Tiedättekö onko tosiaan niin ettei 523:een E39:iin saa lohkoon laitettavaa moottorilämppäriä vaan se on oltava sellainen säteilylämmitin?
Webasto teki tenän eikä löydy asiantuntijaa sen korjaamiseen kun se on alkuperäinen tehdasasennus. Siihenkin voi ottaa kantaa, löytyykö Suomesta sellasta gurua joka tietää niistäkin. Harmittaa hyvän varusteen tilttaaminen mutta uusi tulisi liian kalliiksi.
säteilylämpö vai lohkoon
17
7240
Vastaukset
- Lämmitin
Käykö ns. vesiletkulämmitin ko. vehkeeseen?
- pasi
Jaa, en tiedäkään, varasin ajan sen säteilylämmittimen asennukseen mutta vesiletkulämppäristä ei ollut puhetta. Onko se parempi vaihtoehto?
Tietääkö kukaan käykö se? - letkulämmitintä
pasi kirjoitti:
Jaa, en tiedäkään, varasin ajan sen säteilylämmittimen asennukseen mutta vesiletkulämppäristä ei ollut puhetta. Onko se parempi vaihtoehto?
Tietääkö kukaan käykö se?käytettiin enempikin.
Minulla oli yksi maasturi, johon oli tosi hankala ison moottorin vuoksi saada lokilämmitintä mahtumaan ( ahdas tila, paljon työtä asennuksessa), siihen laitettiin 90- luvun lopulla tuollainen vesiletkulämmitin.Ja toimi aivan hyvin!
Lämmitin on periaatteessa aivan kuin lokilämmitin, mutta vastus oli ylävesiletkun sisällä, siellä se lämmitti jäähdytysnesteen, joka sitten vapaalla kierrolla levisi koko koneen vaippaan.
Minä en pysty sanomaan, käykö tuo sinun autoosi, sitä on kysyttävä asiantuntijoilta.
Luulisin, että tarvikeliikkeissä on lämmittimiä myytävänä, itse ostin sellaisen n.4 vuotta sitten , hinta muistaakseni jotain 50-100 euron välillä. ( riippuu siitä, mitä johtoja tarvitsee lisäksi) - eikös
letkulämmitintä kirjoitti:
käytettiin enempikin.
Minulla oli yksi maasturi, johon oli tosi hankala ison moottorin vuoksi saada lokilämmitintä mahtumaan ( ahdas tila, paljon työtä asennuksessa), siihen laitettiin 90- luvun lopulla tuollainen vesiletkulämmitin.Ja toimi aivan hyvin!
Lämmitin on periaatteessa aivan kuin lokilämmitin, mutta vastus oli ylävesiletkun sisällä, siellä se lämmitti jäähdytysnesteen, joka sitten vapaalla kierrolla levisi koko koneen vaippaan.
Minä en pysty sanomaan, käykö tuo sinun autoosi, sitä on kysyttävä asiantuntijoilta.
Luulisin, että tarvikeliikkeissä on lämmittimiä myytävänä, itse ostin sellaisen n.4 vuotta sitten , hinta muistaakseni jotain 50-100 euron välillä. ( riippuu siitä, mitä johtoja tarvitsee lisäksi)vesiletkuun ja käy joka autoon
- hyvinkin
eikös kirjoitti:
vesiletkuun ja käy joka autoon
että tulee alavesiletkuun. Minä en oikein asiaa enää muista, kun en sitä itse asentanut.
Sopivuudesta muihin autoihin en pysty sanomaan mitään.
- Calix
Katso http://www.calix.fi ->tuotteet ->autolämpö jne.
Siellä on kaikista malleista kuvat ja asennusohjeet. - jomppe
siinä lohkossa ei ole yhtään ylimääräistä reikää mihin saisi tavallisen lämmittimen laitettua. Säteilylämmitin on jopa parempi,koska se ei "vanhenna" jäähdytysnestettä samalla tavalla kuin perinteinen malli. Perinteisessä systeemissä vastus on kosketuksessa nesteen kanssa, ja kun lämmitintä käytetään niin neste "kiehuu" tavallisen vastuksen pinnalla...jos joku ei usko niin eikun töpseli seinään ja pellin alle kuuntelemaan! Paljon käytettynä vanhanaikainen vastus heikentää jäähdytysnesteen ominaisuuksia,joka vaikuttaa vaihtoväliin. Itse vaihdan nesteen joka toinen vuosi kun suositus on automerkkini kohdalla joka 3. vuosi. Säteilylämmitin on on myös hyvä laite,miinuksena vain kalliimpi hinta ja jonkin verran pitempi lämmitysaika. Vastaavasti asennus on yleensä halvempi/helpompi, koska ei tarvitse laskea nesteitä pois ja elementin sijoitus on usein vapaampi.
- Speed
...Vastaavasti asennus on yleensä halvempi/helpompi, koska ei tarvitse laskea nesteitä pois ja elementin sijoitus on usein vapaampi....
Ei taida olla kokemusta M52B25 lämppärin asennuksesta. Minulla on kolmesta. Elementti kiinnitetään lohkon oikeaan kylkeen alaosaan n 5-6 sylintereiden hujakoille. Ja: ainakin Defan:n elementti on muotoiltu hyvin voimakkaasti siten, että se painuu vain ja ainoastaan yhteen kohtaan lohkon ripojen syleilyyn, josta luovuttaa maksimaalisesti lämmön!!!
Jos yrität sitä mihinkään muualla, edes 1 cm pieleen, tarvitset melkoisen lekan millä hakkaat sen paikalleen = on 100 % sen jälkeen entinen.
Mikä ihme tässä nyt mättää?
Uskon, että tuo toimii käytännössä aivan yhtä hyvin kuin ns vesitilavastuskin, mutta kuten jo joku kirjoittikin ei varmasti kiehuta nestettä, niin nesteet säilyy parempana. Samalla lämmittää öljypohjan öljyjäkin. Jos vaikka jäähdytysneste jäisikin vähän kylmemmäksi, niin vastaavasti öljyt on lämpimämmät! - jomppe
Speed kirjoitti:
...Vastaavasti asennus on yleensä halvempi/helpompi, koska ei tarvitse laskea nesteitä pois ja elementin sijoitus on usein vapaampi....
Ei taida olla kokemusta M52B25 lämppärin asennuksesta. Minulla on kolmesta. Elementti kiinnitetään lohkon oikeaan kylkeen alaosaan n 5-6 sylintereiden hujakoille. Ja: ainakin Defan:n elementti on muotoiltu hyvin voimakkaasti siten, että se painuu vain ja ainoastaan yhteen kohtaan lohkon ripojen syleilyyn, josta luovuttaa maksimaalisesti lämmön!!!
Jos yrität sitä mihinkään muualla, edes 1 cm pieleen, tarvitset melkoisen lekan millä hakkaat sen paikalleen = on 100 % sen jälkeen entinen.
Mikä ihme tässä nyt mättää?
Uskon, että tuo toimii käytännössä aivan yhtä hyvin kuin ns vesitilavastuskin, mutta kuten jo joku kirjoittikin ei varmasti kiehuta nestettä, niin nesteet säilyy parempana. Samalla lämmittää öljypohjan öljyjäkin. Jos vaikka jäähdytysneste jäisikin vähän kylmemmäksi, niin vastaavasti öljyt on lämpimämmät!en tarkoittanut pelkästään Bemun tapausta, vaan yleisesti ottaen vanha tapa verrattuna uuteen. Kamun 328:n(E46) laitettiin säteilijä about kuukausi sitten, eikä se ny niin hankala hommaa ollut.Onhan se toki ahdas paikka kun elementti tuli just toisen pakosarjan alapuolelle, ja E46:ssa (ainakin tuossa) katalysaattorit (2kpl.) on heti pakosarjojen jälkeen. Käytössä oli runsaasti aikaa normaalit korjaamovarustukset pilarinostimen kera...niin ja tietenkin 2 paria käsiä,peukalot oikeilla paikoilla. ;) Mutta joka töikseen noita hommia tekee, niin varmasti tulee hiki kun meinaa edes jonkinlaista tiliä töillään tehdä. Se on hassu juttu,että oli ihmisillä kuinka kallis auto tahansa, niin korjausten/huoltojen tulisi olla puoli-ilmaisia eikä mikään saisi maksaa mitään...
- 328
Yhdyn täysin aikaisempiin hyviin vastauksiin ja lisään vielä hieman kokemuksien kautta karttunutta tietoutta. Vesiletkulämmitin ei sovi kyseiseen M52 alulohkoon. Bemun jäähdytysveden kierto on rakennettu siten että letkulämmitin ei saa kylmää korvausvettä tilalle. Toisin sanoen vastuksella lämmennyt vesi ei lähde kiertämään järjestelmään. Säteilylämmitin on kaikin puoli erittäin hyvä mutta vaatii noin 2-kertaisen lämmitysajan.
- ///M5
...asiantuntijaa?
Kerroppas mikä siinä on vikana? Laite on ihan samanlainen Thermo Top kun mitä saa myös jälkiasennus käyttöön. Ainut ero on että E39 mallissa sitä ohjataan auton omalla "ajotietokoneella". Millä tavalla se sun laite temppuilee? Veikkaanpa että siinä ei mitään suurempaa ongelmaa ole. Kyse lienee siitä että kaikki asentamot haluavat myydä sulle uuden laitteen siihen tilalle.
Yks ongelma mitä E39 korisissa on ollut on se kun auton oma "ajotietokone" tunnistaa ulkolämpötilan etupuskurin oikeessa reunassa olevasta anturista niin mikäli ulkona on "liian lämmin" Ajoteitokoneen mielestä niin se ei sytytä Webastoa. Helpoin testata silleen että käyt ostamassa "jääsprayta" ja ammut sen anturin "ahtojäähän". Jos sit ei syty niin sillon ruetaan ettimään vikaa muualta.
Mikäli ko. toimenpiteen jälkeen laite lähtee käyntiin niin anna sen käydä vaikka puoli tuntia jo se on ollut pitkään käyttämättömänä. Ois hyvä muistaa kesälläkin kerran kuukaudessa käyttää sitä vähn ni se pysyy "iskussa".
Ilmottele miten kävi.
KYLLÄ SE KUNTOON SAADAAN!!!!- pasi
Terve!
Vika on yksinkertaisesti siinä ettei se syty. "ajotietokoneesta" kun sen laittaa päälle niin, niin jotain tapahtuu, mutta ei syty. Ei myöskään ajastimesta. Se ikäänkuin alkaa heti jotenkin tuulettamaan mutta en ole varma. Tosiaan en tiedä täältä Jyväskylän seudulta yhtään liikettä joka sen osais korjata tai olis siitä kokemusta. Laakkonen sanoo ettei ne ala niiden kanssa pelaamaan ja paikallinen erikoistunut liike sanoo ettei ole sellasta laitetta koskaan nähnytkään. Sanovat ettei se laite anna vikakoodia minkä normaalisti kuulemma saavat lämmittimistä. Bensapumppu ei käy mutta ei sen pidäkään käydä ennenkuin hehkutulppa syttyy ja palovahti sen tunnistaa. Eli vika olis heidän mukaan niissä tai laitteen omassa ohjausyksikössä. Ne ei vaan tiedä siihen varaosia kun on ihan "tuntematon" laite. Eipä ollut kyllä muutenkaan kovin kiinnostuneita palvelemaan, esim selvittämään sitä mallia.
Se laite on tänä talvena peräti kaksi kertaa syttynyt, ja käynyt sen aikaa kun olen sen sammuttanut. Kaksi talvea se pelas hyvin ja lämmintä riitti. Tosin viime talvena se ei käynyt kauaa mutta luulen että se johtui akusta ja vaihdoin sen.
Ajattelin kysäistä vielä maahantuojan asiantuntijoilta tietävätkö ketään kuka laitteiden kanssa on pelannut. Eihän se nyt niin voi olla että meikäläisellä on Suomen ainut tehdasasenteinen E39 webasto jossa on ollut vikaa?? Tosin täältä keskisestä suomesta ei viitti lähteä "etelään" pelkän webaston takia mutta sinne tulee kumminkin reissua ja sitten voisi käydä remontissa.
Tiedättekö mistä päin Suomea mahtaisi löytyä liike joka sen pystyy remppaamaan? Voitte kirjoittaa vaikka sähköpostiin [email protected] niin ei tarvitse mainostaa. Kiitän kiinnostuksesta.
Auto on kolme vuotta sitten ostettu saksasta jos sillä on jotain merkitystä.
Pystytkö kuvailemaan sitä anturia ja missä se sijaitsee?
- mkv
Se alkuperäinen Webasto on kyllä niin hieno laite että hommaa se ihmeessä kuntoon. Itsellä on molemmat, säteilylämmitin ja Webasto ja ei sitä piuhanpäässäpidettävää oo tullu käytettyä muutenkuin kokeilumielessä, tunnin lämmitys näissä -10 pakkasissa ei paljon auta. Radiosäätimellä kun panee tohotuksen päälle niin riittää 20 min. Tulee tosiaan mieleen että kyllä myyjät/huoltoliikkeet koittaa kusettaa.
- 530
itselläni laitettiin e34 530:een säteilylämmitin, tai siis kaksi kun kasikoneeseen tarvii molemmille puolille, ja hyvin on toiminut ja lämpöä riittänyt. letkuun ei kuulemma kannata laittaa lämmitintä kun se sotkee antureita, jotka haistelee koneen lämpötilaa, ja kun kone on väärästä paikasta lämmin niin ruiskut menee sekaisin, eikä kone meinaa lämmityksestä lähtee pyörimään. sinun mallista en tosin tiedä vaikka siihen se kävisikin, mutta varmista ennen kuin laitat.
- 523i
laitoin omaan E39:iin tuon säteilylämmittimen joka oli helppo asentaa, mut unohdin laittaa sen tahnan väliin joka tuli mukana, osaako kukaan sanoa onko paha vahinko? tuntuu kuitenkin lämmittävän aika hyvin!
- make
paljonko lämmitin maksoi ja mistä hankit
- 523i
make kirjoitti:
paljonko lämmitin maksoi ja mistä hankit
sen motonetistä ja maksoi muistaakseni n.150€ sis.johtosarjan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1013078GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431157- 831132
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511025Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32987- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44822
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24781