944 turbo -87 kysymyksiä..

werty

Paljonko tuossa on vakiona max. ahtopaine (alkup. mittarin mukaan)? Onkos tuossa sellainen ahtopainemittari joka näyttää absoluuttisen paineen. Eli siinä ei ole ns. miinuspuolta alipaineelle? Paljonko sen pitäisi näyttää tyhjäkäynnillä? Näyttääkö muuten kuinka lähelle totuutta? Kyseessä on siis vakio 2.5 turbo, 220hv?- versio. Näytti olevan k-26 ahdin (kkk). Pako/imu -puoli mm? A/R? Entäs siinä uudemmassa turbossa (250hv?)? Paljonkos tosta 220hv koneesta saa pelkällä lastun vaihdolla? Mieluummin faktaa rullillta, ku lastuvalmistajan ilmoittama tehonlisä (en oikeen luota niihin). Niin mihin ahtopaineet asettuu ton lastun vaihdon jälkeen. Toivottavasti saitte selvää ja kiitos jos joku viitsii vastata! :)

7

1418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Late

      ...-86 turbo (taitaa olla sama mylly, -89 tuli se 250hp) ja ahtopaineet mittarin mukaan oli n. 1,8 maksimissaan (kirjan mukaan muistaakseni 1,75 on se max. ahtopaine). Tyhjäkäynnillä se mittari on lähes täysin vasemmalla (muistaakseni 0,4 bar? eli kyllä se alipaineen näyttää), sillä virtapäällä kone sammuksissa paine on tasan yksi (eli normaali ilmanpaine). Totuudesta en osaa sanoa mutta kyllä sen toiminta ihan loogista on, mulla oli ns. boost enhancer (lindsey racing) kiinni ja se vaikutti myös mittariin puhumattakaan moottorin toiminnasta (suosittelen, halpa n. 150 euroa, helppo asennus 10 min. ja koneen luonne muuttuu täysin ajettavampaan suuntaan, täydet ahtopaineet tulevat noin 800 kierrosta alempana mutta ei lisää paineita joten kestävyys tuskin kärsii). Lastun vaihdolla saa lastusta riippuen 260:sta hp:sta ylöspäin eli kyllä niissä lupauksissa monesti on neljäsosa liikaa, muistan lukeneeni jostain lastusta jolla oli saatu "vain" 240 ja risat ulos dynolla. Lastua mulla ei ikinä ollu mutta onhan tossa koneessa potentiaalia jos massia riittää, tsekkaile esim. lindsey racingin saitti (www.lindseyracing.com ?)

      Pakko vielä heittää tähän loppuun, että ainoa auto mitä on oikeesti ikävä on 944 turbo, kolme vuotta sitten myin ja pari autoa myöhemmin (A4 1.8t ja T4 Volvo) on pakko todeta että näistä jälkimmäisitä ei ole mihinkään eikä edes 911 mun mielestä pese sitä saati sitten saman sarjan vapaasti hengittävät (paitti ehkä 993 ja 996), se ylläpito oli vaan niin sairaan kallista (oli mulla käyttöautona, 4v/50000km) mutta joku päivä on kyllä vielä pakko kyseinen peli hommata :)

      • 951

        Pelkät lastut tuo ei tuo 220hv Turboon kuin noin10-20 hv tehoa lisää tehoa. Avainsana onkin ahtopaineen lisäys. Monien latujen mukana tuleekin mukana laite jolla ahtopainetta voidaan suurentaa. Jos ahtopainetta nostetaan, niin on ensiarvoisen tärkeää käyttää lastua, jossa on otettu huomioon korotettu ahtopaine. On todella vaarallista korottaa ahtopainetta vakiolastuilla. Lindseyn boost enhancer muuten nostaa ahtopainetta jos vakioasetusta muuttaa. Turboon on saatavilla muitakin vastaavia boost enhancer tyyppisiä laitteita, esimerkiksi Relia boost niminen laite. Halvin ratkaisu on kuitenkin käyttää avain normaalia paineilmakompressorin säätöventtiiliä. Tämöisellä venttiilillä korvataan kokonaan ns Cyclic valve, joka on imusarjan alla jemmassa. Pelkkä lastuviritys tuo kumminkin rajat vastaan aika pian.Jos haluat autoosi todella reilusti lisää tehoa joudut hyvin pian vaihtamaan enemmänkin komponetteja autoosi.Tässä lyhyt oppimäärä tarvittavista osista:

        -Lastut (DME ja KLR)
        -Jonkinlainen turboruuvi
        -parempi BOW venttiili (Porsche 993 venttiili toimii hyvin)
        -muunnettu tai vaihdettu hukaportti
        -mahdollisen katalysaattorin vaihto tai poisto
        -vapaavirtaus suodatin
        -parempi pakoputkisto

        220hv turbossa on näillä muutoksilla noin 280 heppaa tehoja. Nämä muutokset eivät vielä maksa aivan maltaita.

        jos haluat enemmän niin tarvitset lisäksi seuraavia kilkkeitä:

        -MAF tai MAP anturilla tapahtuvan ilmamäärämittauksen
        -MAF/MAP antureihin sopivan ylimääräisen tietokoneen joka matkii alkuperäistä ilmamäärämittaria.Vastaavasti voidaan koko Motronic korvata uudella järjestelmällä, esim. Hestec
        -uusi välijäähdytin
        -isompi ahdin

        Nämä muutokset ovatkin sitten jo hinnaltaan huomattavasti kalliimpia toteuttaa. Huhun mukaan MAP antureita on asennettu Suomessakin jonkin verran.

        220hv turbossa on tämän jälkeen reilu 300hv tehoa.

        400 tai enemmän tehot vaativat jo käytännössä koneen rakentamista 2,8 tai 3,0 litraiseksi. Itselläni on yli 400 heppaa. Käytän koneen perustana 968 3,0 litraista lohkoa Mahlen erikois männillä.


      • Late
        951 kirjoitti:

        Pelkät lastut tuo ei tuo 220hv Turboon kuin noin10-20 hv tehoa lisää tehoa. Avainsana onkin ahtopaineen lisäys. Monien latujen mukana tuleekin mukana laite jolla ahtopainetta voidaan suurentaa. Jos ahtopainetta nostetaan, niin on ensiarvoisen tärkeää käyttää lastua, jossa on otettu huomioon korotettu ahtopaine. On todella vaarallista korottaa ahtopainetta vakiolastuilla. Lindseyn boost enhancer muuten nostaa ahtopainetta jos vakioasetusta muuttaa. Turboon on saatavilla muitakin vastaavia boost enhancer tyyppisiä laitteita, esimerkiksi Relia boost niminen laite. Halvin ratkaisu on kuitenkin käyttää avain normaalia paineilmakompressorin säätöventtiiliä. Tämöisellä venttiilillä korvataan kokonaan ns Cyclic valve, joka on imusarjan alla jemmassa. Pelkkä lastuviritys tuo kumminkin rajat vastaan aika pian.Jos haluat autoosi todella reilusti lisää tehoa joudut hyvin pian vaihtamaan enemmänkin komponetteja autoosi.Tässä lyhyt oppimäärä tarvittavista osista:

        -Lastut (DME ja KLR)
        -Jonkinlainen turboruuvi
        -parempi BOW venttiili (Porsche 993 venttiili toimii hyvin)
        -muunnettu tai vaihdettu hukaportti
        -mahdollisen katalysaattorin vaihto tai poisto
        -vapaavirtaus suodatin
        -parempi pakoputkisto

        220hv turbossa on näillä muutoksilla noin 280 heppaa tehoja. Nämä muutokset eivät vielä maksa aivan maltaita.

        jos haluat enemmän niin tarvitset lisäksi seuraavia kilkkeitä:

        -MAF tai MAP anturilla tapahtuvan ilmamäärämittauksen
        -MAF/MAP antureihin sopivan ylimääräisen tietokoneen joka matkii alkuperäistä ilmamäärämittaria.Vastaavasti voidaan koko Motronic korvata uudella järjestelmällä, esim. Hestec
        -uusi välijäähdytin
        -isompi ahdin

        Nämä muutokset ovatkin sitten jo hinnaltaan huomattavasti kalliimpia toteuttaa. Huhun mukaan MAP antureita on asennettu Suomessakin jonkin verran.

        220hv turbossa on tämän jälkeen reilu 300hv tehoa.

        400 tai enemmän tehot vaativat jo käytännössä koneen rakentamista 2,8 tai 3,0 litraiseksi. Itselläni on yli 400 heppaa. Käytän koneen perustana 968 3,0 litraista lohkoa Mahlen erikois männillä.

        ...oikeesti, luulin että moisia pelejä on vain rapakon takana...näin ehkä olikin muutama vuosi sitten. Ei taida olla halpaa touhua vai saako noita palikoita EU:n alueelta nykyisin? Boost enhancerista unohdin tosiaan mainita että siinä on se säätö homma, vakiosäädöillä silti miellytävä lisä vaikka tehot eivät lisääntyneetkään. Noista pelkistä lastuvirityksistä ahtopaineen lisäyksineen olen ymmärtänyt että tehot tulevat pääasiassa ylärekisteriin, kuka tykkää kuka ei...?


      • Late
        Late kirjoitti:

        ...oikeesti, luulin että moisia pelejä on vain rapakon takana...näin ehkä olikin muutama vuosi sitten. Ei taida olla halpaa touhua vai saako noita palikoita EU:n alueelta nykyisin? Boost enhancerista unohdin tosiaan mainita että siinä on se säätö homma, vakiosäädöillä silti miellytävä lisä vaikka tehot eivät lisääntyneetkään. Noista pelkistä lastuvirityksistä ahtopaineen lisäyksineen olen ymmärtänyt että tehot tulevat pääasiassa ylärekisteriin, kuka tykkää kuka ei...?

        ...verran lisäystä vähän off topic että ennen koneen viilamista laittaisin alustan kuntoon, radalla hiukan ajaneena totesin itse että tehoja ei puutu vakiostakaan ainakaan aluksi mutta löysä/väsynyt alusta nyppii kokematontakin kuskia.


      • werty
        951 kirjoitti:

        Pelkät lastut tuo ei tuo 220hv Turboon kuin noin10-20 hv tehoa lisää tehoa. Avainsana onkin ahtopaineen lisäys. Monien latujen mukana tuleekin mukana laite jolla ahtopainetta voidaan suurentaa. Jos ahtopainetta nostetaan, niin on ensiarvoisen tärkeää käyttää lastua, jossa on otettu huomioon korotettu ahtopaine. On todella vaarallista korottaa ahtopainetta vakiolastuilla. Lindseyn boost enhancer muuten nostaa ahtopainetta jos vakioasetusta muuttaa. Turboon on saatavilla muitakin vastaavia boost enhancer tyyppisiä laitteita, esimerkiksi Relia boost niminen laite. Halvin ratkaisu on kuitenkin käyttää avain normaalia paineilmakompressorin säätöventtiiliä. Tämöisellä venttiilillä korvataan kokonaan ns Cyclic valve, joka on imusarjan alla jemmassa. Pelkkä lastuviritys tuo kumminkin rajat vastaan aika pian.Jos haluat autoosi todella reilusti lisää tehoa joudut hyvin pian vaihtamaan enemmänkin komponetteja autoosi.Tässä lyhyt oppimäärä tarvittavista osista:

        -Lastut (DME ja KLR)
        -Jonkinlainen turboruuvi
        -parempi BOW venttiili (Porsche 993 venttiili toimii hyvin)
        -muunnettu tai vaihdettu hukaportti
        -mahdollisen katalysaattorin vaihto tai poisto
        -vapaavirtaus suodatin
        -parempi pakoputkisto

        220hv turbossa on näillä muutoksilla noin 280 heppaa tehoja. Nämä muutokset eivät vielä maksa aivan maltaita.

        jos haluat enemmän niin tarvitset lisäksi seuraavia kilkkeitä:

        -MAF tai MAP anturilla tapahtuvan ilmamäärämittauksen
        -MAF/MAP antureihin sopivan ylimääräisen tietokoneen joka matkii alkuperäistä ilmamäärämittaria.Vastaavasti voidaan koko Motronic korvata uudella järjestelmällä, esim. Hestec
        -uusi välijäähdytin
        -isompi ahdin

        Nämä muutokset ovatkin sitten jo hinnaltaan huomattavasti kalliimpia toteuttaa. Huhun mukaan MAP antureita on asennettu Suomessakin jonkin verran.

        220hv turbossa on tämän jälkeen reilu 300hv tehoa.

        400 tai enemmän tehot vaativat jo käytännössä koneen rakentamista 2,8 tai 3,0 litraiseksi. Itselläni on yli 400 heppaa. Käytän koneen perustana 968 3,0 litraista lohkoa Mahlen erikois männillä.

        Niin millaisia ahtopaineita voisi ajatella vakiokaluilla (ja vakio turbolla)? Juuri tuota tavallista säätöventtiiliä ajattelinkin kokeilla.. entäs tuo hukkaportti. Mites sitä kannattais peukaloida?


      • 951
        werty kirjoitti:

        Niin millaisia ahtopaineita voisi ajatella vakiokaluilla (ja vakio turbolla)? Juuri tuota tavallista säätöventtiiliä ajattelinkin kokeilla.. entäs tuo hukkaportti. Mites sitä kannattais peukaloida?

        Jos seokset ovat kohdallaan, niin 1kg on vielä turvallinen taso. Hukkaportin pystyy parantamaan laittamalla kellon ja rungon väliin 3-5 mm paksut prikat.Kun paineita nostetaan kannattaa ehdottomasti käyttää seosmittaria.Myös ulkoinen ahtopainemittari on hyvä hankkia.


      • PTS
        werty kirjoitti:

        Niin millaisia ahtopaineita voisi ajatella vakiokaluilla (ja vakio turbolla)? Juuri tuota tavallista säätöventtiiliä ajattelinkin kokeilla.. entäs tuo hukkaportti. Mites sitä kannattais peukaloida?

        Vakiokaluilla kohtuu helposti 1bar ja risat, ehkä noin 1.1 -1.2 bar (jopa enemmänkin jos jatkaa..) . Start kittinä voi tehdä esim hukkaportin kiinnitysruuvien alle shimmit eli lisää tavaraa.
        Halvin tapa on laittaa aluslevyjä eli "prikkoja" lisää 3-4 mm. Tämä on ns. "tee-se-itse miehen peruskit". Tietenkin tulee varmistaa samalla bensanpaineen nosto suhteessa. Se onnistuu halvimmin ns. säädettävällä varaosa paineensäätimellä joita saa alkaen 70-80 Eur. Sen esim voi liittää alkuper. paineensäätimen kanssa sarjaan paluuletkuun.
        Ahtopaineen nosto "ruuvitus" kuten aikaisemmin toisetkin maininneet. Tuo varoitus peruslastuilla virittämisestä kannattaa ottaa todesta. Aina kun tekee jotain turbon painepuolella (ja bensapaineissa), niin suosittelen ajoa ja säätöjä rullilla. Ei maksa 100-150 Eur/ paikasta riipuen, enempää mutta varmistuu seokset eri kuormituksilla, vaihteilla ja kierroksilla eikä hajota kallista ja hienoa Possun konetta. Niin ja boost valven konehuoneessa kannattaa peruskitissä vaihtaa esim Saab 9000 turbon venttiiliin n. 30 Eur. Näitten juttujen jälkeen alkaakin todennäköisesti nälkä kasvamaan ja kuvaan tulee ne oikeat viri-osat. Jarrut ja alusta kannattaa pitää mielessä kun jatkaa vähänkään pidemmälle perus-kitistä, ehkä jo tässäkin riippuen lähtötilanteesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      249
      4514
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      123
      2949
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2712
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      74
      1700
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      105
      1543
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      16
      1431
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      51
      1271
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      92
      1206
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      201
      1065
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1045
    Aihe