Nastojen poisto?

pihditkö?

Osaisikohan joku vinkata, miten kannattaisi menetellä: Viisi kesää alla olleet kesärenkaat ovat liian kuluneet, joten niitä ei taida kannattaa laittaa alle, talvirenkailla ikää saman verran. Kannattaako ja pystyykö talvirenkaista kiskomaan nastat käsivoimin (onko kovin työlästä aikaavievää ja voimia kuluttavaa?)ja käyttämään niitä sitten kesärenkaina? Irrottaako joku firma nastoja renkaista(millä hinnalla eli kannattaako tätä kysellä jostain?) vai millaiset pihdit kannattaa hankkia, jos em. on mitään järkeä? Vinkkejä kiitos!

69

23648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on joko

      pitkävartinen kapea ruuvimeisseli painettan nastan alle ja väännetään, lähtee helposti, mutta kun kaikki 4 rengasta käy läpi voi olla rakko keskellä kämmentä, joten hanska käteen. Toinen ja paras konsti on harvakierteinen isohko peltiruuvi katkaistaan sopivan mittaiseksi ja akkuporakoneeseen kiinni, porataan nastan viereen ja nasta nousee pois. Ruuvi ei saa olla liian pitkä, ettei mene renkaasta läpi. Renkaat toimii muuten hyvin, mutta märällä ovat vähän kesärenkaita liukkaammat.

    • kruuvaariii

      Töynnä kapeakärkinen tasapäinen meisseli nastan alle,pihdeillä taitaa jäädä irroittamatta.aikaa menee 10-20min renkaassa

      • leatherman tai vastaava

        Nastojen nyppiminen onnistuu helposti jos omistat kapeakärkiset mutta tukevat kärkipihdit joissa on kunnon hammastus kärkeen saakka. Edellyttäen tietenkin että käsivarret eivät muistuta teepussinnaruja. Heikommilla käsivoimilla on varmaan parempi kammeta pitkävartisella ruuvarilla mutta se on aika kälyistä hommaa kun ruuvari lipsahtelee koko ajan nastan alta. Avaa pihtejä juuri nastan leveyden verran ja työnnä kärjet nastan molemmin puolin sen verran syvään että saat otteen nastan rungosta. Pihdin kärjet levittävät samalla reikää jossa nasta majailee joten se irtoaa terävällä nykäisyllä. En tiedä miten surkeat kiinankumit sinulla on vertailukohtana mutta parhaatkin ex-nastarenkaat ovat aivan perseestä kesäkäytössä. Niin ovat kyllä nämä halvimmat kiinanrenkaatkin joten sellaisiin verrattuna tuo on ihan tolkun puuhaa.


      • Auto Masentaja 2
        leatherman tai vastaava kirjoitti:

        Nastojen nyppiminen onnistuu helposti jos omistat kapeakärkiset mutta tukevat kärkipihdit joissa on kunnon hammastus kärkeen saakka. Edellyttäen tietenkin että käsivarret eivät muistuta teepussinnaruja. Heikommilla käsivoimilla on varmaan parempi kammeta pitkävartisella ruuvarilla mutta se on aika kälyistä hommaa kun ruuvari lipsahtelee koko ajan nastan alta. Avaa pihtejä juuri nastan leveyden verran ja työnnä kärjet nastan molemmin puolin sen verran syvään että saat otteen nastan rungosta. Pihdin kärjet levittävät samalla reikää jossa nasta majailee joten se irtoaa terävällä nykäisyllä. En tiedä miten surkeat kiinankumit sinulla on vertailukohtana mutta parhaatkin ex-nastarenkaat ovat aivan perseestä kesäkäytössä. Niin ovat kyllä nämä halvimmat kiinanrenkaatkin joten sellaisiin verrattuna tuo on ihan tolkun puuhaa.

        perseestä muu kuin edellisen väite. Nastattomat talvirenkaat ovat hyvät kesärenkaat ellei melu haittaa. Ja ne saa ajaa kesärenkaina siihen 1,6 milliin asti. Näin minä aina teen!


      • mek.1981
        Auto Masentaja 2 kirjoitti:

        perseestä muu kuin edellisen väite. Nastattomat talvirenkaat ovat hyvät kesärenkaat ellei melu haittaa. Ja ne saa ajaa kesärenkaina siihen 1,6 milliin asti. Näin minä aina teen!

        talvirenkaan kumiseos on paljon pehmeämpi kuin kesärenkaan kuluvat siis nopeammin ja vesiliirron vaara on huikea.


      • viisauden alku
        Auto Masentaja 2 kirjoitti:

        perseestä muu kuin edellisen väite. Nastattomat talvirenkaat ovat hyvät kesärenkaat ellei melu haittaa. Ja ne saa ajaa kesärenkaina siihen 1,6 milliin asti. Näin minä aina teen!

        Juu, juu. Menkää köyhät bussilla. Ja lopettakaa vielä tupakointikin, niin saattaa, yllättäen, se köyhyyskin helpottaa. Mutta siihen varsinaiseen asiaan kommenttina, että ruuvimeisselillä nastojen irrotus sujuu yllättävän helposti, kunhan tekniikan oppii. Mutta ei se silti ole vaivan arvoista. Käytetyt talvikumit ovat paskat myös kesärenkaina. Lisäksi lähes loppuun ajettu & nastaton kumi on ihan täysi luistin, jos musta jää / räntäkuuro pääsee yllättämään. Eli, kertauksen vuoksi, jos ei ole varaa edes tyydyttäviin renkaisiin, niin silloin auton pito on yli varojensa elämistä. Ja jos siitä autosta ymmärtää luopua, kun siihen ei ole varaa, niin saattaa tuota rahaakin kertyä ja sitten voi asian miettiä uudestaan.


      • tuotekehittelyä

        Halpismiesseliä kannattaa vielä hieman naputella j-kirjaimen muotoon, niin irtoavat nastat vielä paremmin. Pitkävartinen meisseli ja hanska on juuri oikeat välineet. Helppoa ja nopeaa. Vanhoilla talvirenkailla ei ole tarvis ajaa ääriolosuhteissa, mutta 80-100 matkanopejuksissa ihan riittävät. Jos on tarkoitus päivät pitkät ajaa 90 lasissa kastetua ympyrätaa testimielesssä niin sitten pitää ostaa ne misukat tai kontit, mutta marketin ja työn välille riittää kuluneet talvirenkaat tai vaikka kumhot tai pinnoitetut.


      • kunnon renkaat alle
        viisauden alku kirjoitti:

        Juu, juu. Menkää köyhät bussilla. Ja lopettakaa vielä tupakointikin, niin saattaa, yllättäen, se köyhyyskin helpottaa. Mutta siihen varsinaiseen asiaan kommenttina, että ruuvimeisselillä nastojen irrotus sujuu yllättävän helposti, kunhan tekniikan oppii. Mutta ei se silti ole vaivan arvoista. Käytetyt talvikumit ovat paskat myös kesärenkaina. Lisäksi lähes loppuun ajettu & nastaton kumi on ihan täysi luistin, jos musta jää / räntäkuuro pääsee yllättämään. Eli, kertauksen vuoksi, jos ei ole varaa edes tyydyttäviin renkaisiin, niin silloin auton pito on yli varojensa elämistä. Ja jos siitä autosta ymmärtää luopua, kun siihen ei ole varaa, niin saattaa tuota rahaakin kertyä ja sitten voi asian miettiä uudestaan.

        Alla on ollut 15 autoa joista ensimmäiset puolen tusinaa nuorena ja persaukisena jolloin oli pakko ajaa kaikella mikä laillista oli: nastattomia talvirenkaita, pinnattuja, kitkarenkaita, yli 10v ikäisiä merkkirenkaita ja tietenkin wing-wong merkkisiä halparenkaita. Yksi asia on tullut harvinaisen selväksi: ellei ole varaa kerran neljässä-viidessä vuodessa laittaa 300-400 euroa uusiin huippurenkaisiin niin sitten ei ole varaa pitää autoa lainkaan. Vuotta kohti tuo tekee alle satasen mikä naurettavan pieni summa vaikka auton jälleenmyyntiarvon alenemiseen verrattuna joten kannattaa ostaa mieluummin vaikka 400€ halvempi auto elleivät rahat muuten riitä kunnon kumeihin. Vaikutus auton ajettavuuteen ja meluun on oikeasti niin suuri ettei sitä tajua kukaan joka ei ole ensin itse kitkutellut puolen tusinaa kertaa paskoilla renkailla henki kurkussa ja kokeillut sitten kunnon renkaita samaan autoon.


      • vbnbvnvn

        Vanha paksu puupäinen piikki josta kärki hiukan vääntynyt on hyvä.Muistaa vaan ehdottomasti paksut hanskat tai kämmenpohja on rankasti rakoilla.Jollei ihan köyhältä tahdo vaikuttaa niin lämpöliimaa nastanreikiin ja hyvä tulee.


      • Anonyymi
        viisauden alku kirjoitti:

        Juu, juu. Menkää köyhät bussilla. Ja lopettakaa vielä tupakointikin, niin saattaa, yllättäen, se köyhyyskin helpottaa. Mutta siihen varsinaiseen asiaan kommenttina, että ruuvimeisselillä nastojen irrotus sujuu yllättävän helposti, kunhan tekniikan oppii. Mutta ei se silti ole vaivan arvoista. Käytetyt talvikumit ovat paskat myös kesärenkaina. Lisäksi lähes loppuun ajettu & nastaton kumi on ihan täysi luistin, jos musta jää / räntäkuuro pääsee yllättämään. Eli, kertauksen vuoksi, jos ei ole varaa edes tyydyttäviin renkaisiin, niin silloin auton pito on yli varojensa elämistä. Ja jos siitä autosta ymmärtää luopua, kun siihen ei ole varaa, niin saattaa tuota rahaakin kertyä ja sitten voi asian miettiä uudestaan.

        Ei ole noin. Tuhlaaminen on pöllöä
        Itsellä aina ollut- siis 80 luvun alusta range rover ja on kutakuinkin sama mitkä renkaat siinä on. Joskus on tyhmyyttään tullut ostettua nastarenkaat ja kyllä säälittää heittää ne mäkeen kun eivät ajamallakaan kulu loppuun. Tämä nastojen irrotus on hyvä idea,jos vain saa jonkun toisen tekemään sen .-- vävy tai poika..
        Itse otin kolme irti ja se oli minulle tarpeeksi.


      • Anonyymi
        Auto Masentaja 2 kirjoitti:

        perseestä muu kuin edellisen väite. Nastattomat talvirenkaat ovat hyvät kesärenkaat ellei melu haittaa. Ja ne saa ajaa kesärenkaina siihen 1,6 milliin asti. Näin minä aina teen!

        Ei muuten saa enää. Nykyään kesälläkin oltava vähintään 3mm jos nypityt nastat.


    • mek.1981

      turvallisuus asioissa. osta kesärenkaat niillä sitten ajelet ja säästät jostain muusta.

      • Turvallista matkaa

        tuolla ylhäällä itkevät, kun joku ei tuo ihan kaikkia rahojaan heille. Todella hyvät ja turvalliset, mutta mahdollisesti äänekkäät (Hakkapeliitta?) renkaat saat kesäksi nastat poistamalla. Silläkin säästörahalla saat ostettua muuta, tarpeellisempaa, jota ilman joutuisit muuten olemaan.


    • kiitos.

      Voisiko joku kehittää tuohon työkalun, sellainen sopivan kaareva, pitkävartinen ruuvari jossa nastannyppimiskärki

      • Valistaja

        Tai antaa vinkin, että tuollaiset renkaat ovat melkoisen lisut kesärenkaisiin verrattuna.
        Uutta alle, ...kele!


      • Viisas Valistaja
        Valistaja kirjoitti:

        Tai antaa vinkin, että tuollaiset renkaat ovat melkoisen lisut kesärenkaisiin verrattuna.
        Uutta alle, ...kele!

        Pässinpää rengasjobbari epätöivoisesti koittaa myyntiään edistää. Meikäläisillä rajoitetuilla nopeuksilla niillä renkaan ominaisuuksilla ei ole mitään merkitystä

        Kyllä se nyppimisruuvari kannattaa itse kehittää. Saa sellaisen kuin haluaa


      • yliasentaja
        Viisas Valistaja kirjoitti:

        Pässinpää rengasjobbari epätöivoisesti koittaa myyntiään edistää. Meikäläisillä rajoitetuilla nopeuksilla niillä renkaan ominaisuuksilla ei ole mitään merkitystä

        Kyllä se nyppimisruuvari kannattaa itse kehittää. Saa sellaisen kuin haluaa

        Kyllä sellaisia nyppimisruuvareita on ollut myynnissä. Siinä on v-halkio kärkiosassa ja pää on hieman kaareva. Näkyy tuossa romulaatikossa sellainen olevan.


    • bora bora

      MORA MORA MORA

    • pekka778

      pakko nyt itsekin ottaa kantaa. ruuvarilla saa helposti nypittyä mutta oikeesti nypitty rengas on turvaton , kyllä se normi ajossa asiansa ajaa mutta hätätilateessa esim. äkillisessä väistötilanteessa vanha nypitty talvirengas saattaa tehdä tepposet minkä oikeilla kesärenkailla välttäisi. Siis alkaa puskea, kääntyä alle tms. eli kuten moni aikaisempi kirjoittaja on sanonut niin jos ei ole varaa kunnon renkaisiin niin onko sit varaa pitää autoa?

      • Miljoona.kilometriä

        Jokos Pekka olet kääntänyt sen lipan oikein päin?
        50 v olen ajellut enemmän tai vähemmän vanhoja talvirenkaita loppuun kesärenkaina eikä todellakaan ole muuta haittaa ollut kuin isompi melu. Vaan annetaan rengaskauppiaitten itkeä ja kaikentietävien teinien neuvoa niin ollaan kaikki tyytyväisiä!


    • Nastaton

      Minulla on nyt alla talvi renkaat, jossa mastojen paikalla on pelkät alumiiniset nastapohjat. Kaikki jaetta on jo tipo tiessään. Tarvitseeko kesä käyttöön kaivaa nuo alumiini pois?

      • Osta kitkat

        Ajakaa niillä vtun nastoilla kesät talvet, niin ei tule mitään ongelmia nastojen poiston suhteen, vältytte myös ärsyttävältä renkaiden vaihdolta...


      • 13+18
        Osta kitkat kirjoitti:

        Ajakaa niillä vtun nastoilla kesät talvet, niin ei tule mitään ongelmia nastojen poiston suhteen, vältytte myös ärsyttävältä renkaiden vaihdolta...

        Kas, kas kerkesikö kitkapelle tännekin, et muistanut kertoa kuinka hyvät kitkarenkaat ovat kesällä, talvella kun nillä ei pysty ajamaan turvallisesti..


      • 14+19
        13+18 kirjoitti:

        Kas, kas kerkesikö kitkapelle tännekin, et muistanut kertoa kuinka hyvät kitkarenkaat ovat kesällä, talvella kun nillä ei pysty ajamaan turvallisesti..

        Unohdit tarkentaa, SINÄ et niillä pysty ajamaan turvallisesti talvella, kertoo ihan riittävästi kuljettajasta...


      • Anonyymi
        14+19 kirjoitti:

        Unohdit tarkentaa, SINÄ et niillä pysty ajamaan turvallisesti talvella, kertoo ihan riittävästi kuljettajasta...

        Kyllähän kitkoilla ajelee mukavasti neljääkymppiä 80km/h mutkaisella jääradalla joita joku teiksikin kutsuu. Turvallinen mummo/pappa olet varmasti, omasta mielestäsi. Entäs sitten kun joku toinen ajaa sitä sallittua 80km/h ja sinä matelet mutkan takana 40km/h, kuinkas sitten käy? Pitääkö kitkasi sinut tiellä kun takaatuleva range roveri tuuppaisee takapuskuriin? I rest my case.

        Mutta jos ei halua olla liikenneriski ja tientukko, osta nastat!


    • lankomies suositti

      MInäkin olen kerran nyppinyt ruuvimeisselillä nastat pois kesäkäyttöä varten kun lankomies (Essonbaarin vakiasiakas) sitä vilpittömästi suositteli, mutta lehtivertailujen perusteella talvirenkaat eivät ole hyvät kesäkäyttöön. Uutenakin ne ovat huonommat vesiliirron osalta ja paljaalla asfaltillakin ne ovat kesäkäyttöön suunniteltuja huonommat.

      Ei siis kannata ajaa talvirenkailla kesällä ellei ole pakko. Lankomies ajoi viimeksi kitkarenkailla ympäri vuoden, eli en puhu hänen kanssaan autoista. Hän näkee kyllä että minulla on kesärenkaat, mutta ei ole kysynyt miksi.

    • älkää jyrsikö

      Siirtykää nyt lopullisesti talvikäytössä kitkarenkaisiin ja lopettakaa asfalttiteiden jyrsiminen pölyksi.

    • kitkaa ??

      Eihän kitkarenkaita oikeesti voi suoitella kenellekään, ne ei pidä talvella eikä edes kesällä !!!!!
      Nastarenkaat toimii kesät talvet....

    • ylinopeajuoppo

      Jos ei ole varaa 700M2 Kartanoon niin kannattaako silloin hankkia ollenkaan asuntoa.

      Se turvallisuus ei tule Renkaista vaan Kuljettajasta ja hänen ajotavastaan.

      Ne onnettomuudet johtuu yleensä ihan muusta kuin nypityistä Nastarenkaista.

      • totuus koskee

        huonot renkaat johtuvat kuljettajasta ja edesauttavat onnettomuuksiin, miksi pitää tehdä autoilusta riskipeliä huonoilla renkailla. Kutenkin ajat samaa nopeutta kun muutkin ja jos joku töppää ja tulee eteen yllättäen, niin ei siinä ennakointi auta, vaan asialliset renkaat ja kunnossa oleva auto voi auttaa.
        Nämä ennakoinnin puolesta puhujat luulevat, että kaikki mahdollinen voidaan ennakoida, muuta kun ei voi ja silloin renkailla ja autolla on merkitystä.


    • kokemusta-on

      Hanki itsellesi parempi työpaikka jossa saat kunnon palkkaa. Sitten on varaa ostella uusia renkaita eikä tartte pihistellä joka asiassa. Usko pois vaan, kyllä se työpaikan vaihto on useimmin viisasta.
      Mutta jos olet työtön niin sulla on tosi iso ongelma edessä kun ne "työnhakualueet" on määrätty niin valtavan suuriksi. Se "sossu" eikä työttömyyskassa ainakaan maksa uusia renkaita autoosi.

      • Työtön ja työttömän äiti

        Tämä henkilö puhuu viimeinkin asiaa. Helppo heidän joilla on rahaa = työpaikka kertoa työttömälle että säästä ja osta. Mutta jos ei ole rahaa mistä säästää ja ostaa niin tilanne on: käytä 'nypittyjä' talvirenkaita. Muu ei oikein auta. Ei ole rahaa!


      • kelly springfield
        Työtön ja työttömän äiti kirjoitti:

        Tämä henkilö puhuu viimeinkin asiaa. Helppo heidän joilla on rahaa = työpaikka kertoa työttömälle että säästä ja osta. Mutta jos ei ole rahaa mistä säästää ja ostaa niin tilanne on: käytä 'nypittyjä' talvirenkaita. Muu ei oikein auta. Ei ole rahaa!

        Eihän ne nypityt renkaat ole turvallisia, jos ajetaan vesikelillä ympyrärataa äärirajoilla, mutta nypityillä voi ajaa takuuvarmasti kaikkia suomessa sallittuja nopeuksia ihan turvallisesti koko kesän ihan sinne syyssateisiin asti. Silloin on hyvä vaihtaa alle tuoreemmat renkaat olivatpa ne kesikset, kitkat tai muut talvirenkaat.


    • Komromissi

      Minä lähden helmikuussa Portugaliin xc Volvolla ja ajattelin poistaa renkaista nastat. Euroopassa ei saa käyttää nastoja renkaissa. Kuitenkin pitää olla talvirenkaat täällä pojoisessa. Mitenkäs muuten?

      • se_on_voi_voi

        Se on voi voi, kun on vaan tyhmä pää.

        Fiksun pään omaavat hankkivat TALVIRENKAAT, joilla saa ajaa Euroopassa. Tyhmät ostelee jyrsimiä, joita ei enää saa käyttää kuin muutamassa takapajulassa, niiden tieverkolle aihettaman tuhon vuoksi.


    • KylläNeLähteePois

      Isävainaa nyppi nastat pois tavallisilla pihdeillä. Talvirankaat olivat jo vanhat ja nastoista puuttui jo melkein puolet. Helposti lähtivät. Meidän kylillä ei ole yhtään tietä, missä saisi ajaa yli 80km/h, joten turvallista oli.

    • köyhä2

      Olen alle keskituloinen työläinen. Koskaan en lähtisi itseni, enkä muiden ihmisten turvallisuudella leikkimään niin, että ajaisin vaarallisilla renkailla.
      Ei ole koskaan tuntunut missään vaikka köyhä olen, ostaa neljän, viiden vuoden välein uusia talvirenkaita. Tai useammin kesärenkaita.
      Mielestäni autoilijat, jotka eivät pidä turvallisuudesta huolta, voivat luopua autoilusta.
      Olen siis köyhä. Säästän sitten vaikka mistä muusta, mutta en turvallisuudesta.

      • riittävän.rikas

        Minä en ole köyhä. Tein aikanani vittumaista työtä vuosikymmenet, kestin vittuilua vaikka kaikki eivät. Nyt olen eläkkeellä, ajan vanhalla ja hyväksi toteamallani autolla. Tällä hetkellä takarenkaina vanhat nypityt nastarenkaat, jotka ajan Suomen Sosialistisessa Kalifaatissa sallittuun 1,6 milliin asti kuten aina ennenkin. Ei se ole tyhmä joka säästää, vaan se joka kantaa rahansa eniten mainostavalle.
        Työmiehen säästöistäni annoin tarkemmin laskematta noin 120 000 euroa muille, hyviin tarkoituksiin, vaikkakin pelkään niitten menneen huijareille, mutta palakoot ikuisesti Helvetissä rahoineen. Silti minulla on ainakin puoli miljoonaa säästössä vaikka en tarvitse enkä niitä osaa kuluttaa. Silti ajan renkaat aina loppuun, onhan kyseessä kansantaloudellinen säästö. Tätä te mainosten uhrit ette ymmärrä, mutta häpeä ei ole minun vaan teidän.


    • Nastakuski

      Terve,

      Sivuleikkureiden kärjellä n. 45• kulmassa, toisella kädellä painamalla pihtejä alaspäin ja toisella kädellä työntäen kärkiä syvemmäksi nastan ympärille, sekä puristamalla, että samalla sivuttain kampeamalla, nasta lähtee kuin itsestään. Katkenneiden alumiinisten nastarunkojen irrotus onnistuu helposti tasakärkimeisselillä. Tällöin on kuitenkin varottava vaurioittamasta renkaan kudosta. Meisselin kärki upotetaan vain nastan kannan alle, ei syvemmälle, kunnes nasta saadaan poistettua kampeamalla.

      Varoitus! Huonolla kelillä ei tule ajaa toisen takapuskurissa kiinni, peräänajovaaran välttämiseksi.

      Kierrätetyn nastarenkaan pito pehmeällä hiekalla ja mutaisella metsätiellä on omaa luokkaansa uuteenkin kesärenkaaseen verrattuna. Säästetyt rengasrahat voikin sitten sijoittaa koko kansan "dieselveroon", eli vuosittaiseen Yle-maksuun!

      Ajelkaahan sovussa renkaittenne päällä! Jos et tiedä, mitä tarkoitan, niin perehdy vaikka autokoulun "sosiaalisen taitojen" osioon, tai ajele vaikka kortti uusiksi muistin virkistämiseksi.

      • satoja.repinyt

        Yksi unohtui kaikilla: SUOJALASIT ehdottomasti silmille kun kampeat nastoja irti. Se nasta saattaa lipsahtaa odottamattomaan suuntaan ja se tulee LUJAA!


    • ykstellen

      mulkun päällä kaivertaa ja työntää akan persereikään!

    • cruzeideri

      Vähän höperöä puhua nypittyjen vaarallisuudesta kesällä, jos ylipäätään uskaltaa talvella autoilla. Mitkä tahansa sliksit ovat nimittäin kesällä turvallisemmat kuin parhaatkaan renkaat talvella. Totta on, että hyvät kesäkumit ovat nypittyjä paremmat, mutta vähän suhteellisuudentajua, pliis!

    • EskimoistaNastatPois

      Hanska oli kädessä mutta silti lähti nahkat kämmenestä kun neljästä kumista tänään nastat väänsin irti.

    • Anonyymi

      Porakoneeseen vaan sellanen putkenpätkä mihin nasta mahtuu sisään, sitten vaan poraa ja vääntää samanaikaisesti niin hyvin lähtee nastat

    • Anonyymi

      Höpölöpö. Itelläni oli yksi kesä kalliit testivoittaja kesärenkaat alla. Sen jälkeen olen nyppiny talvirenkaista kesäksi nastat pois.

      En ole sitten mitään eroa huomannut testivoittaja kesä renkaiden ja renkaiden mistä nastat nypitty välillä. Se siitä. Testit voi sanoa mitä haluavat mutta oman kokemuksen pohjalta teen ratkaisuni enkä testien.

    • Anonyymi

      Lattakärkinen meisseli on hyvä. Työntää nastan alle ja kapeaa pois. Hyvä paksu hanska käteen niin ei tule rakkoa, välillä vaihtaa kättä, hanskaan voi laitta vaikka kumista palan.

      T. Aika monta sarjaa nastoista poistanut ja ajeltu loppuu.

      Pitää muuten hiekkateillä, mökkiteillä, paremmin, pehmeällä alustalla ym.

    • Anonyymi

      Kotimaassa voi ajella noilla mutta esim Norjaan ja Sakkaan ei asiaan ja moneen muuhunkaan EU valtioon sillä ne on laittomat siellä ja tulee isot sakot kun väärä rengastus. Eu direktiivi tarkentaa tämänkin 2020 vuodesta jolloin renkaan pitää olla hyväksytty siihen keliin mikä on vallitseva keli joten kitkoillakaan ei saa enään sitten ajaa kesäkeleillä saati nypityilla nastarenkailla.

      • Anonyymi

        Mitä jos iskee joulukuussa aurinkoinen 10c päivä, niin saako ajaa nastarenkailla? Entä nypityillä?


      • Anonyymi

        Norja ei ole Eu maa . Sakka nimisestä maasta en ole kuullut. Ei ole ainakaan euroopassa. Ai sakot tulee jos ajaa m s merkatuilla renkailla kesällä " monessa muussa eu maassa " ? En usko !


    • Anonyymi

      Vuonna 2021 edelleen voi käyttää loppusuoralla olevat nastarenkaat kesärenkaina nastojen poiston jälkeen. Kitkaa on takuu varmasti ajoon. Vaaran aiheuttaa jokin muu kuin nastarenkaista tehdyt kesärenkaat. Se on varma. Turha urputtaa mittaustuloksia eri vuosilta testivoittaja kesäkumi vs 6v nastarengas. Jos aiheutat jonkin onnettomuuden nastattomilla kesärenkailla olet 100% varmuudella hölmöillyt , syy ei ole silloin renkaiden vaan tyhmyytesi joka aiheuttaisi onnettomuuden vaikka millaisilla slikseillä. Rauhoittukaa liikenteessä. Se on niin yksinkertaista.

      • Anonyymi

        Joskus voi joutua tekemään äkkijarruruksen tai väistön myös jonkun muun kuin oman hölmöilyn seurauksena. Esimerkkeinä vaikkapa eteen ryntäävät hirvet, pyöräilijät tms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus voi joutua tekemään äkkijarruruksen tai väistön myös jonkun muun kuin oman hölmöilyn seurauksena. Esimerkkeinä vaikkapa eteen ryntäävät hirvet, pyöräilijät tms.

        Ja hyvin tai huonosti normi autoilija selviää siitäkin tilanteesta koska normi autoilialla ei ole rata-autoilijan kokemusta. Pelti rytisee vaikka alla on testivoittaja renkaat aivan samoin.
        Kyllä tilanteet on niin äkkinäisiä että joku muu ratkaisee kuin rengas. TILANNE NOPEUS on tärkeä asia.


    • Anonyymi

      Akkuporakoneeseen talttapää ruuvinväännin kiinni. Nastat lähtee pikku pyöräytyksellä. Nopea ja helppo !

      • Anonyymi

        Mimmonen porakone sen pitää olla, että saan porakoneeseen kiinni ruuvinvääntimen?
        Onko väliä jos akkuporakone on johto mallinen, mutta ruuvinväännin akkukäyttöinen?

        Ja pitääkö sen olla ruuvinväännin, enkö voi laittaa akkuporakonetta kiinni toiseen akkuporakoneeseen? Tai akkupora kiinni iskuporaan, tulisi isku mukana niin varmasti irtoaa.

        Vai sopiiko jos laitan sorkkaraudan kiinni siihen akkukoneeseen, toimisiko se?

        Apua kaivataan, räkää nenässä mutta sormi ei ylety tarpeeksi pitkälle, mikä avuksi?


    • Anonyymi

      Vanhat talvirenkaat on kovettuneet ja vaaralliset varsinkin sateella.
      Aiotko oikeasti hyvällä uhmata terveyttäsi se toiset terveyttä ajamalla huonoilla renkailla?
      Nastat kyllä lähtee kapealla talttapää meisselillä, hanskat kädessä ja meisselinpäähän vielä vaikka teipillä tehty pallo niin ei ole kämmenpohja hajalla työn jälkeen.

      Itse suosittelen menemään rengasliikkeeseen ja hakkimaan uudet renkaat alle vaiika sitten osamaksulla jos ei muuten pysty! Turvallisuus on tärkein asia! "Säästämisestä" voi tulla loppuelämän haitta ja harmi...

      • Anonyymi

        Jahas taas oppikirjasta opittuja pätemisiä täällä - ei se kovettuminen niin vaarallista , eikä niistä mitään kivikovia tule! Itsekin olen monet kesät ajanut nypityillä, kuten ylempänä jotkut muutkin ovat kertoneet.
        Varovaisuus , ennakoivuus ja tilannetaju ovat ratkaisevia, ei jonkin renkaan lievästi epäoptimaalinen pito! ABS tasaa tässä tilannetta.
        Metkaa, kun kitkarenkaita ei nojatuolitietäjien mukaan saisi kesällä käyttää, kun ovat liian pehmeät - ja nypityt talvirenkaat liian kovat...kyllä on pieni turvamarginaali välissä!:P


      • Anonyymi

        Kuka hullu nyt vanhoja laittaisi?

        Itse revin hakkapeliitta 10 nokialaisista, tänä vuonna ostetuista ajamattomista, nastat veks.
        Johan pelittää!
        Ja halvemmat kun rengasukon tai konttorin renkaat.


      • Anonyymi

        Nastat poistettu rengas on turvallinen ajaa joka kesäkelissä. Ainoastaan vaarallinen on auton kuljettaja testivoittaja kesärenkaillakin. Esim 8v vanha nastarengas nastat poistettuna on hyvä kesällä. Jos harrastaa tosissaan ratapäiviä niin sinne on oltava asianmukaiset renkaat päästäkseen tuloksiin. Ratapäivillä on kypäräkin päässä ja ei ole vastaan tulijoita eli turvallista ajaa millä rengastuksella tahansa.

        Totuus on siinä. Kuljettaja on vaarallinen ei renkaat.

        Kun sataa älä aja sataa.

        KUN SATAA ÄLÄ AJA SATAA!


    • Anonyymi

      Just oon nyppimässä nastoja pois renkaista kesäkumit niin huonot enkä nyt uusia osta. Hyvässä kunnossa nastarenkaat mutta nypin silti :)

      • Anonyymi

        Ja olen ajanu pari viime kesää myös renkailla mistä nastat nypitty eikä ole ongelmia ollut missään olosuhteissa.


    • Anonyymi

      Renkaat käytetään loppuun. 1,6 millin kulutusmerkkiin saakka. Aivan sama onko kesä vai talvipinta. Nypin toisinaan nastat jos niistä muutenkin puolet nastoista lähteneet.
      Rahaa on uusiinkin. Ikinä en ole kolaria aiheuttanut. Muut ovat ajaneet päin kun ajavat kuin pullopersesiat mitä se sitten tarkoittaakaan. Ostakaa vaikka joka vuosi uudet kesä ja talvirenkaat, jos se tekee turvallisen olon.

      • Anonyymi

        Nykyään auto menee ajokieltoon jos kesälläkin nypityissä nastoissa alle 3mm. Arvostellaan aina rengastyypin uravaatimusten mukaan, ei väliä vaikka nastat nypitty ja niitä käyttää kesärenkaina. Ja ihan ajokielto tulee nykyään, et siis saa edes ajaa kotiin. Eli kannattaa valmistautua siihen että joku tuo kunnolliset renkaat asemalle sitten ellet halua hinurin peräsä kotiin.


      • Anonyymi

        Kovin vaikeahan se on kolaria aiheuttaa 10km/h nopeuksissa.


    • Anonyymi

      Monta vuotta ajoin eri testivoittajien kitkarenkailla talven ja perään kesän jonka jälkeen ostin uudet kitkat. Totesin ettei vaarallisempaa rengasta vesikelillä ole kuin kitkarengas. Auto lähtee liirtoon kuin jäätiköllä. Neljän sarjan jälkeen siirryin nastarenkaisiin ja kesäksi nastat pois porakoneella jossa peltiruuvin kanta katkaistu ja terävää piikkiä katkaistu. Nastat on hetkessä irti ja käsi ei kipeydy.
      Aikaa ei mene monta minuuttia rengasta kohden.
      Vesiliirtoon ei ole ikinä vielä lähtenyt tällainen rengas josta nastat poistin.

      • Anonyymi

        Ei se vesiliirto ole nastarenkaissa (eikä edes kitkarenkaissa) mikään ylitsepääsemätön ongelma, kun vähän edes käyttää järkeään eikä usko kaikkia markkinamiesten höpinöitä. Talvella on toistuvasti kelejä, joissa maantiet ovat täynnä sulamisvesiä, ja silti nastarenkailla lasketellaan menemään 80-100 km/h.

        Jos ajaa kesällä talvirenkaat loppuun, on toki syytä hillitä vauhtia sateella ainakin moottoritiellä ja kuivallakin kelillä vähän vaativammilla tieosuuksilla (eivät ole ääritilanteissa kovin hyvät hallittavuudeltaan), eikä niillä renkailla muutenkaan välttämättä kannata ajella kuin maksimissaan se 120 km/h (rakenne rasittuu kovammissa nopeuksissa ja on kesärengasta rikkoutumisherkempi).

        Talvirenkaat voi hyvällä omallatunnolla ajaa loppuun kesällä, kunhan tietää mitä tekee. En näe silti mitään järkeä siirtää talvirenkaita kesäkäyttöön muutoin kuin siinä vaiheessa, kun niillä ei enää tee talvikelissä yhtään mitään - vuosittaisena rutiinina tuollainen on silkkaa typeryyttä.


    • Anonyymi

      Meisselillä kampeamalla ja paksut nahkahanskat kädessä

      Tai vipuaa lukkopihdeillä ja puukapulan kanssa pois.


      Vanhat nastarenkaat joissa on pintaa on paremmat hiekalla, liukkaalla kuin kesärengas.

      Karkean kuvion takia, huomaa kun ajelee mäkisiä teitä, metsäteitä.

    • Anonyymi

      Varoituksen sana nyppijöille. Jos nypityissä naularattaissa on kulutuspintaa jäljellä vaikkapa vuoden ajoiksi, nypityt rattaat kannattaa tasapainotuttaa. Itse en tasapainottanut ja epätasapaino oli huomattava. Vuodessa ajoilla nypityt naularattaat ravistivat alapallonivelen väljäksi ja ajossa vatkaus oli jatkuvaa. Voisi ajatella että renkaissa tasapaino pysyy yllä kun nyppii tasaisin välein istutetut nastat pois, mutta käytännössä ei säily.

      • Anonyymi

        Hyöty menee sitten tasapainotuksen kuluihin.


      • Anonyymi

        Alapallonivel on alustarakenteissa kuluva osa. Niitä vaihdellaan autoihin jopa useampaan kerran niiden elinkaaren aikana. Vaatii aikamoista mielikuvitusta laskea yksittäinen loppuunkulunut alapallonivel nypittyjen nastarenkaiden syyksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe