mulla on r-vika ja pienenä olin aika ujo, en enää niinkään.ei liiemmin koulus oppimisvaikeuksia, ihan jees koulus ja lukion käynyt. nyt multa on useesti aikuisena kysytty töis onko sulla dysfasia ja et kannattaa sanoa suoraan jos on. olen vähän ihmetellyt et eiks se oo joku lukihäiriö tai jotain. miten dysfasia ilmenee aikuisella? ihmisetmilmeisesti loukkaantuu välil mun sanomisist tai pitää jotenkin outona.. pitäiskö mun nyt ruveta tilittämään kaikil et mul on joku dysfasia, vaik en ees tiiä tarkalleen mikä se on? kertokaa kokemuksia..
aikuisen dysfasia
13
8609
Vastaukset
- häiriö.
näkyy epäselvänä sönkötys puheena, harvasanaisuutena ja usein dysfaatikko puhuu yksinkertaisia suppeita lauseita kun monimutkaisempi tuntuu vaikealta. Vaikeuksia on myös puheen ymmärtämisen puolella, usein kyselee että mitä? tai vastaa jotain ihan muuta kuin mitä kysyttiin tai jättää kokonaan vastaamatta. dysfasiaan liittyy myös lukihäiriö ja usein muita oppimisvaikeuksia ja motorista kömpelyyttä...joten tuskimpa sulla on dysfasiaa, kyllä se olis huomatty jo lapsena. voi olla että puhut vaan vähän epäselvästi. ja tietenkään ei kannata sanoo että joo on dysfasia kun ei oikeasti ole.
- kjoi
Ei dysfasiaa pakolla huomaa lapsena... mulla on dysfasia..ainakin kaikki "oireet" liittyy lievään dysfasiaan, mulla on myös lukihäiriö, koulu on menny aina huonosti, keskittymisvaikeusksia ja oppimisenvaikeuksia..oon parikymppinen ja opiskelen ja nyt vasta kiinnitän siihen huomioo..mun veljellä todettiin dysfasia ja se on myös perinnöllistä..mutta en vaan tiedä mihin mun kannattais mennä, että siitä sais mustaa valkoselle.
- neurologilla
kjoi kirjoitti:
Ei dysfasiaa pakolla huomaa lapsena... mulla on dysfasia..ainakin kaikki "oireet" liittyy lievään dysfasiaan, mulla on myös lukihäiriö, koulu on menny aina huonosti, keskittymisvaikeusksia ja oppimisenvaikeuksia..oon parikymppinen ja opiskelen ja nyt vasta kiinnitän siihen huomioo..mun veljellä todettiin dysfasia ja se on myös perinnöllistä..mutta en vaan tiedä mihin mun kannattais mennä, että siitä sais mustaa valkoselle.
Kognitiiviset häiriöt eli oppimisvaikeudet ovat neurologin ammattiosaamista. Sieltä voi saada lähetteen neuropsykologin älykkyystestiin tai oppimisterapeutille.
- Ohjeet pala palalta
Dysfaatikoiden on myös normaalia useammin vaikeata ottaa vastaan moniosaisia ohjeita tai tehtäviä. Usein tällaisessa tilanteessa dysfaatikko unohtaa tehdä osan pyydetyistä asioista tai tajuttuaan ohjeista palan sieltä ja toisen täältä, hän koostaa moniosaisesta ohjeesta aivan uuden yhdistelmän.
- puhuu asian vierestä
...tai sitten alkaa kesken kaiken puhumaan puhaltimista, vaikka tarkoittaa (edelleen) vaahtosammutinta.
- Mamm@
Mun pojalla todettu pienenä poikana keskivaikea dysfasia,kävi peruskoulun ja ammiksenkin mukautetusti. Olen äärettömän ylpeä hänestä,hienoja suorituksia molemmat.
Ongelmia onkin tullut nyt kun työmarkkinoille siirtymisessä..työvoimatoimisto ei taida olla ajan tasalla hänen asioistaan ja 'luukulla' tylytettiin suoraan osallistumiseni työntekijän tapaamiseen.
Kaikki eivät osaa kertoa sujuvasti asioitaan ja lapsuudesta alkanut ujous puhua- kukaan ei saanut selvää puheesta kuin minä ja tuli kiusatuksi siitä- eivät tilannetta paranna.
Oma asuntokin pitäisi saada mutta arkuuttaa siinäkin,pitäisi olla treeniä treenin pääle arkisissa asioissa..en tiedä mistä apua voisin kysyä.- nuuuuun
Nuortentalot dysfasianuorille.
- Äiti1
Hei Mamm@, kiva kuulla että muitakin samassa tilanteessa! Tyttärelläni todettiin dysfasia jo 3-vuotiaana, kävi peruskoulun 2 eka luokkaa erityiskoulussa, sitten siirrettiin normaalikouluun jonka jotenkuten kävi loppuun. Sitten kävi myös 3-vuotisen ammattikoulun.
Nyt samassa jamassa ollaan, tytär (nyt 21v) valmistui jo 1,5v sitten ammatiin muttei ole päässyt oman elämän alkuun, ei hae töitä vaan asustelee minun eli äitinsä kanssa. Hän on sosiaalisesti hyvin rajoittunut, hänellä ei ole yhtään ystäviä, oma-alotteisuus puuttuu, on aina ollut jäljessä omanikäistensä kehityksessä ja omien asioitten hoidossa. Minulla ei ole keinoja miten saisin hänet kunnialla "maailmalle" eli oman elämän alkuun. Ihan vasta aloin puhumaan hänelle, että mitä jos hankittaisiin hänelle oma asunto jostain läheltä, voisin auttaa kyllä rahallisesti ja muutenkin kaikessa arkeen liittyvässä. Hän ei innostunut ajatuksesta mutta lupasi miettiä asiaa.
Onkohan mitään tahoa esim. sosiaaliviranomainen tms. joka voisi auttaa tällaisen erityisnuoren (tai siis onhan hän iän puolesta jo aikuinen) elämän kanssa.Olisi myös ihanaa kuulla muiden vastaavien perheiden kokemuksista!!! - Anonyymi
Tämä on totta!!!! Apua ei tälläisiin ongelmiin ole tarjolla. Varsinkin kun tämä vaikuttaa sosiaalisiin taitoihin !!!
- Anonyymi
Varsinkin aikuisille tämä haaste on vaikeaa,syrjääntyminen ja kiusatuksi tuleminen alkaa jo alaasteelta! T. Poikani puolesta
- Anonyymi
Eipä tuossa sen ihmeempiä,ku mulla lukee mun tietämättä,mun diagnooseissa DYSFASIA. Mä en siis ees tiennyt omistavani sellaista,kunnes sain vampan päätöksen asunnon oven korjattavasta ovimekanismista ja siellä oli eritelty mun diagnoosit. Sitä ennen oli ko kirjannut mun tietoihin toimintaterapeutti, täysin omavaltaisesti ja virheellisesti,no se oikaistaan kun annoin oikaisua hänen osaltaan. Toi vampan on nyt uusin termi, joten nyt joudun senkin korjuuttamaan. On tää vaan niin merkillinen yhteiskunta,ihmisiä leimataan jo ihan mielivaltaisesti ja kuka tahansa. Mut ei pidä alistua tällaiseen,on taisteltava,niin mä rohkaisen kaikkia tekemään. Kukas sen tekee,jos i ihminen ite. Tsemppiä sulle r-vikanen,se on pieni paha se r-vika. Toki ällöttävä sulle,mutta ota huumorin kannalta. T. Ystävä
- Anonyymi
Tää aloitus on kyllä väärällä palstalla, nimittäin dysfasia ei ole mt-häiriö. Voi kyllä aiheuttaa, jos on hankala oire, sillä niin vmainen on sosiaalisesti, varsinkin nykyisin. Heti on joku ihan täyskahjo jos ei heti ymmärrä tai vastaa kunnolla!
Erilaisia puhevikoja on lapsena varmaan jokaisella mikä ei vielä riitä dysfasiaan. Nyt saa sen käsityksen. että aloittajan puheongelmat alkaneet aikuisiällä, jolloin ei oikeastaan puhuta dysfasiasta, vaan afasiasta. Oireet voi johtua tietty avh:stä mutta myös MS yms. sekä aivovammat voi aiheuttaa. Itsellä ei diagnoosia ole mutta silti oireita jonkin verran erityisesti väsyneenä&fatiikin ollessa päällä. Taustasyinä 3 aivovamma (ulkoista iskua), osaltaan elektrolyyttihäiriöt mutta osaltaan varmaan nyt elämäntilanne depiksineen. Myös avhta on taustalla, mutta sillä ei ole mitään tekemistä tän aihepiirin kanssa.
Eipä ollut isommin ongelmia viime opinnoissakaan, loppuarvonat ja ka lähes 5! eli eipä voi pahaa afasiaa sillon olla!
Monisairas- Anonyymi
Ja unohtamatta Panacodia (selkäperäisiin kipuihin), joka myös "aiheuttaa afasiaa" ja muita sosiaalisia vaikutuksia varsinkin maksimimäärillä mutta vähemmälläkin, jos em. oireita vähäistä enemmän.
Monisairas
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2487548Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka481571Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää451425Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal551091Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.1121078- 75941
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62937Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38881Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.16862- 44831