Refuel aprillipila???

mitenkätä

Valmistetaanko tätä refuelia jossain ihan oikeasti vai onko kyseessä vain st1:n mainoskampanja? Tuntuu niin vitsiltä koko homma. http://www.st1.fi/bioetanoli.html

29

3925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vai onko

      sitä kaiken st1-bensan seassa?

      • tiedä mistä saa

        Mutta kyseessä on siis polttoaine joka ei käy bensakoneeseen joka käyttää tavallista bensaa. Näin on käsittääkseni koska sen verran tarkistin kun näin tuon uutisen jossain mutta totuus tuli äkkiä ilmi, ei mitään uutta siis.


      • vai aprillipila
        tiedä mistä saa kirjoitti:

        Mutta kyseessä on siis polttoaine joka ei käy bensakoneeseen joka käyttää tavallista bensaa. Näin on käsittääkseni koska sen verran tarkistin kun näin tuon uutisen jossain mutta totuus tuli äkkiä ilmi, ei mitään uutta siis.

        kyllä sitä ihan oikeasti valmistetaan ja on kaikessa bensassa sekoitettu jo 4% jopa nesteen bensassa, sitä voi sekoittaa max 10% ilman että koneeseen pitää tehdä säätömuutoksia ja bensakone toimii siis myös reluelilla kun siihen tekee tarvittavat muutostyöt, ST1 on nyt tässä asiassa edelläkäviä suomessa että luulis harmittavan nesteen porukkaa kun tälläsiä vitsejä pitää tänne kirjoitella.


      • flexifuel-autoihin.
        vai aprillipila kirjoitti:

        kyllä sitä ihan oikeasti valmistetaan ja on kaikessa bensassa sekoitettu jo 4% jopa nesteen bensassa, sitä voi sekoittaa max 10% ilman että koneeseen pitää tehdä säätömuutoksia ja bensakone toimii siis myös reluelilla kun siihen tekee tarvittavat muutostyöt, ST1 on nyt tässä asiassa edelläkäviä suomessa että luulis harmittavan nesteen porukkaa kun tälläsiä vitsejä pitää tänne kirjoitella.

        Käykö Refuel kaikkiin autoihin? Refuel soveltuu vain flexifuel-autoihin. Perinteisiin bensiini- tai diesel-käyttöisiin autoihin tuote ei sovellu. Flexifuel-autot voivat nimensä mukaisesti joustavasti käyttää polttonesteenä sekä korkeaseosetanolia että tavallista bensiiniä, molempia tankataan samaan polttoainesäiliöön. Uuden korkeaseosetanolin markkinoille tulon myötä GM, Volvo ja Ford tuovatkin Suomeen näitä automalleja, joilla muuten jo ajetaan eri puolilla maailmaa. St1:n RE85 täyttää teknisesti E85-polttonesteen laatustandardin eli se soveltuu eri automerkeillä jo olemassa oleviin flexifuel-malleihin. Mikä on flexifuel-auto? Flexifuel-auto toimii aivan samoin kuin bensiinikäyttöinen auto. Teknisiä eroja toki on. Polttonestesäiliö, -varustus ja -putkistot valmistetaan korroosion kestävistä materiaaleista ja tiivisteet etanolin kestävistä materiaaleista. Moottorin ohjauksessa käytetään erityistä sekoitussuhteen tunnistavaa anturitekniikkaa.Refuel-korkeaseosetanoli ei vaadi autoilijalta uusien toimintatapojen opettelua. Autossa on tankki ja se täytetään aivan normaalisti St1:n korkeaseosetanolia myyvällä jakeluasemalla - ainoana erona on pistoolinkahvassa uusi tunnus RE85. Lisätietoja flexifuel-autoista löydät myös St1 Energia Forumista ja autonvalmistajien kotisivuilta. http://www.st1.fi/index.php?id=2804


      • täältä
        vai aprillipila kirjoitti:

        kyllä sitä ihan oikeasti valmistetaan ja on kaikessa bensassa sekoitettu jo 4% jopa nesteen bensassa, sitä voi sekoittaa max 10% ilman että koneeseen pitää tehdä säätömuutoksia ja bensakone toimii siis myös reluelilla kun siihen tekee tarvittavat muutostyöt, ST1 on nyt tässä asiassa edelläkäviä suomessa että luulis harmittavan nesteen porukkaa kun tälläsiä vitsejä pitää tänne kirjoitella.

        Me täällä Nesteellä ollaan tiedetty asiasta jo valmisteluvaiheessa ja täydessä yhteisymmärryksessä. Ei mitään uutta (suuri osa henkilökunnasta on meiltä lähtöisin)


    • Tontsa34

      Kiinnostas seuraavaks autoks uusi Saabbi re fuel-koneella. Sais tehojakin 175 hv eli 25 hv lisää kun ajas etanolilla. Vaan arveluttaa tuo jakeluketjun laajeneminen ja pitkäaikaisuus.

      • tulee mistä

        Mistäs ne tehot tulee? Luin ST1:n sivuilta, että refuel on halvempaa 95E verrattuna, siksi että sen energiasisältö on pienempi...


      • tulee oktaaneista
        tulee mistä kirjoitti:

        Mistäs ne tehot tulee? Luin ST1:n sivuilta, että refuel on halvempaa 95E verrattuna, siksi että sen energiasisältö on pienempi...

        Lisäteho tulee siitä että etanoli korottaa oktaaniluvun toiselle sadalle, jolloin voi käyttää korkeampaa ahtopainetta kuin bensalla. Mutta harkitsijoiden kannattaa ottaa huomioon kukkarossaan, että keskikokoinen auto dieselinä kuluttaa 5 l/100 km, bensana 7 l/100 km, mutta refuelilla 10 l/100 km.


      • horinaa
        tulee oktaaneista kirjoitti:

        Lisäteho tulee siitä että etanoli korottaa oktaaniluvun toiselle sadalle, jolloin voi käyttää korkeampaa ahtopainetta kuin bensalla. Mutta harkitsijoiden kannattaa ottaa huomioon kukkarossaan, että keskikokoinen auto dieselinä kuluttaa 5 l/100 km, bensana 7 l/100 km, mutta refuelilla 10 l/100 km.

        Etanolilla ja bensalla ihan sama kulutus


      • kulutus nousee
        horinaa kirjoitti:

        Etanolilla ja bensalla ihan sama kulutus

        Etanolilla kulutus nousee. On fysiikan ja kemian peruslakien mukaan niin koska lämpöarvo autoa kuljettaa. Etanolin lämpöarvo on noin 21 MJ/litra ja bensan noin 32 MJ/litra. Kulutuseroa saa hieman pienennettyä jos moottori viritetään tai se säätyy automaattisesti etanolin korkeammalle oktaaniluvulle (ahtopaine, sytytysennakko), mutta senkin jälkeen etanolilla kulutus on huomattavasti bensaa suurempi. Diesel on eri juttu, kuluttaa huomattavasti vähemmän kuin ottomoottori, koska puristussuhde ja moottorin termodynamiikka on eri hehtaareilla.


      • neljänneksen enemmän!
        horinaa kirjoitti:

        Etanolilla ja bensalla ihan sama kulutus

        sain ST1:ltä oheisen viestin kyselyyni:

        Kiitos viestistäsi!

        Perusperiaate kulutuksen osalta on se, että Refuel-korkeaseospolttoainetta (sis. 85% etanolia) kuluu noin neljänneksen enemmän kuin bensiiniä vastaavalla matkalla. Tämä johtuu siitä, että etanolin energiasisältö on pienempi kuin bensiinin.

        Tällä hetkellä suurempi kulutus on huomioitu Refuel-polttoaineen hinnassa, joten kuluttajan näkökulmasta kustannukset pysyvät samalla tasolla.


    • fuel muutossarjat

      autoihin flexfuel muutossarjat saa gaspowerilta salosta, www.flexfuel.fi

    • kysymykseen:

      Haminan satamassa on St1:n bioetanolin tuotantolaitos. Taitaa koeajot olla ajettu pikkuhiljaa, toissaviikolla siellä kävin viimeksi jonkun venttiilin viemässä. Samaisessa satamassa valmistuu kovaa vauhtia myös L&T:n Recoil-laitos joka regeneroi jäteöljyä tehden siitä uutta raaka-ainetta uusille öljyille. Google kertoo lisää.

      • kotimainen kierrätys

        Hyvä, täysin kotimainen, 100% kierrätysjätteestä tehty polttoaine! Hienoa näyttöä alan luovimmalta ja uskaliaimmalta toimijalta! Vaihdan Flexifueliin!


    • itse laittaa

      heti tankkiin kun tätä saa pohjoisemmastakin sillä tuohan tuo lisää TEHOA koska on 106 oktaanista..siis tietysti se tuo tehoa vaan korkea viritteisissä autoissa ei tietenkään vakioissa mutta tuohan vaatii seossuhteen muutoksia ja bensalinjojen vaihtoa..

      • täysin käyttökelpoinen

        uusissa autoissa täysin käyttökelpoinen ilman bensalinjojen muutoksia, koska nykyautojen bensansyöttö on alkoholikestävää! ainoa muutostyö tulee moottorin puolelle (syöttöajoitus pidennetty erillisellä ecu:lla) sekä lambda-anturin yhteydellä. suomessa talvistarttikin ok (RE85). hintaa sarjoitukselle alle 1000 eu, (gaspower oy)


    • kaikki info

      etanoli- ja flexfuel-autoista kaikki tieto www.flexfuel.fi

      • st1:seltä

        Onko St1 missään kertonut mitään tarkempaa tietoa valmistusprosessista?
        esim.
        - Miten paljon energiaa kuluu bioetanolin valmistamisessa,
        - miten paljon jätettä kuluu valmistuksessa (kg vs. biolitra),
        - paljonko litrahinta olisi ilman valtion tukea?


      • vaan butanol
        st1:seltä kirjoitti:

        Onko St1 missään kertonut mitään tarkempaa tietoa valmistusprosessista?
        esim.
        - Miten paljon energiaa kuluu bioetanolin valmistamisessa,
        - miten paljon jätettä kuluu valmistuksessa (kg vs. biolitra),
        - paljonko litrahinta olisi ilman valtion tukea?

        Etanoli (esim. RE85) ei ole paras mahdollinen uusiopolttoaine autoon, koska sen käyttö vaatii muutoksen polttoaineen injektorien aukioloon sekä varmuuden ajoneuvon polttoaineen kuljettimien anti-korrosioituvuudesta.
        Korvatkaa etanoli-sanan ensimmäinen tavu bu:lla, niin saatte bensamoottorille ideaalin uusio/polttoaineen! me-taani, e-taani, bu-taani, pro-paani... me-tanoli, e-tanoli, bu-tanoli, pro-panoli jne!


      • O+O
        vaan butanol kirjoitti:

        Etanoli (esim. RE85) ei ole paras mahdollinen uusiopolttoaine autoon, koska sen käyttö vaatii muutoksen polttoaineen injektorien aukioloon sekä varmuuden ajoneuvon polttoaineen kuljettimien anti-korrosioituvuudesta.
        Korvatkaa etanoli-sanan ensimmäinen tavu bu:lla, niin saatte bensamoottorille ideaalin uusio/polttoaineen! me-taani, e-taani, bu-taani, pro-paani... me-tanoli, e-tanoli, bu-tanoli, pro-panoli jne!

        O2 > O O .... :)))))


      • villaunelma
        st1:seltä kirjoitti:

        Onko St1 missään kertonut mitään tarkempaa tietoa valmistusprosessista?
        esim.
        - Miten paljon energiaa kuluu bioetanolin valmistamisessa,
        - miten paljon jätettä kuluu valmistuksessa (kg vs. biolitra),
        - paljonko litrahinta olisi ilman valtion tukea?

        huhu kertoo, että
        - Energiaa kuluu noin 50 % vähemmän kuin muiden polttonesteiden valmistuksessa
        - Jätettä kuluu suunilleen saman verran kuin lopputuotetta valmistuu
        - Litrahinta olisi n. 50 cent ilman valtion sekaantumista asiaan.

        mutta huhu ei kerro onko tuo 50cent valmistushinta, veroton hinta vai verollinen hinta...

        kommentteja??? faktatietoja?


      • vaan butanolilla
        villaunelma kirjoitti:

        huhu kertoo, että
        - Energiaa kuluu noin 50 % vähemmän kuin muiden polttonesteiden valmistuksessa
        - Jätettä kuluu suunilleen saman verran kuin lopputuotetta valmistuu
        - Litrahinta olisi n. 50 cent ilman valtion sekaantumista asiaan.

        mutta huhu ei kerro onko tuo 50cent valmistushinta, veroton hinta vai verollinen hinta...

        kommentteja??? faktatietoja?

        Kuten aiemmin "mietinkin", voidaan kaikesta glukoosia ("sokerista") sisältävistä raaka-aineista valmistaa esim. butanolia (paras polttoaine vastaavuus nykyisiin "fossiilisiin").
        Jotta näistä raaka-aineista (puu, biojäte, heinät etc.) saataisiin paras määrällinen lopputulos (raaka-aine/valmis polttoaine), voidaan prosessia kiihdyttää/tehostaa esim. prosessissa vaadittavien mikrobien "tehoviljelyllä" TAI SYNTETISOIMALLA kyseiset mikrobit (keinotekoinen mikrobi/"vastaavuus").
        Näin on jo tehtykin (ei toki suomessa :)), jo vuosi sitten! Tuloksena raaka-aine:lopputuote suhde 5:1, mikä on parempi kuin esim. etanolin tuotannossa (n.2%-yksikköä!!).
        Vaihdetaan siis etanoliprosessi butanoliprosessiin, saadaan täysin yhtenevää polttoainetta nykyisten kanssa, ja ajoneuvoon ei tarvita MITÄÄN MUUTOKSIA!
        "Oi mikä paradoksi, tehdään tehokkaasti 100% BIOPOLTTOAINETTA GMO:LLA!"

        yields of isobutanol (IB) and other higher chain alcohols (1-butanol, 2-methyl-1-butanol, 3-methyl-1-butanol and 2-phenylethanol), can be produced by fermenting glucose with genetically modified E.coli. Such higher-chain alcohols have a greater energy density than ethanol and are much less prone to absorb water from the atmosphere, being consequently less corrosive toward engine parts. Liquid fuels should be applauded, since they can be handled within largely existing infrastructures and they do not require the fabrication of new engineering on a staggering scale to do this, unlike hydrogen. Since such liquid fuels can be burned in diesel engines, rather than requiring fuel cells for which there is insufficient platinum to provide more than a small percentage of the current number of the 600 million vehicles on the world's roads, this tried and confirmed means is quite adaptable for the purpose.


      • ja hyvin kulkee
        vaan butanolilla kirjoitti:

        Kuten aiemmin "mietinkin", voidaan kaikesta glukoosia ("sokerista") sisältävistä raaka-aineista valmistaa esim. butanolia (paras polttoaine vastaavuus nykyisiin "fossiilisiin").
        Jotta näistä raaka-aineista (puu, biojäte, heinät etc.) saataisiin paras määrällinen lopputulos (raaka-aine/valmis polttoaine), voidaan prosessia kiihdyttää/tehostaa esim. prosessissa vaadittavien mikrobien "tehoviljelyllä" TAI SYNTETISOIMALLA kyseiset mikrobit (keinotekoinen mikrobi/"vastaavuus").
        Näin on jo tehtykin (ei toki suomessa :)), jo vuosi sitten! Tuloksena raaka-aine:lopputuote suhde 5:1, mikä on parempi kuin esim. etanolin tuotannossa (n.2%-yksikköä!!).
        Vaihdetaan siis etanoliprosessi butanoliprosessiin, saadaan täysin yhtenevää polttoainetta nykyisten kanssa, ja ajoneuvoon ei tarvita MITÄÄN MUUTOKSIA!
        "Oi mikä paradoksi, tehdään tehokkaasti 100% BIOPOLTTOAINETTA GMO:LLA!"

        yields of isobutanol (IB) and other higher chain alcohols (1-butanol, 2-methyl-1-butanol, 3-methyl-1-butanol and 2-phenylethanol), can be produced by fermenting glucose with genetically modified E.coli. Such higher-chain alcohols have a greater energy density than ethanol and are much less prone to absorb water from the atmosphere, being consequently less corrosive toward engine parts. Liquid fuels should be applauded, since they can be handled within largely existing infrastructures and they do not require the fabrication of new engineering on a staggering scale to do this, unlike hydrogen. Since such liquid fuels can be burned in diesel engines, rather than requiring fuel cells for which there is insufficient platinum to provide more than a small percentage of the current number of the 600 million vehicles on the world's roads, this tried and confirmed means is quite adaptable for the purpose.

        Tankkasin kokeeksi etanolia vm 03 bensalandcruiseriini, kun tankin merkkivalo oli palanut koko päivän. Auto tuntuu kulkevan hyvin, mitkään mrkkivalot ei syttyneet jne. Luulisi, että tämänikäinen V6 moottorinen auto nielaisee mitä vain palavaa, ja tietokone hoitaa moottorin ohjaukset. Ja tankki ja linjastotkin on muovia, joten eiköhän ne siitä tykkää. Ja jos kilahtaa, niin kilahtaa.


      • etsivvvä
        ja hyvin kulkee kirjoitti:

        Tankkasin kokeeksi etanolia vm 03 bensalandcruiseriini, kun tankin merkkivalo oli palanut koko päivän. Auto tuntuu kulkevan hyvin, mitkään mrkkivalot ei syttyneet jne. Luulisi, että tämänikäinen V6 moottorinen auto nielaisee mitä vain palavaa, ja tietokone hoitaa moottorin ohjaukset. Ja tankki ja linjastotkin on muovia, joten eiköhän ne siitä tykkää. Ja jos kilahtaa, niin kilahtaa.

        löytyykö jostain tilasto mikä kertoo paljonko Flexifuel autoja on rekisteröity Suomessa?

        St1 sanoo, että refuel on kansainvälisestikin kiinnostava konsepti mutta ainakin Suomessa markkinoinnilla on parannettavaa, se on selvä!!!


      • vaikkei kovin tarkkaa
        etsivvvä kirjoitti:

        löytyykö jostain tilasto mikä kertoo paljonko Flexifuel autoja on rekisteröity Suomessa?

        St1 sanoo, että refuel on kansainvälisestikin kiinnostava konsepti mutta ainakin Suomessa markkinoinnilla on parannettavaa, se on selvä!!!

        Kertoisiko oheinen linkki jotain. En tiedä mitä kaikkea luokka 'muut' sisältää, mutta ilmeisesti mm. flexifuelit. http://194.157.221.15/markkinointijarjestelma/taulujulkaisu/92_taulu_katso_uusi.asp?tjid=460&kieli=

        Muualta Autolan tiedotuskeskuksen sivuilta löytyi taulukko, jonka mukaan tänä vuonna (tammi-elo) on rekisteröity yhteensä 40 henkilöautoa käyttövoimaltaan luokassa 'muut' (osuus kaikista 0.06%).

        Mielenkiintoista, ettei St1:n sivuilta löydy tuotetiedotetta RE85:stä (käyttöturvatiedote on muttei teknistä speksiä). -Kaikista muista, näköjään seitsemästätoista nesteestä se näyttäisi kyllä löytyvän.


      • mmakine
        vaikkei kovin tarkkaa kirjoitti:

        Kertoisiko oheinen linkki jotain. En tiedä mitä kaikkea luokka 'muut' sisältää, mutta ilmeisesti mm. flexifuelit. http://194.157.221.15/markkinointijarjestelma/taulujulkaisu/92_taulu_katso_uusi.asp?tjid=460&kieli=

        Muualta Autolan tiedotuskeskuksen sivuilta löytyi taulukko, jonka mukaan tänä vuonna (tammi-elo) on rekisteröity yhteensä 40 henkilöautoa käyttövoimaltaan luokassa 'muut' (osuus kaikista 0.06%).

        Mielenkiintoista, ettei St1:n sivuilta löydy tuotetiedotetta RE85:stä (käyttöturvatiedote on muttei teknistä speksiä). -Kaikista muista, näköjään seitsemästätoista nesteestä se näyttäisi kyllä löytyvän.

        Suomen virallinen polttoainevalikoima on masentavan pieni ja E85 on virallisesti bensiiniä jossa nyt vaan sattuu olemaan paljon pirtua joukossa.

        Tullin sivulita löytyi excel-taulukko jonkun veron laskemista varten ja siinä oli lueteltu seuraavat käyttövoimat:

        Bensiini
        Diesel
        Sähkö
        Maakaasu
        Bensiini/CNG
        Bensiini/Sähkö
        Diesel/CNG
        Diesel/Sähkö

        Toyota Prius -tyyppiset hybridit lienevät käyttövoimaltaan bensiiniautoja koska akkuja ei voi ladata ulkoisesti. Bensa/CNG-autoja on varmaan tullut muutama, varmaan lähellä sitä jonkun mainitsemaa 40kpl. Saattaapa mukana olla muutama Fortumin kampanjoima sähköautokin joita on liikkeellä joku koesarja. Diesel/CNG:t lienevät enemmän kaupunkibusseja joten niitä ei varmaan ole henkilöautotilastoissa.

        Maakaasu on tietääkseni kirjattu lakiin ihan erikseen ja maakaasulla kulkeva auto on myös vapautettu käyttövoimaverosta (eli dieselverosta) toistaiseksi. E85:llä ei ole vielä tällaista virallista asemaa vaan sen katsotaan olevan bensiiniä.

        Toivon kovasti että valtiovalta saisi E85:n aseman virallistetuksi ja se hyväksyttäisiin erilaiseksi polttoainetyypiksi kuin bensiini. Ja sitäkin tietysti toivon että se saisi erilaisen CO2-perusteisen käyttömaksukohtelun kuin bensiiniauto. Ja toivon myös hartaasti, että auto joka on rekisteröity ennen tätä muutosta, olisi suht helppo muutoskatsastaa virallisesti E85:llä käyväksi. Minun flexifuelini kun on muuttanut Suomeen jo 2001.


    • Herää vaan kysymys, kannattaako minun kiinnittää velkakoslaan 20 tuhatta euroa lisää saadakseni kilometrikuluni laskemaan KOKONAISTA 1.2 centtiä??

      Ajatelkaa itse, onko se enää mitenkään kannattavaa?? Ei todellakaan, ainakaan minusta tällaisessa taloustilanteessa.

    • Metanisti

      Ainoa täysin kotimainen liikennepolttoaine on jäteperäinen biokaasu, jota saa nyt 15 tankkausasemalta. Hinta on 91 senttiä per ekvivalenttilitra. Samoilta tankkausasemilta voi tankata myös maakaasua ja se maksaa 83 senttiä per ekvivalenttilitra (eli bensalitraa vastaava määrä kaasua).

      Kaasua voi tankata toistaiseksi lähinnä Lohja-Lappeenranta-Tampere -kolmion sisällä.

      • ranskanpulla

        ...mutta ei ihan mihin vaan. Jos verrataan niinkin yksinkertaisia ratkaisuja kuin bensa tai diesel, taloudellisen kannattavuuden ratkaisee nopeilla laskutoimituksilla joku muu asia kuin käytetty polttoaine. Tämä asettaa kovia haasteita autolle jonka pääasiallinen polttoaine on täkäläisellä näkökulmalla katsottuna näinkin haastava.

        Kaikki kunnia kaasulle mutta flexifuel on aika paljon helpompi toteuttaa. Jopa halvalla Romaniassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      118
      6144
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      3956
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3315
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      477
      2793
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      273
      1795
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1463
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1416
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1356
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      161
      1310
    10. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1278
    Aihe