Tukihenkilö(t) synnytykseen?

rv27

Hei!

Millainen käytäntö sairaaloissa yleensä on, kuinka monta tukihenkilöä synnytyksessä saa olla mukana? Alunperin olin ajatellut vain tulevaa isää mukaan synnytykseen, mutta nyt joululomalla myös äitini tarjoutui lähtemään tueksi. Hän on itsekin lääkäri ja meillä on erittäin hyvät ja läheiset suhteet, joten olisihan se hienoa saada myös hänet mukaan. Hän osaisi varmasti suhtautua huumorilla ja kannustavasti synnytykseeni ja siten tukea tulevaa isääkin, joka on ensimmäistä kertaa synnytyksen edessä (kuten olen itsekin).

Toki kysyn asiaa omasta sairaalastani synnytysvalmennuksen yhteydessä, mutta siihen on vielä "pitkä aika", joten olisi kiva kuulla, millaisia kokemuksia käytännöistä teillä muilla on. :) Eli onko mahdollista ottaa tukihenkilöiksi kaksi ihmistä mukaan synnytykseen?

8

1696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      yleensä äidit ovat hössöttäviä,joten ehkä kuitenkin kannattaisi ottaa tuleva isä mukaan..

    • Pulle Nah

      mieheni mukaan synnytykseen.
      avautumis vaiheessa oli hyvä kun oli juttu kaveri ja joka hieroi selkää jossa tuntui poltot!
      no ponnistus vaiheessa en muistanu koko ukon olemassa oloa ollenkaan!!

      Mutta ihmeessä kannattaa ottaa tuleva isä mukaan jos vaan lähtee!!!
      onhan se todella hieno kokemus kun näkee ensimmäistä kertaa oman lapsen!
      ainakin niin sanoi oma ukko !
      unohtamaton kokemus!
      Oma äidinkin olin ottaa mukaan mutta minun synnytys sairaalassa on sääntö että vain yksi tukihenkilö mukaan!mutta jos ukko ei olis lähteny mukaan niin äitini olisi ollu tukihenkilöni mukaan!
      itsellänikin on todella hyvät välit äitini kanssa.
      Mutta ainakin kun äitisi on lääkäri niin osaa auttaa ja helpottaa oloasi avautumis vaiheessa.
      Varmista omasta sairaalastasi millanen käytäntö on siellä montako henkilöä saa ottaa mukaan synnytykseen!
      Onnea Synnytykseen!

    • Markus

      En tiedä montako henkilöä saa olla noissa hommissa mukana, mutta ennen kuin kutsut äitisi, niin varmista, että se sopii miehellesi. Minua olisi ainakin epäilyttänyt moinen toiminta, enkä olisi hyväksynyt anoppiani hössöttämään sinne. Lapsi on sinun ja miehesi, ei äitisi. Voin kuvitella kuinka ulkopuoliseksi siinä tuntisi itsensä kun vaimo ja anoppi tekisivät lasta. Kuinka asioista kaiken tietävä (lääkäri-)äitisi ottaisi ohjat käsiinsä ja miehesi seuraisi hämillään tilannetta taustalla. Voin tietysti olla väärässä, mutta en missään nimessä suosittele...

    • Sarah

      synnytyssairaalan käytännöstä.Ystävälläni on ollut molemmissa synnytyksissä sekä mies, että äiti mukana. Hän on synnyttänyt lapsensa Kätilöopiston sairaalassa.

      • Minä*82

        Täällä tampereella saa ainakin ottaa vaan yhden ihmisen synnytykseen mukaan, sillä ei ole merkitystä kuka se on mutta vain yksi!!


    • Tuore isä

      ... itse en todellakaan olisi halunnut, missään tapauksessa vaimoni äitiä synnytykseen mukaan!

      Juuri tulin sairaalasta ja poika on tällä hetkellä jo 4 tuntia vanha :)

      Ainakin itse koin, että jos vielä olisi ollut toinenkin sivullinen "tukemassa", olisi saattanut sängyn vieressä olla tungosta niin fyysisesti kuin henkisestikin, varmasti ei oma anoppini olisi tilannetta parantanut - ota siis isä mukaan, kyllä sairaalassa on osaava henkilökunta joka kertoo mitä tapahtuu, itselläni ei ainakaan tullut sellainen olo kertaakaan, että APUA, mitä ne nyt tekee.

    • PUPILLI

      SILMÄ-KOVANA
      27.4.2017 12:13
      Puoliso, lapset, isoäiti tai isoisä, naapuritalon Reiska ja Ulla, koira / kissa ja papukaija, maaseudulta synnyttämään tullessa esim. yksi sika / nauta / lammas. Joissakin tapauksissa myös kameli.

    • nymfjapoppeli

      Kenen kanssa synnytyksen jälkeen ?

      ..

      PAKSUIMMAT puut ovat Suomessa tervaleppiä, poppeleita ja tammia. Sekä näillä lajeilla että isoimmilla yksilöillä on perimässään edellytykset mahtavaan kokoon ja pitkään ikään. Lisäksi ympärysmitan venyttäminen vaatii tilaa ja riittävän rehevän kasvupaikan.

      Läpimitaltaan suurimmat puut löytyvätkin yleensä pihoista tai puistoista. Suurimmiksi ja leveimmiksi kasvavat esimerkiksi maan kookkaimmat tervaleppä, kujapaju, tammi ja metsälehmus. Jättiläisiä on myös monien Etelä-Suomen kartanoiden puistoissa, joihin yleisöllä ei aina ole pääsyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe