Eli löytyy tästä maasta yhtään äijjää joka osaisi neuvvoa mistä otetaan 20hp mercurystä vm-87, valolle sähköt? Tuntuu että jokainen joka on veneilyn konkari ja häneltä sitten kysyy niin alkaa jauhamaan kaiken maailman paskaa tietämäätä asiasta mitään, mutta yrittää esittää viisasta. Jännitettä kun mittailin mittari poukkoili miten sattui, eli tuleeko sieltä sekä ac/dc :tä? Mittailin sieltä missä on se 4 ruuvi, joihin tulee muitakin johtoja kiinni. Tarvitsee ilmeisesti jonkun tasa suuntaajan? Entäs oisko akusta apua, vaikka semmoisesta mikä ei juuri latautuisikaan, mutta toimi jonkinlaisena tasaajana? Kuka osaa tästä lähtee eteenpäin neuvomaan voi pitää itseään ASIANTUNTIJANA! Yritän saada kuvia vielä liittimistä ja koneesta.
kulkuvalolle sähköt
22
8027
Vastaukset
- mieleen
jos jännite on poukkoillut, niin silloin sieltä on tullut vaihto virtaa. en osaa tässä sanoa, että voiko näitä lamppuja laittaa toimimaan vaihto virralla. olen kyllä kuullut, että jotkut ovat laittaneet.
käyppä kätevästi lainaamassa jostain isosta kirjastosta moottorisi manuaali, niin sieltä pitäis löytyä moottorisi sähköpiirustukset(wiring diagram) ne ovat englannin kieliset, mutta netistä löytyy sanakirjoja. sieltä kun kattelee, niin näkee, mitä piuhoja vetää tasasuuntaajalle ja mitä tasasuuntaajasta pois. jostain elektroniikka liikkeestä saa tasasuuntaajia pilkkahintaan verrattuna venetarvikeliikkeisiin ja tasasuuntaaja on niin yksinkertainen laite, että sen voi helposti kolvata itsekkin.
ongelmana saattaa olla se, etta moottorisi generaattori ei tuota hirveästi sähköä, joten liian tehokkaita lamppuja ei kannata laittaa, sillä silloin tulppien kipinä teho pienenee.- Mercury 20hp
Kiitos aloituksesta, lisää vinkkejä. Muuta valoa en laita kuin se tolpan eli kulku valon, joka taitaa olla n.10W. se ei kai ole liian tehokas, näin ainakin luulisi. Koneesta on nyt otettu kuvia, kunhan ne skaannaan niin pistän helpottaamaan tätä hommaa teidänkin kannalta. Lisää vaan vinkkiä tulemaan
- Edison
Valot (hehkulamput) toimivat vaihtovirralla ihan siinä kuin tasavirrallakin. Eiköhän itse kullakin ole kotonaan melkoinen määrä hehkulampulla varustettuja valaisimia, ja mitäs muuta niihin syötetään kuin vaihtojännitettä (230 V 50 Hz)? Veneessä on käytössä matalampi jännitetaso ja lamppujen on oltava kyseiselle jännitteelle tarkoitettuja. Tasasuuntaajaa ei tarvita, jos perämoottorin ulosottoon ei ole tarjoitus kytkeä muita sähkölaitteita kuin ajovalon lamppu.
- Mercury20hp
Edison kirjoitti:
Valot (hehkulamput) toimivat vaihtovirralla ihan siinä kuin tasavirrallakin. Eiköhän itse kullakin ole kotonaan melkoinen määrä hehkulampulla varustettuja valaisimia, ja mitäs muuta niihin syötetään kuin vaihtojännitettä (230 V 50 Hz)? Veneessä on käytössä matalampi jännitetaso ja lamppujen on oltava kyseiselle jännitteelle tarkoitettuja. Tasasuuntaajaa ei tarvita, jos perämoottorin ulosottoon ei ole tarjoitus kytkeä muita sähkölaitteita kuin ajovalon lamppu.
Valo toimisi tuossa kierrosten mukaan? Mitä tarkoitat tuolla virran ulosotolla? Niitä liittimiä joihin kytketään kauko hallinta laitteista muuta johto? ilmeisesti sammuttimen johdot?
- Edison
Mercury20hp kirjoitti:
Valo toimisi tuossa kierrosten mukaan? Mitä tarkoitat tuolla virran ulosotolla? Niitä liittimiä joihin kytketään kauko hallinta laitteista muuta johto? ilmeisesti sammuttimen johdot?
Tarkoitin ulosotolla nimenomaan kulkuvalolle tarkoitettua liitäntää (olettaen, että sellainen on – ja eiköhän kaksikymppisessä ole!).
Englanniksi output, suomeksi ulosotto, ulostulo, lähtö, anto tai mitä tuo nyt kellekin lienee. Saksaksi esim. Ausgang, ranskaksi sortie, vennääksi выход, ruotsiksi utgång tai uttag. - Mercury20hp
Edison kirjoitti:
Tarkoitin ulosotolla nimenomaan kulkuvalolle tarkoitettua liitäntää (olettaen, että sellainen on – ja eiköhän kaksikymppisessä ole!).
Englanniksi output, suomeksi ulosotto, ulostulo, lähtö, anto tai mitä tuo nyt kellekin lienee. Saksaksi esim. Ausgang, ranskaksi sortie, vennääksi выход, ruotsiksi utgång tai uttag.Kyllä minä nyt tiiän mikä on ulosotto, mutta sitä ei liene merkitty koneeseen vaan niihin sähkökaavioihin. Joten pittää ne käyvvä hakemassa. kiitoksia kaikille vastanneille.
- Ykä
Kuten jo joku kehoitti, hanki sähköpiirros. Toinen tapa on soittaa maahantuojan neuvontaan, mutta silloin on hyvä olla joko koneen vieressä tai ainakin kunnollinen kuva josta katselee. Muistaakseni Owners Manualissakin on jotain asiasta.
En ole varma onko käsikäynnisteisessä versiossa erillistä valaistuspuolaa. Mikäli tilanne on tämä, otetaan valaistusvirta sytyspuolelta, eli niiltä puolilta jotka tuottavat virtaa sytkäboksiin.
Jos näin, ei virtaa ole paljon käytettävissä, koska muuten tilanne menee samaksi kuin jos koneen hätäpysäytin olisi koko ajan päällä. Missään tapauksessa käsikäynnisteisessä ei ole tehtaan jäljiltä tasasuuntaajaa eikä liioin jännitteen rajoitinta tai säädintä. Seurauksena on, että jännite vaihtelee koneen kierrosluvun mukaan reippaasti. Yleensä niin, että 12v/10W lamppu ei kestä, vaan kärähtää. Ratkaisuna on käyttää 24V lamppua. Ikävänä puolena on myös se, että koneen käydessä hiljaa ei valoa ole. Käytännössä siis ei esim. kuhan uistelua hämärässä voi tämän järjestelmän varassa harrastaa. Mikäli tällaista tarvetta ilmenee, on syytä lisätä systeemiin tasasuuntaaja ja isohko, noin 70Ah akku. Iso sen vuoksi, että muuten se kiehuu kuiviin ilman jännitteen säätöä ja sähkön kulutusta. Mikäli yritetään pärjätä pienellä akulla, on syytä väsätä kytkin ennen tasasuuntaajaa jolloin virran syötön akulle voi katkaista kun ei ole kulutusta. Ennen tasasuuntajaa siksi, että tasasuunnin voi rikkoutua jollei virtapiirissä ole riittävästi kuormaa pitämässä jännitettä kurissa.
Ykä- Mercury20hp
kiitos tähän astisista vinkeistä. KOne on Käsikäynnisteinen. Onko jollain mielikuvaa missä tässä koneessa tuo mahdollinen valopuola on jos on? Lamppuna meillä oli joskus juuri 24V kun 12V kärähti.
- mieleen
Mercury20hp kirjoitti:
kiitos tähän astisista vinkeistä. KOne on Käsikäynnisteinen. Onko jollain mielikuvaa missä tässä koneessa tuo mahdollinen valopuola on jos on? Lamppuna meillä oli joskus juuri 24V kun 12V kärähti.
se valopuolahan on sama asia kuin moottorin sähköä tuottava jarjestelmä, eli yhdeltä nimeltään generaattori. muitakin nimivauhtoehtoja löytyy.
generaattori sijaitsee moottorin yläosassa. kun otat moottorin vauhtipyörän pois(se pyörivä 30cm kiekko siinä moottorin päällä), niin vauhtipyrän sisällä on magneetteja ja vastaavasti moottoriin jää vielä niitä sähköpuolia/keloja, jotka tuottavat sen sähkön. näin siis suurin piirtein. - Mercury20hp
mieleen kirjoitti:
se valopuolahan on sama asia kuin moottorin sähköä tuottava jarjestelmä, eli yhdeltä nimeltään generaattori. muitakin nimivauhtoehtoja löytyy.
generaattori sijaitsee moottorin yläosassa. kun otat moottorin vauhtipyörän pois(se pyörivä 30cm kiekko siinä moottorin päällä), niin vauhtipyrän sisällä on magneetteja ja vastaavasti moottoriin jää vielä niitä sähköpuolia/keloja, jotka tuottavat sen sähkön. näin siis suurin piirtein....jo selvä homma. Siellä näkyy olevan kolme kuparilanka käämiä. Vauhti pyörä on tuossa punainen ja sen suojakoteleeon on kiepattu käynnistysnaru ja sen mekanismit.
- Ykä
Mercury20hp kirjoitti:
...jo selvä homma. Siellä näkyy olevan kolme kuparilanka käämiä. Vauhti pyörä on tuossa punainen ja sen suojakoteleeon on kiepattu käynnistysnaru ja sen mekanismit.
Eipä näy.
Jos vauhtipyörän alla on kolme käämiä, niin on hyviä toiveita että niistä yksi on tarkoitettu valaistukseen ja kaksi ruokkii sen CD-boksin kautta korkeajännitepuolia ja sitä kautta tulppia. Magneetto muodostuu näissä vehkeissä niistä vauhtipyörän alla olevista keloista,vauhtipörän mukana pyörivästä magneetista, CD-boksista ja korkeajännitepuolista. Ajoitus hoituu sillä samalla vahtipyörän sisäreunassa olevalla magneetilla ja kiertyvällä magneeton aluslevyllä.
Aikoinaan systeemi oli yksinkertaisempi, jolloin virta- ja korkejännitekela oli käämitty pällekkäin ja koko pakettia kutsuttiin puolaksi. Lisäksi systeemiin kuului kärjet ja kondensaattori. Vauhtipöyrässä oleva kiintomagneetti sai aikaan virran käämiin. Koko hässäkkä oli yleisesti pakattu vauhtipyörän alla.
Eli selvitä niiden kelojen kytkentä, uskoisin että yksi niistä on vapaa ja tarkoitettu valaistukseen.
En ole sähköammattilainen ja näiden CD-boksi- koneiden kytkennät voi vaihdella, joten edelleen se maahantuojan huolto voisi olla sopiva kohde kytkennän selvittämiseksi.
Itselläni oli 88-mallinen Mariner, joka oli periaatteessa sama kone. Sain sieltä valaistusvirran jostain. Myöhemmässä vaiheessa siirryin kuitenkin käyttämään akkua, jota latailin pari kertaa kesässä. Syynä oli kaiun hankinta ja uistelu. - Mercury20hp
Ykä kirjoitti:
Eipä näy.
Jos vauhtipyörän alla on kolme käämiä, niin on hyviä toiveita että niistä yksi on tarkoitettu valaistukseen ja kaksi ruokkii sen CD-boksin kautta korkeajännitepuolia ja sitä kautta tulppia. Magneetto muodostuu näissä vehkeissä niistä vauhtipyörän alla olevista keloista,vauhtipörän mukana pyörivästä magneetista, CD-boksista ja korkeajännitepuolista. Ajoitus hoituu sillä samalla vahtipyörän sisäreunassa olevalla magneetilla ja kiertyvällä magneeton aluslevyllä.
Aikoinaan systeemi oli yksinkertaisempi, jolloin virta- ja korkejännitekela oli käämitty pällekkäin ja koko pakettia kutsuttiin puolaksi. Lisäksi systeemiin kuului kärjet ja kondensaattori. Vauhtipöyrässä oleva kiintomagneetti sai aikaan virran käämiin. Koko hässäkkä oli yleisesti pakattu vauhtipyörän alla.
Eli selvitä niiden kelojen kytkentä, uskoisin että yksi niistä on vapaa ja tarkoitettu valaistukseen.
En ole sähköammattilainen ja näiden CD-boksi- koneiden kytkennät voi vaihdella, joten edelleen se maahantuojan huolto voisi olla sopiva kohde kytkennän selvittämiseksi.
Itselläni oli 88-mallinen Mariner, joka oli periaatteessa sama kone. Sain sieltä valaistusvirran jostain. Myöhemmässä vaiheessa siirryin kuitenkin käyttämään akkua, jota latailin pari kertaa kesässä. Syynä oli kaiun hankinta ja uistelu.otatte tuosta linkistä tuon lopun [/url] pois, sitten toimii
- Mercury20hp
[url]http://photo.jippii.fi/fi/image//data/photo/jippii.fi/H/R/HRC250/1072126702066.2.jpeg[/url]
Toivottavasti kuva näkyy.
ELikkä piirtelin tuossa tuommosen kuvan. Oikella olevat 2 laatikko ovat puolat, joista sitten piuhat menee tulpille. Tuo iso mötikkä on ilmeisesti joku cdi-poksi tai vastaava. sen kyljessä on kiinnitykset 5 "apikon" tapaiselle liitimelle jotka saa irti toisistaan tarvittaessa. Kaikki ne on kiinni, tuo alin, jolla ei ole kaveria, siihen tulee hallinta laitteilta vastapiuha. Tämän poksin alapuolella on se liitin kisko, 2 reunimmaista on maadoituksia, koska niillä kisko on kiinno lohkon kylessä. Kiskosta(keskimmäisistä ruuvveista) lähtevät 2 johtoa menee tuonne 3 käämin luokse. tarkempaa sijaintia en tiedä.
Sitten nuo 2 kysymysmerkki pallukkaa, molemmille menee 2 johtoa tuosta isosta poksista. Ne liittyy ilmeisesti sytytykseen jollakin tavalla, tuleeko ne sitten magnetolta?
Siinäpä ne olikin kaikki koneen johdot, eli pakko sille valolle sähköt on saada tuosta kiskosta, valolle vaan maita toisesta ruuvvista ja virtaa jommasta kummasta, vai? - Mercury20
ELi nyt on selvitettty että kone on vm.88-89. Valo puola löytyy, max. kuorma n.60W. Nämä tiedot maahantuoja kertoi. Mutta "mitä" sähköä tuo puola työntää? Mittaamalla ei saa mitään selvää. Tuohonhan voi jo jonkun pienen esim. kartta valonki kehitellä. Kulku valo taitaa olla 10W ja sitten laittaa jonkun 20-30W "työvalon". Kohta saan skannattua koneelle kuvat koneesta ja yksi kysymys tulee vielä. Sen levyn joka on potkurin yläpuolella on 6mm reikä ja sieltä tulee aina pikkuisen vettä kun koneen nostaa pois vedestä, mikä merkitys sillä on? Ja mistä sinne pääsee vettä? REijjästä vähän ylöspäin on vaihteen valitsimen tangon "läpivienti" ja sieltä tulee myös vettä kun kone käy, kun vene on paikollaan ja kone vedessä tuo kohta on reilusti vedessä. Onko siellä sitten vettä joka menee potkurin keskeltä sisään ja samalla "jäähsyttää pakokanavaa tuolta alhaalta? Kunhan saan kuvan niin kaikki ymmärtää mitä kohtaa tarkoitan...
- Ykä
Perämoottorien alaosissa on yleisesti vedenpoistreikiä, ylempänä ja alempana.
Vettä alaosaan pääsee suoraan pakoaukon kautta ja näistä poistoreistä. Lisäksi suurin osa koneen jäähdytysvedestä ohjataan pakoputken ympärille tai jos ei erillistä putkea ole, sinne alaosaan jäähdyttämään rakennetta ja vaimentamaan ääntä.
Kun kone kipataan on tarkoituksenmukaista päästää vesi valumaan pois sekä korroosion että jäätymisen estämiseksi.
Mikäli reiässä ei ole kierteitä ja sen ympärillä ei lue mitään, on kysessä juuri tällainen poistoaukko.
Sähköistä.
Tuo 60W on koneen täyden kierrosluun tuotto. Koska systeemissä ei ole mitään rajoitinta tai säädintä, on sähkön tuotto riippuvainen pelkästään koneen kierrosluvusta. Siis jännite, virta ja taajuus, kyseessähän on vaihtovirta.
Jos aiot saada valoa pienillä kierroksilla esm kartan lukuun, tarvitset tasasuuntaajan ja akun. - Mercury20hp
Ykä kirjoitti:
Perämoottorien alaosissa on yleisesti vedenpoistreikiä, ylempänä ja alempana.
Vettä alaosaan pääsee suoraan pakoaukon kautta ja näistä poistoreistä. Lisäksi suurin osa koneen jäähdytysvedestä ohjataan pakoputken ympärille tai jos ei erillistä putkea ole, sinne alaosaan jäähdyttämään rakennetta ja vaimentamaan ääntä.
Kun kone kipataan on tarkoituksenmukaista päästää vesi valumaan pois sekä korroosion että jäätymisen estämiseksi.
Mikäli reiässä ei ole kierteitä ja sen ympärillä ei lue mitään, on kysessä juuri tällainen poistoaukko.
Sähköistä.
Tuo 60W on koneen täyden kierrosluun tuotto. Koska systeemissä ei ole mitään rajoitinta tai säädintä, on sähkön tuotto riippuvainen pelkästään koneen kierrosluvusta. Siis jännite, virta ja taajuus, kyseessähän on vaihtovirta.
Jos aiot saada valoa pienillä kierroksilla esm kartan lukuun, tarvitset tasasuuntaajan ja akun.Jeps, nyt tämä alkaa selvitä. Paljonkohan tuo tyhjäkäynnillä tuottaa? Tosiaan tuo max. virta on 5 amp. täyskaasulla. Ja maahantuoja suositteli lampuksi 24V/10W. Kestääköhän tyhjäkäynnillä jos laittaa vaikka toisen tuommoisen lähelle rattia, ja sitä käyttäisi vaan kuin tarvitsisi sen pienen hetken?
Se reikä on tosiaan ilman kierteitä ja aina kallistan koneen vielä sen puolelle kun koneen nostan että kaikki vesi tulee pois. Mutta hommaan sen kuvan niin näette mistä sitä vettä myös tulee vähän. Vesipumppuhan pumppaa vettä vain ylös koneeseen? Ja tuolla alhaalla se kiertää sen mitä sitä tulee potkurin keskeltä?`
- Mercury 20hp
http://groups.msn.com/Venemercury/venemercury20hp.msnw?Page=Last
Eli tuolla ois kuvia. Tuo kuva missä kone on pöntössä ja pyörii...
Vihreällä ympyröity on se symmetrinen reikä joka oli se "tyhjennys" reikä.
KELTAISESTA osasta pulppuaa vettä, onko se normaalia? Luulisi että on koska kone on nuin korkealla veteen nähden ja tuo sininen on se vaihteen "valitsin" tanko, joka menee tuossa kohdalla 1cm "ulkona". Eli sieltähän se vesi pääsee ulos. EIkö???
Täysillä kun ajetaan veden pinta ei tosin ole kuin muutama sentti tuo kuvaa ylempänä. Paikoillaanhan se on rilusti tuon keltaisen yläpuolella, juuri niin että se "pakoputki" on veden raja pinnassa.- Mercury 20hp
voiskohan joku perehtyä tähän "ongelmaan". ELi onko tuo normaalia?
- Mercury 20hp
Tuli vaan tuossa mieleen että pitäskö lapulle lähtevään johtoon laittaa sulake? Ja mistä sen tietää kummassako on jännite, mittaamalla ei selviä tasan mittään. Ja minkä kokonen ois hyvä? 5-10A varmaan ihan sopiva.
- Mercury 20hp
eikö joku nyt kehtais vastailla vai iskikö laiskuus.
- Eccu
Kesti vähän aikaa ennen kuin sain käsiini sopivan korjauskäsikirjan, josta saattoi varmistaa ovatko ne kaksi liitinruuveihin päättyvää johdinta latauskäämistä tulevia vai ei. Ovat , siis harmaa ja keltainen.
Kumpaakaa johtimista ei ole yhdistetty moottoriin runkoon, syystä että saadaan tarvittaessa muutettua virran molemmat, sekä positiiviset, että negatiiviset puoliaallot tasavirraksi. Korjauskäsikirjasta saa käsityksen, että jotkin mallit on varustettu myös tasasuuntaajalla.
Näistä johtimista kun mittaa jännitettä yleismittarin asennolla AC, pitäisi jännitteen vaihdella moottorin kierrosnopeuden mukaan, veikkaisin 6- 24V. Siis laturin tyhjäkäyntijännite ilman kuormaa.
Kun virtapiiriin liitetään valaisinpolttimo, jännite putoaa voimakkaasti. Virtaa tulee tuskin 1A:a. Laturi lienee suunniteltu niin, että täysillä moottorin kierroksilla 5A:n kulutuksella jännite on 12V. 5A:n virrantuottoa pitäisin kyllä varsin hyvänä, jos sitä vertaa saman ikäkauden isompienkin moottoreiden 6A:n tuottoon. Nykyisin 20A on aika tavallinen.
Jotta saisi ajovalon palamaan kirkkaana, sekä tyhjäkäynti- että ajonopeudella vaatii se melkoista aivovoimistelua, ilman tasasuuntainta/ jännitteensäädintä ja akkua. Ja sitten myös karttavalo onnistuuu. Pelkkiä valoja varten ei tarvita sulaketta, polttimo kyllä toimii sellaisena, eli sammuu.
Jäähdytysveden tuleminen perän vetoakselikuoren välistä ja reiistä mielestäni sopii, kun siinä ei sen kummempia tiivisteitä tarvita.
Osmo ja Rae Perälän kirjoittamaan kirjaan Pienet perämoottorit kannattaa tutustua. - Sähköasiantuntija
Jos sieltä tulee sellanen 12V, niin siihen vain valojen johdot kiinni.
Jos polttimot palaa "rikki", laita jänniteensäädin.
Et sinä akkua ja tasavirtasuuntaaja tarvitse.
Tasavirtasuuntaajahan muuttaa vaihtovirran (AC)
tasavirraksi (DC), akulle sopivaksi.
Ei siis akkuja ja suuntaajia, vaan jännitteensäädin ja valot toimii.
Sieltä tulee AC virtaa eli vaihtovirtaa.
Kaikista latureista tulee vaihtovirtaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.824817- 1882178
- 1321822
- 1751445
- 331365
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161361ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj201309- 351116
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3161077- 781013