Sain pahoinvointiin Temesta 1mg tabletteja .Oletteko saaneet niistä apua?Minkälainen olo on teille muille niistä tullut?
Joko olette päässeet kokeilemaan tätä uudempaa Kytril 1mg tablettia?Miltä on tuntunut?Se on kyllä kallis lääke...
Pahoinvoiti sytostaattien aikana
24
6948
Vastaukset
- Elina
Siis Temesta yhtään - eli hain sitten suosista niitä kalliimpia - mietin, että vaikka maksaa paljon 6€/kpl se on siltikin paljon parempi - turhaa kärsiä. Siltikin ainakin minulla on hiukan etova olo joka kerta.
Sinullekkin ohjeeksi sanon jos et tiedä, juo paljon vettä, tulee ylimääräiset "myrkyt" nopeempaa pois.
Hyvää jatkoa sinulle - ei anneta periksi :)- tintti
noihan on vielä halpoja, meinaan 6 euroa kappale! Mulle määrättiin aikanaan pahoinvointiin jotain nappeja (reseptiä ei enää ole joten nimeä en muista enää) jotka maksoivat viiden kappaleen pakkaus 600 silloista markkaa. Jostain syystä en ottanut vaan selvisin jollain halvemmilla joita sai ilman reseptiäkin. Olo oli aina hoitojen jälkeen pari päivää kuin oikein maailmanluokan kankkusessa mutta jotenkin niistä selvittiin, niin kuin sanoit runsas juominen auttaa. Omahoitajani suositteli olutta, joku oli kuulemma kertonut sen tehonneen, mutta minulla teki alkoholin - niin kuin myös ruuan - hajukin pahaa.
Yksi vaikutus noilla sytostaateilla tuntui minuun olleen (sen lisäksi tietysti että tehosivat siihen mihin pitikin - sain juuri joulun alla viisivuotiskontrollista terveen paperit) oli että alkoholin sietokyky parani huomattavasti, siis niiden parin ekan päivän jälkeen. Kai se kroppa joutui käsittelemään niin rankkoja myrkkyjä että viina meni läpi kuin vettä vaan :))) - Kysyvä
Olin saamassa sytostaatit ja olivat unhotaneet kertoa mulle että temestaa olisi pitänyt ottaa tuntia ennen hoitoa.sain samalla.Olo on omistuinen.Kytrilin otan ytllä nyt kohta!Onko paras ottaa ennen vai jälkeen syömisen?Hoitsu sanoi,että yöksi voisi temestan sitten ottaa.
Pahoinvointi pilaa ihan kaiken! - Elina
Kysyvä kirjoitti:
Olin saamassa sytostaatit ja olivat unhotaneet kertoa mulle että temestaa olisi pitänyt ottaa tuntia ennen hoitoa.sain samalla.Olo on omistuinen.Kytrilin otan ytllä nyt kohta!Onko paras ottaa ennen vai jälkeen syömisen?Hoitsu sanoi,että yöksi voisi temestan sitten ottaa.
Pahoinvointi pilaa ihan kaiken!Minulle sanottiin että Kytril olisi paras ottaa aamulla, ennen ylös nousemista - tyhjään vatsaan. En tiedä sitten, onko siinä taikuutta, minulla ainakin on semmonen äklö olo koko ajan - just nytkin. Ei kai sitä ihan kokonaan saa pois millään.
Olethan kertonut hoitajille olostasi, että antavat tarpeeksi pahoinvoinnin estolääkkeitä tiputuksessa - kortisonia ym. Minulle ainakin tuplattiin nekin, kun sanoin että paha olo kestää monta päivää jälkeenpäin. Nyt menee semmoset pari päivää siinä olossa.
Temestaa olen ottanut illalla ennen hoitopäivää ja vielä aamulla enen kun lähden hoitoon. Lisäksi nyt olen ottanut että saisin nukuttua - sehän rentouttaa.
Muuten, onko sinulle kerrottu kylmägeelihupusta,mikä on minulla auttanut siihen , että omat hiukset ovat vielä päässä ? Tietenkin riippuu sytostaateista mitä annetaan , lähteekö hiukset vai ei. Minulla "piti" lähteä parin viikon kuluttua eka hoitokerrasta, nyt on mennyt jo 4 kertaa :) - Potilas
Elina kirjoitti:
Minulle sanottiin että Kytril olisi paras ottaa aamulla, ennen ylös nousemista - tyhjään vatsaan. En tiedä sitten, onko siinä taikuutta, minulla ainakin on semmonen äklö olo koko ajan - just nytkin. Ei kai sitä ihan kokonaan saa pois millään.
Olethan kertonut hoitajille olostasi, että antavat tarpeeksi pahoinvoinnin estolääkkeitä tiputuksessa - kortisonia ym. Minulle ainakin tuplattiin nekin, kun sanoin että paha olo kestää monta päivää jälkeenpäin. Nyt menee semmoset pari päivää siinä olossa.
Temestaa olen ottanut illalla ennen hoitopäivää ja vielä aamulla enen kun lähden hoitoon. Lisäksi nyt olen ottanut että saisin nukuttua - sehän rentouttaa.
Muuten, onko sinulle kerrottu kylmägeelihupusta,mikä on minulla auttanut siihen , että omat hiukset ovat vielä päässä ? Tietenkin riippuu sytostaateista mitä annetaan , lähteekö hiukset vai ei. Minulla "piti" lähteä parin viikon kuluttua eka hoitokerrasta, nyt on mennyt jo 4 kertaa :)Kysyin hupusta eilen.Sanottiin ettei mua auta yhtään kun on raju tapaus ja kylmähuppu on vaarallinenkin kun on suonikohjujakin leikattu ja paksu veri(joka nyt huononee).Temestan unohtivat neuvoa minulle ja unohtivat reseptistä.Anoivat just samalla kun sain sytostaatit.Mulla aika sama olo kuin sulla.Juon tässä kahvia kuitenkin.Eilenkin join eikä haitannut.Päinvastoin.Suklaatakin söin ihan uhalla.Ei haitannut vaan auttoi.Odottelen just että alanko sitten voida hirveän pahoin ensi viikolla?Saan vasta sitten tietää onko maksaan ja luustoon jo levinnyt.
- Kysyvä potilas
Potilas kirjoitti:
Kysyin hupusta eilen.Sanottiin ettei mua auta yhtään kun on raju tapaus ja kylmähuppu on vaarallinenkin kun on suonikohjujakin leikattu ja paksu veri(joka nyt huononee).Temestan unohtivat neuvoa minulle ja unohtivat reseptistä.Anoivat just samalla kun sain sytostaatit.Mulla aika sama olo kuin sulla.Juon tässä kahvia kuitenkin.Eilenkin join eikä haitannut.Päinvastoin.Suklaatakin söin ihan uhalla.Ei haitannut vaan auttoi.Odottelen just että alanko sitten voida hirveän pahoin ensi viikolla?Saan vasta sitten tietää onko maksaan ja luustoon jo levinnyt.
Olen se sama kyselevä potilas.Huomasin vaan laittaneeni välillä potilas ja kysyvä välillä.Ihana kun saa kysyä ja tietoa!Olen kiitollinen!
- hela
Elina kirjoitti:
Minulle sanottiin että Kytril olisi paras ottaa aamulla, ennen ylös nousemista - tyhjään vatsaan. En tiedä sitten, onko siinä taikuutta, minulla ainakin on semmonen äklö olo koko ajan - just nytkin. Ei kai sitä ihan kokonaan saa pois millään.
Muuten, onko sinulle kerrottu kylmägeelihupusta,mikä on minulla auttanut siihen , että omat hiukset ovat vielä päässä ? Tietenkin riippuu sytostaateista mitä annetaan , lähteekö hiukset vai ei. Minulla "piti" lähteä parin viikon kuluttua eka hoitokerrasta, nyt on mennyt jo 4 kertaa :)Vai että hiukset pysyy jonkun kylmähupun ansiosta. Kateus meinaa iskeä! ;)
Sulla on käyny niin älyttömän hyvä tuuri, kun sulla ei ole hiukset vielä lähtenyt!!
Musta tuntu, että syövässä oli sittenkin pahinta just se hiustenlähtö. Tuntu niinku naiseutta vietäs. Mun identiteetti oli pitkälti kiinni hiuksissa, ne oli luonnostaan erilaiset kun valtaväestöllä. Tuli kauhee kriisi sit ku ne hiukset kuoli ja rastottu.
Minullekin sanottiin, että muutaman viikon päästä voi hiukset olla lähtenyt, mutta..hiukset lähti kolmannen hoitokerran alussa! Se oli kamalaa!
Tuntui, mitä tahansa muuta saisi tapahtua, muttei hiusten lähtöä. Nyt on hoidot ohi, ennuste hyvä..mutta hiukset on vain 7cm pitkät, värikin muuttui. Ikävä on kova. - Elina
hela kirjoitti:
Vai että hiukset pysyy jonkun kylmähupun ansiosta. Kateus meinaa iskeä! ;)
Sulla on käyny niin älyttömän hyvä tuuri, kun sulla ei ole hiukset vielä lähtenyt!!
Musta tuntu, että syövässä oli sittenkin pahinta just se hiustenlähtö. Tuntu niinku naiseutta vietäs. Mun identiteetti oli pitkälti kiinni hiuksissa, ne oli luonnostaan erilaiset kun valtaväestöllä. Tuli kauhee kriisi sit ku ne hiukset kuoli ja rastottu.
Minullekin sanottiin, että muutaman viikon päästä voi hiukset olla lähtenyt, mutta..hiukset lähti kolmannen hoitokerran alussa! Se oli kamalaa!
Tuntui, mitä tahansa muuta saisi tapahtua, muttei hiusten lähtöä. Nyt on hoidot ohi, ennuste hyvä..mutta hiukset on vain 7cm pitkät, värikin muuttui. Ikävä on kova.Ei ollut ihan helppoa kuulla että hiukset varmaan lähtee, ei paljon auta vaikka ystävät vakuttavat että "no ne kasvavat takaisin - eihän se nyt mitään kun vaan paranee".
No ei tietenkään, mutta on se vaan naiselle kova paikka. Hain minäkin peruukin heti ja tosi hyvän sainkin, lapsetkaan eivät huomanneet eroa ollenkaan, mutta suuri helpotus on ollut ettei ole tarvinnut vielä ainakaan käyttää.
On tässä monenlaista "tuskaa", vaikka paranemista on tapahtunutkin CT-tutkimuksen mukaan. Silti tuntuu että kuudesta hoitokerrasta vielä jäljellä olevat kaksikin ovat liikaa.
Tosin mielialat vaihtelevat aika lailla, silloin vaan kun on tälläinen äklö olo, ei juuri valonpilkkua tunnu löytyvän.
Onnea sinulle, parin kuukauden kuluttua minullakin ohi :) - tutt@
Elina kirjoitti:
Ei ollut ihan helppoa kuulla että hiukset varmaan lähtee, ei paljon auta vaikka ystävät vakuttavat että "no ne kasvavat takaisin - eihän se nyt mitään kun vaan paranee".
No ei tietenkään, mutta on se vaan naiselle kova paikka. Hain minäkin peruukin heti ja tosi hyvän sainkin, lapsetkaan eivät huomanneet eroa ollenkaan, mutta suuri helpotus on ollut ettei ole tarvinnut vielä ainakaan käyttää.
On tässä monenlaista "tuskaa", vaikka paranemista on tapahtunutkin CT-tutkimuksen mukaan. Silti tuntuu että kuudesta hoitokerrasta vielä jäljellä olevat kaksikin ovat liikaa.
Tosin mielialat vaihtelevat aika lailla, silloin vaan kun on tälläinen äklö olo, ei juuri valonpilkkua tunnu löytyvän.
Onnea sinulle, parin kuukauden kuluttua minullakin ohi :)Mä kävin viime vuonna 1 päivän kestävässä sytostaattihoidossa huhtikuusta asti kolmen viikon välein . Nyt kolme viimeistä kertaa kolmen päivän perättäisinä kuureina (edelleen kolmen viikon välein) ja loppua ei näy. Huomenna alkaa taas kolmen päivän sytokuuri. CT-kuvauksessa (viipale)kävin viime viikolla ja kuulen sen tuloksista huomenna...jännittää hirveesti!!!!Hiukset lähti jo kuukauden kuluttua hoidon alkamisesta, mutta silloin se tuntui pikku murheelta ja ihmisten tuijotuksesta huolimatta kuljin kesällä ilman peruukkia, koska sen käyttäminen jos jokin oli tuskaa helteellä, joskus alkoi ihmisten tuijotus kyllä ottaa pattiin!!Grrrr!!! Nyt kun hiukset ovat vähän kasvaneet(n.4 cm)olen käyttänyt kylmälakkia ja ei ainakaan vielä ole uudelleen lähtenyt. Kuljen kyllä kaupungillakin ilman peruukkia jo, eikä ihmisten tuijotus enää vaivaa.
Toivon sulle ja kaikille muillekin jaksamista ja tsemppiä!! Itse en aio antaa periksi!!! - Potilas
tutt@ kirjoitti:
Mä kävin viime vuonna 1 päivän kestävässä sytostaattihoidossa huhtikuusta asti kolmen viikon välein . Nyt kolme viimeistä kertaa kolmen päivän perättäisinä kuureina (edelleen kolmen viikon välein) ja loppua ei näy. Huomenna alkaa taas kolmen päivän sytokuuri. CT-kuvauksessa (viipale)kävin viime viikolla ja kuulen sen tuloksista huomenna...jännittää hirveesti!!!!Hiukset lähti jo kuukauden kuluttua hoidon alkamisesta, mutta silloin se tuntui pikku murheelta ja ihmisten tuijotuksesta huolimatta kuljin kesällä ilman peruukkia, koska sen käyttäminen jos jokin oli tuskaa helteellä, joskus alkoi ihmisten tuijotus kyllä ottaa pattiin!!Grrrr!!! Nyt kun hiukset ovat vähän kasvaneet(n.4 cm)olen käyttänyt kylmälakkia ja ei ainakaan vielä ole uudelleen lähtenyt. Kuljen kyllä kaupungillakin ilman peruukkia jo, eikä ihmisten tuijotus enää vaivaa.
Toivon sulle ja kaikille muillekin jaksamista ja tsemppiä!! Itse en aio antaa periksi!!!Mulla oli eilen oikeen hirveen paha olo.Hirveä maku suussa kaiken aikaa.Varmaan muutkin haistaa sen vaikka huuhtelen ja pesen koko ajan.Onko mitään konseteja pitää paha haju pois lähimmäisten nenästä?Kiusaa muita ja itseä.
Voimaa antavaa kuulla kun joku sanoo"en aio antaa pariksi!"Minäkin rukoilen sulle voimia kestää!Omasta tilastani en tiedä,mutta olo on kauhea ja hoidot aika alussa! - Kohtalo
tutt@ kirjoitti:
Mä kävin viime vuonna 1 päivän kestävässä sytostaattihoidossa huhtikuusta asti kolmen viikon välein . Nyt kolme viimeistä kertaa kolmen päivän perättäisinä kuureina (edelleen kolmen viikon välein) ja loppua ei näy. Huomenna alkaa taas kolmen päivän sytokuuri. CT-kuvauksessa (viipale)kävin viime viikolla ja kuulen sen tuloksista huomenna...jännittää hirveesti!!!!Hiukset lähti jo kuukauden kuluttua hoidon alkamisesta, mutta silloin se tuntui pikku murheelta ja ihmisten tuijotuksesta huolimatta kuljin kesällä ilman peruukkia, koska sen käyttäminen jos jokin oli tuskaa helteellä, joskus alkoi ihmisten tuijotus kyllä ottaa pattiin!!Grrrr!!! Nyt kun hiukset ovat vähän kasvaneet(n.4 cm)olen käyttänyt kylmälakkia ja ei ainakaan vielä ole uudelleen lähtenyt. Kuljen kyllä kaupungillakin ilman peruukkia jo, eikä ihmisten tuijotus enää vaivaa.
Toivon sulle ja kaikille muillekin jaksamista ja tsemppiä!! Itse en aio antaa periksi!!!jo toisen kerrran syöpää.Ensimmäinen vuonna 2000,leikattin.Syyskuussa todettiin uusi syöpä,ei leikata.Saan neljän viikon välein Camptoa ja 14 väivän Xedodakuurin kuukaudessa.Olo on vähän mitä sattuu.Ekakerralla 2000 vuonna sain stytöstaattia 30 kertaa.Nyt lähden 12.00 Ct kuvaukseen,juomaan ensin valkoista juomaa,ei hyvää.Hyvää jatkoa kaikille.
- Potilas
Kohtalo kirjoitti:
jo toisen kerrran syöpää.Ensimmäinen vuonna 2000,leikattin.Syyskuussa todettiin uusi syöpä,ei leikata.Saan neljän viikon välein Camptoa ja 14 väivän Xedodakuurin kuukaudessa.Olo on vähän mitä sattuu.Ekakerralla 2000 vuonna sain stytöstaattia 30 kertaa.Nyt lähden 12.00 Ct kuvaukseen,juomaan ensin valkoista juomaa,ei hyvää.Hyvää jatkoa kaikille.
Rukoilen sinunkin puolestasi.Itseänikin vaivaa koko ajan kaikki pahat oireet.Suu on kipeä ja kaikki maisuu hirveälle.Jätskiä menee.Kanakin maistuu.Omena on kauhee.Banaani on.
Voi kun meidän yhteiset sinnikkäät positiiviset ja peräänantamattomat voimat auttaisi!Olisi niin ihanaa jos hoitosi auttaisi!!!En edes tunne sua mutta on fantastista kuulla kun joku on parantunut!Unohtaa oman tilanteensa!Syöpä pitää voittaa,some day!...
- Juke
Itse sain kyseistä lääkettä joka aamu ennen sytostaatteja. En oikein osaa sanoa sen vaikutusta, koska sain useampia nappeja yhtäaikaa. Ensimmäiset viikot pahoinvointi pysyi poissa, mutta kolmen viikon jälkeen ei enää mikään auttanut. Temestanhan on lääke jota käytetään yleensä depressioon ja masentuneisuuteen. Eli se ei ole pahoinvointi lääke, mutta sitä käytetään yleisesti sytostaattien aikana pahoinvoinnin hoitoon. Vähentää jännitystä yms...Kytrilliä en saanut, mutta navopane oli hyvä. Paras pahoinvointiin minulle käyetty lääke, mutta se pisti mahan ihan sekaisin.
- Elina
En tiedä mistä minulla maha menee sekaisin, mutta semmonen vellova tunne on koko ajan......Kytriliä otan kaksi päivässä, enempää ei kuulemma kannata.
Tuo oli minulle uusi lääke, pitääpä kysyä ensi kerralla Navopanea..
Onneksi on taukoja , että jaksaa taas ajatella uutta hoitoa - ei tätä muuten kestäisi - siltä joskus tuntuu.. - Juke
Elina kirjoitti:
En tiedä mistä minulla maha menee sekaisin, mutta semmonen vellova tunne on koko ajan......Kytriliä otan kaksi päivässä, enempää ei kuulemma kannata.
Onneksi on taukoja , että jaksaa taas ajatella uutta hoitoa - ei tätä muuten kestäisi - siltä joskus tuntuu..Minä sain sytostatteja kivessyöpään. Oma sytostaattipäiväni meni niin, että sain ensi suoneen kortisonia(en tiedä merkkiä), sitä Navobanea ja sitten vatsansuojalääkettä(nimi oli joku Somac tai sinne päin). Samalla sain tabletteina Temstania ja jotakin sydänlääkettä, koska pahoinvointi oli välillä niin voimakasta, että sain sydämeen rytmihäiriöitä.Minulla mahan laittoi sekaisin juuri tuo Navopane ja kotiini saamat Stementil supot. Tai paremminkin ruuansulatus ei toiminut ollenkaan eli tuli ummetusta. Kovin ikävää.Voin sanoa näin jälkein päin, että olo oli monta kertaa varsin toivoton, vaikka itse syövän ennuste oli hyvä. Minut teki sairaaksi juuri käytetyt sytostaatit, ei itse syöpä. Yritä jaksaa, ja älä välitä siitä, jos joku sanoo ettei hän saanut mitään sivuoireita. Sytostaatit vaikuttavat hyvin yksilöllisesti. Minulla kesti kaksi kuukautta ennen kuin huomaisin ettei sytostaatit enää vaikuta elimistössäni. Pahimmat oireet hävisivät kyllä reilussa viikossa, mutta vatsa oli sekaisin ja väsytti eikä ruuat oikein maistuneet...
- Juke
Elina kirjoitti:
Onneksi on taukoja , että jaksaa taas ajatella uutta hoitoa - ei tätä muuten kestäisi - siltä joskus tuntuu..Huomasin hoidon aikan senkin,että kaikki maut ja hajut tunsin hyvin voimakkaasti. Samoin kuin voimakkat äänet tuntuivat pahalle. Jutteli asiasta syöpälääkärille ja sanoi, että ihan normaalia tuollainen.
- Elina
Juke kirjoitti:
Huomasin hoidon aikan senkin,että kaikki maut ja hajut tunsin hyvin voimakkaasti. Samoin kuin voimakkat äänet tuntuivat pahalle. Jutteli asiasta syöpälääkärille ja sanoi, että ihan normaalia tuollainen.
Kaikki voimakkaat maut ja hajut tuntuu tosi inhottavilta. Lisäksi käsivarsien suonet ovat "kipeät"...sattuu koko ajan.
Lisäksi on ollut hermostollisia oireita - tajuton masennus saattaa nousta yllättäen.
Olenkin joskus miettinyt, että itsetuhoisia ajatuksia hautova ihminen voi ajatella näin - eli maailmassa ei ole enää mitään valoa näkyvissä.
Silloin pitää vaan koko ajan muistaa, että tämä menee ohi - ja ottaa ystäviä kädestä kii, pyytää, että auta hyvä ihminen - nyt on tosi paha olla... - Juke
Elina kirjoitti:
Kaikki voimakkaat maut ja hajut tuntuu tosi inhottavilta. Lisäksi käsivarsien suonet ovat "kipeät"...sattuu koko ajan.
Lisäksi on ollut hermostollisia oireita - tajuton masennus saattaa nousta yllättäen.
Olenkin joskus miettinyt, että itsetuhoisia ajatuksia hautova ihminen voi ajatella näin - eli maailmassa ei ole enää mitään valoa näkyvissä.
Silloin pitää vaan koko ajan muistaa, että tämä menee ohi - ja ottaa ystäviä kädestä kii, pyytää, että auta hyvä ihminen - nyt on tosi paha olla...Minä muistan sen varmaan aina kun olin ollut ensimmäisen viikon sytostaattihoidossa ja pääsin kotio. Sain viimeisen pahoinvointilääkkeen suoneen joskus sunnuntai-iltana ja lähdin sit kotio. Maanantaina lähdimme vanhempieni luokse ja olo paheni koko ajan ajon aikana. Maanantai-ilta meni jotenkin, mutta yöllä 4 aikaan lähdimme ajamaan takaisin yliopistolliseen sairaalaan kun oli niin huono-olo. Ei se oikein ollut pahoinvointiakaan, mutta sellainen kauhean tuskainen olo, vaikkei kipujakaan ollut. En oikein osaa kuvailla. Sitten odottelin ensiavussa viitisen tuntia, ennen kuin päivystävä syöpälääkäri tuli katsomaan ja määräsi tuota navobanea, ja olo alkoi sitten kohentua kun ottivat syöpätautien osastolle. Ensiavussa soitin vaimolleni että tule tänne. Tuntui siltä, etten enää kestä. Kipuja ei ollut, mutta juuri sellainen tuskainen olo. Jälkeen päinkään ei ole mukava muistella sitä aamua. Masennus tuli itselleni siinä muodossa, että osastolla ei aika kulkenut millään, tietysti siinä sitten kerkesi miettiä tulevaisuutta ihan liikaa. Nyt välillä tuntuu siltä, että syöpä uusii varmasti. Seuraava tt-kuvaus on 22. päivä. En halua sanoa sinulle, että tiedän miltä tuntuu. Itse en pidä jos joku minulle niin sanoo, koska kaikki tuntemuksemme ovat yksilöllisiä. Voin kirjoitella vaikka tänne lisää jos haluat.
- hela
Juke kirjoitti:
Minä sain sytostatteja kivessyöpään. Oma sytostaattipäiväni meni niin, että sain ensi suoneen kortisonia(en tiedä merkkiä), sitä Navobanea ja sitten vatsansuojalääkettä(nimi oli joku Somac tai sinne päin). Samalla sain tabletteina Temstania ja jotakin sydänlääkettä, koska pahoinvointi oli välillä niin voimakasta, että sain sydämeen rytmihäiriöitä.Minulla mahan laittoi sekaisin juuri tuo Navopane ja kotiini saamat Stementil supot. Tai paremminkin ruuansulatus ei toiminut ollenkaan eli tuli ummetusta. Kovin ikävää.Voin sanoa näin jälkein päin, että olo oli monta kertaa varsin toivoton, vaikka itse syövän ennuste oli hyvä. Minut teki sairaaksi juuri käytetyt sytostaatit, ei itse syöpä. Yritä jaksaa, ja älä välitä siitä, jos joku sanoo ettei hän saanut mitään sivuoireita. Sytostaatit vaikuttavat hyvin yksilöllisesti. Minulla kesti kaksi kuukautta ennen kuin huomaisin ettei sytostaatit enää vaikuta elimistössäni. Pahimmat oireet hävisivät kyllä reilussa viikossa, mutta vatsa oli sekaisin ja väsytti eikä ruuat oikein maistuneet...
Se taitaa olla yleisin väli, että suurin osa sytostaateista poistuu kehosta. Niitä vaikutuksia huomasin itsessäni kuitenkin joka kerralla vielä paljon myöhemminkin, päivä päivältä tietenkin vähemmän. Nyt ihan viimeisen saamani sytostaattihoidon jälkeen meni kaikkein kauimmin, vielä kuukaudenkin päästä huomasin niitä. Hoitojen aikana minuun tullut turvotus poistui lopulta vasta kolme-neljä kuukautta viimeisen hoidon jälkeen, jolloin taas mahduin vanhoihin vaatteisiini.
(Eli jos kokoni oli 38 ennen hoitoja, hoitojen aikana ja jälkeen se oli 40 ja 42, nyt vihdoin, n4kk hoitojen jälkeen taas kokoni on se sama 38.) Tuo turvotus kesti kaikkein kauiten vaikutuksista. Ruokahalu palautui n.2,5kk hoitojen jälkeen pikkuhiljaa. Salaattiin tunsin inhoa kaikkein kauimmin, ruoista.
Sitlä minustakin tuntui, että hoidot ne tekivät minusta sairaan, ei itse syöpä. Lääketieteessä on vielä paljon parantamisen varaa, vaikka niin paljon on viimevuosina edistytty. - hela
Elina kirjoitti:
Silloin pitää vaan koko ajan muistaa, että tämä menee ohi - ja ottaa ystäviä kädestä kii, pyytää, että auta hyvä ihminen - nyt on tosi paha olla...Ne hajut. Sairaalan aula esimerkiksi haisi niin pahalle etten voinut olla siellä, läpi kulkukin teki ihan hirveän pahaa. Hajuvedet sai melkein tajun kankaalle. Aulan pullakahvion tuoksu oli kammottava. Autossa haisee, ulkona haisee, pakokaasu haisee, ihmiset haisee, valo tekee pahaa, äänet ärsyttää, katseet ärsyttää.
Pimeä, hiljainen, oma huone, veloverhot edessä, ei kirkkaita valoja, ei kovia ääniä, oma sänky..voi kun siinä olisi saanut maata koko hoitojen ajan, voi kun siitä ei olisi tarvinnut nousta takaisin hoitoihin.
Ja verikokeet! Käsivarret oli niin mustelmilla, että suonia ei näkynyt, kun ennestäänkin olivat pientä kokoa. Joka kerta, joka aamu, monta pistoa ohi, ja se koukkiminen, kun neula on suonessa, ja muutenkin paha olo...
Ei voi muuta sanoa kuin onneksi se on ohi. Piikkikammo tuli, ja jäi. Nykyään käytän puudutusvoidetta (Emla-saa apteekista) pakollisiin seurantakertoihin mennessä.
Tippakoneen letkun pää, vikkon laittaminen oli kaikkein tuskallisinta, iso neula ja hirveä kipu, ja aina ohi. Tuskasta itkevä potilas..
Tuon harmin pystyy onneksi kiertää sisään laitettavalla (pieni operaatio) intraportilla, pisto osuu sen jälkeen aina samaan paikkaan eikä tunnu paljoakaan. Kädetkin ovat vapaita käyttöön sen jälkeen.
- hela
Temesta on tosi tujua lääkettä, hassua sanoa näin jostain sytostaattien rinnalla. Temesta illalla otettuna, yhdessä muiden vakiopillereiden (kortisoni,ym) kanssa aiheutti minulle trippejä, kamalia painajaisia, joista heräsin ihan hiessä ja mietin että oliko se totta vai ei. Aloin pelätä temestaa ja painajaisia. Yhdistin ne toisiinsa. En tiedä oliko syy todella temestassa vai jossain muussa, pillereitä oli niin paljon. (Diapamia esim oli vaikea erottaa eräästä kortisonipilleristä) Inhoten laitoin ne pillerit suuhun ja väkisin nielin, koko vuoden hoitojen ajan.
Monta kertaa vaikka päivällä olin ottanut temestania, lensi oksennukset silti. Tuntui, että se ei lievittänyt oloa, vaan pahensi sitä. - herrannimi
Jeesuksen nimessä amen. Jeesuksen Kristuksen nimessä amen. Jumalan Pojan Jeesuksen Kristuksen nimessä amen .
- kiesus.sentään
tässä ei nyt sun "aamenia" tarvita!!!!! tiedetään kohtalo muutenkin... :(
- Mieluumminhuonoolo
On se jännä tuo hajuaisti, miten kaikki haiseekin niin pahalle hoitojen ajan... hyh. Itse oon voinut mieluummin pahoin, kuin hankkia sen ummetuksen niillä lääkkeillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1113317GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys491213- 831182
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja561147Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351072- 601027
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn27930- 67888
- 53877
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39872