Migreeni + e-pillerit

Ivy

Onko kellään infoa että miksi nämä kaks on niin vaarallisia yhdessä? Itellä on aurallinen migreeni, n kerran 3 kk:ssa tulee, nyt pillereiden kans tulee useammin ja muutenki lekurit on sanonu ettei oikein passais pillereitä pitää. Tahtoisin vaan tietää mikä tähän on ihan fysiologinen syy ja mitä kokemuksia muilla on pillereistä ja migreenistä?

30

18582

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lissu

Sen verran tiedän, että hormonitasapainon heilahtelu kehossa on yksi tyypillinen migreenin syy naisilla. Kohtaus tulee silloin yleensä kerran kuussa jossain vaiheessa kiertoa. Yksi syy, miksi e-pillerit pahentavat tilannetta on niissä pidettävä tauko, joka saa pitoisuuden romahtamaan äkisti alas. Vastaavasti syöminen taas tauon jälkeen kohottaa pitoisuutta elimistössä äkisti. Joskus kai niiden sisältämät hormonit voivat ylläpitää myös jatkuvaa epätasapainoa, jolloin kohtauksia tulee vähän väliä.

Itselläni kuukautisiin liittyy aina hirveän sitkeä kolme päivää kestävä päänsärky, joka tulee söin pillereitä tai en. Niinpä minulle on paras ratkaisu kolmen levyn syöminen peräkkäin, jolloin kuukautisiin liittyvä päänsärky tulee harvemmin. Kun niissä muissakin kohtauksissa on kestämistä riittämiin.. =/

Kannattaa kuitenkin kokeilla useita merkkejä ennen kuin luovuttaa. Yasminista on kirjoiteltu, että siinä on erityisen vähän sivuvaikutuksia - tosin se ei suoranaisesti liity migreeniin.

• f77

HEI!

Mulla pillerit laukaisivat migreenin. Nyt kun olen ollut ilman niitä joitain kuukausia niin eipä ole pahemmin päätä juilinut :) Tosin joillain tulee migreeneitä söi pillereitä tai ei ja ehkäisyn kanssa saa sit olla tauon aikana normaalia tarkempana...

• maisu

... Yasmineja EI suositella migreenistä kärsiville. Niillä ei ole esimerkiksi painoa nostavaa vaikutusta ja vähentävät PMS-oireita, mutta aiheuttavat migreeniä normaalia enemmän. Toinen merkki on Diane Nova. Söin Yasmineja ja vaihdoin Diane Noviin, koska niillä ei ollut vaikutusta acneeni ja maksoivatkin turkasen paljon. Pitkin hampain lääkäri minulle reseptin kirjoitti, ja sanoi että kokeile nyt, mutta jos kohtaukset tulee useammin tai pahenee niin lopeta. Lopettakaan en pillereitä halunnut, koska kiertoni on TODELLA epäsäännöllinen.

• maisu
        maisu kirjoitti:

... Yasmineja EI suositella migreenistä kärsiville. Niillä ei ole esimerkiksi painoa nostavaa vaikutusta ja vähentävät PMS-oireita, mutta aiheuttavat migreeniä normaalia enemmän. Toinen merkki on Diane Nova. Söin Yasmineja ja vaihdoin Diane Noviin, koska niillä ei ollut vaikutusta acneeni ja maksoivatkin turkasen paljon. Pitkin hampain lääkäri minulle reseptin kirjoitti, ja sanoi että kokeile nyt, mutta jos kohtaukset tulee useammin tai pahenee niin lopeta. Lopettakaan en pillereitä halunnut, koska kiertoni on TODELLA epäsäännöllinen.

Lääkäri siis epäili minulla olevan migreeni kertomieni oireiden perusteella. Itse en sitä myönnä jos minulta kysytään... ainakaan ennen lääkärin lopullista lausuntoa. Epäillä voin.

• tähän

Olin juuri lääkärissä, syön myös Yasmineita. Lääkäri ei pitänyt yhtään siitä, että edellinen lääkäri määräsi syömään kolme liuskaa Yasminia putkeen. Sanoi että tämä on elimistölle uusimpien tutkimustulosten mukaan jopa vaarallista. (Söin ennen putkeen liuskoja juuri migreenin vuoksi, ettei kohtauksia tulisi niin usein...)

Mitä tulee Yasminiin, on vähempikin hormonipitoisia e-pillereita lääkärini mukaan ja nämä olisivat parempi vaihtoehto migreenistä kärsiville...Tietenkin paras jos ei syö ollenkaan...

• ninni--
        f77 kirjoitti:

HEI!

Mulla pillerit laukaisivat migreenin. Nyt kun olen ollut ilman niitä joitain kuukausia niin eipä ole pahemmin päätä juilinut :) Tosin joillain tulee migreeneitä söi pillereitä tai ei ja ehkäisyn kanssa saa sit olla tauon aikana normaalia tarkempana...

ilmeisesti pillerit aiheuttivat migreeniä, tai oikeastaan siitä taukoviikosta johtuva hormonitason laskeminen vai miksi sitä kutsutaankaan. Ekan kerran lopetin pillerit toukokuussa -08, osaksi migreenin vuoksi ja osaksi muista syistä. Aloitin sitten saman merkkiset pillerit (Mercilon) uudestaan tämän vuoden helmikuussa, ja jouduin lopettamaan ne jo kesäkuussa migreenin vuoksi. Kauhea kipu aina n.3 päivää liuskan lopettamisen jälkeen ja jatkui aina seuraavan liuskan aloitukseen, välillä lievempänä ja välillä pahempana. Mun äidillä oli tämä sama juttu, pillereitä käyttäessä migreeniä ja kun lopetti ne, niin loppu migreenikin.

Tulin sitten siihen tulokseen että mullahan ei enää tarvi kärsiä siitä särystä, syökööt lääkeyhtiöt ite pillerinsä.

• maria

Minulla myös ongelmana migreeni, nyt tosin vähemmän. söin puolentoista vuoden ajan migreeniini erästä ehkäisevää lääkettä, ja nyt kun olen ollut 3kk ilman päivittäistä lääkitystä, migreeniä on enää vain kuukautisten aikana. Ja nekin siirtyy välillä mukavasti e-pillereitä syömällä :)
      Suosittelen lämpimästi kaikille toistuvasta migreenistä kärsiville käyntiä neurologin vastaanotolla ja pyytämään ehkäisevää lääkitystä.

• Likka

Mä olen kanssa vahvasti noiden hormonien takana (sairauteeni ja sen syihin perehtyneenä).

Mulla on ollut todettuna 15 vuotta migreeni (olen 26-v.) ja kyllä aina selkeästi kuukautiskiertoon on ollut kohtaukset sidonnaisia... muitakin laukaisevia tekiöitä löytyy. Ja e-pillerit on aina aiheuttaneet mulle migreeniä. Merkkejä on vaihdettu. Yleensä on käynyt niin että merkin vaihtamisen kohdalla migreenejä tulee todella paljon pari-kolme kuukautta (useita viikossa) ja sitten tilanne rauhoittuu. Vuoden käytön jälkeen alkaa migreenikierre jälleen pahenuta (koko käytön ajan migreeniä ilmenee).

Pidin tuossa parin vuoden e-pillerittömän jakson ja taas silloin kun pillerit lopetti niin migreenit ottivat vallan elämässä. Sitten tulli seesteisempää aikaa.... päänsäryt vähenivät huomattavasti ja kohtauksia on ollut vain pari viimeisen vuoden aikana (todella ihanaa!!!) mutta sitten minulla todelliin PCO-syndrooma (monikystaiset munasarjat). Tähän sairauteen oli vaivojen vuoksi pakko ryhtyä ottamaan hormonihoitoa. Neljä kuukautta olen syönyt Diane Nova e-pillereitä ja niin se alkoi taas... Migreenit valtaavat tilaa elämässäni. Lääkärin kanssa keskustelin ja valinta oli tehtävä.... tai ei oikeastaan ollut valintaa vaan todettava että migreeniä on kestetttävä jos PCO:n aiheuttamat vaivat ja haitat halutaan pois/ vähenevän. No nyt sitten ollaan pilleripurkeilla tämän tämä.

• jatkuvasti

Itse olen syönyt yasmin-pillereitä kohta puolivuotta, ja tuona aikana migreenikohtausten määrä on lisääntynyt. Ennen oli migreeniä ehkä n. 3kk:n välein, nykyään 2-3 kertaa kuukaudessa!
      Tänään terkkari sitten sanoi että pitäisi vaihtaa minipillereihin, mutta kun tuossa lueskelin huimia tarinoita niiden haittavaikutuksista yms, niin ei hirveästi houkuttele ajatus että menkat tulis koko ajan ilman taukoja tai sitten ei lainkaan...
      Eli joko kärsin jatkuvista migreenikohtauksista, tai lopetan pillerit kokonaan...

• nanananana

Itelleni määrättiin tänään e-pillerit ja lääkäri sanoi, että kun migreenistä kärsivä syö e-pillereitä niin aivoinfarktin riski kasvaa kai aika huomattavastikin. Minulla ei kuitenkaan ole kovinkaan usein pahoja migreenikohtauksia joten ajattelin ainakin kokeilla. Luin kuitenkin tosta ylempää, että Yasminit lisäisivät migreeniä? Itse syön niitä juuri, saa nähä kuin käy.

• Miuku1983
        nanananana kirjoitti:

Itelleni määrättiin tänään e-pillerit ja lääkäri sanoi, että kun migreenistä kärsivä syö e-pillereitä niin aivoinfarktin riski kasvaa kai aika huomattavastikin. Minulla ei kuitenkaan ole kovinkaan usein pahoja migreenikohtauksia joten ajattelin ainakin kokeilla. Luin kuitenkin tosta ylempää, että Yasminit lisäisivät migreeniä? Itse syön niitä juuri, saa nähä kuin käy.

Minulle laitettiin Jadelle-kapselit käsivarteen samalla reissulla kun tytön kävin synnyttämässä. Nyt yritin saada vaihdettua kapselit pillereihin (kapselit ei todellakaan sovi minulle, 7kk:n aikana on ollut yhteensä n.6viikkoa ilman vuotoa...!) niin lekuri sanoi että on kuulemma lääkärin etiikan vastaista määrätä pillerit jos on ollut migreeniä. Ja kapseleita ei meinaa saada poistettua, aina vain sanotaan että katsotaan nyt vielä vähän aikaa jos vuodot tasoittuisivat...

• ihan sama juttu

kuin sulla. Migreenikohtaukset lisääntyi Yasminin myötä. Lääkäri ehdotti minipillereitä, itseä ei motivoi, se on niin minuutin tarkkaa myös niiden oton kanssa...
        Kuulemma ei ole hyvä syödä montaa e-liuskaa yhteen putkeen (mikä auttaisi niihin) vaan on tarkoituksenmukaista että tauko tulee pitää liuskan jälkeen...

Itse päätin kärsiä migreenikohtauksista.

• jos on noin
        nanananana kirjoitti:

mulla siis juuri tämä yhdistelmä ja päästä välillä tuntuu vetävän suonta. Vaikea selittää mutta näin... :(

• tämmöinen tapaus
        ihan sama juttu kirjoitti:

kuin sulla. Migreenikohtaukset lisääntyi Yasminin myötä. Lääkäri ehdotti minipillereitä, itseä ei motivoi, se on niin minuutin tarkkaa myös niiden oton kanssa...
        Kuulemma ei ole hyvä syödä montaa e-liuskaa yhteen putkeen (mikä auttaisi niihin) vaan on tarkoituksenmukaista että tauko tulee pitää liuskan jälkeen...

Itse päätin kärsiä migreenikohtauksista.

Minulla otettiin yasminet pois ilman, että edes omaa mielipidettäni kysyttiin. Vain sen takia, että sain 2 kertaa aurallisen migreenikohtauksen 3 vuoden aikana mitä yasmineja söin. Ja vielä siirryttyä ilman estrogeenia sisältävään ehkäisypilleriin kerran ilman tätä auraa. Kunnes menin tarkistamaan silmälasieni vahvuuden, jolloin sain uudet lasit, koska näköni oli huonontunut, tästä on nyt puoli vuotta ja migreenejä ei ole enää tullut! Nyt olenkin kovasti sitä mieltä, ettei yasminet olleetkaan syy migreeneihin vaan nopeasti ja vahvasti heikentynyt näköni, koska työskentelen 8 tuntia päivässä tietokoneen äärellä, ei minusta ole yllätys, että jatkuvan päänsäryn rinnalle voisi ilmetä jo migreeniäkin. Nyt yritän saada gynen vakuutettua, että voisiko niitä yasmineja kokeilla uudestaan, koska mitään haittavaikutuksia ei niistä minulle tullut, kun taas näistä minipillereistä saamieni haittavaikutusten lista on jo turhankin pitkä.

• päänsärky
        tämmöinen tapaus kirjoitti:

Minulla otettiin yasminet pois ilman, että edes omaa mielipidettäni kysyttiin. Vain sen takia, että sain 2 kertaa aurallisen migreenikohtauksen 3 vuoden aikana mitä yasmineja söin. Ja vielä siirryttyä ilman estrogeenia sisältävään ehkäisypilleriin kerran ilman tätä auraa. Kunnes menin tarkistamaan silmälasieni vahvuuden, jolloin sain uudet lasit, koska näköni oli huonontunut, tästä on nyt puoli vuotta ja migreenejä ei ole enää tullut! Nyt olenkin kovasti sitä mieltä, ettei yasminet olleetkaan syy migreeneihin vaan nopeasti ja vahvasti heikentynyt näköni, koska työskentelen 8 tuntia päivässä tietokoneen äärellä, ei minusta ole yllätys, että jatkuvan päänsäryn rinnalle voisi ilmetä jo migreeniäkin. Nyt yritän saada gynen vakuutettua, että voisiko niitä yasmineja kokeilla uudestaan, koska mitään haittavaikutuksia ei niistä minulle tullut, kun taas näistä minipillereistä saamieni haittavaikutusten lista on jo turhankin pitkä.

Näyttää lääkäreillä olevan ihan erilaisia näkemyksiä näistä asioista, kuka sitten on oikeassa?

Itse olen syönyt Yasmin-pillereitä nyt noin neljä vuotta. Migreenit (ei auralliset) alkoivat pillereiden aloittamisen aikoihin, mutta ensin niitä oli vain noin 2 kertaa vuodessa. Sitten kohtaukset alkoivat lisääntyä pikkuhiljaa, nyt niitä on viimeisen puolen vuoden aikana ollut noin kerran kuukaudessa, aina pilleritauon (eli menkkojen) aikana.
        Pitäisi varmaan kysyä gyneltä pitäisikö tehdä jotain.. Viimeksi gyne mainitsi että levyjä voisi syödä putkeen. (Migreenistä ei ollut puhetta, muuten vain.) Aion kokeilla ainakin pari levyä nyt putkeen, jos migreeni jäisi tulematta. Toisaalta arveluttaa riskit mitä siihen ehkä liittyy.

Kaverin lääkäri määräsi hänelle minipillerit aurallisen migreenin takia, ilmeisesti aurallinen migreeni ja pillerit on vaarallinen yhdistelmä.

Mitä lääkärit on teille selittänyt näistä riskeistä?

• öljhjg
        päänsärky kirjoitti:

Näyttää lääkäreillä olevan ihan erilaisia näkemyksiä näistä asioista, kuka sitten on oikeassa?

Itse olen syönyt Yasmin-pillereitä nyt noin neljä vuotta. Migreenit (ei auralliset) alkoivat pillereiden aloittamisen aikoihin, mutta ensin niitä oli vain noin 2 kertaa vuodessa. Sitten kohtaukset alkoivat lisääntyä pikkuhiljaa, nyt niitä on viimeisen puolen vuoden aikana ollut noin kerran kuukaudessa, aina pilleritauon (eli menkkojen) aikana.
        Pitäisi varmaan kysyä gyneltä pitäisikö tehdä jotain.. Viimeksi gyne mainitsi että levyjä voisi syödä putkeen. (Migreenistä ei ollut puhetta, muuten vain.) Aion kokeilla ainakin pari levyä nyt putkeen, jos migreeni jäisi tulematta. Toisaalta arveluttaa riskit mitä siihen ehkä liittyy.

Kaverin lääkäri määräsi hänelle minipillerit aurallisen migreenin takia, ilmeisesti aurallinen migreeni ja pillerit on vaarallinen yhdistelmä.

Mitä lääkärit on teille selittänyt näistä riskeistä?

Olen palaamassa hormonaalisen ehkäisyn pariin ja itse kärsin ennen aina taukoviikolla mirgeenistä (ja nytkin aina ennen kuukautisia iskee menstruaalimigreeni). Nyt määrättiin kolme levyä putkeen ja taukoviikolle estrogeenipillereitä loiventamaan hormoonitason romahdusta, joka siis laukaisee taukoviikon migreenin. En ole vielä aloittanut pillereitä, joten saa nähdä miten käy.

• kokeillut
        öljhjg kirjoitti:

Olen palaamassa hormonaalisen ehkäisyn pariin ja itse kärsin ennen aina taukoviikolla mirgeenistä (ja nytkin aina ennen kuukautisia iskee menstruaalimigreeni). Nyt määrättiin kolme levyä putkeen ja taukoviikolle estrogeenipillereitä loiventamaan hormoonitason romahdusta, joka siis laukaisee taukoviikon migreenin. En ole vielä aloittanut pillereitä, joten saa nähdä miten käy.

Olen myös varmaan 20 vuotta kärsinyt taukoviikon migreenistä. Itse en ole syönyt pillereitä kolmea kuukautta putkeen, mutta käytin taukoviikoilla estrogeenilaastaria. Aluksi sujui hyvin ja ajattelin, että vihdoin minulle sopiva estohoito. Iloa kesti muutama kuukausi. Sitten alkoi taukoviikkojen aikana tulla jäytävää päänsärkyä, joka ei ollut yhtä pahaa kuin migreeni, mutta siihen ei auttanut mikään lääke. Särkyä kesti aina monta päivää putkeeen. Toivottavasti sinulla sujuu paremmin!
        Nykyään (olen 45V) migreeni iskee vaihtelevalla kovuudella muutamia päiviä ennen kuukautisten alkua ja niiden aikana. En käytä enää hormonaalista ehkäisyä. Otan kohtauksiin triptaania. Se lopettaa säryn nopeasti, mutta muuten tulee kurja olo. Tällä hetkellä näillä mennään.
        E-pillereitä ei suositella heille joilla on AURALLINEN migreeni. Aurallisen migreenin on todettu lisäävän naisten aivoinfarktiriskiä. Jos he käyttävät vielä pillereitä, infarktiriski kasvaa entisestään. Kaikkein suurin riski on, jos lisäksi vielä tupakoi.

• stressimonsteri
        kokeillut kirjoitti:

Olen myös varmaan 20 vuotta kärsinyt taukoviikon migreenistä. Itse en ole syönyt pillereitä kolmea kuukautta putkeen, mutta käytin taukoviikoilla estrogeenilaastaria. Aluksi sujui hyvin ja ajattelin, että vihdoin minulle sopiva estohoito. Iloa kesti muutama kuukausi. Sitten alkoi taukoviikkojen aikana tulla jäytävää päänsärkyä, joka ei ollut yhtä pahaa kuin migreeni, mutta siihen ei auttanut mikään lääke. Särkyä kesti aina monta päivää putkeeen. Toivottavasti sinulla sujuu paremmin!
        Nykyään (olen 45V) migreeni iskee vaihtelevalla kovuudella muutamia päiviä ennen kuukautisten alkua ja niiden aikana. En käytä enää hormonaalista ehkäisyä. Otan kohtauksiin triptaania. Se lopettaa säryn nopeasti, mutta muuten tulee kurja olo. Tällä hetkellä näillä mennään.
        E-pillereitä ei suositella heille joilla on AURALLINEN migreeni. Aurallisen migreenin on todettu lisäävän naisten aivoinfarktiriskiä. Jos he käyttävät vielä pillereitä, infarktiriski kasvaa entisestään. Kaikkein suurin riski on, jos lisäksi vielä tupakoi.

Mulla on kanssa aurallisia migreenejä tullut Yasminin käytön alotettuani. Yhteensä puoltoista-kaks vuotta taisin niitä syödä. Ekana vuotena tuli vaan kerran, sit pidin siinä välissä puolisen vuotta taukoa (jolloin migreeniä ei näkynyt) ja uudelleen käytön alotettuani tuli ensin kerran kuussa, ja auringonpistoksen saatuani monta kertaa viikossa. Tätä useana kertana viikossa esiintyvää migreeniä jatkui sitten pillereiden vaihtoon asti. (toisena vaihdon syynä oli just se aivohalvausriski.) Nyt käytössä Cerazetet, jotka on siis jonkunlaisia keltarauhashormonipillereitä. Migreenit katos kolmeks viikoks, nyt on taas ollut auroja muutamana päivänä peräkkäin ja kädet puutuilee ihan yhtäkkiä. Oliskohan kuukautiset tulossa, vai miten.. Helposti terveydestä stressaavana meinaa alkaa huolestuttaa, kun luulin että olisin päässyt migreeneistä pillereiden vaihdolla eroon, tai että niitä ei ainakaan tulisi näkymään pitkään aikaan.

• Madame_Migreeni

Aurallista migreeniä ja e-pillereitä pidetään huonona yhdistelmänä siksi, että jotkut nuoret naiset, joilla on ollut tämä yhdistelmä, ovat saaneet aivohalvauksen. Riski on pieni, mutta sitä lisää jos samalla henkilöllä on mahdollisesti myös muita aivohalvauksen riskitekijöitä eli ylipainoa, tupakointia ja aivohalvauksia suvussa. Oman gynekologin kanssa kannattaa neuvotella muista ehkäisykeinoista.

• aurallinen migreeni

Olen 22v. nainen joka aloitti e-pilleri (Femoden) 17v. Aurallinen migreeni alkoi 20v. En ole ikinä havainnoinut että migreenikohtaukset olisivat mitenkään sidoksissa kuukautisiini tai mihinkään muuhun hormonitoimintaan. Kohtaukset laukaisee aina selkeä maku- tai hajuärsyke. Kerroin lääkärille migreenistä ja hän ei reagoinut asiaan mitenkään kun reseptiä uusittiin. Omalääkärini on venäläinen mies joka puhuu todella huonoa suomea, joten en ihan luota että yhdistelmänä pillerit ja migreeni on turvallinen vaihtoehto. Olen syönyt jo parin vuoden ajan aina kolme liuskaa pillereitä putkeen. Kohta on taas aika uusia resepti ja aion kysellä tarkemmin yhdistelmän turvallisuudesta. Onko kellään tietoa onko tälläisessä tapauksessa pillerit ja migreeni niin vaarallinen yhdistelmä? Vai onko se yhdistelmänä aina yhtä vaarallinen? En millään haluaisi pillereistäni luopua koska sopivat mulle niin hyvin ja hyvin on mennyt viimeiset viisi vuotta :(.

• huolipuoli

Kannattaa katsoa Yle Areenan puhutteleva ohjelma migreenistä jossa on Piia Koriseva. Siinä puhutaan myös migreenistä ja e-pillereistä ja aivoinfarktin mahdollisuudesta ;) Itseä puhutti ohjelma ja seuraavaksi lääkärissä syväkeskustelu vaihtoehdoista...

• Migreenipotilas

Juups, kävin just lääkärin apkeilla, kun ei noi migreeni lääkkeet auta ollenkaan. Itseasiassa, ensimmäisen kerran ku otin migreenilääkkettä, niin sain 3 kertaa pahemman migreenin. Mulla migreeni on ollu aina sitten liitoksissa tohon kuukautiskiertoon ja muutenkin hormoni juttuihin. Nyt pyysin ihan itte että saisin e-pillerit, jos ne vähentäis noita migreenejä. Eli on ihan yksilöstä kyse. Toisille avun tuo migreeniin estolääkitys, toisille kipu/särky ja toisille jotkin muut lääkkeet. Toivon kovasti että noi e-pillerit mua nyt auttaa, koska ei noita kauheita kohtauksia enää jaksa. Pahoinvointia, näköhäikkää, tunnottomuutta, tärinä, kylmä/kuuma, pään särky/vihlonta, seuraavana päivänä "krapula", puhekyvyn heikkeneminen...ext...=(

• VaivoistaHuolestunut

On hieman hassu, enkä siksi tiedä mitä tässä pitäisi tehdä. Lopettaakko pillerit vaiko eikö. Yasmineja itse syön, olen syönyt niitä ainakin 5 vuotta, ellei enemmänkin.
      Olen siis kärsinyt nyt kovista päänsäryistä, en muista edes kuinka kauan.. Ainakin puoli vuotta, ellei ylikin. Ensin ajattelin, jos se johtuisi siitä, että käytän liikaa piilolinssejä. Optikkoni oli jo aikasemmin ohjeistanut vähentämään niiden käyttöä ja siihen liittyi myös silmien särkyä joten se oli ensimmäinen ajatukseni mistä oma päänsärkyni johtuisi. Noh.. Kävin sitten tarkistuttamassa samalla näköni ja hankkisin uudet lasitkin, ajattelin sitäkin että jos näköni on huonontunut ja siksi päätä särkee. Pari kuukautta uusia laseja pidettyäni pää särki edelleen, viikossa ainakin 4 päivää pää oli kipeä. Joskus jopa putkeen nuo neljä päivää, burana ei auttanut. Kipua en pystynyt paikallistamaan, koko päätä vain jyskytti ja tuntui aivan hirveä paine, joskus myös silmäkin särki. En myös edelleenkään osaa löytää sitä ärsykettä, joka sen päänsäryn laukaisee. Joskus se voi vaan alkaa särkemään heti herättyäni, jolloin oikeastaan mitään ärsykettä ei ole ehtinyt tapahtumaankaan. Säryn lisäksi on myös ajoittain ollut pahaa huimausta, näköhäiriöitä, oksettavaa ja aikamoista väsymystä. Näistä oikeastaan mikään ei tule ennen/jälkeen/samaan aikaan kuin päänsärky, tätä lääkäri ei kai ymmärtänyt laisinkaan.
      Tosiaan, lääkäriin sitten menin, kerroin huoleeni, murheeni ja oireeni ja hän näpytteli hetken aikaa tietokoneella ja sanoi kaiken liittyvän migreeniin ja antoi imigran radis-reseptin mukaan. Hän ei kysynyt minusta mitään tietoja, mitannut verenpainetta tai yhtään mitään muutakaan tutkimuksia. Tästä tuli hieman outo olo, eikö edes jotain jollain tapaa pitäisi poissulkea ennen lääkitystä? En myöskään tiedä onko migreenini näin ollen aurallista vai auratonta? En näe liikkuvia sahalaitoja tai mitään muutakaan sellaista, mistä kaikki muut aurallisen migreenin omaavat kertovat. Kerroin myös senkin lääkärilleni, että syön e-pillereitä koska olin lukenut että e-pillerit ja migreeni ei oikein sovi yhteen. Tähän hän ei sanonut oikein yhtään mitään. Selitti vain että migreeni kun vaivaa niin vika on valtimoissa ja jos e-pillerit vaivaisivat niin vika on laskimoissa.. En minä tiedä. Mainitsin myös senkin, että viime taukoviikolla ei tullut vuotoa lainkaan.
      Ajattelin nyt ainakin varata ajan gynelle, jonka kanssa keskustelen noista e-pillereistä lisää. Haluaisin niistä kyllä ihan muutenkin eroon, haluaisin täysin hormonittoman ehkäisyn joita taas ei kovinkaan paljoa ole. Migreenilääkkeitä en ole vielä ostanut, onko minun niitä ihan turvallista kuitenkin syödä vai pitäisikö varata aika uudestaan lääkärille ja oikein neurologille?

• Milla Greeni

En osaa vastata edelliseen viestiin, mutta odotan innolla järkevää vastausta siihen, kun kärvistelen samanlaisissa ongelmissa. Kerron oman tarinani, jos se jotakuta vaikka kiinnostaisi ja saisin neuvoja tilanteeseeni.
        Olen syönyt vuosia e-pillereitä, en vain ehkäisyyn, vaan akneen, kamaliin kuukautiskipuihin ja viikkokausia kestävään runsaaseen vuotoonkin. Pillerit siis parantavat elämänlaatuani PALJON. Olen nyt alkanut pohtia, olisiko minulla migreeni ja olisiko se aurallinen ja liittyykö se kuukautisiin. En halua aivoinfarktia.
        Minulla oli lapsena migreeni, joka loppui puberteetti-iässä kuin seinään. Ainakaan kovaa pääkipua ei enää ole ollut, kunnes...Nyt olen jonkin aikaa (pari kuukautta, vuoden, vuosia, en tiedä) kärsinyt kovista päänsäryistä, joihin tavan kipulääkkeet ei auta yhtään. Viimeisin särky oli pilleriliuskan taukoviikolla vuotoa edeltävänä päivänä. En ole aiemmin kiinnittänyt huomiota kuukautisiin, koska saan päänsärkyä myös savun hajusta, kahvista, energiajuomasta, suklaasta, karkeista, juustosta, nälästä, janosta jne. joita en aina malta vältellä :P (kuulostaa migreeniltä minusta)

Pitäisikö minun ensin seurata pari kuukautta, saanko päänsäryn aina ennen kuukautisia vai pitäisikö mennä lääkärille nyt? Jos menisin lääkärille nyt, saisin kovemmat kipulääkkeet, mutta ne eivät estä kuolemaa tai halvaantumista, jos minulla onkin tämä vaarallinen yhdistelmä, aurallinen migreeni ja e-pillerit. En tiedä, onko minulla auraa ennen "migreeniä". En ole ikinä nähnyt sahalaitoja tai sokeutunut osittain. Puutumista ja puheen puuroutumista on joskus ollut, en vain muista, onko sen jälkeen alkanut päänsärkyä. Pitäisi siis odottaa seuraavaa kohtausta, jotta tiedän!! Mitä lääkäri voi tilanteestani muka päätellä, kun en itse tiedä, milloin minuun koskee ja mitä siihen liittyy?

• Migreenipotilas

Hei,

Kun täytin 40v oli aika vaihtaa pillereitä, mutta silloin oli piru irti. Ihmettelin kun Femilar-pillerit aiheutti mulle kovaa migreeniä, lääkäri tokasi, että kyseessä on estrogeeni joka sen aiheuttaa migreeniä ja päätinkin ottaa steriilin.

Hyvin olen pärjänyt särkylääkkeillä, migreenini tulee aina kun mensut ovat tulollaan, tosin mulla on auraton-migreeni.

• Aurallinen vai ei

Kärsin myös migreenistä ja olen joutunut useamman kerran sairaalaan tiputukseen, koska migreeni ei ole lähtenyt lääkkeillä ja lopulta pahoinvointi on vienyt niin huonoon kuntoon. Nyt kävin gynellä ja eikä hän suostunut määräämään Yasmineä (joka olisi ollut ideaali akneen ja pms - oireisiin). En kuitenkaan tiedä onko migreenini aurallinen. Minulla ei ole näköhaittoja (sahalaitoja) tai puutumisia.

Jos migreenini on vain pahalaatuinen eikä aurallinen, niin voisinkohan saada Yasminea?
      Onko jollain kokemuksia?

• Pääkipupotilas

Kävin tänään terveydenhoitajalla e-pillereiden takia. Olen syönyt Yasmineä nyt yli 3 vuotta ja olen kärsinyt migreenistä 2008 vuodesta lähtien (mutta lääkityksen sain vasta nyt viime syksynä 2011). Noh tänään sain kuulla kyseiseltä hoitajalta että Yasminet, ehkäisyrenkaat ja joitakin muitakin se siihen luetteli, pahentaa migreeniä. Sekä nuiden käyttö migreenipotilailla kuulema edes auttaa aivoveritulpan saantia. Joten vaihdoimme Yasminet mininpillereihin, ja niitä kokeilen nyt jatkossa jonkun aikaa. Kukaan muu lääkäri ei ole aikaisemmin sanonut mitään migreenin ja Yasminien yhteishaitoista, ei edes se lääkäri joka määräsi lääkityksen migreeniin.

• EI E-Pillereitä kun

on aurallinen migreeni!!! Kaikkien lääkäreiden pitää jo tietää vaara: Miksi ei!
      Migreeinin aiheuttaja on jo tiedossa: Kolmen 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif hyötybakteerien puutoksesta limakalvoilla.
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-kadonneiden-elamaa-yllapitavien-probiootti-bakteerienmhb-arvoitus-ja-homeiden-antibiootti/

Opastus hyötybakteereihin:
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-maitohappoprobiootti-bakteerit-pahkinankuoressa-vaiheittain-lyhyesti/

• eräs vain

Ei ole järkeä leikkiä omalla terveydellään. Minulle lääkäri sanoi (silloin oli aurallisia migreeneitä), että pillerit aurallinen migreeni -> aivohalvauksen riski. Kyse ei ole vain siitä, että migreenikohtaukset lisääntyisivät vaan voikin saada aivohalvauksen.

• neiti aivovaurio

Ottakaa hyvät ihmiset varovaisesti e-pillereiden ja aurallisten migreenien kanssa. Älkää koskaan salatko tietoja lääkäriltä vaan siksi että saisitte pillerit!

Minä en ottanut asiaa tarpeeksi vakavasti ja vuosien tauon jälkeen halusin välttämättä e-pillerit että pääsisin vähäisistä finneistä eroon... Tuloksena migreenin aiheuttama aivoinfarkti ja aivovaurio. Puoli vuotta söin e-pillereitä ilman migreeni oireistoa,mutta sitten räsähti kerralla.

Nyt kohta vuosi sairaslomalla ja tulevaisuuden työkyvystä ei tietoa.

Ottakaa varoitukset vakavasti ja miettikää todella onko e-pillereistä saatu hyöty sen arvoista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3276
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1838
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      540
      1549
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      75
      1156
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      60
      966
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      796
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe