EN oo ikinä nähny fiat taksia,kun kerran piruuttaan taksisuharilta kysyin syytä niin se naurahti ja sanoi että autot pitää olla ajossa ei korjaamolla.Ylisiä taxi merkkejä:Audi,Volvo;Mersu,Accord;Avensis,Peugeot ym laatuautot mutta fiattia ei tolpalle kukaan ammattilainen kehtais ees ajaa.
Otteko bongannu fiatia taxina
24
2502
Vastaukset
- Pate
Turussa olin pimeessä Punto taksissa,joku Tunisialainen sitä ajo ja kyllä ravisti riittävästi
- Disturbed
...että joskus 80-luvulla, kun Fiatilla viimeksi oli taksikokoluokan henkilöautomalli, näin yhden Croman taksikyltti katolla.
Ja jos Ducato-pikkubussit lasketaan niin niitä olen nähnyt useammankin, jopa ihan viime vuosina. - make
kerro fiat joka on samaa kokoluokkaa ku esim volvo mese jne. siis puhun takatilasta/tavaratilasta.
ootko nähhyt saabia taksina? käsittääkseni laadukas auto 9-5 jne.
käyppäs katsomassa sitikka palstalla C5 vioista. miksi se sitten on tolpalla? - JiiJii
Käyppäs välillä muissain maissa kattelemassa menoa!
- Rudolf
Eipä sitä bensa-autoilla ennenkään ole taksia ajettu.
- Tkk
Olen nähnyt ulkomailla Fiat Marea -autoja jopa ihan poliisiautoina vilkut katolla, ja kyttäautoks tuskin hankitaan mitään aivan lelua...
- juha
ja se oli italian sardiniassa! auto oli fiat marea 155? farmari, no kuitenkin se viisi pyttynen.
- bravo_02
aina istambulissa ja muuallakin turkissa käydessäni :) Tofas -> Fiat
Alkuperäisen kirjoittajan tarkoittamassa KalaKukkojenKaupungissa niitä ei tosin ole :(
Muuten kävisin varmaan lomillani sielläkin :) - poppe
Turkissa on fiiuja takseina.
- Veli Puivari
Suomen ensimmäisellä tasavallan presidentillä K.J. Ståhlbergilla oli tiettävästi Fiat virka-autona (1920-luvun alkupuolella siis).
No, Fiat on sittemmin tietoisesti keskittynyt ennemminkin pikkuautoihin ja ollut niissä ajoittain jopa vahva. 1980-luvun Croma oli ilmeisestikin viimeinen yritys ison keskiluokan (eli suomalaisittain ison luokan) autoissa; sen jälkeen Fiat veti lusikkansa pois taksikokoisten autojen sopasta.
Croma kuului tunnetusti neljän merkin yhteiseen Tipo 4 -projektiin, jossa käytettiin pitkälle yhtenevää suunnittelua ja osia. Ensimmäisenä tuli markkinoille Saab 9000 (1984), seuraavana vuonna Lancia Thema, sitten Fiat Croma ja viimeisenä Alfa Romeo 164 (1987). Kaikki olivat ihan kelpo kulkineita koko- ja hintaluokassaan.
Puhuttiin siis suomalaisittain "isoista" autoista. Vastaavasti esim. Peugeot 406 mielletään kooltaan "keskiluokkaan" kuuluvaksi. Verrataanpa:
Fiat Croma / Peugeot 406
Akseliväli 2660 mm / 2700 mm
Raidelev. etu 1494 mm / 1502 mm
Raidelev. taka 1484 / 1488 mm
Pituus 4495 mm / 4555 mm
Tyhjäpaino 1199 kg / 1307 kg
Fiatin tiedot yllä koskevat 2-litraista mallia Croma 2000 i.e.; Peugeotin mitat ja painot viittaavat alkuaikojen malliin 406 ST 1.8. Kaksilitrainen olisi vielä painavampi ja kori venähti muutaman sentin pituutta faceliftin yhteydessä 1990-luvun lopulla (ja farkkumalli on alusta pitäen tuntuvasti pidempi). Silti 406 on "pienimmilläänkin" karvan verran Cromaa kookkaampi kaikkien em. tunnuslukujen osalta! Niinpä se ei ole myöskään harvinaisuus taksitolpilla.- Mambo
Sen ainakin tiedän,että Suomen toisella pressalla
Relanderilla oli virka-autona Fiat.Kuvakin löytyy
Fiat Suomessa-kirjassa.Ja Suomen armeijan perus-
autona oli-20-30-luvulla Fiat.
- Lefa
Minulla on hämärä muistikuva, että olisin nähnyt joskus Fiat Bravan taksina. Jossain pääkaupunkiseudulla. En pidä sitä minään ihmeenä, onhan noita ollut Samarasta A-mersuun, Mazda 121:stä Toyota Yaris Versoon.
Ja mitä taksikuskeihin tulee niin nehän tietävät totuuden kaikesta. Kannattaa kysyä jos on itse epävarma. - sjh
Täällä etelä euroopassa näin ainakin vielä viimevuoden puolella yhen vanhempaa mallia olevan taksi croman,en tiedä miten on näin kauan pysynyt ajossa mutta tilaahan cromassa on aika riittävästi taksi käyttöön vaikka takana keski "penkki" lannevöineen on aika huono istua.
- Ajomies
Helsingissä on ainakin yksi Fiat Brava taksina, olen nähnyt pariin kertaan. Harvinaisia näkyjä toki ovat, viime kerrasta on jo jokunen kuukausi aikaa.
Fiatin puuttuminen taksitolpilta selittynee paljolti valikoiman painottumisena manuaalivaihteistolla varustettuihin bensiinikäyttöisiin, melko pienikokoisiin autoihin. Taksiinhan tarvitaan tilava diesel, johon kuskin säästämiseksi otetaan ainakin pääkaupunkiseudulla usein automaatti.
Lisäksi tietysti pitää muistaa, että auton hankintahinta ei taksilla muodosta yhtä suurta osuutta kokonaiskustannuksista kuin tavallisella autoilijalla. Kuskin liksa ja polttoainekulut juoksevat riippumatta alla olevasta pelistä, joten silloin jokunen tonni lisää hankintahinnassa painaa loppujen lopuksi melko vähän. - Pravda
Roomassa käydessäni lomilla oli Fiat Multipla -taxeja yllin kyllin, pari kertaa otettiin taksi ja sattui just Primera alle molemmilla kerroilla, harmitti!!!
Sitten toisella kerralla oli parempi tuuri, saatiin Fiat Croma, jonka vuosimalli oli varmaankin about 94-95. Se oli vielä ihan hyvässä kunnossa.
Pääkaupunkiseudulla on liikkunnut ainakin Fiat Marea farkku. - höh
Ai että automerkki on Avensis tai Accord, missäs moisia valmistetaan? Toyotasta ja Hondasta olen kyllä kuullut mutta mitähän malleja nuo Avensis ja Accord valmistaa...?
Joten mene suhari takaisin koulunpenkille opiskelemaan ja tule mukaan keskusteluun sitten kun korvantakuset on kuivat ja autotietouskin on kasvanut (ja oikeinkirjoitus kanssa).- YoHannes
Niin, eiköhän johtune kokoluokasta, ettei Fiatia näy takseissa !
Fiatilla ei ole juurikaan tähän päivään mennessä ollut isomman keskiluokan autoja taksikäyttöön ja toisaalta myös dieselit ovat astuneet kuvaan vasta nyt Stilon myötä.
Mareastakin oikeastaan vain farmari olisi ollut sopivampi taksikäyttöön, mutta käsivalintaisena ainoastaan tarjolla sekä bensakoneella
- ei taksikäyttöön.
Eivätkä nuo taksiasiakkaat taida ainakaan jälleenmyyjille niin mieleisiä asiakkaita ollakaan... sanotaan nyt vaikka näin, että tällaista olen kuullut luotettavilta tahoilta.
Eipä tuolla taksissa näy Corollaa, Ventoa...jne autoja, jotka kokoluokassa ovat lähellä Fiatia, ei myöskään Lagunaa, eikä Mondeoitakaan kovin montaa, Opeleista puhumattakaan.
Stilo Multiwagon dieselillä puolustaisi varmasti paikkaansa taksina niin tilojen kuin kestävyydenkin puolesta, mutta tuskinpa suunnatonta ryntäystä taksien taholta esiintyy.
En kyllä ole koskaan ymmärtänyt tätä suomalaisten taksivouhotusta, itse en ainakaan tunne itseäni hetkeksikään kuninkaaksi istuessani taksin penkillä matkalla kotiin - tärkeintä on päästä kotiin eikä silloin ole väliä mikä merkki on auton keulalla.
Valitettavan usein moni taksiautoilija kokee elämänsä tärkeimmät hetket auton kautta, joten lienee luonnollista, että heille on tärkeää ajaa kalliilla autolla.
Minusta on myös täysin ymmärrettävää, että 40.000€ ympärillä pyörivien autojen tuleekin kestää reilusti pidempään kuin vähän päälle 20.000 euron hintaisten.
Muissa maissa ymmärretään, että taksi on vain kulkuväline muiden joukossa ja, että taksiasiakkaat ovat tavallisia ihmisiä.
Toisin kuin Suomessa - ihan muistutukseksi :
sen paremmin asiakas kuin kuskikaan ei ole kuningas, tokihan sitä mielellään tekee työtään paremmassa ympäristössä, jos siihen on mahdollisuus, mutta välillä toivoisi sitten myös sitä, että näitten parempien autojen myötä taksien osalta näkyisi parempaa liikennekäyttäytymistä.
Kyllä Fiat -yhtymältä olisi autoja taksiin löytynyt, mutta Lancia valitettavasti ei ole maamme tuontiohjelmassa, Alfa taas turhan sporttinen ja Multiplasta voimme jatkossakin unelmoida.
- Urpo
Istanbulissa oli joku 7v. sitten kaikki taxit Tofaseja, eli lisenssillä tehtyä Fiat Regataa. Nykyisin löytyy jo Tempraa ym.
- 16valve
Onneksi en ole Suomessa törmännyt. Niin maksaisin lähtömaksun ja pyytäisin uuden Auton paikalle.
- antti
Jahas jahas, kylläpä vain Helsingissä liikkuu ainakin yksi Fiat Brava taksina, muistaakseni punainen.
- J..
Juu, silloin, kun Cromaa vielä tehtiin, niitä oli jokusia takseina. 80-luvun puolenvälin aikoihin Mersut olivat laiskoja nokivasaroita, kun taas Croman keulalla nakutti jo tuolloin suorasuihku. Silti ainakin yksi Croma, jonka kyydissä istuin, oli bensakoneinen.
Myös Lancia Themoja oli jokunen takseina. Helsingissä oli vielä pari vuotta sitten Lancia Kappa. Joskus jututin omistajaa, joka tykkäsi kuin hullu puurosta. Sanoi, että on muutama vakioasiakas, jotka soittavat suoraan hänelle, kun haluavat vähän parempaa kyytiä. Nyt ei taida enää olla tuota Lantsaakaan, kun on sillekin jo ikää kertynyt, eikä uutta enää saa.
Ducatoja on toki edelleen takseina.
Yhtään Hondaa ei taida olla koskaan ollut. Se ei sinänsä ole ihme, sillä täytyyhän taksissa tilaa olla - ja edes jonkinlaiset ajo-ominaisuudet.- taximatkustaja
istuminen Hondan tapaan ei tyydytä useimpia maksavia asiakkaita. Lisäksi huoltojen hinnat söisivät taksarin tilin laihanlaiseksi...
- ose
Onhan noita Ducatoja vaikka kuinka paljon. Marokossa oli Fiat Mirafioreita 2,5 D (sama kone kuin vanhemmassa ducatossa, Sofim)ja Tipo 1,7 dieseleitä taksissa vaikka kuinka paljon. Niihin kilometrimääriin ei suomalainen taksikuski autoansa aja.
- Fiatintaxit
Romaniassa lomamatkalla -05 bongasin Fiat Panda taxin.
Seura lehdessä oli joskus haastattelussa ystävällinen, pidetty taksikuski Pohjoiskarjalasta, kuvassa poseerasi Marea farmari taxin vierellä.
Onkohan kukaan bongannut 70-luvulla Fiatin todellista luxusmallia, isoa 130:stä taksina? Tosi kallis ja tehokas auto uutena. Mulla on vieläkin vanha TM 20/1975 tallessa jossa 130 3.2 V6 automatic sedan oli sen ajan kutoskoneisten kanssa vertailussa. Voitti vertailun mutta olikin astetta kalliimpi (huippuvarusteilla 119 000 mk, muut jotain 55000- 82 000mk). 165 hv koneella Fiat oli vertailun tehokkain (ja janoisin).
Muut autot tuossa vertailussa olivat automaattivaihteiset Ford Granada 2.6 V6 Ghia, Peugeot 604 2.7 V6, Renault 30 2.7 V6 ja Volvo 264 2.7 V6.
Ranskalaisissa ja Volvossa oli yhteistyössä tehty V6 eli ns. PRV -kone hieman eri tehoilla koska Volvossa oli ruiskukone.
Varmaan taxissa näistä joku ainakin ollut?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812