Suosittelen kaikille autokouluun meneville huolellista valmistautumista eli käytännössä auton hallinnan opettelua.
Itse opettelin ajamaan 14-vuotiaana pakosta, koska joudun ajamaan yksityis teitä johonkin päästäkseni (tämä on siis laillista).
Sellainen joka menee autokouluun ja osaa ajaa hyvin jo valmiiksi voi heti siirtyä harjoittelemaan kaupunki ja maantieajoa erityisesti kaupunkiajo on haasteellista ajamisen hallitsevallekkin.
Sellainen joka ei ikinä ole ajanut autoa joutuu harjoittelemaan auton hallinnan perusasioita monta ajokertaa. Huonoimmillaan tilanne on sellainen että kaupunkiajoa pääsee harjoittelemaan n. kolme kertaa ja maantieajoa kerran kun taas jotkut harjottelevat näitä yhteensä noin kymmenen kertaa.
Tämä vaikuttaa ajamiseen koko elämän ajan. Olen ollut ns. normaalien kuskien kyydissä paljon, mutta myös muutaman kerran sellaisten kyydissä jotka eivät ennen autokoulua olleet ajaneet yhtään ja joiden käsitys kaupunkiliikenteestä on olematon. Näiden edellämainittujen kyydissä oleminen on karmea kokemus ja heidän kyydissään saa todella pelätä, vaikka he olisivatkin oivaltaneet jo auton käsittelyn niksit.
Autokouluun valmistautuminen ei todellakaan edellytä ajamista, sekin riittää mainiosti jos pari kertaa käy autossa istumassa ja pitää jalkoja polkimilla yms.
Jos ei itsellä ole autoa niin voi pyytää että saa istua esim. tutun autossa ja pyytää jotakin kertomaan kuinka autolla lähdetään liikkeelle.
Jos em. mainitut perustelut eivät riittäneet niin valmistautumisesta kieltäytyvät voivat ajatella lisätuntien ja uusinta kokeiden hintoja.
valmistautuminen
26
4106
Vastaukset
- Tkk
Olen samaa mieltä tosta, että kun auton käsittelyä ei tarvitse opetella enää autokoulussa, niin senkin ajan voi käyttää itse liikennetilanteiden hallintaa.
Itsekin osasin auton käsittelyn jo autokouluun mentäessä, joten ensimmäisellä ajotunnilla lähdettiin heti liikenteen sekaan ajelemaan. Tiedän myös monia, jotka harjoittelivat tuntikaupalla suljetulla alueella ihan perusasioita auton käsittelystä, mikä aika on ilman muuta pois liikenteessä harjoittelemisesta. - Opetuslupa
Hankkikaa hyvät ihmiset ajokortti opetusluvalla, jos vain perheestänne suinkin löytyy opettajaa.
Saa ajaa niin paljon kuin huvittaa ja samalla autolla, jolla ajaa sitten kortin saatuaan. Ja tulee paljon halvemmaksi kuin autokoulu,- ........
Autokoulussa on uudet autot
Autokoulun opettajat OSAAVAT opettaa
Autokoulussa ei tarvitse maksaa bensoja - opetuslupa
........ kirjoitti:
Autokoulussa ei tarvitse maksaa bensojaOma auto aina paras eikä se aina ole vanha rämä.
Opetuslupalaiset opettajat osaavat myös opettaa perheensä jäseniä.
Bensat joutuu kyllä maksamaan itse, jos opettelee opetusluvalla. Saavatko autokoulut ilmaiset bensat ??? - Mikko
........ kirjoitti:
Autokoulussa ei tarvitse maksaa bensojaAutokouluissa on uudet autot, mutta kertokaa minulle mitä merkitystä tällä on kaupunkiajon harjoittelussa; mitä autokoulussa todella kannattaa opetella. Ja pieni asiaton lisä huomio itselläni on autona erään ruotsalais merkin toiseksi suurin malli 90-luvun puolivälistä; sillä on hyvä ajaa. Ei siis vanha romu.
Autokoulun opettajat osaavat opettaa todella hyvin ainakin ne kolme jotka tunnen, mutta se ei millään voi korvata kokemusta kaupunki ajossa. Vai meinaatko, että on sama asia opettaako opettaja neljä vai kymmenen kertaa. Jos olet tätä mieltä sinun kannattaa miettiä näkökantasi tarkkaan ja sen jälkeen haluan sinun perustelevan sen minulle.
Ja jos meinaat, että et maksa ajotunneilla käytettäviä bensoja niin kerro sen autokoulun nimi heti minulle ja muille niin siitä voi tulla hyvin suosittu autokoulu - .......
Mikko kirjoitti:
Autokouluissa on uudet autot, mutta kertokaa minulle mitä merkitystä tällä on kaupunkiajon harjoittelussa; mitä autokoulussa todella kannattaa opetella. Ja pieni asiaton lisä huomio itselläni on autona erään ruotsalais merkin toiseksi suurin malli 90-luvun puolivälistä; sillä on hyvä ajaa. Ei siis vanha romu.
Autokoulun opettajat osaavat opettaa todella hyvin ainakin ne kolme jotka tunnen, mutta se ei millään voi korvata kokemusta kaupunki ajossa. Vai meinaatko, että on sama asia opettaako opettaja neljä vai kymmenen kertaa. Jos olet tätä mieltä sinun kannattaa miettiä näkökantasi tarkkaan ja sen jälkeen haluan sinun perustelevan sen minulle.
Ja jos meinaat, että et maksa ajotunneilla käytettäviä bensoja niin kerro sen autokoulun nimi heti minulle ja muille niin siitä voi tulla hyvin suosittu autokouluArvaas, sitä kaupunkiajoa pääsee harjoittelemaan heti kun saa kortin.
nimim. ekalla kerralla teoria ja inssi läpi - Mikko
....... kirjoitti:
Arvaas, sitä kaupunkiajoa pääsee harjoittelemaan heti kun saa kortin.
nimim. ekalla kerralla teoria ja inssi läpiNuo ovat vain kalliita nuo kolhut. On hyvin ikävää itse tienaamistaan rahoista maksaa pellin oikaisuja. En missään nimessä väitä, että olisit huono kuski tai että kukaan täällä olisi. Olen vain ollut täydellisen noviisin kyydissä Tampereella joka sai myös teorian ja inssin kerralla läpi. Hän hyppäsi autokoulussa ensimmäisen kerran ratin taakse ja ajoi kaupunkiajoa neljä kertaa-ja ajoi kolarin Tampereen keskustassa.
- opettajat
opetuslupa kirjoitti:
Oma auto aina paras eikä se aina ole vanha rämä.
Bensat joutuu kyllä maksamaan itse, jos opettelee opetusluvalla. Saavatko autokoulut ilmaiset bensat ???opettajat osaavat myös opettaa perheenjäseniään." Sanoisin tähän notta tvärtom. Ainakin usein. Ainakin vissiin.
- Ja...
opetuslupa kirjoitti:
Oma auto aina paras eikä se aina ole vanha rämä.
Bensat joutuu kyllä maksamaan itse, jos opettelee opetusluvalla. Saavatko autokoulut ilmaiset bensat ???...Autoa pukatessa ei oo hätää rahasta, koska koululla on vakuutus. Isukin auton ku karauttaa liikennemerkkiin yms. niin ei sillon paljoa naurata.
- Opetuslupa
Ja... kirjoitti:
...Autoa pukatessa ei oo hätää rahasta, koska koululla on vakuutus. Isukin auton ku karauttaa liikennemerkkiin yms. niin ei sillon paljoa naurata.
Myös opetuslupalaisen autossa on vakuutus. Kaikilla autoilla( valtion autot poikkeus) on pakollinen liikennevakuutus ja kaskon (kaikenvaravakuutus) jokainen järkevä opetuslupalainen ottaa autolleen.
- Bono
Mikko kirjoitti:
Autokouluissa on uudet autot, mutta kertokaa minulle mitä merkitystä tällä on kaupunkiajon harjoittelussa; mitä autokoulussa todella kannattaa opetella. Ja pieni asiaton lisä huomio itselläni on autona erään ruotsalais merkin toiseksi suurin malli 90-luvun puolivälistä; sillä on hyvä ajaa. Ei siis vanha romu.
Ja jos meinaat, että et maksa ajotunneilla käytettäviä bensoja niin kerro sen autokoulun nimi heti minulle ja muille niin siitä voi tulla hyvin suosittu autokoulu"Ja jos meinaat, että et maksa ajotunneilla käytettäviä bensoja"
Tarkoitus varmaan oli että ethän sinä autokoulussa ollessa joudu lähtemään autokoulun autolla bensa-asemalle tankkaamaan omilla rahoilla sitä autoa. - Mikko
Bono kirjoitti:
"Ja jos meinaat, että et maksa ajotunneilla käytettäviä bensoja"
Tarkoitus varmaan oli että ethän sinä autokoulussa ollessa joudu lähtemään autokoulun autolla bensa-asemalle tankkaamaan omilla rahoilla sitä autoa.Joo, mutta annan autokoulun opettajalle rahat taskustani ja sitten se käy bensa-asemalle eli kyllä ne mielestäni maksan. Ja lisäksi maksan vielä paljon muutakin kuten autokoulun omistajan lasten ruuat yms. Ymmärrän kyllä mitä sinä tarkoitit
- ehe
Jee? autokoulussa OPETETAAN ajamaan, sinne todellakaan tarvitse valmistautua.
- joo
ei autokouluun tarvitse valmistautua sen kummemmin, eikä se haittaa hirveesti ettei ole ajanut autolla ennen. Aika nopeesti sen oppii. Tosin joillekin se voi olla hankalaa. Tärkeämpää on heti kortin saatuaan ajaa mahdollisimman paljon, jotta taidot alkavat karttua. Ei se takaa vielä ajotaitoa jos kortin saa, sillon saa vaa opetella lisää itsenäisesti. Ja ajotaito karttuu siinä sitten kokemusten myötä. Mutta mielestäni turha alkaa panikoimaan ennen autokoulua sen takia, ettei ole ennen autoa ajanut. Sen takiahan se on autokoulu, jotta ihmiset oppivat ajamaan siellä.
- Kokemusta on
Olen ihan samaa mieltä. Ja jos jonkun asian on oppinu aikasemmin väärin, sitä on hirveen vaikee lähtee enää autokoulussakaan korjaamaan.
- autokoulutyttö
Kokemusta on kirjoitti:
Olen ihan samaa mieltä. Ja jos jonkun asian on oppinu aikasemmin väärin, sitä on hirveen vaikee lähtee enää autokoulussakaan korjaamaan.
Niinpä...eräs ajo-opettaja nimenomaan valitti että aikaisemmin ajaneet luulevat liikoja itsestään ja siksi heille myös tapahtuu enemmän kämmejä yms....!
- mari
ottaa huomioon että kaikilla ei ole sellaista mahdollisuutta että voisi jotenkin "harjotella" ennen autokouluun menoa..itse lukeudun näihin..tutuilla ei autoa ja jos on, lupaa mahdoton saada...
Mutta kai sitä jotenkin pärjää...=)- autokoulutyttö
ei hätää, pärjäät varmasti hyvin ilman harjoittelua! :) Itse tosin olin kokeillut mökillä ja opettaja kehui, että sen huomasi, mutta suurin osa kavereistani ei ollut suunnilleen koskenutkaan auton rattiin ennen autokoulua ja hyvin meni silti!
Oppimaanhan sinne mennään...:)
TSEMPPIÄ! :)
- Wolf
Puolisoni ei kerennyt ajamaan ennen autokoulua yhtään. Ja sitten autokoulu aikaan opetin hänelle mäkilähdön kun se ei kerta meinannu oppia autokoulussa sitä. Suosittelen siis jos on isukki tai veli tai sisko jolla on auto käytössä niin veis sen oppilaan jonnekkin metsäautotielle tai yksityiselle tielle jossa tietää että voi harjoitella huoletta. Ja opettas nämä perusasiat:
Liikkeelle lähtö, tasaselta ja loivassa mäessä ja jyrkä mäki. (Nuo kun osaa edes jotenkin ja autokoulussa sana "mäki" on niin loiva että tyhjäkäynti riittää nousemaan sitä.) on aivan liian pieni. Joten kaupungissa jossa saattaa tulla jyrkkä lähtö tai liukkaalla niin auto jää jumiin ja kuljettaja ei osaa lähteä oikein niin menee turhaan ajotunteja. Liikenne säännöt on aina alussa liian sekavia kunnes ne painuu takaraivoon.- Mikko
Täällä on ainakin osa ymmärtänyt mitä olen tarkoittanut-hyvä.
- olen oppinut
En ollut eläissäni auton rattiin koskenut ennen autokoulun aloittamista. Ikääkin on jo 40. Ajoin tuntini Hesan keskustassa ja inssi meni ekalla läpi (eilen). Varmaankin se oli opettajan ansiota. Hyvin siellä koulussa oppii ajamaan ilman etukäteisvalmistelujakin. Pitää vain osata valita tasokas autokoulu, josta saa hyvät pohjat omalle ajo-opettelulleen.
- Hesu
Minäkin sain kortin ensiyrittämällä ja minullakin on ikää jo 40, enkä ollut eläissäni edes istunut kuskin paikalla autossa ennen autokoulua. Kyllä ne opettajat opettaa ja osaavat katsoa kuka on valmis liikenteeseen ja kuka ei.
- Akka ratissa
Ajelin isukkini opastuksella jääradalla ja yksityisteillä, ongelmitta, eteen, taakse, pienellä ja isolla vaihteella jne. Siis noin niin kuin alaikäisenä, ennen autokouluun menoa.
Huokaus.
Kaiketi inssin setä oli pohjimmiltaan paha ihminen - määräsi minulle kertalaakista kymmenen lisäajotuntia.- ???????
Mitähän autokoulua mahdoit käydä? Että osaa varoa, kun eivät saaneet sinua oppimaan laakista.
- Joe
??????? kirjoitti:
Mitähän autokoulua mahdoit käydä? Että osaa varoa, kun eivät saaneet sinua oppimaan laakista.
Haloo, ei inssi määrää lisäajotunteja vaan -ajokertoja. Eli jos se tosiaankin (mitä kyllä epäilen...) on määrännyt 10 lisää, niin käytännössä se tarkoittaa 5 lisäajotuntia. Autokoulussahan ajetaan 15 ajotuntia (=30 ajokertaa), joten tuo lisäajomäärä tuntuu aika utopistiselta
- Akka ratissa
Joe kirjoitti:
Haloo, ei inssi määrää lisäajotunteja vaan -ajokertoja. Eli jos se tosiaankin (mitä kyllä epäilen...) on määrännyt 10 lisää, niin käytännössä se tarkoittaa 5 lisäajotuntia. Autokoulussahan ajetaan 15 ajotuntia (=30 ajokertaa), joten tuo lisäajomäärä tuntuu aika utopistiselta
...epätäsmällinen ilmaisuni. Toden totta, kysymys oli ajokerroista eikä -tunneista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517053Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414794HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002718- 1442006
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321597Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3971530- 171497
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki221306Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101303mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111203