Miten päästä eroon ostoriippuvuudesta???

täti

äällä ei ole omaa osiota ostoriippuvaiselle. Haluaisinkin tietää, miten päästä eroon siitä??? Onko kellaan kokemusta??? Mä olen pilannut elämäni ja perheeni elämän. Lainaa on vaikka kuinka paljon, ja nyt vasta mies sai tietää siitä. Maksuhäiriömerkintäkin on jo tullut useammasta kohteesta... MIten päästä eroon tästä????? En halua sairastaa tätä enään yhtään!!!!! Nyt vasta itsekin tajuan, että sairaushan tämä on, mä en itse voi sille mitään, pakko vaan ostaa kaikkea. Lähinnä vaatteita jne. Ei siis mitään näkyvää.... Haluan apua!!! Mutta mistä sitä saa????    

97

25448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimeä-riippuvuus on
      • ei ikinä

        pääse irti siitä.


      • tuore tosikko
        ei ikinä kirjoitti:

        pääse irti siitä.

        kun tulee hetki, jolloin on ajateltava muuta kuin itseään ja ulkoista olemustaan. Lapset antavat sysäyksen toiseen ajatteluun ja pinnallisuudesta luopumiseen. Taidatpa olla sellaisten vanhempien lapsi, joilla oli töitä, jotka hankkivat sinulle kaiken, mitä tarvitsit... Suunnittele rahankäyttöäsi ja luovu kaikesta velkakierteeseen ohjaavasta mainonnasta. Tässä asiassa voit olla hyvin itsekäs! Tsemppiä.


    • ei osto-ongelmainen

      Maksukortit poikki ja opettelet elämään käteisellä rahalla, jota nostat vain sen verran mitä arvelet viikossa kulutavasi hox! ainoastaan ruokaan. Käyt kaikki vaatteet ja roinat läpi ja viet ne kirpputorille myyntiin. Ja opettele käyttämään vapaa-aikasi esim. kirjastossa, harrastuksissa, liikunnassa ja perheen kanssa nauttien EI kauppakeskuksissa.

      • tuore tosikko

        Jos kuitenkin koet suorastaan pakoksi olla aina liikenteessä kauppoja kohti, olet ostoriippuvainen. Silloin olet vaikeassa tilanteessa. Yksikin harrastus, mieluiten liikunnallinen pitää ajatuksesi kurissa ja helpottaa vimmaasi. Kysy aina itseltäsi: Tarvitsenko tuota? Mihin tarvitsen? Selviät tästä tylsästä, sinua alentavasta tilanteesta ihan omin neuvoin, kunhan PÄÄTÄT TAHTOA.


      • tuore tosikko kirjoitti:

        Jos kuitenkin koet suorastaan pakoksi olla aina liikenteessä kauppoja kohti, olet ostoriippuvainen. Silloin olet vaikeassa tilanteessa. Yksikin harrastus, mieluiten liikunnallinen pitää ajatuksesi kurissa ja helpottaa vimmaasi. Kysy aina itseltäsi: Tarvitsenko tuota? Mihin tarvitsen? Selviät tästä tylsästä, sinua alentavasta tilanteesta ihan omin neuvoin, kunhan PÄÄTÄT TAHTOA.

        Etukäteen pyydän anteeksi suomen kielen taidostani! Minun mielipiteeni on se, että sinun pitäisi joskus katsoa TV-ohjelmia, joissa puhutaan ja näytetään, kuinka elävät jotkut ihmiset. Jotkut kuolevat nälästä! Olisi vielä paremmin lähteä johonkin tosi köyhään maahan ja omien silmien katsoa, miten se kaikki tapahtuu! Sitten varmasti halu ostamaan kaikkea kaupasta mene pois!( ottaen huomion se, että monet esineet tekevät lapset, joilla joskus ei ole syötävää ja juotavaa.)


      • kikkelis kokkelis
        tuore tosikko kirjoitti:

        Jos kuitenkin koet suorastaan pakoksi olla aina liikenteessä kauppoja kohti, olet ostoriippuvainen. Silloin olet vaikeassa tilanteessa. Yksikin harrastus, mieluiten liikunnallinen pitää ajatuksesi kurissa ja helpottaa vimmaasi. Kysy aina itseltäsi: Tarvitsenko tuota? Mihin tarvitsen? Selviät tästä tylsästä, sinua alentavasta tilanteesta ihan omin neuvoin, kunhan PÄÄTÄT TAHTOA.

        Älä mene kauppaa pysy kotona tai älä osta mitään ei yhtään mitään kuvittele että ei ole huomenna rahaa MIETI HUOMISTA PÄIVÄÄ JA TULEVAISUUTTA MITEN VOIN KÄYDÄ JOS OSTAA LIAAN LOPUSSA ON LINNASSA


      • mee opiskelee kauppiksee ja töihin myymää jotai ryjää lakkaa kuule ostovimmat :)


      • hömps

        Juu ja viinasta pääsee kun lakkaa juomasta ja tupakasta kun lakkaa polttamasta. Mistä tuommosia vaaleanpunaisia silmälaseja saa?


    • Toivon sinulle apua

      Mielestäni olet jo tervehtymisessä pitkällä kun tiedostat riippuvuutesi. Tarvitset kuitenkin terapiaa joka tosin on vaikeaa nykyisin saada, mytta yritä. Ei ole häpeä hakeutua tällaiseen. Riippuvuuksia on monenlaisia ja minista syistä johtuvia. Toivon sinulle todella apua elämääsi.

      • äskeistä

        Pelkkä oireen (riippuvuuden) poistaminen jollakin vippaskonsteilla ei kauas kanna. Sinulle voi kehittyä vain tilalle joku muu riippuvuus. Siksi terapia olisi hyvä, että siellä pohtisit asiantuntijan kanssa miksi sinä olet riipuvainen.


    • Dr Alban

      Riippuvuus ei ole sairaus vaan tahdon laiskuutta.

    • itse olen riippuvuuksiin taipuvainen ihminen. kehitän riippuvuuden alitajuisesti lähestulkoon mihin vaan... on tullut käytyä läpi. oikeestaan sillä että mikä riippuvuus on kyseessä ei ole väliä, ( osto, syömis, alkoholi, peli, ihmissuhde..) ratkaisu on olemassa. 12 askelta. ota selvää esim netistä. ensimmäinen askel on riippuvuuden myöntäminen itselleen, avun pyytäminen. jota jo teet... toinen askel on uskoa itseä suurempaan voimaan. kolmas askel on antaa tämän voiman huolehtia sinusta. suuntaviivana on että voima on rakastava ja sinua itseä suurempi, tässä ei ole kyse uskonnollisuudesta vaan toipumisesta. neljäs askel on se että teet perusteellisen ja rehellisen itsetutkiskelun. viides askel on että myönnät tutkiskelusi sisällön itsellesi ja jollekkin toiselle ihmiselle ja itseäsi suuremmalle voimalle....jjne. toimii!!! ainakin minun kohdalla ja miljoonien muiden.

    • nainen***

      Terveyskeskuksen kautta osaavat varmasti neuvoa, että tarvitset keskustelu apua.Työterveyden kautta. Mielenterveystoimistostahan löytyy ammattilaisia kaikkiin elämän ongelmatilanteisiin.En osaa sanoa miten mielenterveystoimistoon saa ajan, mutta sitäkin voi kysyä terveyskeskuksesta tai soittamalla mielenterveystoimistoon. Uskon että elämäntilanteesi on aivan kamala!

    • lopeta ostaminen

      ei ostelu mikään sairaus ole,vain ja ainoastaan typerä tapa. ei tavarat syliin juokse,niin yksinkertaista se on. sinulla ei ole muuta joutavampaa tekemistä,kuin kuljeskella kaupoilla, koska ""muka"" tarvit jotain aina. tiedän, et tarvi! sama koskee tupakan polttoa ja viinan juontia. nekin 100% vain ja ainoastaan tapoja, jotka nekin muutamat typerykset luokittelee sairauksiksi. tosi jäykkää ja syvältä. olen itse kokenut nuo kaikki,lopetin kerralla ja sillä siisti. nyt olen ilman noita eikä tunnu millään tavalla ihmeelliseltä. en silti ole fanaattisesti ketään vaatimassa samaa,mutta helppoa muutokset on, vain OMA päätös. minäkin ostan todelliseen tarpeeseen,vedän savut ja kännit sillon tällön,mutta peli poikki ja se ok. ja ikää kokemusta on em. juttuihin riittävästi. joten, muutat vain ITSE tapoja,se on siinä. jos sanot typeryyttäsi,et voi tai jaksa,unohda tämä. valittajia kyllä riittää. älä tee helposta vaikeaa milloinkaan.

      • koska hallitset itsesi

        Tiedätkö, riippuvuus on sitä jota ei järjellä kykene lopettamaan.


      • eihän siinä
        koska hallitset itsesi kirjoitti:

        Tiedätkö, riippuvuus on sitä jota ei järjellä kykene lopettamaan.

        ole järkeä lainkaan. minulla riippuu vain munat,nekin myös sojottaa joskus ylös tahtomattaan. on täysin lapsellista teeskentelyä väittää olevansa o s t o r i i p p u v a i n e n. kun ei muuta sairautta enää ole tai keksi,tehdään semmosta mitä ei ole pakko tehdä. siviilipuoli ei ole armeija,jossa pakotetaan.


      • mut on PAKKO!!
        eihän siinä kirjoitti:

        ole järkeä lainkaan. minulla riippuu vain munat,nekin myös sojottaa joskus ylös tahtomattaan. on täysin lapsellista teeskentelyä väittää olevansa o s t o r i i p p u v a i n e n. kun ei muuta sairautta enää ole tai keksi,tehdään semmosta mitä ei ole pakko tehdä. siviilipuoli ei ole armeija,jossa pakotetaan.

        Ostosriippuvuutta on oikeasti olemassa! On tili H&M:ään, Ellokseen, Ikeaan, Jotexille, Halensille, Net Anttilaan yms. yms. Ja luotto on ylittynyt ja heti kun saan maksettua luottoa hieman pois, niin seuraavana TAI useimmiten JO samana päivänä kauppaan ja ostan jotain. Tunne, että tarvitsen tuon ja tuon ja tuon ja tuon.....vaikka alitajuisesti tiedän, ettei minulla olisi varaa ostaa yhtään esinettä/tavaraa itselleni/kotiini. Mutta aina menen kassalle tuotteen kanssa ja hetken olen onnellinen, ehkä noin 5 min. Sitten tunne menee ohi ja tarvitsen lisää. Tienaan suht hyvin ja sukulaiseni/ystäväni ihmettelevät mihin kaikki rahani menevät. Keksin selityksiä jos minkälaisia aina. Nyt olen yrittänyt päästä eroon ostoriippuvuudesta pikkuhiljaa. Olen päättänyt, etten tilaa yhtä ainoatakaan tuotetta nettikaupoista/osamaksulla. Olen harkinnut vakavasti leikkaavani kortit keskeltä poikki. En tosin ole vielä pystynyt siihen. Olen laskenut kaikki velkani ja osamaksuni yhteen. Tein budjetin josta vähensin jo asumiseen/elämiseen menevät menot ja tulin siihen tulokseen, että jos pyrin elämään n. 5€/pv VUODEN ajan, niin pääsen veloistani eroon.


      • tuore tosikko
        mut on PAKKO!! kirjoitti:

        Ostosriippuvuutta on oikeasti olemassa! On tili H&M:ään, Ellokseen, Ikeaan, Jotexille, Halensille, Net Anttilaan yms. yms. Ja luotto on ylittynyt ja heti kun saan maksettua luottoa hieman pois, niin seuraavana TAI useimmiten JO samana päivänä kauppaan ja ostan jotain. Tunne, että tarvitsen tuon ja tuon ja tuon ja tuon.....vaikka alitajuisesti tiedän, ettei minulla olisi varaa ostaa yhtään esinettä/tavaraa itselleni/kotiini. Mutta aina menen kassalle tuotteen kanssa ja hetken olen onnellinen, ehkä noin 5 min. Sitten tunne menee ohi ja tarvitsen lisää. Tienaan suht hyvin ja sukulaiseni/ystäväni ihmettelevät mihin kaikki rahani menevät. Keksin selityksiä jos minkälaisia aina. Nyt olen yrittänyt päästä eroon ostoriippuvuudesta pikkuhiljaa. Olen päättänyt, etten tilaa yhtä ainoatakaan tuotetta nettikaupoista/osamaksulla. Olen harkinnut vakavasti leikkaavani kortit keskeltä poikki. En tosin ole vielä pystynyt siihen. Olen laskenut kaikki velkani ja osamaksuni yhteen. Tein budjetin josta vähensin jo asumiseen/elämiseen menevät menot ja tulin siihen tulokseen, että jos pyrin elämään n. 5€/pv VUODEN ajan, niin pääsen veloistani eroon.

        toivottelen ONNEA! Ihan varmasti pärjäät, kun teet noin hyvän suunnitelman ja sitten uskot itseesi. Tsemppiä!


      • pakkoa ei ole
        mut on PAKKO!! kirjoitti:

        Ostosriippuvuutta on oikeasti olemassa! On tili H&M:ään, Ellokseen, Ikeaan, Jotexille, Halensille, Net Anttilaan yms. yms. Ja luotto on ylittynyt ja heti kun saan maksettua luottoa hieman pois, niin seuraavana TAI useimmiten JO samana päivänä kauppaan ja ostan jotain. Tunne, että tarvitsen tuon ja tuon ja tuon ja tuon.....vaikka alitajuisesti tiedän, ettei minulla olisi varaa ostaa yhtään esinettä/tavaraa itselleni/kotiini. Mutta aina menen kassalle tuotteen kanssa ja hetken olen onnellinen, ehkä noin 5 min. Sitten tunne menee ohi ja tarvitsen lisää. Tienaan suht hyvin ja sukulaiseni/ystäväni ihmettelevät mihin kaikki rahani menevät. Keksin selityksiä jos minkälaisia aina. Nyt olen yrittänyt päästä eroon ostoriippuvuudesta pikkuhiljaa. Olen päättänyt, etten tilaa yhtä ainoatakaan tuotetta nettikaupoista/osamaksulla. Olen harkinnut vakavasti leikkaavani kortit keskeltä poikki. En tosin ole vielä pystynyt siihen. Olen laskenut kaikki velkani ja osamaksuni yhteen. Tein budjetin josta vähensin jo asumiseen/elämiseen menevät menot ja tulin siihen tulokseen, että jos pyrin elämään n. 5€/pv VUODEN ajan, niin pääsen veloistani eroon.

        vain sinä päätät,yksinkertaista.. päätä, en osta ja, et osta älä selitä ,kaikki selitykset on aivan turhaa eikä koskaan johda mihinkään,missään eikä milloinkaan. sairaus,pakko ostaa,tarvin,selitän jne.,noista mikään ei osta,eikä pakota,eikä... täysin huuhaa höpötystä.


    • vaikkapa tuntemiltasi

      eläkeläisiltä,joilla ei rahat riitä edes kaikkeen elintärkeään,kuten ruokaaan saatika lääkkeisiin!!

      • tuore tosikko

        sanotaan, vaan mehän kuljemme osin vieläkin 30 v. sitten tehdyissä vaatteissa ja haikailemme niiden ihanien kenkien perään, joita ei nykymaailmassa enää osata tehdä. Lastenlapset riemastuvat, kun saavat jotain mummun kivaa vanhaa tuotetta, viimeksi lähti hartiahuivi! Eläkeläisen rahat riittävät., koska emme käy leffoissa, osta hienoja pelivempaimia huoneeseemme, liiku kesäisin kaikenmoisissa kalliissa konserteissa (ulkomaita myöten), syömme terveellisesti itse tekemäämme ruokaa ym.ym. Nykyajan fiksut nuoret, missä onkaan viisautenne?


    • satku

      suosittelen että maksat käteisellä, mikäli olet tottunut maksamaan erilaisilla korteilla. näin tiedät paljonko sinulla on rahaa ostaa, ja rahan loputtua ei ole mistä ostaa (katko vaikka kaikki kortit jos on pakko!:D ) älä myöskään lähde minnekkään, missä tarpeesi on aivan välttämätön törsätä; esim jos menet ulos syömään, älä "piipahda" muissa liikkeissä samalla, ettei tule kiusausta! pistä aina säästöön osa rahoista, kun saat sitä käteen! tai pidä ns vararahastoa kotona (käteistä), jolla voit ostaa vain aivan välttämättömimmät asiat jos muu raha loppuu. anteeksi ettei nyt ole muita neuvoja; harmittaa toi sun tilanne meinaan:( PS. äläkä ota lisää lainaa jos ei ole aivan välttämätöntä!

    • smsks

      Leikkaa luottokortit kahtia ja kun olet saannut velat maksettua nollille...sano tilisopimukset irti. Tilipäivänä olet maksanut ensiksi vuokran, sähkölaskun ja muut kuukausilaskut ensiksi..vaikka suoraveloituksena. Huomaat että tili on melkein tyhjä...eikä näin ole varaa vinguttaa korttia, kun omistaa vain visaelektronin korkeintaan. Maksa käteisellä tai hanki vain visaelektronkortti. Sitäkin yritä vinguttaa säästeliäästi...sitten mitä rahaa tilille jää laskujen jälkeen. Missään tapauksessa älä ota edes ensimmäistä pikavippiä...sillä kierre on taas muuten alussa! Tsemppiä sulle elämässä ja rahan käytössä=) Itse olin joskus 10v samassa tilanteessa. Ja toimin juuri kuin sinua nyt neuvoin. Ei enää ikinä luottokortteja minulle..kiitos;)Pahimmillaan tein kolmea työtä että sain raha-asiat balanssiin.

    • korttinsa katkonut

      Olet jo ottanut ensimmäisen askeleen asian suhteen, kun myönnät ongelmasi. Nyt sinun pitää laittaa kaikki luottokortit ja maksukortit saksilla poikki, ja hakeutua sen jälkeen velkaneuvojalle. Käteinen raha on ainut jota käytät ja senkin suhteen opettelet laskemaan tarkkaan että mitä sun kannattaa, tai ylipäätään tarvitsee ostaa.

    • vaan..

      jollekin ammatti-ihmiselle,eli velkaneuvojalle,ja pääset ahdistuksesta.viet sinne kaikki maksut,mitä on tulossa.hän kyllä ohjaa sinut oikeille raiteille,ja hankkii sinulle maksu-ohjelman,niitä on erilaisia:velka maksetaan pankin lainalla tai takuu-säätiön lainalla tai velkajärjestelyllä tms.pääasia on,että lopetat joutavan kuluttamisen!

      • myös ehdottomasti

        velkaneuvontaa.Siellä on ammatti ihmiset neuvomassa ja siellä voi vapaasti kertoa huolensa.Heillä on vaitiolo velvollisuus ja asiat pysyy teidän kahden välillä.Siellä ei myöskään tuomita,vaan ymmärretään, samaan tilanteeseen on joutunut tuhansia ihmisiä.Suosittelen ehdottomasti,heti ensi käynnin jälkeen huomaat miten taakkasi helpottuu.Soita kuntasi Velkaneuvontaan ja tilaa aika.Numeron löydät kuntasi tai kaupunki-sivulta netistä.


    • eroon pääsee kun ei osta

      oikeesti en tajua tollasta että on riippuvuainen ostamisesta.miks? jos ei ole rahaa ei sitten osta ja sillä sipuli. minä ainakin työttömänä olen oppinut olemaan ostamatta ja tyytymään siihen mitä on tai ei ole. ummistaan silmät ja korvat houkutuksilta. se on tahdosta kiinni kuten moni muukin addikti. Pakottaa itsensä muuttumaan ja kurittaa ruumistaan siihen että se on EI' kiertää kauppakeskukset ja houkutuksen kaukaa... ja käyttämällä järkee....

    • jos halvalla

      Ei paha, jos ostaa tarpeeseen ja pahan päivän varalle, jos näyttää siltä että saa halvalla ja/tai tavarat kallistuvat. Joskus jos empii tavara onkin mennyt ja loppunut...ja voi joutua maksamaan tosi kalliisti, tai ei ehkä saa tavaraa lainkaan.

      • *neuvo*

        jos halvalla saa niin kannattaa ostaa vaikka ei oikeasti tarviskaan.. tavaraa on aivan liikaa jokaisella....Tuskin on sellasta tavaraa minkä välttämättä tarvii ja varsinkaan jos ei siihen ole varaa..... Älä mene kauppakeskuksiin ja älä lue mainoksia....jonkin ajan päästä huomaat, että ei tee edes mieli mitään, koska et ole perillä tarjonnasta......


      • haravalla heiluen

        varavarasto aina olemassa nykyaikanakin, eli entisten esi-isiemme ja esi-äitiemme "sukanvarsi" temppu. Kun saa edullisesti kahveeta, vehnäjauhoja ym. aina tarvittavaa, ostan enemmän. En voi ymmärtää ihmistä, joka aamupäivällä lähtee ostamaan lähikaupasta kallista kahvia saadakseen päiväannoksensa kofeiinia. Minun on saatava sitä jo anivarhain. Jos yöt alkaisi murehtia raha-asioitaan ja velkakierrettä, se olisi ihan kestämätön tilanne. Yöt ovat nukkumista varten ja päivälle riittää sitten noita talousmurheita yllin kyllin. Miten ajattelematonta on hallituksenkin kehoitella KULUTTAMISTA, kohtahan olemme kuin Amerikan kansa, täynnä velkaa velan päälle. Siinä ei ole mitään ihailtavaa, eikä heitä kannata matkia.


      • Lamaaja
        *neuvo* kirjoitti:

        jos halvalla saa niin kannattaa ostaa vaikka ei oikeasti tarviskaan.. tavaraa on aivan liikaa jokaisella....Tuskin on sellasta tavaraa minkä välttämättä tarvii ja varsinkaan jos ei siihen ole varaa..... Älä mene kauppakeskuksiin ja älä lue mainoksia....jonkin ajan päästä huomaat, että ei tee edes mieli mitään, koska et ole perillä tarjonnasta......

        Nyt lama ja taantuma aikaan kannattaa ostella, että pyörät pyörisivät varsinkin kotimaista sekä kirpputoreilta - koskaanhan ei tiedä mitä tavaraa tarvitsee - etukäteen on parempi ostaa ennen kuin rahat loppuu. Tavaranhan voi muuttaa rahaksi ja voittaa jos ostaa halvalla ja myy kalliilla...


    • ensin..

      opettelesit jotenkuten kirjoittamaan ymmärrettävää tekstiä ja sitten treenaamaan luonteen lujuutta. Tosin vaikeeta se on jos eväät on heikonlaisena sattunut saamaan.

      • haravalla heiluen

        olet sinä, joka alat kirjoitusongelmia pulputella. Miten TREENATAAN luonteenlujuutta, vastaa! Paljon on vanhempienkin vika, miten olemme lapsemme kasvattaneet. Jokaisella vuosikymmenellä on ikään kuin omat vammansa. Nyt sen nimi on LAMA, vaikka sillä voisi olla muitakin nimityksiä, kuten: pakko-opiskelu, suuri työttömyys, jota (nurinkurisesti kylläkin ) paikataan ulkomaisella työvoimalla jne. Tässä on suurista asioista kysymys, ei yksin huonoista eväistä joita koti on pystynyt tarjoamaan.


      • jopes
        haravalla heiluen kirjoitti:

        olet sinä, joka alat kirjoitusongelmia pulputella. Miten TREENATAAN luonteenlujuutta, vastaa! Paljon on vanhempienkin vika, miten olemme lapsemme kasvattaneet. Jokaisella vuosikymmenellä on ikään kuin omat vammansa. Nyt sen nimi on LAMA, vaikka sillä voisi olla muitakin nimityksiä, kuten: pakko-opiskelu, suuri työttömyys, jota (nurinkurisesti kylläkin ) paikataan ulkomaisella työvoimalla jne. Tässä on suurista asioista kysymys, ei yksin huonoista eväistä joita koti on pystynyt tarjoamaan.

        Siis mikään ei ole omalla vastuulla? Jos mokaat, syy on lapsuusperheessä ja / tai yhteiskunnassa. Missä on kaunis ajatus yksilön itsemääräämisoikeudesta? Voin peräänkuuluttaa tätä ihan syyllä, sillä oon tosi paskasta perheestä ja tämä yhteiskunta on, kuten kaikki tietää, ihan paska. Silti olen pärjännyt ja itsekuria on. Suosittelen muillekin. Suurin erhe on luottaa toisten apuun. Kyllä joku maksaa, paikkaa mokat, takaa velat. Juu ei.


    • No itsellä ei noin pahaa ongelmaa oo ollu mutta joskus tuli ite kans shoppailtua paljon. Sit rupesin vaan miettiin että hetkonen, tarttenko tätäkään tuotetta oikeesti ja kyllästynkö siihen pian? Nykyään mietin kaupassa ennenkun ostan mitään.

      • *Saarelainen*

        Olet järkevä tyttö Venla....Itselläni on tapa, että jos jotain oikein oikein paljon haluan, mutta tiedän että siihen ei olisi oikein varaa eikä tarvettakaan....jätän ostamatta ensimmäisellä kauppakäynnilläni.....jos toisella käynnilläni sitten edelleen tekee mieli ja saan itselleni perusteluta tarpeen ostan....Usein kyllä käy niin, että tarpeeksi monta kertaa hypisteltyäni jotain en sitä sitten haluakaan (tarvitse).....


      • Ei-ostosriippuvainen
        *Saarelainen* kirjoitti:

        Olet järkevä tyttö Venla....Itselläni on tapa, että jos jotain oikein oikein paljon haluan, mutta tiedän että siihen ei olisi oikein varaa eikä tarvettakaan....jätän ostamatta ensimmäisellä kauppakäynnilläni.....jos toisella käynnilläni sitten edelleen tekee mieli ja saan itselleni perusteluta tarpeen ostan....Usein kyllä käy niin, että tarpeeksi monta kertaa hypisteltyäni jotain en sitä sitten haluakaan (tarvitse).....

        Tavaraa ei osteta koskaan silloin kun tavaraa halvalla saa, vaan silloin kun on tarve.


      • Maskun mummeli

        viisas, kuten sinä, vasta parikymppinen.


    • Kotihiiri,

      Käy vain ruokakaupassa ja katso vaikka elokuvia..eiköhän viikon päästä ala helpottaa.

    • enkä ikinä ottaisi

      Miksi pitää ostaa kaikkea jos ei tarvitse? Ostaa kaikkea kivaa ja mitä tarvitsee. TÄTI...hmm eli ikää on että et ole teinixhimoshoppailija.Vai kirjoitteletko kirjoittamisen ilosta??? Vaatteetko ei ole näkyviä? No kyllä mun ainakin on, ostele huonekaluja välillä tai matkustele. Tai hakeudu hoitoon jos on menny sairauteen asti. Joku oli laittanu linkkejä sulle ;) Ps.Keräilijä ei ole sama kun himoshoppailija.Se on harrastus!

    • kohtalotoverilta.

      En aivan noin pahassa jamassa ole ollut kun en edes omista monia kortteja , ainoastaan visan josta olen ollut tarkkana että saan sen maksettua joka kuukausi takaisin. Mutta jokatapauksessa vaatteisiin meni aina kaikki rahat niin että ruokapuolikin kärsi. Lopettaminen alkoi vaatehuoneen suursiivouksella, kävin tarkasti läpi kaikki vaatteet ja mietin huolella omaa tyyliäni ja mitä tarvin todella, myin kirpputorilla, netissä ja tuttaville röykkiöittäin ja sitä mukaa kun vaatehuone järjestäytyi niin ajatuksenikin järjestäytyivät. Sitten tuli kuuluisa kammottava kylmä kalkkuna eli kävin noin kahden kuukauden ajan ainoastaan ruokaostoksilla enkä vilkaissutkaan esim:naistenlehtiä joissa on muotivinkkejä tai netin:shoppailusivuja ja kotiin tulevat vaatelehdet kuten esim:ellos heitin avaamattomina roskiin, tämä vaati valtavan suurta tahdonvoimaa jolloin samalla testasin oman selkärankani että olenko pullamössö nainen vai löytyykö minusta sisua. Liikunnan määrää lisäsin, lenkille ja uimaan, tein ihan perus kotitöitä ja tapasin useammin kavereita. Tsemppiä sulle.

    • Virya

      En ole nähnyt ihmistä, jolla ei olisi jotakin riippuvuutta. Mutta onneksi ihminen on vapaa valitsemaan itse sen riippuvuutensa.

    • ulkopuolista

      apua. Eikä tarvitse hävetä asiaa. Päinvastoin, hakiessasi, voit ylpeä olla ratkaisustasi.

    • on auttanut se,

      että yritän vältellä kauppoja kokonaan. Vaatteita on jo niin paljon, että uusia en tarvitse, joten en mene edes lähelle vaatekauppaa. En käy useinkaan edes ruokakaupassa, vaan mieheni käy. Usein niissäkin tulee osteltua kaikea heräteostosta, joten en mene. Yhdessä tehdään ruokaostoslista kotona. Tee itsellesi maksusuunnitelma velkojesi suhteen, ota yhteyttä velkojiisi ja sovi takaisinmaksusta pienissä kuukausierissä. Joku täällä jo ehdottikin luottokorttien leikkaamista kahtia, ja se on hyä idea!

    • "Lähinnä vaatteita jne. Ei siis mitään näkyvää.... " ??? O_o missä oikein asustelet, tylypahkan lieppeillä? kyllä vaatteet on MELKO näkyviä..

    • ite tein saman

      leikkaa se kortti heti kahtia niin loppuu osto vimma siihen eikä tule valkaa ja pankista käyt hakee mormaali kortin tilalle millä ei voi maksaa vaan nostaa tietyn summan päivässä ..se on hyvä ratkaisu tähän,,,ei tule tuhlailtuun sitten..

    • rahaton, niin rahaton

      Olin kans kova törsää kaikkea. Visa vinkui ja minun oli saatava joka päivä jotain kivaa. Taloni pullisteli hienoa elektroniikkaa, autokin vaihtui tiheään. Elektroniikka oli sellainen pakkomielle, mihin piti törsätä. Oli mp3-soittimia, taulutelkkareita, tietokoneita, kotiteatterijärjestelmä, ym ym. eikä niitä koskaan tuntunut olevan tarpeeksi. Mp3-soittimiakin oli useisiin tarpeisiin. Oli uimiseen oma, lenkkeilyyn oma jne. Palkkani oli keskitasoa, joten se ei millään riittänyt näihin kaikkiin. Lainarahalla se kaikki kiva oli ostettu. Mutta loppujenlopuks tästä riippuvuudesta pääsi hyvin! Nimittäin minäpä kerron. Rupesi tulemaan perintätöimistoista kirjeitä. Samalla tulin huomanneeksi, miten helevetin paljon suomessa onkaan erilaisia perintätoimistoja. Useat menivät käräjille asti. Talo meni ulosottoon. Samoin meni kaikki muukin. Mulle lätkästii maksuhäiriömerkintä. Autoakaan minulla ei enää ole. Muutin omakotitalosta pieneen kaupungin omistamaan yksiöön. Huonekalunikin realisoitiin. Minulla on enää vain sänky, pöytä ja vanhahko telkkari. Ainut menopeli on jalat. Työpaikka on, mutta kaikki palkka menee velkojen maksuun. Tosin työpaikallani väläyteltiin, että olisi pakkolomaa tiedossa. No pääsimpä ainakin ostosriippuvuudesta, ku ei oo enää sitä visakorttiakaan!

      • rahaton, niin rahaton

        että onhan mulla vanha tietokonekkin, jossa internetyhteys.


      • ukko, joka mietiskelee
        rahaton, niin rahaton kirjoitti:

        että onhan mulla vanha tietokonekkin, jossa internetyhteys.

        Olet päässyt pisteeseen, jossa syntyvä lapsi on, kun maailmaan putkahtaa. Olet tavallaan muitten armoilla, sisusikin kasvaa ja toisaalta opettelet joka päivä nöyryyttä. Loppujen lopuksi: ihminen tulee melko vähällä toimeen. Jos omistaa tyytyväisen mielenlaadun, omistaa taivaita!


      • Meillä jokaisella joku...

        Hei ja kiitos rehellisestä tarinasta jonka uskaliaasti kerroit..Tavarat ym.ei tuo onnea...luultavasti vain pinnallista elämää,mutta kuitenkin meillä on näitä heikkouksia,joille emme voi mitään ilman apua.Itse olen saanut suurta lohtua elämään kirjoista,jotka käskevät meidän muuttaa ajatustyyliä!Tai oikeastaan olla omia itsejämme ja rakastaa itseään...tsemppii sulle!!!


    • varastamaan sitten?

      Sitten voi 10v päästä avata aiheen miten pääsen eroon varastamisesta. No mutta kai kansakin saa varastaa jos herratkin sitä tekee?

    • sulla

      ei ole lapsia. jos on ni varmaan loppuu siihen kun katsot niitä käsilaukkujas, ja sitten lapsias, ja mietit mitä jos sen kaiken olis sijottanut heidän tulevaisuuteen.

    • emmaliinis

      Eikö vaatteet oo aika näkyviä? Vai kuljetko alasti?

      • eipä

        ilman rahaa tipu.


    • neuvo:

      Älä osta sitä, mitä tarvitset. Osta vain se, mitä ilman et tule toimeen! Tämä neuvo sopii meille ihan jokaiselle...

    • firmassa

      joka hoitaa erilaisia luottokortteja. Mulle tulee aina paha olo, kun joku sun kaltainen asiakas on langanpäässä. Tekis mieli antaa neuvoja ja joskus teenkin, vaikkei ole ehkä ihan lojaalia työnantajaa kohtaan. Kortti- ja osamaksuluotoissa on korkeat korot. Usein suuri osa maksusta menee niihin. Koska olet jo tiedostanut asian ja haluat päästä siitä eroon, saat varmasti apua ja päättäväisyttää mennä eteenpäin. Varmaan noista riippuvuuslinkeistä löytyy vinkkejä ja yhteyksiä. Tärkeää puhua muiden kanssa, koska silloin usein selviää syy, miksi on juuttunut johonkin käytökseen, mikä tuo suurta harmia. Yksi asia saada asia järjestykseen olis laina pankin kautta, jolloin korko on paljon pienempi.Silloin voisit maksaa pois kaikki korkeakorkoiset luotot ja maksaa sitten pankkilainaa. Jos sulla on jo merkintä, saattaa se tosin olla esteenä. Keskustele kotona sekä pankin kanssa mitä eri vaihtoehtoja vois olla. Tsemppiä, muistan sua rukouksin!

    • yikduyya

      ensimmäinen askel on asian myöntäminen itselle. Sitte menet psykiatrille. sitten keskustelet miehesi kanssa asiasta.Kortit ja raha pois äijjä hoitaa kaiken rahaan liittyvän paraneminen alkaa tästä mitä pitempään olet ostamatta mitään ei edes ruokaa sitä helpompi on olla ostamatta. Ehkä jo vuodenpäästä voit mennä kauppaan käteisen kanssa ja ostaa ruokaa ilman että mukaan tarttuu ylimääräistä. Paraneminen kestää kyllä useampia vuosia. Onnea vaan taistelulle. Toivottavasti miehesi rakastaa sinua sillä siitä on suurin apu.

    • Himoshoppailijan päiväkirja

      Rupea sitten pitämään päiväkirjaa ja analysoimaan oliko ostos tarpeellinen ja millaiset fiilikset saivat sinut sortumaan ostokseen ja tarvitsitko kyseistä tavaraa ja miltä sen jälkeen tuntui. Laadi itsellesi kuukausi/viikkobudjetti ja koeta pysyä budjetissa. Muista myös useimpien kauppaliikkeiden vaihto- ja palautusoikeus. Pyydä miestäsi palauttamaan turhat ostoksesi, ellet itse siihen pysty. Maksa aina käteisellä, laita postiluukkuusi "ei mainoksia tai ilmaisjakeluita, kiitos!"-kyltti turhat impulssit tulevat usein postiluukun kautta. Vältä kauppojen/kauppakeskusten kampanja-päiviä ja muita massatapahtumia, joilla yritetään luoda ostomaniaa, ei sieltä oikeasti mitään normaalia edullisempaa löydy, mukaan tarttuu vain kaikkea tarpeetonta. Hanki harrastus joka vie mielenkiinnon pois turhista shoppailuista, näyteikkuna- tai kauppakierroksen sijaan mene lenkille luonnonhelmaan. Mieti kahdesti tarvitsetko ko. tavaran, siirrä ostopäätös seuraavaan kertaan. Käy ostoksilla vain tylsissä paikoissa, joissa impulssit eivät herää, mikäli mahdollista jätä esim. ruokaostosten teko esim. miehellesi.

    • Emmi84hki

      Hommaa edunvalvoja. Se rajottaa varmasti mihin saat käyttää rahojasi ja mihin et..

      • taas...

        Mistä sä keksit aina nämä "nerokkaat" mielipiteet..


      • Emmi84hki
        taas... kirjoitti:

        Mistä sä keksit aina nämä "nerokkaat" mielipiteet..

        Jokainen kirjottaa omalla tyylillään.. Ei tarvitse käydä kyttäämässä jos on niin vastenmilistä tekstiä :D Ensinnäkin kirjotin tuon edunvalvonta jutun omasta lähisukulaiseni kokemuksesta. Hän sairastui myöskin ja ei kyennyt hallitsemaan rahankäyttöään/raha-asioitaan. Hänelle hommattiin edunvalvoja ja sen jälkeen asiat ovat sujuneet hionosti. Helppoa se on edelleen sieltä kuvattoman ja nimettömän profiilin takaa aukoa päätänsä :D


      • ---
        Emmi84hki kirjoitti:

        Jokainen kirjottaa omalla tyylillään.. Ei tarvitse käydä kyttäämässä jos on niin vastenmilistä tekstiä :D Ensinnäkin kirjotin tuon edunvalvonta jutun omasta lähisukulaiseni kokemuksesta. Hän sairastui myöskin ja ei kyennyt hallitsemaan rahankäyttöään/raha-asioitaan. Hänelle hommattiin edunvalvoja ja sen jälkeen asiat ovat sujuneet hionosti. Helppoa se on edelleen sieltä kuvattoman ja nimettömän profiilin takaa aukoa päätänsä :D

        Kerran tuli esim. dokumentti vanhasta sairaasta miehestä jonka edunvalvoja ei huolehtinut miehelle tarpeeksi ruoka ym. rahaa. Eli sellaisiakin tapauksia voi olla, eikä mies voinut valittaa oikein minnekään. Toivottavasti menee muilla paremmin.


    • Jotai

      no siis tykkäänhän mäki ostella ja silleen mutt mun neuvo ois ett kannattaa miettii ku ostat tätä ett 1. kui paljo rahaa sull on jo menny turhaa 2. sun perhe kärsii 3. tarviiks sä muka sitä mitä oot ostamass !? eli jos se on vaik nätti pitkähihane ni sull on niit kotoo jo varmaa miljoona! 4. aattele ett te tarviitte noit rahoi johonki muuhun esimerkiks ett te voisitte perheen kans tehä yhdess jotai kivaa. Ja sitt ne jutut mitkä oot jo ostanu ja ett tarvii ni voit myydä ne voit järjestää esim. 1. tuttavien kesken jotkut myyjäiset 2. kirpputori 3. netis toivottavast oli apuu

    • shop-a-holic

      Mulle on todellinen kompastuskivi nämä nettipostimyyntifirmat, joista voi napin painalluksella tilata kaikkea kivaa ja maksaa joskus myöhemmin. Lainaa ei tosin ole eikä maksuhäiriömerkintöjä, mutta unettomista öistä saa kärsiä joskus, kun laskeskelen millaisia laskuja on tulossa. Omalla kohdallani mietin, että jotain tyhjiötähän yritän ostelemalla täyttää. Ikävä puoli on se, ettei se tyhjiö tavaroilla täyty, mutta tili kyllä tyhjenee. Nyt olen ottanut käyttöön sellaisen suunnitelman, että kun mieli halajaa tietokoneelle "vähän vaan katsomaan mitä on tarjolla", otankin tehtäväkseni jonkin kotityön, lähden lenkille (nyt kevätaikaan paljon mukavampaa kuin netissä surffailu), luen kirjaa, katson tv:tä tai kutsun ystävän kylään. Mitä tahansa, mikä saa ajatukset pois siitä "mun on pakko saada toi!" kierteestä. Jos vaatteet on se juttu, johon aina sorrut, mene pahimman ostoshimon iskiessä vaatekaapille ja katso kuinka paljon siellä on jo kaikkea. Siinä huomaa, ettei enempää tarvita. Samalla voi miettiä, mitä vaatteita voisi yhdistellä tai asustaa uudella tavalla. Kun niitä kuteita kerran on tullut jo ostettua, niin niistä voisi innostua uudestaan eikä olisi niin kovaa hinkua ostella lisää.

    • jos päähäsi syttyy valo saatat ymmärtää, että elät Babylonissa. Jos tuo valo syttyy ja tajuat mistä on kyse sinusta tulee antishoppaaja eli ihminen joka tajuaa, että maapalloa ei saa rasittaa ja tarvitset ainoastaan välttämättömimmän. Silloin ekologinen tassunjälkesikin on pienempi. Toivottavasti tuo valo valaisee sinut. Silloin sinusta tulee valaistu. Kannattaa kokeilla, koska silloin näet metsän puilta

    • auttoi kyllä

      Olen myös himo shoppaaja-hukkasin visan eli kun en voinut käyttää sitä-totuin olemaan ilman!!tiukkaa teki pari viikkoa, mutta toimi!hävitin lompakosta kaikki muutkin kortit ja elän vaan käteisellä!!tosi palkitsevaa kun voi kontrolloida rahankäytön.laskujenmaksu netin kautta on vähän vaikeaa,koska voisin koska vaan siirtää sieltä rahoja käyttötilille.mutta hoidin senkin puolen-eli tein suunitelman, kuinkapaljon maksan velkoja ja missä ajassa-tosi palkitsevaa nähdä velan pienenevän, vaikka euron kuussa:)

    • ¤¤¤¤

      ja joka toimii lopeta se ostaminen piste!

    • Nimetön

      Hanki elämä.

      • xcvb

        Katohan nimettön laittelee viel vanhoja juttusia. Etkös parempaa keskinyt? Kerros mistä sen elämän saa hankittua. Miekin käyn ostoksilla. Mieti ny vähä itse toinen on ostosriippuvainen ja sie sanot, et hanki (osta) elämä. Siehän todella fiksu olet :)


      • kovasti
        xcvb kirjoitti:

        Katohan nimettön laittelee viel vanhoja juttusia. Etkös parempaa keskinyt? Kerros mistä sen elämän saa hankittua. Miekin käyn ostoksilla. Mieti ny vähä itse toinen on ostosriippuvainen ja sie sanot, et hanki (osta) elämä. Siehän todella fiksu olet :)

        halunnut shoppailla jäätelön, mutta rahaa oli vain leivälle ja lihapullille. Pari kertaa kävin jäätelö kaapilla ja himo oli kova mutta piti vastustaa ja nyt olen onnellinen koska sain hyvän illallisen lihapullista.


      • xcvb kirjoitti:

        Katohan nimettön laittelee viel vanhoja juttusia. Etkös parempaa keskinyt? Kerros mistä sen elämän saa hankittua. Miekin käyn ostoksilla. Mieti ny vähä itse toinen on ostosriippuvainen ja sie sanot, et hanki (osta) elämä. Siehän todella fiksu olet :)

        on yksi keino täyttää sisäistä tyhjyyden tunnetta


      • xcvb
        kovasti kirjoitti:

        halunnut shoppailla jäätelön, mutta rahaa oli vain leivälle ja lihapullille. Pari kertaa kävin jäätelö kaapilla ja himo oli kova mutta piti vastustaa ja nyt olen onnellinen koska sain hyvän illallisen lihapullista.

        Jättänyt vähän sitä shoppailua ja tehnyt itse ne liahasetpullat. Olis ollut paljon parempia kuin valmiit. Todella hyvä illallinen kaupan lihapullista leivän känttyrän kans. No makusa kullakin. Olisit ostanut herneitä ja tehnyt hernekeiton niin olis jäännyt viel pikkuseen rahaakin taskunpohjalle.


      • P-Aukko.
        xcvb kirjoitti:

        Katohan nimettön laittelee viel vanhoja juttusia. Etkös parempaa keskinyt? Kerros mistä sen elämän saa hankittua. Miekin käyn ostoksilla. Mieti ny vähä itse toinen on ostosriippuvainen ja sie sanot, et hanki (osta) elämä. Siehän todella fiksu olet :)

        Nimimerkki jäi pois kun kennttä ei antanut mahdollisuutta - joku hetkellinen bugi, pahoittelen . Asiaan; täti ylempänä voivotteli: "Mä olen pilannut elämäni ja perheeni elämän. Lainaa on vaikka kuinka paljon, ja nyt vasta mies sai tietää siitä. Maksuhäiriömerkintäkin on jo tullut useammasta kohteesta... MIten päästä eroon tästä????? " Koitetaan purkaa, "elämä on pilalla..." - täti on hengissä, varmaan fyysisesti kohtuu kunnossa, sillä on perhe.. Eli ulkoiset puitteet on ok. "Lainaa on vaikka kuinka paljon, ja nyt vasta mies sai tietää siitä. Maksuhäiriömerkintäkin on jo tullut useammasta kohteesta..." Eli on tullut luettua Anttilan ja Elloksen kuvastoja, zoomailtu näyteikkunoita ja käyty shoppailemassa? Tädillä ei ole ollut oikeen elämässä sisältöä - on ollut liikaa vapaa aikaa, hänellä on vain yksi elämä ja miten hän sen käyttää? Shoppailemalla itselleen jotain kivaa? Shoppaillessa korteilla/luotoilla ei koskaan tullut mieleen että ne on velkoja jotka joutuu maksamaan takaisin? Olis harrastanut vaikka kirjastossa käyntiä. "MIten päästä eroon tästä????? " Eli shoppailu oli kivaa, nyt kun pitäisi shoppailut maksaa - veloista pitäisi jotenkin päästä eroon ( mielummin jotenkin kertarykäyksellä - velanmaksut kun vievät kaikki käteisvarat ja se haittaa shoppailua ) Viimeistään tässäkohtaan havahdutaan, otetaan itseä niskasta kiinni , tunnustetaan törsäilyt ja typeryydet, koitetaan hankkia työ ja tehdään velkojien kanssa maksu suunnitelma, samalla tunnustetaan että oikeasti olen niin köyhä että minulla ei enään ole varaa heräteostoksiin. Takaisin maksuun voi kulua 20v! Toinen vaihtoehto on masentua, todeta itsensä sairaaksi ja anoa velkojen anteeksiantoa sairauteen ja syyntakeentomuuteen vedoten. En tiedä kuinkavanha "täti" on, mutta ehdottaisin että hän aikuistuisi ja miettisi miten aikoo loppuelämänsä elää. Tuossa tilanteessa ( kunhan on lähipiirilleen - ainakin perheelleen kertonut asioiden laidan ) pitää oikeasti ruveta nauttimaan elämän pienistä iloista - niitä piisaa kun katselee ympärilleen. Turhan useat luulevat joutuneensa velkoineen sellaiseen tilanteeseen että pitää vetää itsensä kiikkuun, tyhmimmät idiootit (niistäkin saa lehdistä lukea) tappavat mennessään perheensä - kun luulevat että perhe muuten kuolisi häpeään. Joten hyvä neuvoni on (pitemmän kaavan mukaan) Hanki elämä, ja katsele vähän ympärillesi!


    • weskuu

      Ihmiset liiaksi ostavat asioita mitä ei kuunaan tarvii , kuhan hetken mielihyvästä laittaa palamaan ja kauppiaat tanssii pikkuryssää.

    • lähestyy.

      Kun menetät luottotiedot loppuu ostaminen velaksi. Sen jälkeen ostat aina käteisellä ja maksat vuosikausia velkojasi,jotka kasvavat koko ajan lisää korkoa. Voit unohtaa jo nyt auton vaihdot,oman asunnon hankkimisen ym isommat ostamiset.Mutta ei niin pahaa,etteikö asiassa ole ne hyvätkin puolet,pääset eroon ostoriippuvuudestasi. Veikkaan että siinä samassa pääset eroon myös miehestäsi,kukapa nyt elämäänsä viitsii pilata henkilön kanssa jolta on jo luottiedot menneet.

    • Celiaana

      Täällä on toinen samanlainen. Minulla oli myös lainoja joka puolelta, ja ostohysteria oli kauheaa. Jos en saanut jotain ihanaa paitaa jostain mainoksesta, se jäi kalvamaan mieltäni useiksi kuukausiksi, vaikka tilalle olisin ostanut jonkun muun tuotteen. Niinpä lohdutukseksi tilasin vaatteita isot läjät netistä Netanttilasta, Ellokselta, Klingeliltä, Hobbyhallista yms. yms. Silti koskaan ei tuntunut olevan mitään päällepantavaa kaapissa, vaan uutta piti saada. Tili oli joka paikkaan ja lisäksi luottokorttilaskut päälle, sillä niillä ostin kaupoista kaikkea ihan turhaa, mutta myös ruokia. Pahimpina kuukausina otin yhden tekstiviestivipin, että sain tuoduksi edes jotakin ruokaa kotiin, jos koko palkkani meni laskujen maksuun. Minua alkoi ärsyttämään ainainen rahan loppuminen. Sain palkkani ja maksoin laskuja pois. Sitten taas mm. Visasta siirsin sinne maksetut rahat takaisin tilille, eikä Visalasku lyhentynyt ollenkaan. Tämä alkoi ottaa siinä määrin pattiin, että tunnustin miehelleni. Hän raivostui ja huusi minulle, mutta aiheesta. Marssin pankkiin ja hain yhden lainan, jolla maksoin kaikki pikkulainat pois. Mieheni suostui takaamaan sen. Niitä oli yhteensä 13 000 euroa, joista Visaa yksin 6000€, loput kaikkia muita mahdollisia. Vakinaisilla työtuloilla ja joka kuukautisilla lyhennyksillä kaikenmaailman pikkulainat oli mahdollista ottaa. Nyt lyhennän sitä joka kuukausi 300€:lla, ja käteeni jää paljon enemmän kuin koskaan ennen, vaikka maksan asuntolainaakin samalla. Säästän myös 100€ tai enemmän joka kuukausi toiselle tilille. Kun säästötililleni on kertynyt isompi summa joskus, aion maksaa tyhmyyslainani kerralla loppuun. Olet jo hyvällä tiellä, kun tunnustat asioita ja haluat saada niihin muutoksen. Asioita ei voi kukaan muu muuttaa, sillä sinun on itse tehtävä se itsellesi selväksi. Mieti perhettäsi, haluatko saattaa heidät taloudelliseen ahdinkoon osteluillasi? Haluatko itse saada nimesi ulosottorekisteriin? Tunnusta miehellesi ja kysy voitko saada hänet takaamaan lainasi, jos maksaisit kaikki kerrralla pois. Tai joku hyvä ystävä. Mutta pidä huoli, että maksat, ettei heidän pidä maksaa sinun toilailujasi. Itse olen miettinyt paljon mistä minun ostohysteriani johtuu. Vanhempani ovat suht nuukia, samoin sisarukseni. Ehkäpä se johtuukin siitä: lapsuudesta muistan, miten pahalta tuntui olla koulussa, kun ei ollut kunnon vaatteita. Käytin isoveljien ja serkkujen vanhoja, mutta ehjiä, jotka edelleen laitettiin siskolleni jälkeeni. Kotona pyykättiin harvoin, joten joskus jouduin kouluun likaisella puserolla montakin päivää. Farkuista naurettiin: miksi kuljet miesten housuissa, kun vetoketjut ja napit olivat "miesten puolella". Tai "onko tuo pusero suvun perintökalleus" kun kaksi veljeä läpikäynyt vaate oli minun päälläni kauhtuneena ja nukkaisena. Muistan häpeän tunteen ja sen, miten aamulla jo aavistin erilaisia huutoja, joita varmasti kuulisin koulussa, kuten kuulinkin. Vanhempani kulkevat vieläkin pihahommissa rikkinäiset vaatteet yllään, siis sellaiset, joissa saattaa toinen hiha olla melkein irtipoikki tai maha kulunut puhki puserosta. Äitini sukkahousuista voi toinen jalkaterä puuttua kokonaan. Heitä se ei häiritse, mutta minua kyllä. En ymmärrä, miten ihmiset voivat kulkea sellaisissa, kun kaupoista kuitenkin löytää edullisestikin vaatteita. Onneksi ihmisten ilmoille heillä on siistimpiä vaatteita, mutta nekään eivät ole mitenkään soinnussa keskenään, vaan äitini voi kulkea kaupoissa tummanvihreä toppatakki, keltainen pipo ja punaiset saappaat jaloissaan. Luulen että tämä on se syy, miksi minusta tuli tällainen kuin olen. Toisaalta olen siinä mielessä iloinnut kiusaamisesta, että en ainakaan kulje missä tahansa vaatteissa ja huollan kyllä vaatteet huolellisesti. Olen myös käynyt toisinaan kirpparilla myymässä vaatteita, joita en enää käytä ja ne ovat menneet hyvin kaupaksi kuntonsa vuoksi. Tsemppiä sinulle, täti, ja ota härkää sarvista ennenkuin menetät luottotietosi! Täällä on toinen samanlainen, joka miettii sinua ja istuu olkapäälläsi tukemassa sinua :)

    • kulutusjuhlat loppuu

      Rupea työttömäksi, niin pääset samantien ostoriippuvuudestasi. Et sen jälkeen pysty ostamaan edes välttämättömä perushyödykkeitä itsellesi. Ruokaan saattaa rahasi juuri ja juuri riittää, jos teet isoja annoksia perusaineksista. Eikä ole pelkoa velkaantumisesta, kun et tule saamaan latin latia velaksi mistään.

    • Toiveikas aina!

      Hei!Lohtuna sinulle ensiksikin,meitä ihmisiä on vaikka mihin riippuvaisia.Itse ilmeisesti tupakkaan ja en voi sylkeä pulloon ja tuhlaan heti jos saan rahaa(eli ei köyhä ,eikä kipeä meininki)..Seuraavana aamuna/päivänä itken...miksi tuhlasin jopa ruokarahat..TOKI EMME OLE KUOLLEET NÄLKÄÄN..mutta se on vaan kumma asia...lapsena ei saanut mitään ja nyt haluaa tuhlata heti kun raha kädes...Pelkääkö et se raha katoaa,jos ei käytä:-)No mut kuitenkin kyllä sulle löytyy varmasti apuja ja sit mieti mitkä tekee sut onnelliseks ja satsaa siihen(puhun muusta kuin tavarasta)..pärjäile,kaikkee hyvää!!

    • Onasimus 122

      Kyllä siitä pääsee irti. Joskus menöö enämpi rahua, mutta taas sitten toisinaan vähemmän. Kattos ei aina jaksa tuhlata. Eihän hunajaakaan syödä joka päivä roppakaupalla. Nyt antaisin viisaan vinkin: Alkakaa miehen kanssa suunnittelemaan mitä' ostetaan tänään. Sitten huomenna lasket, paljonko on varaa kullekin päivälle. Jos menet tuhlaamaan enemmmän tänään, niin huomenna ei sitten tehdä muuta kuin paastotaan. Lyö ohjeet niitillä omaan otsaasi ja kun katsot peiliin, niin näet sen ohjeen ja lasket taas kustannuksia.

    • Pumpulienkeliini

      Terapiaa myös. Ostosriippuvuus ei taida olla varsinainen ongelmasi ydin, vaan oire siitä. Soita vaikka terveyskeskukseen ja varaa aika psykologille, siitä se lähtee. Et ole yksin. Voimia ja rohkeutta! :)

    • HETI ensimmäisenä katkaise kaikki luottokortti ja pankki kortti anna vaikka miehellesi taikka pankille että pääset jaloillesi ja nostat sen verran rahaa kun tarvitsette käyttää hoidettuanne pakolliset maksut tottakait. Se vaatii sitkeyttä mutta toimii ja säästäkää kaikessa! missa mahdollisesti voitte kaikki ylimääräinen pois kuluista!. Soita kunnanvelkaneuvotaan se on ilmaista ja he voivat auttaa sinua velkojen selvittelyssä ja neuvoa. Ja suosittelen sinua käymään jollekkin terapeutille tai spykiatrille puhumassa asiasta niin he osaavat auttaa sinua kaikin mahd tavoin. itse kokisin parhaaksi tuon.

    • waltari86

      se on vaan niin että olet ostamatta! kunnon itsekuri löytyy jokaisesta ihmisestä kun oikein sitä etsii :)

    • Yksin asian kanssa..

      Ei sitä uskalla myöntää edes, ei ole hyvä elää enää itsensä kanssa, kaduttaa valtavasti jokainen ostos.. Oikeasti en tiedä miten pystyn elämään enää itseni ja tekojeni kanssa, mietin tätä yöt ja päivät.

    • äyäy

      Minä teen näin: heitän heti kaikki mainokset roskikseen, ulos asti. On paljon hyviä neuvoja, mielestäni se ei ole varsinainen sairaus, vaan oire jostain muusta. Tutki elämääsi, mikä painaa mieltäsi alitajuisesti.

    • Make60

      Jos lainat ovat vain sinun nimissäsi niin sinä olet yksin niistä vastuussa ja niin edelleen. Hävität kaikki korttisi ja jos on omistusasunto josta ei ole paljon velkaa jäljellä niin lasket paljonko olet velkaa ja menet pankkiin ja otat omistusasuntoasi vastaa lainan pankista ja maksat kaikki velat sillä pois niin sen jälkeen olet vain pankille velkaa ja tarpeeksi pitkällä maksuajalla niin pääset irti kierteestä ja sen jälkeen elät vain sillä rahalla mitä velkojen maksun jälkeen jää kuussa käteen ja ostelet vain sitä mitä tarvitset eli ruokaa eikä mitään muutä. Opettelet elämään tuloillasi ja sitten hankit hyvän harrastuksen etkä lorvi kauppakeskuksissa eikä muissakaan ostopaikoissa. Tsemppiä yrityksellesi päätä eroon ostamisesta.

    • hyvää tietoa

      Katso sivut www.paihdelinkki.fi Se on tietenkin alkoholin väärinkäyttäjille, mutta sivuilla on tietoa myös toiminnallisille riippuvuuksille, kuten mainitsemasi ostosriippuvuus.

    • Jotain muuta

      Jos tällaista ääri-idiotismia alkaa esiintymään Naisilla, niin kannattaisi mennä paljon paljon paljon syvemmälle itseensä, ja miettiä missä vaiheessa, ja keiden toimesta on koko elämän arvoperusteet rakentuneet noin paljon vinoon. Satavarma on, että jos ei yleisestikin arvo/asennemuutosta tapahdu terveempään suuntaan, niin mistään ei riitä terapeutteja näitä prinsessoja hoitamaan. Aloita vaikka ystäväpiirin totaalisella vaihdolla, koska luultavasti pyörit tod. pinnallisten tyyppien matkassa.

    • Ehkei niin paha

      Pari hyvää ystävää kierrätti pitkään alennusmyynneissä ja totesi rauhallisesti: "Hei, tätä tavaraa on loppumattomiin. Mitä jos yrittäisit ajatella, että niinpä on, mutta tämän kaiken ihanuus on siinä, etten tarvitse sitä." Minulla se lopulta toimi, ja siitä tuli tie ulos kamalasta kierteestä ja häpeästä. Ei varmasti päde kuin pienellä osalla, mutta omalla kohdalla näin kävi. Nämä "hanki elämä" -kommentit voi minusta jättää omaan arvoonsa. Ehkei olisi ihan huono idea käydä AA:n johdannaisten (peliriippuvuus- ym.) sitseissä, varsinkaan ellei ole mahdollisuutta psykoterapiaan. Riippuvuus kuin riippuvuus. Koska kyllä se oire jostain on, ja pahasti invalidisoivasta sairaudentilasta, jota vielä kaupallisten intressien takia mieluusti ruokitaan. (Että kuinka näillä ja niillä tavaroilla mahdollisimman "hyvin" saat hetken rauhan, mitä nyt meitä rikastuttavasti ajat elämäsi umpikujaan...). Tsemppiä, mihin päätäkin ryhtyä, ja toivottavasti myös tartut asiaan. Ja - eiköhän kunnon elämänkumppani siinä pysy ja sinua tue. Yhteinen intressihän se kumminkin lopulta on. Vaikka sitten menisi vakavien neuvottelujen ja jopa tappelun kautta. Ellei kumppani auta, auttaa jokin muu taho. Rauhallisempaa kevättä!

    • Kaikilla omat luurankonsa

      "Onnellisuus ei ole siinä mitä voisi omistaa, vaan siinä, että on onnellinen joo siitä mitä omistaa."

      Toivottavasti elämäsi menee jo parempaan suuntaan. "Iso hali".

      - Anna

    • ex-shopaholic

      1. älä mene kauppoihin!!!!!!
      2. vietä absoluuttisia älä-osta-mitään-päiviä
      3. laske, paljon tienaat nettona käteen ja mieti aina, haluatko todella tehdä niin ja niin monta tuntia tämänkin tavaran eteen
      4. älä hanki luottokortteja, jos niitä on katkaise ne ja lopeta luotto-ominaisuus
      5. kun vaatehimo iskee, pyykkää ja laittele uudenlaisia asukokonaisuuksia vanhoista, järjestä vaatekaappi
      6. mieti MIKSI haluat ostaa ja millaisissa tilanteissa
      7. kun haluat ostaa uusia vaatteita tms, mieti yön yli!!!!!! vaatteet kyllä pysyvät sen aikaa ja voit luottaa siihen että AINA tulee eteen se maailman paras tarjous/vaate joka tekee kertakaikkisen upeaksi jne.
      8. osta mieluummin harvoin ja harkittua ja himoittua

    • vivianhuang

      Ei voi päästä eroon minun kuukausipalkka ostoksiin. Hullu kuin sivuston nimeltä smalltao.com äskettäin ostanut kolmet korkokengät, 5 vaatteita, farkkuja, on tämän sivuston, se kesti 100 dollaria, haluaisin löytää halvempia tuotteita. . .

    • bhhshss

      On ihmisillä murheet.. Anna rahaa pois, se auttaa.

    • Kaikkea sitä onkin

      Sorry vaan, mutta ei siitä pääse irti. Tunnen parikin ostoriippuvaista eikä heitä pysäytä mikään muu kuin kuolema. Ei luottotietojen menetys, ei omaisuuden realisointi, ei korttien leikkely, ei velkasaneeraus. Aina löytyy liikkeitä jotka ovat valmiita myymään velaksi ja aina voi ensiksi tilata palveluita ja todeta palvelun saatuaan että ei ole rahaa maksaa. Ostoriippuvuus on riippuvuksista kaikkein vaikeimmin ymmärrettävissä oleva riippuvuus.

      • Anonyymi

        Minulla on omainen, jolla muitakin psyykkisiä ongelmia. Tuo ostamispakko on yksi oireista. Hän ostaa itselleen ja esim. minulle kaikenlaista tarpeetonta, vaikka kuinka kiellän. Suutuksissani joskus sanon, että jos tuot mitään kamaa, heitän ne roskiin. Ei se auta, vuosia sitten oli pikavippiveloissa, ne hoidettiin silloin yhteisvoimin, ja siihen ei onneksi enää ole mennyt. Se on sairaus, ei epäilystäkään!


    • mammutti198

      Olen samassa tilanteessa kanssasi. Haluaisitko sinä jakaa vertaistukea kanssani? Mun osoite. [email protected]. Kirjoita ajatuksistasi. T. Marjo

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1394
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      374
      717
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe