Pitäisikö huolestua?

tytti22

Moi! Haluaisin kuulla mielipiteitä seuraavaan asiaan, yksin on ikävä pohtia :( Olen ollut yhdessä poikaystäväni kanssa lähes 4 v (kesällä tulee 4v siitä kun tavattiin). Yhdessä on asuttu.ööh..2vuotta muistaakseni. Ollaan puhuttu, että mennään naimisiin ja lapsiakin siihen..joskus mies itsekin ottaa puheeksi että "sitten kun meillä on lapsia...". :) Kihloja ei kuitenkaan kuulu :( Miksi ei voisi mennä, jos kerran tietää haluavansa naimisiin? Tätä EN VOI YMMÄRTÄÄ. Ei kai ne pelkkää puhettakaan ole :o Mies tietää, kuinka kovasti olisin jo valmis. Olen mm. kännissä joskus järjestänyt asiasta kohtauksen :/ selvinpäinkin.. Toisaalta, kai vois sanoa , että ollaan kihloissa, kun ollaan naimisiin menossa joskus.. mutta eipä ole sormuksia. Mulle se olis tärkeää, sanokoon kuka mitä tahansa. Miehen veli meni naimisiin suoraan seurusteltuaan 12v, sisko on seurustellut 7v eikä ole sormuksia. Ei kai se ota mallia? mä sanoin että noin kauan en sitte odota :P Meillä on erittäin hieno suhde enkä vois kuvitella sitä kenenkään muun kanssa. Suhde on myös avoin minun osaltani (miehen tahdosta). (En tiedä onko olennaista) Myöskin on ollut kovia riitoja, mutta ihania onnen hetkiä :) loistavasti menee siis, mutta tämä yksi asia minua vaivaa ..:( Tuossa n.kk sitten mies kännissä lauleli "kevät toi sormuksen". En Sanonut mitään, enpä jaksanut uskoa kännisiin puheisiin. Sitäpaitsi, mies sai juuri paljon palkkaa (opiskelee siis muuten..) eikä kuulu kosintaa. Joskus sanonut että haluaa sitten hienon (=kalliin??) sormuksen mulle hankkia. Jos tulis ero esim tän takia, olisin varmasti sinkkuna koska en vois kuvitella ketään muuta vierelle..:/ Mielipiteitä?

19

3758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tytti22

      lisään vielä tämän: mies sanoi alkuvuodesta, kun viimeks oli tästä puhetta, että eikös kihloihin mennä just ennen häitä? OLEN ERI MIELTÄ :/ enpä oo sen jälk. puhunu asiasta enkä puhu >:(

      • kuin poikaystäväsi!

        Koska sä sitten haluaisit naimisiin? Ja jos et lähiaikoina niin mikä siihen on syy? Se että et halua kiirehtiä (miksi sitten kihloihin?) vai häihin säästäminen tms.? Mä en taas missään nimessä halunnut pitkää kihlausta. Mulle vuosi on maksimi. Ja nyt se jääkin 7 kuukauteen. Mulle kihlaus merkitsi päätöstä mennä naimisiin ja naimisiin meno on se pääasia. Ja kuulun kanssa niihin, jotka ei välitä kihlasormuksista. Koska niitä nyt ihmiset kantaa sormessaan syystä jos toisesta. Mutta, ei mun mielestä kihloihin KUULU mennä just ennen häitä. Vaan itse halusin näin. En mä ajatellut yleisesti. Ja miksi tehdä niin kuin muut? Pitää tehdä niin kuin itse haluaa! Muista ottaa myös miehen toiveet huomioon (ja jos kompromissi löytyisi). Mutta jos mies vaan on ajatellut/luullut, että niin on tapana tehdä/kuuluu tehdä niin varmaan hän sitten voi aikaisemminkin kihlautua. Pääasia on, että mies on tietoinen sun toiveista. Kaikki naisethan ei hiisku asiasta mitään ja mies luulee, että nainen on tyytyväinen näin. Eli nyt sitten vaan pitää odottaa, että mies on valmis ja tekee siirtonsa. Tai sitten kosit itse? Jos olet 22 (?) niin mun mielestä 4 vuotta on ihan vielä normaali aika seurustella. Eli ei ole syytä vielä kovasti panikoida. En mä ainakaan ois voinut kuvitella 20-vuotiaana kihloihin ja naimisiin meneväni. Kyllä mä olisin ainakin sen 4 vuotta odottanut. Voihan olla, että se mies keväällä tai kesällä vielä kosiikin. Vaikea sanoa, joskus miehet kyllä vaan puhuu...


    • kihloissa?

      Mun mielestä tuo kuulostaa siltä, että puhutte noista ihan yleisellä tasolla. Oletko varma ettei kihlaamattomuus johdu siitä että poikkiksesi ei ole vielä valmis LUPAAMAAN avioliittoa sinulle? Ehkä hän ei ole vielä täysin varma haluaako vai ei. Sun poikkis ei ehkä vielä tiedä haluaako sinut vaimokseen vai ei. Tuollainen kevyt jutustelu (sitten kun meillä on lapsia... meidän häihin voisi tulla kukiksi orvokkeja... Kun meillä on omakotitalo järven rannalla...jne) ei ole lupaus mistään, se voi olla pelkkää puhetta, joka ei tarkoita sen suurempia. Jos taas olette keskenään sopineet että olette oikeasti menossa naimisin joskus, niin asia on toinen. Tosin tuollaista kuvaa en kyllä kirjoituksestasi saanut. Toki jos olette sopineet tuon jo, niin kävele itse kultakauppaan ja osta sormus nimettömääsi ja ongelma ratkeaa tai sano miehelle että nyt ostetaan se sormus sinulle. Se on kuitenkin vain koru, sen takana oleva lupaus, lupaus avioliitosta, on PALJON tärkeämpi. Tai ainakin sen pitäisi olla.

    • tähän mies

      näkökulmasta.itse olen 28v mies ja seurustellut saman naisen kanssa 7 vuotta,siis ei olla edelleenkään kihloissa.naiseni on minulle se oikea uskosin niin,mutta koska en ole viellä kosinut johtuu siittä että haluan kosinnan olevan ikimuistoista.en tiedä mistä se johtuu,mutta ajattelen vaan että,en missään corollan takapenkilla naistani rengasta,tosin onhan miellä mahtunut jo vuosiin jo paljon mielenkiintoisia matkoja ja reissuja...mut ei viellä ainaskaann oo tuntunut siltä.toisaalta en avioliittoa kaipaakaan,mitä se muuttaa?

      • Avioliittoon uskova

        Pyydän jo heti alkuun anteeksi jos kommenttini loukkaa sinua... Minulla on suoraan sanoen alkanut ärsyttämään suunnattomasti se, että ihmiset ovat unohtaneet avioliiton merkityksen. Ja - nyt kärjistäen - varsinkin miehet. Ennen avioliitto merkitsi kahden ihmisen liittoa, jossa päätettiin elää yhdessä aina, rakastaa myötä- ja vastoinkäymisissä sekä olla toisen tukena ja puolisona. Se oli se piste iin päälle kun pari löysi toisensa ja huomasi, että rakastetaan niin paljon, että halutaan viettää elämä yhdessä. Avioliitto on perheen perusta. Mies ja nainen saavat yhteisen sukunimen ja kaikki avioliiton tuomat lailliset oikeudet. Ette arvaakaan kuinka monta oikeutta kuuluu vain aviopuolisoille. Nämä ovat asioita, joita ei keskinäisin sopimuksin ole mahdollista saada aikaan. Moni mies ajattelee, että mitä sillä avioliitolla saavutetaan, eihän se mitään merkitse tai muuta. Väärin. Se osoittaa, että nyt ollaan tosissaan ja toinen hyväksytään puolisoksi. Tehdään julkiseksi se, että tässä on mies ja tässä on vaimo. Vaikka kuinka yrittäisi todistella, että voihan sitä avoliitossakin elää ihan samalla lailla, jää aina se kysymys "miksi ette sitten mene naimisiin?". Onko takaovi auki? Itselläni ainakin tuntuisi pahalta perustaa perhe niin, että miehellä ja lapsilla on sama sukunimi, ja minulla omani. Tuntuisi kovasti ulkopuoliselta. Ja ei, en haluaisi että lapsilla on minun nimeni, silloinhan isä jäisi ulkopuoliseksi. Mitä niin väärää ja pahaa siinä avioliitossa on, että sitä pitää karttaa niin kovasti? Nimittäin turha se ei ole, ei vaikka kuinka joku niin sanoisi. Uskon tämän väitteen vasta kun joku sen oikeasti todistaa.


      • jo ehtisi!

        Kuinka monta vuotta sen ikimuistoisen kihlauksen järjestelemiseen menee? Eiköhän tuossa ajassa olisi saanut jo aikaiseksi paljon muutakin kuin sen Corollan takapenkillä kihlauksen! Oletko varma, että tuo ei ole tekosyy, tuntuu että et vain ole valmis etkä varma haluatko mennä naimisiin. Kyllä kohtapuoliin pitäisi jo alkaa tietää. Et kaipa avioliittoa, mutta kihlausta pidät kuitenkin niin tärkeänä asiana, että se pitää olla ikimuistoinen? Ettet vaan kuitenkin arvostaisi avioliittoa ja siksi jänistele?


      • Saman syyn kuullut
        Avioliittoon uskova kirjoitti:

        Pyydän jo heti alkuun anteeksi jos kommenttini loukkaa sinua... Minulla on suoraan sanoen alkanut ärsyttämään suunnattomasti se, että ihmiset ovat unohtaneet avioliiton merkityksen. Ja - nyt kärjistäen - varsinkin miehet. Ennen avioliitto merkitsi kahden ihmisen liittoa, jossa päätettiin elää yhdessä aina, rakastaa myötä- ja vastoinkäymisissä sekä olla toisen tukena ja puolisona. Se oli se piste iin päälle kun pari löysi toisensa ja huomasi, että rakastetaan niin paljon, että halutaan viettää elämä yhdessä. Avioliitto on perheen perusta. Mies ja nainen saavat yhteisen sukunimen ja kaikki avioliiton tuomat lailliset oikeudet. Ette arvaakaan kuinka monta oikeutta kuuluu vain aviopuolisoille. Nämä ovat asioita, joita ei keskinäisin sopimuksin ole mahdollista saada aikaan. Moni mies ajattelee, että mitä sillä avioliitolla saavutetaan, eihän se mitään merkitse tai muuta. Väärin. Se osoittaa, että nyt ollaan tosissaan ja toinen hyväksytään puolisoksi. Tehdään julkiseksi se, että tässä on mies ja tässä on vaimo. Vaikka kuinka yrittäisi todistella, että voihan sitä avoliitossakin elää ihan samalla lailla, jää aina se kysymys "miksi ette sitten mene naimisiin?". Onko takaovi auki? Itselläni ainakin tuntuisi pahalta perustaa perhe niin, että miehellä ja lapsilla on sama sukunimi, ja minulla omani. Tuntuisi kovasti ulkopuoliselta. Ja ei, en haluaisi että lapsilla on minun nimeni, silloinhan isä jäisi ulkopuoliseksi. Mitä niin väärää ja pahaa siinä avioliitossa on, että sitä pitää karttaa niin kovasti? Nimittäin turha se ei ole, ei vaikka kuinka joku niin sanoisi. Uskon tämän väitteen vasta kun joku sen oikeasti todistaa.

        Niin mitä haittaakaan avioliitosta on? Mieheni myös puhui aikoinaan, että eihän se avioliitto mitään muuta. Kuitenkin sitten välillä ristiriitaisesti puhui, että haluaa joskus naimisiin ja puhuttiin (ns. yleisellä tasolla), että millaiset häät olisi. Ja nyt kun olemme naimisissa, selkeästi huomaa, että kyllä se vaan on hänelle iso juttu. Suosittelee jo muillekin ;-) Se vain aikoinaan oli tekosyy, että se ei muuta mitään, koska ei ollut silloin vielä valmis. Ennemminkin mies ei halunnut mennä naimisiin, koska se muuttaa jotain! Jos joskus satut menemään naimisiin niin tule kertomaan sitten mikä mielesi muutti. Miksi menit naimisiin vaikka se ei muuta mitään? Ja voi olla, että naisesi kaipaa avioliittoa ehkä hän on jo odottanut niillä matkoillanne kosintaa! Nimim. yksi matkan jälkeen pettynyt. Mutta myöhemmin onneksi kihlattu ja avioitunut!


      • mies25...
        Avioliittoon uskova kirjoitti:

        Pyydän jo heti alkuun anteeksi jos kommenttini loukkaa sinua... Minulla on suoraan sanoen alkanut ärsyttämään suunnattomasti se, että ihmiset ovat unohtaneet avioliiton merkityksen. Ja - nyt kärjistäen - varsinkin miehet. Ennen avioliitto merkitsi kahden ihmisen liittoa, jossa päätettiin elää yhdessä aina, rakastaa myötä- ja vastoinkäymisissä sekä olla toisen tukena ja puolisona. Se oli se piste iin päälle kun pari löysi toisensa ja huomasi, että rakastetaan niin paljon, että halutaan viettää elämä yhdessä. Avioliitto on perheen perusta. Mies ja nainen saavat yhteisen sukunimen ja kaikki avioliiton tuomat lailliset oikeudet. Ette arvaakaan kuinka monta oikeutta kuuluu vain aviopuolisoille. Nämä ovat asioita, joita ei keskinäisin sopimuksin ole mahdollista saada aikaan. Moni mies ajattelee, että mitä sillä avioliitolla saavutetaan, eihän se mitään merkitse tai muuta. Väärin. Se osoittaa, että nyt ollaan tosissaan ja toinen hyväksytään puolisoksi. Tehdään julkiseksi se, että tässä on mies ja tässä on vaimo. Vaikka kuinka yrittäisi todistella, että voihan sitä avoliitossakin elää ihan samalla lailla, jää aina se kysymys "miksi ette sitten mene naimisiin?". Onko takaovi auki? Itselläni ainakin tuntuisi pahalta perustaa perhe niin, että miehellä ja lapsilla on sama sukunimi, ja minulla omani. Tuntuisi kovasti ulkopuoliselta. Ja ei, en haluaisi että lapsilla on minun nimeni, silloinhan isä jäisi ulkopuoliseksi. Mitä niin väärää ja pahaa siinä avioliitossa on, että sitä pitää karttaa niin kovasti? Nimittäin turha se ei ole, ei vaikka kuinka joku niin sanoisi. Uskon tämän väitteen vasta kun joku sen oikeasti todistaa.

        Että jos suhde on riittävän vahva ja molemmat ovat varmoja toisistaan, niin ei siinä mitään virallisia papereita tai sormuksia tarvita. Jos molemmat todella rakastavat toisiaan, niin se riittää, eikä sitä tarvitse todistella kenellekään muulle. Jos taas avioliitto on se side, aidon rakkauden sijaan, joka suhteen pitää kasassa ja "takaoven kiinni", niin sellainen suhde ei vain mielestäni ole terve. Ei siinä avioliitossa varmastikaan mitään väärää ja pahaa ole, mutta jos suhde toimii täydellisesti ilmankin ja molemmat ovat onnellisia, niin ei siinä mitään kysymyksiä jää auki. Sellaisessa tilanteessa tarvitaan muutoksen tekemiseen jokin syy, ei muutoksen tekemättä jättämiseen. Ja sellaista syytä ainakaan minä en ole vielä keksinyt.


      • päivää
        mies25... kirjoitti:

        Että jos suhde on riittävän vahva ja molemmat ovat varmoja toisistaan, niin ei siinä mitään virallisia papereita tai sormuksia tarvita. Jos molemmat todella rakastavat toisiaan, niin se riittää, eikä sitä tarvitse todistella kenellekään muulle. Jos taas avioliitto on se side, aidon rakkauden sijaan, joka suhteen pitää kasassa ja "takaoven kiinni", niin sellainen suhde ei vain mielestäni ole terve. Ei siinä avioliitossa varmastikaan mitään väärää ja pahaa ole, mutta jos suhde toimii täydellisesti ilmankin ja molemmat ovat onnellisia, niin ei siinä mitään kysymyksiä jää auki. Sellaisessa tilanteessa tarvitaan muutoksen tekemiseen jokin syy, ei muutoksen tekemättä jättämiseen. Ja sellaista syytä ainakaan minä en ole vielä keksinyt.

        jos sitä kerran on niin vahva suhde ja varma toisesta niin mistä se pelko sitoutumiseen sitten tulee? kyllä virallistaminen tuo turvallisuuden ja varmuudentunnetta, että molemmat on tässä yhteisessä jutussa kiinni. mikäänhän ei ole varmaa lopulta, eikä avioliitto takaa lopullista yhdessäoloa, mutta se kertoo senhetkisestä halusta, tahdosta panostaa yhteiseen. ymmärrän ajatuksesi, ja se on hieno kyllä, ehkä joidenkin kohdalla vallan toimiikin. omasta mielestäni kyse on vain vastuunpakoilusta ja nimenomaan takaoven avoimeksi jättämisestä. ja sitä siinä toiselle osapuolellekki viestittää, tarkoittamataankin, että ei, en ole varma tästä...


      • avioliitossa
        päivää kirjoitti:

        jos sitä kerran on niin vahva suhde ja varma toisesta niin mistä se pelko sitoutumiseen sitten tulee? kyllä virallistaminen tuo turvallisuuden ja varmuudentunnetta, että molemmat on tässä yhteisessä jutussa kiinni. mikäänhän ei ole varmaa lopulta, eikä avioliitto takaa lopullista yhdessäoloa, mutta se kertoo senhetkisestä halusta, tahdosta panostaa yhteiseen. ymmärrän ajatuksesi, ja se on hieno kyllä, ehkä joidenkin kohdalla vallan toimiikin. omasta mielestäni kyse on vain vastuunpakoilusta ja nimenomaan takaoven avoimeksi jättämisestä. ja sitä siinä toiselle osapuolellekki viestittää, tarkoittamataankin, että ei, en ole varma tästä...

        ja naimisiin menemisessä on niin erikoista sitoutumisen kannalta?. Se on vain siviilisääty kuitenkin. Sitten ollaan metsässä mielestäni, jos avioliitolla halutaan viestittää muille, että olemme yhdessä ym. Se on kahden ihmisen liitto eikä siihen tule muita ihmisiä sekoittaa. Tämän vuoksi en ymmärrä polttareita, hääjuhlia ja häähössötystä muutenkaan. Kauhea stressi ja rahan meno häiden vuoksi. Tällä ei ole mitään tekemistä itse avioliiton kanssa. Itse arvostan kyllä avioliittoa ja varsinkin sen merkitystä., prinsessahäät eivät ole mielestäni avioliiton arvostamista ( ja valitettavasti häät ovat monesti muiden häiden kopioita). Pikainen käynti maistraatissa ja vaikkapa mukava lomamatka ovat meidän mielestämme meille sopivin asia. Ei naimisiin meno tulisi olla stressin, jännityksen ja rahan menon paikka, se pilaa tunnelman koko asiasta.


    • Yksin kaksin

      Ajat muuttuvat, olisiko meidänkin aika muuttua. Omassa suhteessamme olemme puineet asiaa, kihlauksesta, avioliitosta. Kihlaus oli ennen todella lupaus avioliitosta. Se oli myös juhlallinen tapahtuma, johon ottivat osaa sukulaiset, tuttavat, ystävät. Järjestettiin kunnon juhlat siis. Nykyisin kihlaus on menettänyt merkityksensä. Se on lähinnä teinien suosima juttu. Ollaan oltu viikko yhdessä, tykätään toisesta, mennään kihloihin. Viikko myöhemmin sormukset lentävät, kun löytyykin vieläkin mukavampi ihminen, jonka kanssa halutaankin kihloihin. Sormus sormessa, olipa sormus merkki kihlauksesta tai avioliitosta, ei merkitse tänä päivänä mitään. Petetään, jätetään, toisen kunnioitus, arvostus puuttuu, ja se oikeanlainen tunne, se Rakkauden tunne. Sormuksesta huolimatta. Joitakin asioita avioliitto muuttaa, nimen se tuo, perintöoikeuden, toisia asioita se muuttaa jopa huonompaan suuntaan. Kihlaus, avioliitto tänä päivänä ei ole lupaus siihen, että olen vain Sinun omasi. Ei ollenkaan. Onko se vain hienoa, kun on se sormus? Onko se niin hienoa, kun pääsee kunnolla hössöttämään häiden kanssa, nykyään ihan mahdottomuuksiin ovat menneet jo häiden järjestelyt, ja kalliiksi todella! Onko se vain hienoa, kun saa niitä häälahjoja? Juhlien odottelu tuo varmaan oman jännityksensä, ja on kivaa suunnitella, mutta entäpä kun se arki vihdoin koittaa? Siinä ei sormukset auta, eivät lupaukset. Omassa suhteessamme olemme siis asiasta keskustelleet. Olemme elämää nähnyt pari, eikä meillä ole turhia harhakuvitelmia noiden em. asioiden suhteen. On meillä yksi yhteinen Lapsi. Se sormuksiakin paremmin meitä yhdistää. Toisekseen, me viihdymme yhdessä, meillä on hauskaa, niin ihanaa ilman sormuksiakin. Ilman sormuksiakin tunnemme toisiamme kohtaan Rakkautta, Kunnioitusta, Arvostusta, ja myös himoitsemme toisiamme. Ja mikä vieläkin pahempaa mahdollisten lukijoiden mielestä, asumme ihan eri osoitteessakin. Niin vain sopii meille paremmin, käytännön syistä. Kesällä maalla, talvella kaupungissa, ihanaa noin. Ja onhan Lapsella kaksi kotia. Ei kovin monella lapsella niin ilman, että wanhemmat ovat eronneet :-)

      • Kaksin kaksi

        Pelkkä sormus tai avioliitto ei tietenkään pelkästään muuta mitään. Esim. jos suhde ei ole kunnossa, ei se siitä muutu sen ihmeellisemmäksi naimisiin menemällä. Meillä avioliitto on enemmän "piste ii:n päälle", eräänlainen sinetti. Sille mikä on jo olemassa. Emme olisi menneet naimisiin , jos ei olisi jo ollut sitä toisen kunnioitusta, arvostusta ja rakkautta ym. mitä mainitsit. Avioliitto ei myöskään muuttanut mitään huonompaan suuntaan. En näe syytä miksi, emme olisi menneet naimisiin. Meistä se tuntui luonnolliselta. Ja me vielä ainakin arvostamme avioliittoa ja harkitsimme sitä pitkään. Kaikki ei ehkä niin tee ja esim. pettää minkä ehtii ja eroaa jo vuoden päästä. Mutta ei se meihin vaikuta, jos joku muu ei arvosta avioliittoa. Emme menneet siksi naimisiin, että muut arvostaisi suhdettamme tai avioliittoa pidettäisiin yleisesti hienona asiana. Kihloihin tietysti menimme ennen häitä, sormuksia meillä ei ollut. Vihkisormukset tuli. Häät vietimme, koska halusimme juhlia meille tärkeää asiaa, läheistemme kanssa. Pidetäänhän niitä hulppeita synttärijuhlia ym.? Miksi joistakin hääjuhlat on niin punainen vaate? Lahjat oli sivuseikka. Ja usein juhlat maksaa enemmän kuin saadut lahjat, harva lahjojen takia naimisiin menee! Ja meillä sitä arkea on kyllä ehditty elämään jo ennen häitä, joten häiden jälkeenkään se ei ollut mikään ongelma. Jos suhde ei ole kestänyt vuosia, eikä ole lapsia niin uskon, että avioliitto sitoo enemmän kuin avoliitto. Erotaanhan avoliitosta useammin. Tietysti ei ole hyvä asia, että ollaan yhdessä vain siksi, kun tuli mentyä naimisiin (tai vain lapsen takia). Ei se ainoa syy saa olla. Mutta kyllä se avioliitto voi laittaa tekemään suhteen eteen enemmän töitä. Lapsia meille ei ole valitettavasti siunaantunut, mutta viihdymme ihan hyvin kaksinkin. Siitä ei ole tullut ongelmaa. Onko erikseen asumiseenne muuta syytä kuin käytännön syyt?


      • vielä romukoppaan!

        "Omassa suhteessamme olemme siis asiasta keskustelleet." Olette kuitenkin keskustelleet asiasta? Teille siis tämä "aviottomuus" ei ole ollut aina itsestäänselvyys? Totta, että kihlaus ei enää kaikille ihmisille merkitse sitä mitä ennen (lainsäädäntökin on muuttunut). Ja avioliittoa ei samanlailla kunnioiteta kuin ennen. Toisaalta mistä se kertoo, että ihmiset edelleen haluaa naimisiin vaikka ei ole "pakko" niin kuin ennen (jolloin esim. aviottomat lapset oli synti ja häpeä)? Ehkä ihmiset jollain tasolla siis arvostaa vieläkin avioliittoa. Vaikka ei aina uskoisi... Homot ja lesbotkin vaativat oikeutta avioitua. Miksi? Onko omasta halusta naimisiin meneminen huonompi asia kuin yhteisön painostuksesta avioituminen? En tarkoita silti sitä, että eikö ennenkin jotkut ihmiset olisi menneet naimisiin vaikka ei olisi ollut "pakko". Joillekin avioliitto (varsinkin naisille) tuntuu kyllä olevan myös sellainen status-juttu. On hieno olla Rouva. Ihmiset ovat erilaisia. Ja yhdessä voi mainiosti olla vuosikymmeniä vaikka ei olisi naimisissa. "Ajat muuttuvat, olisiko meidänkin aika muuttua." Sinänsä kyllä, että naimisiin ei pitäisi mennä enää siksi, että niin kuuluu tehdä. Mutta miksi ei voisi edelleen mennä, jos haluaa? Ja toisaalta avoparit ovat vaatimassa samoja oikeuksia itselleen kuin mitä aviopareilla on (esim. perintövero). Voisihan avioliittoa nykyään ajatella vain eräänlaisena parisuhteen rekisteröimisenä. Jos sillä ei ole enää sitä merkitystä kuin ennen. Ja sinä tarkoitat kihlauksella sormustamista (kuten nykyään yleisesti tehdään). Ei kihlauksen merkitys ole muuttunut. Kyllä sillä on merkitystä, että sovitaan avioliitosta? Joka on siis kihlaus ja johon ei sormuksia tarvita. Vaikka muutakin sillä kihlaus-nimellä kutsutaan.


      • Naimisiin, kyllä

        Uskollisuus, arvostus ja rakkaus ei kuulu vaan avioliittoon! En halua siksi naimisiin, että sitten pettäminen ym. loppuu ja sitä ennen elellään kuin "vapaana"! Samoin seurusteluun kuuluu mielestäni jo ehdottomasti uskollisuus (jos ei joku pari toisin sovi). Avioliiton ei tarvitsekaan muuttaa varsinaisesti mitään. Jos tietäisin avomieheni olevan pettävä lurjus, en kuvittele hänen muuttuvan uskolliseksi ja kultaiseksi mieheksi avioliitossa. Ja en halua olla kyllä sellaisen kanssa edes avoliitossa tai edes seurustella!? En kuitenkaan usko siihenkään, että kun mennään naimisiin niin yhtäkkiä rakkaus loppuu ja pettäminen ym. alkaa. Ja ei kannata sen takia mennä naimisiin. Aika moni avioliitto päättyyy eroon, mutta silti haluan ainakin yrittää. Avioliitto on mulle sen merkki, että suhteessa ollaan tietyllä "tasolla". Mitä ei suhteen alkuaikana oltu. Tottakai voitas olla avoliitossa vaikka loppuelämän ja tunnemme niin kuin tekin toisiamme kohtaan sitä Rakkautta, Kunnioitusta, Arvostusta, ja myös himoitsemme toisiamme. Mutta juuri siksi haluamme naimisiin! Se vaan tuntuu oikealta. "toisia asioita se muuttaa jopa huonompaan suuntaan." Mitäs nämä asiat on? Varmaan jotain tukijuttuja yms.?


      • asdsa
        Naimisiin, kyllä kirjoitti:

        Uskollisuus, arvostus ja rakkaus ei kuulu vaan avioliittoon! En halua siksi naimisiin, että sitten pettäminen ym. loppuu ja sitä ennen elellään kuin "vapaana"! Samoin seurusteluun kuuluu mielestäni jo ehdottomasti uskollisuus (jos ei joku pari toisin sovi). Avioliiton ei tarvitsekaan muuttaa varsinaisesti mitään. Jos tietäisin avomieheni olevan pettävä lurjus, en kuvittele hänen muuttuvan uskolliseksi ja kultaiseksi mieheksi avioliitossa. Ja en halua olla kyllä sellaisen kanssa edes avoliitossa tai edes seurustella!? En kuitenkaan usko siihenkään, että kun mennään naimisiin niin yhtäkkiä rakkaus loppuu ja pettäminen ym. alkaa. Ja ei kannata sen takia mennä naimisiin. Aika moni avioliitto päättyyy eroon, mutta silti haluan ainakin yrittää. Avioliitto on mulle sen merkki, että suhteessa ollaan tietyllä "tasolla". Mitä ei suhteen alkuaikana oltu. Tottakai voitas olla avoliitossa vaikka loppuelämän ja tunnemme niin kuin tekin toisiamme kohtaan sitä Rakkautta, Kunnioitusta, Arvostusta, ja myös himoitsemme toisiamme. Mutta juuri siksi haluamme naimisiin! Se vaan tuntuu oikealta. "toisia asioita se muuttaa jopa huonompaan suuntaan." Mitäs nämä asiat on? Varmaan jotain tukijuttuja yms.?

        ..on auttaa paria kantamaan ja hoitamaan suhdettaan läpi elämän. Kahden erilaisen ihmisen elinikäiseksi aiottu liitto nimittäin on liian vaikea tehtävä kahden pienen ja erehtyväisen ihmisen kannettavaksi, mutta avioliitto on kolmantena tukipilarina pitämässä suhdetta pystyssä.


    • tuli jo ilmi.

      (Joskus sanonut että haluaa sitten hienon (=kalliin??) sormuksen mulle hankkia.) Opiskelijan palkoilla ei kovin kalliita sormuksia ostella kun muuhunkin pitäis rahaa riittää. Et kai ole sormusmainoksia selaillut ja suureen ääneen kailottanut sulholles, että voi ihanaa, miten kaunis kihlasormus, haluan tommosen, maksaakin vain 1700e. :)) Mulle on morsiamet valitelleet sitä miten halvan kihlasormuksen entiset sulhot olivat ostaneet, blaa blaa blaa. Osta ny siinä sitten sormus kun ei viitsisi laittaa satoja euroja johonkin turhanpäiväiseen kihlasormukseen.

      • niinpäpä

        En ihmettelisi vaikka nykyään moni jättäisi koko naimisiinmenon väliin, kun siitä on tehty niin valtavan kallis ja monimutkainen operaatio! Tuntuu kuin pääasia eli kahden hengen sitoutuminen toisiinsa olisi vain pieni sivuseikka siinä. Koristeita, riisipussukoita ym. väännetään koko suvun voimin vähintään vuoden verran, tapellaan polttareista ja kaason tehtävistä ja harvalla kai parisuhde ainakaan kehittyy ja paranee sinä aikana, kun keskitytään trimmaamaan kaikki hörhellykset ja härhellykset viimeistä pilkkua myöten täydelliseksi yhtä ainoaa päivää varten... Rahaa kuluu myös maailmanympärimatkan verran, mikä voisikin olla antoisampi kokemus pariskunnalle. Minä suosittelen lyhyttä kihlausta (jos asia on selvä, niin miksi sitä pitkittämään?) ja pieniä häitä. Silloin pääasia pysyy pääasiana, eikä tarvitse turhia stressata.


    • paappa...
    • selvennä vähän

      "Meillä on erittäin hieno suhde enkä vois kuvitella sitä kenenkään muun kanssa. Suhde on myös avoin minun osaltani (miehen tahdosta." Avoin suhde:O Kai tiedät mitä sillä tarkoitetaan? Sinun osaltasi avoin -sinä saat siis sekstailla muidenkin kanssa ja miehesi on halunnut antaa tuon luvan sinulle? Jos tuo pitää paikkaansa, teillä on niin kummallinen kuvio menossa, ettei siihen oikein tunnut avioliitto istuvan...

    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4915
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3106
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1197
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe