Kierrokset vaeltaa !?!?!

Nollasumma

Eli tässä kartoittelen syitä siihen, miksi e34:n kierrokset vaeltaa, nimenomaan näin kylmillä ilmoilla. Itselleni tulee mieleen, en ole vielä konehuoneeseen tarkemmin vilkaissut, että vika piilee imuvuodossa tai ilmamäärämittarissa. Olenko oikeilla jäljillä?

Kierrokset jäävät tyhjäkäynnillä joko 1500-2000rpm välille heilumaan, tai sitten tyhjäkäynti heiluu välillä 600-1000rpm.

Kokemuksia siitä, mikä voisi olla vikana, otetaan muilta arvoautoilijoilta kiitollisena vastaan!

10

5607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säätäjä

      En ole bemarin ruiskuista varma mutta muistelen ettei kovin paljon eroa saman ikäluokan porschesta... omassa autossa oli samanlainen vika kylmemmillä keleillä ja kun kyselin neuvoa niin yleinen mielipide viasta tuntui olevan tuo tyhjäkäyntiluisti, tosin siinä ei vika ollut vaan juuri tuossa mainitsemassasi ilmamäärämittarissa (puhdistus auttoi).
      kannattaa tosin tarkistaa myös ettei niitä vuotoja ole, varsinkin tuo ilmamäärämittarin ja imusarjan (läppärungon) välinen putki.

      • Pentu

        Kertoisitko miten sait ilmamääränmittarin puhdistettua tai tiedätkö mistä löytyisi tietoa asiasta. Samat ongelmat kuin edellisillä mutta pahimillaan kone sakkaa ja sammuu kun kierrokset vaeltavat liian alhaisiksi 300rpm/min.


      • säätäjä
        Pentu kirjoitti:

        Kertoisitko miten sait ilmamääränmittarin puhdistettua tai tiedätkö mistä löytyisi tietoa asiasta. Samat ongelmat kuin edellisillä mutta pahimillaan kone sakkaa ja sammuu kun kierrokset vaeltavat liian alhaisiksi 300rpm/min.

        Omassa yksilössä auttoi ilmamäärämittarin irroitus ja puhdistus paineilmalla... tosin jos auto sammuu niin ehkä etsisin vikaa ensin tyhjäkäyntiluistista. Kaverin bemarissa oli samanlainen vika ja siinä ko. luisti jumitti vähänväliä kiinni-asentoon jonka ansiosta auton tyhjäkäynti alkoi aaltoilla ja moottori ravistaa tai sitten sammui kokonaan välillä...


      • m5_92
        säätäjä kirjoitti:

        Omassa yksilössä auttoi ilmamäärämittarin irroitus ja puhdistus paineilmalla... tosin jos auto sammuu niin ehkä etsisin vikaa ensin tyhjäkäyntiluistista. Kaverin bemarissa oli samanlainen vika ja siinä ko. luisti jumitti vähänväliä kiinni-asentoon jonka ansiosta auton tyhjäkäynti alkoi aaltoilla ja moottori ravistaa tai sitten sammui kokonaan välillä...

        tässä kyseisessä autossa on luultavasti ihan oma tyhjäkäyntimoottori joka voi myös temppuilla!! minulla oli e34 2.0 24v ennen ja se oireili ensin samanlailla kunnes ei enää pysynyt käynnissä!! vika oli tyhjäkäyntimoottorissa! hinta noin 80euroa!


    • hätää

      Tämä on ihan normaalia bmw:llä.

    • 525i

      tarkista aluksi ettei imusarjan ja ilmamäärämittarin välinen haitarikumi vuoda(tyyppivika)..

      jos ei se auttanut niin vika on luultavasti tyhjäkäynnin säätimessä....elikkä luisti jumittaa siinä.

      • Tommi 730i

        Oireet oli samat eli tyhjäkäynti heijasi aina 20rp/m asti ja syy oli se ettei elektronisen tyhjäkäynnin säätimen luisti liikkunut, mutta kyse ei ollut luistin jumittamisesta, vaan luistia ohjataan oikeaan asentoon lämpötila- ja muiden anturien saaman tiedon perusteella kahdella jänniteimpulssilla. Itellä ei säätimeen tulevat impulssit toimineet vielä tuntemattomasta syystä oikein ja niinpä elektroninen säädin otettiin luisteineen kokonaan pois ja tilalle laitettiin kumiputki, jossa on normaali ilmaventtiili. Venttiilistä voi nyt helposti säätää läpikulkevan(tyhjäkäynti)ilman ja tyhjäkäynti on nyt absoluuttisen vakaa. Ei ole enää edes sitä bemareille tyypillistä pikkuruista heijaamista! Lisäksi venttiilistä on helppo tehdä fiksun näköinen...

        Venttiili on nyt ollut käytössä kohta vuoden ja toiminut muuten hyvin, mutta
        1. kylmänä käynnistettäessä pitää painauttaa hieman kaasua lähteekseen käyntiin.

        2. tyhjäkäynti nousee noin 200 minuuttikierroksella, kun kone on lämmin, verrattuna kylmäkäyntiin. Mutta itseäni ei ole ainakaan haitannut, vaikka tyhjäkäynti on kylmänä 600 ja lämpösenä 800rp/m.


    • tontto

      Katsoppa onko putsarin ja ruiskun välinen kumi putki halk. n. 10-15cm ehjä mulla oli vika siinä

    • Anonyymi

      Mikäköhän vois olla bmw 318i ssä 01 kun tyhjäkäynnillä nostaa kierrokset 1500 ja sit tiputtaa ne normi kierroksiin?

      • Anonyymi

        Moottori käytetään oikeaan käyntilämpötilaan nopeasti ja sitten kierrokset pudotetaan lämpöisen moottorin arvoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4642
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1947
    3. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1630
    4. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      132
      1186
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1121
    6. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1056
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

      Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      953
    8. Miks et tahtonut

      Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      916
    9. Hyvää huomenta!

      Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      882
    10. Mulla on tarkat korvat

      Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4
      848
    Aihe