Bella Arrow - kokemuksia?!?!

Kiinnostunut...

Terve!
Kertokaa kokemuksia kyseisestä veneestä.
Miten kulkee?
Mikä on sopiva moottori?
Onko siedettävä ajaa?
Miten runko kestää yms?
Etsiskelen jotain sopivaa pärräilypaattia nuorisolle (ja miksei itsellekin välillä...).
Kiitos kommenteista!

7

8023

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bella

Sen verran kokemusta, että peräkkäin istutaan ja ahdasta on. Miksi muuten noin pieni vene kiinnostaa??? Varmaan joku 40hp kone maksimissaan ja sekin kannattaa pultata kunnolla perälautaan. Olen nähnyt kerran kun vastaavanlaisesta veneestä kivelle ajettaessa 40hp mercyry kippasi matkustajan päälle. Tuli rumaa jälkeä.

• nico

Sopii nimen omaan nuorison räppäilyyn eli vene on lelu... mutta hyvä omassa lajissaan se kulkee jo 20hv ihan mukavasti ja on 20-30hv koneella turvallinen elikä ei kaadu eikä karkaa hallinnasta (ja jo 20hv on ehdottomasti pultattava kiinni) itselläni oli arrow jonka runggon vahvistin ja pulttasin siihen 50hv jammun teräs cleaver potkurilla se oli huima peli eikä sopinut enään kokemattomille/nuorille!!! arrowin runko kyllä kestää hienosti tuon 20-30hv!

• noo

jippii.fi puoleltakin samaisesta aiheesta(selaa taaksepäin vanhoja juttuja).Ei kyllä vielä 50 hv koneella mikään tappo raketti ole.

• nico
        noo kirjoitti:

jippii.fi puoleltakin samaisesta aiheesta(selaa taaksepäin vanhoja juttuja).Ei kyllä vielä 50 hv koneella mikään tappo raketti ole.

Tapporaketiksi mutta en antaisi 50hv:lla kokemattoman käsiin varsinkin kun tuo teräs cleaver tuo vielä muutaman solmun lisää verrattuna vakiopotkuriin..;)

• Joakim
        nico kirjoitti:

Tapporaketiksi mutta en antaisi 50hv:lla kokemattoman käsiin varsinkin kun tuo teräs cleaver tuo vielä muutaman solmun lisää verrattuna vakiopotkuriin..;)

Menikö edes 50 s rikki?

Ei tuo varmasti sovellu lasten leluksi yli 20 hv koneella. Ja kokeneemmalle löytyy paremmin kulkevia veneitä (TG, Argo mm.).

• 85 heppaa

Arroweita on 2 eri pohjalla; 1. mallia (=tavallinen pohja) tehtiin n. vuoteen 85 tai 86, milloin malli vaihtuu "portaalliseen tunnelipohjaan".

Itse omistan mallisarjan vaihteessa tehdyn prototyypin, jota olen jatkanut n. 30 cm (tai jalan jos joku tykkää niin). Veneen sisältä löytyy 1. mallisarjan vene, jonka päälle Bellan tehtaalla laminoitiin uuden pohjan muodot, eli kuorien välissä on koivulistaa, vaneria yms. noin 200 kiloa. 2. mallisarjan muotti on vedetty minun veneestäni.

Syy jatkamiseen oli ensimmäinen 65 hepan koneeni, jossa ei ollut trimmiä ja ko. yhdistelmälle ei saanut semmoista kulmaa, jolla ei olisi "loikkinut", jos laittoi pykälävälin alemmas alkoi "leikata" kaarroksissa. Mutta jatkaminen siis auttoi.

Ajoin ko. koneella 3 kesää ja vaihdoin sitten 85 heppaseen, jolla olin liikenteessä 10 kesää kunnes vene siirtyi kuivavarastoon odottamaan "eläkepäiviäni", koskapa 4 ihmistä ja 3 koiraa sopivat mukavammin tavaroineen isoon busteriin ; )

Jatkettu ja vahvistettu (=painava n. 300 kg) arrow 85 hv kone kulkee n. 55 solmua (hieman yli 100 km/h gps:llä mitattuna)kun koneen trimmaa tosi ylös. Tällöin ajettavuus on aikalailla nolla, eli todella loivat käänökset ja vene kääntyy kölitunnelinsa nurkilla ULOSPÄIN kallistuen kuten katamaraani mutkissa. Kun pohjan laskee veteen niin pitkälle, että porras noin puolessa välissä venettä ottaa veteen, "imaisee" se kiinni veteen ja vakauttaa menon, kallistumissuunta kääntyy sisäkurviin päin ja vauti rajoittuu n. 35 solmuun (60 km/h pintaan).

Eli jos kyse on perus Arrowista, näkee niissä aikamoisia repeymiä vahvikkeiden rajakohdissa, jos ajettu isommilla koneilla =varmista kunto ennenkuin ostat.

Itse olin 14 vuotias kun ko. veneellä aloitin ja hengissä ollaan, mut omalle pojalle antaisin veneeni ehkä 50 hv:n koneella. Tehdasmalli on 200 kiloa kepeämpi kuin omani, eli siihen riittänee aloitteluun 20 hv.

• Henkka

Arrow on alunperin "Yamarin mosquito" vanha kilpavene, bella rupes tekee sitä erilaisella kannella eli tais pöllii sen muotin. Arrow on kiva lelu nuorille ja hyvä ajettava, mutta kyllä silläkin saa ittensä rikottuu....niinku soutuveneelläkin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1516
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1345
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      17
      982
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      93
      797
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe