Virvoitusjuoma pahentaa vatsatautia

limpsa

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Brittiviranomaiset Virvoitusjuoma pahentaakin vatsatautia/1135245394607 Muistan, että lapsena juotiin punaista jaffaa mahataudissa. Eipä nykyajan vanhemmat taida enää limpsaa lapsille juottaakaan.

81

29062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoitaja

      Muistaakseni sairaanhoidon opettaja kertoi esimerkin jostain lapsesta, joka oli tuotu sekavana ja huonovointisena ensiapuun. Syyksi paljastui lopulta talläinen "mummon tekemä" sokerisuolalitku, joka oli sitten sekoittanut lapsen elektrolyyttitasapainon ihan päälaelleen. Eli lapselle/aikuiselle vatsataudissakin sitä mitä pystyy vaan syömään ja juomaan. Limpparihan on kuitenkin todellisuudessa vain sokeroitua ja makeutettua hiilihapollista vettä (1/3=sokeria). Vettä, mehua, yleensäkkin jotain juotavaa, hedelmiä ja normaalia ruokaa, jos vaan sisällä pysyy. Ne on vanhan kansan myyttejä, että punainen jaffa auttaa tai että maitotuotteita ei voi syödä vatsataudissa.

      • Hoitsu99

        Siis ei jaffaa, ei keltaista tai punaista. Itsekin kuulun siihen sukupolveen, joille juotettiin jaffaa, kun oli vatsatauti. Miksi siis ei jaffaa tai mitään sokerijuomia.. Vatsataudin aiheuttaneet bakteerit tai virukset saavat vain lisää puhtia sokerista, eli toivottu parantava vaikutus voi jäädä haaveeksi. Näin minulle opetti minun sairaanhoidonopettaja vuonna '99. :)


      • 3*äiti

        No onko siitä sitten jotain haittaa jos juottaa punaista jaffaa lapselle mahataudissa? itse ostin jaffaa ku oli perheessä vatsatautia, ku tuntu ettei muuta nestettä saanu lapselle menemään alas. EIhän se mikään lääke todellakaan ole! mut nestettä kuitenki..


      • 3*äiti
        Hoitsu99 kirjoitti:

        Siis ei jaffaa, ei keltaista tai punaista. Itsekin kuulun siihen sukupolveen, joille juotettiin jaffaa, kun oli vatsatauti. Miksi siis ei jaffaa tai mitään sokerijuomia.. Vatsataudin aiheuttaneet bakteerit tai virukset saavat vain lisää puhtia sokerista, eli toivottu parantava vaikutus voi jäädä haaveeksi. Näin minulle opetti minun sairaanhoidonopettaja vuonna '99. :)

        No niin nyt sain vastauksen. Eli siis mielummin ei jaffaa. No sit kysynki et mitä sitten pitää lapselle antaa mahataudissa? onko gefilus tuotteista mitään apua ku niistä ne ainaki vastaanotolla on puhunut.. ja tiedättekö miksi "vanha kansa" sanoo ettei maitoa sais juottaa???? sama jutun oon myös kuullut et jos on yskä ni ei sais maitoo antaa? (Oon kyl antanu kielloista huolimatta..)


      • pienellä
        3*äiti kirjoitti:

        No niin nyt sain vastauksen. Eli siis mielummin ei jaffaa. No sit kysynki et mitä sitten pitää lapselle antaa mahataudissa? onko gefilus tuotteista mitään apua ku niistä ne ainaki vastaanotolla on puhunut.. ja tiedättekö miksi "vanha kansa" sanoo ettei maitoa sais juottaa???? sama jutun oon myös kuullut et jos on yskä ni ei sais maitoo antaa? (Oon kyl antanu kielloista huolimatta..)

        lapsella maito kerää limaa nieluun ja sitärataa...


      • Äiti vm -59

        Jaffalla ei ole minkäänlaista parantavaa vaiku- tusta. Päinvastoin. Sokerin käsittely on elimis- tölle jo muutenkin "kova homma" ja sitten kun värjättyä sokerivettä kaadetaan oksentelevan ja ripuloivan ihmisen vatsaan niin johan on elimistö kovilla. Limsassa ei ole kertakaikkiaan mitään korvaavia aineita, joita vatsataudissa poistuu kehosta. Meillä käytetään vettä, urheilujuomaa ja suolakeksejä.


      • AUTTAA
        Hoitsu99 kirjoitti:

        Siis ei jaffaa, ei keltaista tai punaista. Itsekin kuulun siihen sukupolveen, joille juotettiin jaffaa, kun oli vatsatauti. Miksi siis ei jaffaa tai mitään sokerijuomia.. Vatsataudin aiheuttaneet bakteerit tai virukset saavat vain lisää puhtia sokerista, eli toivottu parantava vaikutus voi jäädä haaveeksi. Näin minulle opetti minun sairaanhoidonopettaja vuonna '99. :)

        Itse pienempänä join keltaista jaffaa vatsatautiin ja sanotaan, että minusta se auttoi ja hyvin!!


      • PiiPPinen

        mahataudin ja kun soitin sairaalaan sieltä annettiin ohjeet että hapanmaitotuotteita voi syödä (viili, piimä, maustamaton jugurtti) ja kivennäisvettä juoda. Ja tietysti mehu ja vesi. Ja mitä pystyy vaan ottamaan mutta ei missään nimessä limsaa, ei keltaista eikä punaista jaffaa.


      • AUTTAA kirjoitti:

        Itse pienempänä join keltaista jaffaa vatsatautiin ja sanotaan, että minusta se auttoi ja hyvin!!

        näin. Tepsi todella hyvin. Sellanen pieni tarkennus, että sen piti olla Hartwallin Keltasta. Muitten merkkien en havainnu vaikuttavan positiivisella tavalla. Ja toimii edelleen, nykyäänkin Hartwallin Keltasessa Jaffassa on sitä jotain.....


      • Nimetön
        pikinyrkki kirjoitti:

        näin. Tepsi todella hyvin. Sellanen pieni tarkennus, että sen piti olla Hartwallin Keltasta. Muitten merkkien en havainnu vaikuttavan positiivisella tavalla. Ja toimii edelleen, nykyäänkin Hartwallin Keltasessa Jaffassa on sitä jotain.....

        Ennen limsa ei ollutkaan jokapäiväinen juoma vaan sitä sai lastenjuhlissa ja oksennustaudissa niin johan se "paransi". Nyt lapset juo useemmin limsaa ja ei tarvitse olla kipee että saa limpparia.


      • liuos
        3*äiti kirjoitti:

        No niin nyt sain vastauksen. Eli siis mielummin ei jaffaa. No sit kysynki et mitä sitten pitää lapselle antaa mahataudissa? onko gefilus tuotteista mitään apua ku niistä ne ainaki vastaanotolla on puhunut.. ja tiedättekö miksi "vanha kansa" sanoo ettei maitoa sais juottaa???? sama jutun oon myös kuullut et jos on yskä ni ei sais maitoo antaa? (Oon kyl antanu kielloista huolimatta..)

        toiminut mulla. Käsittääkseni turvallista lapsellekin, aika tyyristä vain. Apteekissa neuvovat.


      • lähes yhtä
        PiiPPinen kirjoitti:

        mahataudin ja kun soitin sairaalaan sieltä annettiin ohjeet että hapanmaitotuotteita voi syödä (viili, piimä, maustamaton jugurtti) ja kivennäisvettä juoda. Ja tietysti mehu ja vesi. Ja mitä pystyy vaan ottamaan mutta ei missään nimessä limsaa, ei keltaista eikä punaista jaffaa.

        paha kuin tuo sokeri on hiilihapot. Ne ärsyttävät vatsaa todella. Joten jaffassa yhdistyy kaksikin vatsaa ärsyttävää asiaa. Kivennäisvesi on ok, sillä siitä saa suoloja, eikä se sisällä sokeria. Tosin kivennäisvettäkin pitäisi seisottaa ennen juomista, jotta hiilihappo haihtuu ainakin suurimmaksi osaksi.


      • hoiturisetä
        3*äiti kirjoitti:

        No niin nyt sain vastauksen. Eli siis mielummin ei jaffaa. No sit kysynki et mitä sitten pitää lapselle antaa mahataudissa? onko gefilus tuotteista mitään apua ku niistä ne ainaki vastaanotolla on puhunut.. ja tiedättekö miksi "vanha kansa" sanoo ettei maitoa sais juottaa???? sama jutun oon myös kuullut et jos on yskä ni ei sais maitoo antaa? (Oon kyl antanu kielloista huolimatta..)

        Suomalaisessa tutkimuksessa selvitettiin että hapollinen juoma(jaffat yms) ärsyttävät suolistoa joka saattaa olla jo valmiiksi ärtynyt mahdollisen oksentelun vuoksi. Sitävastoin tutkimuksessa suositeltiin hapanmaitotuotteita jotka itse ymmärsin esim piimäksi ja jugurtiksi. Näiden lisäksi tulee nauttia nesteitä reilusti muutenkin kuivumisen ehkäisemiseksi.


      • ilmassa...
        pikinyrkki kirjoitti:

        näin. Tepsi todella hyvin. Sellanen pieni tarkennus, että sen piti olla Hartwallin Keltasta. Muitten merkkien en havainnu vaikuttavan positiivisella tavalla. Ja toimii edelleen, nykyäänkin Hartwallin Keltasessa Jaffassa on sitä jotain.....

        meiän mummo o9n laskeutunu lapsen tasolle.no sille tuli mahatauti,vein vennäält ostettua fanttaa ni eip kelevannu,ko passitti kauppaa hakemmaa jahvaa.hain,ja laitoin lasiin silti fanttaa,ni eip huomannunna kanttura mittää erroo vaan oli tyytyväinen.ja mie sain laatulimpsaa ku join jahvat ite.että näin..


      • AnskuSi
        Äiti vm -59 kirjoitti:

        Jaffalla ei ole minkäänlaista parantavaa vaiku- tusta. Päinvastoin. Sokerin käsittely on elimis- tölle jo muutenkin "kova homma" ja sitten kun värjättyä sokerivettä kaadetaan oksentelevan ja ripuloivan ihmisen vatsaan niin johan on elimistö kovilla. Limsassa ei ole kertakaikkiaan mitään korvaavia aineita, joita vatsataudissa poistuu kehosta. Meillä käytetään vettä, urheilujuomaa ja suolakeksejä.

        Kyllä se kuule silleen on että keltanen jaffa on ihmeellinen. Se on aina minut parantanu vatsataudista kun siihen olen sairastunut. ei ole mennyt kun päivä (joskus olen viellä samana päivänäkin parantunut, tosin harvinaista), mutta n. 3 päivänä olen jo terve, vatsataudista. Saattaahan siitä tulla joku flunssa tai muita tautiin liittyviä oireita. (nuhaa, kurkkukipua, yskää. Vatsataudissa tosin voi ilmaantua myös päänsärkyä ja kuumetta niinkuin yleensä itselläni ilmaantuu. Myös vatsavaivat vaivaavat välillä, eikä pelkästää vatsataudissA). Mutta itselläni on kokemusta, ja kyllä se jaffa ainakin mua auttoi todella hyvin ja paljon, mut punasta jaffaa en suosittele vaikka eihän sitä ole tultu ikinä kokeiltuakaan.. Mutta luotan itse keltaiseen jaffaan enemmän! :) Hyvää kesää kaikille!


      • Yualle
        Hoitsu99 kirjoitti:

        Siis ei jaffaa, ei keltaista tai punaista. Itsekin kuulun siihen sukupolveen, joille juotettiin jaffaa, kun oli vatsatauti. Miksi siis ei jaffaa tai mitään sokerijuomia.. Vatsataudin aiheuttaneet bakteerit tai virukset saavat vain lisää puhtia sokerista, eli toivottu parantava vaikutus voi jäädä haaveeksi. Näin minulle opetti minun sairaanhoidonopettaja vuonna '99. :)

        Jafaa juotiin sitä varten, että se burpituttaa ja sitä kautta helpottaa oloa.


      • sairasnt
        AnskuSi kirjoitti:

        Kyllä se kuule silleen on että keltanen jaffa on ihmeellinen. Se on aina minut parantanu vatsataudista kun siihen olen sairastunut. ei ole mennyt kun päivä (joskus olen viellä samana päivänäkin parantunut, tosin harvinaista), mutta n. 3 päivänä olen jo terve, vatsataudista. Saattaahan siitä tulla joku flunssa tai muita tautiin liittyviä oireita. (nuhaa, kurkkukipua, yskää. Vatsataudissa tosin voi ilmaantua myös päänsärkyä ja kuumetta niinkuin yleensä itselläni ilmaantuu. Myös vatsavaivat vaivaavat välillä, eikä pelkästää vatsataudissA). Mutta itselläni on kokemusta, ja kyllä se jaffa ainakin mua auttoi todella hyvin ja paljon, mut punasta jaffaa en suosittele vaikka eihän sitä ole tultu ikinä kokeiltuakaan.. Mutta luotan itse keltaiseen jaffaan enemmän! :) Hyvää kesää kaikille!

        Samoja kokemuksia mulla... oon ny itekki mahataudissa ja meinaa oksentaa mutta kun ottaa vähänkin pikasta limpsaa nii heti helepottaa. Näin on käynyt aina. Joka kerta, sama mitä limpsaa.


      • Jahvaaaa
        3*äiti kirjoitti:

        No onko siitä sitten jotain haittaa jos juottaa punaista jaffaa lapselle mahataudissa? itse ostin jaffaa ku oli perheessä vatsatautia, ku tuntu ettei muuta nestettä saanu lapselle menemään alas. EIhän se mikään lääke todellakaan ole! mut nestettä kuitenki..

        Kaikki, minkä lapsi pystyy juomaan ja joka pysyy sisällä, on hyväksi. Eli tässä tapauksessa Jaffa.


      • Vai urheilujuomaa
        Äiti vm -59 kirjoitti:

        Jaffalla ei ole minkäänlaista parantavaa vaiku- tusta. Päinvastoin. Sokerin käsittely on elimis- tölle jo muutenkin "kova homma" ja sitten kun värjättyä sokerivettä kaadetaan oksentelevan ja ripuloivan ihmisen vatsaan niin johan on elimistö kovilla. Limsassa ei ole kertakaikkiaan mitään korvaavia aineita, joita vatsataudissa poistuu kehosta. Meillä käytetään vettä, urheilujuomaa ja suolakeksejä.

        Vai että urheilu juomaa, se ei todellakaan ole hyvä tapa sitä en juottaisi vaikka lapseni ei olisi sairas ...


      • sfdhk
        liuos kirjoitti:

        toiminut mulla. Käsittääkseni turvallista lapsellekin, aika tyyristä vain. Apteekissa neuvovat.

        Osmosal ei ole ikinä niin kallista (muutama euro) ettei sitä kannattaisi pitää kotona kaiken varalta. Meidän perhe säästänyt hinnan monin verroin esim. rajun noroviruksen yhteydessä. Eipä tullut monen vuorokauden osastokeikkaa vaikka viikko oli oksennettu. Päivystyksessä käytiin ja hieman hoitaja ihmetteli kun ei ollutkaan lapsi kuivunut.


      • parasta
        sfdhk kirjoitti:

        Osmosal ei ole ikinä niin kallista (muutama euro) ettei sitä kannattaisi pitää kotona kaiken varalta. Meidän perhe säästänyt hinnan monin verroin esim. rajun noroviruksen yhteydessä. Eipä tullut monen vuorokauden osastokeikkaa vaikka viikko oli oksennettu. Päivystyksessä käytiin ja hieman hoitaja ihmetteli kun ei ollutkaan lapsi kuivunut.

        Unohtui mainita, et pysyy paremmin sisällä kuin muut juomat. Lapsi huomasi sen itsekin, mm. vesi tulee heti takaisin mutta osmosal pysyy edes hetken. Hemmetin pahaa se kyllä on. Koetettiin sekoittaa jauhe mehuunkin.


    • Kun sairastuin outoon vatsatautiin lomalla Floridassa sain kirjalliset ohjeet juoda runsaasti paikallista urheilujuomaa gatoria ja muutämä suolatikku tai perunalastu päivässä. ehdoton ei maito ja lihatuotteille liemenäkin. Kyllä siitä selvisin noilla ohjeilla ja kunto koheni juomalla huomattavan nopeasti.

    • -e-

      en usko että se pahentaa sairautta..pelkkää roskaa koko juttu!!

    • auta.

      vatsataudeissa,parempi vaihtoehto on raikas vesi.60 luvulla limsoihin lisättiin aineita jotka auttoivat ripulissa,mutta nehän poistettiin jo valovuosia sitten.

    • Timbe1

      Kyllä se jaffa ilsellä pelitti varsin hyvin sillo pienenä, tosin siihen ainaa nyt ei ollut ku oikeastaan tasan yhdenlainen jaffa eikä miljoonaa erivaihtoehtoa. Perus jaffalla omat mahataudit lapsena lähtivät varsin mallikkaasti

    • mikä kumma?

      Kun itselläni (merkistä riippumatta) limonadin juominen aiheuttaa paksua limaneritystä ja johtaa oksennusreaktioon. Mikä IHME noissa limonadeissa on nykyään vikana?

      • ....

        Mutta olen yhdistänyt tämän enemmänkin juoman kylmyyteen kuin sokeriin... eli oli se sit light- tai sokerilimpparia tai -siideriä nii ei jäitä sekaan mulle... muuten yskittää niin pirusti. Varsinkin jos oikeen nopeesti juo.


    • OIKEAT AINEET

      ja se on kaiken lisäksi vatsaystävällinen juoma. On testattu lapsilla ja aikuisilla, hyvin toimii! Juoma imeytyy nopeammin kuin vesi, puhumattakaan limsoista, joissa on liikaa sokeria ja hiilihappoja eikä suoloja ollenkaan. Vähän kerrallaan ja usein Maratonicia, niin ei pääse lapsi "kuivumaan"!!

      • iiin niinn n

        Jaffan huono vaikutus taisi johtua osmoottisuudesta. Pidättää vaan enempi nestettä suolistossa ja ripuli pahenee..


      • MARATONICia

        Itsekin todennut aineen erinomaisuuden ko. tilanteissa. Lapsetkin tykkää juoda kun on maultaan kuitenkin suht mietoa. Maratonicia ei vaan tahdo löytää mistään:(


      • Maratonicia
        MARATONICia kirjoitti:

        Itsekin todennut aineen erinomaisuuden ko. tilanteissa. Lapsetkin tykkää juoda kun on maultaan kuitenkin suht mietoa. Maratonicia ei vaan tahdo löytää mistään:(

        Prisman urheiluosastolta. Kannattaa varmaan kysyä sieltä, ja kai niillä omat nettisivutkin?


      • sokeri
        iiin niinn n kirjoitti:

        Jaffan huono vaikutus taisi johtua osmoottisuudesta. Pidättää vaan enempi nestettä suolistossa ja ripuli pahenee..

        saa vatsan käymään -> ärsyttää vatsaa ja kuluttaa turhaan energiaa


    • kokemuksella

      S-hoitaja neuvoi, anna lapselle vähän shipsejä jotta saa suoloja. Ja mitä vaan nestettä, mehua tms. Päästiin pahemman yli 3v.n pojan kans.

    • Suvi 1

      Ei sillä varmaan parantavaa vaikutusta ollut. Piti saada nestettä elimistöön mahdollisimman "kivuttomasti" Limsa maistui kelle vaan. Myös sairaana. Ja jaffa ooli silloin ainutta tai varmaan halvinta. Ja sitten uskottiin, että se sen parantaa.... Kyllä sitä varmaan nykyäänkin köytetään. Kun vanhemmat ei usko tutkimuksiin vaan ajattelee kyllä sitä ennenkin ja se on sitä nykyajan vouhotusta.

    • jorma jaffa rulez

      aijjaa... juon vaikka olisin kipee tai ei

    • juovat

      Jaffaa tai vaikka kahvia jos maistuu mahataudissa, aina on jaffa kelvannut ja helpottanut oloa. Itse juon vichyä, jota myös lapset jaffan lisäksi ottavat. Käsien pesulla tosin ollaan mahataudeista päästy, kun lapsetkin jo uskovat että pesevät itseään ei muita varten. Eli eiköhän tuo ole jokaiselle mahataudissa parasta tasan se mikä maistuu ja pysyy sisällä.

      • Perusjahva

        Mulla alkoi vatsatauti oksennuksella ja ripuloinnilla. Toisena päivänä pyysin kaveria tuomaan ison pullon keltaista jaffaa, kun jotenkin tuntui että sitä mun keho just halus eikä mitään muuta. Sitä sit lipitin pitkin päivää aina sen verran ettei tullut kertaruiskauksella ulos :) Kolmantena päivänä olin terve ja ruoka maittoi. Kaverit sairastu mun jälkeen ja potivat tautia viikon, ilman Jaffaa. Mitä tästä siis opimme? Että minun mahatautiin keltainen jaffa auttoi.


      • örkki
        Perusjahva kirjoitti:

        Mulla alkoi vatsatauti oksennuksella ja ripuloinnilla. Toisena päivänä pyysin kaveria tuomaan ison pullon keltaista jaffaa, kun jotenkin tuntui että sitä mun keho just halus eikä mitään muuta. Sitä sit lipitin pitkin päivää aina sen verran ettei tullut kertaruiskauksella ulos :) Kolmantena päivänä olin terve ja ruoka maittoi. Kaverit sairastu mun jälkeen ja potivat tautia viikon, ilman Jaffaa. Mitä tästä siis opimme? Että minun mahatautiin keltainen jaffa auttoi.

        äitini oli aikoinaan sairaalassa töissä ja hänen kertoman mukaan lapsille annettiin veteen sekoitettua perunajauhoa, ei varmaan kaikkein mukavinta juotavaa, mutta tekee suojaavan kalvon ja auttaa mahakipuun, kokemusta on,


    • valoholisti

      viimeisin mahatauti mitä minulla oli, niin eikun limsaa lasiin vain.vie pahan maun pois suusta, eikä oksettanut vähään aikaan tai ollenkaan. uskon,että SAATTAA olla pahaksi, mutta ei ainakaan minulle.vaikka kuinka pieni olin, niin vanhemmat anto limsaa juoda. jotkut kaverit on mussuttanu sipsejäkin vatsataudissa.sitä en kyllä ymmärrä.ne luulis oksettavan kyllä enemmän...:O

      • mievaaaaaan

        Itselleni on kanssa aina penskana juotettu jaffaa vatsataudissa, enkä muista, että siitä mitään haittaa silloin olisi ollut; taisi olla ainoa juoma mikä oikeasti pysyi sisällä. Sipsit taas sitoo sitä nestettä sisällä, mikä tekee sen, ettei kaikki nouse niin helposti ylös ja keho saa suoloja. Viime kerralla kun olin vatsataudissa ja kaikki tuli ulos niin ylhäältä kuin alhaaltakin, joku sattui vihjasemaan, ettei se jaffa olekaan niin hyvää vatsataudissa kuin ollaan puhuttu ja käski minun kokeilemaan kokista ja sen ohella popsimaan sipsejä = vatsatauti kesti yhden päivän, toisena päivänä kaikki pysyi jo sisällä.


      • 1+8
        mievaaaaaan kirjoitti:

        Itselleni on kanssa aina penskana juotettu jaffaa vatsataudissa, enkä muista, että siitä mitään haittaa silloin olisi ollut; taisi olla ainoa juoma mikä oikeasti pysyi sisällä. Sipsit taas sitoo sitä nestettä sisällä, mikä tekee sen, ettei kaikki nouse niin helposti ylös ja keho saa suoloja. Viime kerralla kun olin vatsataudissa ja kaikki tuli ulos niin ylhäältä kuin alhaaltakin, joku sattui vihjasemaan, ettei se jaffa olekaan niin hyvää vatsataudissa kuin ollaan puhuttu ja käski minun kokeilemaan kokista ja sen ohella popsimaan sipsejä = vatsatauti kesti yhden päivän, toisena päivänä kaikki pysyi jo sisällä.

        Suoloja? Sipseissä on vain natriumkloridia (NaCl), eli se niistä suoloista, ellet ole mineraalisuolattuja ostanut. Sitoo kyllä nestettä, mitään muuta hyötyä siitä ei sitten olekaan.


    • yllättävä

      uutinen, että jos lapsi on kovassa mahataudissa eikä mikään pysy sisällä niin ensiapu kotona on Coca cola ( vaahtoaa jos lapsi oksentaa, joten ei polta kurkunpäätä eikä tule ryöppynä ulos) Ja suolasipsejä (ei tarvii syödä koko pussia vaan antaa lapsen syödä tai imeskellä sipsiä, josta saa suolaa) Meillä nuo ovat tepsineet edelleen...!!! Ja monella muulla joille olen neuvon antanut, jonka itse olen ihan lästenlääkäriltä kuullut. Jaffaa en ole ikinä edes juottanut..itse muistan lapsuudesta jaffan juonnin, se oli kaameeta. Toinen mitä meillä lapset juovat paljon kun ovat kipeinä tai mahataudissa on ihan perus suomalainen mustaviinimarjamenu...lämmitettynä!!

      • pienenä

        no ainakin vedet ja muut tuli ulos samantien mut kun jaffaa lapsi joi kun oli mahataudissa niin loppu se oksentelu ja sai lapsi nukkuakki välillä mutta jos joi vettä niin ulos tuli samantien.on kyllä sanottu että ei sitä kannata antaa mutta kun pienenä ite on juonu niin se tulee aina ensimmäisenä mielessä ja muutenki sitte syödään ja juodaan sitä mitä pystytään eikä muuta..


      • oooooooo
        pienenä kirjoitti:

        no ainakin vedet ja muut tuli ulos samantien mut kun jaffaa lapsi joi kun oli mahataudissa niin loppu se oksentelu ja sai lapsi nukkuakki välillä mutta jos joi vettä niin ulos tuli samantien.on kyllä sanottu että ei sitä kannata antaa mutta kun pienenä ite on juonu niin se tulee aina ensimmäisenä mielessä ja muutenki sitte syödään ja juodaan sitä mitä pystytään eikä muuta..

        Limsaa voi olla helpompi juoda kuin vettä, mutta jos on oikein kipeä ja kova nestehukka niin keitettyyn veteen sekoitetaan suolaa ja sokeria. Maistuu aivan hirveelle, mutta olo paranee kummasti. Sitä sekoitusta kait saa apteekistakin. Limut on ällöttävää lisäaineilla höystettyä sokerivettä ja melkein saa vatsataudin kun juo niitä.


      • huuhaatako
        oooooooo kirjoitti:

        Limsaa voi olla helpompi juoda kuin vettä, mutta jos on oikein kipeä ja kova nestehukka niin keitettyyn veteen sekoitetaan suolaa ja sokeria. Maistuu aivan hirveelle, mutta olo paranee kummasti. Sitä sekoitusta kait saa apteekistakin. Limut on ällöttävää lisäaineilla höystettyä sokerivettä ja melkein saa vatsataudin kun juo niitä.

        Kyllä se nyt vain on ollut meikäläisellä niin, että suomalainen, huom, ei-kevyt,vaan normi, tietyn firman keltainen (aivan ehdottomasti!) jaffa ja voileipäkeksit ovat pysyneet sisällä parhaiten ja auttaneet oloa ja vielä banaani, sitten kun ollaan jo enemmän voiton puolella. Sokeroitu tee on myös hyvää koko ajan. Yritin tässä hiljattain vatsataudissa noudattaa sitä uudempaa neuvoa ja yritin syödäkin. Ei kyllä toiminut, mahatauti pitkittyi. Palasin vanhaan, ja sillähän se tauti lähti. Siis: ihan aluksi, kun tauti on pahimmoillaan, vältetään kaikkea suuhun pantavaa - siis ihan kaikkea -noin puoli päivää - aikuinen kyllä kestää. Sitten teetä ja voileipäkeksiä, illemmalla banaania ja jaffaa. Olen pohtinut, ovatko ne hapot, sokeri ja neste siinä jaffassa jotenkin tasapainossa, kun se vain silkasti toimii. Uskon asia tämä ei voi olla, koska vilpittömästi yritin noudattaa muita lääketieteellisesti muka parempia ohjeita, eivätkä toimineet yhtään.


      • Tietenkin...

        Itsekin sain setältäni tietää, että kokis on parasta, ja siitä lähtien meillä on toivuttu kokiksella. Hapan jogurtti pieninä kerta-annoksina on myös koettu hyväksi. Ihan vaikkapa bulgaarian jogurtti. Pakkasesta mustikkaa, jos sattuu olemaan (kotimaista) Ennen vanhaan kuivattiin mustikkaa vatsataudin lääkkeeksi lapsiperheissä.


    • heikinmarkkinat sentään!

      On se nyt kumma,kuuma tee aiheuttaa syöpää..ja kaikki aiheuttaa syöpää ja sitä sun tätä....huoh.. Minä en ikinä juo jaffaa mutta kyllä se ainakin minun mahatauteihin auttaa! Pojalle juotan mehuja ja koitan syötän hedelmiä ym jotain kevyttä. Kaveri kertoi taannoin että kun sekoittaa lasilliseen vettä perunajauhoja niin se auttaa...lapsille vähän tiivistettä mukaan niin menee ales,en ole vielä kokeillut,mutta sen teen kun mahatauti taas iskee.

      • marko 29

        mielestäni jaffa hyvä juoma vatsataudissa,mutta silloinkun tauti alkuvaiheessa ja laatta lentää niin se on kyllä ihan sama et mitä sinne laittaa se tulee ylös mielestäni tulee olla syömättä ja juomatta sen aikaa kunnes vatsa hieman rauhoittuu ja sit pikku hiljaa nesteyttää itselläni ainakin toi happopitonen juoma rauhoittaa vatsanmölinää todistetusti jo monta kertaa.


      • Ja millä perusteella jaffa pahasta? Kuin monen ihmisen otos tässä tutkimuksessa on?! Ite en ole oksentanut varmaan 10 vuoteen.(Oon 18.) Oon toisaalta ihan pienestä pitäen kylläki pessy käsiä tosi ahkerasti ja meillä oli aina vatsatautipotilaalle oma pyyhe, jota käytti. Ja perusjaffa, kokis, appelsiinituoremehu ja mustikkakeitto ne on mun vatsatautini parantanu. Ja iha pienenä joskus söin lääkehiiltäki, ku sattu sellastaki kaapist löytyyn. Et tuhlatkaa te rahanne kalliisiin apteekin ihmeliemiin, mä tyydyn vanhoihin, hyviks koettuihin ja HALPOIHIN metodeihin, kunnes huomaan että ne ei enää toimi.


      • rfgaerhger
        Prabbu kirjoitti:

        Ja millä perusteella jaffa pahasta? Kuin monen ihmisen otos tässä tutkimuksessa on?! Ite en ole oksentanut varmaan 10 vuoteen.(Oon 18.) Oon toisaalta ihan pienestä pitäen kylläki pessy käsiä tosi ahkerasti ja meillä oli aina vatsatautipotilaalle oma pyyhe, jota käytti. Ja perusjaffa, kokis, appelsiinituoremehu ja mustikkakeitto ne on mun vatsatautini parantanu. Ja iha pienenä joskus söin lääkehiiltäki, ku sattu sellastaki kaapist löytyyn. Et tuhlatkaa te rahanne kalliisiin apteekin ihmeliemiin, mä tyydyn vanhoihin, hyviks koettuihin ja HALPOIHIN metodeihin, kunnes huomaan että ne ei enää toimi.

        Minullekki on aina opetettu että jaffaa ja ostettukin sitä.Ei siitä muuta hyötyy oo ku että yrjömaistuu paremmalta


    • mis o tunteet

      Taas tieteillään ja unohdetaan psykologia. Minä paranin ja nopeasti keltaisella sokerijaffalla lapsena useasti. Eikä sitä silloin litratolkulla juotu niin kuin aina nykyään.

      • ja vieläkin

        oon terve


      • ....

        Haa, muistan hyvin kun kymmenisen vuotta sitten Aamulehdessä oli asiasta juttu, "kysy ja vastaa"- palstalla. Siinä Hartwallin edustaja kertoi jotakin pseudo-tieteellisiä faktojaan siitä miksi punainen Jaffa tepsii mahatautiin. Vähän päästä lehden yleisönosastoon kirjoitti asiasta vastineen kemian professori, joka kumosi kaiken huuhaana.


      • ojasta allikkoon

        Nokialla taannoin tuli todistettua, että Jaffa on parasta vatsatautiin.


    • *-*-*-* :)

      Itse hiukan paastoan, Sitten juon tavallista teetä, Näkkileipää ja juustoa päälle. Eipä ole vatsatautia oikeestaan ollut...tosi harvin usein olen kyllä välttynyt vatsataudilta vaikka kuinka monissa ollut lähipiirissäkin. En kyllä suuhuni mitään pahemmin laita.

    • sairastaja-1

      olen juonut kivennäisvettä ja limsaa vatsatautiin..auttanut on, myös suolaista purtavaa

    • ...

      Meillä on mummo ja äiti opettanu et mustikkakeittoa mahataudissa. Joko itse keitettynä tai vaikka sitten kaupasta ostettuna. Ja tota mustikkakeittoa ja jaffaa on kyllä koko suku ottanu mahataudissa, niin lapset ja aikuiset ja on helpottanu ja suosittelen tuota kaikille.

      • Tuulevi

        Mun lapsella oli pienenä vakava vatsatauti. Oksensi kaiken minkä sisään sai, niin mustikkasopat kuin jaffatkin. Joutui sairaalahoitoon. Joku hoitaja sanoi että limsaa ei saa antaa, koska se kuohuttaa ja tekee lisää oksennusreaktiota. Lapsi joutui osastolle sisään ja tiputukseen yöksi. Siellä lääkäri sanoi, että ihan sama juoko vettä, mehua tai limsaa, kunhan pystyy juomaan ja saa nestettä.Ruokaa sai syödä, mutta se ei maistunut. Ainoastaan smurffi-limsa ja mehujää meni alas ja sitä sai niin paljon kuin halusi. Poika toipui ja pääsi kotiin kun nesteitä alkoi mennä alas. Kotihoito-ohjeina kehotettiin juomaan ja syömään minkä alas saa ja suola tasapainon takaisinsaamiseen vaikka sipsejä. Tauti ohi nopeasti ja entinen meno päällä pian:)


      • Näkkileipää
        Tuulevi kirjoitti:

        Mun lapsella oli pienenä vakava vatsatauti. Oksensi kaiken minkä sisään sai, niin mustikkasopat kuin jaffatkin. Joutui sairaalahoitoon. Joku hoitaja sanoi että limsaa ei saa antaa, koska se kuohuttaa ja tekee lisää oksennusreaktiota. Lapsi joutui osastolle sisään ja tiputukseen yöksi. Siellä lääkäri sanoi, että ihan sama juoko vettä, mehua tai limsaa, kunhan pystyy juomaan ja saa nestettä.Ruokaa sai syödä, mutta se ei maistunut. Ainoastaan smurffi-limsa ja mehujää meni alas ja sitä sai niin paljon kuin halusi. Poika toipui ja pääsi kotiin kun nesteitä alkoi mennä alas. Kotihoito-ohjeina kehotettiin juomaan ja syömään minkä alas saa ja suola tasapainon takaisinsaamiseen vaikka sipsejä. Tauti ohi nopeasti ja entinen meno päällä pian:)

        Kyllä se tauti ennemmin tai myöhemmin menee ohi söipä tai joipa mitä tahansa. Tietysti sitten jos se monta päivää kestää niin alkaa polttelemaan jo turhaan paikkoja. Itse en voi juoda hiilihapollisia ollenkaan, ne tulevat ihan samantien ylös. Yksi hoitaja niitä suositteli, toinen kielsi. Sain kerran neuvoksi syödä mustikkakeittoa, puuroa ja näkkileipää. Jälkimmäiset ovat "kuivia" eivätkä ärsytä mahaa. Tärkeintä lienee nauttia sitä mikä (mahdollisesti )menee alas ja pysyy siellä.


      • P*SKA
        Näkkileipää kirjoitti:

        Kyllä se tauti ennemmin tai myöhemmin menee ohi söipä tai joipa mitä tahansa. Tietysti sitten jos se monta päivää kestää niin alkaa polttelemaan jo turhaan paikkoja. Itse en voi juoda hiilihapollisia ollenkaan, ne tulevat ihan samantien ylös. Yksi hoitaja niitä suositteli, toinen kielsi. Sain kerran neuvoksi syödä mustikkakeittoa, puuroa ja näkkileipää. Jälkimmäiset ovat "kuivia" eivätkä ärsytä mahaa. Tärkeintä lienee nauttia sitä mikä (mahdollisesti )menee alas ja pysyy siellä.

        Tämmöstä siis tänään.Ei kyl itellä on ainakin auttanut,mikä lie sitten tutkimuksessa,koska tämäkin taitaa olla aika yksilöllistä mikä auttaa mikä ei, mikä pysyy alhaalla, mikä ei.


      • Aina on jaffa
        P*SKA kirjoitti:

        Tämmöstä siis tänään.Ei kyl itellä on ainakin auttanut,mikä lie sitten tutkimuksessa,koska tämäkin taitaa olla aika yksilöllistä mikä auttaa mikä ei, mikä pysyy alhaalla, mikä ei.

        auttanut.


    • ihme tutkimuksia

      eikös ne nyt parempaanki voisi sitä rahaa laittaa.. itse ainakin muistan kun lapsena sai limpparia, yleensä jaffaa kun oli vatsataudissa ja suolan sai suolakurkun siivuista.. ja kyllä auttoi.. eipä tarvinnu äitin hakea apteekista ihme liuvoksia.. nykyäänki juon limsaa ja syön suolakurkkuja kun vatsatauti iskee ja hyvin aina parantunut taudista :)

    • ewew323232

      Kuka nyt vatsatautiin joisikaan limonadia...

    • JAFFA parantaa

      Jaffahan vie taudit mennessään aina. Koskaan ei mitään ongelmia ollut sitä litkiessä ja koskaan ei vatsatauti kauaa jaksanu jaffan kanssa taistella. Varjopuoli jaffan juomisessa vatsataudin aikana on että sitä ei tee mieli juoda sitten terveenä, koska se maistuu "oksennukselta". :D

      • jaffa on hyvää aina

        Hyi jessus, jos limsa tuntuisi maistuvan oksennukselta, niin eihän sitä pystyisi oksennustaudissa juomaan. Jaffa peittää sopivasti sen järkyttävän maun suussa, mikä oksennuksesta tulee. Jaffa tuntuu raikkaalta ja myös terveenä se maistuu hyvälle. Sen sijaan jos olen kuunnellut jotain uutta levyä oksennustaudissa, niin se levy tuo aina mieleen oksennustaudin. Koska tiedän tämän, pyrin nykyään olemaan kuuntelematta musiikkia lainkaan oksennustaudissa! En halua pilata mitään hyvää musiikkia taudin takia!


      • laatta lentää

        Heräsin tänä yönä mahakipuun menin vessaan ja oksensin.... Sit oksentelin pitkin yötä aamuun asti kunnes isä tuli töistä ja käskin sen hakea jaffaa... toi mulle fanta zeroa ja hyvin pysyy alhaalla toisinkuin vesi. Vaikka välillä meinaa tulla ylös mutta alhaalla se kummiski pysyy.


    • noroko

      olemme juuri sairastaneet kovan vatsataudin kaikki läheisit ja meille suositeltiin colajuomaa ja sitäpä juotiin ja parannuttiin ja ainakin pysyi sisällä.

    • sisällä

      Kun viimeksi olin vatsataudissa, vain Jaffa pysyi sisällä. Rajussa vatsataudissa on välttämätöntä saada nestettä. Lisäksi Jaffan sokeri antaa voimia, joten juon edelleenkin jaffaa, kun vatsatauti iskee.

    • Kunnon konstit....

      keltasta jaffaa ja väliin myös kuumaa suolavettä. Johan rauhoittuu vatsa!

    • k.apina

      Ei se ennenkään pahentanut,mielialaakin punanen jaffa nosti kun ei sitä joka päivä litkittykkään.

    • Okun ihme

      Kyllä virvoitusjuoma auttaa vatsataudissa. Suhde on 50 % jaffaa ja 50 % Leijonaa (saa Alkosta) Kyllä auttaa, kokemusta on.

    • juuri sairastanut

      Puolet cocista ja puolet vichyä.Pullot ilman korkkia pöydällä et hiilihapot poistuu ja pysyy sisällä.

    • lastenosastolta

      oli alle vuoden vanhalle suositeltu Coka Colaa josta sekoitetaan hiilihapot pois. Kasviuutejuoma kuulemma rauhoittaa vatsaa. Itse anna kaikkea mitä lapsi vain huolii.
      Toinen ohje kehoittaa antamaan vatsatautiselle vichyä johon on sekoitettu omenatuoremehua.Saapi suolaa ja sokeria.

    • öoiajflkdsm

      Itellä cocacola autto viimeks. Desi sitä nassuun ja vessaan samantien. Jo lähti paha olo. Loppupäivä Jaffaa ja mustikkakeittoo :D

    • Mikä vaan käy...

      Meidän pojalla oli vähän vajaa 2-vuotiaana rotavirus, eikä mikään pysynyt sisällä, vaan aivan kaikki tuli vesiripulina ja runsaana oksenteluna pois. Neuvolaan soitettuani minulle sanottiin, ettei limsaa saisi antaa. Poika joutui kuitenkin sairaalaan tiputukseen, ja siellä kerroin neuvolan ohjeet, niin sairaanhoitaja sanoi, että sairaalle lapselle saa antaa ihan mitä vain, mitä hän ylipäätään suostuu ottaman. Sillä ei ole väliä, onko se terveellistä vai ei, jos se vaan maistuu. Olen kyllä kuullut myös, että Ruotsissa ensimmäinen ohje vatsatautiin on cocacola, johon on laitettu sokeripala, jotta hiilihapot häviävät. Omat lapseni suosivat sipsejä.

    • NäinMeillä

      Jos Jaffa todella vain pahentaisi vatsatauteja, ei meistä 70-luvun lapsista olisi kukaan koskaan parantunut :)
      Mutta kyllä ne vatsataudit menivät ohi siinä samassa parissa päivässä kuin nykyäänkin. Enkä sitäpaitsi ole koskaan saanut omaa lastani juomaan noita Osmosaleja tai vastaavia "ripulijuomia", niin pahan makuisia ne ovat. Jaffalla ja vedellä on siis menty ja aina on parannuttu.

      • ......

        sain lomalla kovan vatsataudin, lentoemäntä toi koneessa spriteä ja suolaa, ne piti sekoittaa ja juoda


    • Ihmiset ymmärtäkää!

      Jaffaa juodessa paranen parissa päivässä.... Ihmiset koittakaa ymmärtää se Jaffa ei tepsi yhtään paremmin kuin pelkkä mehukkaan ehkä jopa huonommin koska jaffassa on hiilihappoja jotka ärsyttävät vatsaa. Ymmärrän kyllä jos on kipeänä eikä tekisi mieli juoda muuta mutta Jaffaa kannattajat voisitte suoraa myöntää ettei Jaffa tosiaan ole mikään taikajuoma. Itse oksennustaudissa en juo ollenkaan limuja ja paranen päivässä tai parissa.

    • KuuKaakonYllä

      kun joku Norovirus iskee, ne koristukset ovat niin rajuja että tuskin sitä voi enää limsalla pahemmaksi saada! itse juon aina vatsataudissa jaffaa, jos ei paranna kroppaa niin saapahan henkistä lohtua! ja kipeille lapsille nyt juotan mitä tahansa, etteivät kuivu.. esim . esikoinen aikoinaan, puolivuotiaana, sai laimennettua mehua tuttipullossa kunnon kurataudin riehuessa kun en maitoa uskaltanut antaa

    • thepaskajuttu

      tämä keskustelu on aika turhaa kun haulla esim. paras juoma vatsataudissa löytyy asiantuntijoiden ohjeet. eli makeaa juomaa että saa ravintoa eli sokerista ravinto ja neste estää kuivumista. mutta ei esim 3L jaffaa vrk kohtuus kaikessa myös tyhmyydessä

      • Flunssaa pukkaa

        Kannattaa melkein kysyä lääkäreiltä, että mikä voisi olla paras lääke tai lääkkeet. Tietysti netistä myös löytyy paljon tietoa, ne kaikki tiedot yhdistämällä voi saada jonkinlaisen kuvan auttavista toimista. Lääkkeet on varmaan kehittynyt paljon esim 50-60-70-80 lukujen jälkeen. Itse otan joskus oluen jos on oksennustauti, kolmosta siis pullollisen. Tuntuisi auttavan, mutta ei todellakaan ole ns faktatietoa tästä ollenkaan. Yleensä menee itselläni yhdessä päivässä ohi. Lepäilen jos tuntuu siltä koitan syödä jos pystyn jne. Lapsilla jos on oksennustauti tai jokin muu tauti, niin tarkkailen aika tarkkaan lasteni vointia, virkeyttä, tajunnan tasoa. Tarkistan myös onko kuumetta. Pienemmillä lapsilla nesteytys on vieläkin tärkeämmässä osassa, koska jollei lapsi juo tarpeeksi tai saa tarvittavaa lääkitystä, niin joutuu sairaalahoitoon. Kannattaa olla mielestäni lasten kanssa kyllä tarkkana, ja viedä lasta esim vastaanotolle lääkäriin jos tuntuu yhtään siltä. Minulla on lapset 7v 8v ja 10v kaikenlaista on koettu sairaaloissakin hypätty, onneksi selvitty kaikista sairasteluista yms. Niin ja keltainen jaffa, kyllä siitä sain tarpeekseni lapsena. Niin ja lepo on monesti aika hyvä juttu, ei saisi liikaa rasittaa kehoa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe