Onko kenellekkään tehty koeputkihedelmöitys hoitoa!

Metsän peikko

Moikka! Onko kukaan kokenut koeputkuhedelmöitys hoitoa? Itselläni rumpa alkaa ensi viikolla. Olen kuullut karmeita juttuja lääkkeistä ja niiden haitoista. Eikä se varsinainen hoitokaan ihan kivuton ole. Voisiko joku kertoa miten niistä selviää? - Metsän Peikko

8

1836

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -pampula-

Mulle tehtiin ensimmäinen ivf-hoito helmikuussa. Pistokset on helppo ottaa. Vatsanahka toki ärtyy vähäsen pistoksista. Munasarjat kipeytyvät niihin kehittyvistä munarakkuloista. Mulle henkilökohtaisesti kivuliain on munasolujen punkteeraus... se ei todellakaan ole mikään miellyttävä toimenpide, ainakaan mulle, mutta sekin on toki yksilöllistä. Tuoresiirtona siirrettiin punktiosta 2 päivän jälkeen 2 hedelmöittynyttä munasolua, mutta kumpikaan ei kiinnittynyt, valitettavasti. Aloitin heti seuraavalla kierrolla taas lääkityksen ja nyt on pääsiäistorstaina sulatettu alkio siirretty. Ensi tiistaina saa mennä verikokeeseen =) Jos tämä hoitokertakaan ei onnistu, sama koeputkihedelmöityshoito alkaa piikityksineen alusta... ja ainut mikä hirvittää on se punktio...

• ninnukka.

Minulle tehtiin ensimmäinen ivf-hoito maalis-huhtikuussa.Alkionsiirto tehtiin perjantaina,yksi alkio siirrettiin.Kaikkiaan hoito ei mielestäni ollut mitenkään erityisen rankka.Pistokset on helppo laittaa ja mitään haittoja ei niistä itselleni tullut.Punktio sattui hieman mutta ei sitä pelätä tarvitse.Minulta kerättiin kaikkiiaan 19 munasolua joista 13 hedelmöittyi ja lopulta 11 jatkoi jakaantumistaan.10 saatiin siis pakastettua:)Punktion jälkeen olen ollut melko kipeä mutta johtuu munasolujen suuresta määrästä mikä on yhtäkuin reilusti suurentuneet munasarjat.Lähde vaan hoitoihin reippaalla mielellä,pienet kivut tai sivuvaikutukset kyllä kestää kun tietää mihin se onnistuessaan johtaa:)

• IVF hoitoja

Tsemppiä vaan! Näin jälkeen päin kun asiaa muistelee (hoidoista aikaa 4 vuotta) niin mun mielestä rankinta oli se lopputuloksen odottelu. Se että joutuuko taas pettymään ja toivo omasta lapsesta siirtyy ties minne tulevaisuuteen, jos koskaan... Mulle lääkitys, nenäsumutteet, piikitykset, punkteeraus ja kaikki meni tosi helposti. En ole erityisen kipuherkkä. Olihan sitä alavatsa arkana punkteerauksen jälkeen, mutta itku tuli vasta sitten kun eka hoitokierros siirtoineen oli päättynyt pettymykseen. Hoitoja tarvitaan useimmiten useampi kuin yksi, tässä luulossa olen. Meilläkin varmaan lääkäri osasi lukea historiaani paremmin seuraavalla kierroksella ja lääkeannosten muuttaminen ja oikean ajankohdan löytäminen johti toivottuun tulokseen. Saimme tuoresiirrosta esikoisemme, terveen pojan. Sitten tarttuikin kohtalo onneksemme peliin ja saimme ihan yrittämättä ns. luomuvauvan pari vuotta myöhemmin:) Toisin sanoen, älä pelkää hoitoja, keskity vain siihen että vuoden päästä sylisi voi olla täynnä onnea!

• ja hyvällä saaliilla :)

hei! mulla on takana yksi ivf, jossa pistin pienillä annoksilla Puregonia ja Orgalutranilla estettiin ovulaatio. Pregnyl irroitus ja punktio. toisin sanoen hoito toteutettiin lyhyen kaavan mukaan. Omalla kohdallani asiat meni vähän hankalaksi, kun sain hyperstimulaation (hormonihoitojen komplikaation), munasarjani reagoi turhan rajusti hormoneihin (PCO taustaa). Olin oikea munahautomo, puktoitiin 27 munarakkulaa (osa jätettiin vielä munasarjoihin, kun oli jo niin iso määrä otettu...) joista muistaakseni 21 munasolua hedelmöittyi ja lopulta pakkaseen jäi 15 alkiota. Tuoresiirtoa ei tehty, koska olisi ollut iso riski hyperin vuoksi. Olin tosi kipeä ja vuoteen omana kolmisen päivää, mutta viikon päästä olin jo lähes ennallani. Punktio oli kaikkein kivuliain vaihe koska munasarjat olivat niin hellänä ja turvoksissa, mutta siinä saa hyvää kipulääkettä, pyydät vaan jos koskee! toisillahan punktio ei tunnu juuri miltään. Tarkoitukseni ei ole missään nimessä pelotella, vaan pikemminkin kannustaa sinua eteenpäin, riskeistä huolimatta. Niiden välttämiseksi on tarkat ultraseurannat säännöllisesti, jotta homma ei mene liian pitkälle. Älä pelkää vaan luota lääkäreihisi. 2 pakastealkion siirtoa takana, mutta ei enää mikäänlaista pelkoa tapahtuneesta! Kyllä ne huonotkin muistot häviää aikanaan. Ei varmasti verrattavissa synnytyskipuihin, joita toivottavasti saamme molemmat jossain vaiheessa vielä kokea ;)

• onnellinenx2

Mulle on tehty kaksi ivf hoitoa. Olivat kivuliaita, mutta sen arvoisia. Sain ekan lapseni ensimmäisetä tuoresiirrosta, nyt poika 4v. ja -07 syksyllä istutettiin toisen hoidon viimeinen pakastealkio ja siitä meille lahjana tyttö 10kk. En kadu enkä vaihtaisi mitään pois, oli todella sen arvoista, koska nyt olen kahden aivan ihanan lapsen onnellinen äiti =)ja suunnitteilla uusi hoito tän vuoden lopussa. Rohkeasti vaan se on todellakin sen arvoista!! Lapset terveitä ja itse terve joten meillä sujui kaikki hienosti!! Onnea yritykselle!

• ei oireita

Itselläni oli lyhyt kaava; olin pelännyt lääkkeiden sivuvaikutuksia, mutta mitään ei tullut. Pistämiseen olin tottunut jo inseminaatioiden yhteydessä, vaikka eihän se mukavaa oel, Parilla ekalla kerralal vähnä huimasi, mutta mitä nopeamin suoriuduin tehtävästä, sitä helpommin se oli ohi. Miehen en olisi antanut mistään hinnasta pistää. Punktiokin meni todella helposti ilman kipuja, vaikka pelkäsin sitä niin, että itkin ennen hoitohuoneeseen menoa. Eikä siitäkääön tullut mitään kipuja myöhemminkään. Itse alkionsiirrot ovat olleet helppoja; kerran meinasin pakahtua vessahätään, kun jouduin odottelamaan lääkäriä ½ h... Rakon kun tulee olla täynnä. Kipujen kokeminen vaihtelee eri ihmisillä ja jopa eri kerroilla, onneksi olen itse selvinnyt hoidoista kivuitta ja oireitta. Kaikista alkionsiirroista on alkanut raskaus, mutta kaksi on mennyt kesken alkuviikoilla. Nyt on kolmas siirto takana ja viikonloppuna tuli plussaa, viime viikon päivän vuodosta huolimatta. Hermostuttaa vain, kun ei ole raskausoireita, ei ollut viime raskauksissakaan, jotka eivät sitten onnistuneet...

• Siiri1974

Meille tehtiin 4 vuoden aikana lukemattomia siirtoja. IVFiä tehtiin 6. Lisäksi pakastesiirrot. Kolme keskenmenoa. Lapsia ei yhtään kaikesta yrittämisestä huolimatta. Minulla endon takia kaikki oli todella kivuliasta, mutta tiedän myös ihmisiä, joille ei tule kipuja, eivätkä koe näitä hankalina. Vaikka emme lasta saaneet hoidoilla, tekisin kaiken silti samalla tavalla. Jäi tunne, että yritimme kaikkemme, kun kerran vielä kemiallisia raskauksia oli useita. Ne olisivat voineet jatkua hyvällä tuurilla. Saimme lapsen viimein lahjasoluilla.

• piipi

Meillä kolmatta vuotta lapsettomuutta takana. Kuusi inseminaatiota tehty. Selittämättömiä ollaan. Maaliskuussa oli ensimmäinen IVF-hoito pitkällä kaavalla. Synarela-sumutukset kestivät ensin kolmisen viikkoa. Sivuoireita ei ollut. Gonal-f pistoksetkaan eivät tehneet sen kummempia oireita, mitä nyt munasarjoja nipisteli kun munasolut kasvoivat. Punktio oli ihan ok kokemus. Sain kipulääkettä suoneen ja olo oli siinä pöydällä lähinnä sellainen, että tehkää mitä vaan, mua vaan naurattaa! :) Vasemman puolen punktoiminen meni kivutta mutta oikealla puolella oli ilmeisesti emättimen puutuminen vajavaista ja kirpaisi tosi kipeästi, kun neula meni seinämän läpi. Onneksi kipu oli vain hetkellinen. Sain kuitekin jonkin sortin kipureaktion, tuli paha olo ja hiki nousi pintaan ja alkoi pyörryttää. Olo meni kuitenkin ohi kun jalat nostettiin kohti kattoa ja pidettiin pieni tauko la laitettiin lisää puudutetta. Sitten onnistui oikean puolen punktiokin hyvin. Kokonaisuudessaan kokemus oli ihan ok! Ei kannata pelätä, hoitavat ihmiset ovat asiantuntevia ja tietävät mitä tehdä! Saatiin 13 munasolua joista 9 hedelmöittyi ja kaikki lähtivät myös jakaantumaan. Kaksi siirrettiin ja 7 pakastettiin. Tuosta tuoresiirrosta ei raskaus alkanut mutta sain kuitenkin lievän hyperstimulaation. Vatsaonteloon kertyi nestettä ja olo oli tukala parin viikon ajan. Olin saikulla kaksi viikkoa vuodelevossa. Piti juoda reilusti nestettä. Nyt testaan ovulaatiota ja odotan että päästään pakastealkion siirtoon. Onneksi alkioita on kuitenkin 7 koska todennäköisesti kaikki eivät selviä sulatuksesta. Tsemppiä sulle hoitoihin! Kyllä ne hyvin menevät!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe