Aurinkopanelin

akkujen

latauksesta. Ostan tänä keväänä 185 Ah:n Exide- akun. Panelitehoa on 100 w. Pitääkä akku ladata ensin täyteen ja sitten vasta paneliin kiinni vai jaksaako paneli ladata akun täyteen. Olen vähän huono noissa amppereissa ja volteissa. Ymmärrän jotenkin, että paneli tuottaa 8,3 ampperia teoriassa.

22

5000

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • välttämättä

Ei sitä akkua välttämättä tarvitse täyteen ladata, mutta ei siitä mitään haittakaan ole. Jos itse olisin akkua mökille viemässä ja kotona latausmahdollisuus olisi, niin varmaan sen täyteen lataisin. Olisipahan samantien kapasiteettia mitä käyttää. Jos koko systeemi on uutta ja hienoa, niin niitä valoja, telkkaria yms tulee kuitenkin testailtua alussa vaikkei olisi niin tarvettakaan Paneelin tuoton saa jakamalla sen wattimäärän 12 voltilla, eli 100/12 on juurikin tuo 8.3A. Käytännössä tuo on siis maksimituotto jos aurinko paistaa etelästä kirkkaimmillaan esteettä suoraan paneeliin. Eli katsoaksesi 3h kestävän MM-lätkämatsin telkasta joka kuluttaa 4Ah, tarvitset 12Ah edestä virtaa. Joten paneelisi pitää tuolla tuotolla saada 1.5h "täyshoitoa" ladatakseen akkuun saman verran. Viisaammat korjatkoon mahdolliset virheet.

• jännite

on kylläkin yleensä luokkaa 21.5v joten laskeppa uusiks virta..

• Herr Doktor
        jännite kirjoitti:

jännitteen muakan ! 80 W paneeli antaa 12 v virtaa 6,66 Ampeeria. Sama teho 21,5 v jännitteellä vastaa 3,72 Ampeerin virtaa johdoissa. TV kuluttaa virtaa 12 voltin jännitteellä. Yleinen tehontarve on 60 W josta sitten virtamäärä selviää jännitteen arvolla jakamalla.

• tyhjäkäyntijännite
        jännite kirjoitti:

voi olla tuo 21,5 V mutta heti kun panelista otetaan virtaa niin jännite laskee, ja aika paljon kun panelista otetaan tuo täällä esillä oleva virta. Katsohan panelin teknisistä määrittelyistä. Joten laskeppa virta oikeiden tietojen mukaan.

• myydään täysinä

eli käytännössä niitä ei tarvitse etukäteen latailla, vai olenko tuon akun suhteen väärässä?

• volttimittari

Jos sinulla on volttimittari, niin mittaa jännite. 12.75V = täysi 12.24V = 50% 11.88V = 30% (käytännössä tyhjä) Jos se akku on luotettavasta liikkestä myyty ja sanovat että se on täysi, niin eiköhän siellä ainakin 80% varausta ole. Jos se taas on maannut lataamattomana jossain varastossa esim. vuoden, niin ei varmaan ole täysi, pikemmin tyhjä. Eli jos "elintärkeä" asia on, niin mittaa jännite tai lataa laturilla varmuuden vuoksi. Muuten älä murehdi asiasta. :-)

• HÖPÖTÄTTE

nythän keväällä taivas on täynnä aurikoa. sitä vartenhan ne panelit on ,että lataa akkuja, eli toummoinen 185ah akku/100w paneli on täynnä yhdessä päivässä. mulla on 460ah akut ja vain 75w paneli ja akut on kesällä aina täys,kun vain joku kertoisi ,mihin niitä akkuja voisi kesällä käyttää?!?

• väittää

että tuolla paneliteholla ei sun akkus lataudu koskaan täyteen. Uskoisin, että tarvitset aggregaattia. Pukkaa 6,25 amppeeria tunnissa, että mitenkä saat panelista päivässä täyteen. Kerroppa.

• AKUT TÄYSI
        väittää kirjoitti:

että tuolla paneliteholla ei sun akkus lataudu koskaan täyteen. Uskoisin, että tarvitset aggregaattia. Pukkaa 6,25 amppeeria tunnissa, että mitenkä saat panelista päivässä täyteen. Kerroppa.

panelin paikka on korkea,olen kaatanut puut varjostamasta(se vaatii "hinnan",jos tahtoo myös syksyllä ja talvella saada latausta) mulla on akut tuvassa sängyn alla(lämpimässä,akuista menee haaroitettu muoviputki ulos) ei ole vielä koskaan akut jäätyneet,vaikka ne on lapissa mulla on omatekemä säädin.katkaisee latausen jossain 14.5v ?? ja alkaa uudellen lataamaan ,kun akkujännite on 12,7v, eli kun menen syksyllä kämpälle ,akut on full

• kun lähdet
        AKUT TÄYSI kirjoitti:

panelin paikka on korkea,olen kaatanut puut varjostamasta(se vaatii "hinnan",jos tahtoo myös syksyllä ja talvella saada latausta) mulla on akut tuvassa sängyn alla(lämpimässä,akuista menee haaroitettu muoviputki ulos) ei ole vielä koskaan akut jäätyneet,vaikka ne on lapissa mulla on omatekemä säädin.katkaisee latausen jossain 14.5v ?? ja alkaa uudellen lataamaan ,kun akkujännite on 12,7v, eli kun menen syksyllä kämpälle ,akut on full

syksyllä ja akut jää tyhjiksi niin onko ne keväällä jäässä?

• TARKEMMIN
        kun lähdet kirjoitti:

syksyllä ja akut jää tyhjiksi niin onko ne keväällä jäässä?

"ei ole vielä koskaan akut jäätyneet" ja 460 ah on pirun paljon tunteja töllölle ja valoille,vaikka syksyllä mullakin on joskus ollut yli 2vk mustassa pilvessä.ja lapissa aurinko on alhaalla. . syksyllä mittaan joka ilta akkujännitteen(huom. mittauas pitää tehdä useita tunteja siitä.kun lataus on päättynyt) hätävarana mulla on agrekaatti ja 10A laturi(jos akkujännite on n 12.1v) sitte syksyllä paneli kantsii kääntää lähes vaakasuoraan,aina muistaa pestä panelin pinta toivottavasti näistä minun kokemusperäisistä neuvoista on apua myös alkuperäisielle kysyjälle

• Sähkötumpleo

Vuonna 1994 asennettu aurinkopanelisysteemi on toiminut hyvin, mutta parina viime vuonna jääkaappi (12 V) menee usein pois päältä, kun akkujen (2 kpl) jännite laskee liian alas. On vaihdettu akut, tarkastettu johdot, panelit eivät ole varjossa, ohjauskeskuksenkin kävi yksi sähkömies katsomassa ja jääkaappia on käytetty kodinkoneliikkeessä, eikä sen kulutus ollut poikkeuksellinen. Silti ennen ohjauskeskuksen näyttö näytti yli 14 V, kun akut olivat täynnä, nyt sähköä ei mene ko. näytön mukaan sisään, kun jännite on vähän yli 13 V. Ja kun se on laskenut alle 11 V, menee systeemi automaattisesti pois päältä, kokemukseni mukaan. En ymmärrä näistä mitään, mutta näyttöä osaan lukea. Osaisiko joku keksiä, missä mahtaa olla vika?

• kolme vaihtoehtoa

eli paneelit ei anna, säätäjä ei välitä tai akut ei ota vastaan!

• elikkäs

se "ohjauskeskus". Minkä merkkinen se on, onko kuvaa/linkkiä?

• Sähkötumpelo
        elikkäs kirjoitti:

se "ohjauskeskus". Minkä merkkinen se on, onko kuvaa/linkkiä?

Lataussäädin tai ohjauspaneli tai mikä se nyt on, on merkkiä NEL 1202 Smart. Onko kenelläkään kokemusta sen toiminnasta tai toimimattomuudesta? Tämä siis on kyllä toiminut vuodesta 1994, mutta parin viime vuoden aikana on ollut ongelmia, kuten aiemmassa viestissä kerroin.

• elikkäs
        Sähkötumpelo kirjoitti:

Lataussäädin tai ohjauspaneli tai mikä se nyt on, on merkkiä NEL 1202 Smart. Onko kenelläkään kokemusta sen toiminnasta tai toimimattomuudesta? Tämä siis on kyllä toiminut vuodesta 1994, mutta parin viime vuoden aikana on ollut ongelmia, kuten aiemmassa viestissä kerroin.

Mutta: 1. Mittaa yleismittarilla paneelin johdoista jännite (onko yksi vai useampi paneeli, mikä merkki/teho?) Auringossa jos näyttää n.17-21V, pitäis olla kunnossa ainakin paneeli. 2. Onko akut VARMASTI kunnossa? Jos on tavalliset käynnistysakut, niitä on hyvä "ravistella" vuosittain, jotta ei pääse sulfadoitumaan. Voitko ladata ne ihan täyteen esim. aggrella ja laturilla? Ovatko päässeet tyhjinä jäätymään talvella? 3. Tarkista kuitenkin vielä KAIKKI välikaapelit, irrota vaikka liittimistä/akunkengistä/ruuvien alta...siis kaikki liitokset ja jatkot. Näillä antamillasi tiedoilla epäilen kuitenkin, että säädin on rikki. Edullisimmat ei maksa muutamaa kymppiä enempää, kannattaisiko ostaa uusi, voi päästä helpoimmalla.

• Jaakko M.

Antamiesi tietojen perusteella veikkaan, että akut tai toinen niistä kahdesta on viallinen. Irrota kaapelit akuista erilleen ja mittaa niiden jännite siis kummastakin erikseen. Uskon, että ratkaisu on edessäsi.

• Jos akkujen nesteet ovat vähissä, niin ne eivät ota eikä anna virtaa vaikka jän- nitemittaukset osoittaisivat kaiken olevan kunnossa. Eli latausjännite olisi reilut 14 V ja jännite ilman kuormitusta 12,7 V. Jos nesteytys on OK, mutta virtaa ei vaan anna, niin finaalissa ovat akut.

• Sähkötumpelo
        Täpinä kirjoitti:

Jos akkujen nesteet ovat vähissä, niin ne eivät ota eikä anna virtaa vaikka jän- nitemittaukset osoittaisivat kaiken olevan kunnossa. Eli latausjännite olisi reilut 14 V ja jännite ilman kuormitusta 12,7 V. Jos nesteytys on OK, mutta virtaa ei vaan anna, niin finaalissa ovat akut.

Tulostelin itselleni kaikki saamani akkuja ja lataussäätimiä koskevat ohjeet ja lähden yrittämään taas. Kiitoksia kaikille vastanneille!

• aarinkoarmas
        Sähkötumpelo kirjoitti:

Tulostelin itselleni kaikki saamani akkuja ja lataussäätimiä koskevat ohjeet ja lähden yrittämään taas. Kiitoksia kaikille vastanneille!

meillä ohjausyksikkö napsuu eikä pysy päällä kuin hetken. auttaako akkujen vaihto vai voiko olla muuta ongelmaa paneeli on kunnossa. kiitos vihjeistä, sillä ei olisi varaa tilata kallista sähkömiestä paikalle.... tyhmänä otettiin akut irti syksyllä, mutta olis pitäny poistaa sulakekin ilmeisesti.........

• Saarelainen S.

Meillä on neljä 110Ah akkua, joista yksi vioittui jostakin syystä ja oireet olivat just tuollaiset. Kaikki akut olivat alle vuoden vanhoja. Akku toimitettiin takuuvaihtoon vain ja uusi tilalle, tulos: taas pelaa niin kuin ennenkin. Vikaantunut akku "kiehui" latauksen aikana kun muut olivat hissukseen. Jännitteet mitattiin jokaisesta erikseen ja siitähän se viallinen selvisi.

• Jaurunjävi

Minulla on vuonna 1989 ostettu amerikkalainen 64 watin paneelit ja norjalainen KBS-3 säädin ostettu samassa paketissa paneelin kanssa siitä erikoinen säädin että siihen sai kytkettyä kaksi paneelia siihen aikaan aika harvinaista en ole koskaan tuonut akkuja talveksi pois säätimessä on niinsanottu nollotila laitetaan päälle katkaisimesta kun syksyllä mokkikausi loppuu paneeli lataa kyllä akkuhin virtaa että pysyvät hengissä kevääseen asti paneeit ja säädin kestäneet 28 vutta akkuja vaihdettu 3 kertaa käytan nesteen märkäakkuja voi lisätä tislattua vettä jos tarvetta on
      Aurinkotervisin jaurunjävi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6524
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      58
      4462
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      3098
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      2977
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1895
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1554
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1536
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1485
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1330
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      44
      1230
    Aihe