valehtelijoita epärehellisiä ja kaksinaamaisia!
Kaksi kertaa olen tivannut heiltä miksi he opettavat sakramentesita vastoin Lutherin opetuksia.
Aina he täällä kauniisti mielistellen vastaavat että ehei, olemme toki asiassa Lutherin kanssa samaa mieltä, kyllä sakramenteissa on syntein anteeksisaaminen.
MUTTA MINÄ TIEDÄN 100% varmasti, että he opettavat - in life - toisin. Siis että siellä EI ole anteeksiantamusta
Valhetta valheen jälkeen, niin täällä palstalla kuin muuallakin elämässä, Tosiasioita ei tunnusteta vaan valehdellaan pimitetään piilotellaan ja vängätään.
Haisevaa toimintaa.
vanhoilliset ovat kieroja
27
1470
Vastaukset
- Siru
Luther selittää sitä myös näin.
"Me elämme näet kristikunnassa, missä kaikki on syntien anteeksiantamusta, missä Jumala antaa anteeksi meille ja me annamme anteeksi toinen toisillemme, kannamme ja autamme toisiamme. Mutta kristikunnan ulkopuolella, missä ei ole evankeliumia, ei ole myöskään anteeksiantamusta. Siellä ei liioin voi olla mitään pyhyyttä. Itse ovat itsensä heittäneet ulos ja erottaneet kristikunnasta ne, jotka yrittävät etsiä ja ansaita pyhyyttä omin teoin eivätkä etsi sitä evankeliumista ja syntien anteeksiantamuksesta"
On turha syyttää ketään yhtään mistään, sillä siitä joutuu itse syyttämään silloin itseään ja oma sormi kääntyy itseään vastaan. Kun yksi sormi osoittaa toista niin kolme osoittaa itseään.- jukka
vaihdetaan lennosta puheenaihetta. Aletaan puhua asian vierestä.
Kyse oli nyt ehtoollisesta. ELI onko siellä syntein anteeksiantamus vai ei.
HYVIN yksinkertainen kysymys.
Kyllä vai ei.
Luther ja muut kristityt vastaavat: KYLLÄ
Vanhoilliset vastaavat: EI - Siru
jukka kirjoitti:
vaihdetaan lennosta puheenaihetta. Aletaan puhua asian vierestä.
Kyse oli nyt ehtoollisesta. ELI onko siellä syntein anteeksiantamus vai ei.
HYVIN yksinkertainen kysymys.
Kyllä vai ei.
Luther ja muut kristityt vastaavat: KYLLÄ
Vanhoilliset vastaavat: EIVastaus: On, jos sinä uskot niin kuin Raamattu opettaa.
Ilman uskoa ei ole mitään ja tämä on Raamatun opetus. - jukka
Siru kirjoitti:
Vastaus: On, jos sinä uskot niin kuin Raamattu opettaa.
Ilman uskoa ei ole mitään ja tämä on Raamatun opetus.oikein.
kerro asia opettajillesikin niin uskovat hekin oikein eivätkä opeta väärin - Siru
jukka kirjoitti:
oikein.
kerro asia opettajillesikin niin uskovat hekin oikein eivätkä opeta väärinJokainen joka oikein uskoo saa synnit anteeksi armosta ja evankeliumista.
Uskoa voi vain omakohtaisesti ja toisen puolesta se on mahdotonta.
Usko sinäkin omalle kohdallesi, äläkä edes "epäusko" toisen puolesta. - jukka
Siru kirjoitti:
Jokainen joka oikein uskoo saa synnit anteeksi armosta ja evankeliumista.
Uskoa voi vain omakohtaisesti ja toisen puolesta se on mahdotonta.
Usko sinäkin omalle kohdallesi, äläkä edes "epäusko" toisen puolesta.mitä se taas tähän ehtoolliskysymykseen vaikuttaa?
- Näin
jukka kirjoitti:
mitä se taas tähän ehtoolliskysymykseen vaikuttaa?
Ehtoollisessa ei saa syntejä anteeksi,vaan syntejään katuvalle julistetaan synnit anteeksi äänellisellä evankeliumilla.
Hän otti leivän,kiitti ja mursi ja antoi heille(omille opetuslapsilleen) sanoen tämä on minun ruumiini joka teidän edestänne annetaan:tehkää se minun MUISTOKSENI, Luuk.22 kirjoitta että ehtoollista vietetään Jeesuksen kuoleman muistoksi.Ehtoollinen on tarkoitettu uskovaisille sillä sen nauttiminen "vaatii aivan uskovaista sydäntä" 1 Kor. 11: 27,29 näin oli kirjoitettu vanhassa suomalaisessa katekismuksessa
Siellä lukee myös.
Kutka ovat mahdottomat Herran ehtoollisen vieraat?
Kaikki joilla ei ole elävää uskoa heidän Vapahtajansa Jeesuksen päälle.
Oikeat ja mahdolliset ehtoollis vieraat ovat: Ei muut kuin uskovaiset;heidän uskonsä olkoon heikko eli vahva,ainoastansa se on oikea ja elävä.
Näin opetetaan ja se on Raamatun mukaista oppia.
Vielä Ausburgin tunnustusten mukaisesti " sakramentit ovat tehoisat,vaikka niitä jakavat papit eivät ole vanhurskaita,niinkuin Kristus itse todistaa:Mooseksen istuimilla istuvat fariseukset. Näin on aina myös kristillisyydessä opetettu.Sen sijaan evankeliumin virka on Pyhän Hengen virka.Julistajan tulee olla osallinen Pyhästä Hengestä uskon kautta
Parannuksesta opetetaan,että ne jotka kasteen jälkeen ovat tehneet syntiä,saavat milloin hyvänsä,kun tulevat parannukseen,syntien anteeksiantamuksen.Seurakunta ei saa evätä heiltäsynneistäpäästöä.Todellinen ja oikea parannus taas ei itse asiassa ole muuta kuin katumista ja hätää eli peljätystä synnin tähden,mutta kuitenkin sen ohessa evankeliumin ja synneistäpäästön uskomista,että synti on anteeksi annnettu ja armo Kristuksen tähden ansaittu.Tämä usko taas lohduttaa ja rauhoittaa sydämmen" Ausburgin tunnust.lainaus.
- hj.
Eikö se joka hutkii summamutikassa mihin sattuu ilman perustelua, riko Jumalan käskyjä ja lakia, ja niin erota itseään Jumalasta("Älä sano väärää todistusta lähimmäisestä").
Siis perustele, mistä olet väärän "oppisi" lukenut, äläkä vaahtoa ilman syytä.- jukka
tiedän sen
- vrk
jukka kirjoitti:
tiedän sen
-haastaja
- jukka
vrk kirjoitti:
-haastaja
vanhoillisten on vain niin vaikeaa nähdä totuus että opetatte sakramenteista VÄÄRIN
(tiedän muuten mistä se johtuukin, mutta se ei kuulu tähän) - hj.
jukka kirjoitti:
tiedän sen
luulet tietäväsi asioita, jotka ovatkin vain luulemisiasi. "Luulo ei ole tiedon väärtti."
Jos et pysty osoittamaan väitteitäsi todeksi, pysy hiljaa, please. Riidankylväjiä täällä muitakin sinun lisäksi esim tuo huutomerkki-heppu. Teille on yhteistä se, että vänkäätte omia mielipiteitänne lakina muille, ilman perusteluja, sen enempää raamtusta kuin mistään muualtakaan.
- Siru
Ehtoollinen on Jumalan asettama ja siten ihminen ei sitä saa miksikään muuttaa. Ehtoollisen jakajana toimii kirkon pappi ja jo Raamattu pyhittää myös maallisen kirkon sekä maallisen pappeuden.
"Herramme Jeesus Kristus, sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni. Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen, kiitti ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: Ottakaa ja juokaa tästä kaikki; tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan syntien anteeksiantamukseksi. Niin usein kuin te siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."
Luther opettaa:
Asia on juuri niin kuin hän sanoo. Kaikkien on syvästi kunnioittaen, peläten ja nöyrästi otettava vastaan hänen sanansa. Tämän sanan voit ottaa omantuntosi vahvistajaksi ja lausua: Vaikka satatuhatta perkelettä ja lisäksi kaikki hurmahenget tunkeutuisivat sisään huutamaan: "Miten leipä ja viini voivat olla Kristuksen ruumis ja veri?" niin minä tiedän, etteivät kaikki henget ja oppineet yhtenä laumanakaan ole niin viisaita kuin Jumalan majesteetin pikkusormi. Näin kuuluu Kristuksen sana: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini" ja "Juokaa tästä kaikki, tämä on minun uusi liitto minun veressäni" jne. Näissä sanoissa me pysymme, ja mielisimme kovin nähdä, kuka pystyy ne korjaamaan ja muuttamaan toisenlaiseksi kuin ne Kristuksen lausumina kuuluvat. Totta kyllä, jos jätät ehtoollisesta sanan pois tai tarkastelet sitä ilman sanaa, sinulla ei ole muuta kuin tavallista leipää ja viiniä. Mutta jos sana pysyy mukana niin kuin sen ehdottomasti on pysyttävä, silloin leipä ja viini ovat sen sanan mukaan Kristuksen tosi ruumis ja veri. Sillä niin asia on kuin Kristuksen suu on sen opettanut ja lausunut. Hän ei voi valehdella eikä pettää.
Luterilaisen kirkon puhdas opetus:
Me uskomme, opetamme ja tunnustamme, että oikein uskovien ja kelvollisten lisäksi myös kelvottomat epäuskoiset saavat Kristuksen todellisen ruumiin ja veren, eivät tosin elämäksi ja lohdutukseksi, vaan tuomioksi ja kadotukseksi - jos sitten eivät käänny ja tee parannusta.
Ne, jotka työntävät luotaan Kristuksen Vapahtajan, joutuvat väkisinkin päästämään hänet luokseen ankarana tuomarina. Hän, joka on läsnä oikein uskovien ja kelvollisten ehtoollisvieraiden sydämessä elämän ja lohdun antajana, on yhtä lailla paikalla tuomitsemassa katumattomia ehtoollisvieraita.
Eli kaiken tämän jälkeen perimmäinen kysymys on siitä, että mikä on oikea usko?
Oikealla uskolla ehtoollinen nautitaan autuudeksi ja väärällä uskolla tuomioksi.
Eli siis vanhoillislestadiolaisiin kohdistuvan syytteen takana lienee se, että he eivät hyväksy sinun uskoasi oikeaksi ja sinä itse hyväksyt sen ja tästä tulee tämä vääristymä, että sanot vanhoillisten pidättävän anteekisantamuksen ehtoollisessa.
Perusopetus ehtoollisesta on täsmälleen sama.
OIKEA USKO.- jukka
synnit anteeksi ehtoollisella, olet oikeilla jäljillä, mutta sano se muillekkin vanhoillisille, jotka uskovat väärin.
Äläkä valehtele asian olevan muulla tavalla.
- vrk
Luther kasteesta, "Kasteen sakramentista":
"Tämä merkitys, synnin kuoleminen eli uppoaminen, ei tapahdu täydellisesti tässä elämässä, ennen kuin ihminen myös ruumiillisesti kuolee ja peräti tomuksi hajoaa. Sakramentti eli kasteen tunnusmerkki tapahtuu nopeasti, mutta merkitys, hengellinen kaste, synnin upottaminen, kestää koko elämämme ja toteutuu vasta kuolemassa; silloin ihminen oikein upotetaan kasteeseen ja tapahtuu se, mitä kaste merkitsee. Siksi ei koko tämä elämä ole muuta kuin alituista hengellistä kastamista kuolemaan saakka--- Siitä johtuu, että on aivan totta, että ihminen, joka näin astuu esiin kasteesta, on puhdas ja syntiin aivan syytön, mutta sitä eivät monet oikein ymmärrä, vaan he arvelevat ettei ole enää mitään syntiä, ja tulevat laiskoiksi ja huolimattomiksi kuolettamaan syntistä luontoa, niin kuin myös muutamat tekevät ripittäydyttyään.---- Niinpä on ihminen sakramentillisesti aivan puhdas ja viaton; sitä ei voi toisin sanoa, sillä hänellä on Jumalan tunnusmerkki, kaste, joka osoittaa, että kaikki hänen syntinsä ovat kuolleet ja että hän armosta myös kuolee ja viimeisesnä päivänä nousee kuolleista elääkseen iankaikkisesti ilman syntiä ja viattomana. Mutta koska se ei ole vielä toteutunut ja hän vielä elää syntisessä lihassa, hän ei ole kaikin puolin ilman syntiä ja puhdas, vaan on tulossa puhtaaksi ja viattomaski.--
--Niinpä sanot: ?Mitä hyödyttää minua kaste, ellei se kokonaan pyyhi pois ja karkota syntiä?? Tässä kysytään kasteen oikeaa ymmärtämistä ja tuntemista. Kasteen kunnianarvoisa sakramentti auttaa sinut siihen, että Jumala siinä tekee sopimuksen sinun kanssasi ja tulee sinun kanssasi yhdeksi armoisassa lohdullisessa liitossa? . " - Paavalin jäljillä
Niinhän se on, ei tääl maanpäällä ole mitään täydellistä yhteisöä! Herätysliikkeet vaativat toimiakseen tietynlaisen koossa pitävän dynamiikan. Eli koetaan ulkopuolinen maailma uhkaksi omalle näkökulmalle, opetukselle ja normeille.
- vakas
Opettanut kuin Lestadiolaisetkin opettavat, et vain sitä näe niin, Luther opetti ehkä silleen että se voidaan tulkita useammalla tavalla.
Mutta jos luet Lutheria niinkuin HÄN on sen tarkoittanut luettavaksi, niin eiköhän ne LLL valheet siltäkin osin häviä. - Näin
Oletko nyt onnellinen? Tuoko sinulle tyydytyksen kun saat täällä yleisesti tuoda omaa "järkeisoppiasi" Sillä Raamatun oppia se ei ole.Lähinnä minulle tulee evankeelisten käsitykset kasteesta ja ehtoollisesta,ja se poikkea kyllä Raamatun-ja Lutherin opista koska Lutherillakin oli ennen kuin hän sai "silmävoidetta" ja käsitti oikean "armojärjestyksen" katolisuudesta jääneitä
ristiriitaisia oppeja Raamatunmukaisesta vanhurskauttamisopista.Mutta se on sinulta "piilossa"koska et käsitä mikä on oikea oppi Jumalan valtakunnasta ja vanhuskaudesta.
Muista kuitenkin että sinä joudut jokaisesta sanastasi tekemään Jumalalle "tiliä"
Fariseukset ja Kirjanoppineet Jeesuksen aikana yrittivät Jeesusta saada sanoistaan "kiinni" .
Tänä päivänä ,tämän ajan fariseukset ja kirjanoppineet yrittävät samaa, eivät mene itse sisälle Jumalan valtakuntaan eivätkä antaisi "meneväistenkään mennä" kuten eräässä raamatun paikassa on kirjoitettu.Onneksi et sinä ole taivaan portilla "oven vartijana" silloin kun salama leimahtaa ja Jeesus tulee enkeleittensä kanssa hakemaan ne jotka ovat uskoneet sen evankeliumin sanan mitä Jeesus lähetti omat opetuslapsensa saarnaamaan.Pitävät uskon hyvässä
omassatunnossa,halvaksi he täällä näkyvät,mutta niin ovat Jumalan lapset aina mailman silmissä halpaarvoisina näkyneet.Jeesuskin syntyi tallin oljille ja halpaarvoiset paimenet kedolla saivat ensimmäisinä kuulla että:Mailmanvapahtaja on syntynyt! Johannes Kastaja joka oli Jeesuksen edellä kävijä,ei hänkään kovin "mahtava" ollut,eläinten nahat olivat vaatteenaan,ja päänsä menetti Herodeksen juomingeissa.
Jeesuksen oppi ja julistus poikkesi täysin fariseusten ja kirjanoppineiden julistuksesta.Hän puhui niinkuin se,jolla on valta.
Jeesus oli katuvien syntisten ystävä,Hän ei tullut terveitä eikä omavanhurskaita varten,vaan kutsumaan syntisairaita parannukseen.Omavanhurskauden pimeydessä vaeltavat fariseukset olivatkin Jeesuksen katkerimpia vihamiehiä (niin on myös tänäkin päivänä) He eivät tunteneet Kunnian Herraa. - muslimit ovat terrosristejä?
Tuo oli aika yleistävästi sanottu ja hieman ilkeästikkin. Sama, kun minä sanoisin, että muslimit ovat terroristejä tai kukaan muu, kuin lestadiolaiset eivät pääse taivaaseen. (siis minä en allekirjoittaisi mitään tuollaista yleistämistä)
Ehtoolliseslla käymisessä ei ole syntien anteeksiantamus. Se on evankeliumin saarnassa, syntien anteeksiantamuksessa. Ehtoollista nautitaan Jeesuksen muistoksi ja uskon vahvistukseksi.- r.r.ääretön
Uskonpuhdistaja tohtori Martti Lutherin
VÄHÄN KATEKISMUKSEN SELITYS eli
KRISTINOPPI
KUUDES LUKU, PYHÄN EHTOOLLISEN SAKRAMENTTI
PYHÄN EHTOOLLISEN HYÖDYSTÄ
Mitä tämä syöminen ja juominen hyödyttää? Sen ilmoittavat meille nämä sanat: Teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi. Näillä sanoillahan tässä sakramentissa annetaan meille synnit anteeksi, elämä ja autuus. Sillä missä syntien anteeksiantamus on, siinä on myös elämä ja autuus.
351.
Millainen hyöty on ehtoollisen sakramentista?
Sakramentin nauttiminen tuottaa meille mitä suurimman hyödyn. Sillä Herramme Kristus antaa siinä syntien anteeksiantamuksen, elämän ja autuuden. Siitä ovat takeena ja sinettinä hänen tosi ruumiinsa ja verensä, jotka hän on uhrannut meidän itsekunkin edestä maksaessaan syntivelkamme ja jotka hän antaa meille ehtoollisessa.
1 Joh. 5: 11: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän ja tämä elämä on hänen Pojassansa.
Room. 4:7-8: Autuaita ovat ne, joiden rikokset ovat anteeksiannetut ja joiden synnit ovat peitetyt. Autuas on se, jolle Herra ei lue syntiä.
352.
Missä tarkoituksessa nautimme pyhää ehtoollista?
Nautimme pyhää ehtoollista, jotta
1. Uskomme virkistyy ja vahvistuu saadessamme siinä erityisen vakuutuksen syntiemme anteeksiantamisesta.
Jer. 31:25: Minä virvoitan väsyneen sielun, ja jokaisen nääntyvän sielun minä ravitsen.
2. Voimme paremmin elää Jumalan tahdon mukaan, kun uskomme vahvistuu.
Ps. 119:32: Minä juoksen sinun käskyjesi teitä, sillä sinä lohdutat minun sydämeni. (Lutherin käännöksen mukaan).
Joh. 15:5: Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se tuottaa paljon hedelmää, sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
-----
Niin..? - vakas
r.r.ääretön kirjoitti:
KRISTINOPPI
Mitä tämä syöminen ja juominen hyödyttää? Sen ilmoittavat meille nämä sanat: Teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi. Näillä sanoillahan tässä sakramentissa annetaan meille synnit anteeksi, elämä ja autuus. Sillä missä syntien anteeksiantamus on, siinä on myös elämä ja autuus.
351.
Sakramentin nauttiminen tuottaa meille mitä suurimman hyödyn. Sillä Herramme Kristus antaa siinä syntien anteeksiantamuksen, elämän ja autuuden. Siitä ovat takeena ja sinettinä hänen tosi ruumiinsa ja verensä, jotka hän on uhrannut meidän itsekunkin edestä maksaessaan syntivelkamme ja jotka hän antaa meille ehtoollisessa.
1 Joh. 5: 11: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän ja tämä elämä on hänen Pojassansa.
Room. 4:7-8: Autuaita ovat ne, joiden rikokset ovat anteeksiannetut ja joiden synnit ovat peitetyt. Autuas on se, jolle Herra ei lue syntiä.
352.
1. Uskomme virkistyy ja vahvistuu saadessamme siinä erityisen vakuutuksen syntiemme anteeksiantamisesta.
Jer. 31:25: Minä virvoitan väsyneen sielun, ja jokaisen nääntyvän sielun minä ravitsen.
Ps. 119:32: Minä juoksen sinun käskyjesi teitä, sillä sinä lohdutat minun sydämeni. (Lutherin käännöksen mukaan).
Joh. 15:5: Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se tuottaa paljon hedelmää, sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
-----
Niin..?Näitä saoja sanottiin Uskovaisille, ei uskottomille.
Ja tarkoittaa sitä että Jeesuksen veri on heille golgatan ristillä vuotanut syntienanteeksi saamiseksi.
EIKÄ että ehtoollinen sitä olisi.
Se on ja aina tulee olemaan Minun muistokseni. - tyttö(vl)
r.r.ääretön kirjoitti:
KRISTINOPPI
351.
352.
-----
Niin..?Nautimme pyhää ehtoollista, jotta
Yhdyn tuohon täysin. - r.r.ääretön
vakas kirjoitti:
Näitä saoja sanottiin Uskovaisille, ei uskottomille.
Ja tarkoittaa sitä että Jeesuksen veri on heille golgatan ristillä vuotanut syntienanteeksi saamiseksi.
Se on ja aina tulee olemaan Minun muistokseni.Teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi. Näillä SANOILLAHAN tässä sakramentissa ANNETAAN MEILLE SYNNIT ANTEEKSI, elämä ja autuus. Sillä missä syntien anteeksiantamus on, siinä on myös elämä ja autuus. T: Lutterin Mara täältä Saksanmaalta
ps. Onhan se toki samalla Hänen muistojuhlansa, eikö. Eikö muistojuhlaa ja syntien anteeksiantamusta voida yhdistää, jos ymmärrät? - vakas
r.r.ääretön kirjoitti:
Teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi. Näillä SANOILLAHAN tässä sakramentissa ANNETAAN MEILLE SYNNIT ANTEEKSI, elämä ja autuus. Sillä missä syntien anteeksiantamus on, siinä on myös elämä ja autuus. T: Lutterin Mara täältä Saksanmaalta
ps. Onhan se toki samalla Hänen muistojuhlansa, eikö. Eikö muistojuhlaa ja syntien anteeksiantamusta voida yhdistää, jos ymmärrät?Ja mitä se tarkoittaa, ja se ei muutu vaikka sen väärin ymmärtäisitkin.
Et siinä saa mitään anteeksi TUOMION vain kelvottomasta nauittimisesta. - Anonyymi
vakas kirjoitti:
Näitä saoja sanottiin Uskovaisille, ei uskottomille.
Se on ja aina tulee olemaan Minun muistokseni.Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki vakas !
Rovasti Laestadiuksen nimitteliminen valehtelijaksi ja ehtoollisen uskominen Jumalan sanan vastaisesti niin valitettavasti näistäkin joutuu kerran tekemään tiliä kun viimeiset kinkerit koittavat . Täällä maailmassahan me voimme valehdella kristillisyyden ja kristittyjen päälle mutta viimeisellä tuomiolla nekin kerran loppuvat - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki vakas !
Rovasti Laestadiuksen nimitteliminen valehtelijaksi ja ehtoollisen uskominen Jumalan sanan vastaisesti niin valitettavasti näistäkin joutuu kerran tekemään tiliä kun viimeiset kinkerit koittavat . Täällä maailmassahan me voimme valehdella kristillisyyden ja kristittyjen päälle mutta viimeisellä tuomiolla nekin kerran loppuvatSuuresti arvostamani ja kunnioittamani herra kohtelias.
Kiitos siitä että kerrankin kirjoitat palstan loppuun asiasi!
- Anonyymi
Näiden toiminta ja arvomaailma on jotain niin järkyttävää
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?4946452Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.2872385Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3871984- 1241169
- 301092
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl51084- 77902
Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h60894Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel90882- 39764