Pöyrisjärven erämaasta

korvenmies

Olen suunnitellut ensi kesäksi vaellusta Pöyrisjärven erämaahan,lähinnä itäosaan eli kalmakaltiosta olisi tarkoitus lähteä länteen päin norjan rajaa pitkin ja tehdä jonkinlainen lenkki(noin 60-90 km).Millaista maisemaa voi odottaa?Entä maasto?Helppokulkuista/vaikeaa?Vaeltajia ei varmaankaan ole tungokseksi asti?Vaellushistoriaani kuuluu tuntsa,käsivarsi ja lemmenjoki kerran sekä muotkatuntureilla olen käynyt kaksi kertaa.Huomannut olen että oma juttuni on ehkä tällaiset hieman hiljaisemmat ja oudommat erämaat kuten muotka.

8

2388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jomppe

      Onhan siellä rauhallista. Maastoakin monenlaista, mutta varmasti nautit, jos haluat yksinäisyyttä. Pöyrisjärvellä on tietysti jonkin verran elämää kesäaikaan.

      • Ancel

        Olen käynyt pöyrisjärvellä,on kyllä hieno
        paikka.kesäk.puolenvälin jälkeen,siellä merkitään
        vasoja.17km päässä on näkkäläjärvi siellä olen
        viettänyt pääasiassa koirani kanssa paljon aikaa
        kalastellut ja veltanut,mukavia ihmisiä,kun heihin vain tutustuu,tosi hieno paikka.


    • vaeltaja

      No ainakin suosittelen 1:50 000 karttaa jossa kivirakat näkyy sillä paikoin vaikea kulkea eli kiveä ja tiheitä ranta ja joki pusikkoa.

      • jomppe

        Tosi on. Kartta toimii hyvin kyseisellä alueella, vaikka esim. Pöyrisjärven autiotupa on hieman väärässä paikassa.Pöyrisjärvellä kulkeminen on sikälikin mukavaa kun melkein aina aamulla lähtiessään jo näkee seuraavan asennon.


      • korvenmies

        Kartat laitoinkin jo tilaukseen ja päädyin juuri noihin 1:50 000 topografikarttoihin(2 kappaletta)erämaan itäosasta.Aiemmilla vaelluksillani olen tyytynyt 1:100 000 ulkoilukarttoihin ja joskus myös turvautunut huonoihin 1:200 000 karttoihin joiden kanssa kyllä kieltämättä saa tiettyä seikkailun makua peliin kun ei aina tiedä missä ollaan ja mihin mennään :)


    • Ako

      Olen kävellyt Kalmankaltiossa ympäristöineen ja olen myös kävellyt Pöyrisjärvellä ympäristöineen sekä lisäksi alempana ja ylempänä Käsivarressa, joten maastotyypin muutos mikä Käsivarren alueella tapahtuu melkein heti Lätäsenosta alaspäin on hyvin kirkkaana mielessä.

      Ihmettelen kommentteja kartoista ja kivikoista, käsittääkseni Kaltio-Pöyrisjärvi välissä ei voi olla kivikoita kun niitä ei ole 50-100 km säteellä kummassakaan suunnassa. On vain hiekkaa eri muodoissaan sekä matalia, kovapohjaisia soita (eli samaa hiekkaa vähän alempana). Puustokin on tuolla pätkällä mielestäni kesyä. Tottahan pahan paikan aina löytää jos oikein etsii, mutta niin löytää tuolla kyllä hyvänkin.

      Kartasta sen verran, että Suomessahan ei ole olemassa huonoa 1:200,000 karttaa ja juuri tuolla jos missä jopa GT-kartta on hyvä kartta kävellä.

      GT-kartassa kulkukelpoisten ja -kelvottomien soiden välinen ero näkyy selvänä, tarkemmissa kartoissa tätä eroa ei kunnolla näe. Ainoa huono puoli GT-kartassa on se, että kaikki kohteet ovat kooltaan niin pieniä, mutta kaikki tarvittava informaatio on siis olemassa.

      Itse en olisi ostanut 1:50,000 karttoja, mutta jos ne ovat jo olemassa, ei niistä haittaakaan ole. GT-kartasta kopio mukaan niin näkee ne suot.

      Kalmankaltiosta pääsee Kalkujärvelle asti käsittääkseni uraa pitkin ja pienehkön summan rahaa tiskiin laittamalla maastoauton kyydissäkin, jos ei huvita tätä pätkää kävellä. Kalkujärveltä taas ei välisoiden vuoksi pääse oikein fiksusti Pöyrisjärvelle, ilman kunnollista kiertämistä siis.

      Joitain tekstejä joista voi löytyä jyväsiä ohessa

      http://fff.neutech.fi/Press/Archives/1998/POYRISJO.TXT

      http://fff.neutech.fi/Press/Archives/1990/LEMMENJO.TXT

      http://fff.neutech.fi/Action/020825_Vaskojoki.htm

      --ako

    • Näkkälän Samuli

      tervehys Näkkälästä, tuli tänäänkin käytyä pari kertaa pöyrisjärvellä, ajettiin rakennustavaroita kelkoilla sinne. joo ei näillä seuduiila kyllä oikein kivikoita ole vaivaksi asti. eikä minun tietääkseni kyllä kalkujärvelle ole vielä tähän päivään mennessä ajettu maasturilla...
      kyllä varmaan vaelluskengillä pärjää.
      vastailen mielelläni aiheesta, pistäkää postia tulemaan

    • LuontoKunniaan

      Mikä erämaa se sellainen on jossa huristellaan moottorikelkoilla tai peräti mönkijöillä? Taitaa suomalaisilla retkeilijöillä olla nyt oma käsitys erämaasta. Suomessa ei tällä menolla ole erämaita olemassakaan. Etelä ja keskisuomen metsät alkavat olla jo niin hakattuja raiskioita ja jäljellä olevat kansallispuistot niin pieniä että ainoat viralliset erämaat ovat juuri pohjoislapissa. Pöyrisjärveä en kyllä enää erämaaksi kutsuisi. Oli meinaan talvella sellaista moottorikelkka rallia suunnalla Näkkälä-Pöyrisjärvi että huh huh.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3377
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1945
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1261
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe