Kallioparkkisaippuaa

Silmiini sattuneessa Pohjolan Työn numerossa Seppo Jaakonsaari moittii täysin aiheellisesti Oulun keskustan liikennejärjestelyjä. Teknisen lautakunnan jäsen Pirjo Sirviö vähättelee Jaakonsaaren näkemyksiä. Ehkä tekninen keskus on niin "ylhäällä", ettei sinne kuulu, mutta monissa keskusteluissa on todettu Oulussa päästyn hyvin lähelle pääkaupungin tasoa keskustan liikenteen sekavuudessa. Vain ratikat puuttuvat. Täysin liioiteltua on Sirviön saarnaama sokea usko kallioparkin kaiken hoitavasta voimasta. Toisaalta Kalevassa ollut juttu Vaasan toriparkista sopii julistukseen. Toriparkkeja on Vaasan lisäksi ainakin Kuopiossa ja Turussa. Suunnitteilla sellainen on mm. Mikkeliin. Toriparkilla ja kallioparkilla ei ole kuitenkaan kovinkaan paljon yhteistä. Toriparkki vastaa enemmän Technopoliksen tai Stockmannin parkkitiloja. Ja virastotalon, jos se olisi suunnitelman mukaisesti rakennettu. Oulussa olisi mahdollista ratkaista pysäköinti näillä halvemmilla ja helpommilla keinoilla - pysäköintikerroksia ja tori- tai kansiparkkeja rakentaen. Koska mammuttitautiin ei ole hyvää hoitoa saatavilla, saamme kallioparkin ja matkakeskuksen. Ehkä tämäkin on osa sitä kehitystä, mikä tieltä Oulussa väistyvät mm. yksityiset vaatekaupat. Keskusta kaavoitetaan kauppakeskuksiksi. Harvat kadulta saavutettavat liiketilat ovat kohta kaikki kuppiloita.

1

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lissuk.ka

      Parkkipaikkoja on Oulusta karsittu kovalla kädellä. Varmaankin siitä syystä että tällä tavalla luodaan keinotekoinen tarve kallioparkille. Itse haluan pieniä liikkeitä keskustaan. Mammuttimaisia "Sokoskolosseja" on jo ihan tarpeeksi. Jos menee vaikka Isokatua etelän suunnasta huomaa että kadunvarsipysäköintiin olisi runsaasti tilaa jos parkkipaikkoja haluttaisiin lisää. Koko kallioparkki-systeemissä ei ole loppujen lopuksi kyse parkkipaikoista vaan kauppavoimat sanelee miten ja millä tavalla halutaan keskustaan kehittää. Rahasta kysymys. Sokos haluaa keskustaan oman ison laitoksen jne. Kysykääpä kuinka moni naiskuski haluaa ajaa 30m maan alle ahtaaseen pelottavaan luolaan? Kuinka moni tajuaa sen että on helpompi ja halvempi jättää auto 100m päähän liikkeestä ja kävellä raittiissa ulkoilmassa kuin sompailla kallioparkin kautta. Hölmöläisten hommaa. Kun nyt käy ruuhka-aikaan kaupungilla parkkitaloissa on tilaan ja ruuhkia on ehkä tiettyyn kellonaikaan jos oikein kyttää. Minusta se että keskustassa pyörii autoja tekee ihan kaupunkimaisen tunnelman. Se että kadulla talsisikin vain pari tuulipukuun pukeutunutta kansalaista ei hivele silmää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1925
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      100
      957
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      564
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe