Isakssonilaisuudenhenki

Utsjoen Sammeli

Kyykäärmeen sikiöistä puhui Johannes Kastaja eikä Jeesus. Johannes ei varmaankaan ollut synnitön. - Tämä essujen suosima lause peittää alleen Jeesuksen toiminnan kokonaan: Jeesus ei tuominnut, vaan vapahti. - Tiukkapipojen ja isakssonilaisten evankeliumi kutistuu yhteen lauseeseen. Lakkaamatta ja kaikkialla on huudettava jokaista nimellä "te kyykäärmeen sikiöt": niin on huudettukin Kajaanin asti pappeja, koko kirkkoa, muita lestadiolaisia ja uskovaisia. - Omanvanhruskauden henki vie muistin: Johannes sanoi myös "Katso Jumalan karitsa, joka pois ottaa maailman synnin". Isakssonilainen ja lappiuskoinen unohtaa tämän, koska on niin hoppu päästä tuomitsemaan. Näin he polkevat alleen Jeesuksen antaman lähetyskäskyn ja saarnan Kristuksesta: "Hoo, mitä joutaa lähteä ulos maailmaan saarnaamaan, jos joku todella haluaa hylätä maailmallisuuden, kyllä Jumala johdattaa hänet rukoushuoneelle, onhan hän kaikkivaltias". Näin isakssonilainen pistää lähetyksen ristin Jumalan itsensä kannettavaksi. Joutessaan heillä onkin aikaan tutkia lähimmäistensa koreutta. Kun he sillä aikaa itse vahaavat mersuansa ja hoitavat kiinteistökauppojansa, seuloo rietas heidän sielujansa niinkuin nisuja. - Jeesus ei tuominnut niitä, jotka tahtoivat anoa armoa. Sen sijaan hän tuomitsi lappiuskoisia, isakssonilaisia siitä, että nämä kerskaavat siitä, että ovat syntyneet oikeaan kristillisyyteen ja kantavat luottamusta Aabrahamiin, Isakiin ja muihin vanhimpiin - vaikka oma pyhyys ei ole kirkastunut synniksi.

14

898

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä vastusta Jumalaa

1 Moos 17:20 Mutta myös Ismaelista minä olen kuullut sinun rukouksesi; katso, minä siunaan häntä ja teen hänet hedelmälliseksi ja annan hänen lisääntyä ylen runsaasti. Hänestä on polveutuva kaksitoista ruhtinasta, ja minä teen hänestä suuren kansan.

• eslestLukija

Ei kuulu aiheeseen Ismaelin siunaus. Sitä saamme muuten periä vielä Suomessakin kyynelin ja verellä.

• "ajatusleikki"

ja varmasti osittain pitää kutinsa...:-(

• niin se olkin

________

• Lapissa käynnyt

Hiljaiseksi menin kun tuon aloitustekstin luin. Koskettava ja niin tuttua, minussakin. Toivomme lämpimiä tuulia Kaldoaivin paljakoille ja Tenon rannoille. Minun on sinne ikävä.

• Olen kuullut, on...

Utsjoellakin; jushan siällä kävi sepe ja unski panemas asiat reilaan. Siältä on kuulunut hyvii terveisii.

• teutatess

Ennen kevättä oli molemmat tiukkoja lapinkannattajia ei nyt tonon rannoilla, mutta Gälli ja Kiiru. sitten käännettiin sepen mieli. Kait tiedät kuka Veljemme Jeesus, toisesta ei vielä varmuutta. Toivotaan ( on mullakin siellä Utsjoella tuttuja LAISIT Terveiset vain sinne ).

• Jeesus vai Johannes

Molemmat, sekä Johannes Kastaja että Jeesus käyttivät ilmaisua "te kyykäärmeitten sikiöt". Jeesuksesta mainitaan kaksi raamatunkohtaa: Matt. 12:34 ja Matt. 23:33. Samoin Johanneksesta mainitaan kaksi kohtaa: Matt. 3:7 ja Luuk. 3:7. (Raamattuhaku on erittäin kätevä, kun haluaa tarkistaa, mitä Raamattu asiasta sanoo. Se löytyy eri vuosien käännöksinä osoitteesta: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible ).

• tarkistin asian

Mitä Jeesus tarkoitti tälläisilla nimillä.? Meidänkin aikamme on Jeesuksen tässä mainitsemia kahta lajia "ulkokultaisuutta". Muotojumalisuutta, nimikristillisyyttä, jossa ulkonaisesti ja "huulilla" kunnioitetaan Kristusta ja kristinuskoa, mutta sydän ja mieli on uudestisyntymätön, Kristukselle ja Jumalalle vieras . 2. Perityiltä tai omana aikana säädetyillä opeilla, kirkollisilla tavoilla, menoilla ja teologisilla selityksillä tehdään tyjäksi Raamatun selviä sanoja ja opetuksia. Vaikka evankelinen uskonpuhdistus nousikin vastustamaan tällaista "evankeliseenkin" kristikuntaankin on silti pesiytynyt paljon kumpaakin lajia ulkokultaisuutta.

• teuta

Ei olisi ollut synnitön? Mitä syntiä hän teki ? Aiemmin en huomannut väitettäsi!kun sanoit ei varmaanaan ollut synnitön ? Tiedätkö lainkaan mistä puhut? Johannes oli Taivaasta! Kuten Jeesus Taivaasta! Hän oli siinnyt n. 3kk ennen Jeesusta. Kun Maria Jeesuksen Äiti oli mennyt kylään, serkulleen nuo kohduissa olevat sikiöt, tunsivat toisensa, ja Johannes hypähti ja sai Pyhän Hengen! Äidinsä kohdussa ainoa tapaus. En ole koskaan lukenut mistään Johanneksen synneistä , mutta synnittömyydestä kyllä .

• ihmettellöö

Sinä pohdit Johanneksen syntejä/synnittömyyttä, eikös se ole jo aivan liian kaukaa haettu?

• teuta
        ihmettellöö kirjoitti:

Sinä pohdit Johanneksen syntejä/synnittömyyttä, eikös se ole jo aivan liian kaukaa haettu?

Siitä jo heti toisella rivillä, ja aloituksessa. Et sitä varmaan sinäkään huomannut ?

• ihmettellöö
        teuta kirjoitti:

Siitä jo heti toisella rivillä, ja aloituksessa. Et sitä varmaan sinäkään huomannut ?

Tämähän liittyi aikaisempaan kirjoitukseen jossa muisteltiin synnittömän Jeesuksen puhuneen kyykäärmeen sikiöistä. Avaaja korjaa aikaisemman kirjoitusksen asiavirheen toteamalla että kyseistä ilmaisua käytti Johennes, ja samalla totetaa että toisin kuin Jeesus Johennes ei ollut ainosyntyinen, (siis Jumalan Hengestä ilman miehen spermaa syntynyt henkilö). Avaaja on siis aivan oikeassa, sinä olet nyt valitettavasti hakoteillä tässä asiassa. Ennen vastaamista pitäisi selvittää ensin mistä KOKONAISUUDESSAAN puhutaan, eikä napata irtonaisia sanoja tai lauseita sieltä täältä ja tehdä niistä pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

• Anonyymi

Iisaksonni ja Kitula seilasi vanhalla vit***la!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      152
      2075
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      330
      1274
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      91
      1166
    4. 149
      1055
    5. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      928
    6. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      67
      919
    7. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      859
    8. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      797
    9. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      23
      796
    10. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      46
      759
    Aihe