intiaanikanootti

nääppärä

Apuva!!! Mistä löytyy kunnon intiaanikanootin piirustukset. Ei mitään muovisia eikä lasikuituisia vaan kunnon puumateriaalista tehtävä
intiaanikanootti.

6

6331

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuso

Edesmenneestä VeneMaailmasta sai muutama vuosi sitten

• jek

Puukkanoottien rakentamisesta ns. stripperi eli rimamenetelmällä ( epoksi lasikuitukangas) kertoopi kirja canoecraft (muistaakseni ted moore) ja vastaavanlaisen kajakin taasen kayakcraft. Niitä löytyy em. hakusanoillanetistä. Kirjat ovat selkeitä, mutta amerikkaa eli selkeätä englantia. Em. kirjoissa on muutamiin vimpaimiin mittataulukot. Muita hyviä vimpaimia saat selvittämällä em. tekniikan itsellesi ja lainaamalla joltakin hyvän rungon, niin jo rupeaa yhden autotallissa vietetyn yön jälkeen olemaan kaaripiirustuksiakin omaa projektia silmälläpitäen.

• nääppärä

Sitkeyttä tarvittiin, mutta palkkiokin tuli.
      Päijännekanootin ja intiaanikanootin piirustukset löytyi. Huomautan vielä, että (puusta ja faneerista)tehdyt vesikulkuneuvot.
      Kaikki melojathan tietävät, että kanootin ehkä tärkein ominaisuus on keveys. Mutta tässä tapauksessa onkin kysymys haastellisesta käsityöstä ja tietysti sen käyttö.
      Hyvät piirustukset mittoineen löytyy TAITOKIRJA nimisestä teoksesta jonka on koonnut Vilho Setälä. Tämä löytyy varmaankin useista kirjastoista kautta maan.

• jek

Moi!
        Mainitsit kanootin / kajakin painon tärkeimpänä tekijänä. Tätä se liki onkin (ehkei kuitenkaan ihan vaikka todella olennainen). Vaikkuttaa esim. kannaksien ylityksissä ja auton katolle nostamiseen jne. Miksi kuitenkin jälleen kirjoittelen tänne, niin on juuri tuo paino. Eli rima/ ristiinlaminoimismenetelmillä (puusta)saadaan erityisen kevyt rakenne. Puun tilavuuspaino lajikkeesta riippuen n. 90- 150kg/M (balsa)=> 750 kg/M (koivu)(n. 550 mahonki) epoksi. Hiililuitu epoksi/ aramidikuidut (Esim. kevlar) epoksi, niin paino tuppaa nousemaan 1400- 1500 kg/M korville. Lasikuidulla ep muistaakseni 1700-1800 korville. Lujuusominaisuudet ovat kuitenkin eri luokkaa, mutta eivä pääse oikein oikeuksiinsa kyseisissä rakenteissa. Eli puu kunniaan (kun se tehdään hyvin). Toivottavasti joku oikaisee mikäli meni pahasti pieleen.

• ripa82
    • Admin.

Aiheeseen liittyvää materiaalia!
      Sivun linnkilistasta löytyy piirrustuksiin valmis ohje kirja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 145
      1575
    2. Onko kaivattusi seksipommi?

Minun kaivattuni on😅😍
      Ikävä
      72
      1146
    3. Hyvää yötä kivalle miehelle!

Samasta kylästä! 😊
      Ikävä
      113
      858
    4. Realistisesti

Miten toivoisit, että asiat etenisivät hänen kanssaan? Kuka tekisi mitä?
      Ikävä
      82
      679
    5. Oletkohan tajunnut mitä olen päättänyt

En tule koskaan, ikinä, sanomaan sinulle mitään, ei tervehtimistä, ei aloitetta, ei katsetta, ei mitään, koska et ole si
      Ikävä
      34
      503
    6. Minkälaista ajattelisit elämänne olevan

jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä?
      Ikävä
      45
      497
    7. Sinulle nainen

Koitan vihdoin jättäytyä täältä pois. Taas koko illan tänne tullut vain jotain pilkkaus viestejä, ei jaksa tuollaista. M
      Ikävä
      73
      461
    8. Poistetut keskustelut

Käsittelvät usein miesten asioita ja miehenä olemista. Kuten viimeksi poiston kohteeksi joutunut, Miesten tulee alkaa
      Sinkut
      131
      410
    9. Olen osastolla

Henkisesti olen aivan rikki siitä mitä olen tehnyt. Lisäksi olen vakavasti sairas. Verikokeet kertoo sen.
      Ikävä
      29
      404
    10. Miksi et edistä asiaa...

Kaivattusi suhteen??
      Ikävä
      36
      403
    Aihe