Lähtöselvityksessä ajokortti Ruotsiin mennessä?

Gå*

Onko kukaan tietoinen, tarvitseeko lähtöselvityksessä lentokentällä näyttää henkilötodistuksena nimenomaan ainoastaan passi/hlökortti? Itselläni passi on vanhentunut, ajokortti löytyy. Ajokorttihan riittää Ruotsiin mennessä kyllä, mutta en tiedä kelpaako se check-inissä? Finavian sivulla lukee että "lähtöselvityksessä henkilöllisyyden todentamiseksi passi tai henkilökortti". Osaako kukaan auttaa?

16

8037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei riitä

      menet laivalla mutta kun lennät niin ei käy vaan pitää olla passi tai henkkari.

    • TJ..

      Suomalainen ajokortti kelpaa Ruotsin lentokentillä, ainakin tähän asti on kelvannut. Virossa esim ei kelpaa.

    • suoraan kopioin

      Pohjoismainen passivapaus säilyi Schengenissä Suomi, Ruotsi, Tanska ja Norja ovat jo vuonna 1954 sopineet, että Pohjoismaiden kansalaiset voivat liikkua Pohjoismaissa ilman passia ja oleskelulupaa. Vuonna 1955 Islanti liittyi passiunioniin. Jotta pohjoismainen passiunioni voitiin Schengenin puitteissa säilyttää sellaisenaan, Pohjoismaat aloittivat Schengenin sopimusten soveltamisen yhtä aikaa. Pohjoismaiden kansalaiset voivat edelleen liikkua Pohjoismaissa ilman matkustusasiakirjaa, mutta henkilöllisyys on syytä tarvittaessa todistaa asianmukaisella henkilöllisyystodistuksella: tähän tarkoitukseen sopii esimerkiksi ajokortti.

      • eri juttu

        tästä kysymys vaan kun mennään lentämällä niin siihen ei ajokortti käy. Tässä ei tuolla schengen sopimuksellla ole mitään tekemistä vaan tämä on lentämisen omia juttuja.


      • tarkistin asian
        eri juttu kirjoitti:

        tästä kysymys vaan kun mennään lentämällä niin siihen ei ajokortti käy. Tässä ei tuolla schengen sopimuksellla ole mitään tekemistä vaan tämä on lentämisen omia juttuja.

        ja kyllä Ruotsiin pääsee ajokortilla. "Myös Pohjoismaissa ja Suomessa matkustettaessa on pidettävä mukana henkilöllisyystodistus henkilöllisyyden toteamiseksi. Tähän tarkoitukseen sopivat passi, kuvallinen henkilökortti tai ajokortti."


      • .............
        tarkistin asian kirjoitti:

        ja kyllä Ruotsiin pääsee ajokortilla. "Myös Pohjoismaissa ja Suomessa matkustettaessa on pidettävä mukana henkilöllisyystodistus henkilöllisyyden toteamiseksi. Tähän tarkoitukseen sopivat passi, kuvallinen henkilökortti tai ajokortti."

        voi päästä ja pääsee ajokortilla mutta lentokoneeseen ei pääse kuin passilla ja virallisella henkilökortilla


      • JannaS
        ............. kirjoitti:

        voi päästä ja pääsee ajokortilla mutta lentokoneeseen ei pääse kuin passilla ja virallisella henkilökortilla

        Kaikkiin Pohjoismaihin pääsee ajokortilla, riippumatta miten matkustaa: laivalla, autolla, lentokoneella, moottoripyörällä, kävellen... Ihan miten vain. Lentoyhtiöt tarkistavat matkustajan henkilöllisyyden (minkä todistamiseen kelpaa myös ajokortti) ja sen että matkustajalla on riittävät matkustusdokumentit mukanaan (ja Ruotsiin kelpaa se ajokortti). Lentoyhtiöillä ei ole mitään omia sääntöjään, vaan ne noudattavat viranomaisten antamia sääntöjä, neuvoja ja ohjeita. Tämä on fakta, joka on testattu itsekin useamman kerran. Jopa se vanha pahvinen ajokortti kelpaa; myös lennoilla. Piste.


      • kesätöissä Ruotsissa
        JannaS kirjoitti:

        Kaikkiin Pohjoismaihin pääsee ajokortilla, riippumatta miten matkustaa: laivalla, autolla, lentokoneella, moottoripyörällä, kävellen... Ihan miten vain. Lentoyhtiöt tarkistavat matkustajan henkilöllisyyden (minkä todistamiseen kelpaa myös ajokortti) ja sen että matkustajalla on riittävät matkustusdokumentit mukanaan (ja Ruotsiin kelpaa se ajokortti). Lentoyhtiöillä ei ole mitään omia sääntöjään, vaan ne noudattavat viranomaisten antamia sääntöjä, neuvoja ja ohjeita. Tämä on fakta, joka on testattu itsekin useamman kerran. Jopa se vanha pahvinen ajokortti kelpaa; myös lennoilla. Piste.

        Kun olin kesätöissä Ruotsissa, en edes omistanut passia. Lensin ajokortilla, ja samalla kortilla todistin henkilöllisyyteni postissa, kun nostin palkkani paikan päällä. Tuskin tuo EU ainakaan asioita vaikeammaksi on tehnyt tuossa suhteessa.


      • TJ..
        ............. kirjoitti:

        voi päästä ja pääsee ajokortilla mutta lentokoneeseen ei pääse kuin passilla ja virallisella henkilökortilla

        Kyllä minä olen päässyt ruotsalaisilla lentokentillä koneeseen suomalaista ajokorttia vilauttamalla. Tai ehkä olen niin luotettavan oloinen herrasmies että minun kohdalla on tehty poikkeus...


      • oka44
        TJ.. kirjoitti:

        Kyllä minä olen päässyt ruotsalaisilla lentokentillä koneeseen suomalaista ajokorttia vilauttamalla. Tai ehkä olen niin luotettavan oloinen herrasmies että minun kohdalla on tehty poikkeus...

        Poikkeustapauksissa, jos virkailijalla on hyvä päivä, kuten usein on, voi päästä ajokortilla, mutta
        FORMIN:
        Suomen kansalaisen matkustusasiakirjat:
        Matkustusasiakirjoja ovat passi ja henkilökortti. Niitä haetaan Suomessa poliisilta. Joihinkin maihin Suomen kansalaisilta vaaditaan passin lisäksi viisumi, jonka tarvetta tiedustellaan matkakohdemaan lähimmästä edustustosta.

        Lentokoneella matkustettaessa ei pääse muilla kuin passilla tai henkilökortilla.
        Meinaan jäin itse töröttämään ja tavaamaan lentoaseman ohjeita aiheesta!!!


    • jaakkoh

      Joopa joo.. Norwegianilla ainakin lukee säännöissä:

      "Henkilöllisyystodistuksena käyvät kotimaan ja Pohjoismaiden sisäisillä lennoilla: voimassa oleva passi, voimassa oleva henkilökortti, voimassa oleva ajokortti. "

      Tiedä sitten mitä toi meinaa, toisessa paikassa lukee taas että passi on aina oltava mukana, ja englanniksi samassa kohdassa ei lue suomesta yhtään mitään.

      • .....

        oletus varmaan että Pohjoismaiden sisäisillä lennoilla lentää vain pohjoismaisia matkaajia, jos englanniksi siitä ei mainita.
        Tosiaan, passivapaus tarkoittaa että ei ole pakko olla passia vaikka matkustaa.


    • takuu juttu

      Ajokortti ei ole edes henkilöpaperi. Väitän ettei kelpaa kun lentää Ruotsiin. Laivalla kyllä onnistuu mutta ei lentämällä.

      • Viimetippa

        Lentoasemalla odattiin kertoa että pohjoismaihin lentäessä
        Ajokortti kelpaa henkkareista. Huh!


    • Perdone

      Tämä on mielenkiintoinen asia. Vuodenpäivät aiemmin väitin näin, ja minut nämä kirjailijat tyrmäsivät täysin!
      Nykyaikainen kuvallinen kortti on aivan samat tunnistukset sisältävä, kuin kuvallinen henkilökortti, ja hakumenetaelmä sama/saman isntanssin kautta.
      Pohjoismaat ovat ovat oma ryhmänsä yhteistyössä monella sektorilla.
      Aivan ymmärrettävää, ettei useimmissa maailman maissa kelpaa kuin kansainvälisesti noteerattu passi. Ei edes ihan vähällä tuo paljon mainostettu henkilötodistus.

    • siis täh?

      minne meni se mies?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8296
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe