Silmiini sattuneessa Pohjolan Työn numerossa Seppo Jaakonsaari moittii täysin aiheellisesti Oulun keskustan liikennejärjestelyjä. Teknisen lautakunnan jäsen Pirjo Sirviö vähättelee Jaakonsaaren näkemyksiä. Ehkä tekninen keskus on niin "ylhäällä", ettei sinne kuulu, mutta monissa keskusteluissa on todettu Oulussa päästyn hyvin lähelle pääkaupungin tasoa keskustan liikenteen sekavuudessa. Vain ratikat puuttuvat. Täysin liioiteltua on Sirviön saarnaama sokea usko kallioparkin kaiken hoitavasta voimasta. Toisaalta Kalevassa ollut juttu Vaasan toriparkista sopii julistukseen. Toriparkkeja on Vaasan lisäksi ainakin Kuopiossa ja Turussa. Suunnitteilla sellainen on mm. Mikkeliin. Toriparkilla ja kallioparkilla ei ole kuitenkaan kovinkaan paljon yhteistä. Toriparkki vastaa enemmän Technopoliksen tai Stockmannin parkkitiloja. Ja virastotalon, jos se olisi suunnitelman mukaisesti rakennettu. Oulussa olisi mahdollista ratkaista pysäköinti näillä halvemmilla ja helpommilla keinoilla - pysäköintikerroksia ja tori- tai kansiparkkeja rakentaen. Koska mammuttitautiin ei ole hyvää hoitoa saatavilla, saamme kallioparkin ja matkakeskuksen. Ehkä tämäkin on osa sitä kehitystä, mikä tieltä Oulussa väistyvät mm. yksityiset vaatekaupat. Keskusta kaavoitetaan kauppakeskuksiksi. Harvat kadulta saavutettavat liiketilat ovat kohta kaikki kuppiloita.
Kallioparkkisaippuaa
1
178
Vastaukset
- Lissuk.ka
Parkkipaikkoja on Oulusta karsittu kovalla kädellä. Varmaankin siitä syystä että tällä tavalla luodaan keinotekoinen tarve kallioparkille. Itse haluan pieniä liikkeitä keskustaan. Mammuttimaisia "Sokoskolosseja" on jo ihan tarpeeksi. Jos menee vaikka Isokatua etelän suunnasta huomaa että kadunvarsipysäköintiin olisi runsaasti tilaa jos parkkipaikkoja haluttaisiin lisää. Koko kallioparkki-systeemissä ei ole loppujen lopuksi kyse parkkipaikoista vaan kauppavoimat sanelee miten ja millä tavalla halutaan keskustaan kehittää. Rahasta kysymys. Sokos haluaa keskustaan oman ison laitoksen jne. Kysykääpä kuinka moni naiskuski haluaa ajaa 30m maan alle ahtaaseen pelottavaan luolaan? Kuinka moni tajuaa sen että on helpompi ja halvempi jättää auto 100m päähän liikkeestä ja kävellä raittiissa ulkoilmassa kuin sompailla kallioparkin kautta. Hölmöläisten hommaa. Kun nyt käy ruuhka-aikaan kaupungilla parkkitaloissa on tilaan ja ruuhkia on ehkä tiettyyn kellonaikaan jos oikein kyttää. Minusta se että keskustassa pyörii autoja tekee ihan kaupunkimaisen tunnelman. Se että kadulla talsisikin vain pari tuulipukuun pukeutunutta kansalaista ei hivele silmää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään
Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"658873Ikuiset kaipaajat
Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo1545554Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla
”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset1275006Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta
Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään133864Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle
Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m853470Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi
Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta533369Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla
Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä382719En tiedä ymmärrätkö
Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk102671Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?
PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html392613- 241737
