Olen tehnyt kovan lupauksen, että menen ensi keväänä autokouluun! Nyt kumminkin olen alkanut jännittämään tilannetta autokoulu, mahdolliset mokat, nuoremmat kanssa oppilaat ja itse ajaminen!
Mitä teen, kun haluan ajaa ajokortin, mutta jännittää niin kamalasti...onko liennyttäviä kokemuksia autokoulusta?
JÄNNITTÄÄ!
10
2184
Vastaukset
- Brando
Itse kävin äskettäin autokoulun. Ei tarvitse jännittää yhtään. Kunhan käyt teoriatunneilla ja käytät vähän maalaisjärkeä ja sitten ajelet rauhallisesti niin ei ole mitään hätää. Meillä oli tosi rento opettaja, se vaikuttaa varmasti paljon. Se menee loppujen lopuksi todella nopeasti. Itse vajaa 2 kuukautta alusta loppuun. Teoria ja inssi menivät kerralla läpi. Teoriaa kannattaa treenata http://www.sompsa.fi sivuilta löytyvällä ohjelmalla. Ala vaikka treenata jo nyt :) Kantsii.
- essi
Itsellani oli samanlaisia ajatuksia: olen liian vanha, en varmaan ikinä opi, inssi jännittää... Mutta rohkaisin mieleni ja kävelin autokoulun ovesta sisään (ovella olin vähällä kääntyä pois) ja kahden kuukauden päästä minulla oli ajokortti! Ajo-open tehtävä on opettaa sinut ajamaan ja terveellä järjellä pärjää hienosti. Välillä tuntui epätoivoiselta mutta ajatus siitä kaikesta mitä voin tehdä kun voin itse ajaa autoa, kannusti eteenpäin ja inssikin meni ekalla läpi.
- Ajokortiton
Kiitos teille kaikille, jotka kerroitte millaista on olla autokoulussa. Nyt uskallan sentään mennä autokoulun ovelle...oven aukaisu voi olla kaikkein jännittävintä, kuten myös ensimmäinen teoria-tunti!
- Jekku
Ajokortiton kirjoitti:
Kiitos teille kaikille, jotka kerroitte millaista on olla autokoulussa. Nyt uskallan sentään mennä autokoulun ovelle...oven aukaisu voi olla kaikkein jännittävintä, kuten myös ensimmäinen teoria-tunti!
... eikä ensimmäinen teoriatunti, vaan se ensimmäinen ajotunti, se se vasta jännä on!
- HJJ
Kuten edellisissäkin kannustettiin, kannustan minäkin!
Sinne vaan sekaan!
Itse autolla ajaminen ei ole oikeasti vaikeata; jos et ole koskaan päässyt rattiin kokeilemaan millään mökkitiellä, niin voit jo kouluun mennessäsi sopia muutamasta ekstratunnista. Esimerkiksi niin, että ensimmäisellä ajotunnilla opettaja ajaa auton jollekin suurelle parkkipaikalle tai täysin liikennöimättömälle pikkutielle jossa voi ottaa tuntumaa kuskin penkillä istumiseen ilman että täytyy jännittää yhtään muita mahdollisia liikenteessäolijoita.
Autokouluihinhan voivat mennä ottamaan ajotunteja nekin, jotka ovat ajaneet kortin 30 vuotta sitten, mutta eivät ole sen jälkeen ajaneet yhtään!
Ja luulisin, että et ole kyllä siellä teoriatunneillakaan ainoa, jota jollain lailla arveluttaa koko touhu...
Sitten vielä on tyhmää kuunnella sellaisia juttuja että esim. mäkilähtö tai taskuparkittaminen olisivat jotenkin järkyttävän hankalia juttuja joita on muka mahdoton oppia... kaikki asiat käydään autokoulun opettajan kanssa niin monta kertaa läpi että oppilas on jujun oppinut ja voidaan toistaa niin useasti kuin oppilas eli maksava autokoulun asiakas haluaa! Että todellakin nyt huolet pois ja iloisesti sinne autokoulun penkille istumaan!
Itse olen ikuisesti kiitollinen vanhemmilleni jotka aikanaan väkisin (itseäni ei olisi vähempää voinut silloin autoilu kiinnostaa) (ja sitäpaitsi jännitin myös todella paljon) laittoivat minut autokouluun.
Ajokortillisena ja autonkin omistavana olen säästynyt monilta hankaluuksilta ja ongelmatilanteilta joita olisi syntynyt jos aina olisi pitänyt olla joku kyyditsemässä! Autoilu on avartanut ihan konkreettisesti - itsenäisyys on myös mukavaa!
ja vielä kevennys tähän loppuun:
Pääsin teoriaosuudesta läpi ensimmäisellä yrittämällä, mutta ajokokeesta vasta toisella ja sain muutaman lisätunnin. Olin siitä silloin oikeastaan vain tyytyväinen, tuli vähän lisää varmuutta ajamiseen.
Toisessa ajokokeessa inssi kehui huolelliseksi ajajaksi ja päästi läpi, mutta kehoitti opettelemaan oikean ja vasemman eron. Inssi oli kolme eri kertaa kehoittanut kääntymään vasemmalle, mutta minä olin joka kerran ryhmittynyt määrätietoisesti oikealle kääntymistä varten... :) - Petri
Autokouluun vaan! Itselläni oli kyllä teoriatunneilla tylsää, mutta ensimmäinen ajokerta oli hieno!
- vanha?
Mietin 22 vuotta ajokortin hankkimista, kunnes sitten marraskuussa päätin astua autokoulun ovesta sisään. Teoriatunnit olivat tosi mielenkiintoisia ja antoisia. Teoriakoe meni ekalla yrittämällä läpi ja ajokoe on parin viikon kuluttua. Ajo-opettajani on pätevä ja kannustava. Ajamaan oppiminen ei ole ollut vaikeata - ruuhka-aikana on helppo ajella Hesassa, kun ehtii jopa näkemään liikennemerkkejä siinä jonossa seistessä. Rohkeasti koulun penkille ja ajamista opettelemaan!
- Vanha jo
Minulla ei ole isompia kokemuksia autokoulusta, koska sain kortin jo yli kolmannesvuosisata sitten opetusluvan perusteella. Pikkuisen toki sain kokemusta viime syksynä. Mutta pääasia on, jos haluat autolla-ajotaidon ja luvan siihen, niin miksi jännittää? Autokouluhan saa maksun siitä, että opettavat. Opettajat eivät nuhteita ja rangaistuksia jaa. Jos raha ei asiassa liiempää kiusaa tee, niin nauti tilanteesta. Sinähän asian hallitset, sinähän jatkosta päätät. Ajotutkinto on tietty kynnyspaikka, mutta opettajan mielipiteeseen luottaen se ei ole mikään ongelma.
- hermoilija
itse olen 24-vuotias nainen ja ajoin kortin vasta viime kesänä.
mulla oli sama ongelma kuin sullakin, eli jännitin aivan kamalasti. olin varma, että en oppisi ikinä ajamaan. alkoi kuitenkin risomaan se ainainen kyydin pummaaminen, että päätin sittenkin koittaa onneani ja lampsia autokouluun.
kaikki kävi nopeasti ja jouhevasti parissa kuukaudessa ja nyt mulla on kortti. autokoulussa oli kaikenlisäksi hauskaa! koulu oli tosi tasokas. saanen mainostaa YOUNG DRIVERS´ia!! - Kate
Se on hyvä ja kannattava lupaus siitä on paljon hyötyä,joten on ihan normaalia,et jännittää,ite jännitin sitä toden teolla,kun olin päättänyt mennä sin,sain ajokortin viime syksyllä.Ajattelin juuri samoi asioita kuin sä nyt..,mutta ihan turhaan,siellä on ammattilaisia mukavia opettajia,jotka opettaa hyvin ja edetään hitaasti,asiat opetellaan ja sitten edetään opetuksessa eteenpäin,ei tarvitse ottaa turhia paineita,jokainen yksilö otetaan huomioon opetusta suunniteltaessa.Itse olin aikaisemmin jo kokeillu ajamista,mut vaihteita en osannu käyttää,joten oli kova halu oppia käyttämään niitä ja siit aloitettiin,tietysti ekakertalainen aloittaa ihan perusalkeista.Onnea autokouluun:)!!...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063270Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391650Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971503- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55862