Puhallin jäässä - tyyppivika?

Tommi

Moi,

Joo kyllä meinaa hermo mennä 2000vm Octaviaan. Puhallin ei näytä toimivan mikäli pakkanen laskee 15:n asteen kieppeille --> ikkunat menee niin huuruun, että ajamisesta ei tule mitään.

Onko vastaavia kokemuksia ja kenties ratkaisuehdotuksia ongelmaan?

23

11734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nerd

      Tästä aiheesta on ollut juttua jo aikaisemmin, mutta tässäpä vielä vihjeitä:
      1. Raitisilmasuodatin. Onko kastunut? Jos on niin kuivumaan. Onko roskaantunut (lehtiä tms.)? Jos on niin puhdistus.
      2. Ilmankierto. Liikkuuko poistoilma vapaasti? Poistoilman aukko on muistaakseni tavaratilassa oikeanpuoleisessa lokerossa. Joillakin on kuulemma tapana käyttää lokeroa säilytystilana, jolloin ilmankierto vaikeutuu - ikkunat huurtuvat.
      3. Lunta ilmanottoaukossa?
      4. Oikea käyttötapa? Siis heti käynnistyksen jälkeen lämmöt täysille, puhallus tuulilasille ja kojelaudan keskisuuttimet kiinni (tämä on tärkeää!).

      Nämä vihjeet eivät tietenkään päde, jos itse moottori ei toimi (=pyöri). Huurteenpoisto ei ehkä ole Ocun vahvimpia puolia, mutta kun huomioi yllämainitut seikat, niin kyllä näkyvyysasiat ovat kunnossa pakkasellakin.

      • Tommi

        ...jos se puhallin vai pelaisi. Itselläni ei tosiaan ole mitään ongelmia tuon huurteen poiston kanssa ollut aiemmin. Nyt on sitäkin enemmän, kun ei tosiaan puhallus pelaa lainkaan.

        Kiitos kuitenkin noista vinkeistä, ehkä niille on käyttöä joskus myöhemmin kuhan saa puhaltimen taas pelaamaan :)


      • Huurre
        Tommi kirjoitti:

        ...jos se puhallin vai pelaisi. Itselläni ei tosiaan ole mitään ongelmia tuon huurteen poiston kanssa ollut aiemmin. Nyt on sitäkin enemmän, kun ei tosiaan puhallus pelaa lainkaan.

        Kiitos kuitenkin noista vinkeistä, ehkä niille on käyttöä joskus myöhemmin kuhan saa puhaltimen taas pelaamaan :)

        Itselläni kävi kerran samalla tavalla,puhallin ei pyörinyt lainkaan.Ensin tietysti tarkistin sulakkeen,kunnossa.Soitin huoltoon jossa sanoivat,että se on lämpötilojen vaihtelun takia jäätynyt sen verran,ettei pyöri.Auto sulamaan vartiks ovet auki lämpöseen ja sitten vaan virrat ja puhallin päälle,muutama reilu kopautus hanskalokeron alle sivuun jossa puhaltimen moottori sijaitsee.Vika parani sillä eikä ihme kyllä ole sen koommin vaivannut.


      • Tommi
        Huurre kirjoitti:

        Itselläni kävi kerran samalla tavalla,puhallin ei pyörinyt lainkaan.Ensin tietysti tarkistin sulakkeen,kunnossa.Soitin huoltoon jossa sanoivat,että se on lämpötilojen vaihtelun takia jäätynyt sen verran,ettei pyöri.Auto sulamaan vartiks ovet auki lämpöseen ja sitten vaan virrat ja puhallin päälle,muutama reilu kopautus hanskalokeron alle sivuun jossa puhaltimen moottori sijaitsee.Vika parani sillä eikä ihme kyllä ole sen koommin vaivannut.

        Kiitos vinkistä! Missä tuo puhaltimen moottori tarkalleen sijaitsee? Rupesin miettimään, että auttaisko sisätilalämmitin asiaa? Tuottaisiko moinen riittävästi lämpöä tuon moottorin sulattamiseen?


      • Octavisti

        Kannattaako laittaa täyttä lämpöpuhallusta tuulilasiin, jos ulkona pakkasta -20? Eikös Ocun tuulilasi ole muutenkin herkkä pamahtamaan?

        Mulla on climatronic, ja se hoitelee ihan kiitettävästi ilmanvaihdot ja lämmitykset. Tuulilasikaan ei ole pamahtanut, vaikka yläreunasta onkin 10cm:n halkeama alaspäin (lähti kiveniskemästä.. lasikorjaamo ei halunnut korjata, vaan suositteli rahojen säästämistä ja koko lasin vaihtoa sitten kun se hajoaa täysin)

        Mutta kovemmilla pakkasilla, yli -10 ast., puhallin vinkuu paitsi jos pakottaa kovan tai ihan hitaan puhalluksen. Onko laakeri kuiva / menossa rikki? Oliskohan helppo päästä puh.moottoriin käsiksi ja tehdä jotain?


      • stimo
        Octavisti kirjoitti:

        Kannattaako laittaa täyttä lämpöpuhallusta tuulilasiin, jos ulkona pakkasta -20? Eikös Ocun tuulilasi ole muutenkin herkkä pamahtamaan?

        Mulla on climatronic, ja se hoitelee ihan kiitettävästi ilmanvaihdot ja lämmitykset. Tuulilasikaan ei ole pamahtanut, vaikka yläreunasta onkin 10cm:n halkeama alaspäin (lähti kiveniskemästä.. lasikorjaamo ei halunnut korjata, vaan suositteli rahojen säästämistä ja koko lasin vaihtoa sitten kun se hajoaa täysin)

        Mutta kovemmilla pakkasilla, yli -10 ast., puhallin vinkuu paitsi jos pakottaa kovan tai ihan hitaan puhalluksen. Onko laakeri kuiva / menossa rikki? Oliskohan helppo päästä puh.moottoriin käsiksi ja tehdä jotain?

        vain silloin, mikäli antaa auton ensin lämmitä ja sitten vasta kohdistaa lämpimän ilman tuulilasiin. Silloin kuuma ilma kylmään lasiin on huono yhdistelmä.

        Jos käynnistettäessä kohdistaa ilman tuulilasiin, lämpenee se vähitellen ja varmasti säilyy ehjänä. Vaikka en kyllä tiennytkään että olisi octavian tuulilasissa moisia ongelmia sen enempää kuin muissakaan. Eiköhän näissä aina löydy vika peilistä.


      • tt.t
        stimo kirjoitti:

        vain silloin, mikäli antaa auton ensin lämmitä ja sitten vasta kohdistaa lämpimän ilman tuulilasiin. Silloin kuuma ilma kylmään lasiin on huono yhdistelmä.

        Jos käynnistettäessä kohdistaa ilman tuulilasiin, lämpenee se vähitellen ja varmasti säilyy ehjänä. Vaikka en kyllä tiennytkään että olisi octavian tuulilasissa moisia ongelmia sen enempää kuin muissakaan. Eiköhän näissä aina löydy vika peilistä.

        puhallin löytyy hansikas lokeron alta, viisi ruuvia irti ja vetää lokero ulos ,siellä se on.


      • kitinä
        Octavisti kirjoitti:

        Kannattaako laittaa täyttä lämpöpuhallusta tuulilasiin, jos ulkona pakkasta -20? Eikös Ocun tuulilasi ole muutenkin herkkä pamahtamaan?

        Mulla on climatronic, ja se hoitelee ihan kiitettävästi ilmanvaihdot ja lämmitykset. Tuulilasikaan ei ole pamahtanut, vaikka yläreunasta onkin 10cm:n halkeama alaspäin (lähti kiveniskemästä.. lasikorjaamo ei halunnut korjata, vaan suositteli rahojen säästämistä ja koko lasin vaihtoa sitten kun se hajoaa täysin)

        Mutta kovemmilla pakkasilla, yli -10 ast., puhallin vinkuu paitsi jos pakottaa kovan tai ihan hitaan puhalluksen. Onko laakeri kuiva / menossa rikki? Oliskohan helppo päästä puh.moottoriin käsiksi ja tehdä jotain?

        Ocun ja muidenkin VAG-autojen puhaltimen jatkuva pieni kitinä kovalla pakkasella johtuu entisen Skodakauppiaan mukaan moottorin hiilien materiaalista. Siis jos ilmiö esiintyy vain kylmässä eikä ole ääneltään hirveän voimakas. Puhaltimen vaihto auttaa hetkeksi, mutta on kai suhteellisen kallis hoitokeino. Itse olen vääntänyt stereoita kovemmalle.


      • Jare
        Tommi kirjoitti:

        Kiitos vinkistä! Missä tuo puhaltimen moottori tarkalleen sijaitsee? Rupesin miettimään, että auttaisko sisätilalämmitin asiaa? Tuottaisiko moinen riittävästi lämpöä tuon moottorin sulattamiseen?

        Itselläni Ocu vm -98. Vastaavaalaista tapahtuu pari kolme kertaa talvessa ja asiaa on puitu aikaisempina vuosina, joten vika lienee Ocun tyyppivika. Puhaltimen moottori tosiaankin jumittuu lämpötilojen vaihteluiden vuoksi. Moottori sijaitsee hanskalokeron kohdalla alhaalla ja kopautus sinne voi auttaa. Sisätilan lämmittimen käyttö auttaa tilannetta ja saa moottorin sulamaan ja tulee toimintakuntoon. Aluksi, kun ei tiennyt homman nimeä, otti tosiaan pannuun, mutta nyt kun tietää mistä vika johtuu osaa suhtautua asiaan rauhallisemmin.


      • entinen skodailija
        stimo kirjoitti:

        vain silloin, mikäli antaa auton ensin lämmitä ja sitten vasta kohdistaa lämpimän ilman tuulilasiin. Silloin kuuma ilma kylmään lasiin on huono yhdistelmä.

        Jos käynnistettäessä kohdistaa ilman tuulilasiin, lämpenee se vähitellen ja varmasti säilyy ehjänä. Vaikka en kyllä tiennytkään että olisi octavian tuulilasissa moisia ongelmia sen enempää kuin muissakaan. Eiköhän näissä aina löydy vika peilistä.

        Tosiaan octavian tuulilasi pamahti yhtäkkiä ajettaessa.Sikäli outoa että autolla oli jo ajettu 15 kilometriä ja auton sekä lasin piti olla lämmenneet.
        Liekö joku moka ollut tehtaalla asennuksessa.


      • Subrban
        Octavisti kirjoitti:

        Kannattaako laittaa täyttä lämpöpuhallusta tuulilasiin, jos ulkona pakkasta -20? Eikös Ocun tuulilasi ole muutenkin herkkä pamahtamaan?

        Mulla on climatronic, ja se hoitelee ihan kiitettävästi ilmanvaihdot ja lämmitykset. Tuulilasikaan ei ole pamahtanut, vaikka yläreunasta onkin 10cm:n halkeama alaspäin (lähti kiveniskemästä.. lasikorjaamo ei halunnut korjata, vaan suositteli rahojen säästämistä ja koko lasin vaihtoa sitten kun se hajoaa täysin)

        Mutta kovemmilla pakkasilla, yli -10 ast., puhallin vinkuu paitsi jos pakottaa kovan tai ihan hitaan puhalluksen. Onko laakeri kuiva / menossa rikki? Oliskohan helppo päästä puh.moottoriin käsiksi ja tehdä jotain?

        Octavian tuulilasien särkyminen on urbaanilegenda. Joitakin takalaseja sen sijaan meni aikoinaan aivan ensimmäisistä Ocuista.


      • Nykyinen skodisti
        entinen skodailija kirjoitti:

        Tosiaan octavian tuulilasi pamahti yhtäkkiä ajettaessa.Sikäli outoa että autolla oli jo ajettu 15 kilometriä ja auton sekä lasin piti olla lämmenneet.
        Liekö joku moka ollut tehtaalla asennuksessa.

        Lauantain Hesarissa oli juttu noista poksahtelevista tuulilaseista. Jutun perusteella tuo näyttäisi olevan enemmän ns. premiumautojen (Mercedes Benz ym.) ongelma, mutta voihan joku tekovikainen yksilö varmaan Skodistakin löytyä...


      • halkeiluun
        Octavisti kirjoitti:

        Kannattaako laittaa täyttä lämpöpuhallusta tuulilasiin, jos ulkona pakkasta -20? Eikös Ocun tuulilasi ole muutenkin herkkä pamahtamaan?

        Mulla on climatronic, ja se hoitelee ihan kiitettävästi ilmanvaihdot ja lämmitykset. Tuulilasikaan ei ole pamahtanut, vaikka yläreunasta onkin 10cm:n halkeama alaspäin (lähti kiveniskemästä.. lasikorjaamo ei halunnut korjata, vaan suositteli rahojen säästämistä ja koko lasin vaihtoa sitten kun se hajoaa täysin)

        Mutta kovemmilla pakkasilla, yli -10 ast., puhallin vinkuu paitsi jos pakottaa kovan tai ihan hitaan puhalluksen. Onko laakeri kuiva / menossa rikki? Oliskohan helppo päästä puh.moottoriin käsiksi ja tehdä jotain?

        Syy siihen, miksi tuulilasit paukkuvat talvella, on lasin heikko kyky kestää vetorasitusta. Kun kylmällä tuulilasia lämmitetään, niin laminoidun lasin sisempi kerros tietenkin lämpiää enemmän kuin ulkopinta. Lämmetessään lasi laajenee ja synnyttää ulkopintaan vetojänitystilan, jolloin pienikin kiveniskemästä tms. syntynyt halkeamanalku kasvaa ja lasi rikkoutuu. Kiveniskemän ei siis tarvitse olla tuore vaan kesällä alkunsa saanut särö usein leviää lämpöjännitysten vuoksi.
        Nykyisissä autoissa, joissa tuulilasi on liimattu kiinni, myös liimauspinnan, liiman ominaisuudet kuin rungon jäykkyys/jännitykset yms. vaikuttavat halkeiluun. Olettaisin, että mitä jäykemmin lasi on kiinni rungossa ja mitä löysempi runko, niin helpomin halkeama leviää. Sikäli halkeiluherkkyys voisi olla malli tai merkkikohtaista.


      • Skodafani
        Jare kirjoitti:

        Itselläni Ocu vm -98. Vastaavaalaista tapahtuu pari kolme kertaa talvessa ja asiaa on puitu aikaisempina vuosina, joten vika lienee Ocun tyyppivika. Puhaltimen moottori tosiaankin jumittuu lämpötilojen vaihteluiden vuoksi. Moottori sijaitsee hanskalokeron kohdalla alhaalla ja kopautus sinne voi auttaa. Sisätilan lämmittimen käyttö auttaa tilannetta ja saa moottorin sulamaan ja tulee toimintakuntoon. Aluksi, kun ei tiennyt homman nimeä, otti tosiaan pannuun, mutta nyt kun tietää mistä vika johtuu osaa suhtautua asiaan rauhallisemmin.

        Oman kokemukseni mukaan Ocu-98 mallissa on tosiaan tyyppivika sillä itselläni on samanlainen kokemus.Puhaltimen moottori ei käynnistynyt kovalla pakkasella.Maahantuoja kertoi kyseisessä autossa olevan pohjoisiin olosuhteisiin sopimattoman puhaltimen moottorin,jonka hiilien jouset "kuoleutuvat" kovassa pakkasessa.Puhallin vaihdettiin takuuna uuteen, mikä on toiminut häiriöittä.


      • jare
        Skodafani kirjoitti:

        Oman kokemukseni mukaan Ocu-98 mallissa on tosiaan tyyppivika sillä itselläni on samanlainen kokemus.Puhaltimen moottori ei käynnistynyt kovalla pakkasella.Maahantuoja kertoi kyseisessä autossa olevan pohjoisiin olosuhteisiin sopimattoman puhaltimen moottorin,jonka hiilien jouset "kuoleutuvat" kovassa pakkasessa.Puhallin vaihdettiin takuuna uuteen, mikä on toiminut häiriöittä.

        Kuten alkuperäisessä kysymyksessä kysyjällä on vm. 2000 Ocu ja samaa vikaa ilmenee kuin vm. -98. Ei näköjään Skodan tehdas ole tehnyt parannuksia puhaltimeen pohjoisen oloja varten.


    • Skodamäni

      Omassa skodassa sama vika. Oli kylmä.~15C . Defan sisäpuhallinta ei oltu käytetty sinä aamuna. Puhallin ei startannut. Ajoin auton parkkiin 3km, kävin kahvilla, auto lämpesi auringossa ja puhallin alkoi toimia. Purin tallissa hanskalokeron , irroitin ja puhdistin puhaltimen, irroitin myös puhaltimen moottorin pesästään näytti hyväkuntoiselta, suihkasin vähän CRCtä. Nyt toiminut mutten aio jättää Defaa pois päältä aamulla, sen verran epämukava kokemus.

    • Eikös noin vanha skoda pitäisi olla paalattuna jo 10 vuotta?

      • RistoJalmari

        Toki näin. Mutta vilkaise milloin aloitus on tehty. Se on siis paalattu vasta joskus vuonna 2008.


    • saharamallin.moottori

      Skodaa mulla ei ole (ollut), mutta ongelma kuulostaa tutulta. Itse otin puhaltimen pois sijoiltaan, irrotin akselin laakereistaan (paskamainen homma), pesin bensalla ja voitelin uudelleen molybdeenirasvalla. Kaikesta väitetystä kestovoitelusta välittämättä.

    • ws34r

      Skoda on halutuimpien käytettyjen autojen listalla kärjessä. Kestävyys ja kaikinpuolinen laadukkuus on tähän syynä. Sen jälleenmyyntiarvo on korkeampi, kuin yleensä.

      • Toyota_Hybrid1

        Voi vittu! Päivästä toiseen yritän kumota tosiasioita, mutta tämä yksi julli ei vain usko.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      295
      6902
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      56
      2128
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1571
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1371
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      105
      1073
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      979
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      803
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      45
      786
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe