Miltähän tuntuisi asua Tampereen kaltaisessa somassa pikkukaupungissa? Tuntuu oudolta jo se, kun tietää, että kaupungin halki voi kävellä parissa minuutissa (=Hämeenkatu). Ja siinä se 'city' sitten onkin.
Tampere, soma pikkukaupunki
54
1899
Vastaukset
- kölvi
Kuusankoskelta? Aika nopeesti muuten kävelet jos parissa minuutissa Hämeenkadun päästä päähän kuljet.
- matka käy pomppien
Jos on kengurukengät jalassa, niin varmaan parissa minuutissa pomppii kilometrin taipaleen yöllä, kun liikennevalot ovat pois päältä.
- ***asiallinen kannanotto***
yhden kilometrin pituinen. Ei se aivan noin ripeästi taitu....vaikka juoksisit. Vaikka provohan tuo aloituksesi olikin ja yritit vain haastaa riitaa, huonolla menestyksellä :DD
- katto vähän!
***asiallinen kannanotto*** kirjoitti:
yhden kilometrin pituinen. Ei se aivan noin ripeästi taitu....vaikka juoksisit. Vaikka provohan tuo aloituksesi olikin ja yritit vain haastaa riitaa, huonolla menestyksellä :DD
Jos tarkoituksesi oli vastata alkuperäiselle kirjoittajalle, niin viestisi tuli vikapaikkaan. Minähän juuri omana mielipiteenäni kirjoitin, että ei sitä kahdessa minuutissa pysty kulkemaan.
- on todellakin
jos voi sanoa pieni keskusta. Alueeltaan kaupunki on aika laaja. (Yllätyin muuttaessani). Vieruskunnat mukaan lukien tässä riittää immeisiä.
- sika pienenä!
Vaikka Tampere onkin pikkukaupunki on sillä kuitenkin suhteellisen hyvät kaupalliset palvelut keskustassa. Muutaman minuutin pyörämatkan päässä on sitten isompia marketteja, jos haluaa maitopurkkiansa etsiä useampien tavaroiden joukosta. Asumisen tuntemukset Tampereella voi turistina olla ihan jees. Ja Tampereella on ihan hyvääkin porukkaa. Mutta en suosita kohdetta, jos ihminen ei osaa varautua suhteellisen pienen yhteisön sisäisesti luomaan normistoon ja keskinäiseen kontrolliin. Kun sitten on kävellyt sen Hämeenkadun päästä päähän onkin aloitettava pohdinta siitä mitä seuraavaksi? Ja se ei ole aina välttämättä yksinkertaisin asia. Koska Tampere on kuitenkin aika kaukana kaikesta ja matkustaminen Tampereelta on yllättävän vaikeaa.
Tietysti tällainen 210 000 asukkaan kaupunki on niin pieni, että sisäinen normisto ja keskinäinen kontrolli pelaa. Tampereelta on myös vaikea päästä pois; esimerkiksi Helsinkiin meneviä junia voi joutua odottamaan jopa puoli tuntia (tosin hetkittäin junia lähtee siihen suuntaan viiden minuutin välein). Suosittaisin seuraavaksi kävelyreitiksi vaikkapa väliä Tahmela - Käpylä.
- normittamisesta.
sharyn kirjoitti:
Tietysti tällainen 210 000 asukkaan kaupunki on niin pieni, että sisäinen normisto ja keskinäinen kontrolli pelaa. Tampereelta on myös vaikea päästä pois; esimerkiksi Helsinkiin meneviä junia voi joutua odottamaan jopa puoli tuntia (tosin hetkittäin junia lähtee siihen suuntaan viiden minuutin välein). Suosittaisin seuraavaksi kävelyreitiksi vaikkapa väliä Tahmela - Käpylä.
Mä oon ite suosinut pyöräreittiä Leinola-Nokia. Muutaman tunnin kun pyöräilee, niin pääsee kaupungin läpi ja takaisin, niin ettei tarvitse hikipäässä riuhtoa. On selvää, että asia on erilainen, jos lähellä on kansainvälinen lentokenttä, ulkomaanliikenteen matkustajasatama jne. Sekä toimiva paikallisliikenne, jossa vaikka rautatieasemalle tai lentokentälle pääsee varttitunnin välein. Mitä taas tuohon sisäiseen kontrolliin tulee niin sitä on. Jos taas on oppinut ne normit ja rajoitteet, jotka kullakin paikkakunnalla on äidinmaidosta alkaen tai on luonteeltaan sopeutuja eikä ole oppinut kyseenalaistamaan niitä, niin silloin ei ihminen törmää niihin. Ei se mikään paha asia oo, että paikkakunta on pieni. En väitä, että stadi olisi Mekka, mutta esitän, että junalla sinne ei tarvitse lähteä, jos on jo valmiiksi paikanpäällä. Mielipiteistä ei voi kuin kinata. Kaikki riippuu lähtökohdista ja sattumasta millaiseksi olonsa missäkin tuntee. Kateudella on vain erilaisia ilmenemismuotoja riippuen kohteesta. En mä näitä asioita osaa selittää, mutta näin mä sen näen, että Tampereella on joitain pikkukaupungin piirteitä sisällään ja ilmapiiri ei ole kovin avoin. Mutta toisaalta jos osaa kulkea oikein hitaasti, hiipimistäkin hiljaisemmin, niin Tampereesta voi saada sitä jotain olemisen ja hitaan kiirehtimisen asiaa sisälleen. Mikä ei välttämättä tietenkään ole paha asia? Vertailukohteina mä käytän nyt Suomalaisista kaupungeista: Pääkaupunkiseutua, Turkua ja Tamperetta.
normittamisesta. kirjoitti:
Mä oon ite suosinut pyöräreittiä Leinola-Nokia. Muutaman tunnin kun pyöräilee, niin pääsee kaupungin läpi ja takaisin, niin ettei tarvitse hikipäässä riuhtoa. On selvää, että asia on erilainen, jos lähellä on kansainvälinen lentokenttä, ulkomaanliikenteen matkustajasatama jne. Sekä toimiva paikallisliikenne, jossa vaikka rautatieasemalle tai lentokentälle pääsee varttitunnin välein. Mitä taas tuohon sisäiseen kontrolliin tulee niin sitä on. Jos taas on oppinut ne normit ja rajoitteet, jotka kullakin paikkakunnalla on äidinmaidosta alkaen tai on luonteeltaan sopeutuja eikä ole oppinut kyseenalaistamaan niitä, niin silloin ei ihminen törmää niihin. Ei se mikään paha asia oo, että paikkakunta on pieni. En väitä, että stadi olisi Mekka, mutta esitän, että junalla sinne ei tarvitse lähteä, jos on jo valmiiksi paikanpäällä. Mielipiteistä ei voi kuin kinata. Kaikki riippuu lähtökohdista ja sattumasta millaiseksi olonsa missäkin tuntee. Kateudella on vain erilaisia ilmenemismuotoja riippuen kohteesta. En mä näitä asioita osaa selittää, mutta näin mä sen näen, että Tampereella on joitain pikkukaupungin piirteitä sisällään ja ilmapiiri ei ole kovin avoin. Mutta toisaalta jos osaa kulkea oikein hitaasti, hiipimistäkin hiljaisemmin, niin Tampereesta voi saada sitä jotain olemisen ja hitaan kiirehtimisen asiaa sisälleen. Mikä ei välttämättä tietenkään ole paha asia? Vertailukohteina mä käytän nyt Suomalaisista kaupungeista: Pääkaupunkiseutua, Turkua ja Tamperetta.
Olen asunut Tampereella koko ikäni enkä ole mainittuja normipiirteitä huomannut. Muutamankin Helsingistä tulleen olen tavannut, jotka kummastelevat, kun tamperelaiset keskustelevat ja ovat avuliaita. Onpa tullut useammin käytyäkin Helsingissä ja Vantaalla (äitini oli töissä toisessa ja asui toisessa toistakymmentä vuotta, ystäväni nai syntyperäisen helsinkiläisen). Ainoa kerta, kun minua on reippaasti ääneen halveksittu tampereen murteesta, oli Vantaalla. Ja upealla Savon murteella vielä. Jos muuten haluat pikkukaupungin tunnelmaa, muuta Poriin. Minulla on siellä serkkuja. Ei meinaan ole mikään Toronto...
- ihmiset pahenna kaupunkia.
sharyn kirjoitti:
Olen asunut Tampereella koko ikäni enkä ole mainittuja normipiirteitä huomannut. Muutamankin Helsingistä tulleen olen tavannut, jotka kummastelevat, kun tamperelaiset keskustelevat ja ovat avuliaita. Onpa tullut useammin käytyäkin Helsingissä ja Vantaalla (äitini oli töissä toisessa ja asui toisessa toistakymmentä vuotta, ystäväni nai syntyperäisen helsinkiläisen). Ainoa kerta, kun minua on reippaasti ääneen halveksittu tampereen murteesta, oli Vantaalla. Ja upealla Savon murteella vielä. Jos muuten haluat pikkukaupungin tunnelmaa, muuta Poriin. Minulla on siellä serkkuja. Ei meinaan ole mikään Toronto...
Terve vaan. Mä olen muuttanut pääkaupunkiseudulta. Mutta en ole erityisen hurmaantunut paikalliseen tapaan toimia. Siitä olen samaamieltä, että akselilla Pori-Tampere vaaka kääntyy Tampereen eduksi kaupunkina. Sori vaan porilaiset. Vaikka ei mulla enimmäkseen olekaan mitään ite porilaisia vastaan. Niin tai näin, niin emme varmaan päädy samoihin päätelmiin asiasta. Sulla on ehkä liian ruusuinen kuva asiasta? Ja mulla ei ehkä kokonaiskuva Tampereen "hyvistä puolista" ole niin hyvin tiedossa kuin sulla? Olisi ihan kiva, jos voisit kommentoida, mikä se asia on mikä Tampereessa olisi jotenkin erikoisesti positiivista tai hyvää verrattuna johonkin toiseen paikkaan? En aidosti ymmärrä sitä? Mun hyvät jutut Tampereella on Pyhäjärven kaunis luonto, hyvät keskustan kauppapalvelut, rauhallinen keskusta, pienet etäisyydet ja mukava omalääkäri, kun oon joskus ollu sairas. Ja hammaslääkärille mä pääsin heti sen kerran kun oon sitä tarvinu. Mun mielestä ihmisten mielipiteiden vapaus ja oikeus tehdä töitä tehokkaasti on tärkeitä asioita. Kaikki eivät pidä samoista asioista. Pienet kaupungit on kivoja nähdä, mutta kenkkuja asua. Se, että mä koen Tampereen pieneksi ja kieltämättä vähän rajoitteiseksi paikaksi ei merkitse sitä, että sen kanssa ei voi elää. Henkisesti Tampere tuntuu kokoistaan pienemmältä. Ja siltä, että ihmisten sosiaalinen normisto on tosi tiukka ja ihmiset vahtivat toistensa tekemisiä. No ehkä ei tästä ei tarvitse jatkaa enempää? Kyseessä on ehkä ihmisten erilainen suhtautuminen asioihin?
ihmiset pahenna kaupunkia. kirjoitti:
Terve vaan. Mä olen muuttanut pääkaupunkiseudulta. Mutta en ole erityisen hurmaantunut paikalliseen tapaan toimia. Siitä olen samaamieltä, että akselilla Pori-Tampere vaaka kääntyy Tampereen eduksi kaupunkina. Sori vaan porilaiset. Vaikka ei mulla enimmäkseen olekaan mitään ite porilaisia vastaan. Niin tai näin, niin emme varmaan päädy samoihin päätelmiin asiasta. Sulla on ehkä liian ruusuinen kuva asiasta? Ja mulla ei ehkä kokonaiskuva Tampereen "hyvistä puolista" ole niin hyvin tiedossa kuin sulla? Olisi ihan kiva, jos voisit kommentoida, mikä se asia on mikä Tampereessa olisi jotenkin erikoisesti positiivista tai hyvää verrattuna johonkin toiseen paikkaan? En aidosti ymmärrä sitä? Mun hyvät jutut Tampereella on Pyhäjärven kaunis luonto, hyvät keskustan kauppapalvelut, rauhallinen keskusta, pienet etäisyydet ja mukava omalääkäri, kun oon joskus ollu sairas. Ja hammaslääkärille mä pääsin heti sen kerran kun oon sitä tarvinu. Mun mielestä ihmisten mielipiteiden vapaus ja oikeus tehdä töitä tehokkaasti on tärkeitä asioita. Kaikki eivät pidä samoista asioista. Pienet kaupungit on kivoja nähdä, mutta kenkkuja asua. Se, että mä koen Tampereen pieneksi ja kieltämättä vähän rajoitteiseksi paikaksi ei merkitse sitä, että sen kanssa ei voi elää. Henkisesti Tampere tuntuu kokoistaan pienemmältä. Ja siltä, että ihmisten sosiaalinen normisto on tosi tiukka ja ihmiset vahtivat toistensa tekemisiä. No ehkä ei tästä ei tarvitse jatkaa enempää? Kyseessä on ehkä ihmisten erilainen suhtautuminen asioihin?
Mihin olet sellaiseen törmännyt? Onko talossa kerrostalokyttääjä? Menit mihin tahansa, sellaisia on. Ystäväni valitti, koska hänen lemmikkirotistaan nousi kysymys - ne kun karkasivat porraskäytävään. Toisaalta nyt asumassani talossa oli poliisipiiritys luotiliivien kanssa, eikä sen aiheuttajalle ole sanottu pahaa sanaa. Ymmärtäähän ne perheongelmat. En väitä, että Tampere olisi se absoluuttisesti paras paikka maailmassa. Sanon vain, että täällä on mukavaa. Porilaisten sukulaisteni illanviettotapa on ajella ympäri autolla ja katsella ihmisten ikkunaverhoja. Jouduin käymään kaupungissa kokemäkeläistuttavani kanssa ennen kuin minulle valkeni, että siellä oli mielenkiintoinen museo ja upea taidegalleria. Toiselta puolelta Helsinki on ainoa paikka, jossa minulle on tiuskaistu, kun palautin omistajalle vahingossa pudonneen sateensuojan. Se on myös ainoa paikka (Lontookin on listalla), jossa minua on heitelty kaljapulloilla keskellä iltapäivää ja haukuttu lahtariksi. Muuten minusta Helsinki on mukava paikka - olen tavannut käydä siellä lomilla ja aina riittää katsottavaa. Positiivinen Tampere? Juuri sen kokoinen keskusta, että siellä voi kävellä, poiketa terassilla kesällä tai jossakin istumassa talvella. Aikoinaan kahviloita riitti, mutta ne ovat kadonnutta kansanperinnettä. Erittäin hyvä kirjasto, joka viikko tapahtumia eri puolilla kaupunkia. Luontoa juuri sopivasti joka puolella. Hyvä kauppahalli. Ihmiset vastaavat, kun heille sanoo jotakin. Ihmisiä sen verran, että kun on asunut ikänsä, näkee tuttuja kasvoja ja tervehtii, ja sitten huomaa että hei, tuo onkin bussikuski minun linjaltani. Mieheni kanssa tapasimme käydä Teiskon Velaatassa ottamassa oluen. Nyt Velaatan baari on suljettu. Oudoin viihdepaikka, jonka olen tavannut lapsuuteni jälkeen. Toisaalta viime kesänä vietin aikaa Sorsapuiston nurmikolla larppaajien kanssa. Useita erilaisia teattereita, joiden jälkeen voi poiketa syömään hienostuneesti tai ottamaan sherryn tai jatkamaan muuten monenlaisissa erilaisissa paikoissa. Kansainvälisiä taidenäyttelyitä atsteekeista Siperian shamaaneihin. En rupea kehumaan Tillikan pyttipannua, koska henkilökohtaisesti en pidä siitä, mutta Helsingistä asti ovat ihmiset tulleet sitä syömään. Suorama ei ole niin kaukana Tampereesta, ja siellä taitaa olla Euroopan ainoa aito afgaaniravintola. Siinä vähän alkua... Tammelan torilla on hyvää lohta lounaaksi kesäaikaan.
- JuNailija.
sharyn kirjoitti:
tuosta junasta tuli mieleeni, että helsingistä pääsee isoon kaupunkiin ihan junalla, joten ei helsinkiläisille on ison kaupungin ihailu helpompaa kuin tamperelaisille
- muuttaneena...
voin sanoa et ihan mukiinmenevä asua, kunhan jälkikasvu ei vain harrasta futista tai air-softausta - surkeaa tarjontaa kaupungilta. Myös pyöräily on tehty jotenkin hankalaksi. Mutta kuten sanottu soma pikkukaupunki ja asiat täällä rullannu tietyllä tasolla 200 vuotta eikä sitä ulkopaikkakuntalaiset ala niinvain säätää.
- karkailevat
Onko ne ex-kapunginjohtaja ja taidemuseon johtajatar yhä karkuteillä? Mikä Tampereella on niin pelottavaa, kun tuon tason ylhäisyyksien pitää paeta? Vai itseäänkö he pakenevat? Aika surkuhupaista.
- Tampere-on
täysin, siis täysin muualla.Sinulta menisi vuosi Tampereen ihanimpien paikkojen selvittämiseen. Ei voi mitään, kultii...
- kovin pitkä
ole sekään. Tai Esplanaadi. Kyllä senkin äkkiä kävelee päästä päähän.
- selleri-siili
Menkää Haapavedelle!Sinne kulkee junia aivan vitun huonosti ja samaten busseja.Nimimerkki kokemusta on.
- Åby
on Helsingin pääkatu. Espa ja Aleksi ovat vain sivukatuja. Mansku on 5,5 km pitkä.
- rautatieasema
Hämeenkatu on maastossa siis luonnossa 1,4 km pitkä. Omaat siis 42km /tunti kävelyvauhdin.
Oletko Guinnessin ennätysten kirjassa?- Soma-Tampere
Olen tämän ketjun aloittaja ja korjaan epätarkkuuteni. Kyllä varmaan menee useampi minuutti kävellessä Tampereen rautatieasemalta Hämeenpuistoon.
Kaupungin keskustan käsittävä matka (runsas kilometri, vajaa puolitoista) on kuitenkin niin lyhyt, että kävelymatka tuntuu todella lyhyeltä varsinkin kun Tammerkosken ohella mitään katsottavaa ei ole.
No jos kävelee tamperelaisittain hitaasti ympärilleen pällistellen ja ihmetellen, niin aikaa saa kulumaan Hämeenkadun kävelemiseen vaikka tunnin.
Tuollaiset kaikkeen huomionsa kiinnittävät tamperelaiset ovat hurmaavan söpöjä ja kuvauksellisia. Heitähän turistit haluavat kuvata. Kuvia on sitten kiva katsella talvella tuttujen kanssa viinilasin äärellä. Kuvissa kiehtoo menneen, jo menetetyn ajan (1960-luvun) tunnelma.
Tampere herättää siellä käyvässä turistissa syvältä sielusta kumpuavia nostalgisia tunteita. Nykynuoriso on saanut vihiä tamperelaisesta tunnelmasta nähdessään joskus vaikkapa vahingossa wanhan kotimaisen musta-valkoisen elokuvan. Niissä naisilla on esiliinat ja huivit ja miehilla saappaat ja sarkahousut sekä puukko roikkumassa vyöstä. - idylliä
Soma-Tampere kirjoitti:
Olen tämän ketjun aloittaja ja korjaan epätarkkuuteni. Kyllä varmaan menee useampi minuutti kävellessä Tampereen rautatieasemalta Hämeenpuistoon.
Kaupungin keskustan käsittävä matka (runsas kilometri, vajaa puolitoista) on kuitenkin niin lyhyt, että kävelymatka tuntuu todella lyhyeltä varsinkin kun Tammerkosken ohella mitään katsottavaa ei ole.
No jos kävelee tamperelaisittain hitaasti ympärilleen pällistellen ja ihmetellen, niin aikaa saa kulumaan Hämeenkadun kävelemiseen vaikka tunnin.
Tuollaiset kaikkeen huomionsa kiinnittävät tamperelaiset ovat hurmaavan söpöjä ja kuvauksellisia. Heitähän turistit haluavat kuvata. Kuvia on sitten kiva katsella talvella tuttujen kanssa viinilasin äärellä. Kuvissa kiehtoo menneen, jo menetetyn ajan (1960-luvun) tunnelma.
Tampere herättää siellä käyvässä turistissa syvältä sielusta kumpuavia nostalgisia tunteita. Nykynuoriso on saanut vihiä tamperelaisesta tunnelmasta nähdessään joskus vaikkapa vahingossa wanhan kotimaisen musta-valkoisen elokuvan. Niissä naisilla on esiliinat ja huivit ja miehilla saappaat ja sarkahousut sekä puukko roikkumassa vyöstä.Joo, Tampere edustaa mainiosti 1960-luvun savupiipputeollisuuskaupunkia. Aivan ydinkeskustassa on savuttava ja höyryjä päästävä Takon kartonkitehdas.
- kirjoitus
Soma-Tampere kirjoitti:
Tampere herättää siellä käyvässä turistissa syvältä sielusta kumpuavia nostalgisia tunteita. Nykynuoriso on saanut vihiä tamperelaisesta tunnelmasta nähdessään joskus vaikkapa vahingossa wanhan kotimaisen musta-valkoisen elokuvan. Niissä naisilla on esiliinat ja huivit ja miehilla saappaat ja sarkahousut sekä puukko roikkumassa vyöstä.Ensinnäkin, onnittelut onnistuneesta trollauksesta. Olet saanut jo paljon vastauksia, ja tässä on yksi lisää. Tästä voi siis tulla vielä pitkään pinnalla pysyvä keskustelu. Muistat vaan aina välillä vähän tökkäistä niin vastauksia kyllä tulee.
Tampere tosiaan on soma pikkukaupunki, kuten Turku, Espoo, Vantaa ja Helsinkikin. Tosin Espoo on lähinnä rykelmä lähiöitä, mutta se ei nyt kuulu tähän. Tampereen keskustakin varmasti tuntuu pieneltä ja mitäänsanomattomalta jos sen luulee käsittävän vain rautatieaseman ja Hämeenpuiston välisen osuuden Hämeenkadulta katsottuna. Samoin mikä tahansa muu kaupunki tuntuu aika mitäänsanomattomalta, jos siihen ei vaivaudu tutustumaan mitenkään muutoin kuin omia ennakkoluulojaan ruokkimalla. Helppo tapa, muttei kerro mitään kohteestaan - ainoastaan toteuttajastaan.
Jos olet pääkaupunkiseudulta, niin ymmärrän kyllä alemmuudentuntosi tamperelaisia kohtaan. Pääkaupunkiseutulaisethan osaavat olla alemmuudentuntoisia hämeenlinnalaisiakin kohtaan, joten sama tunne tamperelaisia kohtaan on vain luonnollinen ja ymmärräettävä. Kyllä jossain rannikollakin päästään joskus tilanteeseen, jossa paikkakuntalaisuus ei tarkoita pelkästään kaupungissa asumista, vaan elämäntapaa. Silloin sielläkin voidaan naureskella sille venähdykselle, joka ulkopaikkakuntalaisen naamassa ja sielussa tapahtuu kun minä vastaan nuo -asetelma avautuu.
Jään odottamaan innolla seuraavaa kirjoitelmaasi. Aion käydä useasti Tampereella sitä odotellessa. - käy siis myötätuleen
Soma-Tampere kirjoitti:
Tampere herättää siellä käyvässä turistissa syvältä sielusta kumpuavia nostalgisia tunteita. Nykynuoriso on saanut vihiä tamperelaisesta tunnelmasta nähdessään joskus vaikkapa vahingossa wanhan kotimaisen musta-valkoisen elokuvan. Niissä naisilla on esiliinat ja huivit ja miehilla saappaat ja sarkahousut sekä puukko roikkumassa vyöstä.Ei kaupunki historialleen mitään voi. Se on mennyttä aikaa ja vois lähtee keskustasta pois, vaikka jotain kulttuurihäppeninkiä tilalle. Mutta, kyllä perintöäkin täytyy suojella.
- ihana asua...
..muutin tänne Kulosaaresta (Helsingissä, jos et satu tietämään) 3 vuotta sitten ja olen tykästynyt täysin Tampereeseen. Toisaalta, Suomesta ei löydy sitten cityn cityä.. olen nimittäin asunut Singaporressa 5 vuotta, ja sitä voi jo kutsua cityksi :)) Kivaa kesää sinulle ja tervetuloa ramppaamaan Hämeenkatu ees-suun- taas... saa siinä liikuntaa ihan riittämiin, ja aina voi poiketa sivukaduillekkin, eihän New Yorkaan rakennu vain yhden kadun varaan. Mikä sun pointtis muuten oli ?
- peninkulmia riittää
Jos Hämeenkatua lähdet lampsimaan itään päin, niin sehän jatkuu Itsenäisyydenkatuna ja siitä edelleen Teiskontienä. Ota eväät mukaan jos meinaat kaupungin rajalle päästä. jos taas lähdet länteen päin, olet ennen pitkää Pispalan Valtatiellä, ja silläkin kadulla on pituutta ihan riittävästi.
- pienet puitteet
Pikkuisen kaupungin tunnusmerkkejä on muun muassa se, että asutaan pääkadun varrella. Tampereella on paljon asuntoja Hämeenkadulla. Asutaan siis todella "cityssä". Hih!
pienet puitteet kirjoitti:
Pikkuisen kaupungin tunnusmerkkejä on muun muassa se, että asutaan pääkadun varrella. Tampereella on paljon asuntoja Hämeenkadulla. Asutaan siis todella "cityssä". Hih!
on asunto Hämeenkadun varrella. Ne ovat pääasiassa piilokonttoreita.
Jos sinulla on aivan jumalattomasti tuohta, voit onnistua hankkimaan asunnon Tampereen keskustasta. Suosittelen mieluummin Hämeenpuistoa (ei liian lähellä Pohjois- tai Eteläpuistoa, huonosti kauppoja, mieluummin kolmisen korttelia Hämeenkadusta jompaankumpaan suuntaan).
Keskusta-asunnoiksi lasketaan Sorsapuiston seutu, Tammela ja Etu-Kaleva. Toisaalta rikkaat asuvat esimerkiksi Atalassa (vaatii ehdottomasti oman auton, mieluummin kaksi). Pispala on kiinnostava sekoitus köyhien ja jumalattoman rikkaiden asuntoja. Karta Pyynikkiä - siellä on upeita, vanhoja taloja, mutta kauppoja ja bussilinjoja on vähemmän eivätkä omat autot toisaalta ole käytännöllisiä - pihoissa on syreenejä mutta ei autotalleja. Sama koskee Juhannuskylää. Lapinniemi on ihmisten höynäyttämistä, järvinäköala, jos on onnea, mutta ei muuta. Sama koskee Onkiniemeä. Tesoma on huomattavasti mainettaan parempi, samoin Hervanta.
- nopeemmin
tahvo.
- Tampere-Tammerfors
Joko Tampereella on laitettu savusaunat lämpiämään juhannusta varten? Sähkösaunojahan Tampereella on kuulema aika vähän vielä toistaiseksi.
No, "kehitys kehittyy". Tampereella ovat ottamassa modernia tukinuittotunnelia käyttöön. Muualla Suomessa tukinuitto loppui jo viimeistään 1960-luvulla, mutta Tampereella se alkaa vasta nyt. Milloin tunnelin juhlalliset avajaiset ovat? Onko siellä tarjolla mustaa makkaraa eli veripalttua?
Jokainen paikkakunta eläköön ehdoillaan. Olisi mukava päästä katsomaan tukinuittoa Näsijärveltä Pyhäjärvelle. Kirmaavatko siellä tukinuittajat piikojen perässä niin kuin wanhoissa elokuvissa? Olisi hurmaavaa kokea sellaista aitoa wanhaa suomalaisuutta. Herkistyisin varmaan.- Tukkimiehen täi
Jokaisessa kerrostalokopissa on nykyään saunaksi kutsuttu hikinen ja märkä koppi, mutta savusauna on katoavaa kansanperinnettä. Ylpeä voi olla sellainen, jolla vielä savusauna on käytettävissä. Siellä saunoessa katoaa päästä sellaisetkin höyryt joita edellisellä kirjoittajalla on ollut kirjoitusta väsätessään. Lieneekö hänelle joskus tukki pudonnut päähän?
- were
Eikös se ole vain hyvä asia että kaupat ovat sullottu niinkin pienelle alueelle kuin hämeenkadulle? Voi kätevästi shoppailla kun ei tartte kuin ylittää katu tai kävellä seuraavaan kauppaan. Eipä tartte kävellä sikin sokin kaupunkia etsimässä kauppoja kun ne painottuvat paljolti samaan paikkaan toisin kuin hesassa missä saa kulutettua helposti päivän kun joutuu tekemään hirveitä kävely lenkkejä tiettyjä kauppoja ettien jotka voi olla toisella puolella sitä hemmetin keskustaa. Siinä sitten vaan odottelemaan vihreitä valoja suojateiden ylitykseen ja väistelemään tietöitä, joita siellä on joka vuosi. Eikä autoakaan voi käyttää kun parkkipaikkojen löytyminen on sitä onnenarpapeliä...
mutta kun ne pahukset eivät ole sen yhden kadun varrella.
Ensinnä pitää jatkaa aseman läpi Tullintorille. Sitten siitä vielä ylöspäin Tammelantorin ympärille ja Kalevaan asti. Sivukaduilla on yhtä ja toista ja isot kaupat on sijoitettu esimerkiksi Lielahteen. Koskikeskustakaan ei kannata unohtaa.
- Cosmo Politan
Tuntuu tosi oudolta, kun katsoo Tampereen juna-asemalta Hämeenkadun toiseen päähän, niin kaupunkiasutus loppuu jo siellä. Pieni paikka Pyynikin kupeessa.
- heguli.Tre
-sellaiseksi myös jää. Mutta noi stadilaiset ovat alkaneet muuttamaan tänne pilvin pimein ja väkiluku kasvaa kohisten. Harmi vaan, ei tämä pysy kauaa näin leppoisen pienenä, johon me alkuasukkaat nääs ollaan totuttu.. Miksi te sieltä muuten tänne muutatte? Ette ainakaan isoa metropolia ole etsimässä? (-,o)
- TyössäTRElla
Hämeenkatu on tosi saasteinen. Vaikka ei astmaa olekaan, niin pidempi oleskelu Hämeenkadulla aiheuttaa koko illan jatkuvan limanerityksen ja yskän. Itsellä ainakin tulee mustaa pölyä mukana kun nenää niistää, voi vain kuvitella keuhkopoloisia...Hämeenkadulla on myös todella kova meteli kun jatkuva bussijuna jyristää ohitse. Puhuminen on vaikeaa ja oleskelu stressaavaa. Hämeenkadulla on myös paljon öykkäreitä ja harvoin siellä saa nainen kulkea rauhassa. Monilla miehillä on Tamperelainen tappokatse koko ajan naamalla, kuvittelevat kai sen olevan jotenkin coolia...hymy olisi paljon kivempi ilme. Feissareita on enemmän kuin missään, mutta ovat onneksi aika kohteliaita. Tosin jos jo saman päivän aikana sama feissari tulee viidennen kerran kysymään välitänkö luonnon tilasta, niin alkaa kyllästyttämään...Mieluummin teen ostokseni muualla kuin Hämeenkadulla, melua ja saasteita on liikaa.
Onneksi Tampereella on muitakin paikkoja kuin Hämeenkatu =) - nimimerkki,.,.
Jos kaupunkien suuruutta arvostaa enemmän kuin viihtyisyyttä noin yleensä niin kannattaa varmaan suunnata Suomen rajojen ulkopuolelle asumaan. Berliini voisi olla ehkä se luonnollisin paikka muuttaa, koska kulttuuri ei välttämättä niin vahvasti eroa Suomalaisesta. Jos todella isoihin kaupunkeihin haluaa niin eiköhän se Amerikka ole oikea suunta.
Minun mielestäni näissä suurissa kaupungeissa tulee niin paljon haittapuolia mukanaan, että mieluummin asun Tampereen kokoisessa kaupungissa, joka on normaalille ihmisille, jolla on muutakin elämää kuin baarien valloitus, ihan riittävän suuri.
Olen aina tavannut sanoa, että kaupungit on helppo kävellä läpi nopeasti ja oppia paikat ja sen jälkeen sanoa paikkaa pieneksi. Koitappa sen sijaan tutustua jokaiseen ihmiseen niin löydät työsarkaa lopun elämäksesi ja saatat jopa nauttia siitä enemmän kuin kaupunginvalloituksesta.- ghyyl
En tiedä, pitäisikö Tamperetta pitää isona vai pienenä kaupunkina, mutta se on ainakin varmaa, että kaikissa kyselyissä, joissa valitaan Suomen parasta kaupunkia, Tampere on ykkönen. Siis aina.
Tässä viimeisin ja sen mukaan ero muihin kaupunkeihin vain kasvaa.
http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2010/04/21/tampere-ja-turku-herattavat-halun-muuttaa/20105661/12 - Small is the town
ghyyl kirjoitti:
En tiedä, pitäisikö Tamperetta pitää isona vai pienenä kaupunkina, mutta se on ainakin varmaa, että kaikissa kyselyissä, joissa valitaan Suomen parasta kaupunkia, Tampere on ykkönen. Siis aina.
Tässä viimeisin ja sen mukaan ero muihin kaupunkeihin vain kasvaa.
http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2010/04/21/tampere-ja-turku-herattavat-halun-muuttaa/20105661/12Tampere on mukava provinssikaupunki, jossa voi käydä kerran vuodessa ihastelemassa pikkukaupunkilaisten puuhailua.
- Ei-hölmö
Tampereen paras nähtävyys ja osoitus tamperelaisten hölmöydestä on Pispalan uittotunnelin rakentaminen. Se maksoi paljon, mutta tukkeja siinä ei koskaan ole uitettu.
Eläköön hölmölä-manselaiset!- Blacksage
Huvittavaa ja tavallaa hellyyttävää (ja hiukan säälittävääkin) on nähdä pyöreässä huoneessa oleva tamperelainen, jonka silmät on sidottu. Kun hänelle sanoo, että huoneen nurkassa on paketti mustaa makkaraa, alkaa kiihkeä ja loputon etsiminen. Tämä sukupuolesta tai arvoaemasta riippumatta.
- Ihqu-
Tampere on ihan jees. Kesäksi se tosin vähän hiljenee kun opiskelijat lähtevät pois. Ihan täysiä maalaisfiiliksiä Tampereella ei saa, kun karjaa on niin harvoin keskustassa. Kyllä Tampere kannattaa kokea, on siinä pariksi päiväksi ihmeteltävää. Ja on siellä ihan mukavia tyyppejäkin. Parhaiten Tampereeseen voisi varmaan tutustua siten, että vähän etukäteen katselisi, jos olisi jotain sellaista mitä haluaa nähdä. Ja sitten vaikka yhden päivän kävelisi kaupungilla. Ja toisen katselisi niitä asioita, joita mieli tekee.
Vaikka Tampere on tosi pieni, niin oikeastaan se ei ole sen pääasiallinen ongelma, vaan se on, että sieltä kuitenkin on liian pitkä matka kaikkialle. Helsingissä käyminenkin vaatii päivän reissun.- fsdfsdyggsgfds
Tampereelta on pitkä matka kaikkialle? Minun mielestäni Helsingistä on pidempi matka muihin Suomen suuriin kaupunkeihin. Itse Helsinki ei tarjoa mielestäni mitään muuta tärkeää enemmän kuin jotkut satunnaiset hyvien artistien keikat. Festarit Helsingissä on lähes yhtä surkeat kuin Tampereella.
Jos puhutaan työpaikoista niin siinä Helsinki vie voiton. Kuitenkin selvästi kalliimmat asunnot eivät ainakaan minua houkuttele. Jos haluaa järkevän hintaisen asunnon niin pitää muuttaa liian kauaksi keskustasta näin autottoman ihmisen näkökulmasta.
Minun mielestäni Helsingin ja Tampereen välinen ero on aika pieni kun verrataan Helsingin meininkiä joihinkin oikeasti suuriin kaupunkeihin.
Jokainen on tyytyväinen erilaisiin asioihin. Mielestäni on aika typerää vertailla kaupunkeja pelkästään niiden koon ja yöelämän mukaan. Mielestäni on paljon tärkeämpää, että kummasta sattuu löytämään itselleen enemmän ystäviä. Toiset tarvivat New Yorkin niitä löytääkseen ja joillekkin riittää parin tuhannen asukkaan tuppukylä. Aika paljon kiinni ihmisestä mistä kukakin tykkää. - konstantiini
fsdfsdyggsgfds kirjoitti:
Tampereelta on pitkä matka kaikkialle? Minun mielestäni Helsingistä on pidempi matka muihin Suomen suuriin kaupunkeihin. Itse Helsinki ei tarjoa mielestäni mitään muuta tärkeää enemmän kuin jotkut satunnaiset hyvien artistien keikat. Festarit Helsingissä on lähes yhtä surkeat kuin Tampereella.
Jos puhutaan työpaikoista niin siinä Helsinki vie voiton. Kuitenkin selvästi kalliimmat asunnot eivät ainakaan minua houkuttele. Jos haluaa järkevän hintaisen asunnon niin pitää muuttaa liian kauaksi keskustasta näin autottoman ihmisen näkökulmasta.
Minun mielestäni Helsingin ja Tampereen välinen ero on aika pieni kun verrataan Helsingin meininkiä joihinkin oikeasti suuriin kaupunkeihin.
Jokainen on tyytyväinen erilaisiin asioihin. Mielestäni on aika typerää vertailla kaupunkeja pelkästään niiden koon ja yöelämän mukaan. Mielestäni on paljon tärkeämpää, että kummasta sattuu löytämään itselleen enemmän ystäviä. Toiset tarvivat New Yorkin niitä löytääkseen ja joillekkin riittää parin tuhannen asukkaan tuppukylä. Aika paljon kiinni ihmisestä mistä kukakin tykkää.Tampere ei voi kehua suuruudellaan. Mutta kyllä täällä passaa asua kun ei odottele mitään metropoolitouhuja. Oon asunut jo yli 30 v. Vaan ei tartte niiden jotka Tamperetta mainostaa jauhaa soopaa mistään suuresta kaupungista. Ja jos asukkaita on joku 200 000 sillä ei ole suurempaa merkitystä. Suunnilleen saman veraan on Espoossa ja Turussa. Tampereen keskusta on pieni, mutta hällä väli.
- Manserakki
Jos käy Helsingistä Tampereella niin sihenkin saattaa kulua kokonainen päivä.
Vaan tultiin kerran kimppataksilla laivasatamasta Tampereelle, niin taksikuski sanoi että neuvokaa sitten mihin ajetaan kun hän ei ole koskaan käynyt Tampereella. Että semmonen tapaus. - onnilund
Manserakki kirjoitti:
Vaan tultiin kerran kimppataksilla laivasatamasta Tampereelle, niin taksikuski sanoi että neuvokaa sitten mihin ajetaan kun hän ei ole koskaan käynyt Tampereella. Että semmonen tapaus.olisi aikanaan upeaa kulkea reittiä hämeenlinna-hattula-iittala-Kangasala-tampere ja sitten asua aikanaan mm Tampereella ja sitten ennen kaikkea oppia ajamaan autoa tampereella < ja olisi upeaa joskus oppia ajamaan autoa Tampereen keskustassa ja sitten eri merkkisiä autoja jopa jenkkejä jolla menisimme pyynikillekin saakka ja sitten joskus ukko ajelisi Valkoisella Barracudalla amuriin jossa ukko asuisi ekat tampere vuotensa ja sitten ukko asuisi amurissa.lielahdessa.kalevassa.nekalassa.aitolahdessa ja sitten Jopa Kalevassa jossa ukolla olisi valkoinen barracuda ja Pyynikillä Ukko Pistäytyisi eräillä syntymäpäivillä mersulla 220d 1968 malli jossa olisi kasiraitamankka ja sitten Ukko Olisi kuskina 5 4-9 Tytölle joista kahden tädit asuisivat pyynikillä ja sitten ukolla olisi Musta autokuskin Univormu mallia Posti ja sitten sininen farkkutakki.khakihousut ja aurinkolasit mallia steve mcqueen ja Pyynikillä Valkoinen Barracuda keräisi katseita samoin Musta Valiant jossa Jylläisi V8 kone ja sitten Pyynikillä ukko olisi myös 150 150-300 eri merkkisen auton kanssa mm buick electran ja Chevrolet caprice classicin kanssa ja Lada 2103men kanssa ja Volvo amazonin ja Pl Barracudan Valkoinen ja Punainen kanssa ja sinisellä Valiantilla ja joskus sitten 353 koneisella dartilla ja 353 koneisella Valiantilla..jota kerran yrittäisi joku jopa varastaakkin ja sitten kun toiset Gaalalisivat.bailaisivat.raveisivat ja discoilisivat Ukko reissaisi akselilla tampere-parkano-tampere-Nokia-Vammala-Ikaalinen jonne ukko saapuisi kerran 07.15 ajaen kesäyön sumussa ja autona Plymouth Barracuda musta ja joskus sitten ukko kävisi Tampereella 33 45-78 kertaa ja kolme kertaa nuorena aviomiehenä Barracudalla 1967 malli ja kerran sitten Tytöt iina ja annika < avovaimoni ja tämän serkku olisivat tampereen sokoksella ostoksilla jonne saapuisin Valkoisella Barracudalla 21 asteen pakkasella < itselläni us-army villapaita ja annikalla kettuturkki ja iinalla kelsiturkki
- onnilund
onnilund kirjoitti:
olisi aikanaan upeaa kulkea reittiä hämeenlinna-hattula-iittala-Kangasala-tampere ja sitten asua aikanaan mm Tampereella ja sitten ennen kaikkea oppia ajamaan autoa tampereella < ja olisi upeaa joskus oppia ajamaan autoa Tampereen keskustassa ja sitten eri merkkisiä autoja jopa jenkkejä jolla menisimme pyynikillekin saakka ja sitten joskus ukko ajelisi Valkoisella Barracudalla amuriin jossa ukko asuisi ekat tampere vuotensa ja sitten ukko asuisi amurissa.lielahdessa.kalevassa.nekalassa.aitolahdessa ja sitten Jopa Kalevassa jossa ukolla olisi valkoinen barracuda ja Pyynikillä Ukko Pistäytyisi eräillä syntymäpäivillä mersulla 220d 1968 malli jossa olisi kasiraitamankka ja sitten Ukko Olisi kuskina 5 4-9 Tytölle joista kahden tädit asuisivat pyynikillä ja sitten ukolla olisi Musta autokuskin Univormu mallia Posti ja sitten sininen farkkutakki.khakihousut ja aurinkolasit mallia steve mcqueen ja Pyynikillä Valkoinen Barracuda keräisi katseita samoin Musta Valiant jossa Jylläisi V8 kone ja sitten Pyynikillä ukko olisi myös 150 150-300 eri merkkisen auton kanssa mm buick electran ja Chevrolet caprice classicin kanssa ja Lada 2103men kanssa ja Volvo amazonin ja Pl Barracudan Valkoinen ja Punainen kanssa ja sinisellä Valiantilla ja joskus sitten 353 koneisella dartilla ja 353 koneisella Valiantilla..jota kerran yrittäisi joku jopa varastaakkin ja sitten kun toiset Gaalalisivat.bailaisivat.raveisivat ja discoilisivat Ukko reissaisi akselilla tampere-parkano-tampere-Nokia-Vammala-Ikaalinen jonne ukko saapuisi kerran 07.15 ajaen kesäyön sumussa ja autona Plymouth Barracuda musta ja joskus sitten ukko kävisi Tampereella 33 45-78 kertaa ja kolme kertaa nuorena aviomiehenä Barracudalla 1967 malli ja kerran sitten Tytöt iina ja annika < avovaimoni ja tämän serkku olisivat tampereen sokoksella ostoksilla jonne saapuisin Valkoisella Barracudalla 21 asteen pakkasella < itselläni us-army villapaita ja annikalla kettuturkki ja iinalla kelsiturkki
ja joskus ukko pistäytyisi Tampereella < sokoksella josta ukko hakisi sitten mustalla automaattimersulla avovaimonsa annikan ja tämän serkun Iinan.ja sitten kerran Ukko veisi äitinsä johonkin ja sitten ajaisi siitä Tampereella.ja kerran ukko ajaisi tampereen keskustassa Chevy Novalla jota moni ihailisi ja tiirailisi Ja joskus Pyynikillä Ukolla olisi sitten musta mittatilauspuku ja autokuskin lakki josta sitten tytöt Vitsailisivat James ostoksille..ja joskus sitten Tampereella pistäytyessä Ukko Kävisi kalevassa.nekalassa.Viinikassa.lielahdessa ja Härmälässä ja sitten Kalevassa jonne ukko ajaisi Caprice classicilla tapamaan kaveriaan Paulia < joka olisi Jyrkin Pikkuveli.ja joskus ukko ajelisi Tampereelle ladalla jossa soisi irwin ja irwinin näköistä Kaveria Jukkaa tapamaan jonka veli muistuttaisi elävästi mikko alataloa eli seppo ja joskus kun taas menisi Huonosti niin Ukko Lähtisi tampereelle latautumaan kalevaan jossa sitten Pauli Ja jyrki pistäisivät ukon kuntoon ja ukko saapuisi mersulla sinne ja Tytöt iina.annika.marianne ja moni muu passittaisivat Ukon kalevaan Lomalle.ja joskus ukko saapuisi Tampereelle junalla sinisessä farkkutakissa.khakihousuissa ja us army t-paidassa ja sitten alla englannin armeijan Villapaita.Jokelan Veljesten reijon ja tapion k jotka tulisivat seinäjoelta junalla asemalle.
- satunnainenturisti
Manserakki kirjoitti:
Vaan tultiin kerran kimppataksilla laivasatamasta Tampereelle, niin taksikuski sanoi että neuvokaa sitten mihin ajetaan kun hän ei ole koskaan käynyt Tampereella. Että semmonen tapaus.Tänä kesänä oon viettäny aikaa oman kotikaupunkini lisäksi Turussa, Sastamalassa, Helsingissä, Berliinissä ja Tampereella. Ja Tampere oli ainoa paikka, missä sattui tilanne, jossa pelotti. Ja vieläpä sillä kuuluisalla Hämeenkadulla.
Muuten ei kyllä ole pahaa sanottavaa Tampereesta, pidän siitä ja olen oppinut tuntemaan paikkoja hiukan ydinkeskustankin ulkopuolelta. Tuomiokirkko on komia ja keskustassa veden läheisyys tuo kivan lisän. Ja entäs se uusi silta siinä Laukontorilla, aika huima kokemus, kun yöllä käveltiin sitä pitkin ja siinä korkeimmassa kohdassa katsoin ylös, oli se hienoo...
Tampereella on hyvät kirpparit ja kiva laukkukauppa Tuomiokirkonkadulla!
- niin on
Totta puhut. Onhan tämä pieni. Joskus tuntuu että voisi muuttaa jonnekin isompaan (tai pienempään luontoa lähelle), mutta olisiko saasteita vielä enemmän isommassa.
- Sääli trelaisia
Minä asuin Tampereella viitisen vuotta. Pikku hiljaa tuli sellainen ahtaan paikan kammo. Jokainen tuntee toisensa ja on kiinnostunut muiden tekemisestä. Muutin pois ja sain vapaata ilmaa.
Tampereen ykksi huonoin puoli on keskustan liikennejärjestelyt. Siis koko alue on autoja varten. Melu on hirveä. Tämä johtuu tietenkin maalla syntyneistä liikennesuunnittelijoista.
Sivistyneessä keskisessä Euroopassa ei ole juurikaan kaupunkeja, joita halkaisee Hämeenkadun kaltainen autoille pyhitetty raitti. No, kai tamperelaiset saavat suurkaupungin kiksejä kulkiessaan pakokaasujen seassa Hämeenkadulla.
- Oikeinko soma?
Tampere on pieni kaupunki, jossa ei juurikaan virikkeitä ole. Onneksi nykyään on taivaskanavat tv:ssä.
- Bored+Tampere
Minä kyllästyisin kyllä viikossa keskikokoiseen sisämaan kaupunkiin.
- Not yet Bored
Miltähän tuntuisi asua Tampereen kaltaisessa pikkukaupungissa, kysyy aloittaja.
No, parin päivän turistireissulla ei ehkä vielä ehtisi ikävystyä ainakaan kesällä. - Toljotus kunniaan
Tampereen matkailutoimisto voisi järjestää kiertoajeluja, jonka aikana voitaisiin kuvata ja katsella ympärilleen tojottavia tamperelaisia.
Matkailijamäärät Tampereelle lisääntyisivät varmasti. - HOK
Toi sana "Soma" kuulostaa tyhmälle pitä siihen "paska" niin kuulostaa paremalta
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1774995Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,184376Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993107Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2532952Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432892- 522501
- 271919
- 221747
- 341733
- 651719