Asun vauvani kanssa kaksin.olen vielä vanhempainvapaalla. Meillä on lapsen isän kanssa yhteishuoltajuus.Tällä hetkellä olen niin pahassa flunssassa että lapsen hoito on todella rankkaa,voiko isä saada sairaslomaa jotta voisi hoitaa lasta kun minusta ei siihen kuumeessa oikein olisi??? osaisiko joku kertoa.pitäisikö silloin myös minun hakea sairaslomaa?
Kun äiti kipeänä?saako isä sairaslomaa?
26
8947
Vastaukset
- yhoo, real 23 vuotta
-- Lapset on hoidettu kipeenä ja terveenä 23 vuotta. Yksinhuoltajan ihanuus. Kun lepaset ovat hieman vanhempia ja osaavat jo käydä kaupasta ostamassa edes maidot, niin helpottaa. Sitten siivotaan sotkut, kun siihen kyetään. Kunpa edes kotitalouden budjetti sallisi sen, mutta mutta, Se on sitä Yksinhuoltajuutta!! Kontaten hellan ääreen. Noh, lapset ei sentäs pilkkaa, niin kuin ex- Mutta näin. Kolme lasta ja 23 vuoden ihanuus takana, ainakin 10 vee vielä edessä...
- kai saa
jos asuisitte yhdessä. :D
- saa saikkaria
koska ei se isä itse ole kipeä. Sun pitää nyt vaan jotenkin yrittää jaksaa hoitaa vauvaa itse tai saada apua jostain, mutta mitkään saikkarilaput ei auta tilannetta, sillä tietääkseni edes vanhempainvapaata ei voi isä pitää silloin kun ette asu yhdessä. Näin se vaan menee, ikävä kyllä!
- asuisikaan yhdessä!
Ei meillä ainakaan ollut mitään ongelmia asian kanssa.
- väärää tietoa täällä.
saa saikkaria kirjoitti:
koska ei se isä itse ole kipeä. Sun pitää nyt vaan jotenkin yrittää jaksaa hoitaa vauvaa itse tai saada apua jostain, mutta mitkään saikkarilaput ei auta tilannetta, sillä tietääkseni edes vanhempainvapaata ei voi isä pitää silloin kun ette asu yhdessä. Näin se vaan menee, ikävä kyllä!
Meillä onnistui ainakin isyyslomatkin ihan hyvin, vaikkemme asu yhdessä. Miksei vanhempain vapaakin? Ja minun sairastuessani mies sai saikkaria ihan ilman ongelmia. Ikävä kuulla ettette muut ole saaneet, tai ettei ole onnistunut. Meillä kuitenkin onnistui ihan helposti.
- yryuykyukyuk
väärää tietoa täällä. kirjoitti:
Meillä onnistui ainakin isyyslomatkin ihan hyvin, vaikkemme asu yhdessä. Miksei vanhempain vapaakin? Ja minun sairastuessani mies sai saikkaria ihan ilman ongelmia. Ikävä kuulla ettette muut ole saaneet, tai ettei ole onnistunut. Meillä kuitenkin onnistui ihan helposti.
on hiukan eri asia kuin sairasloma entisen vaimon takia. Jos exälläsi on niin mukava työpaikka, että sieltä saa saikkua kun ex on sairas niin hienoa. Useimmissa paikoissa se ei onnistu. Kotona lasta hoitva vanhempi hoitaa lapsen vaikka olisi sairas ja tarvittaessa hankkii ulkopuolista apua tai pyytää jonkin vapaana olevan sukulaisen tai ystään apuun. Näin se ikävä kyllä menee useimmissa tapauksissa.
- tapauksessa
on todennäköisesti jäänyt sille lääkärille kertomatta ettei se isä olekkaan se lähivanhempi?
- sivuilla
lukee ihan selkeästi ettei isyysrahaa myönnetä jos lapsen vanhemmat asuvat välien rikkoutumisen vuoksi erillään. Vanhempainrahan kohdalla ei mainita rajoituksia. Työnantajahan voi myöntää lomia ja virkavapaata ihan millä perusteilla haluaa mutta kela ei niistä päivistä maksa.
- Ei saa eikä pidä saa
No ei kyllä sais silloinkaan. Jos äiti on kipeä, isä ei saa saikkua siitä. Kotiin voidaan hommata hoitaja ulkopuolelta jos äiti ei jaksa. Vanhempi saa saikkua vain ja ainoastaan itsensä sairauteen tai alle 10 vuotiaan lapsensa sairauteen, ei toisen aikuisen.
- erertfgfgfggsdfgsdr
kun on yksin pienten lasten kanssa ja iskee vaikkapa vatsatauti niin ettei tahdo pystyssä pysyä, ei paljon naurata. Ongelma ei kuitenkaan ole yksin yksinhuoltajien vaan kaikkien pikkulasten vanhempien. Yleensä äiti on lasten kanssa kotona ja saa selvitä miten parhaaksi näkee. Harva isä saa jäädä kotiin jos äiti on kerran hoitovapaalla. Huolimatta siitä, että äiti olisi tosi kipeä. Itseasiassa voi sanoa, että selaista on äitiys. Pesue on hoidettava, vaikka mikä olisi. Ison perheen äitinä ja yh:na tilanne on todella tuttu. Jotenkin sellaista vaan selvittiin. Itseasiassa silloin sairasti aika vähän kaikenlaisia flunssia ja vastaavia. Nyt kuitenkin ollaan voitonpuolella kun ei ole enää pieniä lapsia, mutta hyvä se on joskus muistella miten tiukoilla oli jossain vaiheessa. Koita pärjätä. Kyllä se siitä, ja ainahan voisit kysyä MLL:sta tai vastaavasta hetkellistä lastenhoitoapua jos ihan mahdottomaksi menee.
- lapsen
isä ei saa ottaa töistä 3 päivää lomaa lapsen sairauden tähden. Teillä on yhteishuolto. Tärkeintä on että lapsi tulee hoidetuksi ja itse paranet. Et ole lapsen yksinhuoltaja. Tapaamiset ovat lähinnä vanhempien välisiä sopimuksia. Tässä tapauksessa kun oot itse sairas, niin pyydät apua niiltä kenellä on aikaa ja sillon kun sitä aikaa on. Eli jos mies hoitaisi lasta töiden jälkeen jotta voisit levätä sen ajan. Ja toisi lapsen sinulle yöksi ja hakisi taas töittensä jälkeen. Vauva onneksi nukkuu osan ajasta.
- yksiselitteinen...
Aloittaja kysyi saako isä sairauslomaa jos äiti on sairas. Vastaus on aivan selvä : ei saa. Puolison, saati sitten ex-puolison sairaus ei oikeuta sairauslomaan.
- Timanti20
yksiselitteinen... kirjoitti:
Aloittaja kysyi saako isä sairauslomaa jos äiti on sairas. Vastaus on aivan selvä : ei saa. Puolison, saati sitten ex-puolison sairaus ei oikeuta sairauslomaan.
jotta isä saisi sairaslomaa pitää myös lapsen olla sairas jotta sen nojalla saa sairaslomaa...luulenpa että tällaiset on vähän kiinni päivistä ja paikoistakin..suomessa mikään ei ole niin yksiselitteistä!!!
- Mutta ei tietenkään
Isä saa sairauslomaa, jos on sairas. Ei sairauslomaa voi saada, jos naapuri on sairas. Huoltaja saa sairaan lapsen hoitovapaata, jos lapsi on sairas, mutta ei jos lapsen äiti on sairas. Sinä olet vanhempainvapaalla, mistä hakisit sairauslomaa?? Ja miksi?? Ei ymmärrä... Ota yhteyttä kunnan kotipalveluun niin sieltä ovat velvollisia järjestämään kodinhoitoapua. Ja flunssa kestää pahana max 3-5 päivää, lapsen vanhempana sinun on vaan opittava venymään.
- koska
ette ole naimisissa tai edes avoliitossa. Täytyy olla tosi sairas, jos ei jaksa vauvaansa hoitaa. Mikä ihme siinä lapsen hoidossa on niin rankkaa? Nuku silloin, kun vauvakin nukkuu.
- nonniiiii
Oletko kokeillut ikinä hoitaa vauvaa kovassa kuumeessa?
- eräs toinen
nonniiiii kirjoitti:
Valitettavasti se vaan menee niin, että tuollaisilla hotovapailla (äippäloma, vanhempainloma, hoitovapaa) sitä lasta täytyy hoitaa omasta flunssasta huolimatta!
- terppa...
nonniiiii kirjoitti:
Sellasta se on. Vauvat hoidettu kovassa kuumessa, vatsataudissa yms. Sellasta se vaan on...Elämää. Ja jos on itse kipeä niin eihän sitä tarvitse kaikkea tehdä mitä terveenä. Katsoo että vauva saa ruokaa ja puhtaat vaipat. Sitten kuumeen laskettua (ota muuten panadolia. Se helpottaa!) voi niitä pyykkejä ja tiskejä miettiä. Eivät karkaa mihinkään. Ja vauva viihtyy äitin vieressä leikkimässä (tai mahan päällä) Kyllä se siitä!!
- koska
nonniiiii kirjoitti:
minulla on viisi lasta enkä ole koskaan mistään saanut lastenhoitoapua. Täytyy olla todella hirveän sairas, jos ei yhtä vauvaa jaksa hoitaa. Vaikuttaa silta, että ap on tyypillinen nykyajan narisija, jolle vauvan hoito on niin niin raskasta ja vaativaa, vaikka on kertakäyttövaipat eikä tarvitse sideharsoja pestä nyrkkipyykkinä niin kuin minun aikoinaan. Minusta ap ei tarvitse muuta apua kuin että joku käy hänen puolestaan kaupassa. Sen voi lapsen isä tehdä töistä tullessaan.
- olen ollut
koska kirjoitti:
minulla on viisi lasta enkä ole koskaan mistään saanut lastenhoitoapua. Täytyy olla todella hirveän sairas, jos ei yhtä vauvaa jaksa hoitaa. Vaikuttaa silta, että ap on tyypillinen nykyajan narisija, jolle vauvan hoito on niin niin raskasta ja vaativaa, vaikka on kertakäyttövaipat eikä tarvitse sideharsoja pestä nyrkkipyykkinä niin kuin minun aikoinaan. Minusta ap ei tarvitse muuta apua kuin että joku käy hänen puolestaan kaupassa. Sen voi lapsen isä tehdä töistä tullessaan.
kerran elämässäni oikein kunnolla kuumeessa ja koko sen kaksi vuorokautta en kyllä todellakaan kyennyt tekemään yhtään mitään. En edes sängystä pystynyt nousemaan ja vessaankin pääsin vain kontaten. Tuo onneksi tapahtui joulun aikaan, eli mies oli kotona eikä minun tarvinnut lapsia yrittääkään hoitaa, koska se ei olisi onnistunut. Olisi korkeintaan vauva voinut huutaa ne pari päivää vieressä. Vatsataudissa olen hoitanut kaikkia neljää lastani ja siivonnut siinä sivussa heidänkin oksennuksiaan. Se ei ollut ongelma. Kuume on.
- äitien puolesta29
haista sinä paska tehovanhempi ei sairaana voi hoitaa laadukkaasti lasta
- 2lpsyh
äitien puolesta29 kirjoitti:
haista sinä paska tehovanhempi ei sairaana voi hoitaa laadukkaasti lasta
"laadukkaasti"?luulen kyllä et vaikka lapsi ei "Huippu"hoitoa saisikaan pariin päivään ei se lapsi siihen kuole saati traumoja saa.jos ei ruokaa kykene laittamaan niin antaa vaikka sit leipää lapsille tms helppoa että jotain suuhunsa saavat.itse olen 2 lapsen yh ja myös ollut kovassa kuumeessa.ruokiin ei meillä kyllä silloin paljoa panostettu,siivottu tms mutta taisivat vain tykätä kun ei kukaan ollut naputtamassa leluista jotka pitkin lattiaa tilasimme pizzan toisena päivänä ja toisena söimme leipiä;) pienempi lapsi(1.5v) meni myös ihan hyvin siinä sivussa mm.lueskeltiin sängyssä kirjoja ja makoilin sohvalla ja seurasin siitä leikkiä. vatsatauti on kyllä aika rankka yksin käydä läpi.varsinkin jos lapset ovat tervehtyneet ja itse oksennat ja veto täysin pois.jotenkin siitäkin selvittiin.patjoja ja peittoja meillä oli lattialla ja niillä sain pötköteltyä tarpeen vaatiessa.ruoan suhteen sama juttu tässä että syö mitä kaapista löytyy..yrjötautihan ei yleensä kestä kuin 1pvä (pahin vaihe jonka jälkeen helpottaa...)vaipat vaihtuu tarvittaessa ja jos kovin heikolta tuntuu nostella ovat kosteuspyyhkeet oiva ratkaisu pikapesuihin.
- mvkf- yh
Henkilökohtaisesti minulla on 15 miespuolista alaista, heihin mahtuu, niin "eroisejä", kuin isovanhempiakin ja "ydinperheisejä" ja ne vapaat lapsen tai lapsen äidin ollessa sairaana ovat ihan vain järjestelykymyksiä. Niihin voi käyttää pekkas, jousto yms. sellaisia vapaita, mutta meillä voi tiimitasolla, myös kuitata parin päivän sairaslomiakin, ilman todistusta. Ottavat he ihan palkattomiakin vapaita, ollakseen lastensa kanssa toisen vanhemman sairastaessa.
- Äiti itsekin
äidilläkin on oikeus sairastaa. Minä en ainakaan oleta kenenkään olevan ihan kaikkivoipa, pakko pystyä, pakko kyetä, pakko ehtiä, koska olet lapsia hankkinut - periaatteella. Äitikin on ihminen ja joskus tahtomattaan sairastuu. Silloin on oikeus levätä. Jos mahdollista, pyydä apua lastenhoitajalta tai sukulaiselta tai hyvältä ystävältä. Näin sinä saat levätä ja nukkua kuumetta pois. Minä olen sikäli onnellisessa asemassa, että vaikka yh olenkin, saan apua omilta vanhemmilta ja tarvittaessa erittäin hyvältä ystävältä. Olet äiti, mutta olet myös ihminen. Ja terveenähän sitä jaksaa paremmin sitten taas olla äiti. Pikaista paranemista sinulle ja kaikkea hyvää jatkoon!
- meneekin, että
äidilläkin on oikeus sairastaa, mutta ei se oikeuta isälle kirjoittamaan saikkarilappua ja siitä tässä olikin kyse. Jokainen tarvitsee apua välillä ja kipeänä erityisesti. Mutta jos sitä apua ei sa mistään, niin silloin on vaan pakko selvitä jotenkin.
- Terve/sairas/äiti
No en oikeen usko, ei ainakaan kahden vanhemman perheessä mitään saikkua saa jos kotiäiti sairaana ja isä töissä. Mikäli sairaalaan joutuisi niin ehkä sitten. Yrittäkää nyt naiset ymmärtää, että LAPSISTA EI SAA LOMAA!!!!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka672415- 661397
Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww761230EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje61152- 79865
Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19860- 44713
Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta84693Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe26668- 30656