Onkohan kukaan muu huomannut, että triptaanien sivuvaikutukset pahenisivat pitkäaikaisessa ja tiheässä käytössä? Käytin aikoinaan Imigrania, mutta vaihdoin myöhemmin Zomigiin, jota käytin todella pitkään. Lopulta Zomigista tulevat sivuvaikutukset, paikkojen ja nivelten (!) kipeytyminen, väsymys ja kihelmöinti kävivät liian raskaiksi jaksaa. Migreeniä on välillä usean kerran viikossa. Niinpä vaihdoin takaisin Imigraniin, josta ei aikanaan ollut niin pahoja sivuvaikutuksia, mutta kuinkas ollakaan sivuvaikutukset ovat nyt Imigrania käyttäessäkin samantapaisia ja aikaisempaa vahvempia. Onko pitkäaikaiskäytöllä siis sittenkin toistaiseksi tuntemattomia pysyväisvaikutuksia vai mistä mahtaa olla kyse.. Lääkärit eivät ymmärrettävästi osaa asiaa valaista, kun kokemuksia on vielä niin vähän. Onko kukaan muu siis huomannut tällaista?
Triptaanit ja sivuvaikutukset
8
8458
Vastaukset
- Nainen
käyttänyt Zomigia useita vuosia ja ajattelin,että kuvailemasi oireet("kihelmöintiä" lukuun ottamatta) johtuvat siitä,että nukahdan raskaasti kun kipu lievittyy ja sitten on lihakset kipeänä.Käytin aiemmin myös Imigrania,mutta piikki oli hankala pistää ja lääke oli kallista.En ole ajatellut,että oireet johtuisivatkin itse lääkkeestä.Mutta samoja tuntemuksia on!
- Triptaaneista
Migreenin hoidossa triptaaneja ei voi vielä asettaa paremmuusjärjestykseen.
Nopein vaikutus saadaan kuitenkin sumatriptaanin ihonalaisella injektiolla.
Mikäli yksi triptaani ei sovi tai ei tehoa, on syytä kokeilla toista.
Triptaaneihin ei kovin helposti kehity lääkeriippuvuutta, eivätkä ne menetä tehoaan pitkäaikaiskäytössä.
Tavallisia sivuvaikutuksia ovat väsymys, huimaus ja kaulalla, hartioissa tai ylärintakehällä esiintyvä painon tai puristuksen tunne. Puristusoireen syntymekanismi on epäselvä, mutta tutkimusten perusteella se ei ole sydänperäinen.
Triptaanit eivät sovellu potilaille, joilla on sepelvaltimotauti tai aivoverenkiertohäiriötä.
Ne eivät myöskään sovellu hemiplegisen migreenin, oftalmoplegisen migreenin, basilaarisen migreenin tai pelkän migreeniauran hoitoon. - Lissu
Triptaaneista kirjoitti:
Migreenin hoidossa triptaaneja ei voi vielä asettaa paremmuusjärjestykseen.
Nopein vaikutus saadaan kuitenkin sumatriptaanin ihonalaisella injektiolla.
Mikäli yksi triptaani ei sovi tai ei tehoa, on syytä kokeilla toista.
Triptaaneihin ei kovin helposti kehity lääkeriippuvuutta, eivätkä ne menetä tehoaan pitkäaikaiskäytössä.
Tavallisia sivuvaikutuksia ovat väsymys, huimaus ja kaulalla, hartioissa tai ylärintakehällä esiintyvä painon tai puristuksen tunne. Puristusoireen syntymekanismi on epäselvä, mutta tutkimusten perusteella se ei ole sydänperäinen.
Triptaanit eivät sovellu potilaille, joilla on sepelvaltimotauti tai aivoverenkiertohäiriötä.
Ne eivät myöskään sovellu hemiplegisen migreenin, oftalmoplegisen migreenin, basilaarisen migreenin tai pelkän migreeniauran hoitoon.Olen tietoinen kaikesta tuosta, koska olen kokeillut kaikkia markkinoilla olevia triptaaneja ja käyttänyt niitä jo melkein kymmenen vuoden ajan. Pitkäaikaisesta (ja nimenomaan tiheästä) käytöstä vain on niin vähän tutkimustietoa, että olisin kiinnostunut muiden kokemuksista.
Huomasin muuten viime kohtausten aikana, kun yritin välttää liian kovia sivuvaikutuksia, että minulle yllättäen riitti puolikas 100mg:n tabletti Imigrania. Aikaisemmin 50mg:n tabletti ei ole tehonnut. Tuntuu aika erikoiselta, että triptaanit tuntuvat purevan nykyään tehokkaammin, kun sekä teho että sivuvaikutukset tuntuvat voimistuneen. Jos ne vain tehoaisivat paremmin, voisi ajatella migreenin muuttuneen, mutta tuo sivuvaikutusten paheneminen tuntuu oudolta. Muita lääkkeitä en käytä, joten yhteisvaikutuksesta ei ole kyse. - Nainen
Lissu kirjoitti:
Olen tietoinen kaikesta tuosta, koska olen kokeillut kaikkia markkinoilla olevia triptaaneja ja käyttänyt niitä jo melkein kymmenen vuoden ajan. Pitkäaikaisesta (ja nimenomaan tiheästä) käytöstä vain on niin vähän tutkimustietoa, että olisin kiinnostunut muiden kokemuksista.
Huomasin muuten viime kohtausten aikana, kun yritin välttää liian kovia sivuvaikutuksia, että minulle yllättäen riitti puolikas 100mg:n tabletti Imigrania. Aikaisemmin 50mg:n tabletti ei ole tehonnut. Tuntuu aika erikoiselta, että triptaanit tuntuvat purevan nykyään tehokkaammin, kun sekä teho että sivuvaikutukset tuntuvat voimistuneen. Jos ne vain tehoaisivat paremmin, voisi ajatella migreenin muuttuneen, mutta tuo sivuvaikutusten paheneminen tuntuu oudolta. Muita lääkkeitä en käytä, joten yhteisvaikutuksesta ei ole kyse.kanssa samaa mieltä,tietoinen myös noista sivuvaikutuksista.Mulla Lissu se Zomig,mutta sivuvaikutusten kesto yllättävää kyllä,pidentynyt myös.Mullakaan ei muita lääkkeitä käytössä.
- Lasse
Nainen kirjoitti:
kanssa samaa mieltä,tietoinen myös noista sivuvaikutuksista.Mulla Lissu se Zomig,mutta sivuvaikutusten kesto yllättävää kyllä,pidentynyt myös.Mullakaan ei muita lääkkeitä käytössä.
Tuntuu olevan enimmäkseen naisten sairastamaa
tämä migreeni, mutta minullakin on kai äidiltäni
perimä migreeni, johon olen käyttänyt nykyään
Zomicia, ennen käytin Imigrania, mutta kummankin
käytössä on yhteistä jo aiemmin mainittujen oi-
reiden lisäksi, sellainen piirre, että muutaman
kymmenen minuutin päästä lääke alkaa janottamaan,
on juotava. Olen yrittänyt välttää juomista, kun
joutuu käymään paljon vessassa, mutta jos en juo
vettä, niin minusta ainakin tuntuu, että lääkkeet
eivät tehoa niin hyvin, kuin jos juot, onko kel-
lään muulla samanlaista koemusta näistä lääkkeis-
tä? - taas..
Lasse kirjoitti:
Tuntuu olevan enimmäkseen naisten sairastamaa
tämä migreeni, mutta minullakin on kai äidiltäni
perimä migreeni, johon olen käyttänyt nykyään
Zomicia, ennen käytin Imigrania, mutta kummankin
käytössä on yhteistä jo aiemmin mainittujen oi-
reiden lisäksi, sellainen piirre, että muutaman
kymmenen minuutin päästä lääke alkaa janottamaan,
on juotava. Olen yrittänyt välttää juomista, kun
joutuu käymään paljon vessassa, mutta jos en juo
vettä, niin minusta ainakin tuntuu, että lääkkeet
eivät tehoa niin hyvin, kuin jos juot, onko kel-
lään muulla samanlaista koemusta näistä lääkkeis-
tä?Minulle Zomig aiheuttaa pissahädän; jonkun aikaa sen ottamisen jälkeen alkaa vessassa ravaaminen, kestää tunnin pari.. outoa! Ja jostain kumman syystä rupean myös aivastelemaan?!? Muuten se on ollut kyllä oikea pelastus, kun mikään muu ei tehoa ja Zomig tehoaa aina, vaikka olen käyttänyt sitä jo monta vuotta. Nyt ihan lähiaikoina migreeni on kyllä joskus tullut seuraavana päivänä (tai jopa samanakin) takaisin, todella harmillista... olen miettinyt, että pitäisiköhän vaihtaa vähäksi aikaa johonkin muuhun täsmään jota en ole vielä kokeillut..
- Millamigreeni
taas.. kirjoitti:
Minulle Zomig aiheuttaa pissahädän; jonkun aikaa sen ottamisen jälkeen alkaa vessassa ravaaminen, kestää tunnin pari.. outoa! Ja jostain kumman syystä rupean myös aivastelemaan?!? Muuten se on ollut kyllä oikea pelastus, kun mikään muu ei tehoa ja Zomig tehoaa aina, vaikka olen käyttänyt sitä jo monta vuotta. Nyt ihan lähiaikoina migreeni on kyllä joskus tullut seuraavana päivänä (tai jopa samanakin) takaisin, todella harmillista... olen miettinyt, että pitäisiköhän vaihtaa vähäksi aikaa johonkin muuhun täsmään jota en ole vielä kokeillut..
Mua alkaa pissattaa kun otan lääkkeen,ihan vartin välein saan juosta vessassa ja se on harmilllista koska lääke väsyttää ja migreenikohtaus menisi paremmin ohi huilatessa.Menee myös käsivarret veteläksi.Mutta onneksi vie kohtauksen pois.Välillä migreenejä on useampi viikossa.Söin topimaxia vuoden estolääkkeenä ja auttoi vähentämään kohtauksia mutta sitten teho alkoi hiipua.Nyt pidän taukoa siitä.
- Haadidi
Millamigreeni kirjoitti:
Mua alkaa pissattaa kun otan lääkkeen,ihan vartin välein saan juosta vessassa ja se on harmilllista koska lääke väsyttää ja migreenikohtaus menisi paremmin ohi huilatessa.Menee myös käsivarret veteläksi.Mutta onneksi vie kohtauksen pois.Välillä migreenejä on useampi viikossa.Söin topimaxia vuoden estolääkkeenä ja auttoi vähentämään kohtauksia mutta sitten teho alkoi hiipua.Nyt pidän taukoa siitä.
Hassua kommentoida ketjua, mikä on 3 vuotta vanha :-) Mä käytän Imigrania injektiona ja se on kyllä äärimmäisen HELPPO pistää, tai eihän sitä edes itse pistetä, vaan kyna hoitaa homman.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911294Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50725- 33682
- 60679
- 50665
- 52657