Mitä voi syödä hiivasyndroomassa?

Repe

Löysin tuolta ohjeet, mitä EI saa syödä, kun alkaa nujertamaan villiintynyttä hiivatasapainoa.

Siinä sanottiin mm., että jos on pitkään jatkunut hiivasyndrooma, niin alussa ei saisi käyttää perunaakaan, eikä hapanmaitotuotteita (tarkoittaa varmaan piimää, jogurttia ja viiliä?).
Eikä mehuja, eikä hedelmiä.
Eikä edes gluteenittomia viljoja.

Siitä vaan ei puhuta missään, mitä sitten SAA syödä. Tuon mukaan minulta on viety kaikki mihin olen tottunut pois, enkä keksi mitään tilalle.

Mutta jos ei perunaakaan, niin mitä sitten?
Mites porkkana?
Ja mistä saa kalsiumia ja valkuaisaineita, jos ei maitotuotteista?
Taitaa tulla nälkäkuolema, tai kuolema yleensäkin.

20

20103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • napo

      kesto 1-3 viikkoa.
      Vihannekset:Kaalit,salaatit,kurkku,tomaatti,porkkana,paprika,punajuuri,lanttu,nauris,versot,idut,sipulit,avokado,merilevä.
      Marjat:puolukka
      Maitotuotteet:sokeroimaton jugurtti,asidofilus piimä
      Laha kala:nautaa,lammasta,riista,kanaa,broileria(ei sianlihaa)kaikki kalat,kanamunat
      Siemenet:auringonkukan-ja seesamin siemenet,mantelit,pähkinät(ei maapähkinä)
      Soijatuotteet:soijapavut,tofu,soijajauho
      Mausteet:suola,pippuri,maustekasvit(ei sinappi,ketsuppi)
      Joumat:vesi,mineraalivedet,teet,kahvi pienin määrin
      Alku aina hankalaa.

      • Repe

        edes jotakin syötävää.
        Toi sianlihakielto on kyllä paha. En ymmärrä, miten se on haitallisempaa, kuin nauta? Tai lammas? Eikös sitä sianlihaa kuitenkin voisi syödä?
        Eikö edes hernekeitto käy?

        Kiitos vastauksesta ja ohjeista.


      • napo
        Repe kirjoitti:

        edes jotakin syötävää.
        Toi sianlihakielto on kyllä paha. En ymmärrä, miten se on haitallisempaa, kuin nauta? Tai lammas? Eikös sitä sianlihaa kuitenkin voisi syödä?
        Eikö edes hernekeitto käy?

        Kiitos vastauksesta ja ohjeista.

        vaan ei auta kuin noudattaa siis ei sikaa.(Valitettavasti joulunakaan ei saanut siasta tarpeeksi)Aamut oli musta pahimpia,kun ei saa leipää.Mä syön sit paljon jugurttia ja porkkanoita tosi paljon josta maha menee sekasin (suoli toimii ainakin)
        Toisessa vaiheessa sit saa jo perunaa ja joitakin hedelmiä syödä.Myös tattari,hirssi,riisi,maissi käy jos niistä tekee puuroo joka taas helpottaa aamuja.Mä olin itse tossa eka vaiheessa 3 viikkoo ja paino putos 6 kg.Ja parasta kaikesta mua ei enään närästä.


    • Fakta

      hiivasyndroomaa ole edes olemassa, humpuukimaakareiden höpötystä!!!

      • Parantunut

        Ja mistäs SINÄ sen tiedät? Sama se millä nimellä sitä nimitämme, oireet ja hoito kuitenkin ovat olemassa, kiistämättä.

        Useat lääkäritkin hoitavat tätä tautia, mutta kaikkia ei voi lähettää uudestaan koulunpenkille!


      • Fakta
        Parantunut kirjoitti:

        Ja mistäs SINÄ sen tiedät? Sama se millä nimellä sitä nimitämme, oireet ja hoito kuitenkin ovat olemassa, kiistämättä.

        Useat lääkäritkin hoitavat tätä tautia, mutta kaikkia ei voi lähettää uudestaan koulunpenkille!

        koulu on, menen heti. Miksi ette kutsu sitä IBS:ksi?


      • Repe
        Fakta kirjoitti:

        koulu on, menen heti. Miksi ette kutsu sitä IBS:ksi?

        ja senpuoleen, että sillä niinkään paljon olisi väliä, millä nimikkeellä mitäkin asiaa kutsutaan, kunhan siitä kaikki tietävät, mistä on kyse.
        Tuosta sanasta "hiivasyndrooma" tiedän kyllä näin aloittelijanakin ja maallikkona asian, mutta IBS:ää en ole kuullutkaan.
        Koska kuitenkin haluan tämän asian tiimoilta tietää mahdollisimman paljon, niin voisitko suomentaa tuon kirjainyhdistelmän IBS, niin että tavallinenkin ihminen ymmärtää sen. Nyt se kuulostaa vain joltain epämääräiseltä "tietokonetermiltä" vrt."IBM".
        Muutenkin olen sitä mieltä, että asioista pitää käyttää mahdollisimman selviä ja kuvaavia sanontoja, jotka ennenkaikkea ovat suomenkielisiä.


      • Fakta
        Repe kirjoitti:

        ja senpuoleen, että sillä niinkään paljon olisi väliä, millä nimikkeellä mitäkin asiaa kutsutaan, kunhan siitä kaikki tietävät, mistä on kyse.
        Tuosta sanasta "hiivasyndrooma" tiedän kyllä näin aloittelijanakin ja maallikkona asian, mutta IBS:ää en ole kuullutkaan.
        Koska kuitenkin haluan tämän asian tiimoilta tietää mahdollisimman paljon, niin voisitko suomentaa tuon kirjainyhdistelmän IBS, niin että tavallinenkin ihminen ymmärtää sen. Nyt se kuulostaa vain joltain epämääräiseltä "tietokonetermiltä" vrt."IBM".
        Muutenkin olen sitä mieltä, että asioista pitää käyttää mahdollisimman selviä ja kuvaavia sanontoja, jotka ennenkaikkea ovat suomenkielisiä.

        Irritabile bowel syndrome, eli ärtyvän suolen oireyhtymä. Tarkoituksella hiukan provosoin, koska hiivasyndrooma ei todellakkaan kuulu koululääketieteen piiriin. Usein epäselville asioille etsitään mystisiä selityksiä ja hiivasyndrooma kuuluu tähän kategoriaan.


      • kerrohan
        Fakta kirjoitti:

        Irritabile bowel syndrome, eli ärtyvän suolen oireyhtymä. Tarkoituksella hiukan provosoin, koska hiivasyndrooma ei todellakkaan kuulu koululääketieteen piiriin. Usein epäselville asioille etsitään mystisiä selityksiä ja hiivasyndrooma kuuluu tähän kategoriaan.

        On kai sama millä nimellä n.s. hiivasyndroomaa kutsutaan, mutta minusta se ei ole pelkästään suolen ärtymistä. Vaivoina on hiuspohjan hilseily, suussa sammasta ja naisilla sukupuolielimissä oleva hiivatulehdus. Näiden hoitoon ja ennalta ehkäisemiseen on olemassa ruokavalioita ja jopa luontaistuotteita, jotka ovat tunnetusti auttaneet. Ilmeisesti et ole onneksesi kärsinyt tästä ongelmasta, koska pelleilet asian vakavuudella.


      • Haloo
        Fakta kirjoitti:

        Irritabile bowel syndrome, eli ärtyvän suolen oireyhtymä. Tarkoituksella hiukan provosoin, koska hiivasyndrooma ei todellakkaan kuulu koululääketieteen piiriin. Usein epäselville asioille etsitään mystisiä selityksiä ja hiivasyndrooma kuuluu tähän kategoriaan.

        http://www.antioxidant.fi/art_artyva.html

        Tuolla on selvää logiikkaa, eikä mitään mystiikkaa.

        Ei tietenkään kuulu "koululääketieteen" piiriin, kun sen aiheuttaa monet lääkkeet, kuten antibiootit:-(

        Lääketiede on lääkkeiden avulla tapahtuvaa hoitoa.


    • Leena

      Minulla oli ja on edelleenkin hiivaa liikaa elimistössä. Tauti pysyy kurissa kunhan en intoudu syömään sokeria tai hiivaa ja valkoisia jauhoja.

      Olin puoli vuotta dieetillä enkä juonut kahviakaan. Sen jälkeen olen noudattunut omatekoista lievempää ruokavaliota.

      Söin broileria ja kasviksia vokattuna, vältin siis visusti kaikkia lisäaineita, valkoisia jauhoja ja sokeria tai makeutusaineita. Myöhemmin otin kasvisten lisäksi täysjyväriisin. Aina aamuisin syön kaurapuuroa, ei pikahiutaleista, ja lisään siihen leseitä. Aluksi kauraa ei suositella. Pikku hiljaa voit myös lisätä ruokavalioosi täysjyväruisleivän, joka on leivottu juurella ilman vehnäjauhoja ja on lisäksi lisäaineeton. Esim. Alepa ja Siwa minun lähikaupoistani myy Uotilan leipomon maalaislimppua, ihan hyvää leipää, muut perheenjäsenet ovat vapaaehtoisesti siirtyneet syömään sitä.

      Jugurttiin lisäsin auringonkukansiemeniä ja pähkinärouheita sekä puolukoita. Omalaatuista, mutta syötävää, ilman siemeniä ja pähkinöitä olisin laihtunut liikaa. Manteleita vedin myös makeanhimoon.

      Muuten, punajuuri ja porkkana ovat ns. nopeita hiilihydraatteja, eli ei suositeltavia! Siis rohkeasti ostelemaan kaikkia vihanneksia ja juureksia ja kokeilemaan!

      Vielä vinkki: osta sitruunoita ja juo aamuin illoin puolikas sitruunan mehu. Tuhoaa hiivaa, älä kuitenkaan käytä säännöllisesti pitkään, sillä hampaasi eivät siitä pidä.

      • Repe

        Kiitos neuvoista!
        Keitin tuossa aiemmin ison kattilallisen porkkanoita ja popsin niitä ja sain heti hieman vatsavaivoja. Ajattelin kyllä, että porkkanoissa on monia hyvin makeita laatuja ja nämäkin maistuivat melko makeille. Varmaan niissä on enemmän sokeria, kuin perunassa, joten ihmettelin sitäkin, miten porkkana voisi sopia paremmin kuin peruna?
        Mutta ajattelin, että asia on ok, kun täällä porkkanaa suositellaan. Näin äkkikokeilujen perusteella porkkana kyllä sopii raakana paremmin, kuin keitettynä. Vai johtuuko siitä, että raakana ei tule syötyä niin paljon, kuin keitettynä?

        Mutta millä sitten korvaan porkkanan? Pitäähän ihmisen jollain saada täytettä mahaan ja nälän tunne pois.
        Mitä ne "muut juurekset" sitten ovat?
        Voiko lanttukaan olla sopivampaa? Onko muita?

        Mitä vihanneksia sitten löytyy?
        Käykö kesäkurpitsa? Se on ainakin mautonta, eikä maistu sokerille.
        Ja sipuli kiinnostaa kovasti. Saako sitä syödä?

        Sitten tuosta soijasta. Kun yksi kielsi soijakastikkeet ja toinen suositteli "soijajauhoa ja tofua", niin onko se siinä soijakastikkeessa joku eri aine, joka ei sovi, kuin soija?
        Koska mielelläni käyttäisin soijajauhoa, jos se sopii?
        Mitä on "tofu" ja mistä sitä saa?

        Se sitruuna kuulostaa hyvältä, mutta eikö sen sokeri haittaa?


      • parempaa
        Repe kirjoitti:

        Kiitos neuvoista!
        Keitin tuossa aiemmin ison kattilallisen porkkanoita ja popsin niitä ja sain heti hieman vatsavaivoja. Ajattelin kyllä, että porkkanoissa on monia hyvin makeita laatuja ja nämäkin maistuivat melko makeille. Varmaan niissä on enemmän sokeria, kuin perunassa, joten ihmettelin sitäkin, miten porkkana voisi sopia paremmin kuin peruna?
        Mutta ajattelin, että asia on ok, kun täällä porkkanaa suositellaan. Näin äkkikokeilujen perusteella porkkana kyllä sopii raakana paremmin, kuin keitettynä. Vai johtuuko siitä, että raakana ei tule syötyä niin paljon, kuin keitettynä?

        Mutta millä sitten korvaan porkkanan? Pitäähän ihmisen jollain saada täytettä mahaan ja nälän tunne pois.
        Mitä ne "muut juurekset" sitten ovat?
        Voiko lanttukaan olla sopivampaa? Onko muita?

        Mitä vihanneksia sitten löytyy?
        Käykö kesäkurpitsa? Se on ainakin mautonta, eikä maistu sokerille.
        Ja sipuli kiinnostaa kovasti. Saako sitä syödä?

        Sitten tuosta soijasta. Kun yksi kielsi soijakastikkeet ja toinen suositteli "soijajauhoa ja tofua", niin onko se siinä soijakastikkeessa joku eri aine, joka ei sovi, kuin soija?
        Koska mielelläni käyttäisin soijajauhoa, jos se sopii?
        Mitä on "tofu" ja mistä sitä saa?

        Se sitruuna kuulostaa hyvältä, mutta eikö sen sokeri haittaa?

        Mielestäni sokeroimaton greippimehu on mukavampaa käyttää, kuin sitruuna. Sitä voi ostaa kaupasta mehuhyllystä. Lisäksi voisi hankkia tehosteeksi luontaistuotekaupasta greipinsiemenöljyä. Siihen saa hyvät käyttöohjeet mukana kun pyytää.


      • Leena
        Repe kirjoitti:

        Kiitos neuvoista!
        Keitin tuossa aiemmin ison kattilallisen porkkanoita ja popsin niitä ja sain heti hieman vatsavaivoja. Ajattelin kyllä, että porkkanoissa on monia hyvin makeita laatuja ja nämäkin maistuivat melko makeille. Varmaan niissä on enemmän sokeria, kuin perunassa, joten ihmettelin sitäkin, miten porkkana voisi sopia paremmin kuin peruna?
        Mutta ajattelin, että asia on ok, kun täällä porkkanaa suositellaan. Näin äkkikokeilujen perusteella porkkana kyllä sopii raakana paremmin, kuin keitettynä. Vai johtuuko siitä, että raakana ei tule syötyä niin paljon, kuin keitettynä?

        Mutta millä sitten korvaan porkkanan? Pitäähän ihmisen jollain saada täytettä mahaan ja nälän tunne pois.
        Mitä ne "muut juurekset" sitten ovat?
        Voiko lanttukaan olla sopivampaa? Onko muita?

        Mitä vihanneksia sitten löytyy?
        Käykö kesäkurpitsa? Se on ainakin mautonta, eikä maistu sokerille.
        Ja sipuli kiinnostaa kovasti. Saako sitä syödä?

        Sitten tuosta soijasta. Kun yksi kielsi soijakastikkeet ja toinen suositteli "soijajauhoa ja tofua", niin onko se siinä soijakastikkeessa joku eri aine, joka ei sovi, kuin soija?
        Koska mielelläni käyttäisin soijajauhoa, jos se sopii?
        Mitä on "tofu" ja mistä sitä saa?

        Se sitruuna kuulostaa hyvältä, mutta eikö sen sokeri haittaa?

        Hedelmiäkään ei saisi syödä, mutta tuo sitruuna tai greippimehu on kuitenkin toimiva, parasta olisi tietysti ostaa niitä greipinsiementabuja, ei olisi sokeria lainkaan. Ovat aikas kalliita kuitenkin. Itselläni sitruunan mehu suun kautta nautittuna auttaa myös emättimen hiivaan!

        NE muut kasvikset sitten. Kaali, kukkakaali, parsakaali, kesäkurpitsa, munakoiso, paprikat, ruusukaali, retiisi, lanttu (mä ainakin käytin, vaikka on aika makea, hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja kuitenkin), nauris, kyssäkaali (kannatta kokeilla, ihan raakaraasteena!), pavut, pinaatti, parsa, tomaatti, kurkku (voi syödä myös lämpimänä!), idut, sipulit... (sellerit ja keittojuurekset)

        Raakoina tietysti kaikki salaatit.

        Pakastepusseina on valmissekoituksia, joissa voi olla eksoottisempiakin vihanneksia, kuten vesikastanja tai bambunversot. Ne on kai ihan sallittuja.

        Ilmeisesti myös kuivatetut linssit ja pavut on ok. Niitä pitää ensin liottaa.

        Itse pidän valkosipulista ja sopii mun vatsalle. Sitä ja tuoretta chiliä suosittelen lämpimästi! Siis vähän öljyä pannuun ja siihen chili ja valkosipuli sekä kukkakaali ja parsakaali. Vähän ajan päästä lisäät paprikat ja viimeksi pehmeimmät kasvikset. Älä vokkaa pehmeiksi, jätä al dente! Mausta pippurilla ja muilla tykkäämilläsi mausteilla, älä käytä maustesekoituksia, niissä on usein lisäaineita. Jos käytät broileria, niin paista se ensin, itse lisään niiden paiston jälkeen valkosipulin, ettei se pala. Sipulia en syö, koska en siitä pidä, mutta jos sinä pidät, niin sitä vaan peliin!

        Pähkinät ruuan seassa ovat maukkaita ja terveellisä. Salaatissa auringonkukansiemenet tai kurpitsansiemenet ovat hyviä. Paahdoin auringonkukansiemeniä pannulla hetken, jolloin maku tuli aromaattisemmaksi.

        Jos haluat, niin kastikkeeksi kasviksille ja broilerille käy pelkkä a-jogurtti! Sitä voi maustaa valkopippurilla. Kokeile.

        Niitä täysjyväriisejä aloin käyttää muutaman viikon jälkeen, ei siis tummaa riisiä, vaan täysjyvä. Varmuuden vuoksi älä käytä myöskään kerman korvikkeita! Perunaa ja porkkanaa voi käyttää kaiken muun joukossa yhtenä kasviksena sitten myöhemmin, kun suolisto on jo tervehtynyt.

        Soijakastike on aivan eri juttu kuin soija! Tofu on soijasta tehty tuote, sitä saa nykyään pienistäkin kaupoista, mutta alkuun sen käyttäminen on vaikeaa, koska tofu itsessään ei maistu juuri miltään. Soijarouhetta voi käyttää jauhelihan tavoin esim. kastikkeissa, mutta siinä on sama mauttomuus ongelmana. Eli käytä runsaasti mausteita.

        Minä söin myös runsaasti kananmunia, niiden syömisestä on erilaisia käsityksiä. Jos sinua vaivaa korkea kolesteroli, jätä munat rauhaan!

        Ja vielä: mahan kyllä saa täyteen lihalla ja kasviksilla sekä pähkinöillä ja manteleilla! Tulipa paljon juttua, kysy pois jos jouku jäi askarruttamaan!


      • napo
        Leena kirjoitti:

        Hedelmiäkään ei saisi syödä, mutta tuo sitruuna tai greippimehu on kuitenkin toimiva, parasta olisi tietysti ostaa niitä greipinsiementabuja, ei olisi sokeria lainkaan. Ovat aikas kalliita kuitenkin. Itselläni sitruunan mehu suun kautta nautittuna auttaa myös emättimen hiivaan!

        NE muut kasvikset sitten. Kaali, kukkakaali, parsakaali, kesäkurpitsa, munakoiso, paprikat, ruusukaali, retiisi, lanttu (mä ainakin käytin, vaikka on aika makea, hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja kuitenkin), nauris, kyssäkaali (kannatta kokeilla, ihan raakaraasteena!), pavut, pinaatti, parsa, tomaatti, kurkku (voi syödä myös lämpimänä!), idut, sipulit... (sellerit ja keittojuurekset)

        Raakoina tietysti kaikki salaatit.

        Pakastepusseina on valmissekoituksia, joissa voi olla eksoottisempiakin vihanneksia, kuten vesikastanja tai bambunversot. Ne on kai ihan sallittuja.

        Ilmeisesti myös kuivatetut linssit ja pavut on ok. Niitä pitää ensin liottaa.

        Itse pidän valkosipulista ja sopii mun vatsalle. Sitä ja tuoretta chiliä suosittelen lämpimästi! Siis vähän öljyä pannuun ja siihen chili ja valkosipuli sekä kukkakaali ja parsakaali. Vähän ajan päästä lisäät paprikat ja viimeksi pehmeimmät kasvikset. Älä vokkaa pehmeiksi, jätä al dente! Mausta pippurilla ja muilla tykkäämilläsi mausteilla, älä käytä maustesekoituksia, niissä on usein lisäaineita. Jos käytät broileria, niin paista se ensin, itse lisään niiden paiston jälkeen valkosipulin, ettei se pala. Sipulia en syö, koska en siitä pidä, mutta jos sinä pidät, niin sitä vaan peliin!

        Pähkinät ruuan seassa ovat maukkaita ja terveellisä. Salaatissa auringonkukansiemenet tai kurpitsansiemenet ovat hyviä. Paahdoin auringonkukansiemeniä pannulla hetken, jolloin maku tuli aromaattisemmaksi.

        Jos haluat, niin kastikkeeksi kasviksille ja broilerille käy pelkkä a-jogurtti! Sitä voi maustaa valkopippurilla. Kokeile.

        Niitä täysjyväriisejä aloin käyttää muutaman viikon jälkeen, ei siis tummaa riisiä, vaan täysjyvä. Varmuuden vuoksi älä käytä myöskään kerman korvikkeita! Perunaa ja porkkanaa voi käyttää kaiken muun joukossa yhtenä kasviksena sitten myöhemmin, kun suolisto on jo tervehtynyt.

        Soijakastike on aivan eri juttu kuin soija! Tofu on soijasta tehty tuote, sitä saa nykyään pienistäkin kaupoista, mutta alkuun sen käyttäminen on vaikeaa, koska tofu itsessään ei maistu juuri miltään. Soijarouhetta voi käyttää jauhelihan tavoin esim. kastikkeissa, mutta siinä on sama mauttomuus ongelmana. Eli käytä runsaasti mausteita.

        Minä söin myös runsaasti kananmunia, niiden syömisestä on erilaisia käsityksiä. Jos sinua vaivaa korkea kolesteroli, jätä munat rauhaan!

        Ja vielä: mahan kyllä saa täyteen lihalla ja kasviksilla sekä pähkinöillä ja manteleilla! Tulipa paljon juttua, kysy pois jos jouku jäi askarruttamaan!

        Ruskista runsaasti sipulia ja pariloi kevyesti maksaviipaleita.Voi että on hyvää.


      • Repe
        Leena kirjoitti:

        Hedelmiäkään ei saisi syödä, mutta tuo sitruuna tai greippimehu on kuitenkin toimiva, parasta olisi tietysti ostaa niitä greipinsiementabuja, ei olisi sokeria lainkaan. Ovat aikas kalliita kuitenkin. Itselläni sitruunan mehu suun kautta nautittuna auttaa myös emättimen hiivaan!

        NE muut kasvikset sitten. Kaali, kukkakaali, parsakaali, kesäkurpitsa, munakoiso, paprikat, ruusukaali, retiisi, lanttu (mä ainakin käytin, vaikka on aika makea, hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja kuitenkin), nauris, kyssäkaali (kannatta kokeilla, ihan raakaraasteena!), pavut, pinaatti, parsa, tomaatti, kurkku (voi syödä myös lämpimänä!), idut, sipulit... (sellerit ja keittojuurekset)

        Raakoina tietysti kaikki salaatit.

        Pakastepusseina on valmissekoituksia, joissa voi olla eksoottisempiakin vihanneksia, kuten vesikastanja tai bambunversot. Ne on kai ihan sallittuja.

        Ilmeisesti myös kuivatetut linssit ja pavut on ok. Niitä pitää ensin liottaa.

        Itse pidän valkosipulista ja sopii mun vatsalle. Sitä ja tuoretta chiliä suosittelen lämpimästi! Siis vähän öljyä pannuun ja siihen chili ja valkosipuli sekä kukkakaali ja parsakaali. Vähän ajan päästä lisäät paprikat ja viimeksi pehmeimmät kasvikset. Älä vokkaa pehmeiksi, jätä al dente! Mausta pippurilla ja muilla tykkäämilläsi mausteilla, älä käytä maustesekoituksia, niissä on usein lisäaineita. Jos käytät broileria, niin paista se ensin, itse lisään niiden paiston jälkeen valkosipulin, ettei se pala. Sipulia en syö, koska en siitä pidä, mutta jos sinä pidät, niin sitä vaan peliin!

        Pähkinät ruuan seassa ovat maukkaita ja terveellisä. Salaatissa auringonkukansiemenet tai kurpitsansiemenet ovat hyviä. Paahdoin auringonkukansiemeniä pannulla hetken, jolloin maku tuli aromaattisemmaksi.

        Jos haluat, niin kastikkeeksi kasviksille ja broilerille käy pelkkä a-jogurtti! Sitä voi maustaa valkopippurilla. Kokeile.

        Niitä täysjyväriisejä aloin käyttää muutaman viikon jälkeen, ei siis tummaa riisiä, vaan täysjyvä. Varmuuden vuoksi älä käytä myöskään kerman korvikkeita! Perunaa ja porkkanaa voi käyttää kaiken muun joukossa yhtenä kasviksena sitten myöhemmin, kun suolisto on jo tervehtynyt.

        Soijakastike on aivan eri juttu kuin soija! Tofu on soijasta tehty tuote, sitä saa nykyään pienistäkin kaupoista, mutta alkuun sen käyttäminen on vaikeaa, koska tofu itsessään ei maistu juuri miltään. Soijarouhetta voi käyttää jauhelihan tavoin esim. kastikkeissa, mutta siinä on sama mauttomuus ongelmana. Eli käytä runsaasti mausteita.

        Minä söin myös runsaasti kananmunia, niiden syömisestä on erilaisia käsityksiä. Jos sinua vaivaa korkea kolesteroli, jätä munat rauhaan!

        Ja vielä: mahan kyllä saa täyteen lihalla ja kasviksilla sekä pähkinöillä ja manteleilla! Tulipa paljon juttua, kysy pois jos jouku jäi askarruttamaan!

        josta kiitoksia.
        Minähän tein viime viikon lopulla ison kattilan täyteen kaalisoppaa. Laitoin siihen puolikkaan oikein isosta kaalinkerästä ja sitten laitoin sitä porkkanaakin reilusti, lanttua, purjosipulia, suolaa, maustepippuria, meiramia ja naudan keittolihaa.
        Se on kyllä ollut aivan hyvää, mutta eilen, kun olin ensin nälkiintynyt koko iltapäivän, niin illalla söin itseni aivan täpösen täyteen keittoa - ja sain vatsavaivoja. Vaikka nyt, kun sain uutta tietoa, koitinkin keitosta ronkkia pois niitä isompia porkkanan paloja. Ja tietenkin keitto oli seisonut jo kolme neljä päivää, mutta sentään jääkääpissa. Ja sitähän riittää vielä useammaksi päiväksi. Mutta tulihan siinä illan mittaan syötyä kyllä paljon muutakin. Kananmunia, suolakalaa, kiinankaalia, tomaattia.
        Olen myös pureskellut silloin tällöin pari lusikallista seesamin- ja auringonkukan siemeniä.
        Myös piimää olen juonut. En kuitenkaan löytänyt pelkkää Asidofilus-piimää, vaan tuota Valion Asidofiilus-Bifidus piimää. Ajaako se saman asian?
        Suolankäytölle ei kai ole rajoituksia?
        Entäs se rasvan käyttö, jos pannussa paistelee?


      • napo
        Repe kirjoitti:

        josta kiitoksia.
        Minähän tein viime viikon lopulla ison kattilan täyteen kaalisoppaa. Laitoin siihen puolikkaan oikein isosta kaalinkerästä ja sitten laitoin sitä porkkanaakin reilusti, lanttua, purjosipulia, suolaa, maustepippuria, meiramia ja naudan keittolihaa.
        Se on kyllä ollut aivan hyvää, mutta eilen, kun olin ensin nälkiintynyt koko iltapäivän, niin illalla söin itseni aivan täpösen täyteen keittoa - ja sain vatsavaivoja. Vaikka nyt, kun sain uutta tietoa, koitinkin keitosta ronkkia pois niitä isompia porkkanan paloja. Ja tietenkin keitto oli seisonut jo kolme neljä päivää, mutta sentään jääkääpissa. Ja sitähän riittää vielä useammaksi päiväksi. Mutta tulihan siinä illan mittaan syötyä kyllä paljon muutakin. Kananmunia, suolakalaa, kiinankaalia, tomaattia.
        Olen myös pureskellut silloin tällöin pari lusikallista seesamin- ja auringonkukan siemeniä.
        Myös piimää olen juonut. En kuitenkaan löytänyt pelkkää Asidofilus-piimää, vaan tuota Valion Asidofiilus-Bifidus piimää. Ajaako se saman asian?
        Suolankäytölle ei kai ole rajoituksia?
        Entäs se rasvan käyttö, jos pannussa paistelee?

        miten sen suolan kanssa,kai sitä voi käyttää ihan normaalisti.
        Kuulin että voi paistaa kaikki lihat vaikka voissa,tai vaikka keittää öljyssä,mutta en tiedä onko näin.
        Minulle tuli noin 1.5 viikon jälkeen sellanen olo että en saanut syötyä mitään.Johtu varmaan yksi puolisesta ruuasta.Tunne oli kyllä aika hirveä,kun vasta illalla sai syötyä jotain jukurttia pikkasen,siksi varmaan laihduinkin.
        Tätä kesti muutaman päivän kunnes söin jotain luvatonta muistaakseni viipaleen ruisleipää.(tuli muuten hirveet ilmavaivat)Sitten jatkoin vaan normaalisti kasvisten parissa.Mun rupes tekeen mieli ihan sairaasti kaalisoppaa kun kerroit siitä.Joten keitän sitä tänään yritän keittää sen verran että ei tarvitse syödä montaa päivää,vaikka parempi sekin kun valmistella joka aterialle uusi ruoka.Sitä huomaa viettäneensä helposti koko päivän ruuan parissa suunnitellen ja valmistaen sitä.
        T:napo


      • Leena
        napo kirjoitti:

        miten sen suolan kanssa,kai sitä voi käyttää ihan normaalisti.
        Kuulin että voi paistaa kaikki lihat vaikka voissa,tai vaikka keittää öljyssä,mutta en tiedä onko näin.
        Minulle tuli noin 1.5 viikon jälkeen sellanen olo että en saanut syötyä mitään.Johtu varmaan yksi puolisesta ruuasta.Tunne oli kyllä aika hirveä,kun vasta illalla sai syötyä jotain jukurttia pikkasen,siksi varmaan laihduinkin.
        Tätä kesti muutaman päivän kunnes söin jotain luvatonta muistaakseni viipaleen ruisleipää.(tuli muuten hirveet ilmavaivat)Sitten jatkoin vaan normaalisti kasvisten parissa.Mun rupes tekeen mieli ihan sairaasti kaalisoppaa kun kerroit siitä.Joten keitän sitä tänään yritän keittää sen verran että ei tarvitse syödä montaa päivää,vaikka parempi sekin kun valmistella joka aterialle uusi ruoka.Sitä huomaa viettäneensä helposti koko päivän ruuan parissa suunnitellen ja valmistaen sitä.
        T:napo

        Joo, kyllä sitä sai joskus miettiä päänsä puhki mitä oikein söisi! Aika nopeasti kuitenkin sisäisti nämä sallitut ruoka-aineet ja kaupassa käyntikin sujui jo alle tunnissa...

        Kaalisoppa on varmaan ihan hyvää vatsalle, kunhan ei laita sitä liemikuutiota sekaan, sehän on pelkkiä lisäaineita. Kaalit voivat raakana suurena määränä aiheuttaa ilmavaivoja, joten ota varovasti. Ja jos (kun) joskus lipsut, niin jatkat sitten vaan dieetillä ihan muina miehinä! Koko dieetti ei ole menetetty eikä edes se päivä.

        Eläinperäistä rasvaa on syytä välttää, mutta ihan muista syistä kuin hiivasta johtuen! Siis pähkinöiden rasvaa tai kasviöljyjä (kylmäpuristettua rypsiöljyä, oliiviöljyä) ei tarvitse pelätä, sillä ne eivät nosta kolesterolia eivätkä juuri verensokeriakaan. Hiivan kannalta on kai sama, vaikka käyttäisit voita! Ja joskus kannattaa herkutellakin, ettei tule täydellistä kyllästymistä. Minä en ollut ihan ortodoksinen ja söin kyllä kovia juustojakin.

        Ja kuten kerroin, söin myös kaurapuuroa ja leseitä aamuisin. Runsaskuituinen ruoka auttaa suolta ja putsaa suolen pintaa, eli juuri sitä, missä se hiiva levittelee rihmastojaan. Kaura kai kaikkein vähiten ärsyttää esim. keliakiapotilaan suolta, siihen perustin tämän kotimaisen viljan käyttöni. Ja myöhemmin sitten sitä juurella tehtyä maalaislimppua.

        Onnea matkaan ja toivottavasti pääset hiivasi kanssa tasapainoon!

        PS. Mun hieman omatekoinen dieettini oli myös osaksi ZONE-dieettiä, eli silmämääräisesti arvioin proteiinin ja hiilihydraatin määrän. Kirjastosta lainasin kyseisen kirjan, enkä usko kaikkea mitä siinä sanotaan, mutta paljon on yhteistä mm. hiivadieetin kanssa. Toinen kiinnostava dieetti on SCD-dieetti, se on tarkoitettu haavaista paksusuolta sairastaville. Netissä voi tutustua aiheeseen tai ainakin hakusanoilla Crohn ja Colitis.


    • Poo

      Suosittelen! Lainaa vaikka kirjastosta.

      Jouko Pursiainen: Hiivasyndrooma ja luonnonmukaisen hoidon opas. 2. painos. LB Product Oy, 1997.

    • Anonyymi

      Mebendatsoli vaikka virosta käsikauppatavarana toi mulle helpotuksen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1398
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      26
      1137
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1033
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe