Tuija-aita

neuvoja kyselen

Hei kaikille. Olen ajatellut istuttaa aidan tuijista peittämään naapurin romuautot. Eli tiheä ja mielellään nopeasti korkeutta kasvava aita pitäisi saada aikaan. Brabantia tarjosivat taimistolla, lienee ihan hyvä valinta? Onko teillä antaa istutus- ja hoitovinkkejä? Haluaisin mahdollisimman isot taimet, mutta ei taida olla varaa kuin noihin metrisiin taimiin. Maaperä tontilla on hapahko, pikkuhiljaa puutarhaksi raivattua metsäpohjaa. Kiitos avusta ja neuvoista jo etukäteen!

8

10282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuoputtaja

      Meinaan se tuija-aita. Brabant on ihan hyvä siihen, minulla on muutaman vuoden vanha aitaus kompostorin ympärillä, nyt n. 2 metriä korkea. Leikkailin jo tänä keväänä latvojakin, sivuista puhumattakaan. Aika iso reikä vaan maahan, hyvää multaa siihen taimen kera ja kyllä lähtee. Vettä tietenkin reippaasti ainakin ensimmäinen kesä. Puutarhaliikkeissäkin kyllä yleensä annetaan neuvot kaupan päälle, ainakin Kanta-Hämeessä.

    • miriam

      on myös syytä ottaa huomioon. Jos paikka on täysin aurinkoinen, tuijat kärsivät varsinkin keväällä auringon paahteesta ja ruskistuvat helposti ilman suojaa. Kokonaisen aidan peittäminen on työläs toimenpide... Myös maaperän kuivuus saa aikaan saman ilmiön kesähelteillä. Varjoisalle paikalle tuijista saa kyllä näyttävän ja kauniin aidan. Tuuhettumisen lisäämiseksi sitä voi vuosittain leikata jonkin verran. Ja istutusvaiheessa laittaisin istutuskuoppiin ihan kunnon kalkittua multaa, sillä tuijat ovat kalkinsuosijoita, vaikka monesti niille suositellaan hapanta kasvualustaa.

      • ¸„ø¤º°¨ ¨°º¤ø„¸

        Tuijille kannattaa kaivaa yhtenäinen oja, ei erillisiä istustuskuoppia. On helpompi tehdä ja parempi kasveillekin.


      • neuvoja kyselin
        ¸„ø¤º°¨ ¨°º¤ø„¸ kirjoitti:

        Tuijille kannattaa kaivaa yhtenäinen oja, ei erillisiä istustuskuoppia. On helpompi tehdä ja parempi kasveillekin.

        Nyt on tuija-aita paikallaan, kivalta näyttää. Korkeutta on vasta noin metri, mutta toivottavasti kasvaa vauhdilla. Istutusväliksi laitoin n. 70 cm, vaikka puutarha neuvoi laittamaan harvempaan. Toivottavasti en mokannut. Näytti vaan niin onnettoman harvalta metrin välein ja kuitenkin pitäisi saada näkösuojaa suht nopeasti. Jos joku ystävällinen sielu vielä jaksaa ohjeistaa leikkauksen suhteen, niin kiitos etukäteen!


      • ~
        neuvoja kyselin kirjoitti:

        Nyt on tuija-aita paikallaan, kivalta näyttää. Korkeutta on vasta noin metri, mutta toivottavasti kasvaa vauhdilla. Istutusväliksi laitoin n. 70 cm, vaikka puutarha neuvoi laittamaan harvempaan. Toivottavasti en mokannut. Näytti vaan niin onnettoman harvalta metrin välein ja kuitenkin pitäisi saada näkösuojaa suht nopeasti. Jos joku ystävällinen sielu vielä jaksaa ohjeistaa leikkauksen suhteen, niin kiitos etukäteen!

        Minulla tuija-aita ja tuijien väliä ei ainakaan ollut yhtään enempää, kun istutin. Nyt jo kuusi vuotta vanha ja todella tiivis ja hyvä. Itsellä on n. 160 - 170cm korkea.
        Aidan leikkaus:
        Pääsääntöisesti sanoisin, että alhaalta leveämpi kuin ylhäältä (pyramidimaisesti). Itsellä aita on alhaallta n. 90 -100cm ja ylhäältä hieman yli puolet kapeampi eli n. 40 cm.
        Ja päältä leikkaa vasta, kun aitasi on haluamasi korkuinen. Päältä leikkaa joko suoraan tai hieman reunoja lisäksi loiventaen. Talvella ei lumi niin helposti "levitä" pensasta.
        Leikkausajankohta on kevättalvella esim. täällä Tampereen seudulla maaliskuu, toki voi huhtikuussakin vielä leikata - tai sitten loppu kesästä elokuun paikkeilla. Tärkeintä olisi talvella, ettei enää olisi kovia pakkasia leikkauksen jälkeen ja loppukesällä ei tulisi leikata sadeaikaan. Poutaa olisi hyvä olla edes viikon verran.
        Itse olen kokeillut molempia leikkaus ajankohtia, ja itse olen kallistunut tuijan kohdalla talvileikkauksen puolelle; mm. siitä syystä, että syksyisin usein sataa ja talvisin leikkausjätteet saa helpommin "haravoitua" tai kerättyä pois, kun on vielä hieman lunta maan peittona.

        - Itse muuten leikkasin istuttamisen jälkeisenä vuonna tuijien ulkoreunojen lisäksi myös niiden sisäreunoilta; se vain kiihdytti tuijien kasvua ja teki niistä entistä tuuheampia.

        - Ethän istuttanut tuijia liian syvään? Muista pitää tuijan juuristoalue puhtaana rikkaruohoista. Ja jos on kuivaa: kastele. Mieluummin kerran viikossa paljon kerralla kuin joka päivä pikkuruikkaus.

        Onnea tuija-aidallesi. :D


    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta itselle ajankohtainen. Suunnittelen tuija aitaa tontilleni ja kuulisin mielelläni lisää kokemuksia. Erityisesti hoidosta ja kestävyydestä noin niinku pidemmän päälle. Olen orjentoitunut siihen, että ensimmäisinä vuosina pitää kastella ja suojata kevät auringolta, mutta miten jatkossa? Riittääkö hoidoksi lannoitus (kuinka usein?) ja leikkaus kerran pari vuoteen?

      Entä millaista elin ikää tuolta voi odottaa?

      Entä tuo istutusväli? Täällä puhutaan metristä tai 70 cm. Itse olen lukenut, että 3 kasvia metrille, eli 33 cm.

    • Anonyymi

      Jaa nyt kyllä sekoilin tuon istutusvälin kanssa... Siis 3 kasvia metrille tekee 50 cm...

    • Anonyymi

      1) Aja (perä)jyrsimellä 60cm leveä kaistale aidan kohdalle, noin 120cm tontin rajasta (tai tienvarsi ojasta)
      2) Poista esiin tuleet kivet
      3) Lisää 50l kalkitsematonta turvemultaa per 1 metri aitaa
      4) Lisää 50l vermikuliittia per 1 metri aitaa
      5) Lisää 10l rodon & havupuumultaa per 1 metri aitaa (sienen takia)
      6) Sekoita maapohja multa vermikuliitti tasaiseksi hieman kohollaa olevaksi keoksi (n. 5cm) (perä)jyrsimellä
      7) Vedä linjalanka aidan paikaksi
      8) Istuta taimet pottiputkella paikalleen
      9) Vedä tihkukasteluletku taimien viereen n. 5cm irti taimista
      10) Lisää 10cm kuorikatetta
      11) Kastele tarvittavasti

      Ajan kanssa turve ja kuorikate maatuu pois mutta vermikuliitti ja varisevat neulaset jättävät vettäpidättävän happaman maapohjan aidalle jolloin tuija kestää myös isompana. Suosi 0-1 vuotisia taimia jotka juurtuvat huomattavasti paremmin kuin metriset paakkutaimet. 10-20cm pikkutaimi kasvaa 3 vuodessa metrisen paakkutaimen kiinni ja tekee tuuheamman aidan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1763
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1441
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1242
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1214
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1126
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      889
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      225
      852
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      845
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      785
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe