Liian vanha valmistunut?

nöpsöliini_

Minua rassaa eräs asia. Nimittäin se, että olen jo 23-vuotias ja aion hakea tänä keväänä lääkikseen ja päästä sisään. Sitten kun valmistun, olen jo kolmekymppinen. Onko muita saman ikäisenä aloittaneita tai vanhempana jopa? Miten itse koette sen, että valmistutte kolmenkympin tienoilla? Kuinka työelämä suhtautuu kolmekymppisenä valmistuneisiin verrattuna esim 25-26-vuotiaina valmistuneisiin uusiin lääkäreihin? Onko esim. ikäsyrjintää vielä tuossa iässä ja näiden ikäryhmien välillä? Toivon asiallisia vastauksia.

12

4630

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkikseen

Lääkiksessähän ensimmäisen vuoden opiskelijoiden keski-ikä on 21-vuotta, eli et kyllä paljoa vanhempi ole. Vain pieni osa on 18-19 vuotiaita, vasta lukionsa päättäneitä junnuja, eli ei hätiä mitiä!

• Tuleva lääkäri

Ai että olet liian vanha kun valmistut??Minä ajattelin hakea näin 28-vuotiaana lääketieteelliseen, joten valmistuessani olisin keskimäärin 33-34-vuotias enkä todellakaan pidä sitä vanhana. Mielestäni on hyvä että lääkärin ammatissa työskentelevällä on ikää, sillä erään sanonnan mukaan ikä tuo viisautta mutta myös vakuuttavuutta. Onnea pääsykokeisiin!

• hanna

Mä alotin myös 23-vuotiaana eikä oo yhtään haitannut. Lääkiksessä opiskelu on sen verran vaativaa etten olisi nuorempana ollut valmis panostamaan opiskeluun näin paljoa. Lääkiksestä löytyy ihan kaiken ikäisiä ihmisiä joten keskity siis pääsykokeisiin lukemiseen äläkä murehdi turhia.

• et todella!

Älä ikää mieti. Itse aloitin päälle kolmekymppisenä yliopisto-opinnot. Alla oli toki toinen tutkinto, mutta kuitenkin. Ja valmistun siis ehkäpä lähempänä neljääkymppiä. Töitä varmasti riittää kaikille ja työvuosiakin on paljon jäljellä, joten ei muuta kuin opiskelemaan :)!

• Esa-

Et ole ollenkaan liian vanha. Mun kurssikaveri on 38 ja ollaan nyt kevään mittaan valmistumassa.

• joo olet ehdottomasti

Kyllä musta tuntuu että olet vähän liian vanha... olis pitänyt sillo muutama vuosi sitten aloittaa niin olisit pärjänny, nythän nauraa harakatkin ku 23-vuotiaana meet sisään.. No herää torvi!!! naurat noille ajatuksillesi myöhemmin. Ihmeellistä ku nykyään parikymppisillä on pahimmat ikäkriisit.

• 26v

Siinä on just vähän päälle 20 vuotiaana hirveä kiire ja paine ehtiä ja päästä kouluihin ja töihin ja valmistua ja tehdä tiliä, mutta myöhemmin huomaa että aikaa olisi ollut harkita päätöksiään tarkemminkin..

• aivoja kun ei voi ostaa...
        26v kirjoitti:

Siinä on just vähän päälle 20 vuotiaana hirveä kiire ja paine ehtiä ja päästä kouluihin ja töihin ja valmistua ja tehdä tiliä, mutta myöhemmin huomaa että aikaa olisi ollut harkita päätöksiään tarkemminkin..

Kysymyksen perusteella sun ÄO on vaipunut jo liian matalaks päästä lääkikseen! Voihan se olla synnynnäistäkin???

• vapaa maa!

Töitä kyllä löytyy vaikka 50 vuotiaana valmistuneelle. Sillä ei ole mitään väliä minkä ikäisenä lähdet opiskelemaan, aina lääkäreille töitä löytyy. Sitä paitsi pääset jo palkalliseen (3 000-4 000e/kk) työhön lääkärinä jo 3-4 vuoden opiskelun jälkeen. Kyllä alan vaihto kannattaa, jos on mielenkiintoa ja mahdollisuuksia päästä opiskelemaan lääkikseen. Olit sitten 20 tai 45 vuotias. Kaikki valitut otetaan opiskelemaan lääkikseen, mitään rajoituksia iän suhteen ei valinnoissa ole olemassa.

• mutta jos, niin mikä ettei

Ammatilliset perustutkinnot kestävät 3 vuotta ja kolmessa ja puolessa vuodessa pääset jo Lääkäri(kandi) 3 000e/kk tuloihin, viransijaisena ym.

• Yksi lääkäri
        mutta jos, niin mikä ettei kirjoitti:

Ammatilliset perustutkinnot kestävät 3 vuotta ja kolmessa ja puolessa vuodessa pääset jo Lääkäri(kandi) 3 000e/kk tuloihin, viransijaisena ym.

Lääkäriksi voi valmistua normaalin tapaan kuudessa vuodessa tai hieman nopeammin jos tekee amanuenssuurit eli harjoittelut kesäaikoina kun ei ole opetusta. Lääkärin viransijaisena kandidaatti saa työskennellä aikaisintaan neljän opintovuoden jälkeen sairaalassa tai terveyskeskuksen vuodeosastolla. Viiden vuoden opintojen jälkeen saa työskennellä myös terveyskeskuslääkärin sijaisena. Päivystystyötä on jossain määrin rajoitettu niin että kandidaatilla on apua saatavissa jos taidot eivät riitä. Ammattillisen jatkotutkinnon eli erikoislääkärin tutkinnon suorittaminen kestää joko 5 tai 6 vuotta koulutusohjelmasta riippuen. Erikoistumiskoulutus on työskentelyä seniorilääkärin ohjauksessa ja palkkaus on aivan kohtuullinen jos työhön kuuluu aktiivipäivystystä. Vaikka aikaa menee koulutukseen erittäin paljon niin en sanoisi vastavalmistuneen erikoislääkärin olevan taidollisesti ja tiedollisesti täysin valmis ainakaan käsityövaltaisilla alalla kuten kirurgiassa. Todelliseksi huipuksi vaikka sydänkirugian tai neurokirurgian alalla voi valmistua kun on lahjakkuutta, perustiedot ja -taidot sekä riittävästi leikkauskokemusta.

• Loppo

Palkkoihin pieni korjaus: 3 vuoden jälkeen pääsee työskentelemään amanuenssina eli harjoittelijana, jolla ei ole lääkärinoikeuksia vaan työ on lähinnä varsinaisen lääkärin seuraamista ja avustamista. Tästä palkka on n. 1200 e/kk. 4 vuoden jälkeen pääsee sijaiseksi, ja vain harvassa paikassa maksetaan tuota 3 000- 4 000 euroa kuussa 4 vuotta opiskelleelle, todellinen palkkataso 4 vuotta opiskelleilla yleisimmin n. 2500/kk. Viidennen vuoden jälkeen saa oikeudet toimia tk-lääkärinä, jolloin palkkataso nousee paljon sairaalatyöhön verrattuna. Eli lääkisopiskelijan kannattaa laskea tulevansa opintotuella toimeen käytännössä ensimmäiset 5 vuotta, muihin opiskelijoihin verrattuna lomat ovat lyhyet, joten esim. kesätyöansiot jäävät lähes koko opiskeluajan muiden alojen opiskelijoita alemmiksi. Lisäksi opiskelu on lukuvuosien aikanakin muuhun korkeakouluopiskeluun verrattuna sitovaa, joten opintojen ohellakin työnteko ja sivuansioiden hankkiminen on heiman hankalampaa kuin muilla.
        Valmistumisen jälkeen aherrus sitten palkitaan, työtilanne on ainakin toistaiseksi loistava ja kukaan ei todellakaan suhtaudu vanhempana valmistuneeseen kollegaan mitenkään karsaasti. Eli ei kun reippaasti lukemaan ja onnea pääsykokeisiin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1390
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1115
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      975
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      942
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      885
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      68
      866
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe