuudesta, joten lirissä ollaan.


      • Katsastaja....
        taaskerran kirjoitti:

        ..piti tällainen virallisen lapsellinen kommentti nassuttaa. Se jarruvalovertaus oli ihan peestä ,kun nyt on kysymys siitä, että valot ylipäätään ovat oikealla korkeudella ,ja se saadaan mekaanisesti aikaan - ihme juttu ,eikö????? ???????. Käytännön järki pitää olla etusijalla ,eikä mikään pykäläviisaus !

        JOS auto on rekisteröity 14.6.1995 jälkeen niin valojen korkeudensäätö on löydyttävä ja sen on myös toimittava. Onko se niin vaikea ymmärtää. Mistä näitä Uunoja sikiää, joille pirtää joka asia vääntää ja kääntää. Laitamme rekisteriotteelle, ja jos se ei toimi seuraavassa katsastuksessa niin HYLKY tulee kyselemättä.


      • ---------------------------...
        Katsastaja.... kirjoitti:

        JOS auto on rekisteröity 14.6.1995 jälkeen niin valojen korkeudensäätö on löydyttävä ja sen on myös toimittava. Onko se niin vaikea ymmärtää. Mistä näitä Uunoja sikiää, joille pirtää joka asia vääntää ja kääntää. Laitamme rekisteriotteelle, ja jos se ei toimi seuraavassa katsastuksessa niin HYLKY tulee kyselemättä.

        Koitapa sinä vitun spede tajuta, että ei se 1 vika muuta vittu 2 viaksi!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jollei sitä ole korjattu, niin se pysyy silti 1 vikana!! Mutta sä varmaan oletkin A-Katsastuksessa töissä etkä tajua säännöksistä hevonvittuakaan ja olet töissä vain vittuillaksesi!!!! Oletko koskaan lukenut katsastuksen arvosteluperusteiat?? Kysyn vaan??


      • se rekisteröintipäivä
        Katsastaja.... kirjoitti:

        JOS auto on rekisteröity 14.6.1995 jälkeen niin valojen korkeudensäätö on löydyttävä ja sen on myös toimittava. Onko se niin vaikea ymmärtää. Mistä näitä Uunoja sikiää, joille pirtää joka asia vääntää ja kääntää. Laitamme rekisteriotteelle, ja jos se ei toimi seuraavassa katsastuksessa niin HYLKY tulee kyselemättä.

        ei merkkaa mitään vaan käyttöönottopäivä! Ja tässäkin täytyy huomioida, että 1.1.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastetussa autossa lähivalojensuuntauksensäätölaite on pakollinen jo 1.1.1995 ja 1.1.1994 tai sitä ennen tyyppikatsastetussa autossa suuntauksensäätölaite on pakollinen 14.6.1995.


      • Katsastaja..
        ---------------------------... kirjoitti:

        Koitapa sinä vitun spede tajuta, että ei se 1 vika muuta vittu 2 viaksi!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jollei sitä ole korjattu, niin se pysyy silti 1 vikana!! Mutta sä varmaan oletkin A-Katsastuksessa töissä etkä tajua säännöksistä hevonvittuakaan ja olet töissä vain vittuillaksesi!!!! Oletko koskaan lukenut katsastuksen arvosteluperusteiat?? Kysyn vaan??

        Onko joku opettanut uuden sanonnan poitsulle ("Spede"). Siitä huolimatta saat hylsyn, eli ole vain rauhallisin mielin.


      • Veikko Pentti
        ---------------------------... kirjoitti:

        Koitapa sinä vitun spede tajuta, että ei se 1 vika muuta vittu 2 viaksi!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jollei sitä ole korjattu, niin se pysyy silti 1 vikana!! Mutta sä varmaan oletkin A-Katsastuksessa töissä etkä tajua säännöksistä hevonvittuakaan ja olet töissä vain vittuillaksesi!!!! Oletko koskaan lukenut katsastuksen arvosteluperusteiat?? Kysyn vaan??

        Mistä kiikastaa. Hylkytuomiohan on tässä tapauksessa lievempi kuin jos asia tulisi uudestaan rekisteriotteelle, jossa se olisi taas vuoden. Muutenkin sivistystasosi on todella alhainen.


      • kiihdyksissä
        ---------------------------... kirjoitti:

        Koitapa sinä vitun spede tajuta, että ei se 1 vika muuta vittu 2 viaksi!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jollei sitä ole korjattu, niin se pysyy silti 1 vikana!! Mutta sä varmaan oletkin A-Katsastuksessa töissä etkä tajua säännöksistä hevonvittuakaan ja olet töissä vain vittuillaksesi!!!! Oletko koskaan lukenut katsastuksen arvosteluperusteiat?? Kysyn vaan??

        pitäisi kirjoitaa, on vaara saada sydäri.


      • Periaatetta
        taaskerran kirjoitti:

        ..piti tällainen virallisen lapsellinen kommentti nassuttaa. Se jarruvalovertaus oli ihan peestä ,kun nyt on kysymys siitä, että valot ylipäätään ovat oikealla korkeudella ,ja se saadaan mekaanisesti aikaan - ihme juttu ,eikö????? ???????. Käytännön järki pitää olla etusijalla ,eikä mikään pykäläviisaus !

        Jos kuormaat autoasi, ja perä painuu alemmas, niin et kai sinä joka kerta mene sinne konehuoneen puolelle ruuvaavaan niitä valoja kohdalleen,TÄH. TÄTÄ varten autossa on sisältä toimiva korkeussäätö, joka on hetkessä säädöissään kun säätöpyörää pyörittää. JA SE ON TOIMITTAVA. Terveisin: Autoilija jota ottaa päähän kun vastaan tulevan auton valot näyttää suoraan silmiin.


      • Anonyymi
        Katsastaja.... kirjoitti:

        JOS auto on rekisteröity 14.6.1995 jälkeen niin valojen korkeudensäätö on löydyttävä ja sen on myös toimittava. Onko se niin vaikea ymmärtää. Mistä näitä Uunoja sikiää, joille pirtää joka asia vääntää ja kääntää. Laitamme rekisteriotteelle, ja jos se ei toimi seuraavassa katsastuksessa niin HYLKY tulee kyselemättä.

        niin että onko valojen korkeussäätö pakollinen 14.6.1995 rekisteröidyn auton mutta sitä ennen rekisteröidyn ei kysyn vaan


      • Anonyymi
        Katsastaja.... kirjoitti:

        JOS auto on rekisteröity 14.6.1995 jälkeen niin valojen korkeudensäätö on löydyttävä ja sen on myös toimittava. Onko se niin vaikea ymmärtää. Mistä näitä Uunoja sikiää, joille pirtää joka asia vääntää ja kääntää. Laitamme rekisteriotteelle, ja jos se ei toimi seuraavassa katsastuksessa niin HYLKY tulee kyselemättä.

        Vittu jos ne valot on säädöissä niin vitunko väliä sillä on toimiiko se saatanan säätönappula jos sitä ei ole edes käyttänyt kun vlot saa säädettyä tarvittaessa manuaalisestikin kunhan ovat keksineet keinon rahastaa ihmisiä turhalla pilkun nussimisella. Tosin itsellä ei ole ikinä katsastus inssi kokeillut lamppujen säätönappulaa vaan ainoastaan katsonut onko valokuvio ok ja oikealla korkeudella.


    • Kaikissa 1995 > autoissa jokin pakollinen sähköhärveli tuossakin kohtaa? Ajovalojen korkeudensäädössä? Eipä voi sitten varmaan ostaa sen ikäistä autoa koskaan. Kaikki nämä pakollisuudet on hyvä tietää, ettei erehdy ostamaan autoa, jossa on pakollisena varusteena kaikenlaista kalliisti hajoavaa paskaa. Näköjään tulee vain lisäperusteluja 80-lukuisessa pysymiselle....

      • merkitystä ja tietysti

        tuolla käyttöönottopvm. Valitettavasti tämä ei koske enää alkuperäistä kysyjää koska auto jo vm2000 ja kai silloin otettukin käyttöön? Mutta faktaa myös "katsastajalle",joita on pitänyt ennenkin neuvoa, ei nekään kaikkea muista ulkoa: Joidenkin USA-vaatimusten vastaavuus suomalaisiin vaatimuksiin: USA-turvallisuusnormit ovat poikenneet suomalaisista vaatimuksista käytännössä 14.6.1995 alkaen. Esimerkiksi: - Valaisimet: DOT merkityt (HB1 – HB5, HB7, D2S tai D2R tyyppisillä lampuilla varustetut) valot voidaan hyväksyä henkilöautoissa 31.12.1997 asti ja muissa autoissa 13.6.1995 asti, mikäli eurooppalaisten normien mukaisia valaisimia ei ole saatavilla. Lähivalojen korkeudensäätölaite vaaditaan muiden kuin DOT merkittyjen lähivalojen kanssa 14.6.1995 alkaen. Alkuperäisiä DOT merkittyjä kaasupurkausvaloja ei myöskään edellytetä varustettavaksi ajovalojen pesulaitteella. - Jarrut: FMVSS 105 vastaa E13/06 vaatimuksia 31.12.1996 asti. - Turvavyöt ja niiden kiinnityspisteet: FMVSS 210 vastaa E 14/02 ja FMVSS 209 vastaa E16/04 vaatimuksia 1.7.1997 asti. Yhdysvaltojen päästönormit: EPA-päästönormien vastaavuus Suomen määräyksiin nähden hyväksytään henkilö- ja pakettiautoilla, sekä dieselkäyttöisillä kuorma-autoilla 30.6.1996 saakka


      • Katsastaja...
        merkitystä ja tietysti kirjoitti:

        tuolla käyttöönottopvm. Valitettavasti tämä ei koske enää alkuperäistä kysyjää koska auto jo vm2000 ja kai silloin otettukin käyttöön? Mutta faktaa myös "katsastajalle",joita on pitänyt ennenkin neuvoa, ei nekään kaikkea muista ulkoa: Joidenkin USA-vaatimusten vastaavuus suomalaisiin vaatimuksiin: USA-turvallisuusnormit ovat poikenneet suomalaisista vaatimuksista käytännössä 14.6.1995 alkaen. Esimerkiksi: - Valaisimet: DOT merkityt (HB1 – HB5, HB7, D2S tai D2R tyyppisillä lampuilla varustetut) valot voidaan hyväksyä henkilöautoissa 31.12.1997 asti ja muissa autoissa 13.6.1995 asti, mikäli eurooppalaisten normien mukaisia valaisimia ei ole saatavilla. Lähivalojen korkeudensäätölaite vaaditaan muiden kuin DOT merkittyjen lähivalojen kanssa 14.6.1995 alkaen. Alkuperäisiä DOT merkittyjä kaasupurkausvaloja ei myöskään edellytetä varustettavaksi ajovalojen pesulaitteella. - Jarrut: FMVSS 105 vastaa E13/06 vaatimuksia 31.12.1996 asti. - Turvavyöt ja niiden kiinnityspisteet: FMVSS 210 vastaa E 14/02 ja FMVSS 209 vastaa E16/04 vaatimuksia 1.7.1997 asti. Yhdysvaltojen päästönormit: EPA-päästönormien vastaavuus Suomen määräyksiin nähden hyväksytään henkilö- ja pakettiautoilla, sekä dieselkäyttöisillä kuorma-autoilla 30.6.1996 saakka

        Kyllä on tiedossa. Tällä palstalla emme vaan mene tarkempaan "nippelitietouteen".


      • katsastettava
        Katsastaja... kirjoitti:

        Kyllä on tiedossa. Tällä palstalla emme vaan mene tarkempaan "nippelitietouteen".

        miksi menette ennemmin siihen sivistymättömään vittuiluun ja perään vielä kehtaatte arvostella muiden sivistyksen tasoa?!


      • Mennä?
        katsastettava kirjoitti:

        miksi menette ennemmin siihen sivistymättömään vittuiluun ja perään vielä kehtaatte arvostella muiden sivistyksen tasoa?!

        Siks kun sun kotipaikkas katsastuskontori varmasti vastaa näihin VIUTN ÄÄLIÖDEN kysymykssiin VARMASTI oikein.


    • rirektiivi

      Korkeudensäätölaitteen ei tarvitse toimia, jos ilmoitat katsastajalle "en oo ikinä käyttäny". Kaikki suikat ei ole mulkkuja.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe