Tuttavan äiti, ikää n. 80 v sai aivoinfarktin. Suurehkon etelä-suomen kaupungin sairaalassa ei voitu yöllä antaa liuotushoitoa nopeasti. Sairaalan kaikki 5 lääkäriä, jotka osaisivat sitä antaa, olivat vapaalla. Ketään ei voitu vapaavuorolla herättää, vaan kaikki käänsivät kylkeä kotona ja pieraisivat. Liuotushoito pitää aloittaa mahdollisimman nopeasti, oliko se nyt 3 tunnin kuluessa ellen väärin muista. Vanhuksilla ei tunnu enää olevan niin väliä, siksi ketään ei kiinnosta. Halvaus tulee pahempana jos hoitoa ei saada nopeasti aloitettua. Mielestäni on aika edesvastuutonta touhua tuossa sairaalassa.
Liuotushoitoon nopeasti, ei kaikille
5
1414
Vastaukset
- tänä päivänä.
Vanhus on hyödytön ja kallis maksuerä. Joten miksi vaivautua, ei kannata liuottaa. Jos vaikka menehtyis, ei tarvis enää maksaa eläkettäkään.
- vanhuksetkin
liuotetaan heti. n.78 -vuotias ystäväni sai muutama päivä sitten aivoinfarktin ja turkulainen kun on, niin kiidätettiin TYKS:iin kymmenen aikaan illalla. Tutkittiin nopeasti ja sen jälkeen heti liuotushoitoon. Lopputuloksesta kukaan ei vielä tiedä, mutta hoidon puutetta ei ainakaan voi syyttää.
- aaabbbbbbb
tässä tapauksessa. Tekisi mieli lausahtaa kaupungin nimi. Kyllä vanhuksella on loppuelämä paljon heikompaa ja kaupungillekin tulee helposti kuluja jos kävelemään oppimaton viedään johonkin kaupungin sairaalaan makaamaan. Ilmeisesti tämä mummo pääsee jotenkuten kävelemään rollaattorin kanssa. Oma äitini, joka kuoli 2003, ei enää pysynyt pystyssä niin paljoa että olisi voinut itse kävellä edes apuvälineiden kera. Halvaus tapahtui yöllä eikä äiti heti tunnistanut sitä. Olin itse kesälomalla ja tapasin äitini aamulla enkä tiennyt mistä oli kysymys. Äiti oli menossa lääkäriin maalla, aika oli aamupäivälle. Itse olin tullut viemään häntä autolla sairaalan poliklinikalle. Siellä kyllä huomattiin halvauksen käyneen ed. yönä. Tuossa vaiheessa äiti vielä käveli, tosin minun tukemanani. Nyt oli kyseessä erään toisen pikkukaupungin sairaala.
- vale!
Sinulle on kyllä valehdeltu aika lailla. Siis syy, ettei liotushoitoa voitu antaa, koska "sairaalan kaikki 5 lääkäriä, jotka osasivat sitä antaa, olivat vapaalla..." -Lääkkeiden anto potilaalle on yleisimmin sairaanhoitajan tehtävä ja sydäninfarktin saaneet saavat liotushoidon jo usein ambulanssissa. Näin ainakin meillä toimitaan. Liotushoidon AIVOINFARKTIIN voi kuitenkin vain määrätä lääkäri, joka on perehtynyt neurologisten potilaiden akuuttihoitoon ja potilaan on kyseiseen hoitoon oltava 18-80 vuotta ja täytettävä muitakin ehtoja, koska liotushoito on vaarallinen hoito. Ja siihen todellakin voi kuolla ja usein kuollaankin. Olen itse joutunut aloittamaan sydäninfarktiin liotuksen potilaan kotona useinkin, (luonnollisesti sydänfilmit ovat lähetetty sähköisesti kardiologille) usein tulppa sydämestä on lionnut, mutta liotus on joskus aiheuttanut verenvuodon aivoissa ja potilas on kuollut siihen. Aivoinfarktia taas ei voida ambulanssissa liottaa koska aivot ovat kuvattava este. Aivoinfarktin yleisin syy on aivoverenvuoto eli luonto on vuodon takia tehnyt tulpan ja jos se tulppa liotetaan keinotekoisesti, niin siinä käy auttamattomasti huonosti. Olet oikeassa, että liotus pitää suorittaa nopeasti. Yleisin syy, miksi liotukseen ei lähdetä on liian pitkä viive. Eli hoitoon hakeutuminen ja tutkimusten teko vie liian kauan ja siihen alta kolmen tunnin sääntöön ei päästä. Etelä-Suomessa siihen tulisi päästä, mutta pohjoisempana kun matkat ovat pitkiä, niin siihen on todella pienet mahdollisuudet. -Eli eivät ole ihmiset tasa-arvoisia monessakaan suhteessa.
- suur veronmaksaja
Todella törkeätä jopa täysin edesvastuutonta, että kaikki osaavat lääkärit ovat yhtäaikaa vapaalla. Veronmaksajat sentään maksaa heidän palkkansakin. Hävettää kaikkien puolesta , sairaalanjohto heti peilineteen.....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857515- 965424
- 2624683
- 484582
- 643312
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512372
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214