Käytetty turboauto?

autoilija

Kuinka suhtaudutte käytettynä ostettavaan turboon? Kuinka paljon tavallisella henkilöauton dieseli turbolla voi olettaa ajettavan ennen remonttia? Entä onko kallis remontoida?

Ja mihin erityisesti olisi kiinnitettävä huomiota koeajolla välttyäkseen "työntämästä kättänsä paskaan" käytettyä autoa ostettaessa?


Kohtalaisen paljon kysymyksiä taisi tulla, jollakulla lienee jonkinlaisia vastauksia. Ompa tullut ajeltua yksinkertaisemmilla vapaasti hengittävillä autoilla tähän asti.

16

5034

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Urbo

      ettei se turbo nyt niin ihmeellinen vehje ole! Turbo kestää varsinkin dieseleissä hyvinkin pitkään, mitään km-määriä autosta puhuttaessa on mahdotonta sanoa mutta kestävyys on kuitenkin useita satoja km:ä. Voit olla huoletta, tiedät takuulla koska se on rikki! Turbon korjaa halvimmillaan n.200 eculla tinkimättä laadusta joten sen korjaus on lähes sama kuin uusien renkaiden osto... Sen voisi ahtimesta kuitenkin todeta että sen huoltaminen kuntoon ajoissa on paljon edullisempaa kuin rikkinäisen korjauttaminen, siivet kun koskettavat pesiin on jo myöhäistä. Joten jos olet ostamassa vanhaa turboautoa, käytä se jossain asiansa tuntevalla huoltajalla joka tarkistaa ahtimen välykset. Toki autossa on paljon muitakin tarkistettavia kohteita kuin pelkkä ahdin!!!

    • Nerd

      Ei se turbon olemassaolo sinänsä moottorin kestävyyttä huononna. Onhan turboja käytetty jo vuosikymmenet varsinkin raskaassa kalustossa joilla ajetaan hyvinkin miljoona kilometriä konetta avaamatta.

      Turbodieselillä voi olettaa ajavansa vähintään samat kilometrit kuin vapaastihenhittävällä bensavehkeellä.

      • kokemusta on

        turboahdin kestää sen mitä moottorikin jos öljy on kunnollista ja vaihdetaan ajallaan, turbolla varustetulla moottorilla ajettaessa pahin virhe on sammuttaa moottori kovilta kierroksilta ,ahdin jää pyörimään kuivana ja kuluu nopeammin


    • kaukana

      Ainakin nämä Wolkkarin pikkudiiselit rääkätään nopeasti loppuun. Onko kauparatsuilla, vai muilla alennuskompliksellesillä! Aina hana täysin auki.Kalliit on korjaukset.

      • lennu

        Kalleus on suhteellista,jos vaihtoehtona on ostaa uusi auto,on se kiva ajella sitten rempatulla uudella koneella =D


    • 450Nm

      Käytetty auto turbomoottorilla on erittäin kyseenalainen ainakin paristakin syystä.

      Ensinnäkin turbomoottorin viritysaste on yleensä korkeampi kuin vaparissa, turboyhdistelmä ei kestä niin kuin vastaava vapari.

      Toisekseen ahdetuilla moottoreilla varustetuilla autoilla revitellään selvästi enemmän kuin rauhallisemmilla autoilla, joten kallista remppaa on edessä.

      Jos olet ostamassa käytettyä, niin kannattaisi ostaa joku isompimoottorinen (matalampiviritteinen). Samat tehot, mutta kestävyyttä enemmän.

      Kaupan päälle vielä ison automiehen imago, ei mitään amistunarikakaroiden turbonaurettavuuksia...

      • hiivatti

        Nyt on tainnut v8 mies eksyä väärään keskusteluun!Nykyään 1.9tdi taksitkin jättää jenkki vehkeet kiihdytyksessä ja huipuissa!Täällä keskustellaan turboista eikä pensa"grematorioista"!


      • Yankee
        hiivatti kirjoitti:

        Nyt on tainnut v8 mies eksyä väärään keskusteluun!Nykyään 1.9tdi taksitkin jättää jenkki vehkeet kiihdytyksessä ja huipuissa!Täällä keskustellaan turboista eikä pensa"grematorioista"!

        Nimim. 2.0 ja 600nm - jos tarkoitat Newtonmetrejä (Nm), etkä nanometrejä (nm)? Eivät anna kuin max. 300-330 Nm..

        t: GM V8 6.5TD (582Nm, 195Hp)

        Alkup. kysyjälle; ahdettuja auto (bensa&diesel) on valmistettu - hyötysuhteen tai tehon/väännön parantamiseksi. Olet kait kuullut "matalapaine" turboista?

        Kyllä molemmat ahdetut kestää kun osaa käyttää ja huoltaa.. Mulla on ollut 10 v (ja on vieläkin) esim. Nissan200SX 1.8T - alkup.turbo, 330tkm. Välykset vielä rajoissa.


      • 450Nm
        hiivatti kirjoitti:

        Nyt on tainnut v8 mies eksyä väärään keskusteluun!Nykyään 1.9tdi taksitkin jättää jenkki vehkeet kiihdytyksessä ja huipuissa!Täällä keskustellaan turboista eikä pensa"grematorioista"!

        Heh, kuka muka mainitsi mitään jenkeistä?!

        Suomen markkinoilta ei löydy yhtään - EI YHTÄÄN - dieselkäyttöistä henkilöautoa, joka tehdasarvoillaan pärjäisi omalleni (vakiolle) urheiluautolleni!! Tämä on fakta. Seuraan kyllä automalleja ja alan kehitystä aktiivisesti.

        PS. Kannattaisi opetella edes oikeinkirjoitusta...


      • make
        hiivatti kirjoitti:

        Nyt on tainnut v8 mies eksyä väärään keskusteluun!Nykyään 1.9tdi taksitkin jättää jenkki vehkeet kiihdytyksessä ja huipuissa!Täällä keskustellaan turboista eikä pensa"grematorioista"!

        tuli mieleen croma/lancia thema 2.0 turbo
        hiivatti=fiat

        aika hyvin 600nm fiatsta


      • Dieselmies
        450Nm kirjoitti:

        Heh, kuka muka mainitsi mitään jenkeistä?!

        Suomen markkinoilta ei löydy yhtään - EI YHTÄÄN - dieselkäyttöistä henkilöautoa, joka tehdasarvoillaan pärjäisi omalleni (vakiolle) urheiluautolleni!! Tämä on fakta. Seuraan kyllä automalleja ja alan kehitystä aktiivisesti.

        PS. Kannattaisi opetella edes oikeinkirjoitusta...

        Niin, kyllähän suomesta löytyy viritettyjä katuvehkeitä, joiden dieselkoneesta löytyy yli 400 hv / 600 Nm, saa olla aikamoinen tuo sinun urheiluautosi että pysyy vauhdeissa...

        Mersun 300 turbodiesel esimerkiksi on tosi otollinen virityskohde, pienillä muutoksilla 350 hv on aika helposti otettu, eikä siihen 400:aan tarvitse kauheasti lisää yrittää. Ja kone kyllä kestää.


      • mies34
        450Nm kirjoitti:

        Heh, kuka muka mainitsi mitään jenkeistä?!

        Suomen markkinoilta ei löydy yhtään - EI YHTÄÄN - dieselkäyttöistä henkilöautoa, joka tehdasarvoillaan pärjäisi omalleni (vakiolle) urheiluautolleni!! Tämä on fakta. Seuraan kyllä automalleja ja alan kehitystä aktiivisesti.

        PS. Kannattaisi opetella edes oikeinkirjoitusta...

        eli sun "urheiluautos" kiihtyvyys alkaa vitosella?

        urheiluautoja ainoastaan vitosella ja alle alkavat satasen kiihdytyslukemat.


    • mhjn

      10/00 valmistunut, 10/03 ostin (132 kW versio). Garretin säätyväsiipinen ja korkeanopeuksinen turbo. Öljyt on vaihdettu aina 15 tkm välein. Miten ajettu/sammutettu en toki tiedä. Syksymmällä alkoi keljuttaa vihellys 1500-2000 välillä, pakkasilla vielä kovempi (140 tkm ajettu). Ääni tuli ainoastaan tällä kierroslukualueella ja kevyellä kaasulla. Professional Motor Kuopiossa korjasi. Pakopuoli likainen, vähän epäbalanssia, pyöri normaalia jäykemmin. Korjaussarja (laakeri, tiivisteet) ja tasapainotus. Ei siis vielä mitään vakavaa vikaa. 470 e kustansi (purku/irroitus mukana). Arvokasta oli, tosin turbo on nyt "uuden veroinen". Vihellys on luonnollisesti tiessään, turboviive aavistuksen lyhyempi. Ohjeet sammuttamiseen: aina jonkin aikaa tyhjäkäynnillä, että turbo palaa "tyhjäkäyntikierroksiisa" ennen kuin sammuttaa moottorin (=öljynkierto turbon laakerissa lakkaa).
      Dieselin kohdalla turbottomat moottorit lienevät turhan "kesyjä" mukavaan ajoon.

    • Mies_vm86_-

      Käytetty turboauto on tikittävä aikapommi. Jos nyt kuitenkin päätyy käytettyyn turboautoon, joita varsinkin lähes kaikissa nykyisissä VAG konserin autoissa on, niin huomioikaahan seuraavat. Eli ehdottomasti tärkein asia on katsoa edellisestä katsastuslapusta päästöarvot ja jos tälläistä lappua ei tarjolla ole niin hälytyskellojen tulisi soida ja lujaa.

      On nimittäin niin että jos O2 happiarvo on liian korkea niin se mitä suurimmalla todennäköisyydellä kertoo halkeamasta turbosa ja/tai pakosarjassa. Tietysti ensin pitää sulkea pakoputkivuoto pois. Pakoputki on helppo testata siten että pistää käden jossa on hansikas pakoputken eteen. ja jos putkessa alkaa tuntua painetta ja auto meinaa "tukehtua" niin tietää pakoputken olevan kunnossa. Ainoa vaihtoehto on enää mootorin turbon väli. Tällöin on lähes 100% varmaa että halkeama on turbossa taikka pakosarjassa. Todennäköisesti kummassakin.

      Turbo ahdistaa kuitenkin sen verran kuumana virtaavia pakokaasuja että se kerryttää vaparikonetta enemmän kuumuutta ja painetta jo ihan pakosarjaan. Turbo ja pakosarja voi hyvinkin käydä vajaassa 800celsiuksessa motariajon jälkeen. Jos tästä ajetaan vielä suoraan kotipihaan ilman jäähdyttelyjä ja laitetaan auto sammuksiin niin kuumana käy kyseiset osat. Siellä ei sitten mitkään hitsaukset pidä kovin kauaa, myyntikuntoon auton toki saa niinkin, mutta ei sitä itsellensä viitti kunnostaa. Kalliiksi tulee jos korjaamossa joudutaan tämä tekemään.

      Uusi kunnostettu turbo maksaa sen 700e pakosarja 200e 8h työtä korjaamolla n. 700e, eli noin 1500e. Noiden lukujen varjossa ei olekkaan ihme että turboauto alkaa olemaan romutusiässä aivan viimeistään 350tkm kohdalla. Itse en kuuna päivänä ostaisi turboautoa jolla on ajettu yli 200tkm vaikka happiarvot olisivatkin kunnossa. On nimittäin itselläni tässä taustalla eräs turboautotapaus. No kaipa ne oppirahat pitää jokaisen maksaa.

      Ugh, olen puhunut ja VAROITTANUT.

    • Audi G7

      Audin 3.0 tdi:hin vaihdoin turbon ja suuttimet 200 tuhannen kohdalla ja nyt kun 240 tuhatta mittarissa niin katsastuksessa savutus arvo nolla ja muutenkin pelittelee kuin uusi kärry. Autoilu maksaa mutta ei esim turboa diesel autoon pitäisi joutua vaihtamaan tai korjaamaan kun minimissään 200 tuhannen välein ja jos se nyt sitten maksaa vaikka 1500€ niin kyllä sillä sitten taas jokusen vuoden ajeleekin. Mun mielestä vähän turhaan pelotellaan että turbo autoa ei kannata ostaa käytettynä, kyllä ne kestää kilometrejä ja turbo tuo mukavasti vääntöä eli mukava ajella.

      • Bmw x6

        Turbot on nykypäivää, pienet koulutukset ja paljon voimaa eli loistava yhdistelmä, samaa mieltä audi miehen kanssa että jos autoa huoltaa kuten pitää niin kyllä turbot kestää 2-300000km ja kun turbon uusii niin taas pääsee pitkälle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1552
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1502
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1338
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      224
      1236
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      326
      1085
    7. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      166
      1064
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1037
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      309
      1024
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1016
    Aihe