Septitankin pinnan mittaus

TIMO

Onko kansalla kokemusta septitankin pinnakorkeuden mittareista.
Olen kuullut puhuttavan Weman putkimittarista, mutta en löydä sille myyjää mistään.

Onko kukaan rakentanut itse sauva-anturia ja jonkinlaista ledinäyttöä.

Onko jotain edullista valmista pakettia saatavilla.

26

6057

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • O'shit

Itselläni ei ole veneeni alkuperäisessä, muovisessa tankissa mittaria. Fikkarilla kun näyttää säiliön kylkeen, niin nestepinta näkyy hyvin valkean muovin läpi. Edullinen ratkaisu.

Vakavasti puhuen, olen itsekin funtsinut mittarin hankkimista, mutta se tulee ajankohtaiseksi, kun isompi säiliö tulee kyytiin.

• Katsastusmies

Itselläni ei ole septitankissa pinnanmittaria. Seuraan septin pintaa "korvalla" eli tahtoo sanoa kuulen äänestä kuinka täynnä tankki on kun käytän WC:n pumppua. Siis kuinka korkea on "pa....n pudotus".
        Sisaralukseen on rakennettu veistämöllä septin mittari ja se on aiheuttanut lähes jatkuvasti ongelmia. Tankin päällä oleva läpivienti näet ei pidä.
        Olen useamman kerran huomannut kun kesähelteessä naapurialuksen pilssiä on iltamyöhällä pesty kloorilla että pääsisi hajulta nukkumaan. Ja aina ei ole edes "läikkynyt" vaan riittää jo kun kaasut pääsevät lävitse. Venettä on tuuletettu yöpuuta varten.
        Heti kun löydän 100%:sen varmasti pitävän ja myöskin muuten toimivan ratkaisun laitan septiini pinnanmittauksen.

• hydratech

WEMA merkkisiä antureita ja mittareita voi tilata GT Malmström Oy:stä, puh: 09-588 2380.

• JoNo

Itselläni on ollut usissa veneissä tankin ylärajahälytys pintakytkimellä, joka on halpa ja luotettava. Ylähälytys on säädetty niin, että kun punainen merkkivalo syttyy kojelaudassa tai WC:ssä, voi WC:tä käyttää vielä 3-5 kertaa ennen tankin täyttymistä.

• Katsastusmies

asennettavissa? Eli kysymykseni kuuluu että ovatko nuo suosittelemanne anturit asennettavissa ilman että septin kanteen täytyy porata reikä? Septini on nimittäin PE-muovia ja se erittäin pehmeänä materiaalina ei kovin hyin sovellu helojen tiiviinä pysyvään kiinnittämiseen.
        Letkut joita pitkin möhnät menevät sisään ja ulos itse septiin, ovat kiinni valmiiksi tankkiin valetuissa liitoksissa ja ovat näinollen tiiviitä. Tankkiin olisi pitänyt jo ruiskuvaluvaiheessa tehdä valmiiksi vastaava pieni liitosputki mittaria varten, ettei tarvitsisi yrittää reijällä kanteen tuhrata johon en edes ryhdy.

• JoNo
        Katsastusmies kirjoitti:

asennettavissa? Eli kysymykseni kuuluu että ovatko nuo suosittelemanne anturit asennettavissa ilman että septin kanteen täytyy porata reikä? Septini on nimittäin PE-muovia ja se erittäin pehmeänä materiaalina ei kovin hyin sovellu helojen tiiviinä pysyvään kiinnittämiseen.
        Letkut joita pitkin möhnät menevät sisään ja ulos itse septiin, ovat kiinni valmiiksi tankkiin valetuissa liitoksissa ja ovat näinollen tiiviitä. Tankkiin olisi pitänyt jo ruiskuvaluvaiheessa tehdä valmiiksi vastaava pieni liitosputki mittaria varten, ettei tarvitsisi yrittää reijällä kanteen tuhrata johon en edes ryhdy.

Itselläni on myös muovisäiliö, jonka korkkiin olen asentanut holkkitiivisteen (käytetään sähkökaapelien läpiveinneissä). Holkkitiivisteen läpimenee 10 mm muoviputki, tällä putkella säädetään haluttu hälytyskorkeus. Putken sisällä kulkee pintakytkimen kaapeli. Läpivienti on täysin tiivis. Pintakytkimenä olen käyttänyt Pepper&Fuchs:in valmistamaa typ LFL2-CK-U-PCV5 Till.no 041647 kytkintä. Voi katsoa osoitteesta
        www.pepperl-fuchs.com.
        Suomessa pintakytkintä myy Sensonor Oy Lempäälässä. Kytkintä käytetään normaalisti teollisuuden prosesseissa, joten se on hyvin korkea laatuinen.

• Joakim
        Katsastusmies kirjoitti:

Muovitankkiin on mahdollista ostaa täysin ulkoinen anturi, joka perustuu kapasitanssin muutoksiin (ulkopuolelle liimataan anturit). Paljon ovat kehuneet. En tiedä saako Suomesta. http://www.snake-river.org/

• reiska
        JoNo kirjoitti:

Itselläni on myös muovisäiliö, jonka korkkiin olen asentanut holkkitiivisteen (käytetään sähkökaapelien läpiveinneissä). Holkkitiivisteen läpimenee 10 mm muoviputki, tällä putkella säädetään haluttu hälytyskorkeus. Putken sisällä kulkee pintakytkimen kaapeli. Läpivienti on täysin tiivis. Pintakytkimenä olen käyttänyt Pepper&Fuchs:in valmistamaa typ LFL2-CK-U-PCV5 Till.no 041647 kytkintä. Voi katsoa osoitteesta
        www.pepperl-fuchs.com.
        Suomessa pintakytkintä myy Sensonor Oy Lempäälässä. Kytkintä käytetään normaalisti teollisuuden prosesseissa, joten se on hyvin korkea laatuinen.

Septitankkiini (rosteri) olen laittanut keski- ja ylärajaksi hydraulikoneikoissa käytettäviä, noin 15mm "lasisilmiä", ovat tiiviitä ja niistä näkee tilanteen tankissa.

Toimiiko mainitsemasi ylärajakytkin löpötankissa, omassa tankissani kun ei ole mitään mittaria ja täyttymisen huomaa vasta kun löpö roiskahtaa kannelle. Paljonko mainitsemasi kytkin maksaa?

• JoNo
        reiska kirjoitti:

Septitankkiini (rosteri) olen laittanut keski- ja ylärajaksi hydraulikoneikoissa käytettäviä, noin 15mm "lasisilmiä", ovat tiiviitä ja niistä näkee tilanteen tankissa.

Toimiiko mainitsemasi ylärajakytkin löpötankissa, omassa tankissani kun ei ole mitään mittaria ja täyttymisen huomaa vasta kun löpö roiskahtaa kannelle. Paljonko mainitsemasi kytkin maksaa?

Itse käyttämässäni tyypissä on PVC-kaapeli, jota ei suositella löpölle, mutta kun tyypissä PVC:n tilalle muuttaa PUR on kytkin silloin polyuretaani kaapelilla, joka voidaan asentaa löpö tankkiin. Kytkimen hinta on 49 € ALV 22% eli noin 60 € PVC kaapelilla.
        Tästä http://pfntdb.pepperl-fuchs.com/scripts/prod_db/prod_db.exe?lanid=1
        osoittesta pääset suoraan kytkimen tietoihin.

• Sir BB

ja rulla talouspaperia, riittää hela sommaren.

Vetukselta löytyy mittareita ja antureita, Vator tuo maahan, katso lähin jälleenmyyjä

WWW.vator.com

• toivo
    • Juha

Moro!

Laitoin itse tankkiin mekaanisen, tankkeihin
      tarkoitetun pintakytkimen ja punaisen ledin
      kojelautaan. Ledi syttyy, kun pinta > 3/4.
      Mielestäni kertoo riittävän paljon, kustannukset
      20 euroa.

• O'shit

Voitko kertoa lisää asennuksesta?

• TIMO

HEI

Kiitos vastauksesta

Tarkoitatko mekaanisella sitä, että sinulla on takissa jokin uimuri/koho... Vai millä periaatteella se toimii. Voitko kertoa laitteiden tyypit ja toimittajan. Noin edullinen ratkaisu kiinnostaa jos se on toimiva.

• Halpa

Halpa ja varma ratkaisu on ns. vesilasi eli sama ratkaisu kuin oli höyrykattiloissakin. Septistä vain läpinäkyvä muoviletkulenkki johonkin näkyvään paikkaan esim. salongin puolelle tms. Siitä näkee säiliön pinnan korkeuden helposti ja on suljettu systeemi.

• Rob Roy

Huomauttaisin vaan siitä, että haju tulee mukavasti läpi kaikista muovi- ja kumiletkuista. jopa hajusuojatusta septiletkusta ja liitoksista. Tankki pitää olla haponkestävää, liitokset tuplaklemmareilla ja letkut mahdollisimman lyhyitä. Missään nimessä ei kannata laittaa salonkiin urealta haisevaa letkunpätkää näkyviin eikä piiloon....
        Hei nyt mä tajusin, tää oli varmaan provo! Eihän kukaan tosissaan voi tollasia ehdoitella... vai voiko?

• Antsu

Veikkaisin varmasti epävarmaa, sillä letkun seinämät takuulla kasvattavat sen verran kerrosta, että pintaa ei läpi näe. Sehän tapahtuu helposti pelkällä vedelläkin, saati sitten kaikkien noiden elatusaineiden kanssa. Ainakin akvaariota hankalampi tapaus.

• Uuno
        Rob Roy kirjoitti:

Huomauttaisin vaan siitä, että haju tulee mukavasti läpi kaikista muovi- ja kumiletkuista. jopa hajusuojatusta septiletkusta ja liitoksista. Tankki pitää olla haponkestävää, liitokset tuplaklemmareilla ja letkut mahdollisimman lyhyitä. Missään nimessä ei kannata laittaa salonkiin urealta haisevaa letkunpätkää näkyviin eikä piiloon....
        Hei nyt mä tajusin, tää oli varmaan provo! Eihän kukaan tosissaan voi tollasia ehdoitella... vai voiko?

Voisihan salonkiin vetää rosteriputkea ja siihen lasinen "vesilasi" riittävän leveää mallia. Silloin ei hajut tule läpi ja nestepinta näkyykin hyvin. Siististi seinälle laitettuna muistuttaa lämpömittaria.

• Jallu
        Rob Roy kirjoitti:

Omassa veneessäni on ollut useamman vuoden paskatankin kyljessä paksuseinäinen lasiputki,toimii hyvin eikä haise

• Purjehtija
        Uuno kirjoitti:

Voisihan salonkiin vetää rosteriputkea ja siihen lasinen "vesilasi" riittävän leveää mallia. Silloin ei hajut tule läpi ja nestepinta näkyykin hyvin. Siististi seinälle laitettuna muistuttaa lämpömittaria.

On hieman riskaabelia mielestäni; salogin seinässä lasiputki joka sisältää septilientä?
        Mitä jos joku kelissä lentävä esine tai ihminen tärmää siihen ja se hajoaa, sitten on mukavat tuoksut salongissa ja pilssissä jonne se roju päätyy. Ja jotenkin se liemi on johdettava septistä siihen lasiputkeen ja sellaiset letkut läpäisee hajua aina! Veneilyalan liikkeistä sáa ostaa ihan valmista septinpinnan tasomittaria. Se asennetaan septin kanteen ja tiivistetään käsitääkseni hajusuojatulla muovirenkaalla ja sen voi aina sikailla tiiviiksi, vaatii toimiakseen sähköä, mutta tankista tulee ulos vain pari sähköjohtoa... ei hajuvaaraa!
        Mulla oli polttoaine mittarina sellainen "vesilasi" "karkaistusta" muovista toimi hienosti kunnes eräässä kovassa kelissä paukahti poikki ja sitten oli pilssi täynnä löpöa ja se on puuveneessä KATASTROFI! En ikinä enään luota moisiin virityksiin.

• Joonas
        Purjehtija kirjoitti:

On hieman riskaabelia mielestäni; salogin seinässä lasiputki joka sisältää septilientä?
        Mitä jos joku kelissä lentävä esine tai ihminen tärmää siihen ja se hajoaa, sitten on mukavat tuoksut salongissa ja pilssissä jonne se roju päätyy. Ja jotenkin se liemi on johdettava septistä siihen lasiputkeen ja sellaiset letkut läpäisee hajua aina! Veneilyalan liikkeistä sáa ostaa ihan valmista septinpinnan tasomittaria. Se asennetaan septin kanteen ja tiivistetään käsitääkseni hajusuojatulla muovirenkaalla ja sen voi aina sikailla tiiviiksi, vaatii toimiakseen sähköä, mutta tankista tulee ulos vain pari sähköjohtoa... ei hajuvaaraa!
        Mulla oli polttoaine mittarina sellainen "vesilasi" "karkaistusta" muovista toimi hienosti kunnes eräässä kovassa kelissä paukahti poikki ja sitten oli pilssi täynnä löpöa ja se on puuveneessä KATASTROFI! En ikinä enään luota moisiin virityksiin.

Eihän mitään ulos-ottoa,mistään tankista,tehdä ilman sulkuventtiiliä (kuuluu jo yleis sivistykseen)joten lasi/letkurikoista ei tule vahinkoa.Sitten kun halutaan pinnan korkeutta katsoa niin siksi aikaa vaan venttiili auki,muulloin kiinni.
        Sinun asennuksesi polttoaine tankissa oli laiton,ei menisi läpi viranomaisten katsastuksesta.

• Purjehtija
        Joonas kirjoitti:

Eihän mitään ulos-ottoa,mistään tankista,tehdä ilman sulkuventtiiliä (kuuluu jo yleis sivistykseen)joten lasi/letkurikoista ei tule vahinkoa.Sitten kun halutaan pinnan korkeutta katsoa niin siksi aikaa vaan venttiili auki,muulloin kiinni.
        Sinun asennuksesi polttoaine tankissa oli laiton,ei menisi läpi viranomaisten katsastuksesta.

No olikai siinä sulkuventtiili, mutta se letkullinen meni pilssiin, imeyty puuhun ja haisi koko kesän. Lisäksi se tekee puuhun imeytyessään sen että ulkopuolelta irtoaa maalit jos löpöä menee tarpeeksi usein puuhun.

• Mä vaan
        Purjehtija kirjoitti:

No olikai siinä sulkuventtiili, mutta se letkullinen meni pilssiin, imeyty puuhun ja haisi koko kesän. Lisäksi se tekee puuhun imeytyessään sen että ulkopuolelta irtoaa maalit jos löpöä menee tarpeeksi usein puuhun.

Eihän septitankissa ole löpöä, eli mahdollinen vuotokaan ole mikään iso ongelma.

• Puuveneilijä
        Mä vaan kirjoitti:

Eihän septitankissa ole löpöä, eli mahdollinen vuotokaan ole mikään iso ongelma.

Mulle ainakin olis ongelma jos kusi- ja p-liemi saastuttais paatin. Se haju on niin törkee, eikä lähde helpolla pois, pahempi kuin löpö. Tietysti jos hajuaisti puuttuu...

• Puhdistamotyöläinen
        Puuveneilijä kirjoitti:

Mulle ainakin olis ongelma jos kusi- ja p-liemi saastuttais paatin. Se haju on niin törkee, eikä lähde helpolla pois, pahempi kuin löpö. Tietysti jos hajuaisti puuttuu...

Se on RAHAN hajua vaan ei huonoo

• .. ..

Koputa keskisormen toisella nivelellä astian ulkopintaa siirtyillen ylös-alas. Äänestä kuulet, missä pinta on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      65
      3442
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2990
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      12
      1424
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1346
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1098
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      822
    Aihe