Millanen auto Galant 2,0 GLSi -90 sedan

Ostamassa...

Millasia kokemuksia tollasesta Galantista ku vuosimallia -90 2,0 GLSi?

mitä vikoja / hyviä puolia?

ruostuuko helposti?

kiitos vastauksista jo etukäteen =)

5

1652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • galant glsi-89

      itelläni Galant -89 glsi

      v 2003 vaihdetut osat...

      jarru levyt (4kpl)ja palat (kats.konttori määr.)
      venttiilikumit 1 säätöpala ja hihnat(nakutus söi öljyä)
      etuhelma (vaimo ajoi jääpenkkaan)
      tankki (ruostunut rikki)
      syyläri (puhki)
      oik,vetonivel (kulunut)

      odotettavissa 2004
      vaihelaatikko mekkaloi ??
      jarrusylinterien kumitus ja huolto (taakse)
      vas, vetonivel (kulunut)

      mutta enköhän pääse tästä eroon ennen näitä toimenpiteitä..

    • Hessu

      Pääasiassa mukava matkakumppani. Isolle ihmiselle tietysti saisi enemmän olla säätövaraa penkissa, mutta ratin korkeussäätö ja penkin korkeussäätö auttaa asiassa aika paljon.

      Huonoja puolia:
      - bensatankin lähtölaippa menee aikaa myöten puhki (ominaisuus tai tyyppivika), itse jouduin vaihdattamaan sen noin 200000 km:ssä
      - kaksi jakopään hihnaa ja kiristintä = kallis vaihdattaa merkkiliikkeessä. Perusautokorjaamossa jo edullista, kun hankkii osat etukäteen Motonetistä tai jostain autotarvikeliikkeestä
      - koiranluut eli kallistuksen vakaajat edessä vaihdettava n. 200000 km:ssä
      - kulutus, kulutus, kun ei aina malta olla taloudellinen

      Hyviä puolia:
      - ei kaikilla samanlaista
      - hyvät varusteet
      - ison auton tuntua (vaikkei tuon ikäiset isoja ole tämän päivän autoihin verrattuna)
      - ei ruostu helposti
      - peräkonttiin mahtuu yllättävän paljon tavaraa, kun asiallisesti pakkaa
      - perusjaappanilainen eli hallintalaitteet kohdallaan ja toimii
      - kohtuullisen yksinkertainen tekniikka = pystyy itse tekemään jonkun verran huoltoja
      - ison koneen ansiosta ei jää jalkoihin

      Varmista ennen ostoa, että polttoainetankin lähtölaippa on kunnossa. Jos se ei ole kunnossa, niin bensa haisee selvästi aina kun pysäköi auton. Itse jouduin metsästämään osaa ympäri Suomen ja löytyi lopulta Pietarsaaresta. Merkkiliikkeessä eivät myy kuin tankin kanssa ja se tulee kalliiksi.

      Kaikin puolin hyvä (omaa on kiva kehua mutta huonompiakin olen omistanut ja ajanut). Riippuu tietysti yksilöstä ja siitä miten sitä on pidetty.

      Mitä muuta?

    • seta

      Omistan samaa vuotta olevan mutta nelikolla (GLSi Dynamic-4).

      Hyviä puolia:
      - Kori kestää todella hyvin ruostumista vastaan, vuodesta -88 asti galantit ovat olleet sinkittyjä nääs
      - Hiljainen ja vakaa ajettava, ainakin jos vertaa muihin vastaavan ikäisiin, ja varsinkin japanilaisiin. Tuuli- ja rengasäänissä ero edelliseen samanikäiseen Mazda 626:een oli suorastaan ällistyttävä. Nastarenkaiden ropinakaan ei kantaudu sisään.
      - Tilava ja ison auton tuntuinen sisältä, viimeistelykin hyvä, ei rämise
      - Varusteita kivasti (4x sähköikkunat, sähkö lämpöpeilit, vakionopeudensäädin, säädettävä tihku), ja ainakin itsellä nämä virvelit vielä toimivat täysin moitteetta
      - Miellyttävä moottori, tehoa tasaisesti läpi kierrosalueen
      - Erinomaiset jarrut ainakin japanilaisstandardilla, 4x levyt löytyy GLSi-varustelutasoisista
      - Erittäin hyvä talviauto: lämpöä riittää, tehokas ja toimiva tuuletus, kaksitehoiset penkinlämppärit, käynnistyvyydessä ei ole koskaan ollut ongelmia

      Huonoja puolia:
      - Pari omituista varustepuutetta, mm. valomuistin, sisävalon viiveen sekä kipattavien takapenkkien puuttuminen ihmetyttää
      - Varaosat ovat Galanttiin kalliit, ja tähän nelivetoiseen Ferrarin tasoa :)
      - Levyihin ottava käsijarru jumii varsinkin talvella, mutta tämä lienee jarrutyypin eikä pelkästään Galantin ongelma

      Ostaessa tarkista ja kuuntele tyhjäkäynti, aja auto lämpimäksi! Tässä on usein ruiskun sähköosista, säädöistä sekä kaasuläpän likaisuudesta johtuvaa oireilua. Korjaamolla selvittely voi tulla kalliiksi. Normaalitoiminnassa autolla on liikkeessä käyntinopeus n. 1000-1300k/min, muutaman sekunnin kuluttua pysähdyksestä ruisku vaihtaa tyhjäkäyntiohjelmalle ja kierrosten pitäisi olla (päällä olevista sähkölaitteista riippumatta) tasolla 850-950k/min

      • Galant

        Vaikka seta kirjoittaakin Galantin olevan sinkitty niin ruotsalaistutkimus ruostumisesta antaa seuraavat arviot Mitsuista

        Galant -1998 (pisteitä 2, max 5)

        Rostskydd:
        En ålderdomlig konstruktion. Skärmkanterna bak är inåtvikta och hjulhusen saknar innerskärmar. Fram finns innerskärmar, men av sämre sort.
        Bilen har plåttank. Behandling saknas i hålrummen.
        Galant har många skarvar där rosten snabbt får fäste.
        Slitskyddet på bottenplattan är sprutat med PVC, och är förhållandevis bra utfört.

        Samat arvostelut saavat Carisma -1997 (2) ja Space Star 1.3 GL -1999

        Eli tutkimuksen mukaan ko. automallit ruostuvat yhtä hyvin kuin Fordit.

        Parempia olivat mm. VW:t ja Opelit sekä Toyotat.
        Renault ja Audi saivat täydet pisteet.

        Huonoimpia mahdollisia olivat Maxima, Berlingo, Fiesta sekä Voyager (pisteitä 1)

        Tutkimus löytyy täältä

        http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp


      • seta
        Galant kirjoitti:

        Vaikka seta kirjoittaakin Galantin olevan sinkitty niin ruotsalaistutkimus ruostumisesta antaa seuraavat arviot Mitsuista

        Galant -1998 (pisteitä 2, max 5)

        Rostskydd:
        En ålderdomlig konstruktion. Skärmkanterna bak är inåtvikta och hjulhusen saknar innerskärmar. Fram finns innerskärmar, men av sämre sort.
        Bilen har plåttank. Behandling saknas i hålrummen.
        Galant har många skarvar där rosten snabbt får fäste.
        Slitskyddet på bottenplattan är sprutat med PVC, och är förhållandevis bra utfört.

        Samat arvostelut saavat Carisma -1997 (2) ja Space Star 1.3 GL -1999

        Eli tutkimuksen mukaan ko. automallit ruostuvat yhtä hyvin kuin Fordit.

        Parempia olivat mm. VW:t ja Opelit sekä Toyotat.
        Renault ja Audi saivat täydet pisteet.

        Huonoimpia mahdollisia olivat Maxima, Berlingo, Fiesta sekä Voyager (pisteitä 1)

        Tutkimus löytyy täältä

        http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp

        Tuossa on ollut tutkimuksen kohteena mallisukupolvet 6 ja 7. Otsikossa on kyse pykälää vanhempi kärrystä. Sopii käydä vertailemassa 90-luvun alun Galantteja ja vastaavan ikäisiä Primeroita/Carinoita :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      112
      7356
    2. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      70
      5861
    3. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      5034
    4. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4305
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      4136
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      223
      3996
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      3758
    8. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      42
      3615
    9. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      55
      2962
    10. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      42
      2467
    Aihe