Testasin tänään ja huomasin olevani raskaana.
Olen kuitenkin syönyt särkylääkkeitä aika paljon kuluneen kuukauden ja viime päivien aikana.
Kuinka vahingollista tämä on vauvalle?
olen raskaana 1 kk.
raskaus ja särkylääkkeet
9
2088
Vastaukset
- sumppu
Hei!
Mitäs särkylääkkeitä olet syönyt? Panadol (Ja muut parasetamol-kipulääkkeet)on raskauden aikana turvallinen. Ja sitähän sanotaan että vauvaa on vaikea "satuttaa" ennenkuin tietää olevansa raskaana. Ekat pari viikkoa alkio nimittäin saa ravintonsa lähinnä kohdun seinämästä, koska napanuorayhteyttä ei vielä ole. Tällöin siis riski paljon pienempi. Ja jos sinulla on n. 1kk viimeisistä kuukautisista, niin silloin sinun pikkuisesi on vasta n.2 viikkoa vanha. Älä tätä siis liikoja murehdi! Ja siirry nyt Panadoliin!
Hyvää odotusta!- mirja
Kiitos..
Mä olen syöny buranaa ja tulehduskipulääkkeitä=/ - Mam
mirja kirjoitti:
Kiitos..
Mä olen syöny buranaa ja tulehduskipulääkkeitä=/Buranaa ja muita ibuprofeenivalmisteita voit jatkossakin syödä tilapäiseen särkyyn, jos parasetamoli ei helpota. Itsekin olen niitä syönyt raskausaikoina ja viime raskaudessa sain jopa lääkäriltä siihen luvan.
- .....
Mam kirjoitti:
Buranaa ja muita ibuprofeenivalmisteita voit jatkossakin syödä tilapäiseen särkyyn, jos parasetamoli ei helpota. Itsekin olen niitä syönyt raskausaikoina ja viime raskaudessa sain jopa lääkäriltä siihen luvan.
No varsinkaan raskauden ensimmäisellä kolmanneksella ei saa syödä ibuprofeenia tai muuta, mutta lopussa ei niin haittane kun lapsi on jo tärkeimmät elimet kehittänyt. Eli ei kannata uskoa kaikkea mitä täällä lukee.
- Rv 32+4
..... kirjoitti:
No varsinkaan raskauden ensimmäisellä kolmanneksella ei saa syödä ibuprofeenia tai muuta, mutta lopussa ei niin haittane kun lapsi on jo tärkeimmät elimet kehittänyt. Eli ei kannata uskoa kaikkea mitä täällä lukee.
Luin jostain vauvalehdestä artikkelin raskaudesta ja särkylääkkeiden käytöstä ja siinä sanottiin,että Buranan ja muiden ibuprofeiinien käyttö vähentää lapsivettä ja tämä on tosi huono juttu tietysti.
- ...
..... kirjoitti:
Panacod on lääkäriltä reseptillä saatava Panadolia vahvempi särkylääke, joka sopii käytettäväksi myös raskaanakin.
- sumppu
Mam kirjoitti:
Buranaa ja muita ibuprofeenivalmisteita voit jatkossakin syödä tilapäiseen särkyyn, jos parasetamoli ei helpota. Itsekin olen niitä syönyt raskausaikoina ja viime raskaudessa sain jopa lääkäriltä siihen luvan.
juu, on totta että etenkin 3kk jälkeen lääkäri voi hyvin "määrätä" ibuprofeenia, haittoja ei ole juurikaan havaittu. Ensimmäiset 3kk:han käsketään pidättäytymään tosi monesta aineesta, juuri siksi kun elimet kehittyvät eikä tiedetä miten nämä aineet vaikuttavat silloin kehitykseen. Suuri osa ei välttämättä mitenkään.Sen takia Panadol on suositeltava koska siitä on eniten tietoa vaikutuksen suhteen. Yleensä vaan me mammat huolestutaan vähän turhan helposti.:) Jatkuva käyttö ei tietenkään ole hyväksi.
- Mam
sumppu kirjoitti:
juu, on totta että etenkin 3kk jälkeen lääkäri voi hyvin "määrätä" ibuprofeenia, haittoja ei ole juurikaan havaittu. Ensimmäiset 3kk:han käsketään pidättäytymään tosi monesta aineesta, juuri siksi kun elimet kehittyvät eikä tiedetä miten nämä aineet vaikuttavat silloin kehitykseen. Suuri osa ei välttämättä mitenkään.Sen takia Panadol on suositeltava koska siitä on eniten tietoa vaikutuksen suhteen. Yleensä vaan me mammat huolestutaan vähän turhan helposti.:) Jatkuva käyttö ei tietenkään ole hyväksi.
Lääkkeitä on tietenkin syytä välttää raskausaikana. Joskus on vain punnittava haitat ja hyödyt. Jos saa apua päänsärkyyn esim. 400 mg:n Buranasta, mutta Panadolista ei, niin onko järkevämpää kärvistellä päänsärkyisenä kuin napata se Burana. Puhuin tilapäisestä käytöstä. Ei kai kukaan mitään lääkkeitä nappaile huvikseen ja alvariinsa. Minulla ovat kaikki raskaudet sujuneet hyvin, vaikka joskus olen Buranan joutunutkin ottamaan, jopa sen kolmen ensimmäisen kuukauden aikana. Lapsivettäkin on aina ollut riittävästi, ja lapset ovat syntyneet terveinä. Älkää ihmiset olko ihan vauhkoja.
- mää
... kirjoitti:
Panacod on lääkäriltä reseptillä saatava Panadolia vahvempi särkylääke, joka sopii käytettäväksi myös raskaanakin.
että panacod sisältää keinotekoista morfiinia..mutta se siitä-minä olen joutunut syömään koko raskauden ka imetyksen ajan xanoria.ei niitä lääkkeitä enää tuomita niin pahoin kuin ennen.ja on valittava kahdesta pahasta se parempi.sain muuten suonikohju särkyyn raskausaikana tota panacodia ja olin häämästynyt koska ne ovat narkkisten suosiossa.ja tiedoksi minulla on aivan terve virkeä lapsi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202223Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021207- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53905- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642